۴ ابراهیم
مراد از « #لسان_قوم » در اين آيه، تنها لغت و زبانِ مردم نيست، زيرا گاهى ممكن است گوينده اى با زبان مردم سخن بگويد ولى مردم حرف او را درست نفهمند، بلكه مراد آسان و قابل فهم گفتن است، به گونه اى كه مردم پيام الهى را بفهمند، چنانكه در آيات ديگر مى فرمايد: «يسرناه بلسانك»(3) ما قرآن را به زبان تو آسان كرديم. حضرت موسى نيز از خداوند مى خواهد كه گره از زبانش گشوده شود تا مردم كلامش را بفهمند. «واحلل عقدة من لسانى يفقهوا قولى»(4)
مقصود از گمراه كردن خداوند، محروم كردن افراد لجوج از لطف خود است، والا اگر خداوند بناى گمراه كردن مستقيم كسى را داشت، نه كتابى مى فرستاد و نه پيامبرى. در آيات ديگر مى خوانيم كه خداوند ظالمان و فاسقان و مسرفان را گمراه مى كند، يعنى انسان با گناه و ظلم، زمينه ى محروم شدن از هدايت را در خود فراهم مى كند.
بعضى از مفسران گفته اند: فاعل «يشاء» مردم هستند نه خدا، يعنى خداوند گمراه مى كند كسى را كه خودش بخواهد گمراه شود و هدايت مى كند كسى را كه خودش بخواهد هدايت شود. نظير آيه: «كُلاً نُمّد هؤلاء وهؤلاء...»(5) گروهى را در راهى كه بروند كمك مى كنيم.
تبليغ پيامبر كه با زبان قوم خود بوده با جهانى بودن دين منافاتى ندارد. زيرا محتواى پيام زبان خاصّى ندارد و با سفارش قرآن، بايد گروهى با تفقه و هجرت مطالب دين را آموخته و به سايرين بياموزند.
-----
3) مريم، 97.
4) طه، 27 - 28.
5) اسراء، 20.
- پيامبران، با فرهنگ و زبان مردم زمان خود آشنا بوده و طبق فهم آنان تبليغ مى كردند. «بلسان قومه»
- خداوند با مردم اتمام حجّت مى كند.«بلسان قومه ليبين لهم»
- رابطه ى رهبران دينى با مردم، عاطفى، عصميمى ومستقيم است. «بلسان قومه»
- تبليغ بايد با شيوه اى ساده و صريح و روشن، و براى عموم قابل فهم باشد. «بلسان قومه»
- هدايت و ضلالت خداوند بر اساس حكمت است. «يضل... و يهدى... و هو العزيز الحكيم»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۵۶
🍀 #سوره_ابراهیم
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
996_58500523258133.mp3
1.07M
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
🎧 #صوت_صفحه_۲۵۶
🍀 #سوره_ابراهیم
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۶ ابراهیم
- با مقايسه ى حوادث تلخ و شيرين و زمان آزادى ها و شكنجه ها، قدر نعمت هاى خدا را بشناسيم. «اذكروا نعمة اللَّه»
- پيروزى ها را از خدا بدانيم نه از خود. «نعمةاللَّه عليكم اذ انجاكم»
- آزادى، از مهم ترين نعمت هاى الهى است. «نعمةاللَّه...اذ انجاكم»
- مهم ترين كار انبيا، مبارزه با طاغوت ها ونجات محرومان ومستضعفان است. «انجاكم»
- درباريان و اطرافيان، نقش مهمى در حفظ نظام طاغوتى دارند. «ال فرعون»
- آزمايش و بلا در استاى تربيت انسان واز شئون ربويت الهى است. «بلاء من ربكم»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۷ ابراهیم
مهمترین آیه قرآن در مورد #شکر_نعمت و یا کفران ان
اين آيه، مهم ترين و صريح ترين آيه قرآن در مورد شكر نعمت و يا كفران آن است، كه بعد از آيه ى مربوط به نعمت آزادى و تشكيل حكومت الهى، به رهبرى حضرت موسى مطرح شده است و اين، رمز آن است كه حكومت الهى و رهبر آسمانى مهم ترين نعمت هاست، و اگر شكرگزارى نشود خداوند مردم ناسپاس را به عذاب شديدى گرفتار مى كند.
شكر نعمت مراحلى دارد:
الف: شكر قلبى كه انسان همه ى نعمت ها را از خداوند بداند.
ب: شكر زبانى، نظير گفتن «الحمدللَّه».
ج: شكر عملى كه با انجام عبادات و صرف كردن عمر و اموال در مسير رضاى خدا و خدمت به مردم به دست مى آيد.
امام صادق عليه السلام فرمود: شكر نعمت، دورى از گناه است و نيز فرمود: شكر آن است كه انسان نعمت را از خدا بداند (نه از زيركى و علم و عقل و تلاش خود يا ديگران) و به آنچه خدا به او داده راضى باشد و نعمت هاى الهى را وسيله ى گناه قرار ندهد، شكر واقعى آن است كه انسان نعمت خدا را در مسير خدا قرار دهد.(7)
شكر در برابر نعمت هاى الهى بسيار ناچيز و غيرقابل ذكر است، به قول سعدى:
بنده همان به كه زتقصير خويش
عذر به درگاه خدا آورد
ورنه سزاوار خداونديش
كس نتواند كه بجا آورد
در حديث مى خوانيم كه خداوند به موسى وحى كرد: حقّ شكر مرا بجا آور. موسى گفت: اين كار امكان ندارد، زيرا هر كلمه ى شكر نيز شكر ديگرى لازم دارد. وحى آمد: همين اقرار تو و اين كه مى دانى هر چه هست از من است، بهترين شكر من است.(8)
به گفته ى روايات، كسى كه از مردم تشكر نكند از خدا نيز تشكر نكرده است. «من لم يشكر المنعم من المخلوقين لم يشكر اللَّه».(9)
اگر نعمت خدا را در مسير غير حقّ مصرف كنيم، كفران نعمت و زمينه كفر است. «لئن كفرتم»، «بدّلوا نعمة اللَّه كفراً»(10) كسانى كه نعمت خدا را به كفر تبديل كردند.
-----
7) تفسير نمونه.
8) تفسيرنمونه.
9) بحار، ج 71، ص 44.
10) ابراهيم ،28.
- سنّت خداوند بر آن است كه شكر را وسيله ى ازدياد نعمت قرار داده و اين سنّت را قاطعانه اعلام كرده است. «تأذن ربّكم»
شكر نعمت نعمتت افزون كند كفر نعمت از كفت بيرون كند.
- خدا براى تربيت ما، شكر را لازم كرد نه آنكه خود محتاج شكر باشد. «ربّكم»
- با شكر نه تنها نعمت هاى خداوند بر ما زياد مى شود، بلكه خود ما نيز رشد پيدا مى كنيم، زياد مى شويم و بالا مى رويم.«لازيدنّكم»
- كيفر كفران نعمت، تنها گرفتن نعمت نيست، بلكه حتى گاهى نعمت سلب نمى شود ولى به صورت نقمت و استدراج در مى آيد تا شخص، كم كم سقوط كند. «لان كفرتم انّ عذابى لشديد»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۹ ابراهیم
اين آيه يكى از مصاديق تذكر و توجّه به «ايّام اللَّه» است كه در آيه ى پنجم اين سوره مطرح شد. «و ذكرهم بايام اللَّه»
به گفته شيخ طوسى در تفسير تبيان، شك با ريب فرق دارد. شك، ترديد طبيعى است ولى ريب، شكى است كه با سوء ظنّ و تهمت همراه باشد.
شكى كه زمينه تحقيق و قبول حقيقت شود، شكّ سازنده و مفيد است، ولى شكّى كه در برابر بيّنات و معجزات مطرح است، همان لجاجت و شكّ مخرّب و باز دارنده ى انسان از پذيرش حقّ است. «لفى شكّ ... اليه مُريب»
جمله «فردّوا ايديهم فى افواههم» را مى توان به چند صورت معنا كرد:
الف: مخالفان با گذاشتن دست بر دهان حقگويان، صداى آنان را در گلو خفه مى كردند. ب: معجزات ودلايل انبيا به قدرى محكم بود كه گويا دست مردم را گرفته بردهانشان گذاشتند، كنايه از اينكه زبان مردم در برابر حق، بسته شد و حرفى براى گفتن نداشتند. ج: مخالفان انبيا از شدت خشم، انگشتان خود را گاز مى گرفتند.
د: مخالفان انبيا، در حضور پيامبر دستان خود را بر دهانشان قرار مى دادند. كنايه از اينكه ساكت شوند و موعظه اى نكنند.
- از سوى خداوند سنت ها وقوانين ثابتى بر تاريخ و جامعه حاكم است، كه آشنايى با قسمتى از تاريخ مى تواند درس عبرتى براى قسمت ديگر باشد. «الم يأتكم..»
- قسمت هايى از تاريخ بشر مجهول وناشناخته است. «لايعلمهم الااللَّه»
- همه ى انبيا معجزه داشته اند. «جائتهم رسلهم بالبينات»
- كفّار تنها مخالف شخص انبيا نبودند، بلكه با مكتب آنان مخالف بودند. «كفرنا بما اُرسلتم به»
- شك كفار در حقانيت دين، ناشى از مقام تحقيق نيست، بلكه منشا آن بدبينى و لجبازى است. «شك... مريب»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۰ ابراهیم
#اجل_مسمی
- اعتقاد به خدا، فطرى و بديهى است و سزاوار شك نيست. «افى اللَّه شكّ»
- در كنار عقل و فطرت، محبّت و دعوت لازم است. «أفى اللَّه شكّ... يدعوكم ليغفر لكم»
- دين انسان را به پاكى از آلودگى ها دعوت مى كند. «يدعوكم ليغفر... ذنوبكم»
- خداوند طالب غفران و آمرزش گناهان انسان است. «يدعوكم ليغفر لكم»
- توبه و اطاعت از خداوند باعث تاخير اجل انسان مى شود.«يدعوكم... يوخركم الى اجل مسمّى»
- خداوند از روى مهر، به هدايت دعوت مى كند و از روى لطف، تا پايان عمر مهلت انتخاب مى دهد. «يدعوكم - يؤخركم الى اجل مسمّىً»
- عمر هر انسانى، از پيش اندازه گيرى و تعيين شده است. «الى اجل مسمّىً»
- تعصّبات قومى و نژادى، مانع پذيرفتن حق است. «يعبد آباؤنا»
- خانواده در عقايد و باورهاى انسان، نقش مهمى دارد.«يعبد آباؤنا»
- عناد و گردنكشى در برابر حق، درد بى درمان است. تمام انبيا با معجزه به سراغ مردم مى رفتند، ولى لجاجت برخى مردم سبب مى شد كه همواره معجزه ى تازه اى كه طبق هوس آن ها باشد از پيامبران درخواست كنند. «فأتونا بسلطان مبين»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
‼️معنای خمس
خمس در لغت به معنی یک پنجم است، و در اصطلاح یکی از واجبات مهم مالی در دین اسلام به شمار میرود، و عبارت است از مالی که هر فرد واجد شرایط به نسبت یک پنجم طبق ضوابط خاصی باید بپردازد.
توجه:
مالیاتی که حکومت جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات وضع میکند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان میشود واجب است، و مالیات پرداختی هر سال از مؤونهی همان سال محسوب است، ولی از خمس (سهمین مبارکین) محسوب نمیشود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانهشان در زاید بر مؤونهی سال به طور مستقل واجب است.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
👈 اهداف و گسترۀ تبلیغ - هیچ کسی کاری جز تبلیغ ندارد - پیامهای آشکار و پنهان در هر تبلیغی + فیلم
✍️ خداوند سبحان در بارۀ وظیفه و تکلیف پیامبرانش فرمود: «مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ - رسول وظیفهای جز ابلاغ ندارد» (المائدة، 99) و خطاب به دیگران فرمود: «فَاعْلَمُوا أَنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ - بدانيد كه بر عهده پيامبر ما فقط رساندن [پيام] آشكار است» (المائدة، 92)
✔️ اما، نکتۀ قابل توجه آن که دیگران نیز جز «تبلیغ» رسالتی ندارند و کاری انجام نمیدهند؛ چنان که آن چه میگوییم، حتی لحن سخن گفتن ما، چگونگی آرایش و پوشش، هر نوع نشست و برخاست در هر مکانی یا محولی، مواضعی که اتخاذ میکنیم و هر کاری که انجام میدهیم، نوعی تبلیغ میباشد.
✔️ اهداف - تبلیغ، چه تبلیغ دین خدا باشد، یا تبلیغ کفر و شرک و یا حتی تبلیغ کالاها و خدمات، دو هدف و وجه دارد: هدف و وجه اول معرفی است؛ هدف و وجه دوم جذب میباشد... .
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
438_58582601760450.mp3
36.45M
🎙 #سخنرانی_کامل
📋 بزرگترین تبلیغ سلبی در عظیم ترین بلا؛ جلسه چهارم
🔸 در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است:
▫️افشای منافقین توسط حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
▫️ بلا؛ مرکبِ ما برای رسیدن به کمال
▫️ روضه و توسّل
تلگرام | ایتا | بله | روبیکا | آپارات | سایت | اینستاگرامِ سایت
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
12.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅برو حامله شو !!!
#دکتر_سعید_عزیزی
#تربیت
#خانواده
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋