eitaa logo
🌹مُزجات
73 دنبال‌کننده
36 عکس
32 ویدیو
0 فایل
∅يَاأَيُّهَاالْعَزِيزُمَسَّنَاوَأَهْلَنَاالضُّرُّوَجِئْنَابِبِضَاعَةٍمُزْجَاةٍ ♥️کانال، برگ سبزیست تحفۀ درویش به محضر استاد برگرفته از تألیفات و بیانات استاداخلاق حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن موسوی خراسانی ارتباط باادمین https://eitaa.com/ali110114
مشاهده در ایتا
دانلود
3) گمان به اینکه بخل ورزیدن خیر است. « وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَّهُم بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ : کسانى که نسبت به آنچه خدا از فضل خویش به آنان داده، بخل مىورزند (و انفاق نمى کنند)، گمان نکنند این کار به سود آنهاست; بلکه براى آنها شرّ است; بزودى در روز قیامت، آنچه نسبت به آن بخل ورزیدند، همانند طوقى به گردنشان افکنده مى شود. و میراث آسمانها و زمین، از آن خداست; و خداوند، از آنچه انجام مى دهید، آگاه است. » * امام باقر (ع) روایت شده که : «هر کس زکات مال خود را نپرزدازد خدا آن مال را به طوق هایی از آتش مبدل می کند. سپس به او گفته می شود همانطور که در دنیا به هیچ قیمت این اموال را از خود دور نمی کردی اکنون آنها را بردارد و به گردن خود بیفکن.» 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
(6) گمان کسانی که بعد از سختی به نعمت رسیده اند به اینکه دیگر سختی ها بر نمی گردد. آیه 140 سوره هود : « وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ : و اگر بعد از ناراحتى و زیانى که به او رسیده، نعمتهایى به او بچشانیم، به یقین مى گوید: «بدى ها از من برطرف شده، (و دیگر باز نخواهد گشت).» و غرق شادى و غفلت و فخرفروشى مى شود » تفسیر نمونه : « سومین نقطه ضعف آن ها (مؤمنان کم ظرفیت) این است که هنگامی در ناز و نعمت فرو می روند، چنان خود باختگی و غرور و تکبر بر آن ها چیره می شود که همه چیز را فراموش می کنند. چنانکه قرآن می فرماید : «و اگر نعمت هایی بعد از ناراحتی ها به این انسان برسد چنان از خود مغرور می شود که می گوید دیگر همه مشکلات و ناراحتی های من برطرف شد و هرگز باز نخواهد گشت.» » تفسیر نور : « معصوم : «الدّهر یومان، یوم لک و یومٌ علیک. فان کان لک فلا تبطر و ان کان علیک فاصبر. فکلاهما ستُختبر : روزگار دو چهره دارد. گاهی با تو و گاهی علیه توست. آنگاه که به نفع توست مغرور مشو و آنگاه که به ضرر توست، صبر پیشه کن. زیرا در هر جال مورد آزمایش الهی هستی.» » 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
🌹مُزجات
(2) خیال باطل به اینکه شهدا مرده اند. آیه 169 سوره آل عمران : « وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِل
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ. (اى پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مرده اند! بلکه زنده اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند. امتیازات شهیدان * رسول¬خدا دیدند شخصی دعا می¬کند که اَسئُلکَ خَیرَ مَا تُسئَلُ؛ فرمود : اگر دعایش مستجاب شود شهید می¬شود. *انبیاء همه شهید شدند: *حضرت علی با داشتن همه فضائل برای شهادت می¬گوید: *حضرت علی در اُحُد ناراحت بود که چرا شهید نشد که با وعده پیامبر آرام شد. *گوسفند مرده ارزش ندارد بلکه روبه قبله بودن ذبیحه ارزش دارد! جان آدمی هم با خدا بودن ارزش چون شهید پیدا می-کند. *همچنان که کور نابینائی را درک نمی¬کند ما شهادت را درک نمی¬کنیم. *اگر انفاق مال ارزش هفتصد برابری دارد انفاق جان چگونه است؟! *بالاتر از هر خیری،خیری است؛ لکن بالاتر از شهادت نیست. *مجاهدان شهید از باب مخصوصی به بهشت وارد می¬شود. *شهادت پایان زندگی نیست بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ . *شهداء خوشحالند امّا به فضل الهی: فَرِحِينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ‏ *شهداء از رفقایشان دل نمی¬کنند: وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ. *پاداش شهداء بیمه شده است فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِين‏ *شهید بخشیده شده است قَالَ رَسولُ اللهَ : یَغفِر لِلِشّهید کُلُّ ذَنبٍ اِلّا اَلدَّینَ. *درخواست شهادت هم فضیلت دارد قَالَ رسول الله ص: مَنْ سَأَلَ اللَّهَ الشَّهَادَةَ بِصِدْقٍ بَلَّغَهُ اللَّهُ مَنَازِلَ الشُّهَدَاءِ وَ إِنْ مَاتَ عَلَى فِرَاشِهِ. *بهترین مردن شهادت است قُال جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد الصَّادِقِ: أَشْرَفَ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهَادَةِ . 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
(5) خیال باطل گمراهان به اینکه هدایت یافته هستند. آیه 36 و 37 سوره زخرف : « وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ (36) وَإِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ (37) و هر کس از یاد خداوند رحمان، روى گردان شود شیطانى را بر او مسلط مى سازیم که همواره همنشین او خواهد بود. (36) و آنها[= شیاطین ] این گروه را از راه (خدا) باز مى دارند، در حالى که گمان مى کنند هدایت یافتگان (حقیقى) آنها هستند. (37) » تفسیر نمونه : « ... سپس به دو امر مهم که شیطان در مورد این غافلان انجام می دهند اشاره کرده می فرماید : 1. (آنها این گروه را از یاد خدا باز می دارند.) 2. هر وقت اراده بازگشت کنند سنگی بر سر راه آنها می افکنند و مانعی ایجاد می کنند تا هرگز به صراط مستقیم باز نگردند و آن چنان طریق گمراهی را در نظر آن ها زینت می دهند که (گمان می کنند هدایت یافتگان حقیقی آنها هستند.) » برای مطالعه بیشتر به تفسیر نمونه و تفسیر نور و به آیه 30 سوره اعراف مراجعه شود. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
(10) گمان مؤمنان به اینکه ایمان به تنهایی کفایت می کند و آزمایشی در کار نیست. « أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ. آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها مى شوند و آزمایش نخواهند شد؟! » * یکی از مهم¬ترین مسائل زندگی بشر ک مسأله شدائد، فشارها و آزمون های الهی است که یک سنت همیشگی و جاویدانی الهی است، *امتحان مخصوص شما جمعیت مسلمانان نیست. سنّتی است که در تمام امّتهای پیشین جاری بوده است * سعدیا، گرچه سخندان و نصیحت گویی / ز عمل کار برآید به سخندانی نیست. * منظور از فتنه از معمربن خلاد روایت کرده اند گفت : «من از ابالحسن (ع) شنیدم که می فرمود : اَحَسِبَ الناسُ اَنَ یُارکوا و اَن یقولوا آمنّا بالله و هم لا یفتنون. و کلمه بالله را اضافه می کرد. بعداً به من فرمود : هیچ می دانی فتنه چیست؟ عرضه داشتم : فدایت شوم منظور از فتنه در دین است. فرمود : آن چنان آزمایش می شوند که طلا می شود و آن چنان خالص می گردند که طلا می گردد. و در مجمع البیان آمده که بعضی گفته اند : معنای کلمه "یفتنون" این است که در جان و مالشان دچار بلا و امتحان می گردند و این معنا از امام صادق (ع) نیز روایت شده. » *امتحان برای تمییز خوب از بد: ْ لِيَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّب‏ *موادّ آزمایش متعدد وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوع‏... *برای امتحان احسن العمل للازم است لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
🌹مُزجات
(10) گمان مؤمنان به اینکه ایمان به تنهایی کفایت می کند و آزمایشی در کار نیست. « أَحَسِبَ النَّاسُ أ
*هر امتحانی حکمتی دارد وَ قَالَ امام حسن عسکری :ع مَا مِنْ بَلِيَّةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا نِعْمَةٌ تُحِيطُ بِهَا . *در بلاهای متوالی، شکر کن - إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ يُوَالِي عَلَيْكَ الْبَلَاءَ فَاشْكُرْهُ و إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ يُتَابِعُ عَلَيْكَ النِّعَمَ فَاحْذَرْهُ. هرگاه ببينى پروردگار خود را كه بر تو بلا پى‏درپى مى‏فرستد پس او را شكر كن. *خاصبّت بلا و امتحان عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَة. *بلا تکریم مومن است عَنْ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ: مَا كَرُمَ عَبْدٌ عَلَى اللَّهِ إِلَّا ازْدَادَ عَلَيْهِ الْبَلَاء. *هر که در این باب مقرّب¬تر است .... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ : إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً غَتَّهُ بِالْبَلَاءِ غَتّاً. «هر گاه خداوند متعال بنده‏اى را دوست بدارد، او را در بلا غوطه‏ور مى‏سازد. *اگر بلا نبود قَالَ النَّبِيُّ ص لَوْ لَا ثَلَاثَةٌ فِي ابْنِ آدَمَ مَا طَأْطَأَ رَأْسَهُ شَيْ‏ءٌ الْمَرَضُ وَ الْمَوْتُ وَ الْفَقْرُ وَ كُلُّهُنَّ فِيهِ وَ إِنَّهُ لَمَعَهُنَّ لَوَثَّابٌ. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
(7) خیال خوب بودن اعمال « قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا بگو «آیا به شما خبر دهیم که زیانکارترین (مردم) در کارها، چه کسانى هستند؟ همان کسانى که سعى و تلاششان در زندگى دنیا گم (و نابود) شده; در حالى که، مى پندارند کار نیک انجام مى دهند » *زندگی دنیا و غرور وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُور *چرا غرور؟ يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيم‏ *کافران و غرور إِنِ الْكافِرُونَ إِلَّا فِي غُرُور *آروزها و غرور غَرَّتْكُمُ الْأَمانِيُّ حَتَّى جاءَ أَمْرُ اللَّهِ وَ غَرَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ *شیطان عامل غرور وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلَّا غُرُورا *گول گریه را نخورید قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ : لَا يَغُرَّنَّكَ بُكَاؤُهُمْ فَإِنَّ التَّقْوَى فِي الْقَلْبِ. *گول مسجدی بودن را نخورید فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين: ‏فَلَا تَغْتَرَّنَّ بِكَثْرَةِ الْمَسَاجِدِ. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
🌹مُزجات
(7) خیال خوب بودن اعمال « قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْ
*گول پول و سلامت را نخور قَالَ الصَّادِقَ : لَا تَعْجَبْ مِنْ نَفْسِكَ حَيْثُ رُبَّمَا اغْتَرَرْتَ بِمَالِكَ وَ صِحَّةِ جِسْمِكَ أَنْ لَعَلَّكَ تَبْقَى‏. عجب مدار از نفس خود! چه بسا هست كه به وسيله مال خود و يا بهبودى و تندرستى مزاج خود مغرور مى‏شوى، و تصوّر مى‏كنى كه به خاطر اين وسيله زندگى تو ادامه پيدا كرده و باقى خواهى بود. *به طول عمر واولاد مغرور نشو قَالَ الصَّادِقَ : رُبَّمَا اغْتَرَرْتَ بِطُولِ عُمُرِكَ وَ أَوْلَادِكَ وَ أَصْحَابِكَ لَعَلَّكَ تَنْجُو بِهِمْ . چه بسا كه به طول عمر خود و يا فرزندان و ياران خود مغرور مى‏شوى، و خيال مى‏كنى‏ كه آنها وسيله نجات و خلاصى تو خواهند بود. *به عبادتت مغرور مشو قَالَ الصَّادِقَ : رُبَّمَا أَقَمْتَ نَفْسَكَ عَلَى الْعِبَادَةِ مُتَكَلِّفاً وَ اللَّهُ يُرِيدُ الْإِخْلَاصَ. چه بسا خود را به عبادت وامى‏دارى و روى تكلّف عبادت مى‏كنى، در صورتى كه مطلوب نزد پروردگار متعال اخلاص در عبادت است. *به علم و نَسَبت مغرور نشو قَالَ الصَّادِقَ : رُبَّمَا افْتَخَرْتَ بِعِلْمِكَ وَ نَسَبِكَ وَ أَنْتَ غَافِلٌ عَنْ مُضْمَرَاتِ مَا فِي غَيْبِ اللَّهِ . چه بسا كه به علم و نسب خود به خود باليده و مغرور مى‏گردى، در صورتى كه از باطن و نتيجه جريان كارهاى خدا غافل هستى. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
بهترین مردن شهادت است قُال جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد الصَّادِقِ: أَشْرَفَ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهَادَةِ . https://eitaa.com/mozjat1
(8) گمان باطل به اینکه بعضی اتفاقات شر است و خیری ندارد. « إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِّنكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَّكُم بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُم مَّا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ. به یقین کسانى که آن تهمت عظیم را عنوان کردند گروهى (متشکّل و توطئه گر) از شما بودند; امّا گمان نکنید این ماجرا به زیان شماست، بلکه خیر شما در آن است; هر یک از آنها سهم خود را از این گناهى که مرتکب شدند دارند; و آن کس از آنان که بخش مهمّ آن را بر عهده داشت عذاب عظیمى براى اوست! » *قرآن به مؤمنانی که از بروز چنین اتهامی نسبت به شخص پاکدامنی سخت ناراحت شده بودند دلداری می دهد که : «گمان نکنید این ماجرا برای شما شرّ است بلکه برای شما خیر بود. چرا که پرده از روی نیّات پلید جمعی از دشمنان شکست خورده و منافقان کوردل برداشت. و این بدسیرتان خوش ظاهر را رسوا ساخت. * خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه روی شود هر که در او غش باشد؛ در فتنه ها منافقان رسوا می شوند ؛ مانند فتنه 88 که دست منافقان رو شد. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
(13) خیال مخفی بودن از دید خدا « أَيَحْسَبُ أَن لَّمْ يَرَهُ أَحَدٌ آیا گمان مى کند هیچ کس او را ندیده (که عمل خیرى انجام نداده) است؟! در ذیل آیه شریفه أَيَحْسَبُ... حدیثی نقل شده است که پیامبر فرمود: اِنَّهُ لَا يُجَاوِزُ قَدَمَا عَبْدٍ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ عَنْ شَبَابِهِ فِيمَا أَبَلَاهُ وَ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ جَمَعَهُ وَ فِيمَا أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ. در قیامت بنده¬ای قدم از قدم بر نمی¬دارد تا از چهار چیز سوال شود: 1-از عمرش که در چه راهی آن را فانی کرده! 2-و از مالش که از کجا جمع آوری و در چه راهی مصرف کرده ؟ 3- واز عملش که از چه کاری انجام داده ؟ 4-و از محبّت ما اهل بیت. *انسان اگر در نزد بچّه¬ای باشد گنا نمی¬کند زیرا او را حاضر و شاهد می¬داند و اینکه در خلوت گناه می¬کند با خیال عدم حضور خداوند گناه می¬کند! تعجب در این است که در محاوراتش همواره می¬گوید: خدا شاهد است!! 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1/365
🔻(14) خیال انسان به اینکه با ثروت جاودانه می شود. 🔻يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ او مى پندارد اموالش او را جاودانه مى سازد. *انسان زر اندوز و مال پرست گمان می کند اموالش سبب جاودانگی اوست. جالب اینکه «اَخلَدَ» در اینجا به صورت فعل ماضی آمده یعنی او گمان می کند اموالش او را به صورت یک موجود جاودانه در آورده است. نه مرگ می تواند به سراغ او آید ، نه بیماری ها و حوادث جهان مشکلی برای او ایجاد می کند. *برای عده¬ای مشکل¬گشا تنها مال و ثروت است ؛درحالی که شخصی مثل قارون که آن¬قدر اموال در اختیارش بود که کلید گنجهایش را چند مرد زورمند به زحمت برمی داشت ولی به هنگام عذاب الهی نتوانستند مرگ او را ساعتی به تأخیر اندازند. *چه نیکوست مال صالح در دست انسان خوب قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص نِعْمَ الْمَالُ الصَّالِحُ لِلرَّجُلِ الصَّالِح‏ . چه نيكست مال شايسته براى مرد شايسته. *شرافت به مال نیست قال علی: اِنَّمَا الشَّرَفُ بِالْعَقْلِ وَ الْأَدَبِ لَا بِالْمَالِ وَ الْحَسَب‏. *مال درد سر دارد قال علی : صَاحِبُ الْمَالِ مَتْعُوب‏. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1/365
(6) گمان کسانی که بعد از سختی به نعمت رسیده اند به اینکه دیگر سختی ها بر نمی گردد. « وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ : و اگر بعد از ناراحتى و زیانى که به او رسیده، نعمتهایى به او بچشانیم، به یقین مى گوید: «بدى ها از من برطرف شده، (و دیگر باز نخواهد گشت).» و غرق شادى و غفلت و فخرفروشى مى شود » نقطه ضعف مؤمنان کم ظرفیت این است که هنگامی در ناز و نعمت فرو می روند، چنان خود باختگی و غرور و تکبّر بر آن ها چیره می شود که همه چیز را فراموش می کنند. * «الدّهر یومان، یوم لک و یومٌ علیک. فان کان لک فلا تبطر و ان کان علیک فاصبر. فکلاهما ستُختبر روزگار دو چهره دارد. گاهی با تو و گاهی علیه توست. آنگاه که به نفع توست مغرور مشو و آنگاه که به ضرر توست، صبر پیشه کن. زیرا در هر جال مورد آزمایش الهی هستی.» » 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1/365
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌹مُزجات
*گول پول و سلامت را نخور قَالَ الصَّادِقَ : لَا تَعْجَبْ مِنْ نَفْسِكَ حَيْثُ رُبَّمَا اغْتَرَرْتَ
*مال درد سر دارد قال علی : صَاحِبُ الْمَالِ مَتْعُوب‏. *بی مالی و راحتی قال الصادق : طَلَبْتُ فَرَاغَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِي قِلَّةِ الْمَال‏ *خزانه دار دیگران مباش قال علی: لَا تَكُنْ خَازِناً لِغَيْرِك‏. *مال وفا نمی کند قال علی: الْمَالُ لَا يَبْقَى لَكَ وَ لَا تَبْقَى لَه‏ . *مال آدم¬کُش است! َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ الدِّينَارَ وَ الدِّرْهَمَ أَهْلَكَا مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ هُمَا مُهْلِكَاكُم‏ *مالِ حرام ، حرام می¬شود قال علی: مَنْ يَكْتَسِبْ مَالًا مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ يَصْرِفْهُ فِي غَيْرِ حَقِّه‏ * مرد نفت فروشی به شاگردانش گفت: وقتی نفت می دهید انگشتان خود را داخل دبه کنید کم بیاید و وقتی می خرید انگشتتان بیرون باشد سپس شنید در بلادی دور نفت را رگان می خرند؛ همه را بار کشتی کرد و به طوفان خورد،و مَلّاح گفت : تمامش را به دریا ریختند .از آن پس معروف شد که: انگشت انگشت مَبر تا خیک خیک نریزی! *شخصی شیرش را با آب مخلوط می کرد : شیر که از بُز به سبو ریختی آب در آن شیر در آمیختی کآن همه آب تو که در شیر بود شد همه سیل و رَمه را در رُبود 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
🌴پیروان حقّ، خبر راست و درست را از قرآن میگیرند 👌و تکلیف امروز را نیز در این مجموعه مقدّس جستجو میکنند و 🇮🇷سرنوشت آینده عالم را نیز در این کتاب آسمانی میجویند چرا که: 💐 امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: 🌹«فِي الْقُرْآنِ نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ وَ حُكْمُ مَا بَيْنَكُم»🌹 💠در قرآن اخبار گذشتگان، و آيندگان، و احكام مورد نياز زندگى تان وجود دارد. ⚜تالیف استاد اخلاق ☘☘کانال مزجات 👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/mozjat1
هدایت شده از عمامه خاکستری
💠 سرود رضا رضا 📌گروه سرود شهرستان آباده 👇👇 https://www.aparat.com/v/vpCXW .. السلام علیه السلام @SalamKhoda1
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم -تواضع /1 *تواضع همیشگی لغت تواضع در قرآن نیست لکن واژه¬هایی از قبیل خفض جناح، خاشع، لین، هون که همان معنا را می¬دهد در آیات قرآن آمده است. دستوراتی در کتاب خدا درباره تواضع در برابر خداوند تحت عنوان وَ أَخْبَتُوا إِلى‏ رَبِّهِ ؛ که در سوره هود آیه 23 ذکر شده و فروتنی در برابر مؤمنان که در سوره مبارکه حجر آیه 88 و همچنین در برابر مستمندان که در آیه 52 انعام آمده است و نیز احترام به فروتنی در پیشگاه پدر و مادر در سوره مبارکه اسراء آیه 24 و فروتنی در خدمت استاد که در سوره کهف آیه 66 بیان شده است و تواضع در شیوه زندگی که در آیات اخلاقی آخر سوره فرقان آیه 63 آمده است همه و همه تذکّراتی اخلاقی در خصوص برخورد متواضعانه است. *تواضع همیشگی إِنَّهُمْ كانُوا يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ يَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً وَ كانُوا لَنا خاشِعين. آنان خاندانى بودند كه همواره در كارهاى خير به سرعت اقدام مى‏كردند و در حال بيم و اميد ما را مى‌خواندند و پيوسته براى ما خاشع بودند. خطیبان می‌گویند ⚜️تالیف استاد اخلاق ☘️☘️کانال مزجات 👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/mozjat1
*-تواضع /2 🔻خاضعان حقیقی 🔻 إِنَّ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَمَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ خاشِعينَ لِلَّهِ لا يَشْتَرُونَ بِآياتِ اللَّهِ ثَمَناً قَليلاً أُولئِكَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِم‏. 🔻و از اهل كتاب، كسانى هستند كه به خدا، و آنچه بر شما نازل شده، و آنچه بر خودشان نازل گرديده، ايمان دارند در برابر فرمان خدا خاضع¬اند و آيات خدا را به بهاى ناچيزى نمى‏فروشند. پاداش آنها، نزد پروردگارشان است. درس زندگی *تواضع مایه محبوبیت قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: إِنَّ أَحَبَّكُمْ إِلَيَّ وَ أَقْرَبَكُمْ مِنِّي يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَجْلِساً أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً وَ أَشَدُّكُمْ تَوَاضُعاً . نزدیک‌ترین و محبوب‌ترین شما به من در روز قیامت آن فردی است که اخلاق او نیکو¬تر و تواضع وی بیشتر باشد. *تواضع در عین توانمندی قَالَ رَسُولُ اللَّه: أفضلُ الاعمَالِ ثَلاثَه: التَّواضُعُ عِندَ الدُّولَةِ وَ العَفوُ عِندَ القُدرَةِ وَ العَطِیَّةُ بِغَیرِ المِنَّةِ. بهترین اعمال سه چیز است: 1- تواضع هنگام توانمندی 2- گذشت هنگام قدرت 3- بخشش بدون منّت. *** خطیبان می‌گویند ⚜️تالیف استاد اخلاق ☘️☘️کانال مزجات 👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/mozjat1
◾️-تواضع /3 تواضع صفت خوبان است قال علی علیه السلام؛(یصف فيها المتقين): وَ مَشْيُهُمُ التَّوَاضُع.‏ مسیر انسان¬های با تقوا، تواضع است. *چهار نشانه تواضع قَالَ الصادق علیه السلام؛ مِنَ التَّوَاضُعِ أَنْ تَرْضَى بِالْمَجْلِسِ دُونَ الْمَجْلِسِ وَ أَنْ تُسَلِّمَ عَلَى مَنْ تَلْقَى وَ أَنْ تَتْرُكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كُنْتَ مُحِقّاً وَ أَنْ لَا تُحِبَّ أَنْ تُحْمَدَ عَلَى التَّقْوَی . از نشانه¬های تواضع است: 1- عدم تقیّد به مکان مخصوص در مجالس. 2- سلام کردن. 3- ترک جدل و دعوا. 4- میل به تعریف و ستایش نداشتن. *تواضع نشانه شخصیت قال علی: التَّواضُعُ عُنوانُ النَّبل . تواضع و فروتنی، نشانه نجابت و شخصیت است. *با متکبّران متکبّر باش قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: وَ إِذَا رَأَيْتُمُ الْمُتَكَبِّرِينَ فَتَكَبَّرُوا عَلَيْهِمْ فَإِنَّ ذَلِكَ لَهُمْ مَذَلَّةٌ وَ صَغَار هر گاه متکبّران را مشاهده کردید برآنان تکبّر کنید که این روش باعث خواری و ذلّت آن¬هاست. خطیبان می‌گویند ⚜️تالیف استاد اخلاق ☘️☘️کانال مزجات 👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/mozjat1
📌اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🔰 تواضع/4 *نتیجه تواضع 1- باعث سربلندی قال رَسَولُ اللُّه صلی الله علیه و آله و سلم : مَا تَواضَعَ اَحَدٌ الاّ رَفَعَهُ اَللّهُ . هیچ کس فروتنی نکرد مگر آنکه خداوند او را بلند مرتبه قرار داد. 2- ایجاد محبّت قال علی: ثَمَرةَ التَّواضُعِ المَحَبَّة. نتیجه و حاصل تواضع، محبّت دیگران به انسان است. 3- باعث ترقّی قال علی علیه السلام : مَا تَوَاضَعَ أَحَدٌ إِلَّا زَادَهُ اللَّهُ تَعَالَى جَلَالَة. هیچ کس تواضع نکرد مگر اینکه خداوند قدر و جلالت او را زیاد کرد. پیام هائی برای بهتر زیستن *تواضع زیبنده¬تر است برای انسانی که: از خاک آفریده شده است؛ «وَ اللَّهُ خَلَقَكُمْ مِنْ تُراب». از آب پست است؛ «ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهينٍ». از خود توانی ندارد؛ «قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسي‏ نَفْعاً وَ لا ضَرًّ». ضعیف است؛ «خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعيفاً». ثروتش بدردش نمی¬خورد؛ «ما أَغْنى‏ عَنْهُ مالُهُ وَ ما كَسَبَ». راه فراری از مرگ ندارد؛ «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاقيكُمْ». علمش محدود است؛ «ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلاً». نیازمند است؛ «يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميدُ». قدرتش در معرض زوال است؛ «هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ». چنین انسانی چرا تکبّر کند و چنین بشری چه جای فخر فروشی دارد؟!. خطیبان می‌گویند ⚜️تالیف استاد اخلاق ☘️☘️کانال مزجات 👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/mozjat1
*تواضع 4 تواضع در برابر سه گروه ممنوع است: در مقابل گناهکاران، ثروتمندان به خاطر ثروتشان، در برابر متکبّران. *هر چه که درخت میوه بیشتری داشته باشد شاخه‌هایش افکنده‌تر است و انسان هر چه عقلش بیشتر باشد تواضع¬اش بیشتر است. افتادگی آموز اگر طالب فیضی هرگز نخورد آب زمینی که بلند است *رسول خدا فرمود: چرا در شما شیرینی و حلاوت عبادت را نمی¬بینم؟ گفتند: شیرینی عبادت در چیست؟ فرمود: در تواضع و فروتنی. *فلسفه وجوب برخی عبادات از جمله نماز را برای تواضع و فروتنی در برابر پروردگار ذکر کرده¬اند. *تواضع نردبان ترقّی وکرامت انسان در خصلت‌های پسندیده است. *همان¬طور که گیاه در زمین سست و نرم می¬روید حکمت نیز در دل¬های متواضع جریان پیدا می¬کند. *هم¬چنان که فروتنی پسندیده است ذلّت و خواری در برابر دنیاخواهان و امور دنیوی و... ناپسند و مذموم است. خطیبان می‌گویند ⚜️تالیف استاد اخلاق ☘️☘️کانال مزجات 👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/mozjat1
داستان تواضع آیت الله مرعشی نجفی که صاحب برکات زیادی در زندگی اش بود همه آن برکات را از تواضع و فروتنی در مقابل والدینش می¬دانست ایشان می¬فرمودند: زمانی که در نجف بودیم روزی هنگام نهار مادرم به من فرمود: شهاب الدین برو پدرت را صدا کن تا برای نهار بیاید من رفتم طبقه بالا دیدم پدرم در حال مطالعه خوابشان برده در جای خودم ماندم که امر مادر را اجابت کنم؟ یا پدر را بدخواب نمایم به فکرم رسید کف پای پدرم را دو سه بوسه بزنم تا به این وسیله ایشان بیدار شود و این کار را کردم، پدرم بیدار شد و فرمود شهاب الدین تو هستی؟ گفتم: بله، دستانش را به دعا بلند کرد و گفت: پسرم خداوند عزّتت را بالا ببرد و تو را از خادمین اهل بیت قرار دهد. آیت الله مرعشی نجفی می¬فرمودند: من هر چه دارم از برکت آن دعای پدرم است. خطیبان می‌گویند ⚜️تالیف استاد اخلاق ☘️☘️کانال مزجات 👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/mozjat1
*داستان تواضع /2 مرحوم ملّا محسن فیض کاشانی حکیم و محقّق معروف اسلام روزی با یکی از علمای قزوین در مورد مسئله¬ای مباحثه کردند و نظر این دو عالم با هم متفاوت بود هر کدام برای خود دلیل آوردند و بحث ادامه یافت و سرانجام عالم قزوینی سخن ملّا محسن را تخطئه کرد و نظر خود را صحیح دانست و به شهرش بازگشت و پس از چند روز متوجّه شد که نظر ملّا محسن صحیح بوده و نظر خودش اشتباه، برای عذرخواهی از مرحوم فیض به کاشان آمد تا به محضر او برسد و وقتی که به درب منزلش رسید صدا زد: يَا مُحْسِنُ قَدْ أَتَاكَ الْمُسِي‏ءُ؛ ای محسن و ای نیکوکار بیا که خطا کار به نزد تو آمده است؛ و پس از دیدار و احوال¬پرسی عرض کرد: در آن مسئله حقّ با شما بوده و من عذر می¬خواهم این را گفت و به طرف شهرش بازگشت هر چه مرحوم فیض اصرار کرد که در کاشان بماند قبول نکرد و گفت: من فقط برای این جهت آمده بودم! خطیبان می‌گویند ⚜️تالیف استاد اخلاق ☘️☘️کانال مزجات 👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/mozjat1
کمک به دیگران در قرآن مجید به حضرت ابراهیم و اسماعیل امر می¬شود که خانه کعبه را برای عبادت کنندگان از مردم پاکیزه کنند و این خدمت به مردم را آنان به خوبی انجام دادند. و نیز ماجرای کمک حضرت موسای جوان به دختران حضرت شعیب چون کمکی از روی اخلاص و برای رضای خداوند بود. به عنوان یک الگو از خدمت¬گزاری در قرآن مجید نقل شده است. *در احسان نگاه به خالق کن أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْك‏. همان‏گونه كه خدا به تو نيكى كرده نيكى كن‏. *پاداش نیکان لِلَّذينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنى‏ وَ زِيادَةٌ وَ لايَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَ لا ذِلَّةٌ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فيها خالِدُونَ. كسانى كه نيكى كردند، پاداش نيك و افزون بر آن دارند و تاريكى و ذلّت، چهره‏هايشان را نمى‏پوشاند آنها اهل بهشتند، و جاودانه در آن خواهند ماند خطیبان می‌گویند ⚜️تالیف استاد اخلاق ☘️☘️کانال مزجات 👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/mozjat1