eitaa logo
معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع قرآن و حدیث
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
2.5هزار ویدیو
703 فایل
اخبار مرتبط با مجتمع عالی قران و حدیث، در این کانال در ج می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  سید رضی مرتضوی
🔰یادداشتهایی در سیره اهلبیت «۱» ✍سید رضی مرتضوی 🔸غم و غصه های آسمانی ♦️مواجهه اهلبیت علیهم السلام با «از دنیا رفتن بستگان» دو گونه بوده است: 🔹رفتار اول: بدون ابراز هیچ ناراحتی و اندوهی، رحلت متوفی را اعلام کرده و به امور معمول خود اعم از غذا خوردن و یا مهمانداری و مانند آن ادامه می داده اند؛ مثلا: ▪️پیامبر اکرم ص در فوت فرزندشان غمگین نشدند و خدیجه کبری س را از گریه نهی کردند.وسائل ۲۴۴/۳ ▪️وقتی خبر فوت «اسماعیل» که بزرگترین فرزند امام صادق ع بود را به آن حضرت دادند، ایشان سر سفره بودند و می خواستند غذا میل کنند، ایشان لبخندی زده و شروع به خوردن کردند، و به یاران نیز تعارف کردند و هیچ اثری از غم و اندوه در ایشان دیده نشد و حتی از هر روز هم بهتر غذا خوردند؛ یاران که تعجب کرده بودند علت ناراحت نشدن ایشان در مصیبت فرزندشان را پرسیدند، حضرت فرمودند: چرا ناراحت شوم؟ در حالیکه راستگوترین فرد عالم یعنی پیامبر فرموده است: من و شما هم خواهیم مرد. وسائل ۲۵۴/۳ ▪️در منزل امام صادق ع نردبانی بود که خدمتکاران حق نداشتند از آن بالا بروند، روزی یکی از کنیزان، کودک امام را در آغوش گرفته و از آن نردبان بالا رفته بود، ناگهان امام ع وارد شدند، او از ترس، زانوانش لرزید و کودک از دستش افتاد و مُرد، امام رنگ چهره شان تغییر کرد و فرمود: ناراحتی من از مرگ کودکم نیست، بلکه از اینکه این کنیز اینقدر از من ترسید ناراحت شدم، بعد هم کنیز را آزاد کردند. بحار ۲۴/۴۷ ▪️امام صادق کنار در منزلشان ایستاده و بخاطر مریضی فرزندشان محزون بودند، طولی نکشید که داخل شدند و بازگشتند در حالیکه غم از چهره شان رفته بود و فرمودند: از دنیا رفت، ما اهل بیت به رضای الهی خوشنودیم.کافی ۲۲۵/۳ ؛ همین جریان درمورد امام باقر ع هم نقل شده است. بحار ۳۰۱/۴۶ 🔹اهلبیت ع دیگران را نیز به این رفتار تشویق می کردند: ▪️نبی مکرم اسلام فرمودند: هرکس از مصیبتی که بر او وارد شده شکایت کند، در حقیقت از خدا شکایت کرده است. تحف العقول/۸. 🔹اما اهلبیت ع رفتار دیگری نیز در مواجهه با مرگ نزدیکانشان داشته اند که در ظاهر کاملا بر خلاف رفتار اول است، جزع، بی تابی، حزن و اندوه فراوان، آرزوی مرگ، پاره کردن لباس، بر سر و صورت زدن و .... ▪️بی تابی و گریه شدید نبی مکرم اسلام بر امام حسین ع ؛کتاب شریف کامل الزیارات مملو از این روایات است. ▪️حضرت زهرا س در مصیبت پدر، آنقدر اشک ریختند که مردم مدینه به علی ع شکایت کردند که به زهرا س بگو یا شب گریه کن و یا روز تا ما هم قدری آرام گیریم. بحار ۱۷۷/۴۳ ▪️حضرت امیر در مصیبت حضرت زهرا س خود را برای همیشه عزادار اعلام کردند: «اما حزنی فسرمد» بحار ۴۵۹/۱ و خطاب به ایشان فرمودند: ای کاش جانم همراه ناله هایم از بدنم خارج میشد،»دیوان امام علی ۱۲۳ ▪️امام حسین در مصیبت علی اکبر، چنان محزون شدند که از روی اسب افتادند، و فرمودند: ای علی، بعد از تو اف بر این دنیا . و در مصیبت عباس ع با صدای بلند گریه کرده و فرمودند: کمرم شکست. لهوف ۸۳ ▪️امام سجاد فرمودند در مصیبت پدرم نزدیک بود جان بدهم که عمه ام مرا آرام کرد. کامل الزیارات ۲۶۱ ▪️امام عسکری در مصیبت برادرشان سید محمد پیراهن خود را پاره کردند. رجال کشی ۴۷۹ ♦️با اندک تامل در میابیم که میان این دو رفتار تهافت و تعارضی وجود ندارد، زیرا اهلبیت ع محو در خدا بوده و به حکم آیه «و ما یشاءون الا ان یشاء الله» تسلیم محض اراده الهی هستند، و حوادث، هیچ تغییری در حالت آنها ایجاد نمی کند بلکه مطابق روایات فراوان، اهلبیت، خود مجرای تحقق اراده الهی در عالمند: «بکم فتح الله و بکم یختم»؛ لذا هم خود در هیچ مصیبت دنیوی محزون نشده و دل بر قضای الهی دارند، و هم دیگران را به این رفتار فرامیخوانند. 🔹با این وصف، راز رفتار دوم، در این است که خدا به این حزن دستور داده است و برخی جزع و بی تابی ها، اخروی و محبوب خداست، زیرا شخصیتهایی که اهلبیت بر آنها جزع کرده اند، افراد عادی نبوده و بلکه اولیای الهی بوده اند که نقش روشنی در هدایت مردم داشته و شفعاء و دستگیران عالمیان بوده اند. مانند «حمزه، جعفر، امام حسین، حضرت زهرا و...» ؛ لذا گریه و جزع برآنان، از روی حُزن و اندوه فردی که ریشه در دنیا پرستی دارد نیست، بلکه عین خداپرستی و آخرت خواهی است، زیرا این اندوه، در غم از دست رفتن استوانه های هدایتی است که مردم را به سوی خدا سیر می دهند، به همین جهت در مصیبت پیامبر می گوئیم: «اُصبنا بک یا رسول الله، حیث انقطع عنا الوحی و حیث فقدناک، فانا لله و انا الیه راجعون» 🔹غمهایمان آسمانی باد 🔹
کتابخانه کتاب به اهتمام: سید عبدالمجید کریمی، انتشارات زائر رضوی، 1399، تعداد صفحات: 110 معرفی کتاب: در راستای تداوم بخشی به خط سر خ جهاد و شهادت و الگوگیری از سـردار دلهـا، شهید حاج قاسم سلیمانی و ادامه راه این شهید بزرگوار، منتخبی از زندگینامه به همراه متن وصیتنامه شهید، تقدیم عاشقان ولایت و رهروان راه حق و مقاومت می شود. در این کتاب سعی کرده ایم هفت مقام و منزل عرفان را در آیینه راه و رسم زندگی، اخلاق و منش و عبادت و اخلاص سیدالشهدای مقاومت، به تماشا بنشینیم… صفحه دانلود کتاب در سایت اجلاس جهانی محبان اهل بیت علیهم السلام http://moheban.org/2020/12/13803/ 🤝آدرس سایت اجلاس جهانی محبان اهل بیت علیهم السلام: http://moheban.org 🔴آدرس کانال سایت محبان اهل بیت علیهم السلام در کانال واتس آپ: https://chat.whatsapp.com/F2IPGuRVEpFAGvMz5FWXs0 🔵آدرس کانال سایت محبان اهل بیت علیهم السلام در پیام رسان تلگرام t.me/mohebanahlebyat 🟠آدرس کانال سایت محبان اهل بیت علیهم السلام در پیام رسان ایتا eitaa.com/mohebanahlebyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از  سید رضی مرتضوی
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۲۱» ✍ سید رضی مرتضوی ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ قال ابوعبدالله (ع): مَنْ مَاتَ مِنْ أَوْلِیَائِنَا وَ شِیعَتِنَا وَ لَمْ یُحْسِنِ الْقُرْآنَ عُلِّمَ فِی قَبْرِهِ لِیَرْفَعَ اللَّهُ فِیهِ دَرَجَتَهُ فَإِنَّ دَرَجَاتِ الْجَنَّةِ عَلَی قَدْرِ عَدَدِ آیَاتِ الْقُرْآنِ فَیُقَالُ لِقَارِئِ الْقُرْآنِ اقْرَأْ وَ ارْقَ 📚بحار ج۸۹ / ص ۱۸۷ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 🔹 امام صادق (ع) فرمودند: هر یک از دوستان و شیعیان ما که از دنیا بروند و نسبت به علم قرآن در وضع مطلوبی نباشند ، در قبر به آنها تعلیم داده می شود تا از مقامات عالم قیامت بی بهره نباشند، زیرا درجات و رتبه های بهشت به تعداد آیات قرآن است، به قاری قرآن گفته می شود بخوان و بالا برو. ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 🔹نکته ها: 🔸شیعه واقعی اهلبیت، با دوست آنها فرق دارد، و درجه اش بالاتر است، لکن هردوگروه از لطف اهلبیت بهره مند هستند 🔸یگانه گوهر گرانبها در همه عوالم، محبت اهلبیت است، که اگر در کسی باشد، به برکت آن، سعادتش تضمین شده و وجودش نیز اصلاح می گردد 🔸مطابق روایات فراوان، عالم قبر، یک دانشگاه متعالی است که انسان مومن در آن رشد پیدا کرده و آماده دریافت درجات و مقامات بهشتی می گردد، پس نباید از آن ترسید 🔸قطعا مقام آن شیعه و محب اهلبیت که در این عالم و فرصت دنیا به قرآن پرداخته باشد بالاتر از کسی که در قبر تعلیم ببیند خواهد بود 💠 قرآن بخوانیم 💠
💠 درد فراق 🔸 علاقه امام به شاگردانشان شبیه یعقوب به یوسف (سلام الله علیهما) است. یك بیان نورانی قرآن كریم در جریان آن پدر و پسر نقل می‌ كند كه مشابه همان جریان را وجود مبارك امام صادق درباره شاگردانش دارد. آن بیان نوارنی كه خدای سبحان درباره علاقه یعقوب به یوسف دارد آن است كه در وجود مبارك یعقوب آن ‌قدر متأثّر شد كه شكوه‌ اش را به «الله» می‌ برد كه ﴿إِنَّما أَشْكُوا بَثِّی وَ حُزْنی‏ إِلَی اللَّهِ﴾،[1] همین شِكوه را وجود مبارك امام صادق دارد؛ وقتی شاگردانش را می‌ دید, به خدا عرض می ‌كرد: «أَشْكُو إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی‏ وَ تَقَلْقُلِی‏ . . . فَلَیتَ هَذِهِ الطَّاغِیةَ أَذِنَ لِی فَأَتَّخِذَ قَصْراً فِی الطَّائِفِ فَسَكَنْتُهُ وَ أَسْكَنْتُكُمْ مَعِی»؛[2] ای كاش این نظام طاغوت منصور عباسی اجازه می ‌داد من مدرسه ‌ای می‌ ساختم و شما را هم در آن مدرسه جا می ‌دادم و این علوم را به شما منتقل می‌ كردم. این شكوه وجود مبارك امام صادق به ذات اقدس الهی شبیه همان حضرت یعقوب است. چرا وجود مبارك یعقوب به یوسف دل بسته بود؟ نه تنها برای اینكه فرزند او بود، برای اینكه او می‌ توانست بنشیند و خودش از این نعمت طَرْفی ببندد و مانند آن كه ﴿أَشْكُو بَثِّی وَ حُزْنی‏ إِلَی اللَّهِ﴾. ▫️ وجود مبارك امام صادق هم وقتی شاگردانش را می‌ دید «أَشْكُو إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی‏ وَ تَقَلْقُلِی‏»؛ من دست‌ تنها و در خانه‌ام هستم، با این شاگردان متعدّدی كه حضرت تربیت كرد! این ‌طور نبود كه نظیر حوزه ‌های علمیه كنونی باشد كه صد نفر, دویست نفر, سیصد نفر كمتر و بیشتر پای منبر حضرت باشند؛ حضرت دو نفر, سه نفر, چهار نفر در طی این سالیان متمادی تربیت كرد که چهار هزار نفر شده است! 🔸 بنابراین شما الآن خدا را شاكر باشید، هستید! این عزیزان, این فرزندان, این دختران, این پسران اینها هم شاگردان امام صادق ‌اند و این معارف را از آن جا دارند یاد می ‌گیرند و این نظام را به بركت همین علوم می ‌شود حفظ كرد. هرگز امكانات رفاهی جامعه را متمدّن نمی ‌‌كند! این و لاغیر! در بیانات نورانی همان حضرت و ائمه دیگر هم هست که فرمود: «إِنَّكُمْ‏ لَنْ‏ تَسَعُوا النَّاسَ‏ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِأَخْلَاقِكُم»؛[3] جامعه را با مال و اقتصاد نمی‌ شود اداره كرد! این بخش وسیعش در و و و است. جامعه ‌ای كه از نظر مال مرفّه است و از نظر اخلاق تهیدست است، دیگر متمدّن نیست! [1] . سوره یوسف، آیه86. [2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج8، ص215. [3] . من لا یحضره الفقیه، ج4، ص394. 📚 دیدار دانشجویان با حضرت استاد تاریخ: 1394/05/17 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞تقوای والدین بهترین تأمین آتیه برای فرزندان 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn #صوت 🆔 @almazaheri
هدایت شده از درس اخلاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊‍ كليپ صوتی 🎙🌸حضرت آيت الله 🔴موضوع : با خدا حرف بزنید! 👌 برای تمام برادران و خواهران ✅ بسیار عالی حتما گوش کنید به دیگران هم ارسال کنید🙏😍👌 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا