eitaa logo
معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع قرآن و حدیث
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
2.5هزار ویدیو
703 فایل
اخبار مرتبط با مجتمع عالی قران و حدیث، در این کانال در ج می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
نمونه هایی دیگر از طوفان توئیتری طلاب بنگلادش در خصوص دفاع از فلسطین
هدایت شده از تبیین مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹تصاویر کمتر دیده شده از شهیدحاج قاسم سلیمانی در حرم مطهر رضوی در شام ولادت امام هشتم علیه السلام
به نام خدا با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری حدیث روز پیامبر رحمت صلوات الله علیه و آله می‌فرمایند: صَاحِبُ اَلْيَمِينِ أَمِيرٌ عَلَى صَاحِبِ اَلشِّمَالِ، فَإِذَا عَمِلَ اَلْعَبْدُ اَلسَّيِّئَةَ قَالَ صَاحِبُ اَلْيَمِينِ لِصَاحِبِ اَلشِّمَالِ: لاَ تَعْجَلْ وَ أَنْظِرْهُ سَبْعَ سَاعَاتٍ، فَإِنْ مَضَى سَبْعَ سَاعَاتٍ وَ لَمْ يَسْتَغْفِرْ قَالَ: اُكْتُبْ، فَمَا أَقَلَّ حَيَاءَ هَذَا اَلْعَبْدِ إرشاد القلوب إلی الصواب(للدیلمی)، ج‏1، ص 84. *(دوفرشته،اعمال خوب و بدآدمی را می نویسند)پس هرگاه آدمی مرتکب معصیتی شودفرشته طرف راست که بر فرشته طرف چپ ریاست دارد گوید:گناه اوراننویس(شاید توبه‏ کند)پس اگر هفت ساعت(مدتی)گذشت وتوبه نکردگوید:بنویس که این بنده بسیار کم حیا است*
💠 مرز توکل 🔸 عید خجسته و فرخنده ما شیعیان، میلاد وجود مبارک امام رئوف، (عَلَیهِما التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) را به پیشگاه ولی عصر و جامعه قرآن و عترت و شما بزرگواران و سایر عزیزان تهنیت عرض می‌کنیم. 🔸 یونس بن عبدالرحمن از شاگردان مخصوص این دودمان است، به (سَلامُ الله عَلَیه) عرض کرد، به ما گفتند، ما از ائمه قبلی شنیدیم که نباید بگوییم خدا علیم است، زنده است و نورانی است، باید بگوییم «عِلْمٌ لَا جَهْلَ فِیهِ حَیاةٌ لَا مَوْتَ فِیهِ نُورٌ لَا ظُلْمَةَ فِیه‏»؛[1] یعنی صفات خدا خداست، نه «ذات ثبت له الوصف». آنچه که بیگانه می ‌پنداشتند که خدا عالم به عالمیت است که از این به معانی تعبیر می ‌کردند؛ لذا در تعبیرهای ما امامیه این است که «بی‌شریک است و معانی تو غنی دان خالق».[2] این معانی یک اصطلاح کلامی است که از جای دیگر آمده است. به ما گفتند بگویید «بی شریک است و معانی تو غنی دان خالق»؛ یعنی آن معانی ندارد؛ یعنی عالم به علم نیست، بلکه است. 🔸 یونس بن عبدالرحمن این مطلب کلامی را به عرض (سَلامُ الله عَلَیه) رساند که خدا علم ندارد، بلکه علم است. حیات ندارد که صفت زائد بر ذات است، بلکه است. به امام عرض کرد ما بر این باور هستیم که خدا «عِلْمٌ لَا جَهْلَ فِیهِ حَیاةٌ لَا مَوْتَ فِیهِ نُورٌ لَا ظُلْمَةَ فِیه‏»؛ درست است یا نه؟ «قَالَ كَذَلِكَ هُو»؛ درست است. خدا عین علم است، عین حیات است، عین نور است، صفتش زائد بر ذات نیست. 🔸 این بحث‌هایی که اشاره فرمودند درباره خواجه نصیر طوسی، ابن‌ سینا و سایر بزرگان اسلام، بر همین مدار و محوری است که ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) به دیگران آموختند. به (سَلامُ الله عَلَیه) عرض کردند چقدر است؟ تا کجاست؟ فرمود: «أَنْ لَا تَخَافَ أَحَداً إِلَّا اللَّه‏‏»؛[3] کسی است که از هیچ چیزی نمی ‌ترسد، چرا؟ چون کسی را وکیل خود قرار داد که قاهر بر کل است، این که خیانت نمی ‌کند. اگر کسی به او توکل کرد؛ یعنی او را وکیل گرفت: ﴿فَاتَّخِذْهُ وَكیلا﴾،[4] ﴿عَلَیهِ یتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ﴾،[5] اگر کسی خدا را وکیل قرار داد، واقعاً خدا را وکیل قرار داد. خدا نه جهل دارد، چون «عِلْمٌ لَا جَهْلَ فِیه»، نه فراموشی دارد: ﴿وَ ما كانَ رَبُّكَ نَسِیا﴾،[6] نه سهل ‌انگار است که اهل ادهان و ایهان باشد. وقتی به انبیا خود دستور می‌ دهد: ﴿وَ لاَ تَنِیا فِی ذِكْرِی﴾؛[7] ـ «وَنی»؛ یعنی سُستی، آدم سُست نه در زندگی شخصی موفق است و نه در کارهای علمی؛ آدم سُست، سُست است ـ فرمود به شما مأموریت دادم که با فرعون و هامان و قارون بجنگید! با سستی نمی ‌شود ـ «ونی»؛ یعنی سُستی. «تنیا» که مجزوم به این «لام» است و نون آن افتاده، ﴿وَ لاَ تَنِیا﴾؛ یعنی وَنی به خود راه ندهید که اصل آن با نون بود، این «لام» با جزمی که داد، نون را اسقاط کرد، شده ﴿لاَ تَنِیا﴾. به درد هیچ چیزی نمی‌ خورد. کسی بخواهد با جهل جامعه با عوامی جامعه بجنگد، باید یک عالمی باشد که اولاً مسئله شرعی را بداند که فهمیدن حرام نیست. با آدم نفهم نمی‌ شود زندگی کرد. فرمود سستی به خود راه ندهید: ﴿لاَ تَنِیا فِی ذِكْرِی﴾. با و با نفهمی نمی‌ شود جامعه را اداره کرد؛ فهم است و فهم! فرمود شما می‌ خواهید با فرعون بجنگید، با قارون سرمایه ‌دار بجنگید، این با سُستی نمی ‌شود. پیغمبر هستی، ولی باید محکم و آهنین باشی، همین! ﴿لاَ تَنِیا فِی ذِكْرِی﴾. [1]. التوحید(للصدوق)، ص138. [2]. کلم الطیب، ص66؛ شعر معروف صفات حق: «نه مرکب بود و جسم نه مرئی نه محل‌ ٭٭٭ بی شریک است و معانی، تو غنی دان خالق». [3]. تحف العقول، ص445. [4]. سوره مزمل، آیه9. [5]. سوره زمر، آیه38. [6]. سوره مریم، آیه64. [7]. سوره طه، آیه42. 📚 سخنرانی و عمامه گذاری روز میلاد امام رضا علیه السلام تاریخ: 1397/05/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع قرآن و حدیث
قابل توجه طلاب محترم مجتمع قرآن/ اردوی زیارتی مشهد مقدس ویژه طلاب مجرد (به صورت مشترک با دو مجتمع دی
ظرفیت ثبت نام تکمیل شد/ عزیزان مراجعه نداشته باشند. برای اطلاع از برنامه های اردویی بعدی اخبار کانال معاونت فرهنگی را دنبال نمایند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 رئیس فرهنگستان علوم پزشکی خبر داد؛ 👈🏻 رهبر انقلاب در روزهای آینده واکسن ایرانی کرونا می‌زنند 🔻 دکتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR از تزریق نوبت اول واکسن ایرانی کرونا به رهبر انقلاب در روزهای آینده خبر داد. 🔹 دکتر مرندی با اعلام اینکه مجوز استفاده از واکسن ایرانی کوو ایران برکت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده است افزود: رهبر انقلاب تأکید ویژه بر تزریق واکسن ایرانی دارند. این واکسن حاصل تلاش دانشمندان جوان ایرانی است و از سطح ایمنی‌زایی بالایی برخوردار است. 🔸رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از همان ابتدای بحران کرونا مشکلی برای انجام واکسیناسیون نداشتند، افزود: ایشان دو شرط مهم برای تزریق واکسن داشتند؛ نخست آنکه واکسیناسیون ایشان خارج از نوبت انجام نگیرد. دوم اینکه فقط واکسن ایرانی استفاده خواهند کرد. به همین دلیل زمانی که واکسیناسیون هموطنان در بازه‌ی سنی بالای ۸۰ سال آغاز شد، ایشان از دریافت واکسن خارجی خودداری کرده و منتظر واکسن ایرانی ماندند. 🔹دکتر مرندی همچنین افزود: نوبت نخست واکسن ایرانی کوو ایران برکت در حالی از سوی رهبر انقلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد که مرحله‌ی اول واکسیناسیون هموطنان ۸۰ سال به بالا در اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ از طریق واردات واکسن خارجی انجام شده است. 🔸طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت، چند مرکز داخلی در حال تحقیق و پژوهش برای تولید واکسن ایرانی هستند که در این میان با توجه به موفقیت‌آمیز بودن نتایج کارآزمایی بالینی و ایمنی و اثربخشی دو نمونه از واکسن‌های داخلی، به زودی مصرف وسیع و داوطلبانه‌ی آنها در کشور آغاز می‌شود. 🔺شایان ذکر است واکسن کوو ایران برکت توسط محققان و پژوهشگران جوان ایرانی که از دانشگاه‌های داخل کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند تولید شده است. جمهوری اسلامی ایران بعد از کشورهای هند، چین، انگلیس، آمریکا و روسیه، ششمین کشور در دنیا و اولین کشور در منطقه‌ی غرب آسیاست که به توانایی تولید واکسن ضدکرونا دست پیدا کرده است.
*به نام خدا* با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری *حدیث روز* «پیامبر رحمت صلوات الله علیه و آله می‌فرمایند: اِذا اخَتَصَمَتْ هِیَ وَ زَوجُها فی‌البَیتِ فَلَهُ فی كُلِّ زاویَةٍ مِن زوایَا البَیتِ شَیطانٌ یُصفِّقُ و یَقولُ: فَرَّحَ اللهُ مَن فَرَّحَنی! *زمانی که زن با همسرش درمنزل مشاجره می‌کنددرهمان زمان درهر یک از زوایای منزل یک شیطان مشغول کف زدن و شادمانی است و می‌گوید: خدایش خوشحال کند کسی که مرا این چنین شادوخوشحال کرده است* لئالی‌الأخبار، ج ٢، ص ٢١٧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞استجابت دعا با توبۀ واقعي 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn #صوت 🆔 @almazaheri
💠 ایجاد نهضت فکری 🔹 در بخش پایانی سوره مباركه «سبأ» بعد از اقامه برهان بر عناصر محوری اصول دین یعنی توحید و وحی و نبوّت، فرمود به مردم بگو شما یك بكنید ـ این قیام یعنی نهضت ـ این نهضت‌ شما باید مشخص باشد، منظور ایستادن فیزیكی كه نیست یك بكنید بیش از یك نهضت هم لازم نیست ﴿قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ﴾ بصفة واحدة، بحقیقة واحدة، بخصلة واحدة و مانند آن. یك بكنید، وحدت این قیام به لحاظ وحدت عنصر محوری آ‌ن است و به لحاظ هدف آن است، پس منظور نهضت است نه قیام فیزیكی و مانند آن. ﴿إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ﴾ آن نهضت واحده چیست؟ این است كه ﴿أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا﴾ دو امر نیست یك حقیقت است چون به یك حقیقت دعوت كرده است، نه اینكه قیام «لله مَثنی و فُرادی» یك امر باشد، تفكّر مطلب دیگر باشد كه دو امر مستقل است؛ مثل اینكه می‌ گویند ما شما را به یك نهضت و قیام دعوت كردیم و آن این است كه همه شما جمع بشوید بروید پای سخنان امام راحل ببینید او چه می ‌گوید، خب این تعبیر كه جمع بشوید بعد بروید مسجد كه امام سخنرانی كند این تعبیر «ثمّ» و اینها علامت این نیست كه این دو مطلب است آن قیام یعنی نهضت، همه مقدمه است برای اینكه شما ببینید مثلاً امام چه می ‌گوید این‌ چنین نیست كه دو مطلب مستقل باشد، پس مجموعاً یك حقیقت است برای اینكه روشن بشود كه دین امری است عقلانی و ، مخالف با عقل نیست. 🔹 ﴿مَا بِصَاحِبِكُم مِن جِنَّةٍ﴾ شما محذورتان این است كه ـ معاذ الله ـ وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حرف غیر عاقلانه می ‌زند؟! نهضت فكری كنید روشن بشود كه این حرف بر خلاف عقل و علم نیست ﴿قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ﴾ این ﴿أَن تَقُومُوا﴾ عطف بیان است برای آن «واحدة» ﴿أَن تَقُومُوا﴾ یعنی نهضت همان كلمه واحده است ﴿أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا﴾. 🔹 مسئله فكر كردن غیر از مسئله تضارب آرا و بحث كردن است. در درجه اول انسان به تنهایی می ‌نشیند شب در كتابخانه ‌اش فكر می ‌كند بعد روز به مباحثه می ‌نشیند. اینكه به بحث های لَجنه‌ ای یعنی گروهی سفارش كردند اینكه گفتند تضارب آرا، در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) هست كه فرمود: «اِضرِبُوا بعضَ الرأی ببعضٍ یتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ»[1] این تضارب آرا محصول آن رأی ‌هایی است كه انسان شبانه فكر كرده است. شب، تنهایی ﴿إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْأً وَأَقْوَمُ قِیلاً﴾[2] جا برای مطالعه است، جا برای عبادت است چه برای ناشئه شب و نشئه شب خیلی بهتر از روز است، چه برای چه برای مطالعه و امور علمی ﴿إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْأً وَأَقْوَمُ قِیلاً﴾ محصول فكر شبانه و تنهایی را آن‌گاه برای تكمیل در لَجنه ‌ها به صورت تضارب آرا مطرح كنید حالا دو نفر شد بیش از دو نفر شد اینجاست كه «اِضرِبُوا بعضَ الرأی ببعضٍ یتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ» یعنی رأی تحصیل ‌كرده را نه برای تحصیل رأی دور هم جمع بشوید! خودتان در شب رأی تحصیل كنید، آن را برای تكمیل و در بحث ‌های روزانه حالا یا دو نفر یا لجنه ‌ای بحث كنید آن را تكمیل كنید این «اِضرِبُوا بعضَ الرأی ببعضٍ» برای مباحثه است نه برای مطالعه! این ﴿ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا﴾ برای مطالعه است! در مطالعه و فكر كردن قسمت مهم، اثر دارد حداكثر ممكن است دو نفر باشد اما اگر بخواهید بحث كنید باید فكرِ حاصل‌شده را در مبحث، در مباحثه عرضه كنید تا تكمیل بشود. پس یك موعظه است نه دو موعظه و منظور، نهضت است و است. [1] . غررالحكم و دررالكلم، ص442، ح10063. [2] . سوره مزمل، آیه 6. 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 20 تاریخ: 1392/07/29 🆔 @a_javadiamoli_esra