بسمه تعالی
رسید پایان این ماجرا ولی حکایت همچنان باقیست 🌹
گزارش تصویری از مراسم عید غدیر خم
توسط پایگاه شهید بهشتی (( مسجد قبا ))
نام مارا بنویسید بر ایوان نجف
نشد از نام سگ کهف کتاب آلوده
#بسیج_لشگر_مخلص_خداست
#ما_ملت_امام_حسینیم
#تا_ابد_با_غدیر_میمانیم
اجرتان با مولا علی🌹
باتشکر امور فرهنگی پایگاه شهید بهشتی🌹
بسمه تعالی
رسید پایان این ماجرا ولی حکایت همچنان باقیست 🌹
حضور گروه سرود ((کانون بسیج ناحیه)) در مسجد قبا کوی دادگستری که مهمانان مولا علی را با اجرا های ویژه شاد کردن انشالله روزی بچه هامون نجف مولا علی انشالله 🌹
گزارش تصویری از مراسم عید غدیر خم
توسط پایگاه شهید بهشتی (( مسجد قبا ))
نام مارا بنویسید بر ایوان نجف
نشد از نام سگ کهف کتاب آلوده
#بسیج_لشگر_مخلص_خداست
#ما_ملت_امام_حسینیم
#تا_ابد_با_غدیر_میمانیم
اجرتان با مولا علی🌹
باتشکر امور فرهنگی پایگاه شهید بهشتی🌹
آیه مباهله آیه ۶۱ سوره آلعمران است که به واقعه مباهله اشاره دارد:
فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ ﴿۶۱﴾
بنابراین پس از فرارسیدن علم [وحی] به تو، هرکس درباره او [حضرت عیسی(ع)]، با تو به چالش برخیزد، به او بگو: بیایید تا فرزندانمان و فرزندانتان، و زنانمان و زنانتان، و جانهایمان و جانهایتان را فراخوانیم. آنگاه (به درگاه خداوند)، زاری [تضرّع] کنیم تا لعنت خداوند را بر دروغگویان نهیم.
به گفته قاضی نورالله شوشتری، مفسران اتفاقنظر دارند که «ابنائَنا» (فرزندانمان) در آیه مباهله اشاره به حسن و حسین، «نسائَنا» اشاره به فاطمه(س) و «اَنفُسَنا» اشاره به امام علی(ع) دارد.[۹] همچنین علامه مجلسی احادیثی را که دلالت دارند بر اینکه آیه مباهله در شان آلعبا نازل شده، متواتر دانسته است.[۱۰] در کتاب اِحقاقالحق (تألیف ۱۰۱۴ق)، حدود شصت منبع از منابع اهلسنت ذکر شدهاند که تصریح میکنند آیه مباهله درباره این افراد نازل شده است.[۱۱]
اُسقُف مسیحیان نجران در ماجرای مباهله:
«اگر محمد بر حق نبود، با عزیزترین افرادش نمیآمد و اگر با ما مباهله کند، پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند.
به روایت دیگری، من صورتهایی را میبینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هرآینه کنده خواهد شد. پس مباهله مکنید که هلاک میشوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند.»
زمخشری، الکشاف، ۱۴۰۷-۱۴۱۶ق، ص۳۶۸-۳۶۹.
پیامبر اسلام(ص) همزمان با مکاتبه با سران حکومتهای جهان، نامهای به اُسقُف نجران نوشت و ساکنان نجران را به پذیرش دین اسلام دعوت کرد. گروهی، به نمایندگی از مسیحیان نجران، به مدینه رفتند و در مسجدالنبی با پیامبر اسلام گفتگو کردند. پیامبر ضمن معرفی خود، حضرت عیسی(ع) را بندهای از بندگان خدا معرفی کرد. آنها نپذیرفتند و متولد شدن عیسی(ع) بدون پدر را دلیل بر الوهیت او دانستند.[۶]
پس از اصرار دو طرف بر حقانیت عقاید خود، تصمیم بر این شد که مسئله از راه مباهله[یادداشت ۱] خاتمه یابد. ازاینرو قرار شد فردای آن روز، همگی خارج از شهر مدینه، در صحرا برای مباهله آماده شوند. بامداد روز مباهله، پیامبر(ص) به همراه امام علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) از مدینه خارج شد. وقتی مسیحیان دیدند که پیامبر با عزیزترین افرادش برای مباهله آمده و همچون پیامبران برای مباهله روی دو زانو نشسته است، از مباهله منصرف شدند و درخواست مصالحه کردند. پیامبر نیز به شرط پرداخت جزیه، با درخواست آنان موافقت کرد. پس از برگشتن نصارا به نجران، دو تن از بزرگان هیئت اعزامی با هدایایی، نزد پیامبر(ص) آمدند و مسلمان شدند.[۷] فخررازی از مفسران اهلسنت (درگذشت ۶۰۶ق) گفته است که مفسران و محدثان بر این واقعه اتفاقنظر دارند.[
جایگاه واهمیت مباهله پیامبر اسلام
مباهله پیامبر با مسیحیان نجران از وقایعی است که برای اثبات حقانیت پیامبر اسلام در دعوتش، از آن استفاده میشود.[۱] قرآن، در سوره آلعمران، به این رویداد اشاره کرده است.[۲] همچنین این واقعه از فضایل پنجتن (پیامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع)) به شمار میآید.[۳] از آن در منابع تفسیری[۴] و تاریخی[۵] سخن رفته است. درباره این واقعه، آثار نوشتاری و هنریای تولید شده است
آیت الله جوادی آملی:
در نماز یک واجب رکنی داریم یک واجب غیر رکنی، در خصوص امامت و ولایت نیز همین طور است؛ غدیر جزء واجبات رکنی امامت است، مباهله جزء واجبات غیر رکنی ولایت است