eitaa logo
مجتبی شیخی
278 دنبال‌کننده
980 عکس
613 ویدیو
27 فایل
* بسم الله الرحمن الرحیم * 👈 یادداشت‌های اقتصادی و فرهنگی حجت‌الاسلام دکتر #مجتبی_شیخی ✅ استاد حوزه و دانشگاه ✅ دکترای «علوم اقتصادی» موسسه امام خمینی (ره) قم ✅ پژوهشگر ابرفقه و نظام اقتصاد ✅ نویسنده کتب احکام شرعی راه ارتباطی: @sheikhy1
مشاهده در ایتا
دانلود
زندگی سیاسی امام صادق (علیه السلام) از نگاه امام خامنه‌ای (مدظله): بعضی خیال میکنند که امام صادق (علیه السلام) به سیاست کاری نداشت، علیه دستگاه فعالیتی نمیکرد، در صدد ایجاد حکومت الهی و علوی نبود، این خطاست؛ که متأسفانه مشاهده میشود که، با این‌که این قضیه بارها گفته شده و اهل فضل و اهل فن، باید دنبال کنند و بروند مدارک را ببینند به نکات توجه کنند و البته این کار هم انجام میگیرد به وسیله‌ی عده‌ی زیادی از صاحبان ذوق سلیم؛ اما باز گوشه و کنار کسانی پیدا میشوند که در نوشته‌ها و گفته‌های خودشان، توجه به این نکته نمیکنند که  علیه‌الصلاةوالسلام، ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود، وقتی امام صادق میگوید من امامم، امام یعنی چه؟ امام یعنی حاکم جامعه، امام یعنی رئیس جامعه، یعنی من همان کسی هستم که این خلیفه‌ی غاصب بی دین، جای مرا گرفته. خب این حرف آیا یک حرف سیاسی است یا یک حرف فرهنگی است؟ ۱۳۶۸/۰۳/۱۲
سیاست‌های مسکنی پیامبر اکرم (ص)/ حل مشکل مسکن مهاجرین و محرومین: یکی از چالش‌های جدی مسلمانان در سال‌های آغازین هجرت به مدینه، مشکل مسکن بود. پیامبر (ص) در این موقعیت برای بهبود وضع مسکن مسلمانان تدبیری می‌اندیشند. (در گام اول با تشویق و ترغیب پیامبر)، با اینکه مردم مکه و مدینه فرهنگ‌های متفاوتی داشتند، انصار خانه‌های خود را با مهاجران تقسیم کردند. در گامی دیگر، انصار زمین‌ها و خانه‌های قدیمی و کلنگی خود را می‌بخشند. پیامبر (ص) این زمین‌ها را بین مهاجران تقسیم و واگذار می‌کند. تعدادی زمین را نیز پیامبر (ص) با پول زکات و مالیات از انصار خریداری می‌کنند و زمین‌ها را رایگان در اختیار مهاجران قرار می‌دهند. خانه‌های کلنگی را خراب می‌کنند و زمینش را همراه با سند و مشخصات کامل در اختیار مهاجران قرار می‌دهند و به این ترتیب یک همیاری و همکاری و تعاون در ساخت این خانه ها رخ می دهد. وقتی خانه ساخته می‌شود، شخص مهاجر خانه انصاری را تخلیه می‌کند و به خانه خود می آید. یعنی آن اضطرار که رفع شد، خانه انصار از مهاجر خالی می‌شد. با این تدبیر، مسکن افراد مهاجر و حتی افراد مدنی که مسکن نداشتند تأمین شد.
هدایت شده از بیداری ملت
🔷 عمری اقتصاد کشور دست امثال این بنده خدا بوده و الان هم اسم معاون اقتصادی دفتر رهبری رو یدک میکشه ! حالا واسه ما همون حرف های ضد انقلاب رو تکرار می‌کنه !! 🔹 وضعیت مردم از لحاظ اقتصادی ممکنه بد باشه ولی به برکت انقلاب، اکثریت مردم از سلامت و خوراک و پوشاک برخوردارند و شاخصه های رفاهی و اقتصادی گویای جهش غیر قابل انکار در این حوزه ها هست. در زمینه اشتغال و مسکن و سایر حوزه ها کارهای خوبی انجام شده و پروژه های مختلف و اقدامات ارزشمندی نیز در دست انجام است. شما به جای سیاه نمایی و بازنشر اراجیف ضدانقلاب باید به مردم پاسخگو باشی و اگر هم ضعف هایی وجود دارد محصول کم کاری ها و سیاست های جنابعالی وبرخی دوستان شماست و شما باید پاسخگو باشید نه مطالبه گر. 🔴 👇 @bidariymelat
📚 آرامش نسبی بازار مسکن 🔹آن طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند روند صعودی قیمت‌های پیشنهادی مسکن در شهر تهران، در روزهای اخیر متوقف و معاملات دچار رکود شده است. 🔹در صورت ادامه امیدواری به شرایط اقتصاد کشور در گام بعدی احتمال کاهش نرخ‌های اعلامی آپارتمان در پایتخت وجود دارد.
35.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توفان دوبارۀ آیت‌الله در اعتراض به فضای ول مجازی، بی‌تفاوتی خانواده‌ها و بی‌عملی شورای‌عالی فضای مجازی: 🔺در طول این سال‌هایی که شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده، آیا واقعاً مواجهۀ این شورا با فضای مجازی هوشمندانه بوده است؟ 🔺آیا نیازها احصا شده، فضا سنجیده شده و تحولات عرصه اطلاعاتی دنیا تحت رصد قرار گرفته است؟ 🔺این‌که نمی‌شود رهبر معظم انقلاب دستور تأسیس شورایی را بدهند، همه سران قوا و دستگاه‌های قدرتمند نیز در آن حضور داشته باشند، حدود ده سال هم بگذرد امّا هیچ تحول و تغییر مثبتی در این عرصه به وجود نیاید. 🔺سیاست‌گذاری، مدیریت کلان، تصمیم‌گیری لازم، نظارت روزآمد و رصد کارآمد فضای مجازی را از جمله وظایف راهبردی شورای عالی فضای مجازی است. 🔺اعضای شورا گزارش عملکرد بدهند که آیا آن‌چه رهبری خواسته واقعاً اجرا شده است؟ ♦️از دولت، مجلس و قوۀ قضاییه می‌خواهیم، که فضای مجازی را کنترل کنند. ♦️دشمن از دروازۀ وسیع فضای مجازی وارد مملکت شده و همه تهاجمات خود را در دستورکار قرار داده است. ♦️ عزیزان دشمن نه به جنگ جان و مال بلکه به جنگ دین شما آمده است و اگر در این عرصه موفق شود، بعد از آن هم جان شما را خواهد گرفت و هم مال شما را… #⃣ جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 @jebheh
🔴 شراب ایرانی اسلامی⁉️❗️ 🔰خوردن شراب، حرام مسلم است. 🔻فرقی ندارد که آن شراب در خارج از کشور و یا اینکه در داخل کشور و با برچسب ایرانی اسلامی تولید شود! 🔻فرقی ندارد که شرب خمر در خارج ایران باشد یا در داخل کشور. 🔻فرقی نمی کند که نعوذبالله در مسجد خورده شود یا در کاباره. 👈قضیه هم چیزی شبیه شراب ایرانی اسلامی است! 🔻یکی از دلایل اصلی تشویق مردم به حضور در سکوهای داخلی این است که در یک محیط و بر اساس ارزش های اخلاقی و هنجارهای فعالیت کنند. 🔻قرار نیست بر روی محتوای کثیف و پر از فساد و فحشاء اینستاگرام برچسب روبیکا بزنیم و بعد به ایرانی بودن سکو ببالیم!!! ⏪ مشکل اصلی ما ترویج گناه و فحشاء است؛ تولید و نشر ، و چه در اینستاگرام و چه در روبیکا حرام است. بنابراین، ایرانی بودن روبیکا، حلال کننده امر حرام نیست.
🔴 فوری/ افشاگری تکان دهنده و صریح حسین شریعتمداری از یک لایحه عجیب و فاجعه بارلایحه عفاف یا گسترش بی‌حجابی؟! ▪️حاج حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به بندهایی از لایحه عجیب و غریب قوه قضائیه برای مقابله با بیحجابی نوشت: در این لایحه اولاً؛ وظیفه تصریح شده مقابله با جرم مشهود بیحجابی از ماموران سلب شده است! ثانیاً؛ مجازات کشف حجاب، از دایره جرایم کیفری حذف شده و به جرایمی از نوع «تخلف‌»! آن‌هم با مجازات نقدی تقریباً ناچیز تبدیل شده است! ثالثاً؛ امکان برخورد با این پدیده عفت‌سوز از سایر نهادهای ضابط قضایی مانند بسیج و سپاه گرفته شده و حال آنکه برخورد آنان با جرایم مشهود یک ماموریت قانونی و مصوب مجلس و فرماندهی کل قواست! رابعاً مردم از انجام تکلیف دینی و قانونی امر به معروف و نهی از منکر نه فقط منع شده‌اند، بلکه اقدام آنها در این زمینه به‌گونه‌ای یک اقدام مجرمانه نیز تلقی شده است! و مثلاً حق ندارند از تردد کشف‌حجاب‌کنندگان در معابر عمومی و انظار عامه جلوگیری کنند! ▪️و اما، حالا به شاه بیت! ماده یک این لایحه نظری بیندازید! چه می‌بینید؟! مطابق این ماده، نیروی انتظامی در صورت مشاهده جرم مشهود کشف حجاب، حق کمترین برخورد و ممانعتی ندارد! خُب، باید چه کند؟‌ باید برای کشف‌حجاب‌کننده پیامک بفرستد و به او تذکر بدهد! اگر مراعات نکرد چه؟ پیامک دوم! اگر بازهم... پیامک سوم! و‌... ▪️خودتان قضاوت کنید. آیا این فرمول پیشنهادی در لایحه یاد‌شده غیر از رها کردن پدیده خانمان‌برانداز و عفت‌سوز کشف حجاب و تشویق دشمن به بهره‌گیری از زنان فریب‌خورده برای ادامه این راه پلشت، مفهوم و معنای دیگری دارد؟! آیا این ماده خنده‌دار نیست؟! البته که خنده‌دار نیست، بلکه بر احوال ملت و خون شهدا و شهید و شهادت و مجاهدت‌های ۴۴ ساله ملت و... باید‌گریست! ⭕️متن کامل در زیر https://kayhan.ir/fa/news/265494
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انتقاد یک تولیدکنندهٔ محصولات حجاب از نبود حمایت مسئولان
هشدار❗️❗️❗️ 🔴 چرا رسانه های غربگرا با لایحه عفاف و حجاب مانند طرح فضای مجازی برخورد نکردند؟ 🔰بمباران رسانه ای، حجم تحریف و شبهه پراکنی رسانه های غربگرای داخلی و معاند خارجی و همچنین فعالیت های تخریبی این جریانات در شبکه های اجتماعی، در مورد طرح مجلس (مشهور به صیانت) با نوع موضع گیری آنها در خصوص لایحه عفاف و قابل مقایسه با یکدیگر نیست. 👈 هم از بخش هایی از محتوای این لایحه که در رسانه های رسمی منتشر شده و هم از نوع مواجهه رسانه های غربگرا در این موضوع متوجه می شویم که این لایحه در نهایت به بی بندو بارهاست و معضل به وجود آمده در زمینه حجاب و عفاف را حل نمی کند. اتفاقاً در برخی موارد منجر به هنجارشکنی های قبلی می شود❗️
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 آقای خسروپناه و خبرگزاری حوزه! لطفا علمی 📚 موضعگیری یعنی در بزنگاه، کاری کردن؛ چه با خاموشی باشد و چه با ایستادگی؛ ولی سخن بگوبگذر گفتن یا پس از بزنگاه، کاری کردن، یا نابخردی است یا رندی! 💠رهبر فرمودند که حوزه باید تحول‌آفرین باشد و اگر از تحولات کنار بکشد زیر دست‌وپا له می شود. خب اکنون موضع حوزه در برابر لایحه موسوم به حجاب چیست؟ ◻️خبرگزاری حوزه در ایتا، از ۲۹ اردیبهشت تا صبح ۵ خرداد، حتی یک واکنش علمی را نشان نمی‌دهد! تنها در ۴ خرداد، به بازتاب ادعای غیرعلمی آقای خسروپناه می‌پردازد! البته این رفتارها، معنادار است! ◻️جناب آقای خسروپناه! کار علمی این است که بگویید منتقدین چند دسته هستند و نقدها هم بر چند دسته است و به نقدهای عالمانه و مستند و اصلی پاسخ علمی داد! نه اینکه با برخورد تجهیلی به هو کردن آنها بسنده کنیم. تأسف بیشتر اینکه شما در اینجا، «دوستان انقلابی»، بویژه آقای شریعتمداری را دقیقاً» بازیخورده دشمن معرفی کرده‌اید! اینها رفتار علمی نیست! گیرم که شما بودجه ندارید، تدبیر که دارید! علمیّت که دارید! ‼️برادر خسروپناه! اگر ما را تجهیل نمی‌کنید و بازیخورده دشمن نمی‌دانید، ما آماده گفتگوی علمی در بررسی آن لایحه کذایی هستیم. یک نمونه پرسش روشن و مستند و علمی هم برای آگاهی خبرگزاری حوزه علمیه پیشکش می‌کنیم: 👈 اگر مرجع تقلید شیعه یا رهبر ایران با خانواده‌اش در خیابان راه بروند و چند زن و مرد در نزدیکی آنها کاملاً برهنه شوند، آیا بر پایه این لایحه، کسی حتی فراجا حق بازداشتن آنها از این کار را دارد؟ طبق کدام ماده و تبصره؟ ظاهراً برهنگان می‌توانند آزادانه کارشان را بکنند و فردا فیلم زنان و مردان برهنه در کنار مرجع تقلید شیعیان جهان و رهبر آزادگان جهان همه دنیا را پر کند؟! ◼️اگر کسی به زور آنان را باز بدارد، آیا تخلف نکرده است؟ تازه اگر برهنگان چهره‌شان را نپوشانده باشند، باید منتظر پیامک این لایحه بمانند تا بعد کمی جریمه یا اندکی حبس بکشند. ◼️آیا پولپاشی چند میلیاردی دشمن برای چندین هزار زن بهایی، فریب‌خورده، منافق، بدکاره و کومله با به کارگیری پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین چیدمان‌های چند لایه ارتباطی برای هماهنگی‌ها، عفت عمومی را به لجن نمی‌کشد؟ خب مردم چقدر می‌توانند در برابر یک زن و مرد کاملاً لخت در بوستانها یا خیابانها صبور باشند و چیزی نگویند؟ این کار یعنی قتل عام غیرت و عفت مردم یا انداختن آنان به دام واکنش ناخواسته و سپس از میان رفتن آبروی نهی‌ازمنکر و مردم آزاده و از میدان بیرون کردن مردم و سپس باز هم عقب‌نشینی. 👈اگر برپایه این لایحه کذایی، برهنگان بتوانند آزادانه در کشور بچرخند و حتی فراجا هم نتواند با برهنگی برخورد کند، این یعنی کاپیتولاسیون فحشا و ۲۰۳۰؛ نه لایحه عفاف و حجاب! شرم بر این نابخردی! 🔴 👇 @bidariymelat
🚨ابرفقه تبیین بلندگویی اذان و هیات ⁉️پرسش آیا پخش اذان و صدای هیأت در فضای عمومی درست است؟ نورافشانی‌های گاه تا دیرشب و با صدای انفجارهای بسیار بزرگ اروپا چطور؟ آیا مزاحم آرامش خصوصی مردم نیست؟ چرا ایران و غرب هر دو چنین می‌کنند؟ 📚 ابرفقه برپایه ابرفقه، انسان و هر سامانه‌ای از پنج لایه «عقل، فکر، قلب، حس و عضو» درست شده است. از این رو ما پنج لایه فقه و مدیریت داریم که هر لایه، هنجارهای ویژه دارد و نباید هنجارهای مدیریت یک لایه را در لایه دیگر به کار برد. برای آنکه گیج کننده نشود، لایه‌های فقه و مدیریت را در سه لایه «بافتار، ساختار و فضا» چکیده می‌کنیم. ◻️آ. لایه فقه و مدیریت بافتاری؛ هنجارهای خصوصی و اختصاصی برای نمونه، بافت قلوه یا دل یا جگر، پدیده‌ای بافتی است و گویچه‌های سفید خون نیز، سامانه بافتاری برای امنیت داخلی (وزارت اطلاعات) هستند و بی‌سدا و بدون گزارش کار رسانه‌ای به سامانه عصبی بدن (جامعه)، میکروب‌ها را می‌کشند و این سربازان گمنام تن ما شهید شده و ما هوشیار نمی‌شویم که چه شده است. در نظام جامعه، «خانه و خانواده» یک بافتند که رخدادهای درون آن، در چارچوب هنجارهای خصوصی یا اختصاصی است. برپایه هنجارهای بافتی، مسائل هر خانه و هر بافت نباید مزاحم خانه و بافت دیگری شود. اینجا هنجار حریم خصوصی و اختصاصی دنبال شود و شبکه خبرگزاری و سامانه عصبی نظام نباید وارد شود. ◻️ب. لایه مدیریت ساختاری و میان بافتی؛ هنجارهای عمومی گاه مفاسد یا مصالح یک بافت، فراتر از توان بافت‌ها است. در اینجا شبکه عصبی به میان آید و پردازش کارها از مدیریت بافتاری و هنجارهای خصوصی و اختصاصی خارج شده و مسأله به اندازه نیاز، عمومی می‌شود مانند رفتن خار در پوست که سامانه امنیت داخلی (گویچه های سفید) توان کافی ندارد و سامانه عصبی (رسانه و خبرگزاری درونی) درد را به بیرون از بافتار (مدیریت ساختار) گزارش داده و هوشیار شده و به دست فرمان می‌دهیم که خار را بیرون بیاورد. همچنین مانند یورش گرگ به خانه کسی. در اینجا نیز با سر و سدا، هنجار آرامش خصوصی و اختصاصی همسایه و کوی و برزن بر هم میخورد ولی دیگران اعتراض نمی‌کنند؛ چون فقه فطری آنها این کار را می‌پذیرد. از سوی دیگر آنها بی‌اجازه به درون خانه آمده و با گرگ مبارزه می‌کنند و چه بسا به نیروی انتظامی و سپاه و آتشنشانی هم خبر رسد و بی‌اجازه به درون آیند. در اینجا دیگر هنجار و فقه مدیریت بافتاری در میان نیست. بلکه فقه مدیریت ساختاری به میان آید. با این روی همه جامعه را نباید به هم ریخت و به اندازه نیاز باید فریاد و همریز را پی‌گرفت. ◻️ج. لایه مدیریت فضا؛ فراساختاری؛ هنجارهای همگانی گاه پیگیری مصالح و مفاسد، فراتر از توان یک بخش یا حتی همه بخش‌ها است؛ مانند هنگامی که شهری بخواهد بمباران شود؛ مانند بمباران شیمیایی. در اینجا نه تنها تن ما توان رویارویی با آسیب‌ها را ندارد، کار از توان همسایه و حتی نهادهای عمومی هم بیرون است؛ چون «فضا» شیمیایی شده و آسیب دیده نه آنکه یک بافت یا حتی ساختارها آسیب ببینند. فضا چیزی است که ساختارها بدان تکیه دارند. در دل فضا، ساختارها به امنیت و کارامدی می‌رسند و در دل ساختار، بافتارها. اگر فضا آسیب دید، ساختار نتواند با ابزارهای مدیریت ساختاری به داد آن برسد. در اینجا باید از هنجارها و فقه و مدیریت فضا بهره برد. مثلاً باید آژیر خطر زد؛ آن هم به گونه هشداردهنده «همگانی» نه فقط یک هشدار عمومی. برای نمونه هشدار آتشنشانی، آمبولانش و پلیس، عمومی است نه همگانی و تنها خودروهای در راه باید کنار کشند و بلندی سدا نیز برای همین اندازه هشدار است نه بیشتر. ولی در بمباران شیمایی، باید آژیر خطر همگانی کشید! در اینجا هنجارهای مدیریت بافتار یا ساختار فرو ریخته و هنجارهای مدیریت فضا به میان آید. مدیریت فضا، پیوند تنگاتنگ با «امنیت» دارد و تقریبا همیشه همراه همند. اگر فضای جامعه دچار مسمومیت جسمی یا روانی یا ایمانی شود، در اینجا هنجارهای مدیریت فضا به میان آید تا فضای جامعه زهرآگین نشود. خردمندان پرچم و «عَلَم‌»های بازدارنده برافرازند. پرچمدار، فضا را مدیریت کند و به این کار «شعائر» گویند. «اذان» یکی از شعائر است و نتوان گفت سدای اذان، مرا در خانه می‌آزارد. اذان در لایه فقه فضا است و نتوان با هنجارهای فقه بافتار (خصوصی_اختصاصی) داوری‌اش کرد. عزاداری امام حسین هم همچون شهادتش، عنصری است که افزون بر نیاز بافتاری و شخصی، نیاز «عمومی» و گاه «فضا»یی به آن است و هنجارهای فضا در آن جاری است؛ چنانکه هنگام ظهور، روضه همگانی برای «اهل عالم» خوانند. غربی‌ها هم این را با فقه فطری درک کرده و گاه، خردمندانه هنجارهای مدیریت فضا را پی‌گیرند؛ اما چه کاری در حوزه مدیریت فضا است و چگونه باید پی‌گرفت، مساله دیگری است. در اینجا نمی‌توان گفت چرا مرا از خواب بیداری کردی یا من بیمار داشتم چرا آژیر همگانی کشیدید؟!
انسان اشرف مخلوفات نیست؛ حضرت محمد اشرف مخلوقات است. از نگاهِ خلقت گونه انسان در مقایسه با خلفت دیگر گونه ها، گویا خلقت انسان از خلقت از گونه های دیگر برتر است؛ آنها ولی لغزش اصلی این است که گفته شود، انسان است. 👈 آدم خلیفه خدا است نه انسان. انسان از آن رو که در پی مقام امانت و ولایت و خلافت است ظلوم و جهول است: ... و حملها الانسان انه کان ظلوما جهولا... نوع انسان سزاوار این مقام نبود و تنها آدم و برخی دیگر سزاوارند. ❌کشش نوع انسان‌ها به ولایت بر دیگران، ستمگری و جهالت است.