🥋نوع لباس
📖 الإمامُ عليٌّ عليه السلام .
اِلبَسوا ثِيابَ القُطنِف إنّها لِباسُ رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله، و هُو لِباسُنا
📜 امام على عليه السلام
لباس پنبه اى (كرباس) بپوشيد، كه آن لباس رسول خدا صلى الله عليه و آله و لباس ما (اهل بيت) است
📚 الكافي : ۶/۴۴۶/۴.
📚سرگذشت فدک در پرتو آیات
✍براساس روایات شیعه و سنّی از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و پیشوایان معصوم علیهم السلام، آیات فراوانی در قرآن کریم به داستان فدک مربوط است و حضرت فاطمه علیهاالسلام در خطبه ای که به عنوان استیضاح دولت وقت ایراد کرد، به برخی از آنها استدلال نمود:
👇
۱. « وَآتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ » ؛ « حقّ « ذِی الْقُرْبی » را بپرداز ».
بسیاری از محدّثان، مفسّران و مورّخان اهل سنّت این آیه را به داستان فدک تفسیر کرده اند ؛ از آن جمله اند:
الف) حافظ عبیداللّه حسکانی، از علمای بزرگ اهل تسنّن در قرن پنجم هجری در ذیل این آیه ی شریفه، با سلسله اسنادش به شش طریق از « ابوسعید خُدری » روایت کرده که گفت:
« لَمّا نَزَلَتْ: « وَآتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ » دَعا رَسُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله فاطِمَةَ فَأعْطاها فَدَکاً ».
چون این آیه نازل شد پیامبر خدا فاطمه را فراخواند و فدک را به او عطا کرد.
ب) آنگاه با سلسله اسنادش از امیرمؤمنان علیه السلام نیز به همین تعبیر روایت کرده است.
ج) حافظ ابن کثیر (متوفّای ۷۷۴ ق. ) نیز با سلسله اسنادش از ابوسعید به همان تعبیر نقل کرده
است.
د) حافظ جلال الدین سیوطی (متوفّای ۹۱۱ ق. ) در تفسیر این آیه از بزّار، ابویعلی، ابن ابی حاتم و ابن مردویه نقل کرده که با سلسله اسنادشان از ابوسعید خدری روایت کرده اند که گفت:
« چون این آیه نازل شد، پیامبر خدا فاطمه را فراخواند و فدک را به او عطا کرد
ادامه دارد👇
سبک زندگی قرآنی
https://eitaa.com/mskhgoran
بسم الله الرحمن الرحیم
📖 لَو كانَ فيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا فَسُبحانَ اللَّهِ رَبِّ العَرشِ عَمّا يَصِفونَ
📜 اگر در زمین و آسمان غیر از خدای یگانه خدایان دیگری میبود، قطعا زمین و آسمان تباه میشد. پس منزّه است خدا- صاحب عرش- از آنچه وصف میكنند.
📚 سوره انبياء آیه ۲۲
من شاهد بودم!
✍شهادت دادن از اون كاراى سخته. مثلاً يه مشكلى پيش اومده يا يه اتفاقى افتاده و چند نفر شاهد بايد بيان بگن كه در جريان موضوع هستن.
اما نمى شه همين طورى به خاطر دوست و آشنا رفت و شهادت داد. خداى نكرده شهادت دروغ نبايد داد.
يه عده هم هستن كه به خاطر دردسرش از شهادت دادن فرار مى كنن. مى گن آدم گرفتار مى شه و هى بايد بره اين اداره و اون اداره!
ولى اگر پاى حق در ميون باشه بايد شهادت داد، حتى اگه خيلى هم دردسر داشته باشه.
فَاكْتُبْنا مَعَ الشّهِدينَ
پس ما را جزو شاهدها بنويس
(بخشى از آيه ۸۳ - مائده)
📌امیر المومنین مالک اشتر را از مشورت با سه گروه به شدّت برحذر مى دارد و آثار سوء مشورت با آنها مى فرمايد:
#نهج_البلاغه
▫️وَلاَ تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِکَ بَخِيلاً يَعْدِلُ بِکَ عَنِ الْفَضْلِ، وَيَعِدُکَ الْفَقْرَ، وَلاَ جَبَاناً يُضْعِفُکَ عَنِ الاُْمُورِ، وَلاَ حَرِيصاً يُزَيِّنُ لَکَ الشَّرَهَ بِالْجَوْرِ
🟠 «هرگز بخيل را در مشورت خود دخالت مده، زيرا تو را از احسان و نيکى کردن منصرف مى سازد و از تهى دستى و فقر مى ترساند و نيز با شخص ترسو مشورت مکن که روحيه تو را در انجام امور تضعيف مى کند و از مشورت با افراد حريص برحذر باش که حرص ورزيدن را از طريق ستمگرى در نظرت زينت مى دهند
✍امیر المومنین علیه السلام در واقع او را به سه اصل توصيه مى کند: سخاوت، شجاعت و قناعت و توکل. روشن است که مشورت با فرد بخيل جلوى سخاوت را مى گيرد و با شخص ترسو پايه هاى شجاعت را سست مى کند و با حريص قناعت را متزلزل مى سازد که لازمه آن ستم کردن بر رعاياست.از سوى ديگر، در برابر امور رفاهى رعايا بخيلان مانع مى شوند و در امور نظامى و نبرد با دشمنان ترسوها سنگ مى اندازند و در امور اقتصادى حريصان سدّ راهند، بنابراين مشاوران والى بايد از ميان کسانى انتخاب شوند که در شئون مختلف کشور او را يارى دهند و اراده و تصميم وى را تقويت کنند و از امورى که مصالح مردم را برباد مى دهد برحذر دارند.
📘#نامه_53
@nahjol_balagheh
📚 سبک زندگی قرآنی
📚سرگذشت فدک در پرتو آیات ✍براساس روایات شیعه و سنّی از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و پیشوایان
ه) امام ثعلبی (متوفّای ۴۲۷ ق. ) بدون اشاره به فدک مینویسد:
برخی گفته اند: منظور از « ذَا القُربی »خویشاوندان پیامبرند. [۲]
آنگاه از امام سجاد علیه السلام روایت کرده که به مردی از اهل شام فرمود: آیا این آیه را در سوره ی بنی اسرائیل خوانده ای؟ پرسید: آیا شما از خویشاوندان
پیامبر هستید که خداوند امر فرموده حق آنها ادا شود؟ فرمود: آری. [۳]
و) امام فخر رازی (متوفّای ۶۰۶ ق. ) مینویسد: در مورد مخاطبِ این آیه دو قول است ؛ قول نخست این است که:
این آیه خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله است. خداوند به آن حضرت فرمان داد که حقوق خویشاوندان را از فَی ء و غنیمت عطا فرماید. [۴]
----------
[۲]: ۵. ثعلبی، الکشف والبیان، ج ۶، ص ۹۵، دار احیاء التراث، بیروت، ۱۴۲۲ ق.
[۳]: ۱. همان.
[۴]: ۲. فخر رازی، التفسیر الکبیر، ج ۲۰، ص ۱۹۳.
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
ز) قرطبی (متوفّای ۶۷۱ ق. ) مینویسد: امام زین العابدین علیه السلام فرمود:
منظور از ذوی القربی خویشاوندان پیامبر هستند که خداوند امر
کرده حقوق آنها از بیت المال داده شود ؛ یعنی از سهم ذوی القربی از جنگ و غنایم جنگی. پس والیانِ امر و جانشینان آنها، به این امر مخاطب میباشند. [۱]
----------
[۱]: ۳. قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، ج ۱۰، ص ۲۴۷، دار احیاء التراث، بیروت، ۱۹۶۶ م.
ادامه دارد
👇
سبک زندگی قرآنی
https://eitaa.com/mskhgoran
Mehdi Rasoli - Sobh Roz 3Shanbe (128).mp3
3.24M
ایام شهادت صدیقه شهیده تسلیت باد
چقدر خوب میشد اگر توفیق پیدا کنیم که هر روز تا فاطمیه دوم صد صلوات به نیت حضرت زهرا سلام الله علیها بفرستیم
آرامش روحی و روانی
برکت در زندگی
رفع مشکلات و دغدغههای ذهنی
و صدها برکات دیگر در سایه صلوات است حالا اگر برای مادر شیعه حضرت فاطمه باشد برکاتش مضاعف است ان شالله
التماس دعا
سبک زندگی قرآنی
https://eitaa.com/mskhgoran
👅نقش زبان
📖 الإمامُ عليٌّ عليه السلام.
ما الإنسانُ لَولا اللِّسانُ إلاّ صُورَةٌ مُمَثَّلَةٌ، أو بَهيمَةٌ مُهمَلَةٌ
📜 امام على عليه السلام.
اگر زبان نباشد، انسان چيزى جز يك نقش مجسّم يا حيوان رها شده، نيست
📚 غرر الحكم : ۹۶۴۴.
سبک زندگی قرآنی
https://eitaa.com/mskhgoran
11.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما دل به غم تو بسته داریم ای دوست
درد تو به جان خسته داریم ای دوست
گفتی که به دل شکستگان نزدیکم
ما نیز دل شکسته داریم ای دوست
📚 سبک زندگی قرآنی
ه) امام ثعلبی (متوفّای ۴۲۷ ق. ) بدون اشاره به فدک مینویسد: برخی گفته اند: منظور از « ذَا القُربی »
سرگذشت فدک
ح) بیضاوی (متوفّای ۷۹۱ ق. ) نیز میگوید:
گفته شده که منظور از « ذوی القربی » خویشاوندان پیامبر هستند. [۲]
محدّثان، مفسّران و مورّخان شیعه،
----------
[۲]: ۴. بیضاوی، انوار التّنزیل، ج ۲، ص ۲۹۸، دارالرّشید، بیروت، ۱۴۲۱ ق.
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
متّفق القول اند که این آیه درباره ی فدک نازل شده و اکنون اشاره ای کوتاه، به برخی از آنها:
👇
الف) فرات کوفی، از رجال برجسته ی عصر غیبت صغری، با سلسله اسنادش از امام صادق علیه السلام روایت کرده: هنگامی که آیه ی « وَآتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ » نازل شد، پیامبر فدک را به فاطمه عطا کرد. ابان بن تغلب پرسید: پیامبر خدا آن را عطا کرد؟ فرمود: بلکه خداوند آن را به فاطمه
عطا فرمود. [۳]
علی بن ابراهیم قمی تصریح کرده که این آیه در حق حضرت فاطمه علیهاالسلام نازل شده و فدک را از آنِ او قرار داده است. [۴]
----------
[۳]: ۱. فرات کوفی، تفسیر فرات، ج ۳، ص ۲۳۹، ح ۳۲۲، مؤسّسة النّعمان، بیروت، ۱۴۱۲ ق.
[۴]: ۲. علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، ج ۲، ص ۱۸، دار الکتب، قم، ۱۳۸۷ ق.
ب) عیاشی (متوفّای ۳۲۰ ق. ) از امام صادق علیه السلام روایت کرده که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فدک را وقف کرده بود، پس این آیه نازل شد و پیامبر آن را به فاطمه عطا کرد. [۵]
سپس از عطیّه ی کوفی نقل کرده که چون پیامبر خدا صلی الله علیه و آله خیبر را فتح کرد، خداوند فدک را فیْ ء آن حضرت قرار داد. پس این آیه نازل شد و پیامبر فرمود:
« یَا فَاطِمَةُ لَکِ فَدَک » ؛ « ای فاطمه فدک از آن توست ». [۱]
----------
[۵]: ۳. عیّاشی، التّفسیر، ص ۴۵، ح ۴۷، مؤسّسة البعثة، قم، ۱۴۲۱ ق.
[۱]: ۴. همان، ص ۴۶، ح ۵۰.