eitaa logo
کانال شخصی (علی حاتمی )
355 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
704 فایل
بسمه تعالی ((کانال ارائه محتوای تبلیغی و طرحهای ویژه و نمونه فعالیتهای مفید مبلغین )) فضلای عزیزمطالب مهم تبلیغی و طرح ویژه را به بنده ارسال بفرمائید علی حاتمی @alihatami69
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از درس اخلاق
7.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ| داستان تکان دهنده😱 دختری که زشت بود ودرشب عروسی زیباترین دختر شد😊 متوسل به (ع) 👌بشنوید این داستان رو..... 🔍 🔍 🆔 @dars_akhlaq
‍ 🔶 توصیه ی علیه السلام در آخرین جمعه ی ماه پیرامون آمادگی برای ورود به ماه مبارک اباالصّلت هروى روايت كرده: در جمعه آخر ماه شعبان خدمت حضرت رضا عليه السّلام رسيدم. حضرت فرمود: اى ابوالصّلت بيش‌تر ماه شعبان گذشت،و اين روز جمعه آخر آن است. ◀️ پس تدارک و تلافى كن در انجام آن‌چه از اين ماه باقى‌مانده و كوتاهی‌هايى كه در گذشته اين ماه كرده اى؛ ◀️ و بر تو باد بر آن‌چه براى تو سودمند است، روى آورى؛ ◀️ و بسيار دعا و استغفار كن و قرآن تلاوت نما؛ ◀️ و از گناهان خود به سوى خدا توبه كن، تا وقتى ماه مبارک فرا رسد، خود را براى خدا خالص كرده باشى؛ ◀️ و امانت و حق كسى را، بر عهده خود مگذار مگر آن‌كه ادا كنى، و در دل خويش كينه كسى را وامگذار مگر آن كه بيرون كنى و گناهى را مگذار جز آن كه ترک كنی؛ ◀️ و از خدا بترس، و در امور پنهان و آشكار خود، بر او توكّل كن كه هركس بر خدا توكّل كند، خدا او را بس است؛ ◀️ و در باقي‌مانده‌ی ماه اين دعا را بسيار بخوان: اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ. به درستى كه حق تعالى در اين ماه، بنده‌هاى بسيارى را به‌خاطر حرمت ماه مبارک رمضان، از آتش دوزخ برهاند. 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱. 📚 بحارالانوار ج ۹۴ ص۷۳. @mthsadeg
بسمه تعالی آئین نامه مراعات مسائل بهداشتی در موج چهارم کرونا طلاب محترم با دقت موارد زیر را مطالعه نموده و همگی ملزم به رعایت می باشند. 1.حجره ها فقط جهت استفاده طلاب شهرستانی میباشد و فقط در یک حجره یک طلبه مجاز به حضور میباشد . 2.زدن ماسک بر همگی الزامی می باشد و الا برخورد شدید انضباطی صورت خواهد گرفت. 3.حضور بیش از دو نفر در سرویسهای بهداشتی ممنوع میباشد . 4. در دو زمان متفاوت در شبانه روز فضای حوزه و داخل کلاسها ضد عفونی خواهد شد. 5.کلیه ظروف خوراکی اعم از لیوان ، قاشق و بشقاب بصورت شخصی یا یکبار مصرف باید استفاده گردد . 6.رعایت فاصله یک ونیم متری در کلاسها و سر سفره غذاخوری و تمام فضای حوزهاز یکدیگر الزامی میباشد .
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
◽️هر یک از مبلّغین حداقل ۵ نفر را جذب حوزه کرده و نتیجه را اعلام کنند. ❗️نامۀ معاون تبلیغ و امور فرهنگی به مدیران حوزه‌های علمیه! 🆔@tahavol_howze
دستور العمل استادی برای ساعتهای پایانی ماه شعبان قبل از غروب ۳۰ ماه شعبان خواندن سوره یس و هدیه به حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها خواندن زیارت آل یاسین و خواندن ۴ رکعت به صورت دوتا دو رکعت برای خواندن این نماز لازم است نماز وضو بگیرید (یا قبل از غسل وضو بگیرید) و سپس دو نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده به جای آورید که در هر رکعت یک بار سوره حمد و سه بار سوره توحید و یک بار سوره ناس و یک بار سوره فلق خوانده می‌شود و پس از پایان چهار رکعت، هفتاد بار استغفار کرده (گفتن ذکری مانند اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه) و آنگاه یک‌بار ذکر لا حول و لا قوة الا بالله بگویید و در پایان چنین دعا کنید: «یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ آثار بسیارجالب و عجیب این نماز در آداب ماه ذی القعده امده
سوال: حکم استفاده از اسپری تنفسی برای روزه دار چیست؟ پاسخ: آیات عظام: امام و فاضل: اگر به صورت پودر گاز از راه دهان به ریه می رسد، چون بر استعمال آن أکل و شرب صدق نمی کند، مبطل روزه نیست؛ اما اگر به صورت بخار به حلق برسد، در صورت ناچاری استعمال آن، روزه صحیح است. رهبری: اگر استفاده از وسیله مذکور، صرفا برای باز کردن راه تنفس بدون دارو باشد و یا همراه با دارویی باشد که پاشیده می شود، مضر به روزه نیست. آیت الله سیستانی: اگر دارو را فقط وارد ریه و شش ها می کند و دارو وارد مری و معده نمی شود، روزه را باطل نمی کند. آیت الله وحید: اگر مضطر بود استفاده کند ولی بنابر احتیاط واجب روزه را تا مغرب ادامه دهد و بنابر احتیاط واجب بعدا قضای آن را به جا آورد. پس اگر تا ماه رمضان سال بعد بتواند بدون استفاده از اسپری قضای آن را به جا آورد، باید همین کار را انجام دهد. آیت الله صافی: چنانچه ناچار از استفاده آن در روز باشد، اشکال ندارد و روزه را بگیرد؛ لکن اگر قبل از ماه رمضان بعد، عارضه اش برطرف شود، بنابر احتیاط قضای روزه ها را نیز بگیرد و اگر تا ماه رمضان بعدی ادامه یافت، بنابر احتیاط برای هر روز یک کفاره بدهد و قضا ندارد. آیت الله زنجانی: اگر به صورت مایع فرو ندهد، اشکال ندارد. آیت الله نوری: استفاده از آن در حد ضرورت اشکال ندارد. آیات عظام: مکارم و خویی: روزه باطل نیست. آیت الله بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، روزه را باطل نمی کند، در غیر این صورت روزه باطل است. آیت الله گلپایگانی: احتیاط آن است که استفاده نکند و اگر مضطر باشد، آن روز را امساک کند و قضای آن را به جا آورد و اگر پودر یا اسپری مذکور به صورت گاز به حلق برسد، موجب بطلان روزه نیست. آیت الله تبریزی: اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا در بیاید، عمل مزبور روزه را باطل نمی کند. آیت الله اراکی: احوط ترک آن است؛ مگر این که بخار غلیظ باشد. منبع: امام: استفتائات، ج 1، روزه، س 6 و 7؛ رهبری: کتاب احکام روزه، ص 76، س 186؛ سیستانی: استفتائات سایت، مبطلات روزه، س 22 و توضیح المسائل جامع، ج1، م 1989؛ وحید: کتاب منتخب احکام، س 118؛ صافی: استفتائات سایت، روزه، استفاده از اسپری تنفسی؛ زنجانی: کتاب احکام و  استفتائات روزه، س 25؛ نوری: هزار و یک مساله فقهی، ج 1، س 212 و ج 2، س 250؛ مکارم: استفتائات جدید، ج 1، س 285؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س 2880؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، س 550 و 552؛ خویی: المسائل الشرعیه، ج 1، مسائل متفرقه در احکام روزه، س 30؛ تبریزی: استفتائات، ج 1، س 655 و 711؛ گلپایگانی: مجمع المسائل، ج 4، س 468؛ اراکی: استفتائات، ص 49، س 3، مفطرات
آیا ناس روزه را باطل می‌کند؟ سوال: حکم مصرف نسوار یا ناس برای روزه دار چیست؟ آیا ناس روزه را باطل میکند؟ حکم استفاده از ناس در ماه رمضان چیست؟ ناس یکی از مواد مخدر است که  از برگ تنباکو که در سایه خشک شده و به‌همین خاطر سبز رنگ است ساخته می‌شود. این برگ‌ها را نرم می‌کوبند و با اندکی آهک مخلوط کرده در جلو دهان، میان لب و دندان می‌گذارند. و اما اینکه آیا ناس روزه را باطل میکنه یا خیر؟ میتوانید پاسخ این سوال را در ادامه بر اساس نظر مراجع تقلید بخوانید. آیا ناس روزه را باطل میکند؟ حکم استفاده از ناس برای روزه دار در ماه رمضان پرسش: آیا ناس روزه را باطل میکند؟ ناس ماده ای که از زير زبان جذب بدن مي شود و هيچ ذره اي از آن ، از حلق پائين نمي رود آيا اين ماده باعث بطلان روزه مي شود؟ پاسخ: خامنه ای: بنا بر احتياط واجب روزه را باطل مي کند.. مکارم: اشکال دارد. زنجاني: در فرضي که ذرات آن پائين نرود هم بنابراحتياط نبايد مصرف شود. سيستاني: اگر چيزي از آن به حلق نرسد ، روزه را باطل نمي کند. منبع: استفتائات کتبي مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني زکات فطره (فطریه) سال 99 چقدر است؟ زکات فطره و فطریه چقدر است؟ س: مقدار فطره چقدر است؟ ج) شخص بايد برای خودش و كسانی كه نان خور او محسوب می‏شوند، برای هر نفر سه كيلو از خوراك مردم (مانند گندم، جو، خرما، كشمش، برنج، ذرت و يا مانند اينها) و يا پول يكی از آنها را به مستحق بدهد.(استفتائات موجود در سایت مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای) مسأله ۲۶۵۰. كسی كه موقع غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل است و بیهوش و فقیر و برده نیست، باید برای خودش و كسانی كه نان خور او هستند، نفری یک صاع – كه گفته می‌شود تقریباً سه كیلو گرم است- از غذاهای معمول در شهرش مانند گندم یا جو یا خرما یا كشمش یا برنج یا ذرّت به مستحق بدهد و اگر به جای آن پول هم بدهد، كافی است و احتیاط لازم آن است كه از غذاهایی كه در شهرش معمول نیست ندهد هرچند گندم یا جو یا خرما یا كشمش باشد. (توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی) پرسش :زکات فطره به چه شرایطی واجب می گردد؟ و فطریه چقدر است؟ پاسخ :زكات فطره بر تمام كسانى كه قبل از غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، يعنى بايد براى خودش و كسانى كه نانخور او هستند، هر نفر به اندازه يك صاع (تقريباً سه كيلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو يا خرما يا برنج يا ذرت و مانند اينها به مستحق بدهد و اگر پول يكى از اينها را بدهد كافى است. (استفتائات موجود در سایت آیت الله مکارم شیرازی) فطریه 99 | زکات فطره سال 99 چقدر است؟ دریافت طرح در اندازه اصلی در ادامه نظر برخی از مراجع تقلید بزرگوار را در مورد میزان فطریه 99 یا بعبارتی مقدار زکات فطریه در سال ۹۹ را قرار داده ایم: مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای: بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، زکات فطره امسال بر مبنای قیمت گندم مبلغ ۱۰ هزار تومان است. آیت الله سیستانی: دفتر آیت‌الله سیستانی در قم، هر فرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ می‌تواند بدل از سه کیلو آرد معادل ده هزار تومان پرداخت کند. آیت الله صافی گلپایگانی: مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند. کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است. کفاره عمدی برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود. آیت الله علوی گرگانی: بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلوگرم) گندم مبلغ ۱۰ هزار تومان و برنج مبلغ تقریبی ۵۰ هزار تومان است. مؤمنان در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند. آیت‌الله مکارم شیرازی: بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۱۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۳۰ هزار تومان اعلام شده است. مؤمنان در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند. آیت‌الله وحید خراسانی: دفتر آیت‌الله وحید خراسانی، مبلغ و مقدار فطریه هر نفر برای سال ۱۳۹۹ شمسی (۱۴۴۱ قمری) را تقریباً سه کیلو گندم معادل با ۱۲ هزار تومان اعلام کرد. آیت الله نوری همدانی: میانگین قیمت گندم برای هر فرد ۱۰ هزار تومان و قیمت برنج برای هر فرد حدود ۵۰ هزار تومان است. مقلدان باید طبق قیمت منطقه‌ای خود محاسبه کنند و اگر در بعضی از مناطق قیمت کمتر یا بیشتر بوده به همان عمل کنند. آیت‌الله شبیری زنجانی: دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۱۲هزارتومان را بابت فطریه هر نفر به‌حساب قیمت گندم تعیین کرده است. کلمات کلیدی: زکات فطره ۹۹ فطریه ۹۹ چقدر است؟ ، میزان و مبلغ فطریه سال 99 زکات فطره سال 99 چه مقدار است؟ چند
هزار تومان است؟ 5 / 5 ( 4 امتیاز )  برای ارسال نظر اینجا را لمس (کلیک) کنید. حکم روزه نگرفتن به دلیل ضعف در مطلب قبلی در مورد اینکه روزه بر چه کسانی واجب نیست؟ نظر مراجع تقلید را ذکر کردیم، و در این مطلب به این موضوع می پردازیم که حکم روزه نگرفتن بخاطر ضعف چیست؟ آیا صرف ضعف و سختی روزه گرفتن مجوزی برای روزه نگرفتن است یا خیر؟ روزه نگرفتن به دلیل ضعف پرسش: کسی که به خاطر ضعف جسمی نتواند در ماه رمضان روزه بگیرد حکمش چیست؟ پاسخ: نظر آیات عظام، خامنه ای، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی و صافی گلپایگانی: انسان نمى‌تواند براى ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر ضعف او به قدرى است که معمولًا نمى‌شود آن را تحمل کرد، یعنی تحمّل آن بسیار مشکل شود، مى‌تواند روزه را بخورد، (۱) ولی در بین سال قضای آن را باید بعدا بگیرد. نظر آیت الله مکارم شیرازی: انسان نمى ‌تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر بقدرى ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود، مى ‌تواند روزه را بخورد و همچنین اگر خوف بیمارى داشته باشد و اگر در بین سال تا رمضان سال بعد ضعف جسمی برطرف شود قضای آنرا بگیرد و چنان چه ضعف او تا رمضان سال بعد ادامه داشته باشد و در بین سال نتواند قضای آن را بگیرد، باید کفّاره مُدّ طعام را بدهد یعنى براى هر روز معادل ۷۵۰ گرم گندم، یا مانند آن، به فقیر بدهد و قضاى این روزه‌ها بر او واجب نیست. آیا کارگران، کشاورزان و … به جهت گرمای زیاد می‌توانند روزه نگیرند؟ امام خمینی(ره): نمی‌توانند روزه بخورند و باید روزه بگیرند؛ ولی در بین روزه، اگر به حرج افتادند، افطار نمایند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اگر روزه را تا حدی ادامه دهد که تشنگی و گرسنگی برای او حرجی شود، افطار کند، فقط قضا دارد. جمع بندی انسان نمی تواند بخاطر ضعف روزه را ترک کند ولی اگر روزه گرفتن برای او ضرر  یا خوف ضرر داشته باشد دیگر واجب نیست پس روزه برای دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند صرف ضعف مجوزی برای روزه نگرفتن نیست ولی اگر روزه گرفتن برای آنها ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرند. و همچنین افراد پیر و مسن که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد روزه بر آنها واجب نیست. و زن باردار یا زن شیرده اگر روزه گرفتن برای نوزاد ضرر داشته روزه گرفتن واجب نیست و نباید بگیرد. روزه بر چه کسانی واجب نیست؟! یکی از واجبات الهی روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان است و بر همه افراد زن و مرد که به سن بلوغ رسیده اند باید روزه بگیرند بجز چند گروه یا دسته هستند که از روزه گرفتن معاف هستند یا بعبارتی روزه گرفتن برآنها واجب نیست که در ادامه در ویدیو و متن توضیح داده شده است. ۱۱ گروه یا دسته که روزه گرفتن بر آنها واجب نیست پرسش: بر چه كسانى روزه واجب نيست؟ همه مراجع: بر چند دسته روزه واجب نيست: پيرمرد و پيرزنى كه گرفتن روزه براى آنان مشقّت دارد؛ زن باردارى كه گرفتن روزه براى حمل يا خودش ضرر دارد؛ زن شير دهى كه گرفتن روزه، براى بچه يا خودش ضرر دارد؛ كسى كه گرفتن روزه براى او ضرر دارد؛ كسى كه بيمارى دارد كه زياد تشنه مى‏شود و نمى‏تواند تشنگى را تحمل كند؛ كسى كه به سن بلوغ نرسيده است؛ زنى كه خون حيض و نفاس مى‏بيند؛ مسافرى كه نمازش شكسته است؛ كسى كه به جهت ضعف بنيه، گرفتن روزه براى او مشقّت فراوان دارد و غيرقابل تحمل است؛ كسى كه بى‏هوش است و يا در كما به سر مى‏برد؛ ديوانگان. شرایط وجوب روزه بلوغ عقل قدرت بی هوش نبودن مسافر نبودن حایض و نفسا نبودن ضرری نبودن روزه حرجی نبودن روزه روزه برای چه کسانی واجب نیست؟ روزه برای افرادی که دارای شرایط بالا هستند واجب است و بنابراین روزه بر کودک نابالغ، دیوانه، بیهوش، فردی که توانایی گرفتن روزه ندارد، مسافر، زن حایض و نفسا، کسی که روزه برای او ضرر یا حرج (مشقت زیاد) دارد واجب نیست. توجه: انسان نمی تواند بخاطر ضعف روزه را ترک کند ولی اگر روزه گرفتن برای او ضرر  یا خوف ضرر داشته باشد دیگر واجب نیست پس روزه برای دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند صرف ضعف مجوزی برای روزه نگرفتن نیست ولی اگر روزه گرفتن برای آنها ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرند. و همچنین افراد پیر و مسن که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد روزه بر آنها واجب نیست. و زن باردار یا زن شیرده اگر روزه گرفتن برای نوزاد ضرر داشته روزه گرفتن واجب نیست و نباید بگیرد. حکم روزه نگرفتن به دلیل ضعف پرسش: کسی که به خاطر ضعف جسمی نتواند در ماه رمضان روزه بگیرد حکمش چیست؟ پاسخ: نظر آیات عظام، خامنه ای، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی و صافی گلپایگانی: انسان نمى‌تواند براى ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر ضعف او به قدرى است که معمولًا نمى‌شود آن را تحمل کرد، یعنی تحمّل آن بسیار مشکل شود، مى‌تواند روزه را بخورد، (۱) ولی در بین سال قضای آن را باید بعدا بگیرد. نظر آیت الله مکارم شیرازی: انسان نمى ‌تواند به خاطر ضع
ف، روزه را بخورد، ولى اگر بقدرى ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود، مى ‌تواند روزه را بخورد و همچنین اگر خوف بیمارى داشته باشد و اگر در بین سال تا رمضان سال بعد ضعف جسمی برطرف شود قضای آنرا بگیرد و چنان چه ضعف او تا رمضان سال بعد ادامه داشته باشد و در بین سال نتواند قضای آن را بگیرد، باید کفّاره مُدّ طعام را بدهد یعنى براى هر روز معادل ۷۵۰ گرم گندم، یا مانند آن، به فقیر بدهد و قضاى این روزه‌ها بر او واجب نیست. کسانی که روزه بر آنها واجب نیست ‏‏مساله 1725ـ‏‏ کسی که بواسطۀ پیری نمی تواند روزه بگیرد، یا برای او مشقت‏‎ ‎‏دارد، روزه بر او واجب نیست. ولی در صورت دوم باید برای هر روز یک مد که‏‎ ‎‏تقریباً ده سیر است گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد.‏ ‏‏مساله 1726ـ‏‏ کسی که بواسطۀ پیری روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند‏‎ ‎‏روزه بگیرد، بنابر احتیاط واجب باید قضای روزه هایی را که نگرفته به جا آورد.‏ ‎‏مساله 1727ـ‏‏ اگر انسان مرضی دارد که زیاد تشنه می شود و نمی تواند تشنگی‏‎ ‎‏را تحمل کند، یا برای او مشقت دارد، روزه بر او واجب نیست. ولی در صورت دوم‏‎ ‎‏باید برای هر روز یک مد گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. و احتیاط واجب آن‏‎ ‎‏است که بیشتر از مقداری که ناچار است آب نیاشامد و چنانچه بعد بتواند روزه‏‎ ‎‏بگیرد، بنابر احتیاط واجب باید روزه هایی را که نگرفته قضا نماید.‏ ‏‏مساله 1728ـ‏‏ زنی که زاییدن او نزدیک است و روزه برای حملش ضرر دارد‏‎ ‎‏روزه بر او واجب نیست. و باید برای هر روز یک مد طعام یعنی گندم یا جو و مانند‏‎ ‎‏اینها به فقیر بدهد، و نیز اگر روزه برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و‏‎ ‎‏بنابر احتیاط واجب باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. و در هر دو صورت‏‎ ‎‏روزه هایی را که نگرفته باید قضا نماید.‏ ‏‏مساله 1729ـ‏‏ زنی که بچه شیر می دهد و شیر او کم است چه مادر بچه، یا دایه‏‎ ‎‏او باشد، یا بی اجرت شیر دهد، اگر روزه برای بچه ای که شیر می دهد ضرر دارد روزه‏‎ ‎‏بر او واجب نیست. و باید برای هر روز یک مد طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به‏‎ ‎‏فقیر بدهد، و نیز اگر برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست، و بنابر احتیاط‏‎ ‎‏واجب باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. و در هر دو صورت روزه هایی را‏‎ ‎‏که نگرفته باید قضا نماید، ولی اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا‏‎ ‎‏برای شیر دادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگر که اجرت او را بدهد اجرت‏‎ ‎‏بگیرد، احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد. + برگرفته از رساله توضیح المسائل امام خمینی
استمنا در حال روزه و جلوگیری از خروج منی @mthsadeg
رفت و آمد با خویشاوندان بی حجاب و اهل گناه @mthsadeg
اذا اردت یقینا خالص فعلیک فزر علی بن موسی الرضا فانه مولی کل غریب و المومن فی الدنیا غریب مولف گوهر شب چراغ