eitaa logo
کانال شخصی (علی حاتمی )
357 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
702 فایل
بسمه تعالی ((کانال ارائه محتوای تبلیغی و طرحهای ویژه و نمونه فعالیتهای مفید مبلغین )) فضلای عزیزمطالب مهم تبلیغی و طرح ویژه را به بنده ارسال بفرمائید علی حاتمی @alihatami69
مشاهده در ایتا
دانلود
۱. ممکن است کسانی بگویند: بنابراین که این بودجه را حکومتی بدانیم و ولایت فقیه را نیز بپذیریم، سخن شما درست است و دیگران حق ندارند با وجود حکومت اسلامی، در این وجوه تصرف کنند. اما اگر کسی نپذیرفت که خمس (حق الاماره) است، باید بتواند در آن تصرف کند. در پاسخ شبهه بالا می‌گوییم: بی گمان، اگر حاکم اسلامی، مصلحت بداند که این وجوه زیرنظر او گردآوری و هزینه شود، دیگران اگر چه مبنای فقیه حاکم را نپذیرند، نمی‌توانند در این وجوه دست ببرند، زیرا دلیلهای حجت بودن حکم حاکم و نفوذ حکم حاکم[۱۱][۱۲] در دوره غیبت، از جمله مقبوله عمربن حنظله [۱۳] و توقیع اسحاق بن یعقوب،[۱۴] مورد بالا را نیز دربرمی گیرند. بنابراین، هیچ فقیهی نمی‌تواند فقاهت خود را بهانه‌ای برای سرپیچی از فرمان ولی فقیه قرار دهد. (اذا امر الحاکم الشرعی تقدیرا منه للمصلحة العامة وجب اتباعه علی جمیع المسلمین ولایعذر فی مخالفته حتی من یری ان المصلحة لااهمیة لها.[۱۵]) اگر حاکم اسلامی، از روی مصلحت، فرمان دهد، پیروی آن برهمه مسلمانان واجب است، حتی کسانی که براین نظرند مصلحتی را که حاکم تشخیص داده، اهمیتی ندارد، دلیلی ندارند بر مخالفت. ۲. ممکن است گروهی بگویند هرچند از نظر مبانی، خمس باید در اختیار حاکم اسلامی باشد، اما عمل به این مساله امروزه به مصلحت نیست؛ زیرا با این کار پشتوانه حوزه‌های علمیه، که نگهبانی و تبلیغ اسلام را به عهده دارند، درهم می‌ریزد و این پیامدهای زیانباری را در پی خواهد داشت. اگر بگویید که حاکم اسلامی وظیفه دارد که حوزه‌ها را ازاین بودجه اداره کند، این وابستگی حوزه به حکومت را درپی دارد که همه عالمان، از جمله امام خمینی، با آن مخالف بوده‌اند. در پاسخ می‌گوییم: این بودجه در اختیار ولی فقیه قرار می‌گیرد و او وظیفه دارد که حوزه‌ها را از این بودجه اداره کند. در ضمن ارتباط حوزه با ولی فقیه مدیر، مدبر و... با دولتی شدن، فرق دارد. زیرا رهبری، همیشه از سوی خبرگان عادل، دانا، آشنای به مسائل روز و نیازهای جامعه اسلامی برگزیده می‌شود و رهبر، مجتهد و فقیه عادلی است که خبرگان برگزیده، او را از دیگر مجتهدان و فقیهان ممتاز شناخته‌اند و برای این مقام برگزیده‌اند. بنابراین، اداره حوزه توسط رهبری، نه تنها به استقلال حوزه ضربه نمی‌زند که به آن نظم و نظام می‌بخشد و بهترین نوع اداره خواهد بود. همان نوع اداره‌ای که آرزوی تک تک انقلابیون و دلسوختگان و کتک خوردگان بود. نظم و نظامی که پاسخ گوی انبوه پرسشها باشد و بتواند حوزه در دنیای امروز، به وظیفه خویش عمل کند. اگر ولایت فقیه تحقق پیدا نکرد و ما برای هر فقیه جامع الشرایطی در محدوده توان خویش در اجرای احکام اسلام ولایت قائل شدیم، در این صورت همه فقیهانی که شایستگی نیابت دارند، خواهند توانست به فراخور ولایتی که دارند، خمس را دریافت کنند و به مصرف برسانند. اما اگر یک نفر از آنان، خودبه خود و یا از سوی مردم حاکمیت پیدا کرد و کارهای حکومتی را به دست گرفت، دیگران حق مزاحمت ندارند.[۱۶][۱۷] زیرا دلیلهای ولایت فقیه، مورد مزاحمت را دربرنمی گیرد، از این روی فقها، اجازه‌ای برای این کار ندارند. افزون براین، در مزاحمت، آشفتگی نظام و هرج و مرج پیش می‌آید. از این روی، فقیهان فتوا داده‌اند: (تشکیل الدولة الاسلامیة من قبیل الواجب الکفایی علی الفقهاء العدول فان وفق احدهم بتشکیل الحکومة یجب علی غیره الاتباع.[۱۸]) تشکیل دولت اسلامی، چون واجب کفایی، بر عهده فقهای عادل است. اگر یکی از آنان، تشکیل حکومت داد بر دیگران واجب است که از وی پیروی کنند. بنابراین، اگر فقیهی موفق به تشکیل حکومت اسلامی شد و یا خبرگان امت او را برای این کار برگزیدند، برای دیگران دخالت در اموری که از شؤون ولایت است، چه در امور مالی و بیت المال و چه در غیر آن جایز نیست. ۷. ↑ تقریرات درس سید محمدهادی میلانی، کتاب الخمس، ص۲۷۷. ۸. ↑ امام خمینی، کتاب البیع، ج۲، ص۴۹۶. ۹. ↑ امام خمینی، کتاب البیع، ج۲، ص۴۹۰. ۱۰. ↑ امام خمینی، ولایت فقیه، ص۲۲. ۱۱. ↑ مجله حوزه، شماره‌های ۵۶-۵۷، مقاله: جایگاه و قلمرو حکم و فتوا. ۱۲. ↑ مجله (فقه)، پیش شماره، مقاله حکم حاکم و احکام اولیه. ۱۳. ↑ وسائل الشیعه، ج۱۸، ص۹۸. ۱۴. ↑ وسائل الشیعه، ج۱۸، ص۱۰۱. ۱۵. ↑ شهید صدر، الفتاوی الواضحه، ص۱۱۶، مساله ۲۳، دار التعارف، بیروت. ۱۶. ↑ امام خمینی، کتاب البیع، ج۲، ص۵۱۴. ۱۷. ↑ سید محمد آل بحرالعلوم، بلغة الفقیه، ج۳، ص۲۹۶-۲۹۷، مکتبة الصادق، تهران. ۱۸. ↑ امام خمینی، کتاب البیع، ج۲، ص۴۶۵.
خمس حق الاماره هست و فقط به ولی فقیه باید داده بشود حکم خمس با وجود حکومت اسلامی خمس حق الاماره و از آن منصب امامت است. در دوره غیبت، هر فقیه جامع الشرایطی که در راس حکومت قرار گرفت، به گونه طبیعی خمس در اختیار او قرار می‌گیرد. دراین فرض، جایی برای آرای گوناگون دیگری که در کتابهای فقهی در باره خمس در دوره غیبت آمده باقی نمی‌ماند، چرا که در فرض نبود حکومت و این که خمس، ملک شخصی امام و گروههای سه گانه سادات است، آن نظرها، جایی دارند. براساس دلیلهای ولایت فقیه، همه اختیارات حکومتی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و ائمه علیه‌السّلام در عصر غیبت به فقیه واگذار شده است. بنابراین، همان گونه که این بودجه در زمان حیات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و ائمه علیه‌السّلام در اختیار آنان قرار می‌گرفت، در زمان غیبت نیز باید در اختیار ولی فقیه قرار گیرد. (لما کان المرجع فی امر الخمس هو الامام علیه السلام، ففی عصر الغیبة یرجع فیه الی الحاکم حیث انه الحجة من قبله، ویوصل الیه کله وهو یصرفه فی مصارفه.[۷]) چون اختیار دار خمس، در دوره حضور، امام علیه‌السّلام است، در عصر غیبت، باید حاکم اسلامی سرپرست آن گردد؛ زیرا او حجت از سوی امام علیه‌السّلام است. پس باید، همه خمس به او داده شود، تا هزینه کند. اختیارات ولی فقیه از نظر امام خمینی [ویرایش] (وعلی ذلک یکون الفقیه فی عصر الغیبه ولیا للامر ولجمیع ما کان الامام علیه‌السّلام ولیا له، و منه الخمس، من غیر فرق بین سهم الامام و سهم الساده، بل له الولایة علی الانفال والفئ.[۸] با درنگ روی دلیلهایی که آوردیم، فقیه در دوره غیبت، ولایت دارد، در همان قلمروی که امام علیه‌السّلام ولایت داشته که از جمله آنها خمس است، بدون فرق بین سهم امام و سهم سادات. بلکه او بر انفال و فئ نیز ولایت دارد. با درنگ روی این گفتار، در می‌یابیم اکنون که ولی فقیه در راس حکومت اسلامی قرار دارد، روشن است همه وظایف و کارهای حکومتی که برعهده امامان علیه‌السّلام بوده، بر عهده دارد. به حکم دلیلهای ولایت فقیه و دلیلهایی که از کتاب وسنت وسیره امامان علیه‌السّلام در خصوص خمس آوردیم، باید همه خمس در اختیار او قرار گیرد و با رای و نظر او، هزینه گردد و بدون اجازه او، هیچ کس حق دریافت و هزینه را ندارد. امام خمینی، نه تنها خمس را در اختیار حاکم و حکومت اسلامی می‌داند، که تشریع آن را با این گستردگی، دلیل می‌گیرد که اسلام، دارای دولت و حکومت است: (جعل خمس در همه غنائم و ارباح مکاسب، دلیل محکمی است براین که اسلام، دارای دولت و حکومت است و خمس را خداوند برای نیازهای حکومت اسلامی قرار داده است، نه برای رفع نیاز سادات تنها. زیرا نصف خمس، بازار بزرگی از بازارهای مسلمانان آنان را کفایت می‌کند. بنابراین، خمس برای همه نیازهای حاکم اسلامی، از جمله رفع نیاز سادات است.[۹][۱۰]) پس، معنی ندارد که وجوهات، در دست فرد و یا افراد گوناگون باشد و آنان برابر نظر خویش آنها را به مصرف رسانند و حاکم مسلمانان، عهده دار جامعه و مسؤول انبوه مشکلات و نابسامانیها باشد! ← پاسخ به اشکالات
هدایت شده از درس اخلاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ| داستان تکان دهنده😱 دختری که زشت بود ودرشب عروسی زیباترین دختر شد😊 متوسل به (ع) 👌بشنوید این داستان رو..... 🔍 🔍 🆔 @dars_akhlaq
‍ 🔶 توصیه ی علیه السلام در آخرین جمعه ی ماه پیرامون آمادگی برای ورود به ماه مبارک اباالصّلت هروى روايت كرده: در جمعه آخر ماه شعبان خدمت حضرت رضا عليه السّلام رسيدم. حضرت فرمود: اى ابوالصّلت بيش‌تر ماه شعبان گذشت،و اين روز جمعه آخر آن است. ◀️ پس تدارک و تلافى كن در انجام آن‌چه از اين ماه باقى‌مانده و كوتاهی‌هايى كه در گذشته اين ماه كرده اى؛ ◀️ و بر تو باد بر آن‌چه براى تو سودمند است، روى آورى؛ ◀️ و بسيار دعا و استغفار كن و قرآن تلاوت نما؛ ◀️ و از گناهان خود به سوى خدا توبه كن، تا وقتى ماه مبارک فرا رسد، خود را براى خدا خالص كرده باشى؛ ◀️ و امانت و حق كسى را، بر عهده خود مگذار مگر آن‌كه ادا كنى، و در دل خويش كينه كسى را وامگذار مگر آن كه بيرون كنى و گناهى را مگذار جز آن كه ترک كنی؛ ◀️ و از خدا بترس، و در امور پنهان و آشكار خود، بر او توكّل كن كه هركس بر خدا توكّل كند، خدا او را بس است؛ ◀️ و در باقي‌مانده‌ی ماه اين دعا را بسيار بخوان: اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ. به درستى كه حق تعالى در اين ماه، بنده‌هاى بسيارى را به‌خاطر حرمت ماه مبارک رمضان، از آتش دوزخ برهاند. 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱. 📚 بحارالانوار ج ۹۴ ص۷۳. @mthsadeg
بسمه تعالی آئین نامه مراعات مسائل بهداشتی در موج چهارم کرونا طلاب محترم با دقت موارد زیر را مطالعه نموده و همگی ملزم به رعایت می باشند. 1.حجره ها فقط جهت استفاده طلاب شهرستانی میباشد و فقط در یک حجره یک طلبه مجاز به حضور میباشد . 2.زدن ماسک بر همگی الزامی می باشد و الا برخورد شدید انضباطی صورت خواهد گرفت. 3.حضور بیش از دو نفر در سرویسهای بهداشتی ممنوع میباشد . 4. در دو زمان متفاوت در شبانه روز فضای حوزه و داخل کلاسها ضد عفونی خواهد شد. 5.کلیه ظروف خوراکی اعم از لیوان ، قاشق و بشقاب بصورت شخصی یا یکبار مصرف باید استفاده گردد . 6.رعایت فاصله یک ونیم متری در کلاسها و سر سفره غذاخوری و تمام فضای حوزهاز یکدیگر الزامی میباشد .
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
◽️هر یک از مبلّغین حداقل ۵ نفر را جذب حوزه کرده و نتیجه را اعلام کنند. ❗️نامۀ معاون تبلیغ و امور فرهنگی به مدیران حوزه‌های علمیه! 🆔@tahavol_howze
دستور العمل استادی برای ساعتهای پایانی ماه شعبان قبل از غروب ۳۰ ماه شعبان خواندن سوره یس و هدیه به حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها خواندن زیارت آل یاسین و خواندن ۴ رکعت به صورت دوتا دو رکعت برای خواندن این نماز لازم است نماز وضو بگیرید (یا قبل از غسل وضو بگیرید) و سپس دو نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده به جای آورید که در هر رکعت یک بار سوره حمد و سه بار سوره توحید و یک بار سوره ناس و یک بار سوره فلق خوانده می‌شود و پس از پایان چهار رکعت، هفتاد بار استغفار کرده (گفتن ذکری مانند اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه) و آنگاه یک‌بار ذکر لا حول و لا قوة الا بالله بگویید و در پایان چنین دعا کنید: «یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ آثار بسیارجالب و عجیب این نماز در آداب ماه ذی القعده امده
سوال: حکم استفاده از اسپری تنفسی برای روزه دار چیست؟ پاسخ: آیات عظام: امام و فاضل: اگر به صورت پودر گاز از راه دهان به ریه می رسد، چون بر استعمال آن أکل و شرب صدق نمی کند، مبطل روزه نیست؛ اما اگر به صورت بخار به حلق برسد، در صورت ناچاری استعمال آن، روزه صحیح است. رهبری: اگر استفاده از وسیله مذکور، صرفا برای باز کردن راه تنفس بدون دارو باشد و یا همراه با دارویی باشد که پاشیده می شود، مضر به روزه نیست. آیت الله سیستانی: اگر دارو را فقط وارد ریه و شش ها می کند و دارو وارد مری و معده نمی شود، روزه را باطل نمی کند. آیت الله وحید: اگر مضطر بود استفاده کند ولی بنابر احتیاط واجب روزه را تا مغرب ادامه دهد و بنابر احتیاط واجب بعدا قضای آن را به جا آورد. پس اگر تا ماه رمضان سال بعد بتواند بدون استفاده از اسپری قضای آن را به جا آورد، باید همین کار را انجام دهد. آیت الله صافی: چنانچه ناچار از استفاده آن در روز باشد، اشکال ندارد و روزه را بگیرد؛ لکن اگر قبل از ماه رمضان بعد، عارضه اش برطرف شود، بنابر احتیاط قضای روزه ها را نیز بگیرد و اگر تا ماه رمضان بعدی ادامه یافت، بنابر احتیاط برای هر روز یک کفاره بدهد و قضا ندارد. آیت الله زنجانی: اگر به صورت مایع فرو ندهد، اشکال ندارد. آیت الله نوری: استفاده از آن در حد ضرورت اشکال ندارد. آیات عظام: مکارم و خویی: روزه باطل نیست. آیت الله بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، روزه را باطل نمی کند، در غیر این صورت روزه باطل است. آیت الله گلپایگانی: احتیاط آن است که استفاده نکند و اگر مضطر باشد، آن روز را امساک کند و قضای آن را به جا آورد و اگر پودر یا اسپری مذکور به صورت گاز به حلق برسد، موجب بطلان روزه نیست. آیت الله تبریزی: اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا در بیاید، عمل مزبور روزه را باطل نمی کند. آیت الله اراکی: احوط ترک آن است؛ مگر این که بخار غلیظ باشد. منبع: امام: استفتائات، ج 1، روزه، س 6 و 7؛ رهبری: کتاب احکام روزه، ص 76، س 186؛ سیستانی: استفتائات سایت، مبطلات روزه، س 22 و توضیح المسائل جامع، ج1، م 1989؛ وحید: کتاب منتخب احکام، س 118؛ صافی: استفتائات سایت، روزه، استفاده از اسپری تنفسی؛ زنجانی: کتاب احکام و  استفتائات روزه، س 25؛ نوری: هزار و یک مساله فقهی، ج 1، س 212 و ج 2، س 250؛ مکارم: استفتائات جدید، ج 1، س 285؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س 2880؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، س 550 و 552؛ خویی: المسائل الشرعیه، ج 1، مسائل متفرقه در احکام روزه، س 30؛ تبریزی: استفتائات، ج 1، س 655 و 711؛ گلپایگانی: مجمع المسائل، ج 4، س 468؛ اراکی: استفتائات، ص 49، س 3، مفطرات
آیا ناس روزه را باطل می‌کند؟ سوال: حکم مصرف نسوار یا ناس برای روزه دار چیست؟ آیا ناس روزه را باطل میکند؟ حکم استفاده از ناس در ماه رمضان چیست؟ ناس یکی از مواد مخدر است که  از برگ تنباکو که در سایه خشک شده و به‌همین خاطر سبز رنگ است ساخته می‌شود. این برگ‌ها را نرم می‌کوبند و با اندکی آهک مخلوط کرده در جلو دهان، میان لب و دندان می‌گذارند. و اما اینکه آیا ناس روزه را باطل میکنه یا خیر؟ میتوانید پاسخ این سوال را در ادامه بر اساس نظر مراجع تقلید بخوانید. آیا ناس روزه را باطل میکند؟ حکم استفاده از ناس برای روزه دار در ماه رمضان پرسش: آیا ناس روزه را باطل میکند؟ ناس ماده ای که از زير زبان جذب بدن مي شود و هيچ ذره اي از آن ، از حلق پائين نمي رود آيا اين ماده باعث بطلان روزه مي شود؟ پاسخ: خامنه ای: بنا بر احتياط واجب روزه را باطل مي کند.. مکارم: اشکال دارد. زنجاني: در فرضي که ذرات آن پائين نرود هم بنابراحتياط نبايد مصرف شود. سيستاني: اگر چيزي از آن به حلق نرسد ، روزه را باطل نمي کند. منبع: استفتائات کتبي مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني زکات فطره (فطریه) سال 99 چقدر است؟ زکات فطره و فطریه چقدر است؟ س: مقدار فطره چقدر است؟ ج) شخص بايد برای خودش و كسانی كه نان خور او محسوب می‏شوند، برای هر نفر سه كيلو از خوراك مردم (مانند گندم، جو، خرما، كشمش، برنج، ذرت و يا مانند اينها) و يا پول يكی از آنها را به مستحق بدهد.(استفتائات موجود در سایت مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای) مسأله ۲۶۵۰. كسی كه موقع غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل است و بیهوش و فقیر و برده نیست، باید برای خودش و كسانی كه نان خور او هستند، نفری یک صاع – كه گفته می‌شود تقریباً سه كیلو گرم است- از غذاهای معمول در شهرش مانند گندم یا جو یا خرما یا كشمش یا برنج یا ذرّت به مستحق بدهد و اگر به جای آن پول هم بدهد، كافی است و احتیاط لازم آن است كه از غذاهایی كه در شهرش معمول نیست ندهد هرچند گندم یا جو یا خرما یا كشمش باشد. (توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی) پرسش :زکات فطره به چه شرایطی واجب می گردد؟ و فطریه چقدر است؟ پاسخ :زكات فطره بر تمام كسانى كه قبل از غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، يعنى بايد براى خودش و كسانى كه نانخور او هستند، هر نفر به اندازه يك صاع (تقريباً سه كيلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو يا خرما يا برنج يا ذرت و مانند اينها به مستحق بدهد و اگر پول يكى از اينها را بدهد كافى است. (استفتائات موجود در سایت آیت الله مکارم شیرازی) فطریه 99 | زکات فطره سال 99 چقدر است؟ دریافت طرح در اندازه اصلی در ادامه نظر برخی از مراجع تقلید بزرگوار را در مورد میزان فطریه 99 یا بعبارتی مقدار زکات فطریه در سال ۹۹ را قرار داده ایم: مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای: بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، زکات فطره امسال بر مبنای قیمت گندم مبلغ ۱۰ هزار تومان است. آیت الله سیستانی: دفتر آیت‌الله سیستانی در قم، هر فرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ می‌تواند بدل از سه کیلو آرد معادل ده هزار تومان پرداخت کند. آیت الله صافی گلپایگانی: مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند. کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است. کفاره عمدی برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود. آیت الله علوی گرگانی: بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلوگرم) گندم مبلغ ۱۰ هزار تومان و برنج مبلغ تقریبی ۵۰ هزار تومان است. مؤمنان در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند. آیت‌الله مکارم شیرازی: بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۱۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۳۰ هزار تومان اعلام شده است. مؤمنان در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند. آیت‌الله وحید خراسانی: دفتر آیت‌الله وحید خراسانی، مبلغ و مقدار فطریه هر نفر برای سال ۱۳۹۹ شمسی (۱۴۴۱ قمری) را تقریباً سه کیلو گندم معادل با ۱۲ هزار تومان اعلام کرد. آیت الله نوری همدانی: میانگین قیمت گندم برای هر فرد ۱۰ هزار تومان و قیمت برنج برای هر فرد حدود ۵۰ هزار تومان است. مقلدان باید طبق قیمت منطقه‌ای خود محاسبه کنند و اگر در بعضی از مناطق قیمت کمتر یا بیشتر بوده به همان عمل کنند. آیت‌الله شبیری زنجانی: دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۱۲هزارتومان را بابت فطریه هر نفر به‌حساب قیمت گندم تعیین کرده است. کلمات کلیدی: زکات فطره ۹۹ فطریه ۹۹ چقدر است؟ ، میزان و مبلغ فطریه سال 99 زکات فطره سال 99 چه مقدار است؟ چند
هزار تومان است؟ 5 / 5 ( 4 امتیاز )  برای ارسال نظر اینجا را لمس (کلیک) کنید. حکم روزه نگرفتن به دلیل ضعف در مطلب قبلی در مورد اینکه روزه بر چه کسانی واجب نیست؟ نظر مراجع تقلید را ذکر کردیم، و در این مطلب به این موضوع می پردازیم که حکم روزه نگرفتن بخاطر ضعف چیست؟ آیا صرف ضعف و سختی روزه گرفتن مجوزی برای روزه نگرفتن است یا خیر؟ روزه نگرفتن به دلیل ضعف پرسش: کسی که به خاطر ضعف جسمی نتواند در ماه رمضان روزه بگیرد حکمش چیست؟ پاسخ: نظر آیات عظام، خامنه ای، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی و صافی گلپایگانی: انسان نمى‌تواند براى ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر ضعف او به قدرى است که معمولًا نمى‌شود آن را تحمل کرد، یعنی تحمّل آن بسیار مشکل شود، مى‌تواند روزه را بخورد، (۱) ولی در بین سال قضای آن را باید بعدا بگیرد. نظر آیت الله مکارم شیرازی: انسان نمى ‌تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر بقدرى ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود، مى ‌تواند روزه را بخورد و همچنین اگر خوف بیمارى داشته باشد و اگر در بین سال تا رمضان سال بعد ضعف جسمی برطرف شود قضای آنرا بگیرد و چنان چه ضعف او تا رمضان سال بعد ادامه داشته باشد و در بین سال نتواند قضای آن را بگیرد، باید کفّاره مُدّ طعام را بدهد یعنى براى هر روز معادل ۷۵۰ گرم گندم، یا مانند آن، به فقیر بدهد و قضاى این روزه‌ها بر او واجب نیست. آیا کارگران، کشاورزان و … به جهت گرمای زیاد می‌توانند روزه نگیرند؟ امام خمینی(ره): نمی‌توانند روزه بخورند و باید روزه بگیرند؛ ولی در بین روزه، اگر به حرج افتادند، افطار نمایند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اگر روزه را تا حدی ادامه دهد که تشنگی و گرسنگی برای او حرجی شود، افطار کند، فقط قضا دارد. جمع بندی انسان نمی تواند بخاطر ضعف روزه را ترک کند ولی اگر روزه گرفتن برای او ضرر  یا خوف ضرر داشته باشد دیگر واجب نیست پس روزه برای دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند صرف ضعف مجوزی برای روزه نگرفتن نیست ولی اگر روزه گرفتن برای آنها ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرند. و همچنین افراد پیر و مسن که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد روزه بر آنها واجب نیست. و زن باردار یا زن شیرده اگر روزه گرفتن برای نوزاد ضرر داشته روزه گرفتن واجب نیست و نباید بگیرد. روزه بر چه کسانی واجب نیست؟! یکی از واجبات الهی روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان است و بر همه افراد زن و مرد که به سن بلوغ رسیده اند باید روزه بگیرند بجز چند گروه یا دسته هستند که از روزه گرفتن معاف هستند یا بعبارتی روزه گرفتن برآنها واجب نیست که در ادامه در ویدیو و متن توضیح داده شده است. ۱۱ گروه یا دسته که روزه گرفتن بر آنها واجب نیست پرسش: بر چه كسانى روزه واجب نيست؟ همه مراجع: بر چند دسته روزه واجب نيست: پيرمرد و پيرزنى كه گرفتن روزه براى آنان مشقّت دارد؛ زن باردارى كه گرفتن روزه براى حمل يا خودش ضرر دارد؛ زن شير دهى كه گرفتن روزه، براى بچه يا خودش ضرر دارد؛ كسى كه گرفتن روزه براى او ضرر دارد؛ كسى كه بيمارى دارد كه زياد تشنه مى‏شود و نمى‏تواند تشنگى را تحمل كند؛ كسى كه به سن بلوغ نرسيده است؛ زنى كه خون حيض و نفاس مى‏بيند؛ مسافرى كه نمازش شكسته است؛ كسى كه به جهت ضعف بنيه، گرفتن روزه براى او مشقّت فراوان دارد و غيرقابل تحمل است؛ كسى كه بى‏هوش است و يا در كما به سر مى‏برد؛ ديوانگان. شرایط وجوب روزه بلوغ عقل قدرت بی هوش نبودن مسافر نبودن حایض و نفسا نبودن ضرری نبودن روزه حرجی نبودن روزه روزه برای چه کسانی واجب نیست؟ روزه برای افرادی که دارای شرایط بالا هستند واجب است و بنابراین روزه بر کودک نابالغ، دیوانه، بیهوش، فردی که توانایی گرفتن روزه ندارد، مسافر، زن حایض و نفسا، کسی که روزه برای او ضرر یا حرج (مشقت زیاد) دارد واجب نیست. توجه: انسان نمی تواند بخاطر ضعف روزه را ترک کند ولی اگر روزه گرفتن برای او ضرر  یا خوف ضرر داشته باشد دیگر واجب نیست پس روزه برای دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند صرف ضعف مجوزی برای روزه نگرفتن نیست ولی اگر روزه گرفتن برای آنها ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرند. و همچنین افراد پیر و مسن که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد روزه بر آنها واجب نیست. و زن باردار یا زن شیرده اگر روزه گرفتن برای نوزاد ضرر داشته روزه گرفتن واجب نیست و نباید بگیرد. حکم روزه نگرفتن به دلیل ضعف پرسش: کسی که به خاطر ضعف جسمی نتواند در ماه رمضان روزه بگیرد حکمش چیست؟ پاسخ: نظر آیات عظام، خامنه ای، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی و صافی گلپایگانی: انسان نمى‌تواند براى ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر ضعف او به قدرى است که معمولًا نمى‌شود آن را تحمل کرد، یعنی تحمّل آن بسیار مشکل شود، مى‌تواند روزه را بخورد، (۱) ولی در بین سال قضای آن را باید بعدا بگیرد. نظر آیت الله مکارم شیرازی: انسان نمى ‌تواند به خاطر ضع
ف، روزه را بخورد، ولى اگر بقدرى ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود، مى ‌تواند روزه را بخورد و همچنین اگر خوف بیمارى داشته باشد و اگر در بین سال تا رمضان سال بعد ضعف جسمی برطرف شود قضای آنرا بگیرد و چنان چه ضعف او تا رمضان سال بعد ادامه داشته باشد و در بین سال نتواند قضای آن را بگیرد، باید کفّاره مُدّ طعام را بدهد یعنى براى هر روز معادل ۷۵۰ گرم گندم، یا مانند آن، به فقیر بدهد و قضاى این روزه‌ها بر او واجب نیست. کسانی که روزه بر آنها واجب نیست ‏‏مساله 1725ـ‏‏ کسی که بواسطۀ پیری نمی تواند روزه بگیرد، یا برای او مشقت‏‎ ‎‏دارد، روزه بر او واجب نیست. ولی در صورت دوم باید برای هر روز یک مد که‏‎ ‎‏تقریباً ده سیر است گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد.‏ ‏‏مساله 1726ـ‏‏ کسی که بواسطۀ پیری روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند‏‎ ‎‏روزه بگیرد، بنابر احتیاط واجب باید قضای روزه هایی را که نگرفته به جا آورد.‏ ‎‏مساله 1727ـ‏‏ اگر انسان مرضی دارد که زیاد تشنه می شود و نمی تواند تشنگی‏‎ ‎‏را تحمل کند، یا برای او مشقت دارد، روزه بر او واجب نیست. ولی در صورت دوم‏‎ ‎‏باید برای هر روز یک مد گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. و احتیاط واجب آن‏‎ ‎‏است که بیشتر از مقداری که ناچار است آب نیاشامد و چنانچه بعد بتواند روزه‏‎ ‎‏بگیرد، بنابر احتیاط واجب باید روزه هایی را که نگرفته قضا نماید.‏ ‏‏مساله 1728ـ‏‏ زنی که زاییدن او نزدیک است و روزه برای حملش ضرر دارد‏‎ ‎‏روزه بر او واجب نیست. و باید برای هر روز یک مد طعام یعنی گندم یا جو و مانند‏‎ ‎‏اینها به فقیر بدهد، و نیز اگر روزه برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و‏‎ ‎‏بنابر احتیاط واجب باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. و در هر دو صورت‏‎ ‎‏روزه هایی را که نگرفته باید قضا نماید.‏ ‏‏مساله 1729ـ‏‏ زنی که بچه شیر می دهد و شیر او کم است چه مادر بچه، یا دایه‏‎ ‎‏او باشد، یا بی اجرت شیر دهد، اگر روزه برای بچه ای که شیر می دهد ضرر دارد روزه‏‎ ‎‏بر او واجب نیست. و باید برای هر روز یک مد طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به‏‎ ‎‏فقیر بدهد، و نیز اگر برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست، و بنابر احتیاط‏‎ ‎‏واجب باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. و در هر دو صورت روزه هایی را‏‎ ‎‏که نگرفته باید قضا نماید، ولی اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا‏‎ ‎‏برای شیر دادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگر که اجرت او را بدهد اجرت‏‎ ‎‏بگیرد، احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد. + برگرفته از رساله توضیح المسائل امام خمینی
استمنا در حال روزه و جلوگیری از خروج منی @mthsadeg
رفت و آمد با خویشاوندان بی حجاب و اهل گناه @mthsadeg
اذا اردت یقینا خالص فعلیک فزر علی بن موسی الرضا فانه مولی کل غریب و المومن فی الدنیا غریب مولف گوهر شب چراغ
انا لله و انا الیه راجعون در چهارمین روز از ماه خدا، روح ملکوتی سرکار حاجیه خانم نیره احتشام رضوی همسر شهید حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مجتبی نواب صفوی "قدس الله سرهما" به ملکوت اعلی پیوست. به همین مناسبت شما رو دعوت به شنیدن خاطره ای از ایشان میکنیم:👇👇 بعداز افطارِ مختصر؛ به آقا گفتم دیگر هیچ چیزی برای سحر و افطار نداریم. حتی نان خشک. ️فقط لبخندی زد. این مطلب را چند بار تا وقت استراحت شبانه آقا تکرار کردم. وقت سحر هم آقا برخاست آبی نوشید و گفتم دیدید سحری چیزی نبود؛ افطار هم چیزی نداریم. باز آقا لبخندی زد. بعد نماز صبح گفتم. بعد از نماز ظهر هم گفتم. تا غروب مرتب سر و صدا کردم که هیچی نداریمااااا. اذان مغرب را گفتند. آقا نماز مغرب را خواند و بعد فرمودند: امشب سفره افطار نداریم؟ گفتم پس از دیشب تا حالا چه عرض می‌کنم؛ نداریم . نیست. آقا لبخند تلخی زد و فرمود یعنی آب هم در لوله‌های آشپزخانه نیست؟ خندیدم و گفتم : صد البته که هست. رفتم و با عصبانیت سفره‌ای انداختم و بشقاب و قاشق آوردم. پارچ آب را هم گذاشتم جلوی آقا. هنوز لیوان پر نکرده بود. صدای در آمد. طبقه پایین پسر عموی آقا که مراقب ایشان بود رفت سمت در . آمد گفت: حدود ده نفری از قم هستند. آقا فرمود تعارف کن بیایند بالا. همه آمدند. سلام و تحیت گفتند و نشستند. آقا فرمود : خانم چیزی بیاورید آقایان روزه خود را باز کنند. من هم گفتم بله آب در لوله‌ها به اندازه کافی هست! رفتم و آوردم. آقا لبخند تلخی زد و به مهمانان تعارف کرد تا روزه خود را باز کنند. در همین هنگام باز صدای در آمد. به آقا یوسف همان پسر عموی آقا گفتم: برو در را باز کن این دفعه حتما از مشهدند! الحمدلله آب در لوله ها هست! فراوان ! مرحوم نواب چیزی نگفت. یوسف رفت در را باز کند. وقتی برگشت دیدم با چند قابلمه پر از غذا آمد. گفتم اینا چیه؟ گفت: همسایه بغلی بود؛ ظاهرا امشب افطاری داشته و به علتی مهمانی آنان بهم خورده. گفت : هر چی فکر کردند این همه غذای پخته را چه کنند ؟ خانمش گفته چه کسی بهتر از اولاد زهرای مرضیه سلام الله علیها. گفته بدهند خدمت آقا سید که ظاهرا مهمان هم زیاد دارد. آقا یک نگاه به من کرد. خندید و رفت. من شرمنده و شرمسار؛ غذاها را کشیدم و به مهمانان دادم. کارشان که تمام شد، رفتند. آقا به من فرمود، دو نکته: اول این که یک شب سحر و افطار بنا به حکمتی تاخیر شد چقدر سر و صدا کردی؟! دوم وقتی هم نعمت رسید چقدر سکوت کردی ، از آن سر و صدا خبری نبود ! بعد فرمود : مشکل خیلی‌ها  همینه. نه سکوتشون از سر انصافه، نه سر و صداشون. وقتِ نداشتن، جیغ می زنند ، وقتِ داشتن، بخل و غفلت... این بود خاطره ای از همسر محترمه روحانی مجاهد و انقلابی، شهید حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی نواب صفوی نوّرالله مرقدهما اللهم صل علی محمد و آل محمد و احشرهما واحشرنا مع الشهداء و الصدیقین و الأئمة المعصومین🤲
هدایت شده از سبک زندگی الهی
☁😔✨☘✨☘ 😔⛅️🤲 💐 ✨🤲🌕🙂 ☘💐🙂 ✨ ☘ بسم الله الحمن الرحیم 🤲اللهم عجل لولیک الفرج🤲 وقت بخیر✋ کتاب ربانی آیاته مجلس اول1⃣ امام زمان خازن تمام علوم وعصاره هستی ⭐️ فضل خدا قرین فضل امام زمان⭐️ « قَرَنْتَ اِلى فَضْلِها فَضْلک » به فضل خودت فضل امشب را مقرون ساختی، «فضل الله» قرین فضل توست. او کیست ؟ در زیارت آن حضرت عبارتی است که توان بیان آن را ندارم، آن قدری هم که می فهمم از بیانش عاجزم. در زیارت آن حضرت دارد که: سلام بر تو. سلام کسی که تو را شناخته: « عرفک به الله»، در آنجا دارد که: "اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ناظِرَ شَجَرَةِ طُوبی وَسِدْرَةِ الْمُنْتَهی،" "اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا نُورَ اللهِ الَّذی لا یُطْفی، "اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللهِ الَّتی لا تَخْفی،" (سلام بر تو ای نظر کننده به درخت طوبی و سدرة المنتهی سلام بر تو ای نور خدا که خاموش نگردد سلام بر تو ای حجت خدا که پنهان نماند) آقایان اهل فضلند گر چه ما گاهی جسارت می کنیم، اما این ها رسم طلبگی است اما اهل درک و فضیلت هستید. ⭐️ محدوده ی درک نظر و خیال و فهم⭐️ خیال دامنه اش قابل قیاس با نظر نیست. شما تا کجا می بینید؟! اما خیال شما تا کجا می رود؟! بین نظر و خیال چقدر فاصله است؟ بین خیال و عقل چقدر فاصله است؟ یعنی آنچه شما به چشمتان👁👁 می بینید تا آنچه که به خیالتان می یابید، تا آنچه که به عقلتان درک می کنید، دامنه ی بعد فاصله بین این مدارک چقدر است؟ خوب، حد نظر تا کجا می رود؟ اما حد خیال شما کجاست؟ از مرتبه ی خیال بگذرید حد عقل شما کجاست؟ حد عقل درک مجردات است. ⭐️ نظر امام زمان به شجره طوبی و سدرة المنتهی⭐️ کسی که حد نگاهش «سدرة المنتهی» است؛ یعنی وقتی نگاه می کند «سدرة المنتهی» را می بیند، عقل او تا کجا را می یابد. ‼️👈 این ،حجة ابن الحسن است ‼️ چنین شخصیتی است « "اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ناظِرَ شَجَرَةِ طُوبی وَسِدْرَةِ الْمُنْتَهی،"» معرفت امام زمان در گفتن 🚫لاطائلات🚫نیست. امام زمان به این ها ✔️ باید معرفی شده و قهرا باید به حق قدرش تقدیر شود. واگر به حق قدرش تقدیر نشد، چنان به مغز آدم می زنند که این آدم قدر نشناخته را برای ابد بدبخت می کنند. چرا که او امام زمان را از کمالات تنزل داده و از آن مقامی که خدا او را در آنجا گذاشته ولو یک درجه پایین آورده ✨ كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ ✨ و این دیگر بدترین درد است. ⭐️ جبرئیل تحت سیطره ی امام زمان⭐️ به هر حال محدوده ی مشاهده ی او این چنین است. وقتی نظر این شد، خیالش تا کجا می رود؟ دیگر آنجا عقل جبرئیل مات می شود؛ چون جبرئیل حدش در سدرة المنتهی است، جبرئیل از سدرة المنتهی بالاتر نمی رود، امام زمان کسی است که سدرة المنتهی زیر چشم اوست، جبرئیل تحت سیطره ی نگاه اوست، آنجا که عقل اوست جبرئیل اصلا کجاست‼️ تشریفاتی برای وحی است که جبرئیل باید نازل شود، این یک حساب دیگر است. باز جبرئیل در آن مرتبه مات و محو است ✨ وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَىٰ* عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَىٰ* عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَىٰ ✨ در آن مقام، جبرئیل در نزول است، قرآن📖 را با تأمل و دقت و علم بخوانید. به هر حال کسی که حد نظرش این است آن وقت معرفتش چیست؟ معرفتش همان است که بعد از چند جمله است: "اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ناظِرَ شَجَرَةِ طُوبی وَسِدْرَةِ الْمُنْتَهی،" "اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا نُورَ اللهِ الَّذی لا یُطْفی،" ممنون از توجهتون🤝 به امید دیدار🌷 @dargoshi
هدایت شده از همسرداری حرفه‌ای
💠 🔴 💠اِذا اخَتَصَمَتْ هِیَ وَ زَوجُها فی‌البَیتِ فَلَهُ فی کُلِّ زاویَهٍ مِن زوایَا البَیتِ شَیطانٌ یُصفِّقُ و یَقولُ: فَرَّحَ اللهُ مَن فَرَّحَنی! 💠 زمانی که زن با همسرش در منزل و مشاجره می‌کند (دقیقاً) در همان زمان در هر یک از زوایای منزل یک مشغول کف زدن و شادمانی است و می‌گوید: خدایش خوشحال کند کسی که مرا این چنین شاد و کرده است! 📙 لئالی‌الأخبار،ج ۲،ص ۲۱۷ 🆔 @khanevadeh_313
19.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقل کرامتی از مرحوم آیت الله بهلول گنابادی و طی الارض به کربلا ووو توسط عبدالحسین زواره @mthsadeg
توجه توجه بسمه تعالی دوستانی که در حال حاضر فعالیت جهادی دارند مستند به نوع فعالیتشون با سند و عکس برای بنده ارسال کنند تا تمهیدات دیده شده توسط مرکز تقدیم بشه حاتمی
توسل به حضرت خدیجه س را علما چگونه توصیه میکنند؟ چه عملی انجام دهیم برای توسل مجرب تراست؟ با سلام و تشکر از ارتباط شما   با این مرکز به مطلب زیر توجه کنید . ۱. حضرت خدیجه کبری همسر گرانقدر و با وفای رسول خدا و یار و همراه و همگام پیامبر ص در فراز و نشیب های تاریخ اسلام و ام المومنین و مادر حضرت زهرا ع است و در نزد خدای متعال جایگاهی والا و مقامی بس عظیم دارد . ۲. توسل به این بانوی بزرگ بدون شک در برامدن حوائج و مهمات تاثیری عمیق دارد . ۳. بزرگان اهل کمال و علمای ربانی نسبت به توجه به این بانو و توسل به ایشان توصیه کرده اند و سفارذش کرده اند که ایشان را از یاد نبرده و خاطره ایشان را هماره زنده نگه داریم . ۳. هدیه صلوات به روح پاک ایشان و قرائت قران کریم و به خصوص سوره مباره یس و تقدیم ان به روح پاکش از راه های توسل به این بانوی فداکار و مقرب درگاه الهی است توسل به حضرت خدیجه اگر حاجت مهمی داشتید وضو بگیرید و رو به قبله بنشینید و بدون حرف زدن و یا انجام کار دیگری۴۰۰ مرتبه سوره مبارکه قدر را تلاوت کنید ۲۰۰ مرتبه اول را به حضرت خدیجه سلام الله علیها هدیه کنید و ۲۰۰ مرتبه دیگر را به حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها) مادر گرامی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ( هدیه کنید انشا الله حاجت بر آورده میشود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم‏ وَ العَن أعدائهم أَجْمعين 🍎مطلب شماره 656 قَالَ الْإِمَامُ السَّجَّاد صلوات اللّه علیه: القوا علینا الماء و النار الموقده. 🍐مقتل خطی بشارت الباکین(حسین بن عبدالرزاق تبریزی) ص 152 امام سجاد صلوات اللّه علیه فرمود : در شام بر ما آب داغ و آتش گداخته ریختند. @mthsadeg
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم‏ وَ العَن أعدائهم أَجْمعين 🍎مطلب شماره 651 منهال بن عمر گوید از کوچه عبور می کردم دیدم آب از ناودان خانه سرازیر است اجتناب کردم شخصی بانگ بر من زد وای بر تو از این اجتناب می کنی، مگر نمی دانی این آب چشم بیمار کربلا زین العابدین صلوات اللّه علیه است. گفتم چگونه می شود شخصی چنین گریه کند آب چشم او از ناودان بریزد، دق الباب کردم غلامی آمد اذن دخول خواستم رفتم بالای بام، دیدم حضرت می خواهد تجدید وضو کند به آب آفتابه نگاه می کند و گریه می کند، عرض کردم مگر اشک چشم شما چه قدر است؟ فرمود ای منهال آنچه من دیدم تو ندیدی روز عاشورا بیهوش بودم چون به هوش آمدم دیدم زنها خیمه را خالی کرده اند و صدای گریه از بیرون خیمه می آید زیر بغل مرا گرفتند دیدم پدرم نعش علی اکبر صلوات اللّه علیه را آورده به خیمه ها،دوباره بیهوش افتادم باز به هوش آمدم دیدم دوباره صدای گریه بلند است گفتند پدرت از سر نعش عباس بن علی صلوات اللّه علیه برگشته، دوباره بیهوش شدم وقتی به هوش آمدم دیدم مرغی بزرگ بالای سر من است نگاه کردم دیدم پدرم صلوات اللّه علیه است از بس تیر خورده در بدنش زره شده است، اسرار امامت را به من داد دوباره بیهوش شدم چون به هوش آمدم دیدم عمه ام زینب صلوات اللّه علیها آمده فرمود نور دیده برخیز عالم دگرگون شده دیدم سر پدرم صلوات اللّه علیه را روی نیزه کرده اند. 🍐مقتل خطی جامع المجالس 263
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم‏ وَ العَن أعدائهم أَجْمعين 🍎مطلب شماره 627 حضرت سید الشهداء صلوات اللّه علیه کنار حضرت علی اکبر صلوات اللّه علیه فرمود: والله یاعلی لقد ذاب لحم عظمی بصرعک و ذهب النور من بصری. قسم به خدا ای علی گوشت استخوانم ذوب شد و نور دیده ام رفت. 🍐جواهر المقاتل ص 410
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم‏ وَ العَن أعدائهم أَجْمعين 🍎مطلب شماره 623 در بعضى روايات آمده است : حضرت سكينه عليها السلام در روز عاشورا به خواهر سه ساله اى (كه به احتمال قوى همان رقيه عليه السلام باشد) گفت : بيا دامن پدر را بگيريم و نگذاريم برود كشته بشود(سلام الله علیها). امام حسين عليه السلام با شنيدن اين سخن بسيار اشك ريخت و آنگاه رقيه عليها السلام صدا زد : بابا! مانعت نمى شوم . صبر كن تا ترا ببينم (سلام الله علیها) امام حسين عليه السلام او را در آغوش گرفت و لبهاى خشكيده اش را بوسيد. در اين هنگام آن نازدانه ندا در داد كه : العطش العطش ، فان الظما قدا احرقنى بابا بسيار تشنه ام ، شدت تشنگى جگرم را آتش زده است . امام حسين عليه السلام به او فرمود : كنار خيمه بنشين تا براى تو آب بياورم آنگاه امام حسين عليه السلام برخاست تا به سوى ميدان برود، باز هم رقيه دامن پدر را گرفت و با گريه گفت : يا ابه اين تمضى عنا؟ بابا جان كجا مى روى ؟ چرا از ما بريده اى ؟ امام عليه السلام يك بار ديگر او را در آغوش گرفت و آرام كرد و سپس با دلى پر خون از او جدا شد . 🍐وقايع عاشورا سيد محمد تقى مقدم ص 455 و حضرت رقيه عليه السلام تاليف شيخ على فلسفى ص 550 @mthsadeg
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم‏ وَ العَن أعدائهم أَجْمعين 🍎 مطلب شماره 620 فَوَقَعَ فِی قَلبِهِ، ثُمَّ أخَذَ السَّهْمَ وَ أخْرَجَهُ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِهِ، فَانْبَعَثَ الدَّمُ كَالْميزابِ، فَوَضَعَ يَدَهُ عَلَى الجُرحِ، فَلَمَّا امتَلَأَت دَمَاً رَمى بِهَا إلَى السَّماءِ فَمَا رَجَعَ مِن ذلِکَ قَطرَةٌ، ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى الجُرحِ ثانِياً، فَلَمَّا امتَلَأَت لَطَخَ بِهَا رَأسَهُ وَ لِحيَتَهُ وَ قَالَ؛ هَكَذا وَاللّهِ أكُونُ حَتّى ألْقَى جَدّی مُحَمَّداً صلی اللّه علیه وآله وَ أنَا مَخْضُوبٌ بِدَمِی و أقُولُ؛ يا رَسُولَ اللّهِ صَلَوَاةُ الله وَ سَلامِهُ.عَلَیْک، قَتَلَنِی فُلَانٌ وَ فُلَان. 🍐 بحار الأنوار 45/53 حرمله با تیر سه‌شعبه مسموم، قلب حضرت (علیه السلام) را هدف گرفت، تیر بر قلب امام نشست. ایشان تیر را از پشت بیرون کشیدند، سپس دست مبارک را روی خون جهنده قلب مطهرشان گذاشتند و خون خویش را به آسمان پرتاب فرمودند و قطره‌ای باز نگشت. بعد با خون خود، محاسن و رأس مطهر خویش را خضاب فرمودند. سپس فرمودند؛ والله که با هیأت خونین جدّم رسول الله (صلی الله علیه وآله) را ملاقات خواهم کرد و خواهم گفت؛ یا.رسول.الله مرا.فلان.و.فلان. کشتند. @mthsadeg
داغ فرزند و گریه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم‏ وَ لعَن أعدائهم أَجْمعين 🍎حدیث شماره 1339 أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْهُذَلِيِّ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ خَالِدٍ الْقَطَّانِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُورٍ الصَّيْقَلِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: شَكَوْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ صلوات اللّه علیه وَجْداً وَجَدْتُهُ‏ عَلَى ابْنٍ لِي هَلَكَ حَتَّى خِفْتُ عَلَى عَقْلِي فَقَالَ إِذَا أَصَابَكَ مِنْ هَذَا شَيْ‏ءٌ فَأَفِضْ مِنْ دُمُوعِكَ فَإِنَّهُ يَسْكُنُ عَنْكَ. 🍐الكافي 3/250 منصور صیقل گوید:به امام صادق صلوات اللّه علیه از حزن و اندوهی که به خاطر از دست دادن فرزندم به من دست داده بود،تا جایی که ترسیدم دچار جنون شوم،شکوه کردم. حضرت فرمود:هرگاه از چنین مصیبتی چیزی به تو رسید،گریه کن که گریه،غم و اندوه تو را آرامش خواهد بخشید. @mthsadeg
📆سه شنبه ۱۳ رمضان ۹۵ق 🗓هلاکت‌‌ حاکم ناقص الخلقه‌ 🏴قاتل ۱۲۰,۰۰۰ از خواص شیعه 🏴مثل کمیل، قنبر، سعیدوغیره 🏴هادم کعبه، حجاج بن یوسف 💠رهبرانقلاب ‼️این حکومتهایی که تاریخ از ذکر جرائمشان به خود میلرزد مثل حکومت حجّاج را معاویه بنیانگذاری کرد لذا با شهادت امیرالمومنین پایه هدایت ویران شد و بعد از ایشان دنیای اسلام آن را کشید که تاریخ میداند. همین کوفه چه سختیهایی کشید! بر همین کوفه بود که حجّاج مسلط شد! ۷۷/۱۰/۱۸ ‼️باید امر معروف و نهی منکر را میان خودتان اقامه کنید و به آن پایبند باشید. اگر نکردید، خدا فاسدها را بر شما مسلط میکند و زمام امور سیاست کشور به دست امثال حَجاج بن یوسف خواهد افتاد! همان کوفه‌ای که امیرالمؤمنین در رأس آن قرار داشت و در آن‌جا امر و نهی میکرد و در مسجدش خطبه میخواند، به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر، به مرور به جایی رسید که حَجّاج بن یوسف آمد و در همان مسجد ایستاد و خطبه خواند، حَجّاج کسی بود که خون یک انسان در نظر او، با خون یک پشه هیچ تفاوتی نداشت و به همان راحتی انسان میکشت! ۷۹/۹/۲۵ @mthsadeg
وصیت نامه امیرالمومنین علی (علیه السلام): بسم الله الرحمن الرحیم گواهى مى‏‌دهد كه معبودى جزخدا نيست كه يگانه است و شريك ندارد و نيز گواهى می‌دهم كه محمد(صلی الله علیه واله) بنده و رسول اوست، كه خداوند او را به راهنمايى و دين حق فرستاد تا بر همه اديان پيروزش كند، هرچند مشركان آن را ناخوش دارند. درود و بركات خدا بر او باد! «همانا نماز و پرستش و زندگى و مرگ من از آن خداوندى است كه پروردگار جهان است و شريكى براى او نيست و بدان مأمور گشته‌‏ام و منم از نخستين مسلمانان». اى حسن! من تو را و تمام فرزندان و خاندانم و هر كسى‏ كه اين وصيتنامه به او برسد، به تقوا و ترس از خداوندى كه پروردگار شماست، سفارش مى‏ كنم و بايد نميريد جز اينكه مسلمان باشيد و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد، زيرا به راستى من از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنيدم كه مى‏ فرمود: اصلاح دادن ميان مردمان از همه نماز و روزه بهتر است و آنچه دين را تباه ساخته و از بين مى‌‏برد، افساد ميان مردمان است، ولا قوه الا بالله العلى العظيم [نيرويى جز به وسيله خداى بزرگ نيست].  به خويشان و ارحام خويش توجه داشته باشيد و به آنان پيوند كنيد، صله رحم كنيد تا خداوند در روز قيامت حساب را بر شما آسان گرداند. الله الله فى الايتام، فلا تغبوا افواههم، ولا تضيعوا بحضرتكم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد، درباره يتيمان، پس براى دهن‌هاشان به سبب سنگدلى‌‏تان نوبت قرار ندهيد (كه گاهى سير و گاهى گرسنه نگاهشان داريد). الله الله فى جيرانكم، فانهم وصيه نبيكم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره همسايگانتان كه رسول خدا(صلی الله علیه واله) درباره آنان سفارش كرده و پيوسته درباره آنان توصيه مى‏ فرمود، به اندازه اى كه ما گمان كرديم براى همسايگان از همسايه خود ارث قرار م ى‏دهد و حرمت آنان به اندازه‌اى است كه سهمى در مالشان براى همسايه تعيين كرده! الله الله فى القرآن، فلايسبقكم الى العمل به احد غيركم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره قرآن مبادا كسى به عمل‏كردن بدان بر شما سبقت جويد. الله الله فى الصلاه فانه خير العمل وانها عمود دينكم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره نماز، زيرا كه نماز ستون دين شماست. الله الله فى بيت ربكم لاتخلوه ما بقيتم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره خانه پروردگارتان (خانه كعبه)، مبادا تا زنده هستيد، آن خانه از شما خالى‏ بماند، كه اگر رها شد، مهلت داده نمى‌شويد و به عذاب دچار مى‏‌شويد و اگر از شما خالى ماند، كيفر خداوند فرصت زندگى به شما نمى‏دهد. الله الله فى الزكاه فانها تطفى غضب ربكم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد در دادن زكات اموال خود كه زكات خشم پروردگار را فرو نشاند. الله الله فى شهر رمضان فان صيامه جُنه من النار: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره روزه ماه رمضان، زيرا كه آن براى شما چون سپرى است از آتش دوزخ. الله الله فى الفقراء والمساكين فشاركوهم فى معاشكم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره بينوايان و مسكينان و آنها را در زندگى خود شريك سازيد و از خوراك و لباس خود به آنها نيز بدهيد. الله الله فى الجهاد باموالكم وانفسكم والسنتكم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره پيكار كردن در راه خدا به مالها و جان‌ها و زبان‌هاى خويش. الله الله فى ذريه نبيكم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره امت پيغمبرتان، مبادا در ميان شما ظلم و ستمى واقع شود. الله الله فى اصحاب نبيكم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره اصحاب پيغمبرتان؛ زيرا كه رسول خدا(صلی الله علیه واله) درباره آنان سفارش فرموده. الله الله فى النساء و فيما ملكت ايمانكم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره زيردستانتان، غلامان و كنيزان، زيرا كه آخرين سفارش و وصيت رسول خدا(صلی الله علیه واله) اين بود كه فرمود: «من شما را درباره دو دسته ناتوان كه زيردست شما هستند، سفارش مى‏‌كنم». آنگاه فرمود: الصلاه الصلاه، لا تخافوا فى الله لومه لائم...: نماز! نماز! درباره خداوند از سرزنش مردمان نهراسيد؛ چه، هر كس به شما ستم كند يا انديشه بد داشته باشد، خداوند شر او را كفايت فرمايد.  با مردم به نيكى سخن بگوييد، همان گونه كه خدا فرمود. امر به معروف و نهى از منكر را ترك مكنيد كه رشته كار از دست شما بيرون شود، آنگاه هر چه دعا كنيد و از خداوند دفع شر خواهيد، پذيرفته نشود و به اجابت نرسد. بر شما باد هنگام معاشرت، به فروتنى و بخشش و نيكويى درباره يكديگر و زنهار از جدايى و تفرقه و پراكندگى و روى‏ گردانيدن از هم و در نيكوكارى، يار و مددكار يكديگر باشيد و بر گناه و ستمكارى كمك مباشيد كه شكنجه و عذاب خدا بسيار سخت است. خداوند نگهدار شما خاندان باشد و حقوق پيغمبرش را در حق شما حفظ فرمايد، اكنون با شما وداع مى‏‌كنم و شما را به خدا مى‏‌سپارم و سلام و رحمتش را بر شما مى‏‌خوانم. نامه ۴۷ نهج البلاغه