#ویژه نیمه شعبان
درباره علت نامگذاری امام زمان عج به "مهدی" روایاتی رسیده که از منابع دسته اول به ترتیب سال وفات نویسنده تقدیم می شود:
1⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الباقر عَلَيْهِ السَّلَامُ:
«إِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ خَفِيٍّ وَ يَسْتَخْرِجُ التَّوْرَاةَ وَ سَائِرَ كُتُبِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ غَارٍ بِأَنْطَاكِيَةَ وَ يَحْكُمُ بَيْنَ أَهْلِ التَّوْرَاةِ بِالتَّوْرَاةِ وَبَيْنَ أَهْلِ الْإِنْجِيلِ بِالْإِنْجِيلِ وَبَيْنَ أَهْلِ الزَّبُورِ بِالزَّبُورِ وَ بَيْنِ أَهْلِ الْقُرْآنِ بِالْقُرْآنِ وَتُجْمَعُ إِلَيْهِ أَمْوَالُ الدُّنْيَا مِنْ بَطْنِ الْأَرْضِ وَظَهْرِهَا، فَيَقُولُ لِلنَّاسِ: تَعَالَوْا إِلَى مَا قَطَعْتُمْ فِيهِ الْأَرْحَامَ وَسَفَكْتُمْ فِيهِ الدِّمَاءَ الْحَرَامَ وَ رَكِبْتُمْ فِيهِ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ؛ فَيُعْطِي شَيْئاً لَمْ يُعْطَهُ أَحَدٌ كَانَ قَبْلَهُ وَيَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَقِسْطاً وَنُوراً»
📚(الغیبة للنُّعمانيّ ابن أبي زینب محمّد بن إبراهیم المتوفّی 360 من الهجرة، ص 237 و علل الشرائع لابن بابویه الملقّب بالصّدوق المتوفّی 381 من الهجرة ج 1، ص161)
2⃣ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُرَاسَانِيِّ قَالَ:
«قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِاللَّهِ علیه السّلام: الْمَهْدِيُّ وَالْقَائِمُ وَاحِدٌ؟ فَقَالَ: نَعَمْ. فَقُلْتُ: لِأَيِّ شَيْءٍ سُمِّيَ الْمَهْدِيَّ؟ قَالَ: لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى كُلِّ أَمْرٍ خَفِيٍّ»
📚(الغيبة للحُجّة للشّیخ الطّوسيّ المتوفّی 460 من الهجرة، ص 471)
3⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الباقر عَلَيْهِ السَّلَامُ:
«إِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى لِأَمْرٍ خَفِيٍّ، يُهْدَى لِمَا فِي صُدُورِ النَّاسِ، يَبْعَثُ إِلَى الرَّجُلِ فَيَقْتُلُهُ لَا يدْری فِي أَيِّ شَيْءٍ قَتَلَهُ، وَيَبْعَثُ ثَلَاثَةَ رَاكِبٍ، قَالَ: هِيَ بِلُغَةِ غَطَفَانَ «رُكْبَانٍ»: أَمَّا رَاكِبٌ فَيَأْخُذُ مَا فِي أَيْدِي أَهْلِ الذِّمَّةِ مِنْ رَقِيقِ الْمُسْلِمِينَ، فَيُعْتِقُهُمْ. وَأَمَّا رَاكِبٌ فَيُظْهِرُ الْبَرَاءَةَ مِنْهُمَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ فِي أَرْضِ الْعَرَبِ. وَرَاكِبٌ يُخْرِجُ التَّوْرَاةَ مِنْ مَغَارَة بِأَنْطَاكِيَّةَ، وَيُعْطَى حُكْمَ سُلَيْمَانَ عَلَيْهِ السَّلَامَ».
📚(دلائل الإمامة لمحمّد بن جریر الطّبريّ الشّیعيّ المتوفّی في القرن الخامس، ص 466)
4⃣ عن جعفر بن محمّد أبي عبدالله الصَّادِقُ علیه السّلام:
«إِذَا قَامَ الْقَائِمُ دَعَا النَّاسَ إِلَى الْإِسْلَامِ جَدِيداً وَهَدَاهُمْ إِلَى أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَإِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ مَضْلُولٍ عَنْهُ وَسُمِّيَ الْقَائِمُ لِقِيَامِهِ بِالْحَقِّ».
📚 (روضة الواعظين وبصيرة المتعظين لمحمّد بن أحمد الفتّال النّیشابوريّ المتوفّی 508 من الهجرة، ج2، ص264 وإعلام الورى بأعلام الهدى لفضل بن حسن الطّبرسيّ المتوفّی 548 من الهجرة، ج 2، ص 288).
جمع بندی
از این روایات به دست می آید که علت نامگذاری امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف به مهدی این است که خدای متعال حضرت را به هر امر پنهانی اعم از اموال پنهان شده، نیات پنهان مردم، تراث انبیاء پیشین و هر چه در عالم از مادیات و معنویات است رهنمون می سازد و او را بر آن مطلع و آگاه می سازد و چیزی در عالم نیست که حضرت بإذن الله بر آن واقف نباشد.
🌷اللهمّ عجّل لولیّک الفرج والعافیة والنّصر واجعلنا من خیر أعوانه وأنصاره وأصحابه🌷
👉 @raveshsonnatio
هدایت شده از مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام
🔹سخنان آیت الله حق شناس ( ره )
درباره شب نیمه شعبان🔹
هدایت شده از منبر روشمند
مقدمات سیاسی ظهور.pdf
266.1K
🔻منبر مکتوب | مقدمات سیاسی ظهور!
ویژۀ ولادت حضرت صاحب الزمان (عج) با رویکرد انتخابات
#امام_زمان
#نیمه_شعبان
#انتخابات
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
@menbar5
حدیث مخصوص راهیان نور
امام صادق علیه السلام:
همانا خدا از مکانهای زمین، شش مورد را برگزید: بیت اللّه الحرام، حرم، آرامگاه های پیامبران و انبیاء، آرامگاه های جانشینان آنان، قتلگاه شهیدان، و مسجدهایی که در آنها از نام خدا یاد شود.
متن حدیث:
الإمام الصادق علیه السلام:
إنَّ اللّهَ اختارَ مِن بِقاعِ الأَرضِ سِتَّةً : البَیتَ الحَرامَ ، وَ الحَرَمَ ، و مَقابِرَ الأَنبِیاءِ ، و مَقابِرَ الأَوصِیاءِ ، و مَقاتِلَ الشُّهَداءِ ، وَ المَساجِدَ الَّتی یُذکَرُ فیهَا اسمُ اللّهِ.
"کامل الزیارات، ص 241 ، ح 358 _ بحار الأنوار، ج 101 ص 66 "
برکت(پرداخت بدهی)
امام صادق علیه السلام: نماز شب زمینه پرداخت بدهی را فراهم می کند و غم و اندوه را از بین می برد و نور چشم را زیاد می کند.
ثواب الأعمال/ص42
نیمه شبی با خدا خلوت کنید و از خواب شیرین بزنید تا بسیاری از مشکلاتتان حل شود.
🔸روایتی از نبی اکرم (صلی اللّه علیه و آله) هست که می فرماید👇
👈 در بهشت عدن، درخت بسیار بزرگی است که از آن درخت، اسبهایی🦄 خیلی چابک و زین کرده خارج می شوند. که زین، لجام و افسار آنها از یاقوت و زمرد سبز است😍
👈 این اسبها بال دارند و شما نماز شب خوانها سوار آنها می شوید و آنها پرواز می کنند🦋
اهل بهشت می گویند🤔 «پروردگارا! اينها مگر چه کردهاند که به این مقام و مرتبه رسیدهاند❓
👈 ملِکی از طرف حضرت حق جواب می دهد: «ای مؤمنينی که در غرفه های بهشتی هستید، این اشخاصی که این عنایت به آنها شده، شبها بلند می شدند، نماز شب می خواندند؛ در حالی که شما خوابیده بودید😴 اينها علاوه بر ماه مبارک، در بقيه روزها روزه می گرفتند. شما آن روزها را افطار می کردید🍂 اينها با مال خود به فقرا، زیردستها و بیچاره ها احسان می کردند؛ ولی شما بخل می ورزیدید به واسطه این اعمال، خداوند این عنایت را به آنها کرده است😊
(إرشادالقلوب، ج۱، ص۸۶)
👈 حالا ممکن است کسی بگوید: آقا چطور می شود از درخت، اسب بیرون بیاید؟ این، دیگر اراده خداست. مگر شتر صالح را از دل کوه بیرون نیاورد❓ چقدر روایت داریم که حضرت امام حسن مجتبی (علیه الاف التحیه و الثناء) دست دراز می کردند و از سنگ عسل بیرون می آوردند❓😊
( دلائل الإمامة، ص۶۴)
🏴التماس دعا فرج🏴
رازهایتان را به سخن چینان نگویید!!!
زیرا آنها دو گونه با راز برخورد میکنن
یا آن را انقدر بی ارزش میدانند که به همه میگویند🙄
یا آن را انقدر مهم میدانند که حیفشان می آید به کسی نگویند😑
خلاصه در هردو صورت میگن!!!😐😂
تازه ی جوری میگن که حتما بین دوستان دعوا درست بشه 😳😳🤣🤣🤣
به نام خداوند ستار العیوب
سلام
پیامبر رحمت که سلام خدا بر او و خاندان پاکش باد فرمودند
وَ إنَّ أبغَضَکُم إلَى اللّه المَشَّاءُونَ بِالنَّمِیمَةِ بَینَ الاَحِبَّةِ المُفَرِّقُونَ بَینَ الاَحزَابِ المُلتَمِسُونَ لِلبُرَاءِ العَثَراتِ.
دشمنترین شما نزد خدا کسانى هستند که براى سخن چینى بین دوستان کوشش میکنند و جمعیّتهاى متشکّل را پراکنده میسازند و کارشان تفرقه افکنى میان انجمنها و عیبجویى از پاکان و نیکان است.
محجّة البيضاء، ج ٥- ص ٢٧٥
سخن چینی یعنی شخصی سخن یا راز کسی را برای دیگری بازگو کند و بدین وسیله میان افراد، ناراحتی، اختلاف و درگیری ایجاد کند. روایات و آیات عجیبی در مورد زشتی سخن چینی بیان شده و یکی از اموری که انسان را به قعر دوزخ می فرستد همین دو به هم زنی است. فرقی ندارد که میان دو نفر باشد یا دو طایفه یا دو فرقه یا .... خداوند دوست دارد انسانها در صلح و دوستی باشند و سخن چینان دوست دارند صلح و دوستی را از بین ببرند.