سوال و جواب
می خواستم بدونم که آیا تحقق دارد که اگر هر فردی سوره های انعام و عنکبوت را بخواند، وارد بهشت می شود؟ می خواستم تعداد زیادی از آن کارهایی که در عین حال که ساده اند ولی خیلی ثواب دارند و کمتر آدمی از ثواب آن باخبر است را برایم بگویید؟
درمورد سوره انعام چنین مطلبی نیافتیم ولی در مورد سوره عنکبوت حضرت صادق (ع )می فرماید : من قرأ سورة العنکبوت و الروم فی شهر رمضان لیلة ثلاث و عشرین فهو و الله یا أبا محمد من أهل الجنة....؛ هر کس سوره عنکبوت و روم را در شب ۲۳ ماه رمضان بخواند سوگند به خدا از اهل بهشت است .
مطلب مهم این است که وعده بهشت در این موارد به معنای وجود مقتضی است نه علت تامه ، یعنی زمینه به بهشت رفتن برای چنین کسانی مهیا تر و آماده تر است ولی در عین حال باید موانع موجود بر سر راه ورود به بهشت بر طرف گردد . در مرود برخی زیارات مانند زیارت امام حسین و امام رضا و حضرت معصومه –ع- نیز اگر با شناخت و معرفت آنها همراه باشد وعده بهشت داده شده است .
من لایحضره الفقیه ۱ ۱۴۰ باب غسل المیت ..... ص : ۱۳۱
- أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ –ع- در روایتی می فرماید : ضَمِنْتُ لِسِتَّةٍ الْجَنَّةَ رَجُلٌ خَرَجَ بِصَدَقَةٍ فَمَاتَ فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ رَجُلٌ خَرَجَ یَعُودُ مَرِیضاً فَمَاتَ فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ رَجُلٌ خَرَجَ مُجَاهِداً فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمَاتَ فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ رَجُلٌ خَرَجَ حَاجّاً فَمَاتَ فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ رَجُلٌ خَرَجَ إِلَى الْجُمُعَةِ فَمَاتَ فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ رَجُلٌ خَرَجَ فِی جِنَازَةِ رَجُلٍ مُسْلِمٍ فَمَاتَ فَلَهُ الْجَنَّة
من ضامن می شوم که در شش مورد انسان اهل بهشت است :
۱- اگر فردی هنگام خروخ از خانه صدقهبدهد و بمیرد .
۲- کسی که برای عیادت مریضی برود و بمیرد .
۳- کسی که برای جهاد بیرون رود و بمیرد .
۴- کسی که برای حج بیرون رود و بمیرد .
۵- کسی که برای نماز جمعه بیرون رود و بمیرد
۶- کسی که برای تشییع جنازه بیرون رود و بمیرد .
۷- من لایحضره الفقیه ۱ ۴۷۴ باب ثواب صلاة اللیل ..... ص : ۴۷۱
از پیامبر اکرم(ص)نقل شده که فرمود: «من تعلم العلم فی شبابه کان بمنزله الرسم فی الحجر و من تعلم و هو کبیر کان بمنزله الکتاب علی وجه الماء؛ کسی که در جوانی بیاموزد (علم او) همچون نقش زده بر سنگ (ماندگار) است و کسی که در حالی که پیر است بیاموزد (علم او) همچون نوشته بر آب است.»( سفینة البحار، ماده شبب)
اللَّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَ آلِ مُحَمَّد
جزوه یک شیعه منتظر و غسل جمعه متشکل از روایات این غسل با برکت است
قَالَ الصَّادِقُ سلام اللّه علیه لَا يَتْرُكُ غُسْلَ الْجُمُعَةِ إِلَّا فَاسِقٌ وَ مَنْ فَاتَهُ غُسْلُ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَلْيَقْضِهِ يَوْمَ السَّبْتِ.
بحار الأنوار 78/129
غسل جمعه را جز فاسق ترک نمی کند. کسی که غسل جمعه را به جا نیاورده، روز شبنه باید آن را قضا کند.
یا مهدی فرج
خودارضايي2
سوال:
از نظر ديني اطلاعاتم زياد نبود، شرايط ازدواج را نداشتم و از مشاوري در دانشگاه کمک گرفتم ايشان مرا تشويق کردند تا براي کاهش استرس دروني فشار جنسي، خودارضايي(masturbation) کنم ولي افراط نکنم.
1. الان متوجه شده ام از نظر اسلام اين کار گناه است آيا من گنهکار بوده ام يا مشاور؟ در هر صورت توبه و جبران اين گناه( چه گناه از من باشد چه از مشاوره) چگونه است؟
2. به خودارضايي معتاد شده ام و از جهت جسمي (کاهش سيستم دفاعي بدن در برابر درد، عفونت ها و...) ذهني و...دچار مشکلاتي شده ام اين بار هم براي درمان از مشاوري کمک گرفتم مشاور قبول کرد که خودارضايي در دين حرام شمرده شده است ولي گفتند چون به اين رفتار عادت کرده ايد و ترک عادت سبب مرض ديگري مي شود ، بهتر است اين رفتار را به تدريج کم کنم مثلا از هفته 2-3 بار برسانم به هفته اي يک بار بعد 10 روز يک بار و....همين طور به تدريج کم کنم تا رفع شود نظر شرع در اين باره چيست ؟
پاسخ:
هر دو گنهکار بوده ايد.
چگونگي توبه را بايد ضمن پرسشي از علماي متخصص در علم اخلاق بيابيد.
اين حرف از اساس غلط است گناه ، گناه است نديديم تا الان خود گناه را براي درمان گناه استفاده کنند. وخداوند هم درمان را در چيز حرام قرار نداده است و متاسفانه اين مشاوران چون از روايات و آيات (از مکتب اهل بيت عليهم السلام) دور هستند مشاوره اي مي دهند که صحيح نيست ، درست اين است که براي مشاوره سعي کنند به مشاوره هاي مذهبي رجوع کنند.
نتیجه خرج نکردن مال در راه خدا
امام کاظم علیه السّلام فرمودند:
اِیّاکَ اَن تَمنَعَ فی طاعَهِ اللهِ فَتُنفِقَ مِثلَیهِ فی مَعصِیَهِ الله؛
مبادا که از خرج کردن در راه خدا دریغ کنی، که در نتیجه دو برابر آن را در نافرمانی خدا خرج کنی!
مسند الامام الکاظم(ع)، ج3، ص247
شرح حدیث:
بهترین مال، آن است که از راه حلال به دست آید و در راه حلال مصرف شود.
درآمدهای حرام، برکت ندارد. به علاوه پاسخگویی به «از کجا آورده ای؟» درباره آنها دشوار است.
مال و ثروت که عطیّه ی الهی است، باید در راه خداپسند خرج شود.
راه های خداپسند و طاعت، مثل کمک به بینوایان، قرض الحسنه به مؤمنین، احسان و اطعام نسبت به خویشاوندان و دوستان، سفرهای زیارتی مثل حج و عتبات و مرقد امام زادگان، تأسیس مراکز عامّ المنفعه و ساختن مدرسه و درمانگاه و مداوای بیماران و...
کسی که از خرج در راه خدا سر باز زند و دلش نیاید در این راه ها هزینه کند، گرفتار خرجهای حرام می شود که هم مالش را از دست می دهد، هم دچار عقوبت و مؤاخذه می شود.
هر که گریزد ز خراجات شهر بارکش غول بیابان شود
سعدی هم گوید:
چو سائل از تو به زاری طلب کند چیزی بده، وگرنه ستمگر به زور بستاند
بزرگ ترین حسرت آخرت برای افراد این است که از امکانات مالی خود در راه خلاف استفاده کرده باشند.
از یاد نبریم که یکی از سؤالهای مهم قیامت نسبت به اموال، این است: از کجا آورده ای؟ و... در کجا خرج کردی؟
منبع: حکمت های کاظمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام کاظم علیه السلام)، جواد محدثی
عفو
(متعب )گويد: موسى بن جعفر عليه السلام در باغ خرماى خود بود و شاخه درختان را مى بريد. يكى از غلامان او را ديدم كه دسته اى از خوشه هاى خرما را برداشت و به ديوار انداخت من رفتم او را گرفته و به نزد حضرت بردم و گفتم : فدايت شوم من اين غلام را ديدم كه اين خوشه ها را برداشته بود.
حضرت فرمود: آيا گرسنه اى ؟
غلام : نه آقاى من .
امام عليه السلام : برهنه اى ؟
غلام : نه مولاى من .
امام عليه السلام پس چرا اين خوشه خرما را برداشتى ؟
غلام : دلم خواست .
امام عليه السلام : برو و اين خوشه خرما هم از آن تو باشد و فرمود: او را رها كنيد
نماز امام موسی کاظم (ع)
از نمازهای مقرب و بسیار مجرب برای رفع حوائج است. حضرت موسی بن جعفر علیه السلام امام هفتم ما شیعیان بوده و از ایشان در کتب دینی و به ویژه مفاتیح الجنان نماز و دعاهای ویژهای آورده شده است. در کتاب الارشاد فی معرفه حجج ا... علی العباد، جلد ۲، صفحه ۲۳۲، درباره حالات روحی امام موسی کاظم (ع) آمده است که همواره این دعا را در روز از خداوند میخواستند، بار خدایا! راحتی وآسودگی هنگام مرگ و عفو و گذشت هنگام حساب را، از تو درخواست میکنم. منابع شیعه و سنی، علم، عبادت، بردباری و بخشندگی حضرت موسی بن جعفر (ع) را ستوده و او راکاظم و عبد صالحلقب دادهاند. بزرگاناهل سنتبه امام هفتم شیعیان به عنوان یک عالم دینی احترام میگذاشته و همچون شیعیان بهزیارتقبر ایشان میرفتهاند.
کیفت نماز امام موسی کاظم (ع)
سید بن طاووس در جمال الاسبوع طریقه خواندن نماز امام موسی کاظم (ع) را آورده است، این نماز دو رکعت است، و در هر رکعت بعد از حمد دوازده مرتبه سوره توحید قرائت میشود و پس از آن دعای کوتاهی که در مفاتیح ارائه شده، خوانده میشود.
دعای بعد از نماز امام موسی کاظم (ع)
إِلَهِی خَشَعَتِ الْأَصْوَاتُ لَکَ وَ ضَلَّتِ الْأَحْلاَمُ فِیکَ
خدایا آوازها نزد تو با خشوع است و عقول نزد تو حیران
وَ وَجِلَ کُلُّ شَیْءٍ مِنْکَ وَ هَرَبَ کُلُّ شَیْءٍ إِلَیْکَ
و هر موجودى از تو ترسان و هر ترسانى بسوى تو گریزان است
وَ ضَاقَتِ الْأَشْیَاءُ دُونَکَ وَ مَلَأَ کُلَّ شَیْءٍ نُورُکَ
و هر چیز جز تو (جز به یاد تو) در تنگى است و نور تو همه موجودات را پر کرده است
فَأَنْتَ الرَّفِیعُ فِی جَلاَلِکَ وَ أَنْتَ الْبَهِیُّ فِی جَمَالِکَ
پس تنها تو بلند مرتبه اى در بزرگوارى و نور و زیبا و پر بهایى در حسن و جمال
وَ أَنْتَ الْعَظِیمُ فِی قُدْرَتِکَ وَ أَنْتَ الَّذِی لاَ یَئُودُکَ شَیْءٌ
و تو بزرگى در مقام قدرت و تویى که هیچ چیز تو را خسته و درمانده نمى سازد
یَا مُنْزِلَ نِعْمَتِی یَا مُفَرِّجَ کُرْبَتِی وَ یَا قَاضِیَ حَاجَتِی
اى نعمت بخش من اى دلگشاى من از هر غم و دلتنگى اى بر آرنده حاجت من
أَعْطِنِی مَسْأَلَتِی بِلاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ آمَنْتُ بِکَ مُخْلِصاً لَکَ دِینِی
درخواست مرا عطا فرما به حق یکتایى خود من به تو ایمان آورده ام با اخلاص در دینم
أَصْبَحْتُ عَلَى عَهْدِکَ وَ وَعْدِکَ مَا اسْتَطَعْتُ أَبُوءُ لَکَ بِالنِّعْمَةِ
صبح کردم در حالى که تا بتوانم بر عهد و پیمان و وعده تو استوار باشم و بنعمت سوى تو رجوع کنم
وَ أَسْتَغْفِرُکَ مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِی لاَ یَغْفِرُهَا غَیْرُکَ
و از گناهان بدرگاه تو استغفار کنم که غیر تو کسى گناهان را نتواند بخشید
یَا مَنْ هُوَ فِی عُلُوِّهِ دَانٍ وَ فِی دُنُوِّهِ عَالٍ
اى خدایى که در نهایت بلندى مقام نزدیک است و در عین نزدیکى بلند مرتبه اى
وَ فِی إِشْرَاقِهِ مُنِیرٌ وَ فِی سُلْطَانِهِ قَوِیٌّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
و اشراق جمال تو روشنى بخش عالم است و پادشاهى تو در منتهاى قدرت است درود فرست بر محمد (ص) و آل او
طریقه خواندن نماز توسل به امام موسی کاظم (ع)
نماز حضرت موسی بن جعفر (ع) که به ایشان باب الحوائج نیز گفته میشود، به جهت برآمدن حاجت و طریقه توسل به ایشان به نحو زیر میباشد:
دو رکعت نماز به نیت توسل به امام موسی کاظم (ع) خوانده میشود، در هر رکعت بعد ازحمد دوازده مرتبه سوره توحید قرائت میشود. بعد از نماز صد مرتبه صلوات بفرستید و بعد به سجده بروید و دوازده مرتبه بگویید:
اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِحَقَّ الْمَحْبُوسِ فی سِجْنِ هارُونَ اَنْ تَقْضِیَ حاجَتی
و سپس حاجات خود را از خداوند متعال درخواست نمایید.
برای این نماز در مفاتیح الجنان و سایر کتب شیعه، آثار و برکات فراوانی آورده شده است. ان شاالله حاجت روا باشید. ما را از دعای خودتان بی بهره نگذارید. التماس دعا.
@zovvarharam
سخنرانی با موضوع امام کاظم علیه السلام
برای کودکان
نَّ للّه عزّ و جلّ فی کلّ یومٍ و لیلةٍ مُنادِیاً ینادِی: مَهلاً مَهلاً عِبادَ اللّه عن معاصِی اللّه ، فلولا بَهائمُ رُتَّعٌ، و صِبْیةٌ رُضَّعٌ، و شُیوخٌ رُکعٌ، لَصُبَّ علَیکمُ العَذابُ صَبّاً تُرَضُّونَ بهِ رَضّاً؛ در هر شب و روز از طرف خداوند عزّ و جلّ آواز دهنده ای ندا می دهد: ای بندگان خدا! از نافرمانی خدا بازایستید، بازایستید؛ زیرا اگر به دلیل حیوانات چرنده و کودکان شیرخواره و سال خوردگان خمیده پشت نبود، چنان عذابی بر سر شما ریخته می شد که خرد و خمیر می شدید.». (کلینی، 1401ق: 2: 276: ح31)
برای ما برای ما
تو نعمت ولایتی
تو هفتمین ستاره ی
ولایت و امامتی
برای ما برای ما
تو مهربان و رهبری
تو بر تمام مردمان
ولیِّ امر و سَروری
خدا به احترام تو
نشانده زیر پای ما
زمین سبز و خرّم و
گیاه و آب و چشمه را
محبّت تو مانده در
میان قلب و جان ما
همیشه بوده نام تو
به ذهن و بر زبان ما

پس از امام صادقم
تویی امام شیعیان
تو هفتمین ستاره ای
تو رهبریّ و مهربان
پس از امام صادقم
تو جانشین و رهبری
خدا نشانده در جهان
امید و نور دیگری
پس از امام صادقم
تو بوده ای برای ما
امید و نور و زندگی
امام پاک با خدا
دلم برای قبر تو
ببین چگونه پر زده
پریده سوی خانه ات
به مرقدتو سر زده

بر خلق این جهان
مولا و رهبری
ای هفتمین امام
موسی بن جعفری (ع(
از هر فرشته ای
حتی تو برتری
ای هفتمین امام
موسی بن جعفری (ع(
بر شیعیان خود
آقا تو سروری
ای هفتمین امام
موسی بن جعفری (ع(
بعد از تو آمده
خورشید دیگری
ای هفتمین امام
موسی بن جعفری (ع(
ادامه مطالب 👇👇👇
سبک زندگی تربیتی امام کاظم علیه السلام
ابراز محبت اولین عامل تربیت
هر کودکی تشنهی محبّت خانوادهاش است. محبّت به خصوص در قالب بوسیدن و در آغوش کشیدن باعث آرامش خاطر و شادابی کودک میشود.
کودکانی که از محبّت والدین خود محروم هستند، معمولاً این نیاز را با پرخاشگری و ناسازگاری نشان میدهند.
نوجوانان محروم از محبّت والدین نیز همیشه در جایی به غیر از خانه و از غریبهها طلب محبت میکنند.
در هر حال آنچه در تربیت کودکان اهمیّت دارد؛ ابراز محبّت است.
مفضل بن عمر نقل میکند که وارد خانه امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) شدم، در حالی که فرزند ایشان علی علیهالسّلام در کنار حضرت نشسته بودند. حضرت پسرش را میبوسید، او را بر روی شانه خود میگذاشت و به خود میچسباند و میفرمود: «پدر و مادرم به فدای تو. چقدر خوشبو و پاکیزه هستی و خلقت تو پاک و طاهر است. فضل تو بسیار ظاهر است.
وفای به عهد دومین عامل تربیت
نسبت به کودکان هرگز خلف وعده نکنید.
وفای به عهد حتّی در برابر کفّار، از صفات پسندیده و همیشگی امامان است.
این خصلت در برخورد با کودکان دارای اهمیّت بیشتری است. وقتی به کودکتان وعده انجام کاری را میدهید، آنها جز تنها به تحقّق وعدهی شما فکر میکنند و برای تحقّق آن لحظه شماری میکنند.
اگر شما به هر دلیلی وعدهی خود را عملی نکنید، نه تنها کودکتان روحیهاش خراب میشود؛ بلکه اعتمادش از شما نیز سلب میشود.
علاوه بر این شما با این رفتارتان، به صورت غیرمستقیم به او خلف وعده را آموزش میدهید.
کلیب صیداوی نقل می کند؛ امام کاظم «علیهالسلام» فرمود: «هنگامی که به فرزندانتان وعده دادید، وفا کنید. همانا کودکان چنان میپندارند که شما به آنها روزی میدهید. خداوند متعال به خاطر هیچ چیزی به اندازه زنان و کودکان خشمگین نمیشود . ۱
دعوا نکردن کودک سومین عامل تربیت
کودکتان را به خاطر بازیگوشی دعوا نکنید .
خصلت کودکی شلوغ کردن و پرتحرّک بودن است.
آنها گاهی ممکن است به هر کار خطرناکی دست بزنند و والدین دائم باید مراقبشان باشند. گاهی والدین کودکان را سرزنش کرده و به آنها پرخاش میکنند تا آرام باشند. در حالی که توقع آرام بودن از کودک انتظاری بیجاست.
بلکه والدین باید محیطی را برای کودک فراهم کنند تا بتواند به راحتی انرژی خود را تخلیه و بازی کند.
جالب است بدانید کودکانی که بسیار پرتحرک و بازیگوش هستند، در بزرگسالی آرام و صبور خواهند شد.
در همین باره امام کاظم «علیهالسّلام» میفرمایند: «سزاوار است که کودک شلوغ و پرتحرّک باشد تا در بزرگسالی صبور و بردبار شود و جز این روا نیست.» ۲
آشنایی کودکان با نماز قبل از سن تکلیف چهارمین عامل تربیت
قبل از سن تکلیف فرزندتان را با نماز خواندن آشنا کنید.
هر چند نماز خواندن در سنّ تکلیف بر همه واجب میشود، ولی بچّهها هر چه زودتر با نماز آشنا شوند، بیشتر با آن مأنوس میشود و شیرینی عبادت را زودتر میچشد.
علاوه بر این نماز باعث میشود که فرزندتان از گناه دور بماند و ارتباط همیشگیاش با خدا او را از دوستی با افراد خلافکار دور نگه میدارد.
به همین دلیل ائمه توصیه کردند که فرزندانتان را قبل از سنّ تکلیف با نماز آشنا کنید.
در این باره امام کاظم «علیهالسّلام» فرمودند: «هنگامی که فرزندتان به سن هفت سالگی رسید، آنها را به نماز خواندن تشویق فرمان دهید.» ۳
مسافرت کردن پنجمین عامل تربیت
مسافرت خانوادگی یک ایدهی خوب تربیتی یکی از تفریحهای حلال مسافرت خانوادگی است، البتّه در صورتی که در آن گناهی صورت نگیرد.
مسافرت خانوادگی علاوه بر خاطرات مشترک باعث ایجاد نشاط و شادابی برای همهی اعضای خانواده میشود.
علاوه بر این خانواده میتوانند لحظاتی را فقط به خودشان اختصاص دهند. به خصوص پدران و مادران شاغل در این سفرها میتوانند اوقات خوشی برای فرزندانشان بسازند.
والدین در این سفرها میتوانند نکات تربیتی تازهای به کودکان خود بیاموزند و استعدادها و نقاط ضعف و قوت فرزندشان را بشناسند.
در این میان سفرهای زیارتی علاوه بر تمام محاسن بالا، همراه با معنویت است و زمینهی تحکیم اعتقادات را فراهم میکند.
علی بن جعفر، برادر امام کاظم «علیهالسّلام» میفرماید: «چهار مرتبه در رکاب امام کاظم «علیهالسّلام» بودم و حضرت همراه خانوادهاش به حج رهسپار شدند. این سفرها گاه ۲۶ روز، گاهی ۲۴ روز و در بعضی زمانها ۲۱ روز به درازا میانجامید.» ۴
خطاب های سرشار از احترام و محبت فرزندان ششمین عامل تربیت
کودکان خود را با احترام مورد خطاب قرار دهید، در بعضی خانهها اعضای خانواده یکدیگر را با اسامی و القاب زشت مورد خطاب میدهند. بهانهی این افراد معمولاً صمیمیّت بیشتر است، در حالی که با چنین کاری احترام میان اعضای
خانواده از بین میرود و زمینهی هتک حرمتهای بیشتر فراهم میشود.
از سلیمان بن حفض مروزی نقل شده که: امام کاظم «علیهالسّلام» فرزند خود «علی» را «رضا» نامیدند و هر زمان که میخواستند نام او را بدون خطاب به زبان بیاورند، میفرمودند: «بگویید فرزند من رضا، نزد من بیاید و به فرزند خود «رضا» چنین گفتم و فرزند من رضا چنان گفت و هر گاه فرزندشان را مخاطب قرار میداد، میفرمودند: «یا ابالحسن.» ۵
دوری کردن از حرف های زشت هفتمین عامل تربیت
این روزها در فضای مجازی زیاد دیدهایم افرادی را که در قالب اکانتهای مختلف در حال فحاشی به همدیگر هستند.
البتّه اجتماع هم از حضور چنین افرادی خالی نیست. موردی که معمولاً از خانه شروع شده و به جامعه میرسد. حال در این میان مقصّر اصلی کیست؟
امام کاظم «علیه السّلام» به دو مردی که در حال فحاشی به یکدیگر بودند، فرمودند: «شروعکننده، ستمگرتر است و بار گناه خویش و بار گناه دوستش را تا آن زمان که مظلوم تجاوز نکند، بر دوش می کشد . ۶
پی نوشت:
۱-مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۵۵۸
۲- مسند امام کاظم (ع)، ج ۱، ص ۴۸۱۲
۳-مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۵۵۸۳
۴- بحار، ج ۴۸، ص ۱۰۰۴
۵- ترجمه عیون اخبار الرضا(ع)، ص ۱۴۵
۶- بحارالانوار،ج ۷۵، صفحه ۶۳۲۴
شباهت امام مهدی(عج) به رسول الله(ص)
شباهت امام مهدی(عج) به رسول الله(ص)
خداوند تبارک و تعالی نور هدایت را در خاندان آخرین ستاره درخشان آسمان نبوت قرار داد و محمد صلی الله علیه و آله آخرین پیامبر، برترین برگزیده در میان انبیاء و رحمتی برای عالمیان است.
و امام مهدی علیه السلام می آید تا احیا کننده احکام کتاب الهی و سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله باشد: «وَ مُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْکَامِ کِتَابِکَ ... وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ؛ و تازه کننده احکام تعطیل شده از قرآن تو... و سنت پیغمبرت باشد.»
امام مهدی علیه السلام آرزوی پیامبر و سرور قلب نبی است: «اللَّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صلی الله علیه و آله بِرُوءْیَتِهِ؛ خدایا! پیغمبرت محمد صلی الله علیه و آله را به دیدار او شاد کن!»
امام مهدی علیه السلام بشارت پیامبر صلی الله علیه و آله است: «...أُبَشِّرُکُمْ بِالْمَهْدِیِّ علیه السلام .»
امام مهدی علیه السلام قائم مقام رسول خدا صلی الله علیه و آله است: «وَ الْقَیِّمِ مَقَامَهُ.»
امام مهدی علیه السلام آرزوی همه تاریخ است و آرزوی پیامبر صلی الله علیه و آله برای رساندن امتش به آزادی: «...بِهِ یُخْرِجُ ذُلَّ الرِّقِّ مِنْ أَعْنَاقِکُمْ؛ خداوند به سبب مهدی علیه السلام زنجیرهای بردگی و اسارت را از گردنهای شما بر می دارد.»
و اکنون بشر چشم به راه قافله سالاری است تا در پرتو رهبری پیامبر گونه او، لبیک گویان قدم به صراط مستقیم بگذارد. حال که جهانیان در جاهلیت مدرن و در حجابی از جهل و نادانی خفته اند، تنها وجود حیات بخشی چون پیامبر صلی الله علیه و آله می تواند بشر را از این خواب گران بیدار کند.
«اَللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ غَیْبَةَ وَلِیِّنَا؛ خدایا! ما شکایت به درگاهت می کنیم از نبودن پیامبرمان که درود تو بر او و آلش باد! و از غیبت ولیّ مان.»
حضرت مهدی علیه السلام مشترکات فراوانی با جدّ بزرگوارشان رسول خدا صلی الله علیه و آله دارند که در این مقاله سعی شده به بیان گوشه هایی از پیوندها و اوصاف مشترک این دو بزرگوار پرداخته شود.
الف. پیوندها
شهادت به نبوت
در بیان ولادت حضرت حجّت علیه السلام ، حکیمه خاتون عمه امام حسن عسکری علیه السلام نقل می کند: ناگهان آن فرزند عزیز را مشاهده کردم که در حال سجده بود و دو انگشت سبابه خود را بلند کرد و فرمود:
«أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ [وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ] وَ أَنَّ جَدِّی مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله ... .»
و همچنین از جانب امام حسن عسکری علیه السلام نقل می کنند که ایشان فرمودند: «ای فرزندم! سخن بگو!» و او اظهار داشت: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله ... .»
فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «اَلْقَائِمُ مِنْ وُلْدِی ؛ قائم از فرزندان من است.»
و در جایی دیگر فرموده اند: «الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی ؛ مهدی از فرزندان من است.»
و امام حسن عسکری علیه السلام در بستر شهادت، خطاب به امام زمان علیه السلام فرمودند: «أَبْشِرْ یَا بُنَیَّ... وَلَدَکَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنْتَ خَاتَمُ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرینَ وَ بَشَّرَ بِکَ رَسُولُ اللَّهِ وَ سَمَّاکَ وَ کَنَّاکَ بِذَلِکَ؛ بشارت بر تو باد ای پسرم!... جد تو رسول خدا صلی الله علیه و آله است و تو خاتم ائمه طاهرین هستی و رسول خدا صلی الله علیه و آله به [ولادت] تو بشارت داده است و این اسم و کنیه را برای تو قرار داد.»
شبیه ترین مردم به رسول خدا صلی الله علیه و آله
امام علی علیه السلام می فرمایند: «اَلَا اِنَّهُ اَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقا وَ خُلْقا وَ حُسْنا بِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله ؛ همانا او (مهدی علیه السلام ) شبیه ترین مردم از نظر خَلق و خُلق و نیکویی به رسول خدا صلی الله علیه و آله است.»
وحدت در اطاعت و عصیان پیامبر صلی الله علیه و آله
امام جعفر صادق علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کنند:
«اَلْقَائِمُ مِنْ وُلْدِی... مَنْ أَطَاعَهُ فَقَدْ أَطَاعَنِی وَ مَنْ عَصَاهُ ُ فَقَدْ عَصَانِی وَ مَنْ أَنْکَرَهُ فِی غَیْبَتِهِ فَقَدْ أَنْکَرَنِی وَ مَنْ کَذَّبَهُ فَقَدْ کَذَّبَنِی وَ مَنْ صَدَّقَهُ فَقَدْ صَدَّقَنِی إِلَی اللَّهِ أَشْکُو الْمُکَذِّبِینَ لِی فِی أَمْرِهِ وَ الْجَاحِدِینَ لِقَوْلِی فِی شَأْنِهِ وَ الْمُضِلِّینَ لِأُمَّتِی عَنْ طَرِیقَتِهِ «وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ»؛ قائم از فرزندان من است... کسی که او را اطاعت کند، مرا اطاعت کرده و کسی که او را نافرمانی کند، مرا نافرمانی کرده است و کسی که او را در دوران غیبتش انکار