eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
287 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ یوْمَ الْقِیامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَیوةُ الدُّنْیا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ ٱلَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَلَىٰ رَبِّهِمۡ يَتَوَكَّلُونَ هر نفسى مرگ را خواهد چشيد، و پس از مرگ شما را به سوى ما باز گردانند و آنان كه ايمان آوردند و به اعمال نيكو پرداختند البته آنها را به عمارات عالى بهشتى كه زير درختانش نهرها جارى است منزل دهيم كه در آن زندگانى ابدى كنند، آنجا پاداش نيكويى براى نيكوكاران عالم است آنان كه صبر و شكيبايى پيشه كردند و بر پروردگار خود توكل مى‌نمودند. ایتا تلگرام
درس خارج نفس ۰۰۲.mp3
18.07M
📝 جلسه دوم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆 دوشنبه ۱۴٠۳/٠۷/٠۲ ایتا تلگرام
درس خارج نفس ۰۰۳.mp3
37.9M
📝 جلسه سوم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆سه شنبه ۱۴٠۳/٠۷/٠۳ ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
📝 جلسه یکم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆 یکشنبه ۱۴٠۳/٠۷/٠۱ #صوت #استاد
📝خلاصه جلسه یکم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆یکشنبه ۱۴٠۳/٠۷/٠۱ اهمیت درس خارج فلسفه: الف) برای اولین بار در حوزه‌های علمیه عنوان «خارج فلسفه» مطرح شده که این اقدام افتخاری برای حوزه علمیه خراسان است که در جهت راه اندازی آن پیش قدم شد. این ابتکار به معنای توجه به مباحث جدید و نیازهای روز در فلسفه است. ب) هدف آن پرداختن به مسائل جدید و اشکالات در فلسفه است: با پیشرفت زمان، مسائل و اشکالات جدیدی در فلسفه مطرح می‌شود که نیاز به بررسی و پاسخگویی دارند. این درس به دنبال پاسخ به این سؤالات و اشکالات است. ج) برای تربیت مجتهدان و صاحب‌نظران در فلسفه ضروری است: این درس به عنوان یک تمرین برای طلبه‌ها جهت تبدیل شدن به مجتهدین و صاحب‌نظران در فلسفه مطرح می‌شود. ویژگی‌های درس خارج فلسفه: فراتر از متون رایج به مباحث جدید می‌پردازد: درس خارج باید به اشکالات و بعضاً مسائلی پرداخت که در متون رایج، مطرح نبوده است. همچنین با توجه به پیشرفت علوم تجربی، اشکالات جدیدی مطرح می‌شود که نیاز به بررسی دقیق دارند. نکات مهم در برگزاری درس خارج فلسفه: الف) حفظ تعادل بین پرداختن به اشکالات و اصل موضوع: نباید در پرداختن به اشکالات افراط کرد و از اصل بحث غافل شد. ب) پیش‌نیاز آن، تسلط بر یک دوره کامل فلسفه و آشنایی با متون اصلی است: طلبه‌ها باید قبل از ورود به درس خارج، بر یک دوره کامل فلسفه مانند شرح منظومه یا نهایه  تسلط داشته باشند تا بتوانند مباحث را بهتر درک کنند. ج) محوریت درس بر اساس کتاب اسفار خواهد بود، با مراجعه به منابعی چون شفا و اشارات: محوریت درس بر اساس کتاب اسفار خواهد بود و منابع دیگری نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اهمیت مشارکت طلبه‌ها: درس خارج با درس‌های سطح و متن‌خوانی متفاوت است: در این مرحله، طلبه‌ها باید فراتر از یادگیریِ صِرف بروند و فعالانه در مباحث شرکت کنند و به متون و مطالب مختلف ، مراجعه داشته باشند 🙏 باتشکر از آقای صفرزاده ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
📝 جلسه دوم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆 دوشنبه ۱۴٠۳/٠۷/٠۲ #صوت #استا
📝 تقریر جلسه دوم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆 دوشنبه ۱۴٠۳/٠۷/٠۲ بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین و لعنت الله علی اعدائهم اجمعین ۱- جایگاه بحث نفس در فلسفه یکی از نکات مهمی که قبل از ورود به بحث نفس باید مشخص شود، جایگاه نفس در فلسفه است. بنابر تقسیم‌بندی پیشینیان قبل از ملاصدرا، مبحث نفس جزو طبیعیات به شمار می‌آمد، نه جزو فلسفه اعلی. اما ملاصدرا بحث نفس را در مباحث فلسفی قرار داد. بر اساس نظر ایشان، باید مشخص شود که آیا مسئله نفس و بحث‌های پیرامون آن فلسفی است یا خیر. ۲- معیار مسئله فلسفی ابتدا باید مشخص کنیم که اصلاً مسئله فلسفی چیست و معیار آن چیست. همچنین باید بررسی کنیم که آیا این معیار بر بحث نفس تطبیق می‌کند یا خیر، تا مشخص شود که جزو فلسفه است یا جزو طبیعیات. ۳- اهمیت تعیین جایگاه بحث نفس قبل از آن، باید به این نکته توجه کنیم که چرا باید در این مورد وقت بگذاریم و بحث کنیم. چه بحث نفس جزو طبیعیات باشد و چه جزو فلسفه اعلی، ما این بحث را انجام می‌دهیم و آن را می‌خوانیم. پس چینش مطلب با عنوان اینکه این مسئله فلسفی است یا مسئله طبیعی، خیلی تفاوتی نمی‌کند. این نکته‌ای است که باید به آن پرداخت و توجه داشت که چرا دانستن این مسئله خود اهمیت دارد. ۴- هدف فلسفه اعلی در مسائل فلسفی و به خصوص در فلسفه اعلی، به دنبال این هستیم که محمولات و عوارضی که بر وجود بار می‌شود و آن معیار فلسفی بودن را دارد، از طریق عقل و استدلال برهانی که غیر قابل تشکیک است، بشناسیم. در سراسر فلسفه به دنبال این هستیم که این محمولات و عوارض را با همان معیاری که دارد - نه هر محمولی و نه هر عارضی - بشناسیم، به وجهی که قابل تشکیک نباشد. یعنی نتیجه این استدلال به ما یقین عقلی بدهد. ۵- یقین عقلی: ما به دنبال کسب معرفت و یقین عقلی هستیم. بسیاری از مسائل در فلسفه هست که ما از آنها بحث می‌کنیم و در صدد معرفت تصوری و تصدیقی آن هستیم، اگرچه از قبل هم معلوم است که موضع ما چیست. مثلاً در مورد اثبات وجود خداوند یا اثبات وجود ملائکه، آیا ما قبل از اینکه حتی وارد بحث فلسفی شویم، شکی داریم که شاید نتایج بحث‌های ما منجر به نفی وجود خداوند شود؟ یا مثلاً در بساطت ذات، عینیت ذات و صفات، و خیلی مسائل دیگر که در ارتباط با معرفت حق تعالی است، ما از قبل هم اینها را می‌دانیم و قبول داریم، ولی باز هم بحثش می‌کنیم. ۶- انحاء باورها باورها و اعتقادات، به دو گونه است: ۱. باوری که به نحو یقین عقلانی حاصل شده است. ۲. باوری که بر سبیل اقناع غیر عقلی حاصل شده است. در حالت دوم، باور وجود دارد و ما قانع شده‌ایم، ولی نه از این باب که دلیل یقینی عقلی بر آن داریم؛ یقین روانی است که حاکم به آن قوه وهم است. سر اینکه شناخت جایگاه بحث نفس اهمیت دارد اینست اگر جزو مباحث فلسفی باشد، پس با دلیل عقلی به یقین عقلی میرسیم. 🙏 با تشکر از آقای صفرزاده ایتا تلگرام
درس خارج نفس ۰۰۴.mp3
13.65M
📝 جلسه چهارم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆شنبه ۱۴۰۳/٠۷/٠۷ ایتا تلگرام
مِّنَ ٱلمُؤمِنِينَ رِجَالࣱ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَليهِۖ فَمِنهُم مَّن قَضَىٰ نَحبَهُۥ وَمِنهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبدِيلا لِّيَجزِيَ ٱللَّهُ ٱلصَّـٰدِقِينَ بِصِدقِهِم وَيُعَذِّبَ ٱلمُنَٰفِقِينَ إِن شَآءَ أَوۡ يَتُوبَ عَلَيهم إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ غَفُورࣰا رَّحِيما وَرَدَّ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ بِغَيظِهِم لَم يَنَالُواْ خَيراۚ وَكَفَى ٱللَّهُ ٱلمُؤمِنِينَ ٱلقِتَالَۚ وَكَانَ ٱللَّهُ قَوِيًّا عَزِیزا برخى از آن مؤمنان، بزرگ مردانى هستند كه به عهد و پيمانى كه با خدا بستند كاملا وفا كردند، پس برخى پيمان خويش گزاردند و برخى به انتظار فیض شهادت مقاومت كرده و هيچ عهد خود را تغيير ندادند،تا آنكه خدا آن مردان راستگوى را از صدق ايمانشان پاداش نيكو بخشد و منافقان را عذاب كند اگر بخواهد يا توبه‌شان بپذيرد كه خدا بسيار آمرزنده و مهربان استو خدا كافران را با همان خشم و غضبى كه به مؤمنان داشتند بى‌آنكه هيچ خير و غنيمتى به دست آورند نااميد برگردانيد و خدا امر جنگ را از مؤمنان كفايت فرمود، و خدا بسيار توانا و مقتدر است. ایتا تلگرام
درس خارج نفس ۰۰۵.mp3
12.62M
📝 جلسه پنجم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆 چهارشنبه ۱۴٠۳/٠۷/۱٠ ایتا تلگرام
درس خارج نفس ۰۰۶.mp3
13.84M
📝 جلسه ششم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆 شنبه ۱۴٠۳/٠۷/۱۴ ایتا تلگرام
❓پرسش با‌سلام نفس یک حقیقت واحد ذو مراتب است یک مرتبه آن ثابت و یک مرتبه آن متغیر است الان در نفس ربط متغیر به ثابت به چه صورت تبیین می شود ؟ و آن رابط چه می باشد ؟ متن پاسخ استاد: باسلام اولا به سوال کننده محترم، تبریک میگویم که خداوند چنین استعدادی به ایشان عنایت کرده است. تنبه یافتن به این نکته دقیق، نشانه ذهن وقاد و قوی است که انشالله به توفیق الهی، با قرار گرفتن در مسیر صحیح تحصیل علوم حقیقی و پرهیز از پراکنده کاری، به فعلیت تام نائل شوند. در پاسخ عرض میشود : وجود مراتب نفس ، وجود واحد پیوسته است نه وجودهای متعدد مرتبط . ربط ثابت و متغیر آنگاه مطرح می‌شود که وجود ثابت علت، منشأ وجود متغیر معلول باشد در اینجا باید حلقه ارتباطی تامین گردد و اما در نحوه وجود واحد حقیقی مقول به تشکیک ، ارتباط بین مرتبه اعلی ثابت و اضعف متغیر مانند مورد مذکور نیست بلکه اقتضای تشکیک همین است که مرتبه اقوی منصف به اموری باشد (مانند بساطت و ثبات ) که از مرتبه اضعف، سلب می‌شود و بالعکس ، مرتبه ضعیف به اموری توصیف میشود( مانند ترکیب و تغیر) که از مرتبه قوی نفی میگردد. این امر، اقتضای تشکیک است و به دلیل همین تفاوت فاحش بین مراتب، ناظر به شک می‌افتد که چگونه امر واحد، منصف به امور مقابل شده و درجاتش این گونه تفاوت دارد سر مطلب این است که در عین وحدت وجودی، وحدتش، عددی نیست تا اشکال شود که چگونه شیء واحد هم ثابت و بسیط و هم متغیر و مرکب است بلکه وحدتش از باب وحدت سعی ذومراتب است . البته باید توجه نمود که به حکم محال بودن طفره در وجود، هر مرتبه ضعیف تر ، متصل به اقرب مراتب هم سنخ خود است مثل مراتب شعاع نور واحد که هر چه امتداد یابد، ضعیفتر میشود و در عین حال شعاع واحد به شمار میرود در مورد نفس نیز چون وجود واحد مقول به تشکیک است برترین مرتبه اش، مثلا مرتبه عقل بسیط، مرتبط به مرتبه بعدی است، (عقل تفصیلی) و آن مرتبط با مرتبه وهم بسیط نفسانی تا مرتبه وهم تفصیلی و هکذا . آنچه ما میتوانیم بشماریم و برایش نامی در نظر بگیریم تا از آن تعبیر کنیم ،کلیات مراتب است اما میفهمیم که همه این مراتب اعم از کلی شناخته شده یا جزیی که شناختش دشوار است ، درجات پیوسته حقیقت وجود واحد اند. ایتا تلگرام
درس خارج نفس ۰۰۷.mp3
11.85M
📝 جلسه هفتم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆 یکشنبه ۱۴٠۳/٠۷/۱۵ ایتا تلگرام
درس خارج نفس ۰۰۸.mp3
10.43M
📝 جلسه هشتم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆 دوشنبه ۱۴٠۳/٠۷/۱۶ ایتا تلگرام
درس خارج نفس ۰۰۹.mp3
11.88M
📝 جلسه نهم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆 سه شنبه ۱۴٠۳/٠۷/۱۷ ایتا تلگرام
تولی و تبری.mp3
3.47M
🎙 تفسیر عرفانی تولی و تبری و لزوم تربیت کودک بر اساس آن 📆 انتشار به مناسبت ایام سوگواری ماه صفر 📅باز نشر به مناسبت روز جهانی کودک ✅ استاد در این گفتار با توضیح معنای فنای فی الله و راه های نزدیک تر شدن به آن را بیان میکنند. ⬇️ در ادامه با ستایش حضور کودکان در مجالس عزاداری اهل بیت و انتقاد از شبهات بی پایه به آثار مختلف این حضور و تربیت کودکان بر اساس آن میپردازند. ⚠️ همچنین با ذکر حدیث " هل الدین الا الحب و البغض" تفسیر عرفانی، فلسفی و کلامی ارائه میدهند. ایتا تلگرام
تفسیر عرفانی تولی و تبری و لزوم تربیت کودک بر اساس آن.pdf
228.9K
📝 تفسیر عرفانی تولی و تبری و لزوم تربیت کودک بر اساس آن 📆 انتشار به مناسبت ایام سوگواری ماه صفر 📅 بازنشر به مناسبت روز جهانی کودک ✅ استاد در این گفتار با توضیح معنای فنای فی الله و راه های نزدیک تر شدن به آن را بیان میکنند. ⬇️ در ادامه با ستایش حضور کودکان در مجالس عزاداری اهل بیت و انتقاد از شبهات بی پایه به آثار مختلف این حضور و تربیت کودکان بر اساس آن میپردازند. ⚠️ همچنین با ذکر حدیث " هل الدین الا الحب و البغض" تفسیر عرفانی، فلسفی و کلامی ارائه میدهند. 🔴متن ویرایش شده است. ایتا تلگرام
✍ باز نشر شرح بر بیت حافظ، از کتاب "منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران" 📆به مناسب ۲۰ مهر، روز بزرگداشت حافظ و آنچه خواجه حافظ شيرازى گفته است: پير ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت آفرين بر نظر پاك خطا پوشش باد او هم نزديك است به آنچه عارف گفته است، چه خطا دو قسم است: يكى خطا در قول و آن عبارت است از قولى كه مضمون او موافق واقع نبوده باشد و كلام خواجه حافظ در اين قسم از خطا نيست. دوم خطا در فعل و او عبارت است از فعلى كه مشتمل نباشد بر حكمت و مصالح كه متوقع باشد از آن فعل و چون افعال خداى تعالى مشتملند بر نهايت مصالح و حكم و بر نهايت نظام و حسن، چنانچه پيش از اين خوبى به طرف حسن گنجايش نداشت. و ما در مقام خود به اذن الله تعالى مبرهن ساختيم كه نظام احسن و اكمل و اتم و اشرف از نظام جملى كه واقع است، ممتنع است. پس فعل حق تعالى هيچ قسم خللى و نقصى ندارد و هر چه كرده، خير محض كرده و شرّ محض در عالم وجود واقع نيست و نظر پاك، يعنى فكرى كه بى‌غش باشد و مشوب به وهم نباشد هر چند پيروى مى‌كند خطاى فعلى در افعال خداوند تعالى نمى‌تواند ديد و پيرامونش گرديد چه خطاى فعلى در افعال خداوند تعالى ممتنع است و ممتنع موجود نيست. پس چگونه توان گفت كه خطا بر قلم صنع نرفت. و پوشيدن خطا در كلام حافظ به معناى حكم به عدم خطاست، چه لازم عدم خفاست و لازم وجود، ظهور و پوشيدن خفاست. پس ذكر لازم كرده كه خفاست و ارادۀ ملزوم كه عدم است و ذكر لازم و ارادۀ ملزوم در كلام بلغا بسيار است. استاد سید جلال الدین آشتیانی، منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، جلد۱،صفحه ۴۵۸ ایتا تلگرام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی البَحرِ الزّاخِرِ، زَینِ المَفاخِرِ، الشّاهِدِ لأربابِ الشُّهودِ ، الحُجَّهِ علی ذَوی الجُحُودِ ، مُعَرِّفِ حُدُودِ حقائِقِ الرَّبانیَّهِ ، مُنَوِّعِ أجناسِ العالَمِ السُّبحانیّه ، عَنقاء قاف القِدَم ، العالی عَن مَرقاه الهِمَمِ ، وِعاءِ الأمانهِ ،مُحیط الإمامهِ ، مَطلَع الأنوارِ المُصطَفَوی ، الحَسَن بن علیِّ العَسکری ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأکبر. 💐 میلاد امام حسن عسکری فرخنده و شادباش💐 ایتا تلگرام
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ اَلدَّقَّاقُ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْكُوفِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي اَلْقَاسِمِ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ إِسْحَاقَ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَسْأَلُهُ كَيْفَ يَعْبُدُ اَلْعَبْدُ رَبَّهُ وَ هُوَ لاَ يَرَاهُ فَوَقَّعَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا أَبَا يُوسُفَ جَلَّ سَيِّدِي وَ مَوْلاَيَ وَ اَلْمُنْعِمُ عَلَيَّ وَ عَلَى آبَائِي أَنْ يُرَى قَالَ وَ سَأَلْتُهُ هَلْ رَأَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ رَبَّهُ فَوَقَّعَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَرَى رَسُولَهُ بِقَلْبِهِ مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ مَا أَحَبَّ . يعقوب بن اسحاق گويد:طى نامه‌اى به امام حسن عسكرى عليه السّلام نوشتم و از او پرسيدم:«چگونه بنده،پروردگار خود را مى‌پرستد درحالى‌كه او را نمى‌بيند؟»حضرت عليه السّلام در پاسخ نوشت:«اى ابو يوسف! آقا و مولاى من،او كه بر من و پدرانم انعام فرموده،بزرگوارتر از آن است كه ديده شود.»از آن حضرت پرسيدم:«آيا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله پروردگار خود را ديد؟»حضرت عليه السّلام در پاسخ نوشت:«به راستى كه خدا به دل رسول خود از نور عظمت خويش آنچه را كه دوست مى‌داشت وارد كرد.» التوحيد ج ۱، ص ۱۰۸ ایتا تلگرام
درس خارج نفس ٠۱٠.mp3
11.81M
📝 جلسه دهم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆 شنبه ۱۴٠۳/٠۷/۲۱ ایتا تلگرام
درس خارج نفس ٠۱۱.mp3
10.03M
📝 جلسه یازدهم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆 یکشنبه ۱۴٠۳/٠۷/۲۲ ایتا تلگرام
درس خارج نفس ٠۱۲.mp3
11.57M
📝 جلسه دوازدهم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆 دوشنبه ۱۴٠۳/٠۷/۲۳ ایتا تلگرام
درس خارج نفس ۰۱۳.mp3
13.97M
📝 جلسه سیزدهم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📍نفس نباتی، حقیقت غذا 📆 سه شنبه ۱۴٠۳/٠۷/۲۴ ایتا تلگرام
درس خارج نفس ٠۱۴.mp3
11.93M
📝 جلسه چهاردهم 📖درس خارج فلسفه 👤 استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📍حقیقت غذا 📆 چهارشنبه ۱۴٠۳/٠۷/۲۵ ایتا تلگرام
❓ پرسش از نظر فلسفی هدف خداوند از این همه کثرت در مخلوقات چیه؟ مثلا الان ۸ میلیارد آدم روی کره زمین هست و سایر موجودات مثل مورچه که جمعیتشون تیلیاردی هست با مقدار و شمار محدود از این مخلوقات امکان تحقق هدف نبود؟ متن پاسخ استاد: آفرینش ، ظهور کمال الهی است. چون حق تعالی کمال مطلق و نامحدود است، ظهور کمال او نیز به طور نامحدود است پس بالضروره، عدد مخلوقات، همواره نامتناهی است . بنابراین آفرینش انسان و سایر مخلوقات شناخته شده و ناشناخته، منحصر در زمین نیست بلکه به اقتضای عدم تناهی فیض الهی، در مراتب دیگر عالم ماده جریان دارد ازلا و ابدا. این نحوه نامتناهی از اظهار کمال، لازمه ضروری کمال مطلق الهی است زیرا آفرینش محدود ، حاکی از کمال محدود فاعل است پس سوال از هدف خلقت که خارج از ذات حق تعالی باشد از اساس بی وجه است. ایتا تلگرام