eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
287 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه شعبانیه : إنَّ رَسولَ اللّه ِ صلى الله علیه و آله خَطَبَنا ذاتَ یَومٍ فَقالَ : «أیُّهَا النّاسُ ، إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَکَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ ، شَهرٌ هُوَ عِندَ اللّه ِ أفضَلُ الشُّهورِ ، وَأیّامُهُ أفضَلُ الأَیّامِ ، ولَیالیهِ أفضَلُ اللَّیالی ، وساعاتُهُ أفضَلُ السّاعاتِ . هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَةِ اللّه ِ ، وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللّه ِ ، أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ ، ونَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ ، وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ ، ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ . فَاسأَلُوا اللّه َ رَبَّکُم بِنِیّاتٍ صادِقَةٍ وقُلوبٍ طاهِرَةٍ أن یُوَفِّقَکُم لِصِیامِهِ وتِلاوَةِ کِتابِهِ ؛ فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ فی هذَا الشَّهرِ العَظیمِ . وَاذکُروا بِجوعِکُم وعَطَشِکُم فیهِ جوعَ یَومِ القِیامَةِ وعَطَشَهُ ، وتَصَدَّقوا عَلى فُقَرائِکُم ومَساکینِکُم ، ووَقِّروا کِبارَکُم ، وَارحَموا صِغارَکُم ، وصِلوا أرحامَکُم ، وَاحفَظوا ألسِنَتَکُم ، وغُضّوا عَمّا لا یَحِلُّ النَّظَرُ إلَیهِ أبصارَکُم ، وعَمّا لا یَحِلُّ الاِستِماعُ إلَیهِ أسماعَکُم ، وتَحَنَّنوا عَلى أیتامِ النّاسِ یُتَحَنَّن عَلى أیتامِکُم ، وتوبوا إلَى اللّه ِ مِن ذُنوبِکُم ، وَارفَعوا إلَیهِ أیدِیَکُم بِالدُّعاءِ فی أوقاتِ صَلَواتِکُم ؛ فَإِنَّها أفضَلُ السّاعاتِ ، یَنظُرُ اللّه ُ عز و جل فیها بِالرَّحمَةِ إلى عِبادِهِ ، یُجیبُهُم إذا ناجَوهُ ، ویُلَبّیهِم إذا نادَوهُ ویَستَجیبُ لَهُم إذا دَعَوهُ . یا أیُّهَا النّاسُ ، إنَّ أنفُسَکُم مَرهونَةٌ بِأَعمالِکُم فَفُکّوها بِاستِغفارِکُم ، وظُهورَکُم ثَقیلَةٌ مِن أوزارِکُم فَخَفِّفوا عَنها بِطولِ سُجودِکُم ، وَاعلَموا أنَّ اللّه َ ـ تَعالى ذِکرُهُ ـ أقسَمَ بِعِزَّتِهِ ألاّ یُعَذِّبَ المُصَلّینَ وَالسّاجِدینَ ، ولا یُرَوِّعَهُم بِالنّارِ یَومَ یَقومُ النّاسُ لِرَبِّ العالَمینَ . أیُّهَا النّاسُ ، مَن فَطَّرَ مِنکُم صائِما مُؤمِنا فی هذَا الشَّهرِ کانَ لَهُ بِذلِکَ عِندَ اللّه ِ عِتقُ نَسَمَةٍ ومَغفِرَةٌ لِما مَضى مِن ذُنوبِهِ» . فَقیلَ : یا رَسولَ اللّه ِ ، ولَیسَ کُلُّنا یَقدِرُ عَلى ذلِکَ! فَقالَ صلى الله علیه و آله : «اِتَّقُوا النّارَ ولَو بِشِقِّ تَمرَةٍ ، اِتَّقُوا النّارَ ولَو بِشَربَةٍ مِن ماءٍ . أیُّهَا النّاسُ ، مَن حَسَّنَ مِنکُم فی هذَا الشَّهرِ خُلُقَهُ کانَ لَهُ جَوازا عَلَى الصِّراطِ یَومَ تَزِلُّ فیهِ الأَقدامُ ، ومَن خَفَّفَ فی هذَا الشَّهرِ عَمّا مَلَکَت یَمینُهُ خَفَّفَ اللّه ُ عَنهُ حِسابَهُ ، ومَن کَفَّ فیهِ شَرَّهُ کَفَّ اللّه ُ فیهِ غَضَبَهُ یَومَ یَلقاهُ ، ومَن أکرَمَ فیهِ یَتیما أکرَمَهُ اللّه ُ یَومَ یَلقاهُ ، ومَن وَصَلَ فیهِ رَحِمَهُ وَصَلَهُ اللّه ُ بِرَحمَتِهِ یَومَ یَلقاهُ ، ومَن قَطَعَ رَحِمَهُ قَطَعَ اللّه ُ عَنهُ رَحمَتَهُ یَومَ یَلقاهُ ، ومَن تَطَوَّعَ فیهِ بِصَلاةٍ کُتِبَ لَهُ بَراءَةٌ مِنَ النّارِ ، ومَن أدّى فیهِ فَرضا کانَ لَهُ ثَوابُ مَن أدّى سَبعینَ فَریضَةً فیما سِواهُ مِنَ الشُّهورِ ، ومَن أکثَرَ فیهِ مِنَ الصَّلاةِ عَلَیَّ ثَقَّلَ اللّه ُ میزانَهُ یَومَ تَخَفَّفُ المَوازینُ ، ومَن تَلا فیهِ آیَةً مِنَ القُرآنِ کانَ لَهُ مِثلُ أجرِ مَن خَتَمَ القُرآنَ فی غَیرِهِ مِنَ الشُّهورِ . أیُّهَا النّاسُ ، إنَّ أبوابَ الجِنانِ فی هذَا الشَّهرِ مُفَتَّحَةٌ ، فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یُغلِقَها عَلَیکُم ، وأبوابَ النّیرانِ مُغَلَّقَةٌ فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یَفتَحَها عَلَیکُم ، وَالشَّیاطینَ مَغلولَةٌ فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یُسَلِّطَها عَلَیکُم» . قالَ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام : فَقُمتُ فَقُلتُ : یا رَسولَ اللّه ِ ، ما أفضَلُ الأَعمالِ فی هذا الشَّهرِ؟ فَقالَ : «یا أبَا الحَسَنِ ، أفضَلُ الأَعمالِ فی هذَا الشَّهرِ الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللّه ِ عز و جل» https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
ترجمه خطبه شعبانیه : اى مردم! همانا ماه خدا ، همراه با برکت و رحمت و آمرزش ، به شما روى آورده است ؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ، شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است . ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید . نَفَس هایتان در آن ، تسبیح است ، خوابتان در آن ، عبادت ، عملتان در آن ، پذیرفته و دعایتان در آن ، مورد اجابت است . پس با نیّت هاى راست و دل هاى پاک ، از پروردگارتان بخواهید تا براى روزه دارىِ آن و تلاوت کتاب خویش ، توفیقتان دهد ؛ چرا که بدبخت ، کسى است که در این ماه بزرگ ، از آمرزش الهى محروم بماند . با گرسنگى و تشنگى خود در این ماه ، گرسنگى و تشنگىِ روز قیامت را یاد کنید ؛ به نیازمندان و بینوایانتان صدقه بدهید ؛ به بزرگان خود احترام ، و بر کوچک هایتان ترحّم ، و به بستگانتان نیکى کنید ؛ زبانتان را نگه دارید ؛ چشم هایتان را از آنچه نگاه به آن حلال نیست ، بپوشانید ؛ گوش هایتان را از آنچه شنیدنش حلال نیست ، فرو بندید ؛ به یتیمان مردم ، محبّت کنید تا بر یتیمان شما محبّت ورزند ؛ از گناهانتان به پیشگاه خداوند توبه کنید ؛ در هنگام نمازها ، دستانتان را بر آستان او به دعا بلند کنید ، که آن هنگام (وقت نماز) ، برترینِ ساعت هاست و خداوند با نظر رحمت به بندگانش مى نگرد و هر گاه با او مناجات کنند ، پاسخشان مى دهد و چون او را صدا بزنند ، جوابشان مى گوید و چون او را بخوانند ، اجابتشان مى کند . اى مردم! جان هاى شما در گرو کارهاى شماست ، پس با آمرزش خواهى خود ، آنها را آزاد سازید ؛ و پشت هاى شما از بار گناهانتان سنگین است ، پس با طول دادن سجده هاى خود ، آنها را سبک کنید ، و بدانید که خداوند ـ که یادش والاست ـ به عزّت خود ، سوگند خورده است که نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب نمى کند و در روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان [براى حساب ]مى ایستند ، آنان را با آتش ، هراسان نمى سازد . اى مردم ! هر که از شما در این ماه ، روزه دارى را افطار دهد ، پاداش او براى آن ، نزد خدا ، آزاد کردن یک برده و آمرزش گناهان گذشته اوست» . پس گفتند : اى پیامبر خدا ! همه ما توانایىِ این کار را نداریم! پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : «خود را از آتش نگه دارید ، هر چند با یک دانه خرما ؛ مخود را از آتش نگه دارید ، هر چند با یک جرعه آب . اى مردم! هر کس اخلاقش را در این ماه ، نیکو سازد ، براى او وسیله عبور از صراط خواهد بود ، در آن روز که گام ها بر صراط مى لغزد ؛ و هر کس در این ماه بر بردگان خود آسان بگیرد ، خداوند حساب او را سبک خواهد گرفت ؛ و هر کس در این ماه ، شرّ خود را [از دیگران] باز دارد ، خداوند در روز دیدارش ، غضب خویش را از او باز خواهد داشت ؛ و هر که در این ماه ، یتیمى را گرامى بدارد ، در روز دیدار ، خداوند ، گرامى اش خواهد داشت ؛ و هر که در آن به خویشاوند خود نیکى کند ، در روز دیدار ، خداوند با رحمتش به او نیکى خواهد کرد ؛ و هر کس در آن از خویشان خود ببُرد ، خداوند در روز دیدار ، رحمتش را از او قطع خواهد نمود ؛ و هر کس در آن ، نماز مستحبّى بخواند ، براى او دورى از آتش ، نوشته مى شود ؛ و هر کس واجبى را در آن ادا کند ، پاداش کسى را دارد که هفتاد واجب را در ماه هاى دیگر ، ادا کرده است ؛ و هر کس در آن بر من زیاد صلوات بفرستد ، خداوند در روزى که وزنه اعمال ، سبک مى شود ، وزنه اعمال او را بیفزاید ؛ و هر کس در آن ، آیه اى از قرآن تلاوت کند ، پاداش کسى را دارد که در ماه هاى دیگر ، ختم قرآن کرده است . اى مردم! در این ماه ، درهاى بهشت ، بازند . پس ، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نبندد ؛ و درهاى دوزخ ، بسته اند . پس ، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نگشاید ؛ و شیطان ها در بندند . پس ، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما مسلّط نسازد» . من(علی .ع) برخاستم و گفتم : اى پیامبر خدا! برترینِ کارها در این ماه چیست؟ فرمود : «اى ابو الحسن! برترینِ کارها در این ماه ، پرهیز از حرام هاى الهى است» https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره حدیث شریف : مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ گزینش و نوشتار:مهدی سلامی https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
hadis .mp3
8.49M
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره حدیث شریف : مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
در این که تفسیر این روایت چیست اختلافات زیادی وجود دارد، اما دو تفسیر که با مبانی عرفانی بیشتر سازگار است، و بر طبق آن مبانی معنای آن واضح می‏شود، یکی این است که نفس هر شیء و خودی هر شیء در حقیقت همان نحوه وجود آن است، نحوه وجود هر شیء بنابر عرفان می‏شود تعین وجود منبسط، پس «من عرف نفسه» یعنی حقیقتی که، حقیقت وجودی نفس و انسان است، که همان وجود منبسط و حقیقت انسان کامل می‏باشد، اگر کسی آن را بشناسد و به این معرفت برسد، «عرف ربّه»، پس بر می‏گردد به معرفت انسان کامل. پس نفس و حقیقت هر شیء نحوه وجود آن است، نحوه وجود آن یعنی تعین و ظهور آن در وجود منبسط، زیرا اشیاء ظهورات و تعیّنات وجود منبسط هستند، پس خودی و حقیقت هر شیء، همان علت و سببی است که منشاء این تعین است، آن سبب و آن منشاء تعیّن وجود منبسط است، اگر کسی حقیقت این وجود منبسط را که نفس و خودی خودش است، بشناسد، وجود منبسط هم که ظهور حق تعالی است، ربّ آن را هم می‏شناسد. آیه‏ی النَّبِيُّ أَوْلَى﴿النَّبِيُّ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ موید همین معناست. این که نبی از خود مومنین به انفس آنها اولی است، هیچ قیدی -مثلا اطاعت- ندارد، ممکن است کسی این گونه برداشت کند که اینکه نبی اولی است، به این معنا است که اگر وی دستوری داد و خلاف میل انسان بود، باید امر او را انجام دهد، اما با این تفسیر قضیه بسیار پایین می‏آید و در حد رابطه یک رئیس و مرئوس پیامبر پایین آورده می‏شود! اما مسأله بسیار بالاتر از این است، ﴿النَّبِيُّ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ یعنی به طور مطلق، یعنی وجود نبی اولی از وجود مومن به نفس خود است، همانطور که کمالات نبی اولی از کمالات مومن به نفسش است، یعنی در اصل وجودش هم همین گونه است، زیرا این اطلاق دارد و شامل هر چیزی می‏شود، هر جنبه از جنبه های نبی که منبیء از ذات و صفات و افعال الهی است را در نظر بگیرید، نسبت به اتباعش اولویت دارد. حال اگر این آیه را کنار «من عرف نفسه فقد عرف ربه» قرار دهید و آن توضیحی که گفته شد را در نظر بگیرید، که حقیقت هر شیء نحوه وجود آن است و نحوه وجود عین تقوّم به علتش است، و یا به عبارت دیگر تعیّن علت است، علت و منشاء اشیاء هم همان حقیقت صادر اول یا وجود منبسط است، پس «من عرف نفسه» که آن حقیقت را بشناسد (حقیقتی که منشاء تعیّن آن است)، «عرف ربّه». معنای دیگر که منافاتی با این ندارد و در طول آن است، این است که علم هر انسان به خودش، اگر معرفت به خود پیدا کند، یعنی ما هرچه بخواهیم خود را بشناسیم، آیا می‏توانیم بالاتر از آنچه خداوند ما می‏شناسد بشناسیم؟ یعنی آیا می‏توانیم خود را از خداوند بهتر بشناسیم؟ اگر به فرض اعلی مرتبه معرفت به نفس برای کسی حاصل شود، بالاترین حد معرفت و شناخت از خود ما همان شناختی است که خداوند به ما دارد، پس اگر به فرض ما آن علم (علم الهی که خداوند به ما دارد و آن گونه که خدا ما را می‏داند) را پیدا کنیم، اعلی مرتبه معرفت نفس ما است. اگر کسی به فرض خود را آن گونه بشناسد که خدا او را همان گونه می‏شناسد، معرفتی بالاتر از این معنا ندارد. حال آن گونه که خداوند هر شیء را می‏شناسد، به تعبیر عرفانی همان عین ثابت است، پس هر کس خود را (که همان اصل و منشاء اوست، یعنی همان گونه که در تعیّن علمی حق تعالی است) بشناسد، خودی او یعنی همان چیزی که خدا می‏داند، او در واقع ربّ خود را شناخته است، زیرا ربّ او در واقع همان اسمی است که حاکم بر این عین ثابت است. اگر بخواهیم به تعبیر فنی بگوییم، یعنی هر کس علم به عین ثابت خود پیدا کرد، علم به آن اسمی که حاکم بر این عین ثابت است، پیدا کرده است، زیرا عین ثابت مظهر همان اسم است و ربّ او هم همان است، پس «من عرف نفسه» یعنی نحوه تعیّن آن را در علم الهی دانست که حقیقت آن است، زیرا حقیقت اشیاء همان است که خداوند آنها را آن گونه می‏داند. انسانی که اسماء جزئی بر او حاکم اند، معنا ندارد خداوند را فوق این اسماء بشناسد، علم هر کس به حق تعالی بر اساس همان اسماء حاکم بر اوست، آن که مظهر اسم اعظم است، خداوند را آن گونه می‏شناسد و آن گونه شهود می‏کند، آن که مظهر اسماء جزئیه است، به همان اسماء به حق تعالی معرفت دارد و او را شهود می‏کند. غایت علم هر انسان به حق تعالی بر اساس همان عین ثابت خودش و اسمائی که حاکم بر این عین ثابتند، است و بیش از این هم سهمی از معرفت برای کسی نیست؛ پس «من عرف نفسه» یعنی اگر کسی آن حقیقتش را که عین ثابتش است، شناخت، ربّش (یعنی اسمائی که حاکم بر او و مربّی او هستند) را می‏شناسد. گزینش و نوشتار:مهدی سلامی https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از مصطفی درویشی
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر ✔️بخش اول ✅حقایق ما دون، منشأ در مراتب بالا دارند. ❓شب قدر، شب تعيين تقدیر یا جف القلم بما هو کائن؟ 🔴شب قدر نزول روح و ملائکه و کل امر حکیم 🔴لزوم وجود مرتبه ای فوق مرتبه فرق 🔴غیب ذات نخستین مرتبه تعیین و تقدیر اشیا 🔴وعاء تنزل روح و ملائکه باطن ختمی مرتبت است 🔸لیلة القدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔸شب قدر در عالم طبیعت ❓دفع شبهه :خداوند محل تغییر نیست پس نیازی به دعا نیست! ✅پاسخ: 1⃣تقدیر انسان مجرایی دارد که از آن جمله عمل انسان است 🔸فنای در مقام فعل 2⃣فزونی قابلیت با اجتماع همتها در دعا نگاره :محمد مهدی گرایی sapp.ir/musaavi_b https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
حقیقت لیلة القدر.m4a
21.47M
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر ✔️بخش اول ✅حقایق ما دون، منشأ در مراتب بالا دارند. ❓شب قدر، شب تعيين تقدیر یا جف القلم بما هو کائن؟ 🔴شب قدر نزول روح و ملائکه و کل امر حکیم 🔴لزوم وجود مرتبه ای فوق مرتبه فرق 🔴غیب ذات نخستین مرتبه تعیین و تقدیر اشیا 🔴وعاء تنزل روح و ملائکه باطن ختمی مرتبت است 🔸لیلة القدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔸شب قدر در عالم طبیعت ❓دفع شبهه :خداوند محل تغییر نیست پس نیازی به دعا نیست! ✅پاسخ: 1⃣تقدیر انسان مجرایی دارد که از آن جمله عمل انسان است 🔸فنای در مقام فعل 2⃣فزونی قابلیت با اجتماع همتها در دعا https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر ✔️بخش دوم 🔴ليلة القدر در روایات: 1⃣شب تقدیر همه حقایق ازلا و ابدا 🔺شب قدر زمانی تفصیل حقایق مجمل پیشین 2⃣فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ 🔺ادراک وجدان و یافتن است 3⃣مفاد سایر آیات و روایات: 🔺نزول قرآن 🔺نزول ملائکه و روح ✅نتیجه:حقیقت لیله القدر بالاتر از مجاری مکان و زمان و طبیعت 🔸تقدیر همان علم است 🔸ظرف تقدیر حقیقتی شامل همه امور عالی و سافل 🔶ظرف تقدیر حقیقی عقل اول یا همان نور محمدی 🔴معنای لیل 🔴ارتباط لیله القدر با: 🔸نزول قرآن 🔸نزول ملائکه 🔴مراتب ادراک لیله القدر 💡توجه:توجه به باطن نباید مانع توجه به ظاهر شود https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
حقیقت لیله القدر2.mp3
12.96M
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر ✔️بخش دوم 🔴ليلة القدر در روایات: 1⃣شب تقدیر همه حقایق ازلا و ابدا 🔺شب قدر زمانی تفصیل حقایق مجمل پیشین 2⃣فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ 🔺ادراک وجدان و یافتن است 3⃣مفاد سایر آیات و روایات: 🔺نزول قرآن 🔺نزول ملائکه و روح ✅نتیجه:حقیقت لیله القدر بالاتر از مجاری مکان و زمان و طبیعت 🔸تقدیر همان علم است 🔸ظرف تقدیر حقیقتی شامل همه امور عالی و سافل 🔶ظرف تقدیر حقیقی عقل اول یا همان نور محمدی 🔴معنای لیل 🔴ارتباط لیله القدر با: 🔸نزول قرآن 🔸نزول ملائکه 🔴مراتب ادراک لیله القدر 💡توجه:توجه به باطن نباید مانع توجه به ظاهر شود https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اهدا عضو 📆انتشار یافته به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز اهدا عضو https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
ehda ozve.mp3
5.25M
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اهدا عضو 📆انتشار یافته به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز اهدا عضو https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اهدا عضو 📆انتشار یافته به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز اهدا عضو ✔️بخش اول ❓بعد از قطع رابطه روح و بدن آیا تمام روابط که بین روح وبدن بود تمام می‌شود؟ما در حالیکه در حیات طبیعی هستیم روح و بدنمان رابطه دارد،اما آیا بعد از مرگ روح و بدن هیچ ارتباطی ندارد؟ 🔸نگاه دیگری در مورد آنچه که بعد از مرگ است و رابطه ای که روح انسان با بدن بعد از مرگش دارد[این است] که اگر در فلسفه چگونگی رابطه این دو گفته شد آن وقت در برخی قضایایی که در طب امروز پیش آمده و رو به گسترش هم هست دخالت مستقیم دارد. 🔹به حسب برداشت عادی ما ،بعد از قطع رابطه روح و بدن ،ارتباط بین روح و بدن قطع می‌شود ،پس اگر کسی که از دنیا رفت با رضایت سابق خودش با فرض اینکه خودش راضی بوده و ورثه اش هم راضی هستند_در مورد این فرض سخن میگویم_ و نه حتی کسی که دچار مرگ مغزی است و زنده است که به لحاظ شرعی و فلسفی احکام زنده را دارد و لو اینکه همه اطبا میگویند در اغلب موارد برگشت ندارد ولی در مرحله حیات نباتی او زنده است.اما من چیز بالاتری را میگویم برای کسی که مُرد و به هر ترتیب، پیشرفت علم پزشکی به گونه ای باشد که بتواند اعضای همین میت را برای پیوند اعضا مثل کسی که دچار مرگ مغزی است استفاده کنند .اگر این مطلبی که میگویم به عنوان اصل اثبات شده _در جای خودش_ به عنوان یک مبنا پذیرفتیم باید دید که آیا این کار یک کار اخلاقی است؟و مطابق با اخلاق حرفه ای هست یا نه؟ 🔴برای روشن شدن مساله باید یک نکته را در مورد روح و بدن بگویم که در جای خود در فلسفه بحث میشود . 🔶روح انسان مادامیکه که به حیات طبیعی زنده است دو گونه ارتباط با بدن دارد: 1⃣ تصرف در بدن [یعنی]تمام آنچه که در بدن انسان یا حیوان رخ میدهد از تدبیر هایی که اعضا سالمند ،گردش خون است و ضربان قلب است و... بر اساس آن قواعد به علت ارتباطی است که روح با بدن دارد از این تعبیر میکنیم به تعلق [روح با بدن] .یعنی علقه و علاقه ای ،گره ای بین روح و بدن هست که بخاطر این رابطه روح در بدن تصرف میکند و بدن را تدبیر میکند نمیگذارد فاسد بشود و امثال اینها. 2⃣علاوه بر این، روح موجودی است مجرد و غیر مادی _که در جای خود اثبات میشود _موجود مجرد در هر کار و چیزی که انجام میدهد و در هر شی ای که تصرف میکند او را میشناسد بدون شناخت معنا ندارد پس روح بدن خودش را میشناسد و به همین سبب در بدن خودش تصرف میکند و در بدن ناشناس تصرف نمیکند و هم یک توجه شدید و محبت شدید به بدن خود دارد به هرحال این بدن هم از یک طرف زمینه پیدایش روح بوده است و هم ابزار روح بوده است ،پس یک محبت تکوینیِ وجودی بین روح و بدن هست. 🔸وقتی که انسان میمیرد آن رابطه اول قطع میشود و دیگر [روح] نمیتواند در بدن تصرف کند و بدن میپوسد و به چرخه طبیعت خود بازمیگردد ،اما با مردن این چنین نیست که علم و آگاهی و توجه روح از بدن قطع بشود به سبب اینکه این توجه به بدن جوهری او شده و به تعبیر علمی ملکه شده است ،وقتی که روح یک عمر توجه به این بدن داشته است معنا ندارد با یک لحظه مردن هیچ نحوه توجهی و هیچ ارتباطی با بدن نداشته باشد. ⛔️ غالب انسان ها این چنین هستند خودشان را با بدن اشتباه می‌گیرند به نحوی که اگر بخواهیم به خود اشاره کنیم به این توده مولکولی اشاره میکنیم و میگوییم "من اینجا هستم" در حالی که چیزی که اینجاست توده ی از مولکول هاست و من و این مولکول ها نیستم ،من که یک روح مجرد ام که در مکان قرار نمیگیرد ،اما به سبب همان علاقه شدید خودش را با بدن اشتباه میگیرد و این اشتباه با مردن مرتفع نمیشود باز هم به دلایلی که در جای خودش در فلسفه اثبات می‌شود. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اهدا عضو 📆انتشار یافته به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز اهدا عضو ✔️بخش دوم 🔺پس آن کسی که مرده است برای اینکه از این خواب غفلت بیدار بشود و متوجه شود که [حقیقت] او این بدن نبود و حقیقتی غیر از این بوده کاری لازم است و به این زودی حاصل نمیشود . ❓حالا فرض کنید در [همین حال مرگ] این بدن را مثله کنند و قطعه ای از این بدن را بردارند برای اینکه یک نفر دیگر زنده بمانند ،معنایش چیست؟ 🔴انسانی که در برزخ است در واقع می‌بیند که بدن او درحال مثله شدن است و اعضای بدن او را در جای دیگر به کار میگیرند و چون حجاب ماده و بدن برکنار شده میزان و شدت ادراک بسیار بالاتر است از انچه که در این بدن مادی است. 🔵ما در حالت حیات به بدن مادی خیلی از چیز ها را نمیتوانیم بفهمیم به سبب مانعی که همین خود بدن مادی برای روح ما ایجاد کرده است اما وقتی این مانع برطرف شد شدت و سختی آنچه که عذاب باشد برای روح خیلی بیشتر است همانطور که اگر لذتی باشد در جانب لذت هم باز بسیار بیشتر است .در حال حیات چه سختی و چه لذتی که بخواهد به ما برسد از مجرای این بدن میرسد و روح از طریق بدن ادراک میکند ولی بعد از مرگ مستقیما خودش ادراک میکند. ✅نتیجه این حرف با همین مقدماتی که در فلسفه هست [این میشود] که اگر بدن میت قطعه قطعه شد و هر میزان برداشتند -که ظاهرا هم میگویند خیلی کار خوبی است چراکه این بدن اسراف میشود و می‌خواهد بپوسد ،پس به جای این یک نفر ،ده نفر دیگر را نجات می‌دهیم - اما سبب می‌شود که یک سختی شدید به آن انسانی که در مرتبه برزخ است وارد بشود و او عذاب بکشد ، قطع توجه اش از عالم طبیعت به طول بیانجامد ،تا وقتی‌که جهات بدنی باقی است این توجه تمام نخواهد شد و از برزخ خلاص نخواهد شد ،به طور طبیعی قرار بود ده یا بیست و یا سی سال به طول بیانجامد اما قطعات او در یک وجود دیگر هست و او خودش را هنوز وابسته به این عالم میبیند و سختی هم می‌کشد. 💡این کار خلاف اخلاق است که برای نجات جان ده یا بیست نفر دیگر یک نفر را در عذاب قرار دهیم،هرچند خود او رضایت داشته باشد چراکه او توجه ندارد که چه مشکلی برای او پیش خواهد امد و خیال میکند که کار اخلاقی است ثوابی هم انجام داده. 💊حرفه پزشکی ،تنها حرفه ای است که اخلاق حرفه ای اش به محدوده عالم طبیعت و بدن منحصر نمیشود چون بعد هم ارتباط و توجه نفس به بدن باقی است . 🔶البته این مقدمات که گفته شد ادعا هایی است که باید در جای خود اثبات بشود ولی اگر اینچنین باشد و کسی بتواند این مقدمات را با دلیل عقلی اثبات بکند مساله پیوند اعضا کاری کاملا غیر اخلاقی هست چه در حال مرگ مغزی باشد و چه در غیر مرگ مغزی باشد چراکه موجب عذاب برای کسی است که به مرتبه برزخ منتقل شده. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
فقره اول.mp3
12.56M
📝بیان استاد سید محمد موسوی در شرح زیارت جامعه کبیره ✔️بخشی از فقره اول: "اهل بیت نبوت " 🔶نبی :یعنی آنی که خبر میدهد 🔺معنای ظاهری:شخص به سبب قابلیات حقایقی را بر او آشکار میشود و مامور میشود که ابلاغ کند 🔹اخبار نحوه هایی دارد 🔹سخن گفتن یک نحوه خبر دادن است 🔹گاه به زبان حال چیزی گفته میشود 🔴اگر اَعراض و صفات میتواند خبر از حقیقتی بدهند پس یک حقیقت وجودی به نحو اولی میتواند خبر بدهد 🔺معنای باطنی یا نبوت تعریفی :به حسب وجود از خداوند خبر میدهد 🔹معنای حدیث "کنت نبیا و آدم بین الماء و الطین" 🔹معنای خطابات قرآنی "ذکر" و " برهان" نسبت به پیامبر 💡دلیل معجزات ظاهری پیامبر 🔶بیت: 🔺معنای ظاهری:محل سکنی 🔺حقیقت بیت:مرتبه وجودی هر فرد اهل بیت هرکس که وجودش اقتضاء با وجود ختمی مرتبت داشته باشد 🔶اهلیت دو گونه دارد 1⃣نسب 🔸اتحاد وجودی پیامبر و حضرت علی 2⃣انتساب معنوی:هرکس که بلحاظ مرتبه وحودی ،علم ،معرفت،مشاهدات، شهود ها، اخلاق و اعمالی که پیامبر داشته است مناسبت بیشتر با پیامبر داشته باشد اهلیت بیشتر دارد 🔹بدلیل مراتب وسیع وجودی پیامبر اگاهی بر هم رتبه با ایشان جز از طریق خود ایشان میسر نیست 🔹نص نبوی در رتبطه با اهل بیت ♦️حاصل سلام زائر بر اهل بیت : 1⃣نظام وجود تسلیم تشما هالی بیتی هست که در همه مراتب وجودی تا اعلی مرتبه اقتضائات پیامبر که بدون واسطه با خداوند مرتبط است 2⃣اِخبار به تسلیم بودن زائر نسبت به ولی هست که در محضر اوست https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
✅غایت خلقت انسان عالم غیب مطلق است؛ چنانچه در قدسیّات وارد است:‏ 🔶‌‏یا بنَ آدَمَ خَلَقتُ الاشیَاءَ لِاجلِکَ، وَ خَلَقتُکَ لِاجلی؛‌‎ ‌‏و در قرآن شریف خطاب به موسی بن عمران- علی نبینا و آله و علیه السلام- فرماید که:‌‏ وَ اصطَنَعتُکَ لِنَفسِی ‌‏و نیز فرماید:‌‏ وَ انَا اختَرتُکَ ‏پس، انسان مخلوق «لاجل الله» و ساخته شده برای ذات مقدّس اوست؛ و از میان موجودات او مصطفی و مختار است؛ غایت سیرش وصول به باب الله و فنای فی ذات الله و عکوف به فناء الله است؛ و معاد او الی الله و من الله و فی الله و بالله است؛ ⚫️امام راحل (ره) 📚 کتاب تفسیر سوره حمد، ص۴۱ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
🎙بيان استاد سید محمد موسوی درباره علامه استاد سید جلال الدین آشتیانی https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
فقره 2و3.mp3
12.26M
📝بیان استاد سید محمد موسوی در شرح زیارت جامعه کبیره 🔵موضع رسالت 🔺رسالت در عرف متقوم به سه عنصر است 1⃣مبدا 2⃣واسطه یا رسول 3⃣غایت یا مقصد 🔹چرایی رسول 🔶رسالت در باطن 🔸در اصل معنای واسطه در وجود دارد 🔸تطبیق چرایی رسول 🔸رسالت فقط خبررسانی نیست بلکه وساطت در فیض هم معنا میدهد ♦️معنای موضع رسالت: 🔺حقیقتی که واسطه بین خدا و ماسوی است ⏳حاصل:موضع رسالت به ترتیب صدور بازمیگردد که اصل وجود و کمالات موجودات را به انها برساند 🔺معنای "ما ارسلناک رحمه للعالمین" 💡تذکر در باب جمع بین ظاهر و باطن 🔵مختلف ملائکه 🔸اختلاف یعنی رفت و آمد 🔸اصل این آمد و شد را نباید ظاهری معنا کرد 🔺 معنای "اقبال" و "ادبار" عقل 🔶مقصود و غایت از آمد و شد فرشتگان 🔺وجه اختصاص "اختلاف " به ملائکه ❌متاسفانه به دلیل نقص دستگاه لحظات پایانی این جلسه ضبط نشده است. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
🎙بيان استاد سید محمد موسوی درباره علامه استاد سید جلال الدین آشتیانی https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلَی سِرِّ الإلهی و الرّائی لِلحقائق کَما هی ، النُّورِ اللّاهُوتی ، و الإنسانِ الجَبَروتی ،و الأصلِ المَلَکوتی ، و العالِمِ النّاسوتی ، مِصداقِ العِلمِ المُطلَقِ ، و الشّاهدِ الغَیبی المَحَقَّق ، روحِ الأرواح ، حیوه الأشباحِ ، هِندِسَهِالمَوجودِ ، التّیّارِ فی نَشأت الوُجودِ ، کَهفِ النُّفوسِ القُدسیّهِ ، غَوثِ الأقطاب الإنسیَّهِ ، الحُجَّهِ القاطِعَه الرَّبانیَّه ، مُحَقِّقِ الحَقائِقِ الإمکانِیَّه ، أزَلِ الأبَدیّاتِ و أبَدِ الأزَلیّاتِ ، الکَنزِ الغَیبی و الکتابِ اللّارَیبی ، قُرآنِ المُجمَلاتِ الأحَدیّهِ ،فُرقانِ المفصَّلاتِ الواحدیّهِ ، أمِّ الوَری ،بدرِ الدُّجی ، علیِّ بن موسَی الرِّضا ، علیه و علی آبائهِ الصَّلواهُ و السَّلام. 🌺میلاد سراسر نور حضرت شمس الشموس، انیس النفوس، امام هشتم باب هفتم، علی بن موسی الرضا علیه السلام فرخنده و شادباش 🌺 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
🌺پاره ای از کلام عالم آل محمد درباره اسماء الله🌺 .... باطن، به معنى «درون اشیاء بودن» نیست، به این معنى که درون اشیاء غور و نفوذ کند. بلکه به این معنى است که از درون اشیاء اطّلاع و آگاهى دارد و تدبیر آن به دست اوست، مثل اینکه گفته مى‌شود: «أبطنته» یعنى از آن آگاه شدم و سرّ پنهان او را دانستم؛ ولى «باطن» در مورد آدمیان در مورد کسى به کار می‌رود که به درون اشیاء می‌رود و پنهان می‌شود، پس اسم، مشترک است و معنى متفاوت. طبرسی، احتجاج، ص ۳۶۶-۳۷۳ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلومِ، شخصِ العِلمِ و المعلومِ، ناطقةِ الوجودِ، ضرغامِ آجامِ المعارِفِ، المُنکشِفِ لِکُلِّ کاشفِ، الحیاةِ السّاریَةِ فی المجارِی، النُّورِ المُنبَسِطِ علی الدُّراری، حافظِ معارجِ الیقینِ، وارثِ علومِ المُرسَلینِ، حقیقةِ الحقائقِ الظُّهوریَّةِ، دَقیقةِ الدّقائق النُّوریَّةِ، الفُلکِ الجاریَّة فی اللُّجَجِ الغامرَةِ، المُحیطِ عِلمُهُ بِالزُّبُرِ الغابِرَةِ، النَّباء العَظیمِ و الصِّراطِ المُستَقیمِ، المُستَنَدِ لِکُلِّ وَلیٍّ، مُحَمَّد بنِ عَلیٍّ علیه السلام. ⬛️ شهادت امام محمد باقر تعزیت و تسلیت باد ⬛️ ایتا تلگرام
قال الباقر عليه السلام حدثني ابي زين العابدين عن أبيه حسين بن علي عليه السلام أنه قال : الصَّمَدُ الَّذي لا جَوْفَ لَهُ، الصَّمَدُ الَّذي قَد اِنْتَهى سُؤدَدُهُ، الصَّمَدُ الَّذي لا يَأكُلُ وَ لايَشرَبُ، الصَّمَدُ الَّذي لا يَنامُ وَ الصَّمَدُ الدَّائِمُ الَّذي لَمْ يَزَلْ وَ لا يَزالُ حضرت امام محمد باقر می‌فرمایند که پدرم حضرت امام زین العابدین از پدرشان امام حسین بن علی علیهم السلام روایت کردند که فرمودند، صمد آن است که آن را اندرون نیست، صمد آن است که بزرگواریش به نهایت رسیده و صمد آن است که نمی‌خورد و نمی آشامد و صمد آن است که نمی‌خوابد، صمد دائمی است که همیشه بوده و همیشه هست. التوحيد للصدوق، باب چهارم، حديث سوم، صفحه ۱۲۹ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
☀جلسه کرسی ترویجی با موضوع: عدم تناهی فیض 📃ارائه دهنده: استاد 🔴ناقدین: شیخ محمد حسن وکیلی استاد علیرضا کهنسال ☝اطلاعات بیشتر در پوستر https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b