استاد سید محمد موسوی
📻صوت جلسه پنجم شرح زیارت جامعه کبیره 🎤 استاد سید محمد موسوی #صوت #استاد_موسوی #جامعه_کبیره ایتا
#پرسش_و_پاسخ
واسطه در خلق به معنای خالق بودنِ واسطه هست؟چون ممکن است وساطت در خلق به معنای مجرای خلق باشد، یا به معنای تفویض خلق.
از نظر استاد کدام تعبیر صحیح هست؟
متن پاسخ استاد:
مهم نیست چه تعبیری داشته باشیم: وساطت یا تفویض، چراکه همه ی اینها در روایت هست بلکه باید به معنا توجه کرد و آن معنا این است که باطن اولیای الهی, واسطه ی ایجاد و آفرینش است ولی این وساطت در عرض اثرگذاری خداوند نیست. این وساطت در سلسله ی طولی است. تعبیر تفویض در عرف ما، یک نوع مغایرت میان طرفین را در ذهن ما متبادر میکند مثل اینکه پدری به فرزندش بگوید فلان کار را به تو واگذار میکنم یعنی مستقلا کار را پیش ببر، تفویض در بحث ما به این معنا نیست. باید توجه داشت که در هیچ مرحله ای از مقام ذات و مقام صفات و مرحله اثرگذاری، استقلالی برای ولی الهی، دون الحق نیست.
#صوت
#استاد_موسوی
#جامعه_کبیره
ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
📻صوت جلسه پنجم شرح زیارت جامعه کبیره 🎤 استاد سید محمد موسوی #صوت #استاد_موسوی #جامعه_کبیره ایتا
#پرسش_و_پاسخ
[ذات، فعل و صفات نبی خبر دهنده از ذات، فعل و صفات خدا هستند.]
هیچگونه تفصیلی در این جمله وجود ندارد؟ و تمام صفات و افعال نبی اینچنین اند؟ آیا پیامبر بحسب ظاهر در احوال منقلب نمیشدند؟ اگر انقلاب در احوال نبی وجود داشته این انقلاب در احوال از چه صفتی از خداوند خبر میدهد؟
متن پاسخ استاد:
تمام ذات و صفات نبی این چنین است اما وقتی میخواهیم چیزی را به حقتعالی نسبت دهیم باید بین اصل کمال و آن حدود و نقائصی که لازمه تنزل وجود است فرق بگذاریم.
مثلا تقلب در احوال و دگرگونی حالات، کمال وجودی نیست این نقص است.
انفعال چه از جانب پیامبر باشد چه از ناحیه هرکس دیگری، چند قسمت دارد:
انسان وقتی با امر ناخوشایندی رو به رو شود ناراحت میشود این ناراحتی و انفعال را باید تحلیل کرد. آیا اگر این شخص، علم به این مطلب ناخوشایند پیدا نکند میتواند ناراحت بشود؟ مسلما نه پس در این اثر پذیری و انفعال اولا باید علم باشد، این علم به خودی خود کمال است.
بعد باید قوای جزئیه اش اثر بپذیرد اگر این قوه اطلاق داشته باشد یعنی مرتبه وجودی اش وسیع باشد، آیا بازهم منفعل میشود؟ مسلما به حسب مرتبه باطنی که مجرا و واسطه است از معلول خودش منفعل نمیشود.
پس اکنون به دلیل ضعف وجودی که پیدا کرده ، منفعل میشود چون به مرتبه جسمانی یا اموری که تعلق به جسمانی دارد تنزل کرده است. این یک نقص است و با آن علم فرق میکند.
آنگاه که میگوییم :صفات و فضایل و کمالات پیامبر، نشان دهنده کمالات الهی است، باید حدود و نقائص مراتب نازله را برداریم. آن حدود و نقایص، نشان دهنده کمال نیست اما لازمه تنزل و امر عدمی است مثل شرور و نقائص که در جای خود در فلسفه بحث شد که شرور و نقائص به خدا برنمیگردد و آفریننده و وجودبخش ندارد چون چیزی نیست و ناچیز و امر عدمی است اگرچه از لوازم وجود نازل و ضعیف است. یا به تعبیر عرفانی، تجلیات در مراتب نازله ، آمیخته با عدم و ضعف است و آثار کمالی مراتب عالیه را ندارد.
#صوت
#استاد_موسوی
#جامعه_کبیره
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
روز جهانی فلسفه.mp3
6.84M