⚡️ خیانت امارات به غزه زیر پوشش هلال احمر
🔹 اسامه حمدان (از رهبران حماس) فاش کرد:
امارات متحده عربی یک تیم حرفه ای اطلاعاتی امنیتی را زیر پوشش هلال احمر و صلیب سرخ برای کشف سایتهای پرتاب موشک از غزه و ارسال مختصات مناطق امن غزه برای ارتش صهیونیست به غزه ارسال کرد و این خیانت بزرگ آنها بعد از چند روز برای ما روشن شد!!!
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ وعده پاکسازی حامیان آتاتورک و سکولاریسم از ارتش توسط اردوغان
🔹 رجب طیب ردوغان در واکنش به شعار «ما سربازان آتاتورک هستیم» افسران ارتش تصریح کرد که این ناپاکی و لکه ننگ را از ارتش پاک خواهم کرد.
🔹صبح امروز اردوغان در کنگره مدرسان مدرسه اسلامی امام خطیب گفت:
اخیرا در جشن فارغ التحصیلی عده ای سواستفاده کرده و شمشیر کشیدند. این شمشیرها برای چه کسی کشیده شدند. تحقیقات انجام شده و این نادان ها از ارتش پاک خواهند شد.
🔸اوزگور اوزل رهبر سکولار هم در واکنش به سخنان اردوغان در توییتر خود نوشت:
به امید پایان دادن به انحطاط سیاسی نمی توانی آینده جوانان روشنفکر را خراب کنی. ملت ما شما را نمی بخشد و فراموش نمی کند.
✍ پانوشت:
هفته گذشته عده ای از افسران ارتش در پایان مراسم فارغ التحصیلی که با حضور اردوغان برگزار شد شعار «ما سربازان آتاتورک هستیم» سر دادند.
هواداران دولت این شعارها را دخالت ارتش در سیاست می دانند.
ارتش ترکیه طی ۵۵ سال اخیر ۵ بار بر علیه دولت این کشور کودتا کرده است.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ممنوعیت استفاده از روبان و قیچی توسط طالبان
❌ ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان در دستورالعمل جدید خود استفاده از «روبان قرمز و قیچی» در مراسم افتتاحیه پروژه های دولتی و پروژه های با قرارداد رسمی را ممنوع کرد.
⛔️ مهمترین دلیل این مخالفت، عدم تشبه به کفار و اینکه این عمل از آداب و عادات کفار بوده و مسلمانان باید از مبادرت به آن احتراز کنند.
🏷 #اسلام_سیاسی #طالبان #افغانستان
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️درباره اهمیت دیدار السیسی با اردوغان ✍به قلم: سید نیما موسوی 🔹سفر ژنرال السیسی به ترکیه بعنوان ی
⚡️دلایل تغییر لحن اردوغان؛ از السیسی قاتل تا السیسی برادر
✍ به قلم: عدنان فلاحی
🔹 رجب طیب اردوغان که در طی دوازده سال اخیر همواره السیسی را با اوصافی چون «قاتل» و «کودتاچی» خطاب می کرد و وعده میداد که تا زمان آزادی زندانیان اخوانی کودتای مصر با السیسی دیدار نخواهد کرد، به سه دلیل عمده در چند روز اخیر السیسی را «برادر» خطاب کرد؛
1⃣ یکی از استراتژیهای مهم ترکیه در حوزهی اقتصاد تبدیل ترکیه به «هاب» است: هاب ترابری، هاب انرژی، هاب دیپلماسی. ترکیه به دلیل جغرافیای منحصربه فردی که دارد میتواند با تکمیل «خط لوله گاز عرب» [که از العریش در شمال شرق سینا آغاز میشود] گاز طبیعی مصر را به اروپا برساند. در بخش گاز مایع (LNG) نیز ترکها بعد از اروپا - که مشتری ۷۰٪ گاز مایع مصر است - بزرگترین مشتری مصر هستند.
2⃣ جنگ اسرائیل با غزه نیز یکی از دلایل نزدیکی مصر و ترکیه است. بر اساس آنچه که اردوغان در کنفرانس خبری خود گفت و دفاعی که از مصر در برابر بیانات مقامات اسراییلی نمود، ترکیه و مصر سیاست واحدی را در قبال این قضیه دارند که همانا حمایت از تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای۱۹۶۷ است.
3⃣ نفوذ دو کشور در شمال آفریقا نیز یکی از دلایل این ماهعسل غیرمنتظره است. نزدیکی مصر و ترکیه میتواند تنشها در این منطقه - خاصه در لیبی - را مدیریت و به سمت کاهش سوق دهد.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️نقدی بر یادداشت حجتالاسلام دکتر یحیی جهانگیری در توصیف تجربهٔ اربعین: ✍ به قلم: فاضل فلاورجانی
حاشیه ای بر «نقدی بر یادداشتی از جنس سفرنامه شخصی اربعین»
✍ به قلم: یحیی جهانگیری
🔹 به لطف الهی یادداشت حقیر مورد توجه و تفقد قرار گرفت و البته نقدی هم توسط عزیز گرامی جناب آقای فاضل فلاورجانی که نشان از توجه و تمحض بیشتر در ياداشت بود دریافت کردم.
🔹قصد پاسخ نداشتم تا احساس نشود، نقد، الزاما شمشیر تیز است علیه کسی؛ و حتما باید پاسخ گفت. لذا همین ابتدا از نقد و تحشی مشفقانه و مکملانه ایشان فروتنانه سپاسگزارم.
🔸اما اصرار یکی از دوستان منتشر کننده متن، سبب شد باب گفتگوی علمی باز شود؛ چند نکته را نه از جنس جدل و پاسخ
بلکه از نوع توضیح و تکمیل بیان کنم. زیرا علم هویت جمعی دارد و با نکته و کامنت ها، بسامدی می یابد.
1⃣ در حدیثی از حضرت مولا در متن آوردم که عینیت یافتگی با جامعه، پژوهشگر را در کشف ابعاد پنهان مسأله و عریان دیدن مسأله کمک می کند. گلدزیهر مستشرق شهیر مجارستانی، برای کشف اسلام، جوری مسلمان می شود که خودش می گوید: «گاه احساس می کردم مسلمان شدم.» مساله یابی باید چنین باشد و عینیت با جامعه را که اشاره داشتم، از این باب ببینیم. (نه راحت بودن، نه فرار از امر تبلیغ و یا دریافت تکریم بیشتر از میزبان یا...)
2⃣ اتفاقا اربعین را نبرد گفتمانی علیه سکولاریسم غربی دیدم که پا از مسجد فراتر نهاده و در خیابان راه می رود و گرنه غرب با بسندگی دین به معبد و مسجد که مشکلی ندارد. لذا تاکید و به شدت تصریح داشتم: اربعین دین و مهمتر دینداری را به کف خیابان جامعه آورده است. اربعین را یک رویداد نمی دانم بلکه یک روند علیه گفتمان حاکم و غالب غربی بر جهان می شمارم.
3⃣ ظاهرا لینکی که در متن اصلی پیوست کردم باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. تصریح دارم که مگاهییت، مولود جهان مدرن است و ندیدن مگا موکب در این مسیر، نشان جدی از غیبت یا حداقل نرسیدن پای مدرنیته به این مسیر پیاده روی دارد. فرقی بین موکب عراقی و غیر عراقی نگذاشتم بلکه تصریح بر تمایز بین موکب مردمی بودن و مگاموکب ساختن دارم.
4⃣ در دو جای متن تصریح دارم این یک یافت و ادراک شخصی است نه یک پایش دقیق. البته گزارش های شخصی، پس از طی مراحل دانشی، می تواند منبع تحلیل و حتی تجویز هم قرارگیرد. اما تشبیه این گزارش به یک رفتار سیاسی ایران، نه تنها باب علمی را می بندد و شاید اجازه ندهد، حتی نقدها، به گسترش علم کمک کند و فضای اربعین پژوهی را سامان دهد. لذا سعی کردم حتی عباراتم در پاسخ، حتی پاسخ نباشد که توضیح و تکمیل و تصریح باشد، نه از جنس تیز و تنه سیاسی! امیداورم در این سعی، موفق بوده باشم.
💠 ضمن اینکه در این سفر با دو چهره مطرح رسانه ای همراه بودم که آن دو هم بر این یافته من تاکید داشتند. اما یافته علمی - شخصی خودم را انصاف علمی ندیدم به آنها هم تعمیم دهم. پنهان نیست در نقد علمی، برای ابطال یک گزارش شخصی، ابتنا بر گزارش شخصی دیگر نمی شود! بلکه از پیمایش های مستندتر بهره می برند.
✅ همچنانکه در متن قبلی آوردم باز تاکید دارم نهضتی از سفرنامه نویسی اربعین ایجاد شود که خود آن برای آینده دیتای مناسبی خواهد بود و دوما مرکزی به بررسی و راستی آزمایی و حتی استناد یابی و استناد دهی بدان ها بپردازد که بی شک در آینده، برای روایت درست اربعین بدان نیازمند خواهیم بود.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ هشدار شدید به تفرقه انگیزان و تذکر مهم به مسئولان درباره موج جدید مهاجرستیزی در ایران ✍ به قلم:
⚡️ درباره موج جدید افغانی هراسی رسانه ای این روزها!
✍ به قلم: سعد الله زارعی
▪️ توافق دوحه بر ما روشن نیست و لذا آنچه گفته می شود گمانه زنی است. ورود افغانی مجرد عدد معلومی دارد و به جای آن باید گفت افغان هایی که بدون خانواده به ایران آمده اند که در همه جا عمده نیروی کار بدون خانواده می آیند و این طبیعی است.
▪️ ورود سه میلیون مرد مجرد که اکثر آن ها از اعضای سابق ارتش افغانستان بوده اند عجیب است هم سه میلیون غلط است و هم عضویت عمده آنان در ارتش سابق این کشور . عدد اعضای ارتش افغانستان هیچگاه به ۱۵۰ هزار نفر نرسیده است.
▪️خروج زنان و بچه های افغان از ایران در دو سال اخیر روند شتابانی نداشته است و همیشه عده ای آمده و عده ای رفته اند.
▪️طالبان بخصوص دولت طالبان هیچگاه ادعای خراسان بزرگ نداشته است اگر فردی منتسب به آنان حرفی زده حاکی از سیاست طالب نیست . این گروه بر خلاف القاعده و داعش انترناسیونالیسم نیست. ایده طالب تشکیل پشتونستان با ترکیب حدود چهل میلیون پشتون پاکستان و حدود ۱۶ میلیون پشتون افغان می باشد.
▪️نمی توان ثابت کرد که حملهکنندگان تحت فرمان محمود افغان همه پشتون بوده و پشتون های امروز هم در فکر حمله به ایران هستند.
▪️ افغان های داخل ایران برای فرار از وضع کشورشان و کار به ایران آمده اند و هیچ خبر قابل اتکایی مبنی بر قصدشان بر شورش علیه حکومتمرکزی ایران وجود ندارد. اصولا" یک جمعیت مهاجر ولو در کشوری در اکثریت باشد چگونه قدرت شورش علیه کشوری که به او پناه داده دارد الان جمعیت بومی قطر حدود ۲۶۰ هزار نفر و جمعیت غیر بومی آن بیش از سه میلیون نفر است و هکذا جمعیت امارات. الان در سعودی دو میلیون زیدی یمنی حضور دارد و سعودی هم با کشورشان در جنگ است آیا در این ۹ سال خبری از شورش آن ها علیه دولت سعودی شنیده اید تا فرض شورش شش میلیون افغانی علیه ۸۷ میلیون ایرانی با این قدرت عظیم نظامی قابل تصور باشد؟
▪️ خبری از روابط گسترده افغان های داخل ایران و حتی داخل افغانستان با داعش وجود ندارد . ضمنا" بین ایران و طالبان رابطه بسیار فعالی در زدن داعش در داخل افغانستان وجود دارد.
▪️افغان ها در ۵۰ سال گذشته شریک هیچ اقدام ضد ایرانی نبوده اند تا ظن شرکت شان در پروژه های ضد ایرانی آینده قابل پذیرش باشد.
▪️ افغان های داخل ایران زیر چشم تیز نیروهای نظامی امنیتی ایران به هیچ وجه نمی توانند بطور گسترده و یا معتنابهی مسلح شوند. اگر اندک اتفاقی بیفتد فاطمیون مهار می کنند تا نیازی به دخالت ما هم نباشد.
▪️ورود افغان ها به ایران نیاز به ویزا دارد و روزانه بطور میانگین ۵۰۰ ویزا از سوی مراکز کنسولی ایران در افغانستان صادر می شود . بله ورود غیر قانونی هم داریم که دستگاه های انتظامی و امنیتی کنترل می کنند.
▪️ آماری از اینکه افغان های مقیم ایران در موارد زیاد دست به جرم و جنایت زده اند وجود ندارد. تبعه خارجی در بحث اعمال قوانین آسیبپذیرترین هستند چرا که قوانین در باره آن ها با شدت بیشتر نسبت به شهروندان کشور اعمال می شود و کمترین پیامد ،اخراج می باشد . ضمن آنکه در مقایسه با اتباع کشورهای همسایه ایران ، افغان ها نجیب ترین هستند.
▪️ افغان ها هم مثل من و شما در خرید هایی که می کنندمالیات به ایران می دهند و استثنا نیستند. سرباز یا نظامی گرفتن از اتباع خارجی در اداره ایران منع قانونی دارد.
▪️تقریبا" هویت همه افغان هایی که قانونی یا غیر قانونی وارد کشور شده اند مشخص است و مشکل عمده ای در این خصوص وجود ندارد.
▪️ برای رفت و آمد ما در کشورهای خارجی از جمله همسایگان، افغانستان آزادترین کشور است و طالب حداکثر توجه را دارد.
▪️ بسیاری از مشاغلی که جوانان افغان در ایران انجام می دهند مورد استقبال جوانان ایرانی نیست . الان مشاغل زیادی در ایران است که جویای ایرانی ندارد. فرزندان خودمان را نگاه بفرمایید.
▪️قانون ایران مانع سپردن مناصب عالی ، متوسط و حتی ضعیف کشور به اتباع خارجی است و در این بین، ایران سختگیرانه ترین قوانین را دارد.
▪️ جالب است بدانید افغان های مقیم ایران حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه دارند که می توان از ِآن در سرمایه گذاری ایران استفاده کرد.
▪️ در دولت رییسی یک سازمان تحت عنوان اتباع و مهاجرین تاسیس شده که فرا قوه است و بطور خاص روی اتباع افغان تمرکز دارد و خوب هم کار میکند.
▪️ سیاست افغان هراسی و عراق هراسی و ... یک سیاست ضد ایرانی است که همزمان با سیاست ایران هراسی توسط سرویس های خارجی مدیریت می شود و مهمترین بسترش هم فضای مجازی و نیز محیط های غیر انقلابی است.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️واکنش رسانه های طالبان به تصمیم تعطیلی دانشگاه های دخترانه ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِ
⚡️پنج چالش اصلی زنان امروزین افغان در موتورهای جست و جو
🔹در سالهای اخیر، زنان افغانی با تغییرات عمده اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مواجه شدهاند که بهطور مستقیم بر زندگی و علایق آنها تأثیر گذاشته است. اما این روزها آنها بیشتر درباره چه موضوعاتی در گوگل جستجو میکنند؟ با توجه به دسترسی گسترده به اینترنت و فضای مجازی، زنان افغان در سراسر جهان از این ابزار بهعنوان وسیلهای برای کسب دانش، تبادل اطلاعات و پیگیری موضوعات مهم روز استفاده میکنند. در این میان، چندین موضوع و کلمات کلیدی به عنوان پرتکرارترین موارد جستجو توسط زنان افغان شناخته شده است که به موضوعات مهم زندگی شخصی و حرفهای آنها مرتبط است.
1⃣ حقوق زنان:
یکی از مهمترین موضوعات جستجو توسط زنان افغان در سراسر جهان، "حقوق زنان" است. با توجه به تغییرات سیاسی در افغانستان و قوانین محدودکنندهای که برای زنان وضع شده است، بسیاری از زنان به دنبال اطلاعاتی در زمینه حقوق انسانی و اجتماعی خود هستند. این جستجوها شامل مسائلی مانند حق تحصیل، حق کار، آزادی بیان و حقوق خانواده میشود. همچنین، بسیاری از زنان افغان به دنبال اطلاع از تجربیات و راهکارهای زنان کشورهای دیگر برای بهبود شرایط خود هستند.
2⃣ تحصیلات و آموزش:
تحصیلات یکی از مهمترین اولویتها برای زنان افغان، بهویژه در خارج از کشور است. زنان افغان بهدنبال دسترسی به منابع آموزشی آنلاین، دورههای آموزشی رایگان و بورسیههای تحصیلی هستند. بسیاری از آنان بهویژه به تحصیل در رشتههایی مانند حقوق، پزشکی، علوم اجتماعی و فناوری علاقهمندند. جستجوهای مرتبط با "آموزش آنلاین"، "دورههای مجازی" و "تحصیلات عالی" از جمله پرتکرارترین کلمات در این حوزه هستند.
3⃣ فرصتهای شغلی و کسب و کار:
با افزایش تعداد زنان افغان که در خارج از کشور زندگی میکنند، یکی از موضوعات پرجستجو "فرصتهای شغلی" و "کارآفرینی زنان" است. زنان افغان بهدنبال راههایی برای ورود به بازار کار بینالمللی، کسب مهارتهای حرفهای و ایجاد کسبوکارهای مستقل هستند. علاوه بر این، جستجوهایی درباره مشاغل از راه دور و کار در حوزههایی مانند فناوری اطلاعات، طراحی، نویسندگی و مدیریت کسبوکار نیز در میان زنان افغان بسیار رایج است.
4⃣ سلامت جسمی و روانی:
موضوع "سلامت" بهویژه سلامت روانی و جسمی، یکی دیگر از دغدغههای اصلی زنان افغان است. آنها بهدنبال اطلاعاتی در زمینههای مختلفی از جمله مراقبت از سلامت روان در شرایط استرسزا، مراقبتهای بارداری و پس از زایمان، تغذیه سالم و ورزش هستند. به دلیل شرایط دشوار زندگی در افغانستان و همچنین چالشهای مهاجرت، سلامت روانی به یکی از موضوعات حساس و مهم تبدیل شده است.
5⃣ فمینیسم و توانمندسازی زنان:
"فمینیسم" و "توانمندسازی زنان" نیز از موضوعات پرتکرار در جستجوهای زنان افغان است. بسیاری از زنان بهدنبال منابع و مقالاتی هستند که به آنها کمک کند تا دیدگاههای خود را درباره برابری جنسیتی تقویت کنند. آنها بهدنبال الهام گرفتن از تجربیات زنان موفق در سراسر جهان هستند و سعی دارند از طریق آگاهی و آموزش، نقش خود را در جامعه تقویت کنند.
6⃣ مهاجرت و زندگی در خارج از کشور:
با توجه به مهاجرت گسترده زنان افغان به کشورهای مختلف، یکی دیگر از موضوعات پرجستجو "مهاجرت" و "زندگی در خارج از کشور" است. بسیاری از زنان بهدنبال اطلاعاتی درباره فرهنگها، قوانین و مقررات کشورهای جدید هستند. همچنین، یافتن راهکارهایی برای تطبیق با محیط جدید و ایجاد شبکههای اجتماعی از دیگر موضوعات مورد علاقه آنان است. زنان افغان با استفاده از ابزارهای آنلاین و فضای مجازی بهدنبال بهبود شرایط زندگی، تحصیل و کار خود هستند. آنها از اینترنت بهعنوان ابزاری برای آگاهیبخشی و توانمندسازی استفاده میکنند و در تلاشاند تا با مواجهه با چالشهای مختلف، زندگی بهتری برای خود و خانوادههایشان ایجاد کنند.
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #زن #طالبان #افغانستان
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🇸🇦درباره نگاه دینی « محمد بن سلمان» در سپهر آینده عربستان سعودی ✍به قلم سید علی بطحائی https://
⚡️ وعده جدید بن سلمان: ریشه کن شدن اسلام افراطی از سرزمین وحی
🔹 بن سلمان که از زمان به قدرت رسیدن طرح مدرن کردن سعودی و گذر از وهابیت سنتی را به سرعت پیگیری می کند و روابط گسترده ای با شرق و غرب برقرار کرده در سخنرانی جدیدش که با تشویق و استقبال چشمگیر هوادارانش همراه بود گفت: جامعه جوان عربستان خواهان زدودن اسلام افراطی از جامعه هست.
🔸وی افزود: هفتاد درصد جمعیت عربستان کمتر از سی سال سن دارند. ما قرار نیست سی سال از عمر مردم را برای مدارا با اسلامگرایان افراطی تلف کنیم و به نقطه امروزی برسیم. ما همین امروز افراطگرایان را نابود میکنیم.
🔹 ما به دنبال زندگی معمولی و رابطه با دنیا هستیم. ما روی پیشرفت کشورمان متمرکز میشویم و اجازه نمیدهیم اسلامگرایان افراطی ما را به عقب برگردانند.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ ترکیه بیش از آنکه فکر کنید به جهان عرب نزدیک شد!!!
🔹 دیپلماسی فراقومیتی و فعال «هاکان فیدان» وزیرخارجه ترکیه در راستای عادی سازی روابط آنکارا با پایتخت های جهان عرب در حال به ثمر نشستن است و خبرها از دعوت ترکیه به اجلاس سران اتحادیه عرب پس از ۱۳ سال حکایت دارد.
🔸 اجلاسی که در ماه پیش رو و به احتمال بالا سران سوریه و ترکیه را حول یک میز گرد هم خواهد آورد و کنشگری جدید ترکیه در جهان عرب با وجود اختلافات نژادی و قومی را به رخ بکشاند.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از اجتهاد
💢آیا همه اهل سنت نزد علمای شیعه، وهابی، ناصبی و نجس هستند؟
✔️چندی پیش فردی به نام شیخ امیر قریشی به زبان عربی، کلیپی در فضای مجازی پخش کرد و بیان داشت: «هر سنی، وهابی است. هر سنی، ناصبی و نجس است و ...» و عباراتی را به کار برد که باعث ناراحتی اهل سنت شد و برخی درخواست داشتند تا دیدگاه فقهاء و علمای شیعه را در این زمینه بدون روتوش بدانند. در ادامه نکاتی تقدیم میشود:
📝 یادداشت حجتالاسلام مهدی فرمانیان را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76064
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⚡️ رهبر طالبان: بیعدالتی نظام را نابود میکند؛ شرط بقای «نظام اسلامی» عدالت است
🔹 ملا هبتالله آخندزاده، رهبر غیابی طالبان که به بلخ سفر کرده در یک سخنرانی در این ولایت گفت:
اگر رژیم این گروه برای اداره کشور به ظلم و خشونت متوسل شود، سقوط خواهد کرد.
🔸در فایل صوتی منسوب به رهبر طالبان آمده است که، او شرط بقای «نظام اسلامی» را «عدالت اسلامی» میداند.
او در این سخنرانی میگوید: «اگر نظام اسلامی بر عدالت اسلامی استوار باشد و بر اساس عدالت تصمیم بگیرید، در چنین صورت این نظام بقا میکند؛ اما اگر ظلم و خشونت و واسطهبازی جایش را گرفت، این نظام بقا نخواهد داشت.»
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
حاشیه ای بر «نقدی بر یادداشتی از جنس سفرنامه شخصی اربعین» ✍ به قلم: یحیی جهانگیری 🔹 به لطف الهی ی
⚡️ نقدی بر یک نقد
✍ به قلم: محمد مهدی مؤمنی
💥 حاشیه ای بر یادداشت آقای فاضل فلاورجانی در نقد یادداشت اربعینی دکتر یحیی جهانگیری
1⃣ نقد روش شناختی و عدم توجه به روح کلی نوشته:
نوشته جناب آقای جهانگیری دارای جهت گیری جامعهشناسانه است و از زاویه دید جامعهشناسی و مردم شناسی به تبیین تجربه خود در اربعین می پردازند. لذا از لحاظ روش شناسی، شایسته است نوشته ناقد نیز در همان پارادایم به نقد بپردازد، در حالی که نقد نوشته شده توسط آقای فاضل فلاورجانی فاقد یک دید جامعهشناسانه و بررسی ابعاد اجتماعی است.
✅ لذا نکته اول ایشان که پوشیدن لباس روحانیت در آن مطرح شده است، هیچ ارتباطی به روح کلی نوشته آقای جهانگیری (که دارای زاویه دید جامعهشناسانه است) ندارد.
نکته دومی نیز که در یادداشت ایشان ذکر شده است، بخاطر عدم توجه به سیر کلی نوشته است؛ چرا که نویسنده سفرنامه در پی این نیست که پایگاه اجتماعی بودن مسجد را نفی کند بلکه در مقام اینست که گستره نفوذ مراسم اربعین را بیان کند.
2⃣ توجه به مدرنیته:
مدرنیته زندگی ما را فرا گرفته است و آرام آرام همه عالم را متاثر کرده است. لذا عدم توجه به مدرنیته و احتمال تاثیراتش بر اربعین خود خطری قابل توجه است.
خطری که مدرنیته با مگاموکبها ایجاد میکند، جایگزینی مردم با نهادهای بزرگ دارای پشتوانههای عظیم مالی است که این امر موجب خارج شدن آحاد مردم از چرخه ایفای نقش در اربعین میشود؛ در حالی که روح اربعین به همین مردمی بودنش است.
در نتیجه نکته سوم ایشان، حاکی از عدم توجه به خطر مدرنیته است. طرح مسئله مگامواکب، محکوم کردن خطرات مدرنیته است نه اینکه مدرنیته حاکم بر این دیدگاه باشد.
3⃣ اهمیت مقتدا صدر در عراق: اهمیت و جایگاه مقتدا صدر در عراق امری غیر قابل انکار است. به همین خاطر تصور محدود بودن نفوذ مقتدا صدر در بین گروهی آن هم در شهرک صدر و مقایسهاش با سیدصادق شیرازی دیدگاهی است خلاف واقع. برای درک قدرت و اهمیت مقتدا صدر در عراق نگاه کنید به دیدار بن سلمان با مقتدا صدر در سال 2017 و نقش وی در اعتراضات عراق در چند سال اخیر. پس نهایتا بتوان روی آمار 90% که یک تجربه شخصی است اشکال وارد کرد نه اینکه منکر اصل مسئله شد.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ تعطیلی روز شهادت امام عسکری (ع) در استان صلاح الدین عراق
🔸 بدر الفحل، استاندار صلاح الدین از تعطیلی رسمی در این استان به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) در روز پنجشنبه خبر داد.
🔹 دفتر رسانهای استانداری صلاح الدین اعلام کرد:
«بدر الفحل» استاندار صلاح الدین دستور تعطیلی رسمی مناطق الدجیل – بلد و سامراء را به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام با هدف تسهیل رفت آمد شهروندان و مشارکت آنان در برگزاری مراسم و فعالیتهای این روز صادر کرد.
https://www.ina.iq/216638--.html
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ دیدار اسد و اردوغان تا اوایل شهریور جاری در یک ایست بازرسی مرزی 🔹رجب طیب اردوغان رئیس جمهور تر
⚡️ تیر خلاص دمشق به عادی سازی رابطه با آنکارا؟؟؟
🔹 شب گذشته و بمناسبت افتتاح اجلاسیه اتحادیه جهان عرب در قاهره، وزیر امور خارجه سوریه فیصل المقداد همزمان با پشت تریبون رفتن هاکان فیدان (همتای ترک خود) محل استقرار هیات سوریه را به نشان اعتراض ترک کرد.
✍ پانوشت:
🔸 هر چند سیگنال هایی از بهبود روابط دو کشور منتشر شد و قرار بود در ابتدای سپتامبر و اوایل شهریور امسال اردوغان و اسد در منطقه مرزی با هم دیدار داشته باشند ولی این دیدار انجام نشد. سوریه بر ترک نیروی نظامی ترکیه از خاک خود اصرار دارد. وجود چند ملیون آواره سوری در خاک ترکیه و انجام عملیات ایذایی - نظامی کردها موسوم به پ ک ک با رهبری عبدالله اوجالان در مرز ترکیه از چالش های آنکارا است که عادی سازی روابط را به مخاطره انداخته است.
https://x.com/AlArabiya/status/1833531219276943676
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️میوه های جهاد غزه در صندلی های پارلمان عَمّان
🔹 در پی برگزاری انتخابات پارلمانی در اردن هاشمی و اعلام نتایج همه پرسی حزب «جبهه العمل الاسلامی» از احزاب همسو با اخوان المسلمین اردن با اکثریت قاطع برنده انتخابات پارلمان اردن شد و اعضای پیروز پس از اعلام نتایج سجده شکر به جای آوردند.
🔸 همچنین مراقب کل اخوان المسلمین در پی اعلام نتایج این پیروزی را به «شهدای غزه» و «مردم فلسطین» و «شهید ماهر الجازی» هدیه کرد.
📜 المراقب العام للإخوان المسلمين بالأردن، مراد العضايلة: نهدي فوزنا بالانتخابات إلى شهداء غزة وللشعب الفلسطيني وإلى روح الشهيد ماهر الجازي.
- الأردن يجب أن يكون مصدر قوة ودعم للمقاومة والشعب الفلسطيني، وهو ما سنعمل عليه في الفترة المقبلة.
🏷 #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #جبهه_العمل_الاسلامی #اردن_هاشمی
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🇩🇿🇵🇸 الجزایر و فلسطین؛ دو کشور در یک وطن (بررسی موردی یک پیوند خاص در جهان اسلام) ✔️به مناسبت حواشی
⚡️نخستین پیام بین المللی یحیی السنوار در قامت رییس دفتر سیاسی حماس
🔹 یحیی السنوار در پیام تبریکی انتخاب مجدد عبد المجيد تَبُّون به عنوان رئیس جمهور الجزایر با اکثریت قاطع آرا را تبریک گفت.
🔸 یحیی السنوار در نامه خود خاطرنشان کرد که در بحبوحه حماسه قهرمانانه ملت و مقاومت فلسطین و ایستادگی آن در نبرد طوفان الاقصی با وجود جنگ نسل کشی و وحشیگری رژیم نازی صهیونیستی که با تمامی مظاهر زندگی مبارزه میکند و انسانیت را در نوار غزه میکشد و با نادیده گرفتن آشکار قوانین و عرفهای بینالمللی، به فرزندان ملت فلسطین در کرانه باختری، قدس و اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ حمله میکند، این نامه را ارسال کرده است.
🔹 رئیس دفتر سیاسی حماس بار دیگر از نقش الجزایر در حمایت از ملت فلسطین و دفاع از حقوق آن در محافل بینالمللی تمجید و ابراز امیدواری کرد که این نقش آفرینی ادامه پیدا کرده و حمایتها و پشتیبانیهای الجزایر از ملت فلسطین در تمامی زمینهها گسترش یابد تا زمینه تقویت پایداری و مقاومت این ملت فراهم و منجر به توقف تجاوز بیرحمانه و اخراج اشغالگران و تحقق رویای ملت فلسطین در زمینه آزادی و بازگشت آوارگان همانند دستیابی ملت بزرگ الجزایر به آزادی شود و کشور مستقل و دارای حاکمیت کامل فلسطین به پایتختی قدس تشکیل گردد.
✍ پانوشت:
الجزایر تنها کشور عربی آفریقایی است که دموکراسی در آن نهادینه شده است و تبون بسان مردم آن کشور حامی سرسخت مجاهدان حماس هستند. در این زمینه به یادداشت «الجزایر و فلسطین؛ دو کشور در یک وطن» مراجعه کنید.
مطالعه کامل ⬅️↙️
مسلمنا - الجزایر و فلسطین؛ دو کشور در یک وطن
http://muslimna.ir/news/3223-2021-12-24-09-38-02.html
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ ترسیم رابطه دقیق میان «برائت» و «وحدت مسلمانان» در یک پژوهش دانشگاهی
📚 بررسی نسبت تبرّی و وحدت اسلامی و راهکارهای سازگاری میان آنها، راضیه علی اکبری، جهاددانشگاهی قم، ۲۴۴ صفحه، شهریور ۱۴۰۳.
📚 ضرورت اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی مسأله ای بدیهی است و تحقّق آن مستلزم گام هایی نظری و عملی، از جمله بازشناسی رابطه وحدت با دیگر مقوله های دینی است.
📚 یکی از این مقوله ها که در قرآن و سنت بر آن تأکید شده، اصل تبرّی است. تبرّی از دشمنان اسلام و تولّی نسبت به دوستان و پیروان آنها مورد اتفاق مذاهب اسلامی است و لیکن مسئله تبرّی به لحاظ برخی مصداق هایش نسبت به دشمنان یا مخالفان ائمه اهل بیت ع از بین بزرگان اهل سنت، با چالش هایی مواجه شده است که اگر به درستی تبیین نشود چه بسا امر مهم وحدت اسلامی را با مخاطره مواجه می کند. از این رو می توان گفت یکی از جدّی ترین موانع تحقّق و تحکیم وحدت امت اسلامی، رویکرد افراطی بعضی از شیعیان نسبت به برخی مصادیق تبرّی دانست که می پندارند به علت لزوم تبرّی از دشمنان خدا و رسول خدا و ائمه معصومین تحقق وحدت اسلامی امری غیر ممکن بوده و پای بندی به فریضه تبرّی، متعارض با همبستگی با دیگر مسلمانان مذاهب اسلامی است.
📚 مولف در کتاب حاضر کوشیده با روشِ «تحلیلی _ توصیفی » و با هدف تبیین عدم وجود تعارض میان تبرّی و وحدت امت اسلامی، به بررسی ارتباط تبرّی و وحدت بپردازد و راهکارهایی در جهت ایجاد سازگاری میان آن دو ارائه کند. با بررسی های انجام شده روشن شد که تعارضی میان اصل تبرّی و اصل وحدت اسلامی وجود ندارد، فقط در مواردی که برخی شیعیان به اظهار تبرّی به صورت لعن آشکار نسبت به بزرگان دیگر مذاهب اسلامی اصرار می ورزند، میان تبرّی و وحدت تزاحم شکل می گیرد، که البته در این مواقع نیز با به کارگیری برخی راهکارها، از جمله تفکیک نمودن سنّی محبّ اهل بیت از «دشمن و معاند و ناصبی»، رعایت مراحل تبرّی و اظهار آن به صورت قلبی، پرهیز از لعن اسامی خاص و رعایت مقتضیات زمان در اظهار آشکار تبرّی و اثبات ضعف برخی روایات افراطیِ ضدّ وحدت، می توان میان تبرّی و وحدت، سازگاری برقرار کرد و به اهداف والای اسلام در جهت تقریب مذاهب دست یافت.
📚 از طرفی مطالعات مکتوب و نیز تحقیقات میدانی موجود، حاکی از این مسئله است که یکی از موانع تحکیم همبستگی امت اسلامی انجام فعالیت های ضد شیعی، در قالب متهم ساختن شیعه به توهین و ناسزاگویی به اصحاب رسول خدا ص و خلفای نخستین بعد از ایشان می باشد. دشمنان دین در تلاش هستند تا با برجسته کردن این اتهام به شیعه، به تحریک احساسات اهل سنت بپردازند و با ایجاد تفرقه، مانع ازتحقق همبستگی میان مسلمانان شوند.
📚 این در حالی است که بزرگان شیعه، دشنام و توهین به مقدسات دیگر مذاهب را عملی نادرست می دانند. اساسا برداشت شخصی و غیر دینی نمودن از آموزه تبرّی و تطبیق آن بر لعن همه ی مقدسات دیگر مذاهب در خفا و آشکار، بر خلاف تعالیم مکتب اهل البیت پیامبر است. از همین رو بایسته است تعریفی روشن و جامع از مسئله لعن و تبرّی و ابعاد گوناگون آن ارائه شود تا با درک صحیح از این آموزۀ دینی، بتوان به تبیین قوانین و محدودیت های آن پرداخت.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📜 وصیت حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام خطاب به شیعیان:
«أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دینِکُمْ وَالاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ. فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ(ص) صَلُّوا فى عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذا وَرَعَ فى دینِهِ وَ صَدَقَ فى حَدیثِهِ وَ أَدَّى الاْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِىٌ فَیَسُرُّنى ذلِکَ. إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیْنًا وَ لا تَکُونُوا شَیْنًا، جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیح، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ. لَناحَقٌّ فى کِتابِ اللّهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللّهِ وَ تَطْهیرٌ مِنَ اللّهِ لا یَدَّعیهِ أَحَدٌ غَیْرُنا إِلاّ کَذّابٌ. أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ(ص)فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُوا ما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ».
📚 منبع: بحارالأنوار، محمدباقر محلسی، جلد ۷۵، صفحه ۳۷.
💠 شما را به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و تلاش براى خدا و راستگویى و امانتدارى درباره کسى که شما را امین دانسته ـ نیکوکار باشد یا بدکار ـ و طول سجود و حُسنِ همسایگى سفارش مى کنم. محمّد صلّیاللهعلیهوآلهوسلم براى همین آمده است.
☑️ در میان جماعتهاى آنان [اهل سنت] نماز بخوانید و بر سر جنازه آنها حاضر شوید و مریضانشان را عیادت کنید.
✅ حقوقشان را ادا نمایید، زیرا هر یک از شما چون در دینش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته مى شود: این یک شیعه است و این کارهاست که مرا خوشحال مى سازد.
💠 تقواى الهى داشته باشید، مایه زینت باشید نه زشتى، تمام دوستى خود را به سوى ما بکشانید و همه زشتى را از ما بگردانید، زیرا هر خوبى که درباره ما گفته شود ما اهل آنیم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوریم. در کتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پیامبر خداست و خداوند ما را پاک شمرده، احدى جز ما مدّعى این مقام نیست، مگر آن که دروغ مى گوید.
💠 زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن را تلاوت نمایید و زیاد بر پیغمبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلم صلوات بفرستید. زیرا صلوات بر پیامبر خدا صلّیاللهعلیهوآلهوسلم ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ (و عمل) کنید و شما را به خدا مى سپارم، و سلام بر شما.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ ترسیم رابطه دقیق میان «برائت» و «وحدت مسلمانان» در یک پژوهش دانشگاهی 📚 بررسی نسبت تبرّی و وحدت
📚 ساختار کتاب «بررسی نسبت تبری و وحدت و راهکارهای سازگاری میان آنها»
💠 با توجه به کثرت سئوالات مخاطبان ارجمند، فهرست تفصیلی این کتاب تقدیم می شود. برای تهیه این کتاب به انتشارات جهاد دانشگاهی واحد قم مراجعه بفرمایید.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️میوه های جهاد غزه در صندلی های پارلمان عَمّان 🔹 در پی برگزاری انتخابات پارلمانی در اردن هاشمی و
⚡️درباره پیروزی اسلامگرایان اخوانی در اردن هاشمی
✍به قلم: صابرگلعنبری
🔹 انتخابات پارلمانی اردن که سه شنبه برگزار و دیشب نتایج آن اعلام شد، حاکی از پیروزی بیسابقه اخوان المسلمین در این کشور پادشاهی است. این پیروزی و کسب بیشترین آرا (نیم میلیون رای) و تبدیل شدن به بزرگترین بازیگر غیر دولتی در سپهر سیاست اردن پس از شکست بهار عربی واجد معانی و دلالتهای سیاسی و ژئوپلیتیکی مهمی نه صرفا در این کشور بلکه در خاورمیانه است.
🔹 حزب جبهه کار اسلامی اردن شاخه سیاسی اخوان المسلمین اردن در این انتخابات ۳۱ کرسی از ۱۳۸ کرسی مجلس نمایندگان اردن (۲۲ درصد) را به دست آورد. قانون جدید انتخابات، کل اردن را دو حوزه انتخاباتی در نظر گرفته است و هر شهروند، دو رای به صندوق میاندازد؛ نخست یک حوزه انتخاباتی در سطح ملی و دیگری حوزههای انتخاباتی محلی و منطقهای.
🔸 اخوان اردن هم از قانون جدید بهره برد و به عنوان بزرگترین حزب توانست در سطح ملی کرسیهای بیشتری را به دست آورد و نیز تعدیل این قانون در سطح حوزههای انتخاباتی مبنی بر ضرورت پیروزی سه لیست در حوزههای دارای سه کرسی به بالا به ضرر این تشکیلات تمام شد و اگر این اصلاحیه نبود، کرسیهای بیشتری را در این حوزهها به دست میآورد.
🔹 پیروزی اخوان اردن هم برای فعالان و کنشگران داخلی و نیز برای ناظران خارجی غیرمنتظره بود؛ از این جهت که این تشکیلات در انتخابات ۲۰۲۰ در قالب ائتلاف ملی اصلاح پنج کرسی را به دست آورد و در انتخابات ۲۰۱۶ هم ۱۶ کرسی. برآمدن اسلامگرایان در انتخابات اردن در حالی است که بقیه احزاب اپوزیسیون یعنی احزاب چپ و ملیگرا و ... نتوانستند حد نصاب لازم را کسب کنند.
🔸هر چند میزان مشارکت در این دوره از انتخابات اردن حدود ۳ درصد بیشتر از قبل بود و به ۳۲ درصد رسید، اما همین خود نشان میدهد که کلیه بازیگران سیاست ورزی رسمی در این کشور اعم از اپوزیسیون (اسلامگرایان و جریانهای ناسیونالیستی و چپ) و هواداران و نزدیکان سلطنت اردن در واقع اقلیتی در میان اکثریت مردم و به تعبیری دیگر اکثریتی از اقلیت شرکت کننده در روند سیاسی رایج هستند.
💠 به هر حال، واقعیت سیاست و انتخابات در خاورمیانه همین است و عموما اکثریت مردم به دلایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با روندهای سیاسی و انتخابات قهر کردهاند. وضعیت بد اقتصادی و سیاسی و نومیدی از اثرگذاری انتخابات در طول چند دهه اخیر بیشتر رای دهندگان اردنی را از شرکت در پروسه انتخابات منصرف کرده است. با این حال امر سیاست در این کشور پادشاهی همچنان حائز قسمی از پویایی و نشاط است.
🔹 اسلامگرایان امروز به بزرگترین اپوزیسیون پارلمانی اردن بدل شده و همین خود دولت آتی این کشور را با چالش اپوزیسیونی متحد و یکدست روبرو میکند؛ البته احتمالا اخوان بتواند تعدادی از نمایندگان مستقل را نیز به جبهه خود ضمیمه کند. اما این پیروزی بعید است که خالق تغییراتی معنادار در سپهر سیاست داخلی و خارجی اردن شود.
🔸 اردن در یک دهه گذشته راه مستقلی از رویکرد جبهه منطقهای و فشارهای مصر و امارات برای حذف اخوان المسلمین رفت و با وجود در پیش گرفتن رویکرد سختگیرانهتر از قبل اما با این جریان چکشی و حذفی برخورد نکرد. پیروزی اخیر اخوان اردن میتواند نظام سلطنتی این کشور را در مواجهه با اسلامگرایان محتاطتر کند؛ ولی در مقابل نیز آنها که تجربه شکست همتایان خود در مصر و تونس و بقیه کشورهای عربی را پیش روی خود دارند، بعید است که از این نتایج پلی برای چالشآفرینی جدی و تهدید برای نظام حاکم بسازند.
✅ پیروزی بیسابقه اخوان اردن که بیشترین قرابت را با اخوان فلسطین دارد، و به حاشیه رفتن جریانهای چپ و ملی صرفا مولود نارضایتیهای داخلی نیست، بلکه بیشتر محصول دو عامل طوفان الاقصای حماس و جنگ غزه است که دوباره جریان اسلام سیاسی را به ویترین سیاست در منطقه باز گرداند.
🌀 حمله هفتم اکتبر، به نتیجه نرسیدن جنگ همه جانبه اسرائیل برای حذف آن و همچنین بیعملی رژیمهای عربی در مقابل نسل کشی در غزه دوباره به برآمدن اسلام سیاسی کمک کرد. در واقع «یکی» از دلایل این بیعملی و چه بسا نوعی همراهی عربی پنهان برای حذف حماس به ویژه در ماههای نخست جنگ، نگرانی مخالفان دو محور اخوان و ایران از پیامدهای منطقهای شکست این جنگ در جهت بازگشت دوباره اسلام سیاسی سنی و نیز فربه شدن بلوک ایران و متحدان آن در لبنان، یمن و عراق است که هر کدام به طریقی در این جنگ مشارکت دارند. حماس در این میان با اولی قرابت نسبی و ایدئولوژیک و با دومی پیوند سببی و ژئوپلیتیک دارد.
🏷 #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #جبهه_العمل_الاسلامی #اردن_هاشمی
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️ نیشگون بالیوود به ظلم و نژادپرستی کارفرمایان سعودی در حق کارگران مهاجر شرق آسیا 🎥 فیلم جدید «ح
⚡️ نقدی بر یادداشت «نیشگون بالیوود به ظلم و نژادپرستی کارفرمایان سعودی در حق کارگران مهاجر شرق آسیا»
✍ به قلم: دکتر سید احمد هاشمی (از برادران اهل سنت، عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان و دکتری علوم قرآن از دانشگاه مالزی)
🔹 سلام علیکم جناب آقای سیدعلی بطحایی محترم؛ ممنون از کانال خوب و مفیدتان که قابل استناد و مطالعه است.
🔸 در مورد مطلب فوق، خواستم ملاحظه دوستانه ای را خدمتتان عرض کنم. شکی نیست که نژاد پرستی در هر صورتی مذموم و نکوهیده است خواه عربی، خواه ترکی و خواه ایرانی. ولی در مطلب جنابعالی نکته ای مشاهده کردم که با عرض پوزش منصفانه نبود آنجا که فرموده بودید:
آنچه در حاشیه این فیلم پر رنگ است، نژادپرستی اعراب در تحقیر سایر زبانهاست. همانطور که می دانیم، بر خلاف ما ایرانیان که نسبت به ورود واژه های غیر فارسی به زبان خود حساس نیستیم، اعراب نسبت به واژه های غیر عربی به زبان عربی خود بسیار حساسند. مثلا واژه های غیر عربی مثل «تهران» برای اینکه در عربی مشخص شود که غیر غربی است به «طهران» تبدیل و اسامی غیر عربی با دخل و تصرف در حروف و جابجایی کاملا از زبان عربی متمایز می شوند. این نژاد پرستی زبانی، در تعامل با انسانهای غیر عرب بویژه کارگران مهاجران غیرعرب تسری مضاعف دارد.
❌ مطلب فوق از این جهت منصفانه نیست که این پدیده را تعمیم داده اید یعنی همه ی اعراب را با یک چوب زده و همه را نژادپرست نامیده اید و از آن سو همه ایرانیان را از نژاد پرستی تبرئه فرموده اید. بنده این تصویر کلیشه ای از اعراب را در شأن فرهیخته ای همچون جنابعالی نمی دانم. من هم به شدت با شما موافقم که کم و بیش در کشورهای خلیجی با کارگران آسیایی برخورد نامناسب می شود و عربیت و داشتن تابعیت خلیجی، ملاک درجه بندی بین شهروندان محسوب می شود، ولی این پدیده عمومیت ندارد، و دلایل نقض آن زیاد مشاهده شده که ذکر نمونه های آن سر دراز دارد.
✅ بر همین مبنا در میان ایرانیان خودمان هم هر دو مورد وجود دارد، یعنی ایرانیانی به شدت بیگانه ستیزند؛ بطوری که نه هندی ها و آفریقایی ها و مردمان جنوب شرق آسیا، بلکه افغانهایی که اشتراک زبانی، فرهنگی، نژادی، دینی و ...با ما دارند و کشوزشان تا قبل از سال ۱۸۶۵م بخشی از کشور ما بوده را بیگانه می دانند و نسبت به آنها چه ظلمهايي که روا نمی دارند، از آن سو ایرانیان انسان دوستی که پیرو خط شیخ اجل اند و همه ی بنی آدم را اعضای یک پیکر می دانند، و اصول اخلاقی و انسانی را در تعامل با همه انسانها رعایت می کنند.
✳️ پس نه همه ی ایرانیان بشردوستند و نه همه ی اعراب نژاد پرست.
❌ نکته عجیب و قابل تأمل شما در استدلال به نژادپرستی اعراب ونژادناپرستی ایرانیان آنجاست که فرموده اید:
« همانطور که می دانیم، بر خلاف ما ایرانیان که نسبت به ورود واژه های غیر فارسی به زبان خود حساس نیستیم، اعراب نسبت به واژه های غیر عربی به زبان عربی خود بسیار حساسند.»
1⃣ اولا: اگر ما ایرانیان نسبت به ورود واژه های غیر فارسی به زبان خود حساس نیستیم، پس این همه پویش، پیمایش، فراخوان، مطالبه گری، انجمن و... در فضای مجازی و حقیقی جهت پالایش زبان فارسی از زبان عربی برای چیست؟
آری ما ایرانیان نسبت به ورود واژه های انگلیسی، فرانسوی و لاتین به زبان خود حساس نیستیم، چون آن را کلاس و پرستیژ می دانیم.
2⃣ ثانیا: استدلال شما برای اثبات مقدمه ی بالا عجیب تر است آنجا که فرموده اید:
مثلا واژه های غیر عربی مثل «تهران» برای اینکه در عربی مشخص شود که غیر غربی است به «طهران» تبدیل و اسامی غیر عربی با دخل و تصرف در حروف و جابجایی کاملا از زبان عربی متمایز می شوند.
عرض شود که عاریت گرفتن و عاریت دادن واژگان در همه زبانها بسیار معمول و طبیعی است، کما اینکه طبیعی است که وقتی واژه ای از یک زبان وارد زبان دیگری می شود، دچار تغییر در ساختار و معنا شود، برای مثال آیا مریض در زبان فارسی با مریض در زبان عربی یکسان تلفظ می شود؟ آیا مخابرات در فارسی با مخابرات در زبان عربی یک معنا دارند؟ آیا رستوران در زبان فارسی با رستوران در زبان انگلیسی و فرانسه یکسان نوشته و تلفظ می شوند؟
آیا تغییر در ساختار لفظی یا معنایی واژگان عاریتی، دلیل بر حساسیت و نژادپرستی صاحبان آن زبان است؟
قطعا نیست چون طبیعت هر زبان اقتضا می کند که واژگان عاریتی دچار تغییر و گاه تحریف شوند که این پدیده را اصطلاحا "قولبة" یعنی به قالب در آوردن گویند.
با احترام
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #عربستان #نژاد_پرستی #ناسیونالیسم #حقوق_بشر
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J