#چندثانیه
✔️ شباهت دیوبندیه و طالبان در موضوع حساس "استغاثه" با شیعه
🔴 مولا محمد قاسم نانوتوی موسس دارالعلوم دیوبند [مشهور به الازهر آسیا] در شمال هندوستان، در نظری قابل تأمل در مورد استغاثه معتقد بود که موضوع استغاثه از موضوعات دقیق کلامی است که درست موشکافی نشده است.
🔵 وی می گفت که: به دلیل آنکه عوام از استغاثه درک درستی ندارند، نهایتاَ اعمالشان به شرک آلوده می شود و از این جهت استغاثه برای عوام شرک است.
ولی چنانچه عالم اسلام شناس بداند که چه می گوید استغاثه برای او هیچ اشکالی ندارد و هرگز با توحید منافاتی ندارد.
☑️ نکته:بین استغاثه وتوسل از نظر کلامی تفاوت وجود دارد: در توسل انسان مستقیما به سراغ خداوند میرود و وسیله را نیز با خودش میبرد و می گوید خدایا به حق پیامبرت حاجات من را برآورده کن.
اما در استغاثه شخص مستقیما سراغ واسطه رفته و میگوید: «یا محمد» ، «یا علی». که هر دو صورت جایز است.
توسل یعنی درخواست از خدا و واسطه کردن ذات ولی خدا؛ در حالی که استغاثه یعنی درخواست کار خدایی از ولی خدا.
در قالب مثال دیگر استغاثه یعنی ای امام رضا شفای فرزندم را از تو می خواهم.
✅ بنابراین استغاثه از نظر دیوبندیان و بالتبع طالبان با شیعه تفاوت چندانی ندارد و این تفاوت جوهری وهابیت نجدی با دیوبندیان هندی است.
📚منبع سیری در زندگانی ملاقاسم نانوتوی نوشته مولوی گیلانی صفحه ۸۲
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
مسلمنا muslimnair
🗒 گزارش میدانی یک سفرنامه، از میزان توفیق سیاست نمادگرایانه اردوغان در استانبول( در دو فَرَسته)
✅ آیا از کلیسا و موزه ایاصوفیه [ از یک سال پیش بخوانید مسجد ] آبی برای سیاست های اسلام گرایانه اردوغان گرم میشود؟
✍به قلم محمدجواد حسین زاده
https://t.me/muslimnair
🔹فرضیه: تمرکز سیاست های اسلام گرایانه اردوغان بر احیای نمادهای عثمانی
⌚️مدت مطالعه: پنج دقیقه
🔹 روز شنبه وقتی اینستاگرام را دیدم، با این خبر مواجه شدم: «اردوغان در اولین سالگشت بازگشایی ایاصوفیه به عنوان مسجد، در پیامی نوشته است: «به مدد خداوند صدای اذان و دعا و تلاوت قرآن تا روز قیامت در این مسجد ادامه خواهد داشت». همین خبر کوتاه بهانهای شد برای واکاوی اوضاع و احوال نماز جمعه، آن هم به وقت ایاصوفیه!!!
🔹 داستان از این قرار است که سفر به استانبول طوری برنامهریزی شده بود که تا جمعه در استانبول بمانیم. برادر اسلامگرایمان هم بتواند در ایاصوفیه که به همت اردوغان نمادی برای اسلامگرایان ترکیه شده، نماز جمعه را اقامه کند.
🔹 پیش از این، دوستمان بارها به استانبول سفر کرده بود و برای بازدید از موزه ایاصوفیه باید ده لیر پرداخت میکرد. اما اینبار به مدد اقدام اردوغان و تبدیل شدن موزه ایاصوفیه به مسجد، با یک تیر دو نشان میزد، یکی داخل ایاصوفیه را میدید و دیگر اینکه به حکم «من صلّى معهم فی الصف الأول کان کمن صلّى خلف رسول الله صلى الله علیه وآله فی الصف الأول» ثواب نماز پشت سر رسول خدا(ص) را به دست میآورد.
🔹جمعه روز آخر سفرمان بود و برنامه خاصی به جز شرکت در نماز جمعه ایاصوفیه نداشتیم. حدود یک ساعت به اذان حرکت کردیم و با «تراموا» به سمت ایستگاه «سلطان احمد» حرکت کردیم. تا آن روز بیشتر رفت و آمدها با مترو بود و از این اتوبوسبرقی قطار شکل و ریلداری که بخشهای مرکزیتاریخی استانبول را به هم وصل میکند، استفاده نکرده بودیم. همین بهانهای شد تا دوستان به مثابه سخنان پیش از خطبههای نماز جمعه در ستایش تدبیرهای اردوغان در دوران شهرداری، داد سخن دهند و اینگونه از سختی هوای گرم و شرجی استانبول بکاهند.
🔹مقصد اصلی ایستگاه «سلطان احمد» بود و از همینجا تعداد زیادی که به سمت نماز جمعه میرفتند افزایش پیدا میکرد. البته جمعهها در همه مساجد ترکیه نماز جمعه میخوانند و غالبا حتی اگر هیچ روز هفته را نماز نخوانند ولی در نماز جمعه شرکت میکنند. به همین خاطر یکی از کسانی که در جریان سفر با او دیدار داشتیم، با نگاهی تک ساحتی و شاید با بیانی مبالغه آمیز معتقد بود که آنچه دین را در جامعه ترکیه حفظ کرده، همین نماز جمعه است، نماز جمعهای که فقط مخصوص به ظاهر متدینان نیست...
به هر حال، دوست امّتی ما برای ورودی ایاصوفیه به در بسته خورد و برادران ستاد نماز جمعه نمیگذاشتند کسی داخل شود و هرچند دقیقه فقط چند نفری را عبور میدادند تا وارد شوند.
پس از عرقریزانی حسابی تنها روزنههای امید برای ورود بسته شد و دوستمان به امید اینکه با نیتی که داشته از ثواب نماز جمعه در چنین مکان مقدسی بهرهمند شده، رضایت داد تا از شرّ آفتاب و ازدحام جمعیت خلاص شویم.
🔹مقصد بعدی مسجد آبی بود تا حالا که دوستمان از ثواب خاص نماز در ایاصوفیه محروم شده، لااقل ثواب نماز جمعه در مسجدی دیگر را از دست ندهد. مسجد آبی فقط چند صد متری از ایاصوفیه فاصله دارد و سلطان احمد از سلاطین عثمانی آن را ساخته و خودش هم در همان نزدیکی و در مقبره بزرگی دفن شده است. نماز جمعه به پایان رسید و همسفران به علت شلوغی پس از نماز جمعه ترجیح دادند از خیر نماز تحیّت و بازدید موزهطور از ایاصوفیه بگذرند و ضمن زیارت وداع، آرزو کنند جمعهای دیگر در استانبول باشند و ساعت ده صبح سجاده به دست وارد ایاصوفیه شوند و پشت میلههای جایگاه ویژه اردوغانیان، به انتظار نماز جمعه چرت بزنند.
🔹بر حسب ظاهر آخرین برنامه سفر هم تمام شده بود و شب که شد دوستان آماده میشدند تا فردا به سمت فرودگاه حرکت کنند. اما از آنجایی که درجه اسلامگرایی نگارنده به پای دوستان نمیرسید و انگیزههایی با رنگ و لعاب سکولارمنشی او را رها نکرده بود، ترجیح داد که صبح پیش از حرکت به سمت فرودوگاه خودش را به ایاصوفیه برساند و با محک تجربه دینی درباره مسجد یا کلیسا و موزه بودن ایاصوفیه قضاوت کند.⬅️⬅️
⬅️⬅️ شنبه صبح خبری از سجادههای دیروز نبود. هنگام ورود به همت ستاد نماز جمعه به توریستهایی که پوشش حداقلی داشتند، پوششهای سرتاسری( شبیه لباسهای کادر درمان) داده می شد. البته تعداد انگشت شماری بودند که بلد بودند و عملا میپذیرفتند به احترام تصمیم اردوغان و قوانین ستاد نماز جمعه از این پوشش استفاده کنند.
🔴 از همان ابتدا نگارنده عزمش را جزم کرده بود با تجربه دینی خودش را به جهان اسلام و دوستان امّتی نزدیک کرده و ایاصوفیه را یک مسجد بداند و ببیند. ولی متأسفانه همان ابتدا نیمه سکولار مغزش بیدار شد و دیوار نگارههای که از دوران سیطره بیزانس بر دیوارههای این بنا باقی مانده، یکباره تجربه دینی را از اسلام به سوی مسیحیت کشاند و بار دیگر دریافت که شنیدن کی بود مانند دیدن و حق با کسانی است که با استناد به این دیوار نگارهها با تصمیم اردوغان مخالف هستند.
🔹 تلاشهای نیم کره اسلامگرای مغز برای دفاع از اقدام اردوغان و مرور داستان فتح استانبول و حماسهسرایی درباره آن هم فایدهای نداشت، چراکه نگارنده به چهارچوب در رسیده بود و در همین گیرودار دید که «guide museum»هایی که هنوز نفهمیدهاند «mosque guide» شدهاند، به دور از چشم اردوغان و با شور و هیجانی که شاید بستگی به جنسیت و ملیت توریستها داشت، به چالههای جلوی در و چارچوب اشاره میکنند و داستانهای اساطیری از دوران بیزانس میگویند و اینکه عصاهایشان را به نشانه تعظیم اینجا میکوبیدند و این چالههای در سنگ نشسته، اثر عصای آنهاست!
🔹 نگارنده به محض ورود به ایاصوفیه با دوست غیر ایرانیاش که تحت تأثیر اسلامگرایان نیست و همان پارسال از اقدام اردوغان تعجب کرده بود، همراه شد و با تجربه دینی و مشاهده معماری و دیوارها و دیوارنگارهها دریافت که آنجا کلیسا و موزهای است که با سیاست های عثمانیان منبر و محرابی برای آن ساخته شده و مسلمانان روزگاری با حمایت پادشاهان عثمانی و امروز با حمایت اردوغان در آنجا نماز جمعه میخوانند.
🔹تابلوی چند زبانه از وقفنامهای مفصلی که سلطان فاتح سعی کرده با آن ایاصوفیه را تبدیل به مسجد کند و چند نفری را مأمور کرده تا با اقداماتی فضای آنجا را به مسجد تبدیل کنند نیز نه برای توریستها جذاب است و نه توانسته فضای این کلیسای دوران بیزانس را تغییر دهد.
🔹 ایاصوفیه کلیسا و موزهای است که مسلمانان در آن نماز جمعه میخوانند، همانگونه که مسجد آبی و دیگر مساجدی که در دوران عثمانی ساخته شده، عبادتگاههایی است که امروزه توریستها از آن بازدید میکنند.
✅ اما گویا اردوغان میخواهد با مانور بر این مسئله، اسلامگرایان را متحد و به خودش نزدیکتر کرده و با این قبیل اقدامات، محبوبیت آسیبدیدهاش در این دوران طولانی ریاست جمهوری را ترمیم کند. بویژه آنکه انتخابات شهرداری استانبول را به رقبایش واگذار کرده و همین نشانهای از افول محبوبت اردوغان است که ممکن است به کنار گذاشتن او از ریاست جمهوری منجر شود.
✔️ از سوی دیگر، داستانی بر سر زبانهاست که مسیحیان با تمسخر به مرحوم میرفندرسکی فیلسوف دوران صفویه گفتند که چرا کلیساهای ما زیبا و آباد و مستحکم است ولی مساجد شما فرسوده و رو به ویرانی است؟ وی گفت: ویرانی مساجد به علت عبادتهای جدی و مستمر و همراه با خشیت ماست که بر ساختمان مساجد تأثیر میگذارد. از این رو میرفندرسکی اجازه گرفت شبی در کلیسای مسیحیان عبادت کند. وی مشغول عبادت شد اما فقط ساعاتی از عبادتاش گذشته بود که دیدند کلیسا در حال حال فرو ریختن است. در همان حال میرفندرسکی از کلیسا خارج شد و ساختمان فرو ریخت.
نمیدانم منبع و منشأ ساختن و پرداختن این داستان کجاست ولی به هر حال اگر اردوغان میخواهد ایاصوفیه فراتر از نمایشهای سیاسی و واقعا مسجد شود، باید از کسی مانند مرحوم میرفندرسکی بخواهد که در ایاصوفیه عبادت کند و پس از فرو ریختن آن، مسجدی در آن مکان بنا کند والا همانگونه که سلطان محمد فاتح نتوانست با وقفنامه عریض و طویلاش حال و هوا و هویت اصلی ایاصوفیه را از بین ببرد، اردوغان نیز نمیتواند از ساختمانی که روزی کلیسا بوده، سپس مسجد خوانده شده و سالها موزه بوده، مسجدی برای نوعثمانیان بسازد و نوعثمانیان ترکیه باید فکر دیگری برای افت و افول محبوبیتشان کنند.
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/chalesh-ha/3197-2021-07-29-18-49-30.html
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
#دانلود_کتاب
📙علم الکلام الجدید؛ سؤال المنهج في نص العلمين محمد باقر الصدر و طه عبد الرحمن، علی زین العابدین حرب، دارالحکمیه لبنان، ٢٠٢٠میلادی
🔴 نسبت میان "کلام جدید" و "علم کلام" از مباحث کلیدی در ماهیت شناسی کلام نوین اسلامی است.
🔹 به عبارتی آيا وصف تجدّد علم کلام، حقيقتا به خود كلام منتسب است يا وصفی است مجازی؟
📚 در اثر PDF پیوست، آرای دو متفکر بزرگ جهان اسلام به صورت تطبیقی در این موضوع، در کنار یکدیگر آمده است.
✔️ آیت اللّه سید محمدباقرصدر از نجف اشرف از تکامل علم کلام و دکتر طه عبدالرحمان مراکشی از نو شدن علم کلام، داد سخن را سر داده اند.
📙 سید محمدباقر صدر به عنوان یک نواندیش اصیل و جامع الاطراف از شیعه با آرای متحول کننده از یک سو، و از طرف دیگر "طه عبدالرحمان" در قاموس یک فیلسوف نوگرا و آشنا به ظرفیت های جدید علم کلام از اهل سنت با ایده پردازی های جدید، لذت مطالعه این کتاب را دوچندان کرده اند.
🔖 مدیریت علمی سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمْنا ترجمه، نقد و بررسی آرای این دو متفکر بزرگ در این موضوع را در قالب محصولات پژوهشی و تحقیقات علمی به کلام پژوهان پیشنهاد می کند.
#پیشنهاد_پژوهش
#کلام_جدید
#محمد_باقر_صدر
#طه_عبدالرحمان
#دانلود_کتاب
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اپ(3):
https://chat.whatsapp.com/L
#چندثانیه
🔹روزآمدی و تحول در موضوع آشنایی با جهان اسلام در حوزه های علمیه نیازمند یک " بازنگری اساسی" است.
🔸چندین قرن است که بحث های بین الفرقه ای " معتزلی - اشعری " به سردی گراییده، حال اینکه تنور برخی از این مباحث در آموزش های حوزوی کماکان داغ است!!!
🔴 با تدریس کتاب متقن "المحاضرات فی الاهیات" از آرای کلامی ماتریدیه به عنوان عقیده پرطرفدار جهان اسلام معاصر بی اطلاع خواهیم بود.همچنین برخی کتب تألیف قرن اخیر، در کنار کتاب "باب حادی عشر" تألیف قرن هشتم قرار می گیرند و تحولات گسترده جهان اسلام، کمترین تغییری در مباحث کلامی ایجاد کرده است.
✅ از همه غریب تر این که در مناظرات بین الفریقین، روایات اهل سنت به صرف ورود در "صِحّاح ستّه" یا "تصحیح حاکم نیشابوری" بی چون و چرا فرض می شوند؛ حال آنکه اَلبانی و حوینی ها و... طرحی جدید در این مباحث ریخته اند و مباحث رجالی و درایی در این موضوعات حساس، بسیار متفاوت شده اند.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
مسلمنا muslimnair
🌐 #معرفی_کتاب
📚 #نقد_مبانی_سلفیه_جهادی
🔹گروههای تکفیری برای اولین بار به خیال برپایی خلافت اسلامی، در سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۴ میلادی در مصر ظهور یافتند و پس از تهاجم شوروی به افغانستان به آنجا رویآوردند و به افغانالعرب مشهور شدند. این افراد جهاد را واجب عینی میدانستند و با تمسک به فتاوای ابن تیمیه به تکفیر مسلمانان پرداختند. تاکید فراوان این گروهها بر جهاد باعث شد تا به سلفیه جهادی مشهور شوند. این گروهها به بهانه برپایی حکومت اسلامی معتقد به هجرت و جهاد در هر مکان و زمان بوده و دموکراسی ایجاد شده در برخی از کشورهای اسلامی را از مصادیق بارز حکم به غیر ما انزل الله دانسته و معتقدند باید با آن جنگید. آنها با ادعای ظهور جاهلیتی بدتر از جاهلیت دوران پیامبر اسلام، حکم به کفر حاکمان اسلامی داده و تمام مناطق جهان اسلام را دارالکفر معرفی می کنند. جاهلیت، هجرت، خروج بر حاکم، جهاد، دموکراسی، عذر به جهل، تترس و اعتقاد به ذبح مخالفان از جمله مفاهیمی است که در این کتاب به نقد و بررسی آن از دیدگاه سلفیه جهادی پرداختهایم.
☎️ تلفن سفارش :
۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
@ketabsara_adyan