eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 آغاز ثبت نام «دوره آموزشی آشنایی با » 🔰معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌نماید: 🔻برگزاری ادامه سلسله دوره‌های آموزشی آشنایی با 🇹🇷این دوره: آشنایی با کشور به صورت مجازی، در سامانه SKY ROOM 🎙با حضور: استادان و صاحب نظران خبره در حوزه ترکیه ⏳شروع دوره: یکم تا ۸ خرداد ۱۴۰۰( به مدت ۸ جلسه فشرده) 🕰زمان برگزاری کلاس ها: هرشب از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۲:۴۵ 📁همراه با صدور برای شرکت کنندگان 🔴✍ از تاریخ: ۲۷ الی ۳۱ اردیبهشت از طریق لینک زیر:👇 kad.mazaheb.ac.ir 📍هزینه ثبت نام: ۱۰۰ هزار تومان 💠 ۵۰ درصدی ویژه دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه مذاهب اسلامی 🔻مدت ثبت‌نام تمدید نخواهد شد. 🔍پس از ثبت نام قطعی و واریز هزینه، پیوند ورود به نشست، نام و نام کاربری اختصاصی برای شرکت‌کنندگان ارسال خواهد شد. 🇦🇫🇵🇰 پیش از این دوره افغانستان شناسی و پاکستان شناسی نیز برگزار گردیده است. ✅ معاونت فرهنگی و دانشجویی @mazahebnews
مسلمنا muslimnair
📌 آغاز ثبت نام «دوره آموزشی آشنایی با #کشور_ترکیه» 🔰معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی ب
عزیزانی که علاقمند به شرکت در این جلسه هستند بفرمایید از طرف مسلمنا تا از تخفیف پنجاه درصدی استفاده کنند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مخالفت و تکه پرانی ربیع المدخلی(نماینده اسلام سَلَفی) به اسلام سیاسی(اِخوان المسلمین) و تبلیغی جماعت ها(دیوبندی) 🎥 در این کلیپ ربیع المدخلی با لحنی تحقیرآمیز، ثمره صد سال مجاهدت اِخوان المسلمین را تسلط کفار، منافقین و خوارج بر جهان اسلام می داند و مبارزات آنها را عبث و پوچ می خواند. 💥ان شااللّه در نوشتارهای بعدی در مورد نقش مدخلی های سعودی و تبلیغی جماعت های دیوبندی در جهان اسلام خواهیم نوشت. 🌐کانال و سایت علمی تخصصی مسایل جهان اسلام ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
مسلمنا muslimnair
🔹دکتر مهدی فرمانیان: تخریب و منع از بنا برقبور، اعراض از سیره سلف است. ⚫️زمینه های تخریب قبور ائمه بقیع را «دولت انگلستان» با ایجاد درگیری شدید بین عبدالعزیز در منطقه نجد با شریف حسین حاکم مکه بوجود آورد. ✔️این فتنه موجب سلب تولیت بقاع مکه و مدینه - از شرفا که از سادات حسنی وحسینی ومتولیان دیرین حرمین شرفین- به شیخ عبدالعزیزآل سعود اولین پادشاه و بنیان‌گذار پادشاهی عربستان سعودی شد. 🔹وی علما را وادر به تخریب بقاع مدینه به دلیل مخالف با حکم شرع کرد. وقتی نوبت به مزار پیامبر اکرم(ص)رسید، مردم مدینه مقاومت کردند و با مطلع شدن مسلمانان، وی به ناچار از تخریب حرم نبوی دست کشید. 🔹بر روی قبه سبز نبوی دریچه‌ای که با طناب بسته شده است که در مورد علت تعبیه آن نقل شده که به دلیل آنکه در دورانی که مدینه دچار قحطی شدیدی شد، به توصیه عایشه آن دریچه‌ای بالای سقف محل دفن پیامبر(ص) را باز کردند و دعا کردند تا برکات آسمانی نازل و بلایا از آنها دور شود و... 🔹مطالعه کامل⬅️↙️ http://drfarmanian.ir/blog/2021/05/22/دکتر-مهدی-فرمانیان-تخریب-و-منع-از-بنا-ب/ 🌐 کانال علمی - تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
مسلمنا muslimnair
📚 معرفی کتابی در فقه اسماعیلیه 📖 رساله هفت رکن دین، امیرحسین شاه خلیلی، نشر چشم انداز 📔این کتاب نخستین اثر فارسی در فقه اسماعیلیه، شاخه نزاریهٔ آقاخانی است و به عبارتی توضیح المسائل مختصری برای پیروان این فرقه است. 📕 این اثر با معرفی فروع فقه اسماعیلی در کنار یکدیگر با عنوان "رساله هفت رکن دین؛ در عبادات اهل یقین" منتشر شده است. 📗 مؤلف با معرفی احکام فقهی در قالب هفت رکن وَلایت، طهارت، نماز، روزه، زکات و خمس، حج و جهاد به بیان وظایف عبادی شیعیان اسماعیلی پرداخته است. 📘 در پیوست این اثر امیرحسین شاه خلیلی- که از برادران اسماعیلی مذهب ما شیعیان است - به احکام داد و ستد، خوراکی ها و ازدواج و طلاق و ارث پرداخته و نظرات فقهی اسماعیلیه را در این اثر نمایانده است. 📙 اهمّیّت این اثر در فقه پژوهی از آن جهت است که با انتشار آن، می توان امیدوار بود که آقاخانیه ایران به مسائل فقهی بیشتر اهمیت دهند و نشان دهند که اسماعیلیان نزاری همانند سایر مسلمانان به فقه پایبند هستند. 📙 در برخی از کتب ملل و نحل، بدون اشاره به هیچ شاهدی از آثار اسماعیلیه ادعا شده که پس از اعلام قیامت توسط یکی امامان اسماعیلی در قلعه اَلَموت آنان به طور کلی فقه و شریعت را کنار نهاده اند، اما بازگشت به شریعت توسط حسن سوم در قلعه الموت،‌باعث شد که اسماعیلیان دوباره به شریعت بازگشتند. ✔️از آن سو منابع فرقه اسماعیلی ضمن رد ادعاها برخی از ملل و نحل نویسان، بر تمسک بر فقه و احکام شرعی پافشاری می کنند. 📙 لازم به یادآوری است کتاب عربی دعائم الاسلام قاضی نعمان مغربی(٣٦٣ ق) تنها اثر متقدم در فقه اسماعیلیه است. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
مسلمنا muslimnair
🔹 پنجره ای به جریان شناسی جهان اسلام با تورق آثار پژوهشی مرکز المِسبار ✍سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair 🔸مرکز المسبار للدراسات والبحوث، موسسه ای غیرانتفاعی با قلمرو پژوهشی است که مأموریت دارد تا به صورت تخصصی به معرفی و تحلیل جنبش‌های اسلامی در ابعاد فکری، اجتماعی و سیاسی بپردازد و آنها را مورد ارزیابی و رصد قرار دهد. ◾️المسبار در ابتدا در سال 2005 میلادی در دو پایتخت بیروت و دُبی با مدیریت ترکی بن آل دخیل، روزنامه‌نگار شهیر و دستیار ولیعهدجوان عربستان بن سلمان فعالیت خود را آغاز کرد. مقر اصلی اقدامات مرکز المسبار در امارات متحده عربی است که هر چند در ظاهر خود را موسسه ای مستقل معرفی می کند؛ اما در باطن یا وابسته به عربستان سعودی است یا در راستای سیاست های حاکمیت امارات، با عربستان سعودی هم سو است. 🔷 این نهاد با داشتن یک تیم منتخب از پژوهشگران متخصص با مراکز مختلف علمی همکاری می کند و تجارب میان متخصصان این حوزه را با استراتژی چرخش ایده ها، مورد حک واصلاح قرار می دهد. ▫️در واقع المسبار همان طور که از نظر لغوی یکی از معانی اش کاوشگر وسفینه فضایی است، سعی دارد در حوزه فرهنگ شناسی و تمدن پژوهی به کاوش و گشودن افق های جریان شناسی جهان اسلام بپردازد. 🔘 بررسی تطبیقی‌ آثار منتشره این مرکز با سایر موسسات همطراز روشن می کند که این مرکز در مقایسه با فعالیت‌های علمی- پژوهشی مراکز علمی همچون «المومنون بلاحدود للدراسات و الأبحاث » - که در سال ۲۰۱۳ توسط متفکران چند کشور به صورت غیرانتفاعی در پایتخت مراکش تأسیس شد – از ژرف نگری و تحلیل های علمی و بنیادین کمتر‌ی برخوردار است. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3184-2021-05-25-09-23-07.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 زیرِپوست خلافت داعش 🎥 در این کلیپ هشت دقیقه ای خواهید دید: 📹 مصاحبه با چند زن ایرانی و همسر جنگجویان در "اردوگاه الهول" در شمال شرق سوریه. 📹 چهره معصومانه کودکان از چندین نژاد جنگجویان داعش 📽 زندگی شصت هزارنفر جمعیت از بازماندگان، وفادران و بازماندگان به خلافت داعش 🌐 کانال تلگرامی و سایت علمی- تخصصی مسايل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️در مدح اختلافات فکری ✔️️همه انسان ها در یک چیز "اشتراک" دارند و آن این است که همگی با هم "اختلاف" دارند. ✔️ آن کسی که بیشتر می داند، بیشتر "مُلایِمت" می ورزد و آنکه کمتر می داند بیشتر "مَلامَت" می کند. ✔️ در صدر اسلام اختلاف میان هشام بن حکم(179ق) و هشام بن سالم(183 ق) و مومن الطاق(160ق) به حدی بود که هشام بن حکم، کتابی در رد آن دو نوشت. ✔️ همچنین اختلاف هشامین تا حدی بود که دسته ای از شیعیان مناظره ای در حل اختلافات آنها برپا کردند و ائمه اطهار (علیهم السلام) ضمن اطلاع از این اختلافات، این تفاوت ها را طرد نمی کردند و نهال اختلافات را از بین نمی بردند. 📚اختیار معرفه الرجال(رجال کشی):۸۳ ✔ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
مسلمنا muslimnair
⚡️جمعیت اهل سنت ایران چقدر است؟ ✍️به قلم: مهدی فرمانیان ✂️برش هایی از متن: 📊 یکی از موضوعات دقیق وحساس، تعیین آمار جمعیت اهل سنت در ایران اسلامی است. آمار‌های منتشر شده در این زمینه بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. یقینا دو پارامتر «سیاسی – تبلیغی» و «علمی» مهم‌ترین دلایل ارائه‌ی آمارهای گوناگون در این زمینه هستند. 📈 یکی از گزارش هایی که کمی به واقعیت نزدیک است، رساله دکتری عبدالظاهر سلطانی در دانشگاه اوزاعی لبنان با عنوان «اهل سنت ایران، فرصت ها و چالش ها» که در سال ۱۳۹۵ منتشر شد. وی جمعیت اهل سنت ایران را (به غیر از تهران) حدود «نه میلیون و پانصد هزار نفر» دانسته است. به نظر نویسنده جمعیت اهل سنت تهران، حدود «یک میلیون نفر» هستند و سند خود را در این آمار «گفته می شود» بیان کرده است. بنابراین به نظر ایشان حدود «ده میلیون و پانصد هزار نفر» از جمعیت ایران را برادران اهل سنت تشکیل می دهند، اما جمع آمار تفکیکی ایشان با استان تهران، نه میلیون و نهصد و دوازده هزار نفر است! یعنی جمعیت اهل سنت ایران جمعا ده میلیون نفر است. 📊 تحلیل و ارزیابی مطالب دکتر عبدالظاهر سلطانی در پراکندگی اهل سنت ما را به این جمع بندی می رساند که جمعیت اهل سنت ایران حدود «دوازده درصد : % ١٢ » از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد. 📊مطالعه کامل با جزئیات⬅️↙️ http://drfarmanian.ir/blog/2021/05/29/جمعیت-اهل-سنت-ایران-چقدر-است؟/ 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
مسلمنا muslimnair
⚡️اسلام سنتی و دغدغه احیای حقوق زنان ✍به قلم سید علی بطحائی https://t.me/muslimnair ✂️برشهایی از متن: 🔷 نشانه مهم اسلام سنتی در میان جریانات اسلامی، بی تفاوتی و اعتزال اجتماعی از تحولات دنیای معاصر است. ♦️رصد تحولات جوامع انسانی نشان می دهد که در دنیای آینده، توجه به حقوق زن یکی از مهمترین چالش انسان معاصر خواهد بود. 🔹 در برخی جوامع اسلامی حتی مُبّدل پوشی و تغییر تُن صدای بانوان برای تصاحب منصب خطبه های نمازجمعه برای ایفای حقوق خود گزارش شده است. از آن سو برخی جوامع نیز برخی زنان مُبدل پوشی برای رفتن به استادیوم ورزشی را پیگیری می کنند و جوامع سکولار غربی نیز با طرح ایده «برتری قانون و اخلاق زنانه» در اجتماع آن را راهکار اِحیای حقوق زنانه در جوامع می دانند.خوب یا بد، زشت یا زیبای آن وقایع در اینجا مدنظر نیست و نگارنده در صدد شرح ماوقع رخدادهاست و نه قضاوت و جانبداری از آنها. 🔶 اخیراً یکی از منادیان اسلام سنتی کتابی با عنوان «الصبر علی الزوجات والحلم علیهن» منتشر کرده که حکایت از بی خیالی مؤلف به مختصات دنیای معاصر دارد و البته کاربران حساس فضای مجازی نیز سیر نویسنده در عالم هَپَروت را، با تکّه پرانی طنازانه پاسخ دادند تا شاید اعتمادبه نفس او در انتشار چنین موضوعاتی را به مَسلَخ بکشانند. 💠 از آن سو خبر بسیار مهم و کمتر مورد توجه تغییر فتوای آیت الله العظمی شیخ اسحاق فیاض(مدظله) که از شاخص ترین چهره های اسلام سنتی و برجسته ترین مقرر دروس فقه حضرت آیت الله العظمی خویی(رحمه الله علیه) حکایت وگزارش دیگری از پوست اندازی جدید اسلام سنتی دارد. ❇️ حضرت ایشان سلسله جنبان احیای حقوق زنان در اسلام سنتی و البته در قامت مرجعیت و ملجئیت دینی هستند. به هر حال می توان به صورت اجمالی احتمال زایشی جدید در اسلام سنتی را متوقع بود؛ البته ناگفته نمی ماند که جریانی که در قدوقواره های مرجعیت اسلام سنتی پای به جریان شناسی اسلامی می گذارد بسیار مولودی دیرپا؛ ولی پایدار و پر برگ و بار خواهد بود....چنین باد مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3185-2021-06-01-10-58-05.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
میدان تقسیم استانبول پیش از ساخت مسجد
📸تصویری از مسجد میدان تقسیم و نماد سکولاریسم ترکیه در وسط میدان
مسلمنا muslimnair
⚡️افتتاح مسجد میدان تقسیم استانبول، پیروزی اسلام گرایی بر سکولاریسم حکومتی https://t.me/muslimnair ✂️برش هایی از متن: 🔹 افتتاح مسجد میدان تقسیم (تکسیم درگویش محلی) را نباید در قد وقواره گشایش یک مسجد تحلیل کرد؛ بلکه این افتتاح نمادی از زنجیرهٔ کوشش های اسلام گرایان در ترکیهٔ سکولار است. 🔹جایگاه استراتژیک میدان تکسیم در این کلانشهر، چیزی شبیه جایگاه میدان تایمز نیویورک، میدان ترافالگار لندن و میدان التحریر قاهره است. 🔹این میدان که هویت و نماد سکولاریسم در دوران آتاتورک بنیانگذار ترکیه امروزی است به نوعی یکی از چالش های رویارویی اسلام گرایان وسکولارهاست. 🔹 از زمان آتاتورک تا امروز عمده مراکز لهو و لعب، مفساد اخلاقی، کلوپهای شبانه، مراکز ضدعفت وحتی N.G.O های همجنسگرایان و... در این میدان مستقرشده اند. 🔹شاید بتوان گفت با ساخت این مسجد در آینده سر وصدای اسلام گرایان از میدان تقسیم و از این مسجد به سراسر جهان اسلام مخابره شود، همانند سروصدایی که از میدان التحریر قاهره به گوش جهانیان رسید. ✍به قلم سید علی بطحائی مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3186-2021-06-03-10-16-13.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
مسلمنا muslimnair
⁉️چرا نرخ باروری در استان سیستان و بلوچستان بالاتر از سایر استان های کشور است؟ https://t.me/muslimnair ✅ رسول صادقی، جمعیت‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران معتقد است بین 8 تا 10 درصد جمعیت ایران، اهل سنت هستند و باروری بالا در میان قوم بلوچ ناشی از دغدغه های مذهبی آنان نیست. 🔹نکته اینجاست که اگر مذهب عامل اصلی بالا بودن نرخ باروری میان اهل سنت باشد، باروری در استان‌های غربی كشور (كردستان و آذربایجان غربی) كه اهل تسنن هستند نیز باید بالا باشد،‌ اما در این استان‌ها باروری‌شان حتی پایین‌تر از نرخ میانگین باروری كشور است. 💠 علل اصلی نرخ بالای باروری در استان سیستان و بلوچستان عبارتند از: 1️⃣ یکی از علت ها، شبكه قوی خویشاوندی در این استان است. از هر پنج ازدواج در این استان، چهار ازدواج با فامیل و خویشاوند است. در مقابل، در شمال كشور و استان گیلان كه پایین‌ترین باروری را دارد، از هر پنج ازدواج، چهار ازدواج با غیرفامیل است. 2️⃣ افراد شیعه مذهب در سیستان و بلوچستان ضریب باروری بالاتری در قیاس با بقیه استان‌ها دارند. بنابراین نرخ باروری در این استان را باید در عواملی غیر از مذهب جستجو کرد. 3️⃣ نرخ پایین سواد زنان تاثیر مهمی بر نرخ بالای باروری گذاشته است. سطح برخورداری پایین از مواهب توسعه‌ای می‌تواند نقش مهمی در وضعیت متفاوت جمعیتی این منطقه داشته باشد. 4️⃣ مهاجرت گسترده‌ شیعیان به سمت خراسان رضوی و عدم امكان مهاجرت گسترده اهل سنت استان،‌ عامل دیگری بر تغییر ترکیب نسبت جمعیت اهل سنت به شیعه داشته است. ✔️بنابراین نقش مذهب بر باروری بالا در استان سیستان و بلوچستان جدی نیست و نقش تفاوت‌های قومی و استانی در باروری بالای این استان علت اصلی است. 📚 علاقمندان برای بررسی ومطالعه بیشتر بنگرید: خبرگزاری جمهوری اسلامی (مصاحبه ایرناپلاس با رسول صادقی) در ۲ مهر ۱۳۹۷. کد خبر ۸۳۰۴۲۰۲۳ 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL