eitaa logo
حدیث آرزومندی
132 دنبال‌کننده
1هزار عکس
25 ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
عیدفطر برای آیت الله مکارم شیرازی هم احراز شد☝️ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی https://makarem.ir/index.aspx
سلام استاد عیدتون مبارک ما که مقلد آقای سیستانی هستیم چیکار باید بکنیم؟ سلام علیکم ممنونم طبق نظر آیت الله سیستانی حکم حاکم شرع در ثبوت ماه اعتباری ندارد و آنچه دفتر معظم له اعلام می کند برای راهنمایی و کمک به مقلدان است لاغیر. بنابراین اگر از اعلام رویت آیت الله مکارم شیرازی که به تازگی رسانه ای شده و باایشان هم مبناهستند_ یعنی تعدد افق و چشم عادی را ملاک می دانند_برای شما ودیگر مقلدان معظم له اطمینان حاصل شود می توانند افطار کنند و در غیر این صورت باید به روزه ادامه دهند. ۹۹/۳/۴_ @muslims_1
💠 بروز اختلاف در عیدفطر دراغلب سالها 🔻 انصاف این است که اختلاف در حلول ماه مبارک رمضان یا شوال در یک کشور مانند ایران، خوشایند نیست وموجب تحیر مردم متدین و تضعیف فقه می شود، برای رفع اختلاف، اگر عزمی برای آن باشد، راه حل وجود دارد، ولی راه حل باید ،مطابق مبانی فقهي باشد، واحتمال مطابقت آن با واقع ونفس الامر بیش از سایر طرق وموافق نظر مشهور فقها، ونیز قابل عمل باشد، با عنایت به این جهات می دانیم که آنچه اکنون موجب اختلاف در حلول ماه می شود دو امر است: 1. اعتبار اشتراط اتحاد آفاق یا عدم اعتبار آن. 2. اعتبار رؤیت با چشم مسلح وعدم آن، خوشبختانه در هر دو موضوع یک نظر شاذ و نادر ونظر دیگر مشهور بین فقهای امامیه است، زیرا در مورد اول، این مساله صریحا از زمان شیخ طوسی تا کنون در فقه مطرح بوده وراجع به آن بحث شده است وتا قبل از آیةالله خوئی رحمه‌الله حتی 5نفر از فقها هم قائل به آن نبوده اند، وبعد از اینکه ایشان قائل به آن شد هم عده زیادی از فقها بر آن رد نوشتند که ما در کتاب رؤیت هلال این رود را آورده ایم از جمله حضرات آیات، سید عبدالله شیرازی، مقیم مشهد، علامه شعرانی، مروج جزایری صاحب شرح معروف کفایه، علامه تهرانی، آیة الله قديري، آیة الله سبحاني و... نیز آیة الله منتظری و آیة الله سیستانی که شاگرد خاص آیة الله خوئی است نظر ایشان را رد کرده اند و اخیرا هم ازآیة الله زاده سيستاني جناب آقا سید محمد رضا نقد مفصلی بر نظر آیةالله خوئی رحمه الله منتشر شده است، بنابراین نظر آیة الله خوئی جدا نادر وخلاف مشهور است، بنابراین در این مسأله اگر به نظر مشهور عمل شود به نظر بیش از 90درصد فقها عمل شده وازفقهای معاصر ودر قید حیات، مانندحضرات آیات آقایان سيستاني وشبیری وسبحانی ومکارم ونیز مقام معظم رهبری قائل به آنند، 🔸 واما فرع دوم موجب اختلاف یعنی اعتبار یا عدم اعتبار چشم مسلح، این فرع سابقه چندانی ندارد و اولین بار، فیما نعلم، میرزای نائینی رحمه الله آن را مطرح کرده وچشم مسلح را معتبر ندانسته است و از زمان ایشان تا زمان ما اکثر قریب به اتفاق فقها مثل ایشان فتوا داده وآن را معتبر ندانسته اند از جمله حضرات آیات امام خمینی، خوئی، شهید سید محمد باقر صدر، شهید سید محمد صدر، منتظری، واز مراجع در قید حیات حضرات آیات آقایان سیستانی، سبحاني، شبیری، مکارم، خلاصه نظر مشهور فقها عدم اعتبار است وعده کمی از فقها آن را معتبر دانسته اند مانند حضرات آیات فاضل، مقام معظم رهبری، وهاشمی شاهرودی، بنابراین در این فرع نیز نظر مشهور عدم اعتبار است،، اتفاقا در هر دو مساله فتوای امام خمینی طبق مشهور است واگر در این فرع طبق نظر امام خمینی عمل شود اختلافی پیش نمی آید، واز سوی دیگر تعدادی از فقهای طراز اول در قید حیات مانند آیات سیستانی و شبیری قائل به آن اند و با عنایت به جواز تبعيض در تقلید، برای مقلدان مراجع بزرگواری که فتوای شان مخالف مشهور است مشکلی پیش نمی آید، علاوه بر این جهات نظر امام خمینی ومشهور یک مؤيد هم دارد و آن اینکه هم در روایات و هم در فتوای فقها هست که روزی که شک داریم اول شوال است یا آخر ماه رمضان، وظیفه داریم روزه بگیریم واخر ماه رمضان حساب کنیم، واین فقط با عمل به نظر مشهور سازگار است،، 🔺خلاصه اینکه در حلول ماه اگر به فتوای امام خمینی و مشهور فقهای در گذشته ومعاصر عمل شود اختلاف مرتفع می شود ومطابق مبانی فقهي هم هست واحتمال مطابقت آن با واقع خیلی بیشتر از سایر انظار است و از این جهت مؤيد به حکم عقل هم هست (رضا مختاری) https://b2n.ir/416441
حدیث آرزومندی
💠 بروز اختلاف در عیدفطر دراغلب سالها 🔻 انصاف این است که اختلاف در حلول ماه مبارک رمضان یا شوال در
بخوانید تا نقد کنم و پیشنهاد بدهم البته تکراری و باختصار تمام. .هرچندسال وقتی که برسر رویت هلال ماجرا درست می شود پیشنهاداتی مطرح میشود و پس از مدتی به بایگانی می رود! بازچندسالی اوضاع صدفتا آرام می چرخد و باز القصه قصه یا القصه غصه!... امسال هم همانطور است بنظرم!میگذرد بهرحال!
ramazan2.pdf
1.18M
🔸معضل رویت هلال ماه🔸 ✍ محسن حسام مظاهری امروز (4 خرداد 99) طبق نظر رهبری و برخی از مراجع (ازجمله آقایان وحید خراسانی، نوری همدانی و علوی گرگانی) روز عید فطر اعلام شده و نماز عید در شهرهای مختلف با تشریفات خاص و محدودیت‌های بهداشتی به دلیل کرونا اقامه شد. در رسانه‌های رسمی نیز این روز به‌عنوان عید جشن گرفته شده است. این در حالیست که طبق نظر بسیاری از مراجع تقلید با گرایش‌های مختلف (ازجمله آقایان سیستانی، صافی گلپایگانی، شبیری‌زنجانی، جوادی‌‌آملی، صانعی، مکارم شیرازی، سبحانی، شیرازی، فیاض و روحانی) امروز آخرین روز رمضان و فردا اول شوال و عید فطر است. اختلاف نظر مراجع تقلید در مسئله رویت هلال در سالهای اخیر ماه رمضان را با حاشیه‌هایی همراه کرده است. گرچه این موضوع ریشه فقهی دارد اما پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گسترده‌ای دارد که آن را از یک موضوع صرفا فقهی فراتر می‌برد. پیامدهایی که به نظر می‌رسد برای جامعه دینداران بیشتر منفی و آسیب زننده بوده است. فایل پیوست، متن گزارشی است با همین موضوع که پنج سال پیش (خرداد 1394) به سفارش "پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات" نوشتم. 1399/3/4 @mohsenhesammazaheri
حدیث آرزومندی
🔸معضل رویت هلال ماه🔸 ✍ محسن حسام مظاهری امروز (4 خرداد 99) طبق نظر رهبری و برخی از مراجع (ازجمل
این فایل و مانندش ده هافایل منتشر شده در فضای مجازی _نه به قصد تایید مطالب بلکه فقط برای آشنا شدن اذهانی که صرفا به این مساله از بعد "فقه فردی" نگاه می کنند و حاضر به مطالعه ابعاد اجتماعی فتاوا نبوده و قهرا هیچ تغییر رویه ای را هم برنمی تابند، بسی مفید است. تا حوزه ها به بازتاب فتاوا وخروجی دیدگاه ها توجهی نداشته باشند، پیشنهاداتی امثال دیدگاه جناب استاد مختاری_وپیش وپس از آن پیشنهادات فراوان دیگر در این مورد و موارد دیگر_بیهوده و ابتر خواهد ماند..‌‌
هفتمین قربانی سال۹۹ به توضیحی که میبینید به اهلش رسید. باقدردانی ازشماخوبان💐
10.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی آیت‌الله پخش شده در برنامه تلویزیونی ✅ برنامه هر شب ساعت ۲۲:۴۵ از سیما 👇 🕋 @sooreh_tv
حدیث آرزومندی
📽 بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی آیت‌الله #جعفر_سبحانی پخش شده در برنامه تلویزیونی #سوره ✅ برنامه #سوره
تشکر از عوامل و موسسان این برنامه خوب کمال تشکر رادارم. مفسران و قرآن پژوهان متعددی را به مردم معرفی کردند و کارنامه آنها را به اختصار و از برخی جهات نشان دادند. رسانه البته مجال کارهای سنگین و عمیق علمی نیست ولی برای آشنایی و سرنخ وجهت دهی خوب بود و پسندیدم. ماه قرآن بود و جاداشت. البته قرآن پژوهان ک مفسران نامی دیگری هم بودند که مطرح شوند و امید آنکه این برنامه ادامه داشته باشد. این کانال برای کپی کاری تاسیس نشده است. به انتخاب دونمونه را فقط کپی کردم_کارنامه قرآنی آیات جوادی آملی و سبحانی_ الباقی فایلهاراعلاقه مندان خودشان دنبال کنند.
حدیث آرزومندی
💠 بروز اختلاف در عیدفطر دراغلب سالها 🔻 انصاف این است که اختلاف در حلول ماه مبارک رمضان یا شوال در
حاشیه: یکم: دیدگاه اتحاد افاق دیگر در زمان ما به هیچ وجه قول شاذی نیست در همین کانال۱۸ قائل به آن را نام بردم و فقهای جدیدی راهم باید بیفزایم. برخی از این ۲۰ فقیه از جمله مراجع پر مقلدشیعه هستند. در اتقان این دیدگاه اشاره به این مطلب جالب است که دوشاگرد صاحب رساله و متمرکز برفقه امام خمینی_که دراین متن محورقرارداده شدند_با دیدن ادله این قول نظر مشهور واستادشان امام را رها و به اتحاد افق گرویدند و آن دفاع کردند آیات فاضل لنکرانی و صانعی. دوم: در متن به انتقادات وارده بر دیدگاه محقق خویی تلویحا صحه گذاشته اند و این در حالی است که از نقد بر نقدها چیزی ننوشتند. در همان مجموعه نفیس هلال که جناب استاد مختاری منتشرکرده اند مقاله ای از مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی ره منتشرشده که _درمیان مقالاتی که صرفا مطالب تکراری است_چون درّ می درخشد! و نکاتی راکه در نقد بردیدگاه محقق خویی جمع شده بود_باآن تبحر و بصورت عمیق و پخته _جواب مکفی داده اند و عجیب است که این پاسخ ها در آثار جدید مدافعان مشهور _ازجمله کتاب جناب آیت الله زاده سیستانی_ منعکس و نقد نشده است، البته تا اینجا. حضرت آیت الله فیاض هم در تقریرات جدیدی که آقای عادل هاشم در دوجلد از ایشان منتشر کرده اند به نقدهاواشکالات جدید به تفصیل پاسخ داده اند... خاطره: نگارنده به مرحوم آیت الله حاج آقانصرالله شاه آبادی عرض کردم نظرشمادرباب رویت چیست؟گفتند وحدت افق دیدگاه مرحوم اقای خویی. عرض کردم آیت الله سیستانی بر دیدگاه آیت الله خویی انتقاداتی کرده اند گفتند بله بخاطر اینکه درست مطلب ایشان را متوجه نشده اند!" الغرض این بحث ها نهایی نشده و ادامه دار است... سوم: ازنظر فنی اگر بنابه عمل کردن بر اساس مشهور باشد خیلی از فقها باید نظرات و تحقیقات خودرانادیده بگیرند. پرسش این است که بر اساس چه حجتی چنین کنند؟حجیت شهرت را که دراصول رد کرده اند. خود مرحوم امام خمینی نظرات خلاف مشهوری هم داشتند و بر اساس آن اقدام هم می کردند از جمله دربرخی از مسائل حکومتی. شرح دیدگاه ها و نظرات خاص امام در کتب ومقالات متعددی آمده ک حاجت به اطاله نیست. چهارم: اعلام ماه از جمله وظایف حاکم اسلامی است چنانکه در نصوص متعدد بیان شده است ذلک الی الامام. آیت الله خامنه ای_حاکم فعلی_ هم دیدگاهشان احراز ماه به رویت باچشم مسلح است چرا باید نظر امام خمینی را ملاک قرار دهند؟! بر اساس چه حجتی؟ آیا تقلید کنند؟!مشهور را دراین بحث نقد کرده اند اکنون ملاک عمل قرار دهند؟ خاطره: از صدیق مکرم آیت الله زاده خامنه ای حاج آقامصطفی شنیدم که در درس استاد آقای شبیری زنجانی_که هردو شرف حضورداشتیم_ به هنگامی که استاد نسبت به دیدگاه رویت هلال باچشم مسلح اشکال می کردند طلاب مرتب برمی گشتند به عقب و مرانگاه می کردند! _حاج آقامصطفی عادتا در عقب کلاس می نشستند و تکیه می دادند_ یعنی حالا چی میگین دیگر؟! این درحالی است که آقا این اشکالات را متوجه هستند و جواب می دهند" غرض این بحث هم ادامه داراست و شهرت حجیتی ندارد. می ماند اصل مساله که ورود مجدد جناب استادمختاری در آن بسی مغتنم است و نگارنده ممنون ایشان هستم هم بابت نشر مجموعه نفیس رویت هلال _که درمباحثات خویش بسی از آن بهره بردم_و هم بابت دغدغه مبارکی که ناشی از اطلاع ایشان از فضای جامعه وبازخورد فتاوی است... پس چه کنیم؟ ادامه دارد.. @muslims_1
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله وانا الیه راجعون دوستان محترم حجتا الاسلام والمسلمین جناب آقایان سید حسن و سید حسین موسوی بروجردی مصیبت رحلت پدر گرامی را تسلیت عرض کرده و از خدای مهربان برای ایشان رحمت وبرای شما صبرواجر درخواست می کنم. سیدمحمدمهدی رفیع پور ۹۹/۳/۵_تهران