eitaa logo
حدیث آرزومندی
132 دنبال‌کننده
1هزار عکس
25 ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
اگــر هـزار غــم اسـت از جهـانیان بر دل همین بس است که او غمگسارِ ما باشد سعدی
حدیث آرزومندی
با تشکر از بانی محترمه تقبل الله منها و منا. قربانی مراسم عزاداری امام حسین ع. دوستانی که تمایل دادن
دوستانی که تمایل به کمک رسانی به مردم برف زده استان گیلان دارند، می توانند وجوه نقدی خود را به کارت فوق واریز و اطلاع دهند که در گیلان صرف شود. بحمد الله کانال معتبری برای توزیع در استان داریم. شکر الله مساعیکم
اسعد الله ایامکم بکل خیر میلاد حضرت ع و گرامی و مبارک🌺🌸🌷💐
جهت اطلاع☝️ جناب استاد باوجود سن بالا بحمدالله نشاط علمی خوبی دارند و این مطلب برای همه ما درس است. استاد این ایام برای سخنرانی به مالزی تشریف برده اند که امیدوارم سفر پربرکتی داشته باشند. حفظه لله تعالی @muslims_1
🔸نظر کارشناسی فقیه توانا دکتر ابوالقاسم گرجی درباره غنا و موسیقی؛ مجله کتاب شیعه، شماره دوم.
🔸پاسخ به پرسشی درباره بیماری کرونا ❓با توجه به توصیه پزشکان و متخصصین به حضور نیافتن افراد مشکوک به بیماری واگیردار اخیر در مجامع و محیط‌های عمومی، عدم توجه افراد به این توصیه چه حکمی دارد؟ آیا رعایت این توصیه‌ها از نظر شرعی نیز لازم است؟ به‌ویژه آنکه برخی از افراد با وجود توصیه متخصصین، تعطیل کردن کلاس‌های درس و مراسم و مجالس مذهبی و غیر مذهبی را درست نمی‌دانند. آیا چنین کاری را شرعی می‌دانید؟ 🔺 پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍️با توجه به خطر جدی این بیماری، رعایت ضوابط بهداشتی و پزشکی بر همگان لازم است. مسؤولین نیز باید با جدیت، تدابیر لازم و فوری را برای ممانعت از شیوع بیشتر بیماری عملی کنند. امیدواریم مردم عزیزمان با توکل به خداوند متعال و توسل به حضرات معصومین (علیهم‌السلام) از این ابتلای بزرگ الهی به سلامت بیرون آیند. https://t.me/ShobeiryZanjani
تدریس مجازی امروز دومین جلسه درس مجازی را دادم. باتوجه به شرایط جدید و توصیه موکد وزارت بهداشت درباره پرهیز از اجتماعات چاره ای نیست که دروس را به صورت مجازی ادامه دهیم. تجربه بدی نبود. برخی از تلامذه هم گوش کردند و تشکر نمودند. به اساتید محترم و دوستان خوبم هم توصیه میکنم از ظرفیت خوب فضای مجازی حداکثر استفاده را ببرند. بسیار ساده و کم هزینه تر از درمان است. انشالله این بیماری سایه شومش را هرچه سریعتر از سر مردم ما بردارد بمحمد و آل محمد صلی الله علیه و علیهم. بااحترام💐
🔸مولودَین رجب: امام علی و امام باقر (ع)؛ 🔹یکی از دعاهای ماه رجب دعایی است که ابن عیاش از ابوالقاسم حسین بن روح نقل کرده است: «اللهمّ إنّی اسألک بالمولودَین فی رجب: محمد بن علی الثانی، وابنه علی بن محمد المنتجب، واتقرّب بهما إلیک خیر القرب...». 🔹بر اساس این نقل، ولادت امام جواد و امام هادی (ع) در ماه رجب بوده است. اما بر اساس منابع کهن شیعه (از جمله کافی کلینی، ارشاد شیخ مفید، تهذیب شیخ طوسی، مناقب ابن شهرآشوب، کشف الغمه اربلی و اعلام الوری شیخ طبرسی) ولادت امام جواد (ع) در ماه مبارک رمضان، و ولادت امام هادی (ع) در ماه ذی الحجه واقع شده و آن دو امام مولود ماه رجب نبوده اند. 🔸این عیاش طبق تحقیق رجالی بزرگ علامه شیخ محمد تقی شوشتری در آخر عمر دچار اشتباه و خلط شده؛ لذا روایت او را نمی توان به این شکل پذیرفت؛ چرا که بر خلاف تمام نصوص تاریخی معتبر است. 🔸اگر روایت ابن عیّاش را معتبر بدانیم باز هم مراد از «المولودین فی رجب» حضرت علی (ع) و امام باقر (ع) اند، و اوصافی که برای مولودین ذکر شده را باید زاید یا تحریف شده بدانیم؛ چرا که «محمد بن علی» بین امام باقر و امام جواد (ع) مشترک است، و با توجه به ولادت امام باقر (ع) در ماه رجب و تولد امام جواد (ع) در ماه رمضان، مراد از محمد بن علی در نقل ابن عیّاش امام باقر (ع) است، و تعبیر الثانی (که آن را به امام جواد (ع) مختص می کند) زاید و اشتباه است. 🔸در هر حال با توجه به مضمون عالی دعای منقول از ابن عیاش، می توان عبارات مشکوک به تحریف «الثانی وابنه علی بن محمد المنتجب» را نخواند و به همان فقره «بالمولودین فی رجب» اکتفا نمود و دو مولود پربرکت این ماه حضرت علی (ع) و امام باقر (ع) را شفیع درگاه الهی نمود. ر.ک: بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومین (ع)، یدالله مقدّسی. @bazmeghodsian
پیام دیروز بنده به مدیر محترم حوزه های علمیه و پاسخ ایشان: بسم الله الرحمن الرحیم حضرت آیت الله اعرافی مدیر محترم حوزه های علمیه سلام علیکم باتوجه به نگرانی طلاب به ویژه خانواده های محترم آنها و نیز مردم مرتبط و باتوجه به تاکیدات وزارت بهداشت مبنی برپرهیز از هرگونه اجتماع در این ایام و عنایت مراجع معظم به رعایت نکات بهداشتی، مقتضی است دستور تعطیلی حوزه علمیه قم تا اطلاع ثانوی را صادر بفرمایید. بدیهی است که حوادث تلخ بیماری برای اقشار ضعیفی چون طلاب علوم دینی، بسی تلخ تر و درمان آنها دشوارتر است لذا چه بهتر که پیشگیری شود. ارادتمند سید محمدمهدی رفیع پور ۹۸/۱۲/۵ باسلام و تحیات مبارک و خجسته باد منظما باهماهنگی مقامات کشوری و استانی و مراجع عظام و شورای عالی تدبیر و تمشیت می شود. ممنون @muslims_1
مسؤولیت مدیریت حوزه علمیه در قبال افراد غیر مسوول در امور پزشکی در شرایط فعلی، به رغم تلاشی که مراکز رسمی دولتی و به طور کل حاکمیتی در مسیر تأمین سلامت مردم بر اساس اصول علمی می کنند، همچنان مداخلاتی از سوی افراد غیر مسوول و از جمله کسانی که خود را حکیم سنتی از میان روحانیون و جز آنها می خواهند، صورت می گیرد. بسیاری از این مدعیان طب سنتی، با استفاده از شرایط روحی مردم و نیازهای موجود، اظهارات فضل فروشانه اما غیر متخصصانه خود را در شبکه های عمومی بسط می دهند. البته که غالب مردم اینها را به چیزی نمی گیرند، اما در کل، برخی از دعوت های آنها برای ایستادگی در مقابل نهادهای رسمی پزشکی و بهداشتی، می تواند در میان اقشاری از مردم موثر باشد و اتحاد جامعه را در حفظ حریم هایی که لازمه رسیدن به سلامت و کنترل کامل بیماری است، از بین ببرد. مشکل این است که این قبیل افراد از «دین» سوء استفاده کرده و نتیجه کار آنها در نهایت به ضرر دین و دینداری در جامعه تمام می شود. اینجاست که باید روحانیت به عنوان مدافع دین، موضع گیری و برخورد کند. این برخورد می تواند هم ارشادی و هم قانونی باشد. به نظر می رسد، مدیریت حوزه می بایست با قدرت و قوت تمام، جلوی اظهار نظرهای پزشکی را از سوی روحانیونی که در دانش روز پزشکی تخصص ندارند بگیرد. مدیریت حوزه باید با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد، در این زمینه اقدام کند. در واقع، این نوع مداخله بیجا، باید نوعی جرم تلقی شود، امری که مبنای شرعی هم دارد و آن متوجه کردن این افراد نسبت به مسوولیتی است که در قبال سلامت مردم دارند و اگر پیامدهای منفی داشته باشد آنها مسوول هستند. وقتی دادستانی، علیه شخصی اعلام جرم می کند که بی دلیل از شربتی در صفحه اینستا گرام خود برای جلوگیری از کرونا تبلیغ کرده، در اینجا هم مدیریت حوزه می بایست با همکاری دستگاه قضایی این کار را انجام دهد. بحث بر سر این است که اگر کسی با توصیه های این چنینی آلوده شده، یا بی توجهی به روند درمانی خود کرد و از بین رفت، مسوولیت آن به عهده این افراد بوده و ضامن هستند. پس چرا نباید از حقوق مردم دفاع کرد. دفاع از حق دین هم امری علاوه است که باز هم نهادهای رسمی دینی، در این زمینه مسوولیت دارند تا اجازه ندهند کسی در این زمینه سوء استفاده کرده و به اسم دین، توصیه های پزشکی کند. حوزه علمیه باید در زمینه این مسأله و موارد مشابه، همان طور که در باره بلایای دیگر عمل می کند، رسالت عاطفی و اخلاقی و همدلی و همراهی با بیماران را دنبال کند. این کار با عیادت از مریضها ـ در صورت اجازه مسوولان ـ همراهی در توزیع کمکها میان مردم، و نیز تقویت روحی و اخلاقی مردم باید دنبال شود. متدینین می توانند از ترویج آموزه های کلی برای صبر در برابر شدائد، کمک به همنوعان و رفع مشکلات مردم در این وقت حساس که موجی از فقر و ناداری مردم را خواهد گرفت، استفاده کنند. اما به هیچ روی، و به هیچ روی، نباید وارد عرصه پزشکی، بهداشت و اصول سلامت شوند، امری که به نظر می رسد، غالب متدینین و روحانیون قبول دارند، اما عده ای که بیش از همه طی این سالها، بازاری برای این قبیل کارها یافته اند، همچنان فضا را غبارآلود می کنند و اسباب طنز و تمسخر وطعنه می شوند.
حدیث آرزومندی
مسؤولیت مدیریت حوزه علمیه در قبال افراد غیر مسوول در امور پزشکی در شرایط فعلی، به رغم تلاشی که مراک
پیشتر درباره دخالت در امور مهم‌پزشکی به عناوین مختلف بارها هشدار دادم. برخی راخوش نیامد و معترض شدند. این روزها آثار بی توجهی و رها بودن عرصه برای مدعیان طب به اصطلاح اسلامی بیش از هرزمان آشکار است...
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺آیت الله سیدمحمد حسینی زنجانی: اگر بی احتیاطی و رعایت نکردن بهداشت موجب تسری بیماری به دیگران باشد از نظر شرعی ضامن هستیم. @namehayehawzavi