eitaa logo
میزان العلم
121 دنبال‌کننده
198 عکس
157 ویدیو
4 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم باسلام خدمت فرهیختگان معزز ان شاءالله برداشت‌های کاربردی و زمینه ساز تمدن پیشرفته اسلامی از ثقلین (کتاب الله و احادیث رسول الله و عترت طاهرین) با شما بزرگواران به اشتراک گذاشته خواهد شد. ارتباط با ادمین @myzan_124
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
برادران و خواهران انقلابی! کمربندها را محکم ببندید... بخش دومبرای مطالعه بخش اول، اینجا را کلیک کنید✨ جریان انقلابی هرگز نباید سرخورده و دلسرد شود. باید از فرصت استفاده کرد و در مبارزه با سرمایه‌داری نئولیبرال هم فکر و هم قسم شد. این مبارزه، مبارزه‌ای نیست که یک شبه و یک ساله نتیجه دهد. ما با جریانی مواجهیم که از جنگ ایران و روس تا به امروز نتواسته هیچ امتیازی از غرب بگیرد، بیش از یک قرن است که اقتصاد و معیشت مردم را هم به گرو غرب درآورده است و می‌خواهد ریشه‌های غرب گرایی را در همه کشور بدواند و به سرمایه‌داری جهانی متصل کند، کارشناسان معتقد به سرمایه‌داری را تربیت کند و در همه جا بگمارد. نئولیبرالیسم می‌خواهد دولت را کوچک و ضعیف کند تا «سرمایه‌سالاری» جایگزین «مردم‌سالاری» شود. لذا نه به سیاست و آموزش و فرهنگ نئولیبرال هم هست. کمربندها را محکم ببندید که فرصت جدیدی برای جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار، و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد، ایجاد شده و البته که پیشرفت گفتمان مبارزه با سرمایه داری نئولیبرال در همین مدت محدود، کم نبوده است. ما برخلاف بخشی از اصولگرایان که معتقدند در عصر حاضر نمی‌توان با شعارهای انقلاب اسلامی از مردم رای گرفت، عمیقا معتقدیم شعارها و آرمان‌های این انقلاب هرگز رنگ کهنگی نمی‌گیرند و همچون اصل اسلام، در همه اعصار و دوران‌ها و برای همه نسل‌ها جذابیت دارند. قدرت، یک ابزار برای رسیدن به هدف است، نه خود هدف؛ آنکه از هدف عدول می‌کند که به ابزار دست یابد، نه فلسفه حیات را درک کرده و نه انسان را شناخته است. برادران و خواهران! ما نه تنها چیزی را از دست نداده‌ایم، بلکه برای پیروزی چیزی کم نداریم. آماده یک خیزش بزرگ باشید و به این وعده الهی مطمئن باشید که وَلَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه. ما تردیدی نداریم که به یاری خدای متعال، تمدن نوین اسلامی را در همین گام دوم انقلاب اسلامی محقق خواهیم کرد. به شرطی که چنانکه حضرت سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی می‌فرمایند، از کسالت و سرافکندگی، از اندوه و ترس و بخل، از غفلت و سنگدلی، به خدای متعال پناه ببریم. امروز، وقت عمل به این دستورالعمل تاریخی و کلیدی خمینی کبیر(ره) است: «وظیفه ما این است که از حالا برای پایه ریزی یک دولت حقه اسلامی کوشش کنیم، تبلیغ کنیم، تعلیمات بدهیم، همفکر بسازیم، یک موج تبلیغاتی و فکری به وجود آوریم تا یک جریان اجتماعی پدید آید و کم کم توده‌های آگاه، وظیفه شناس و دیندار در نهضت اسلامی متشکل شده قیام کنند و حکومت اسلامی تشکیل دهند. تبلیغات و تعلیمات دو فعالیت مهم و اساسی ماست». جریان انقلابی باید خود را برای یک خیزش عظیم آماده کند‌... نقطه آغاز تحولی که برای رسیدن به پیشرفت و عدالت ضروری است، تغییر در نظم سیاسی کشور است. @syjebraily
هدایت شده از بسلام آمنين
۱۷ تیرماه ۱۴٠۳/ سال چهارم از مگامال تا مگا هیئت!!!! تا کنون بارها عرض کرده ایم که یکی از مهم ترین تفاوت های تمدن مدرن با تمدن اسلامی، در گزاره بنیادین و محوری: لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ (۲۵حدید) است. مدل مدیریتی اسلام به این شکل است که واحدهای مدیریتی را کوچک، پراکنده و غیر متمرکز می کند. آنگاه وظایف را به همه می سپارد و ازین رهگذر، ایجاد میکند، مردم را رشد می دهد و ظرفیتها را فعال می کند. مدرنیته در مقابل، واحدهای مدیریتی را کلان و متمرکز می کند و با این روش، قریب به اتفاق مردم را از کنار می نهد و بسترهای رشد را عقیم می کند. فی المثل برای دفاع از کشور، یک منسجم متمرکز ایجاد می کند، انسانها را استخدام میکند و وظیفه دفاع را تنها به آنها می سپارد. اما اسلام، دفاع را بر عهده همگان می گذارد و مردمش را با: جَٰهَدُواْ بِأَمۡوَٰلِهِمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ(۱۵حجرات) پرورش می دهد. امری که در اندیشه فقیه تمدنی عصر ما با عنوان ظهور و بروز یافت. باز در نظام تولید مدرن، کلان متمرکز را داریم با نتیجه ای واضح: یک ارباب و مالک با کسب سود حداکثری و صدها کارگرِ بله قربان گو و بی اختیار با سودی حداقلی. همین مدل تولید متمرکز، یکی از اصلی ترین ریشه های نظام سرمایه داری، نابود کننده عدالت و ایجاد کننده فاصله طبقاتی است. در اسلام اما با تربیت انسانها بر اساس مانند کشاورزی، باغداری و دامداری، مکروه دانستن اجیر و استخدام دیگران شدن(کافی ج۵ص۹٠) و لزوم هر فرد به غذایی که می خورد(عبس۲۴)، یک نظام تولیدی غیرمتمرکز، سبک، ارزان و بسیار باکیفیت طرح ریزی می شود. با نظام تولیدی اسلام، در تولید غذای طیب ایجاد می شود و ضمنا هر کسی آقای خودش است، همانطور که خدا او را آقا و آزاد آفریده(نامه۳۱ نهج البلاغه). مثال دیگر این نزاع تمدنی در مدل توزیع و بازار است. مدرنیته هرچه بیشتر پیش می رود، بازار هایی متمرکز تر، بزرگتر و در نتیجه گرانتر درست می کند. هایی که برای حدود نود درصد مردم، امکان خرید یک غرفه هم در آنها وجود ندارد. چرا که بسیار کم است و در نتیجه گران. به همین راحتی در عرصه توزیع و بازار هم را از دست می دهید. اما اسلام عزیز و مردمی، درست در نقطه مقابل تمدن طاغوتی انحصاری، بازار پراکنده فراوان می سازد و در اختیار همه مردم قرار می دهد(کافی ج۵ص۱۵۵) . میتوان دهها مثال دیگر هم آورد. مثلا می توان مدل معیوب و پر اشکال و متمرکز را با مدل پیشرفته، پراکنده و سبُک داری مقایسه کرد و امثله دیگر. در همین راستا و با توجه به اینکه در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام هستیم، باید توجه کنیم که اسلامی ترین مدل برپایی مجالس سوگواری، آنست که نیروهای بیشتری را درگیر خود کند و از ظرفیت انسان های بیشتری استفاده کند. با توجه به مسائل فوق الذکر، باید به دنبال تکثیر هیئتها باشیم نه تکبیر آنها! هیئت کلان متمرکز، جدای از اشکالات متعددی که دارد، نمی تواند بسترساز خوبی برای «لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ» (۲۵حدید) باشد. اما هیئتهای کوچک و ، می تواند یکی از مهم ترین عوامل در مراسم انسان ساز محرم باشد. فی المثل فلان هیئت که بیست سی هزار نفر مستمع دارد و تنها با یک سخنران و یک مداح مدیریت می شود، در صورت تبدیل به روضه های خانگی کوچک بیست سی نفره، بسترساز تربیت حدود هزار و پانصد مداح و همین تعداد سخنران است. به جای پرداخت هزینه های سنگین سیستم صوتی، در بسیاری از موارد، حتی نیازمند یک بلندگوی ساده هم نیست. به جای استخدام یک یا چند تیم خبره آشپزی، مدل روضه خانگی هزاران هزاران نفر را درگیر پخت غذای مجلس سیدالشهدا علیه السلام می کند. بدیهی است که کیفیت غذای مجالس کوچک، بسیار بهتر از غذاهایی است که برای هیئت های بزرگ طبخ و آماده می شود. چه اینکه حجم کار اندک است و سبک. از دیگر سوی هرکسی برای اهالی خانه و همسایه های خودش غذا تهیه می کند که موجب دقت و اهتمام بیشتر است. باز برخلاف ها، برپایی جلسات خانگی کوچک، قریب به اتفاق کوچه خیابان های شهر را بهره مند از حال و هوای روضه و ذکر معارف اهل بیت علیهم السلام می کند. البته که می توان به فواید بی بدیل دیگری هم اشاره کرد. امید که با برپایی ، شاهد و بهره مندی حداکثری از این فرصت گرانقدر شویم. @besalamen_amenin
هدایت شده از شذرات/ایمان نوروزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پیروزی آقای پزشکیان ناشی از مدل التقاطی و معیوب علیه‌السلام و فارغ التحصیلان آن! / ۲ 🔹نقد و رد پای نئولیبرالیسم در دولت سایه جلیلی 🔻در سیاست خارجه می‌گوییم مرگ بر آمریکا، اما در سیاست‌های اقتصادی و حکمرانی می‌گوییم درود بر آمریکا. همه شش کاندیدا حتی آ.جلیلی از گران‌سازی دفاع کردند. پی‌نوشت: 🔹هنوز تفاوت الگوی توسعه غربی و الگوی پیشرفت که مقام معظم رهبری در دهه نود آن را مطرح کردند برای سیاسیون ما قابل درک نیست. 🔹طرح های اعم از طرح وان، طرح سبد غذا، طرح مسکن و... در ذیل نوشته شده‌اند! مسئله‌ای که کمتر مورد توجه جبهه انقلاب قرار گرفت و صرفا ما عاشق پاک‌دستی آقای جلیلی شدیم! 🔹در دولت آقای رییسی شاهد حضور فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق در سطح وزیر و معاون وزیر و در سطوح مختلف دولت بودیم. 🔹کوچک شدن سفره مردم با رویکرد گران‌سازی و تورم ناشی از آن را باید ناشی از پیروی نسخه‌های و صندوق بین المللی پول دانست. 🔹مسئله ای که هنوز فهمی از آن در جریان جبهه انقلاب وجود ندارد و فهمی از الگوی توسعه با الگوی پیشرفت ندارد! 🔹اگرچه رویکرد کلی آقای رییسی و بخشی از دولت به سمت الگوی پیشرفت بود. مسئله واگذاری زمین رایگان و ساخت خانه‌های ویلایی و مردمی سازی معماری و شهرسازی مورد همت آقای رییسی بود که برخی از نمایندگان مجلس مثل آقای و امیرآبادی - به دلیل همان عدم فهم از تفاوت الگوی غربی و الگوی پیشرفت- مقابل آقای رییسی ایستادند و مانع تحقق آن شدند. ─┅═ೋ❅❅ೋ═┅─ شذرات @iman_norozi
هدایت شده از اشعار آیینی حسینیه
🏴 «ابوالعباس حمیری» از علماء و محدثین قرن سوم و چهارم هجری در کتاب «قرب الاسناد» به نقل از «ابوالبختری» می‌نویسد: امام جعفر صادق (ع) به نقل از پدرشان امام باقر (ع) فرمودند: «أَنَّ اَلْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ علیهماالسلام كَانَ يَزُورُ قَبْرَ اَلْحَسَنِ علیه‌السلام  فِي كُلِّ عَشِيَّةِ جُمُعَةٍ» ترجمه:امام حسین علیه السلام هر شب‌ جمعه به‌ زیارت امام حسن علیه السلام می‌رفتند. 📚قرب الإسناد حمیری، ص۱۳۹ وجود عالم امکان به خاطر حسن است خوشابه‌حال هرآن‌کس که شاعر حسن است تمام خلق شب‌ جمعه کربلا هستند ولی حسین شب‌ جمعه زائر حسن است  ↳ @hosseinieh_net
هدایت شده از مینا فروزش
امشب که روضه ی علی اصغر و رباب را میشنویم یاد ربابها و علی اصغرهای غزه در فلسطین می افتیم و داغمان بینهایت میشود شیرخوارگانی که قربانی نسل کشی شیطان بزرگ اسراییل شدند و مادرانی که با دست خود، اطفالشان را به گور سپردند اللهم عجل لولیک الفرج @mina_foroozesh
در زیارت ناحیه مقدسه که از امام زمان علیه السلام نقل شده، آن حضرت خطاب به حضرت عباس علیه السلام چنین می‌گوید: اَلسَّلامُ عَلی اَبی الفَضلِ العَبّاسِ بن اَمیرِ المُومِنینَ، المُواسِی اَخاهُ بِنَفسِهِ، اَلاَخِذُ لِغَدِهِ مِن اَمسِهِ، اَلفادِی لَه، اَلواقِیُ السّاعِیُ اِلَیهِ بِمائهِ اَلمَقطُوعَةُ یَداهُ... درود بر ابالفضل العباس فرزند امير¬مومنان (ع) كه خود را فداي برادرش كرد و این ايثار را ذخیره فردايش نمود و به خاطر تشنگي برادر از نوشيدن آب خود داري كرد و تلاش کرد که آب را به لب تشنگان برساند و دستش در راه خدا قطع شد.
هدایت شده از المأموم/ ‌عین ثاء
رندانِ تشنه‌لب را آبی نمی‌دهد کس گویی ولی‌شناسان رفتند از این ولایت در زلفِ چون کمندش ای دل مپیچ کانجا سرها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت •حافظ @maamom
۲۹ مرداد ۱۴۰۰ آقای پناهیان اینطرف هم هنوز انقلاب نشده!! خاطرم هست چند سال پیش استاد پناهیان عزیز در مقام نقد سینما "وَما يَتَعَلّقُ بِه" می‌گفتند: این طرف هنوز انقلاب نشده! یعنی از لحاظ محتوا، شکل و قالب فیلم‌ها، انگار در سینمای دهه ی چهل شمسی سیر می کنیم. این چند شب که در و در چهار مجلس از بزرگترین مجالس محرم این شهر حضور پیدا کردم، حقيقتا فهمیدم که اینطرف هم هنوز انقلاب نشده! و اتفاقا چون اینجا انقلاب نشده، هنوز در سینمای دهه ی چهل نفس می کشیم. مهم ترین مجالس قم یعنی مهمترین مجالس شیعه در جهان. درحالیکه للأسف، هنوز هم محور اصلی این سخنرانی ها همان خرده رفتارهای فردی است و "خواهرم گیسو بر باد مده تا ندهی بر بادم"! اصلا انگار نه انگار که بعد چهارده قرن خون دل خوردن و دعوت، چهل و پنج سال از لبیک انقلاب می گذرد و معارف شیعی صاحب حاکمیت و قدرت اجرایی شده و از حاشیه به متن آمده. تقریبا در ۹۵ درصد منابر سخن از دعوت مردم به تقواست اما کجاست یک که از نسبت میان نظام اقتصادی موجود و تقوا سخن بگوید، یا از تاثیر مستقیم اصول حاکم بر نظام تغذیه ی کشور و صالح شدن مردم خطبه بخواند. آنگاه پس از ده شب سخنرانی، مجموعه ای از اقدامات کاربردی جایگزین و استنباط شده از معارف شیعه را به حکومت پیشنهاد دهد، تا در اثر اجرای آن راه حل های دینی، مردم شیعه شوند و پیرو مولا. سیل بنیان کن آپارتمان سازی ضد حیا و خانواده را رها کرده ایم، گردباد مسموم نظام تعلیم و تربیت سکولار را وانهاده ایم، نظام تغذیه محرک شهوت را نمی بینیم و کماکان در خواهرم گیسوانت و برادرم چشمانت سیر می کنیم. البته که این موضوعات هم پر اهمیت است اما سخن در اولویت ها و علاج سرچشمه های آلوده و زیرساخت هاست. 💠 مجله طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/joinchat/2237792257Cc6bced9763
♦️شهید آوینی: «ما به فطرت خویش باز گشته‌ایم و در آن حسین بن علی‌ علیهما السلام را یافته‌ایم و اینچنین است اگر حسین‌ندیده حسین حسین می‌كنیم.» @HajMahmoud_Karimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭سرها اگر به روی سنان گریه میکنند... در ماتم اسارت زینب....
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ مروری بر چند پیشنهاد حوزوی جذاب و کاربردی برای حل مشکلات مردم 👌حوزه علمیه فعلی و دانش آموختگان آن برای حل مشکلات مردم -که ناشی از اجرای برنامه‌های توسعه غربی است- مجموعه ای از راه حل ها را ارایه داده اند. به بخشی از این راه حل های کاربردی و مشکل‌گشا اشاره می کنم. 👌 راه حل اول: واگذاری زمین رایگان به مستأجرها و اجرای قانون مترقی احیای موات. فقه ، احیای اراضی موات در سه حوزه ۱- احیای اراضی موات در حوزه مدیریت آب، ۲- احیای اراضی موات در حوزه مشاغل برتر و ۳- احیای اراضی موات در حوزه مسکونی را به صورت پیوسته توصیه کرده است. (برنامه احتکار زمین از دوره پهلوی در ایران اجرایی شده و باعث بالا رفتن بی رویه قیمت زمین در ایران شده است.) 👌راه حل دوم: تغییر الگوی ساخت مسکن از الگوی معیوب آپارتمان به الگوی پیشرفته خانه های حیاط دار. 👌راه حل سوم: تغییر استراتژی کشور در حوزه سلامت از مسئله ساخت بیمارستان و تولید دارو به شکل گسترده به استراتژی پیشگیری ساختاری از بیماری. (حوزه علمیه یک برنامه بسیار ارزان و پیشرفته برای پیشگیری از بیماری -خصوصاً پیشگیری از بیماری های مادرزادی- دارد و می تواند فقر دانشی وزارت بهداشت در حوزه پیشگیری از بیماری را جبران کند.) 👌 راه حل چهارم: پیشنهاد ده کتاب مرتبط با علوم نافع در برنامه درسی آموزش و پرورش در حوزه های معماری، پیشگیری از بیماری، شناخت خاصیت های اشیاء، روش تحقیق و مطالعه، تاریخ و.... 👌 راه حل پنجم: آغاز مطالعات مرتبط با تقسیمات شهری کوچک مقیاس و اغاز تحقق آن در ۱۰ شهر از شهرهای ایران به صورت آزمایشی (تقسیمات شهری بزرگ مقیاس، منشاء پیدایش گمنامی در شهرها و گسترش جرم و افزایش هزینه های اداره شهر است.) 👌راه حل ششم: ساخت گسترده بازارهای رایگان و برنامه ریزی برای عمومی کردن تجارت. (عمومی شدن تجارت به تقویت تولید غیر ممتمرکز، استحکام شبکه توزیع کالا در شهر، کاهش قیمت ها، افزایش عقل مردم و محرومیت زدایی پایدار کمک وافری می کند.) 👌راه حل هفتم: راه اندازی هنرستان‌های مرتبط با آموزش و احیای مشاغل برتر. گسترش مشاغل برتر در میان مردم به تولید غذا و لباس بر اساس وصف طیبات کمک می کند. 👌راه حل هشتم: تلاش برای جعل زدایی در بیان تاریخ و ارایه روایتی صحیح از تاریخ ایران و جهان به مردم. 👌در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی بیش از ۱۰۰ راه حل کاربردی و جذاب برای حل مشکلات مردم پیشنهاد شده است؛ که علاوه بر حل مشکلات مردم به تقویت روابط تاریخی حوزه علمیه و مردم کمک می کند. حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین راه حل های حوزوی برای حل مشکلات مردم /پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳/ قم https://eitaa.com/olgou4