هدایت شده از المرسلات
📌نظام اجتهادی امام خمینی (ره)
💢امام خمینی(ره) نتیجه کار گذشتگان و خصوصا شیخ انصاری(ره) را که یک اصول فقه راقی است که باب الفاظ و حجج و تعادل و تراجیح در آن جایگاه ویژه ای دارند و اضافی نیستند، گرفت و یک پله دیگر به آن اضافه کرد. با کاری که امام در اصول و استنباط انجام داد، اسلام دینی می شود که می تواند زندگی بشر را تا ابد تأمین کند.
💢نمونه بارز تفاوت نظام استنباطی امام(ره) با گذشتگان، پاسخ امام (ره) به نامه آیت الله قدیری (ره) در مسئله موسیقی و شطرنج است. در بخشی از این نامه چنین آمده است که:
🔅لازم است از برداشت جنابعالى از اخبار و احكام الهى اظهار تأسف كنم. بنا بر نوشته جنابعالى زكات تنها براى مصارف فقرا و ساير امورى است كه ذكرش رفته است و اكنون كه مصارف به صدها مقابل آن رسيده است راهى نيست و رِهان در سَبْق و رِمايه مختص است به تير و كمان و اسب دوانى و امثال آن، كه در جنگهاى سابق به كار گرفته میشده است و امروز هم تنها در همان موارد است. و « انفال كه بر شيعيان تحليل شده است، امروز هم شيعيان میتوانند بدون هيچ مانعى با ماشينهاى كذايى جنگلها را از بين ببرند و آنچه را كه باعث حفظ و سلامت محيط زيست است را نابود كنند و جان ميليونها انسان را به خطر بيندازند و هيچ كس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد. منازل و مساجدى كه در خيابان كِشيها براى حل معضل ترافيك و حفظ جان هزاران نفر مورد احتياج است، نبايد تخريب گردد و امثال آن.
🔅و بالجمله آن گونه كه جنابعالى از اخبار و روايات برداشت داريد، تمدن جديد بكلى بايد از بين برود و مردم كوخ نشين بوده و يا براى هميشه در صحراها زندگى نمايند.
📚 جلسات تبیین الگوی تولید علوم انسانی، مشهد 95
#نگاهی_به_دریا #مناهج
#پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
#نظام_اجتهادی_امام_خمینی
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سلام فرمانده در حال به نمایش گذاشتن سرمایه های پنهان نظام اسلامی
🔸در همه دنیا برای اینکه نشان دهند حکومت شان مقبولیت دارد هزینه های کلان برای تولیدات رسانه ای در قالب های متنوع انجام می دهند
و در مقابل دشمن بسیار تلاش می کند با هر ابزاری طرفداران نظام اسلامی را هرچه کمتر نشان دهند
حس اقلیت بودن و یا اکثریت بودن هر چند منطقا خیلی ملاک حقانیت نیست منتهی در بدنه عمومی جامعه می تواند بسیار مخرب یا الهام بخش باشد
🔹 بنده با همه ی مخالفت ها و موافقت ها کاری ندارم
▫️ صرفا دو نکته را اظهار می کنم؛
➖اینکه تعداد زیادی از اقشار گوناگون چه خارج از کشور چه داخل کشور با تفکرات مختلف با پوشش های متفاوت یک صدا با این سرود ابراز ارادت و وفاداری خود را اعلام کنند از تمام نکاتی که منتقدان می گویند مصلحت و ارزشش بالاتر است
📌در میان جنگ ادراکی و روانی پیچیده علیه نظام، این سیل طرفداری آن هم از سمت افرادی که دشمن مخالف بودن آنها را در اذهان فروکرده است خیلی پدیده مبارکی است و سرمایه های پنهان حاکمیت را به رخ همگان می کشد.
➖اگر می خواهیم برند این سرود هم کاملا در دست افرادی که ظاهرشان خیلی منطبق بر ارزش های اسلامی نیست نیفتد
راه حل این نیست که جلوی ابراز ارادت این افراد به ولی عصر عج و نائب شان را بگیریم و این خیرکثیر را فدای برخی فروعات کنیم
بلکه راه حل مناسب اینکه رسانه های انقلابی هم در این عرصه نقش آفرینی جدی تری داشته باشند که مرجعیت و محوریت کمپین های این سرود را از رسانه های که در خلوص شان تردیدهای هست بگیرند
✍ش.علی امیری
@nabzqalam
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ویدئو؛
◀️ متن و حاشیه کنگره #شهدای_روحانی در ۳ دقیقه
✳️ نسخه با كيفيت
#اندیشه_اساتید
🎙 شیخ الازهر: تروریسم، پدیده ای است که غربی ها آن را به وجود آوردهاند
🔹جناب احمد الطیب در جلسه استقبال از هیئت هم دانشکده مطالعات دفاعی انگلیس و وابسته وزارت دفاع انگلیس:
تروریسم یک پدیده #سیاسی است و دینی نیست.
تروریسم را برخی سازمان های سیاسی غربی به وجود آورده و به جهان صادر کردند و آن را به یهودیت، مسیحیت و اسلام چسباندند تا برنامههای بسیار پیچیده خود را تحقق بخشند.
📌شیخ الازهر بر ضرورت همبستگی میان رهبران دینی در مبارزه با اندیشه افراطی تأکید دارد.
🔸وی تأکید کرد: الازهر با گنجاندن موضوعات مبارزه با افراط گرایی و تکفیر در برنامه های درسی خود، توضیح مفهوم دارالسلام و دار الحرب، روابط مسلمانان با دیگران و تعصب و تنفر و موضوعاتی که گروه های افراطی به آن می پردازند، به واقعیت معاصر با ایده های پیشگام پاسخ داد
@nabzqalam
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دل همه ما همراه شما بود
بسیاری از ملت عزیز و وفادار ایران پای گیرنده ها با مراسم ورزشگاه آزادی همراهی کردند
حسین امیری از قم
#سلام_فرمانده
ارسالی کاربران
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
بی بی سی/ سعودی نشنال: توقیف دو نفتکش یونان توسط نیروی دریایی ایران در شب شام غریبان امام صادق علیه السلام و غم مردم آبادان باعث ادخال سرور در دل انقلابیون شده است و برخی کاربران این شادی را محکوم کردند...!!
#سلام_فرمانده
@nabzqalam
recording-20220528-221941.mp3
4M
#مشاوره_مجازی
#سوال_شما: سلام علیکم
جزاکم الله خیرا
در امتداد سوال قبل حیثیت تعلیلیه و تقییدیه که زحمت کشیدید
راه حل مرحوم نائینی ره در باب تعارض و اجتماع امر و نهی که با این دو حیثیت کار می کنند و مرحوم مظفر ره نقل می کنند را هم توضیح دهید
@nabzqalam
recording-20220529-151713.mp3
19.02M
#الموجز_امیری
الموجز فی اصول الفقه
علی امیری
@Ali_Amiri0731
✔️ جلسه بیست و چهارم
📙 المشتق
@doroos_almorsalaat
@nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اگر برای تان سوال است چرا صهیونیسم با پشتیبانی قدرت های جهانی بعد از این همه سال نتوانسته است مردم مظلوم فلسطین با دست خالی را تسلیم کند به این فیلم نگاه کنید
📌تمام حرف همین است
🔸تقابل تربیت شدگان اسلام با تربیت شدگان لابی های کثیف پول و قدرت استکبار را مشاهده کنید
آنها با یک صف عظیم نیروی نظامی مسلح در کنار خود اینها بدون هیچ ابزاری فقط با فریاد "الله اکبر" چطور رعب و وحشت را عمیقا بر دلهای دنیاپرست شان حاکم کرده و فراری شان می دهند...
✍شیخ علی امیری
@nabzqalam
#سوال #شبهه
#سلام_فرمانده
✅پاسخ:
عهد می بندیم مانند آیت الله العظمی بهجت ره خادم اسلام و اهل بیت علیهم السلام باشیم یعنی مانند ایشان تسلیم اوامر و نواهی شریعت هستیم ان شاء الله
📌تسلیم امر و نهی بودن هم یعنی هر کسی به فتوای مرجع تقلید خود عمل کند.
نه اینکه همه باید مقلد فتوای معظم له باشیم.
بله اگر کسی همچنان مقلد ایشان است باید از این فتوا هم پیروی کند اما در مورد دیگران مساله این گونه نیست ...
@nabzqalam
#سیره_اساتید
🔴 ۱۳ سال !!!
🔶 محمدحسین غروی اصفهانی، مشهور به کمپانی، فقیه اصولی و فیلسوف قرن چهاردهم که در کنار آقاضیاء عراقی و میرزای نایینی، یکی از سه مدرسه اصولی در شرح و بسط مکتب اصولی آخوند خراسانی را ایجاد کرده است. و کتاب نهایة الدرایة از مهمترین آثار او در اصول فقه و در شرح کفایة الاصول آخوند خراسانی است.
📌 مدت سیزده سال در درس مرحوم آخوند ره شرکت کرد تنها #دو_مرتبه در کلاس غایب بود!!
▫️یک بار که به زیارت کاظمین رفته بود به دلیل مانع ای به درس نرسید
▫️یک بار هم باران شدیدی در نجف آمد و سیل جاری شد راه تقریباً بسته بود و گمان کرد که آخوند نمی تواند به درس بیاید
پ.ن: غصه این ۱۳ سال بدون غیبت یک طرف اینکه مرحوم آخوند اون روز از وسط سیل راه پیدا کرده و رفته سر درس یک طرف 😂😂
@nabzqalam
📚#معرفی_کتاب
#فقه_سیاسی
🔸تنبیه الاُمَّة و تَنْزیه المِلَّة
نوشته میرزا محمدحسین نائینی (متوفی ۱۳۵۵ق) مشهورترین رساله درباره مبانی فکری و ابعاد گوناگون حکومت مشروطه، بر اساس نگرش شیعی است.
🔹هدف اصلی کتاب، نفی استبداد و اقامه دلیل بر درستی حکومت مشروطه، بر اساس مکتب تشیع و پاسخ به اشکالات و شبهات مخالفان مشروطه است.
🔸این کتاب مورد تایید مرحوم آخوند خراسانی قرار گرفته است
📍نظر استاد مرتضی مطهری درباره این کتاب : «انصاف این است که تفسیر دقیق، از توحید عملی، اجتماعی و سیاسی اسلام را هیچ کس به خوبی علامه بزرگ و مجتهد سترگ، میرزا محمدحسین نائینی - قدسسره - توأم با استدلالها و استشهادهای متقن، از قرآن و نهجالبلاغه، در کتاب ذیقیمت تنبیهالامه و تنزیهالمله بیان نکرده است
🔹کتاب شامل مقدمه، پنج فصل و خاتمه است. در مقدمه مطالبی درباره حقیقت استبداد و مشروطیت، دولت، قانون اساسی، مجلس شورای ملی، حریت و مساوات آمده است. فصول پنج گانه کتاب عبارتاند از:
پژوهش در بنیان سلطنت مجعوله در دین اسلام ....
بحث درباره اینکه در عصر غیبت چون دسترسی به صاحب مقام عصمت ممکن نیست و نایبان عام امام (فقیهان) نیز از «اقامه وظایفِ» حکومتی به دور ماندهاند، واجب است سلطنت از شکل استبدادی به صورت «تحدید استیلای جَوْری» ارجاع گردد.
کفایت حکومت مشروطه برای محدودساختن حاکمیت.
بررسی شبههها و ایرادهایی درباره تاسیس حکومت مشروطه
و ...
📌به عقیده برخی اساتید بخشی از ساختار جمهوری اسلامی برگرفته از این کتاب است
@nabzqalam
recording-20220603-171749.mp3
7.48M
#مشاوره_مجازی
#سوال_شما: سلام حاج آقا خوب هستید
ببخشید ساختار قیاسی علم اصول از نگاه مرحوم مظفر و مرحوم اصفهانی را توضیح می دهید
✅پاسخ را در صوت بشنوید
@nabzqalam
recording-20220604-132144.mp3
26.47M
#الموجز_امیری
الموجز فی اصول الفقه
علی امیری
@Ali_Amiri0731
✔️ جلسه بیست و پنجم
📙 المشتق
@doroos_almorsalaat
@nabzqalam
🔴 خلق؛ ملکه نفسانی که افعال با سهولت و بدون تامل و درنگ از آن صادر می شوند.
🔹خلق دارای انشعاب های فراوانی است اما نسبت به قوایی که برانگیزنده انسان به سوی فعل می باشد، سه قوه اند:
۱.قوه شهوت
که برانگیزنده انسان است به سوی جذب خیر و جلب امور نافعی که ملایم با طبع اوست.
۲.قوه غضب
که برانگیزنده انسان است به سوی دفع شر و امور مضر.
۳.قوه عقل
که انسان را به خیر و سعادت رهنمون می گردد و از شر و شقاوت باز می دارد.
🔹بنابراین اخلاق به سه دسته کلی تقسیم می شود:
🔺_ خلق های مربوط به قوه شهوت
الف) عفت (پاکدامنی): ملکه عامل مشتهیات و تمایلات نفس در صورتی که ملازم با اعتدال باشد، یعنی آنچه را سزاوار انجام شدن است به نحو شایسته انجام دهد،«عفت» نامیده می شود.
ب) شرَه(حرص بسیار): ملکه و عامل مشتهیات در صورتی که به سمت افراط کشیده شود.
ج)خُمود(خاموشی و بی حرکتی): در صورتی که ملکه عامل در تمایلات نفس به جانب تفریط کشیده شود .
🔺_خلق های مربوط به قوه غضب
الف) شجاعت(دلیری): در صورتی که ملکه مربوط به غضب در حد اعتدال باشد.
ب)تهور(بی باکی): در صورتی که آن ملکه به حد افراط و زیاده روی کشیده شود.
ج) جُبن(ترس): در صورتی که آن ملکه به حد تفریط منحرف گردد
🔺_خلق های مربوط به عقل
الف) حکمت: ملکه حکم کننده در مورد خیر و شر و کارهای سودبخش و زیان بخش در صورتی که با اعتدال ملازم باشد و درباره آن چه شایسته اندیشه است به نحو مناسب بیاندیشد.
ب)جربزه(زیرکی در مکر): آن ملکه در صورتی که به حد افراط منحرف گردد.
ج) غباوت(کندذهنی): آن ملکه در صورتی که به حد تفریط منحرف گردد.
◽️از اجتماع ملاکات سه گانه هیئتی حاصل می گردد که نسبتش به آن ملکات نسبت مزاج و ممتزج است و اثرش آن است که به هر قوه آن چه را سزاوار آن است اعطا می کند، و حق هر قوه را ادا می نماید. و در صورتی که در حد اعتدال باشد «عدالت» نامیده می شود. و در صورتی که به افراط گراید «ظلم» نامیده می شود و اگر به تفریط گراید به آن «انظلام» گویند.(برگرفته از کتاب نهایه الحکمه علامه طباطبایی)
@nabzqalam
#ترجُّح_بلا_مرجح_محال_است
🔹ترجيح بلامرجح اين است كه انسان چيزي را بدون مرجح بر چيز ديگر ترجيح دهد.(تفعیل)
🔸و ترجح بلامرجح اين است كه يكي از دو چيز بخودي خود(بدون دخالت یک عامل خارجی) بر ديگري رجحان يابد.(تفعل)
➖ آخوند ملاصدرا:
"إن کل ممکن ما لم یترجح وجوده بغیره لم یوجد، و ما لم یترجح عدمه کذلک لم ینعدم. فلا بدّ له فی رجحان کل من الطرفین من سبب خارج عن نفسه." (صدر المتألهین، ج1، ص 222)هر ممکنی مادامی که وجودش ترجیح پیدا نکند موجود نمی شود. و همین طور مادامی که عدمش ترجیح پیدا نکند نیز معدوم نمی شود، و ناگزیر برای رجحان پیدا کردن هر یک از دو طرف وجود یا عدم نیاز به عاملی بیرون از خودش دارد.
➖علامه طباطبایی این اصل را این گونه تبیین می کند:
"لا ریب أن الممکن الذی یتساوى نسبته إلى الوجود و العدم عقلاً، یتوقف وجوده على شیء یسمّى عله، و عدمه على عدمها."
(طباطبایی، بدایه الحکمه، ص 47)
بدون شک، ممکنات که وجودشان نسبت به وجود و عدم مساوی است، وجودشان متوقف بر وجود علّت و عدمشان متوقف به عدم علّت است
🔹 در محال بودن ترجح بلا مرجح تقریبا همه اندیشمندان اتفاق دارند.
🔸در محال بودن ترجیح بلا مرجح اختلافات زیادی وجود دارد که نیاز به بحث و تحقیق مفصل دارد.
@nabzqalam
recording-20220610-224909.mp3
4.06M
#مشاوره_مجازی
#سوال_شما: سلام علیکم حاجی عنوان اصول القسمه (قواعد تقسیم) در منطق را برای من توضیح دهید؟
✅پاسخ را در صوت بشنوید
@nabzqalam
🔴 به رسمیت شناختن مشروط طالبان یک ضرورت استراتژیک و تمدنی است
🔹جهان غرب بر اساس نگاه مادی و الحادی سیستمی پیچیده تمدنی طرحی کرده است که در کنار برخی خدمات مثبت، در حال سوق دادن بشریت به سمت یک دره هولناک است که صدای انحطاط و بی هویتی، قدرت طلبی و بی رحمی، خودخواهی و نژادپرستی، غارت و کشتار، دروغ و فریب، ناامنی داخلی و خارجی، نابودی نهاد خانواده و بحران های اجتماعی و... خیلی بلند به گوش می رسد
در مقابل اسلام به دنبال فراگیر شدن همه این ارزش های انسانی و الهی است
🔸این دو جبهه امروز با تکثرات درونی خود مقابل هم ایستاده اند
مشخصه کلان این دو هم این است که هدف اولی خارج کردن ادیان و مذاهب اصیل و قوانین الهی از صحنه اجتماع و دومی در گام اول به صحنه آوردن دین به معنای عام و در گام بعد اسلام ناب است
🔹اما علاوه بر چالش بزرگ خارجی که وجود دارد چالش سرسپردگی برخی حکام و علمای جهان اسلام هم در مقابل ماست
این چالش که به اسلام منزوی اسلام فردی اسلام آمریکایی و شیعه انگلیسی تعبیر می شود به مراتب خطرناک تر از حملات سخت و نرم دشمن خارجی است
⁉️حال وظیفه ما چیست؟
🔹بلا شک برای نجات بشریت از سیستم منحط غرب باید تمدن اسلامی را محقق کنیم و برای تحقق تمدن اسلامی نیازمند کمک و همراهی اکثریت قاطع مسلمین هستیم.
با این نگاه و تحلیل تمدنی بر ما واجب است همه ادیان آسمانی را به صحنه بیاوریم چه رسد به مذاهب اسلامی که کنار زدن سکولاریزم رخنه کرده در بخش بزرگی از جهان اسلام باید به دست متنفذین این فِرَق اتفاق بیفتد.
(می توان سفر راهبردی آیت الله اعرافی و پیام رهبری معظم انقلاب به واتیکان را در بستر این نگاه تمدنی تحلیل کرد که کاری بسیار ارزشمند بود.)
🔸باید تمام جریانات و گروه های مختلف در گستره جهان اسلام که معتقد به حاکمیت اسلام سیاسی و اجتماعی هستند متشکل، تقویت و تثبیت شوند
فرقی ندارد آن گروه حزب الله لبنان باشد یا انصار الله یمن یا حماس و جهاد اسلامی در فلسطین یا حرکت اسلامی نیجریه یا اخوان المسلمین مصر یا طالبان افغانستان ...
📌طالبان که یک جریان سنتی سنی است می تواند ورق را به نفع سکولار زدایی در بخش های وابسته و به خواب عمیق رفته جهان اسلام برگرداند و زمینه را برای تشکیل امت واحده و خیز تمدنی فراگیر فراهم آورد
🔹البته ملاحظات و جریاناتی در افغانستان وجود دارد که حمایت و رسمیت بخشی به حاکمیت طالب باید مشروط به رعایت حال این جریانات باشد اما اعلام رسمیت بخشی نباید متوقف بر تحقق میدانی این شروط باشد یعنی بدون فرصت سوزی باید اعلام کنیم طالبان را به رسمیت می شناسیم و البته این مطالبات را هم داریم که باید انجام بگیرد نه منتظر بمانیم دشمن با هزار و یک ترفند طالبان را هم به سرنوشت اخوان المسلمین دچار کند
یا با اخلال در دستگاه محاسباتی آنان دوست و دشمن را برای این گروه مشتبه کنند
یا دست کم با به محاق رفتن حرکت طالب گروه های مشابه دچار یاس شده و از فعالیت و مبارزه سیاسی کنار بکشند.
✍شیخ علی امیری
@nabzqalam
#معرفی_کتاب
💠«جواهرالکلام فی شرح شرایع الاسلام»
اثری جامع و استدلالی به زبان عربی در فقه امامیه، تألیف شیخ محمدحسن نجفی، معروف به "صاحب جواهر" (م، ۱۲۶۶ ق) است. این کتاب، شرح مبسوط کتاب «شرایع الاسلام» علامه محقق حلی (م، ۶۷۶ ق) می باشد.
🔹جواهرالکلام را می توان دائرة المعارف فقهی شیعی نامید، زیرا از نظر گسترش و جامعیت نظرات و آراء دانشمندان و فقهای اثنی عشری، از تمام کتب قبل برتر است. جواهرالکلام را بزرگترین اثر فقهی در تاریخ اسلام برشمرده و گفتهاند که هیچ فقیهی برای استنباط احکام، بینیاز از این کتاب نیست
📌این کتاب در ۴۳ جلد نگارش یافته است.
ایشان از ۲۵ سالگى نگارش کتاب بى نظیر «جواهر الکلام» را آغاز کرده است !!
🔸مؤلف در این کتاب، تمامی فروعات فقهیه را از اول تا آخر (عبادات، عقود، ایقاعات، احکام) با ادله آنها در کمال دقت نظر بررسی کرده و مسائل و موضوعات گوناگون و متنوع را از جنبه های مختلف با احاطه کامل بر اقوال علما و استناد به آیات قرآنی و روایات و استدلالات منطقی تطبیق داده است.
🔸شیخ انصارى ره: براى مجتهدى که بخواهد احکام الهى را استنباط کند، کافى است کتابهاى جواهر و وسائل الشیعه را در اختیار داشته باشد و کمتر اتفاق مىافتد که به کتابى از پیشینیان نیازمند شود.
🔹شهید مطهری ره: اکنون هیچ فقیهی خود را از جواهر بینیاز نمیداند... کتاب جواهر عظیمترین کتاب فقهی مسلمین است و با توجه به این که هر سطر این کتاب مطلب علمی است و مطالعه یک صفحه آن، وقت زیاد و دقت زیادتری میخواهد، میتوان حدس زد که تألیف این کتاب بیست هزار صفحهای، چقدر نیرو برده است. او سی سال تمام یک سره کار کرد تا چنین اثر عظیمی به وجود آورده، این کتاب مظهر نبوغ و همت و استقامت و عشق و ایمان یک انسان به کمال خویشتن است
📌کتاب جواهر یکی از نوادر و غرائب روزگار است که عمر یک فرد با آن همه اشتغالات مرجعیت باید آن چنان بابرکت باشد که به جمعآوری و تألیف چنین موسوعه و دائرةالمعارف بزرگ، یک تنه قیام ورزد، چون جواهر با چاپهای کنونی که هر جلد بالغ بر ۵۰۰ صفحه است، در حدود ۲۱۵۰۰ صفحه میگردد که نگارش و یا مطالعه آن یک عمر بابرکتی میطلبد.
🔹در نقل قولى که از صاحب جواهر شده این گونه میگوید: «من کان عنده جامع المقاصد و الوسائل و الجواهر فلا یحتاج إلى کتاب للخروج عن عهدة الفحص الواجب على الفقیه فی آحاد المسائل الفرعیّة»
🔸ایشان از فقهای پیش قدمی است که ولایت فقیه را به نحو مناسبی بحث فرموده اند کلام معروف ایشان؛«بل کأنه ما ذاق من طعم الفقه شیئا» گویی کسی که ولایت فقیه را قبول نکرده طعم فقه را نچشیده است. «و لا فهم من لحن قولهم و رموزهم أمرا» گویی این فرد از لحن و رموز گفته ائمه ع امری را نفهمیده است.
@nabzqalam
نبض قلم | علی امیری
#معرفی_کتاب 💠«جواهرالکلام فی شرح شرایع الاسلام» اثری جامع و استدلالی به زبان عربی در فقه امامیه،
#سیره_اساتید
📍 صاحب جواهر و نوشتن کتاب در روز تشییع جنازۀ فرزندشان
🔹 یک روز امام خمینی ره در موعد مقرر برای درس به مسجد شیخ انصاری تشریف آورده بودند در حالی که هنوز همۀ شاگردان حضور نداشتند. ایشان پس از ورود به مسجد طبق معمول کنار منبر نشستند تا پس از لحظاتی برای تدریس به منبر تشریف
ببرند. ولی چون با غیبت بعضی از شاگردان مواجه شدند بدون اینکه به منبر تشریف ببرند به ما فرمودند:
📌«امروز می خواهم به جای درس قضیه ای را برای شما بازگو کنم. من این مطلب را از استادم مرحوم شاه آبادی ـ رضوان اللّه تعالی علیه نقل می کنم و ایشان از پدر بزرگوارش که از شاگردان مرحوم صاحب جواهر بودند نقل می نماید که می فرمود، صاحب جواهر دارای پسری بود که از فضلای بنام حوزۀ علمیۀ نجف به شمار می رفت و تصادفاً در حال حیات پدر فوت می کند. در روز تشییع با اینکه هاله ای از غم و اندوه سرتاسر نجف را گرفته بود ولی با این حال صاحب جواهر که خود صاحب عزا بود، از فرصت کوتاه استفاده کرده و تا جمع شدن علما و طلاب حوزه و اهالی نجف برای تشییع، نصف صفحه از کتاب جواهر را به رشتۀ تحریر درآورد».
🔸امام سپس فرمود: «من که به شما نمی گویم به درس من بیایید، حال که خود شما بنا دارید در درس من شرکت کنید لااقل به بنای خودتان عمل کنید»
«برداشتهایی از سیرۀ امام خمینی؛ ج 5، ص 117»
پ.ن: این قضیه را بزرگان دیگری از جمله آیت الله بهجت ره و آیت الله وحید حفظه الله نقل فرموده اند.
@nabzqalam