هدایت شده از شرف الدین
#نشست_علمی
🔔 نشریه دیدهبان اندیشه با همکاری مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار مینماید:
|علوم انسانی و مساله فلسطین|
🖇 با حضور
#حمید_پارسانیا
#ذبیحالله_نعیمیان
#ابراهیم_فیاض
#بیژن_عبدالکریمی
#محمدرضا_قائمینیک
#مهدی_جمشیدی
#علیاصغر_اسلامیتنها
#مسعود_معینیپور
#میثم_ظهوریان
#محمدعلی_غمامی
🔸شیوه برگزاری: حضورے
🔸 شنبه ۱۶ دیماه، ساعت ۸ تا ۱۲
🔸دانشگاه باقرالعلوم(ع)، تالار امام حسین(ع)
🔰 جهت حضور، به آیدی @m110614 پیام دهید.
⚠️ برای شرکتکنندگان در نشست، گواهی علمی صادر خواهد شد.
📌آدرس کانال؛
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
1402-10-14 .ج9.mp3
31.38M
🎧فایل صوتی
کلاس: #فقه_قانون_و_تقنین
استاد: نعیمیان
جلسه: نهم
تاریخ:1402/10/14
🆔 @irsichannel
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
1402-10-14 . ج10.mp3
30.09M
🎧فایل صوتی
کلاس: #فقه_قانون_و_تقنین
استاد: نعیمیان
جلسه: دهم
تاریخ:1402/10/14
🆔 @irsichannel
🔰🔰🔰
🦋 یادداشت ذبیح الله نعیمیان
مشارکتستیزی و تحریم انتخابات (خبرگزاری فارس)
1402.10.19
🦋 مؤسسه آموزشعالی حوزوی امام رضا(ع)
🌐 https://eitaa.com/naeimyan_ir
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
🔰حجت الاسلام دکتر ذبیح الله نعیمیان مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام در یادداشتی تحت عنوان مشارکت ستیزی و تحریم انتخابات نوشت:
◻️ جریانهای مختلفی همواره در جامعهی اسلامی نقشآفرینی میکنند و جمهوری اسلامی ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.
◻️نیمنگاهی به جریان نفاق و نقشآفرینی آن در شرایط کنونی ضروری است.
◻️تحلیل و تبیین دینی از نقشآفرینی و تأثیرگذاری این جریان در بزنگاههای سیاسی
🌐مشارکتستیزی و تحریم انتخابات (خبرگزاری فارس)
🌐مؤسسه آموزشعالی حوزوی امام رضا(ع)
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)
🆔 @irsichannel
هدایت شده از اسرار پیدا
🦋 رهبری و "تدبیر تمدّن مآل انتخابات".
ذبیح الله نعیمیان
◀️ با نزدیک شدن انتخابات، همه منتظرند تا شنوای رهنمودهای مقام معظم رهبری دربارۀ انتخابات باشند. مخالفان آماده برای هجمه های سنگین و موافقان مؤمنانه منتظر بهره گیری از آنها. اما توجه به منظومۀ فکری ایشان در این زمینه اهمیت دارد.
گزاره های مهمی درباره انتخابات همواره از رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای طی سالهای متمادی شنیده ایم. یکی از مهمترین آنها ضرورت حضور مردم است. آیا ایشان این امر را صرفاً به عنوان امری تشریفاتی مطرح کرده است؟ در پاسخ به این پرسش اساسی نکات زیر به نظر می رسد:
✅ 1. ایشان مصالح موقت و زودگذر را قابل مقایسه با "مصالح ماندگار" نمی دانند. مواضع شفاف و آشکار ایشان طی چند دهه نشان می دهد ایشان تأیید مطلق این جناح یا آن جناح را امری نمی دانند که از مصالح ماندگار جامعه اسلامی باشد. بلکه، ایشان ضابطه گراست. این ضابطه گرایی سیاسی نشان می دهد که برجسته سازی معیارهاست که می تواند جامعه اسلامی را به مصالح ماندگار جامعه، نظام، امت اسلامی و آینده جهان اسلام گره بزند.
✅ 2. از منظر آیت الله خامنه ای آنچه می بایست در آستانه "بازتأسیس تمدّن نوین اسلامی" مورد توجه جدی قرار گیرد، ایجاد "امت شاهد" است. نباید فراموش کرد که ایشان این هدف را از ادبیات قرآنی وام گرفته است. پس از تأسیس جمهوری اسلامی، مردم ایران می توانند مصداق عینی برای این هدف قرآنی تلقی شوند. تأسیس "امت شاهد" می تواند از مصادیق "مصالح ماندگار" برای جمهوری اسلامی باشد.
✅ 3. کسی می تواند به "امت شاهد" فکر کند که نه تنها "تمدّن اندیش" باشد، بلکه می بایست رویکردی "تمدّن گرا" و بلکه "تمدّن ساز" داشته باشد. نظام مفاهیم و صورت بندی ارزش ها و گزاره های سیاسی در منظومه فکری آیت الله خامنه ای نشان می دهد که او سیاست اندیشی، سیاست گذاری و سیاست ورزی در جمهوری اسلامی را بخشی از تمهیدات نظری ـ عینی برای تمدّن اندیشی و تمدّن سازی اسلامی قرار داده است.
✅ 4. آیت الله خامنه ای شاکله گفتمانی را طی چند دهه برساخته است که بتواند قابل ارائه به تمام امّت اسلامی باشد. مؤلفه ها و گزاره های سامان سیاسی از منظر او نمی تواند مردم باور، مردم محور، مردم مدار و در خدمت امّت واحد اسلامی نباشد.
✅ 5. تأکید پرتکرار، پرتکرار بر اندیشه ها و رویکرد مردم مدار امام خمینی(ره) است که طی چند دهه نشان داده است او از عمق وجود خود به "مردم سالاری دینی" باور دارد.
✅ 6. "مردم سالاری دینی" در صورت بندی نظری و عینی به "امت شاهد" در تلقی ایشان به دنبال حذف نظام ولایی نیست. بلکه، نمی تواند جز در آینۀ نظام ولایی تصویر شود. در غیر این صورت، ماهیت آن به "دموکراسی استبدادپایۀ غربی" تنزل خواهد یافت که مردم جز توده هایی در خدمت استبداد احزاب برآمده از سرمایه داری غربی یا شرقی نخواهند بود.
✅ 7. تأسیس امّت اسلامی از منظر آیت الله خامنه ای صرفاً از طریق ارتقای ارزش گرایانۀ سازوکارهای سیاسی مانند انتخابات در جغرافیای فراگیر جهان اسلام امکان دارد. انتخابات در این "تلقی تمدّن مآل" است و صرفاً در جغرافیای ضیق ملّت ـ دولت های اعتباری نمی گنجد. بلکه، در افق امّت سازی اسلامی تعریف می شود که به میدان آورندۀ "ظرفیت های آحاد امّت اسلامی" برای شناسایی و به میدان آوردن شخصیت های اصیل از دل تضییقات مدرن شخصیت سوز است.
✅ 8. امّت سازی از سرزمین های محدود شروع می شود. اما افقی روشن و گسترده دارد. امّت سازی اسلامی صرفاً به دنبال چهره سازی های کاذب از شبه شخصیت های برکشیده توسط احزاب سرمایه محور نیست. شخصیت های اصیل اسلامی را نمی توان برآمده از صندوق ها دانست. بلکه، صندوق رأی می بایست کانون تجلّی شناخت ها و تشخیص های سلیم باشد. این آن چیزی است که راه امام خمینی(ره) است و آیت الله خامنه ای آن را دنبال می کند.
✅ 9. بی تردید، قدرت خواهان ارزش گریز یا ارزش ستیز نمی توانند با این رویکرد تمدّنی همراهی نشان دهند. اما افق های روشنی برای "تدبیر تمدّنی انتخابات" به مدد الهی و با تقویت "الگوی تشخیص محور اسلامی" به جای "الگوی خواست محور غربی" دیده می شود. در این الگوی اسلامی، "ارتقای نظام تشخیص" عنصری اساسی است و بازیگر اصلی آن آحاد جامعه اسلامی اند.
| خبرگزاری فارس
https://www.farsnews.ir/news/14020329000019/%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%91%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA
💠اسرار پیدا
کانال جریانشناسی و تاریخ معاصر:
💠 @asrar_p
🌐 https://eitaa.com/naeimyan_ir
هدایت شده از اسرار پیدا
❄️ متن pdf برخی مقالات «ذبیح الله نعیمیان»
در مجموعه دوازده جلدی آموزه (مؤسسه امام خمینی(ره)، گروه تاریخ اندیشه معاصر):
آموزه 1، س 1381:
1. ذهنیات حاکم بر کتاب «تشیع و مشروطیت، اثر دکتر عبدالهادی حائری»، قسمت 1، 64ص
آموزه 2، 1382:
2. ذهنیات حاکم بر کتاب «تشیع و مشروطیت، ، اثر دکتر عبدالهادی حائری»، قسمت 2، ۵۴ص،
3. «تئوری انقلاب» بر اساس «روانشناسی اجتماعی» در نشریة «نجف» از حوزه نجف عصر مشروطه، ۴۲ص
آموزه3، 1383:
4. نظریه دولت در انديشه سياسي شيخ فضل اللّه نوري بر اساس گفتمان ثابت سياسي شيعه. ۷۸ص
5. نظامسازي سياسي بر اساس تأمين مشروعيت ديني از منظر سيّد لاري، ۳۰ص
آموزه 4، 1383:
6. بررسی پنج اثر از علی ابوالحسنی (منذر) درباره شیخ فضل الله نوری، ۷۴ص
آموزه 5، 1383:
7. «نظریههای دولت» بر بنیاد «گفتمان ثابت سیاسی شیعه» در اندیشه سیاسی «مرحوم محّلاتی» نائینی و حاج آقا نورالله اصفهانی، ۸۰ص
آموزه 7، 1384:
8. «انگاره اقتدار گرایی» در تحلیل »لمبتون» از نظریه «دولت اعتقادی اسلامی و تشیع، ۸۶ص
آموزه ۹ ( غرب و انقلاب اسلامي، ج۲):
9. نظريهپردازيهاي غربي دربارة نقش مذهب در پيدايي انقلاب اسلامي، ۵۴ص
10. معنا و امكان «غيريتسازي» در«فرايند اسلامگرايي امام خميني(ره)»، ۳۸ص
آموزة ۱۰ (تشيع و مدرنيته در ايران معاصر، ج۱):
11. بررسي و نقد «نظرية تمدّني چنگيز پهلوان» در تعامل با «تمدن غرب» ۸۶ص،
آموزة ۱۱ (تشيع و مدرنيته در ايران معاصر، ج۲):
12. فلسفة عقلانيتِ تمدني؛الگوي استعلاييِ «بازتأسيس تمدّن ديني» ۵۰ص،
آموزة ۱۲ (تشيع و مدرنيته در ايران معاصر، ج۳):
13. نظام سياسي شيعه و راهبرد «قدر مقدور» در «دوران مدرن» ۵۶ص،
.💠اسرار پیدا
کانال جریانشناسی و تاریخ معاصر:
💠 @asrar_p
🌐 https://eitaa.com/naeimyan_ir
هدایت شده از اسرار پیدا
💠خاطرهای از استاد خرازی
شب اربعین در مسجدی که جناب استاد خرازی نماز خواندم و بعد پای صحبت ایشان نشستم. سخنانی حاوی مطالب جالب و گاه عجیب.
1. تحقیق مفصلی درباره شخصیت دوم اربعین ارائه فرمودند خیلی عالی بود.
2. اشاراتی به تطبیق برخی مبانی علم اعداد بر آیات شریفه درباره اهل بیت(ع) داشتند.
3. مراسم اربعین را (قیاسگونه) همسان با مراسم حج تلقی میکردند و احکام خاصی چون حرکت در شب به سمت کربلا، پوشیدن لباس احرام و ... ارائه فرمودند.
4. مورد عجیب:اشاره با تأکیدی به شرفیابی مستمر یوفوها (بشقابپرندهها) از سیارگان به محضر امام عصر(عج) داشتند.!!! ـ طبعاً شناخت مبانی ایشان ذبیح الله نعیمیان. 3 آبان 1400 💠اسرار پیدا کانال جریانشناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p 🌐 https://eitaa.com/naeimyan_ir
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔻در نشست «شبهه پژوهی انتخابات» تبیین شد؛
💠پاسخ به شبهات سروش محلاتی درباره نفی وجوب مشارکت در انتخابات
🔹به گزارش خبرنگار اجتهاد، نشست علمی «پاسخ به شبهات انتخاباتی» با همکاری «انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم» و «اندیشکده فقه حکومتی» و گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار، با حضور جمعی از اساتید نوزدهم خردادماه برگزار شد. در این جلسه حجتالاسلام سید محمدهادی پیشوائی، پژوهشگر فقه سیاسی، یادداشتی از محمد سروش محلاتی را با موضوع «عدم وجوب شرکت در انتخابات» مطرح کرد و بحثهای فقهی آن را مورد بررسی و نقد قرار داد. همچنین حجتالاسلام ذبیحالله نعیمیان، مدیر اندیشکده فقه حکومتی و حجتالاسلام احسنی، دبیر کمیته علمی انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم، نیز مباحثی در تکمیل این بحث ارائه کردند که گزارش این نشست پیش رویتان قرار میگیرد.
👈 ادامه مطلب:
🌐http://ijtihadnet.ir/%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae-%d8%a8%d9%87-%d8%b4%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%85%d8%ad%d9%84%d8%a7%d8%aa%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%86%d9%81%db%8c-%d9%88%d8%ac/
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8