۞در معنای صراط مستقیم
﴿صراط مستقیم انسان کامل است.
اهدناالصراط المستقیم یعنی ما را هدایت کن به سمت انسان کامل...﴾
❓چه کسانی به سمت انسان کامل هدایت می شوند؟
🟢ادامه بحث را در جلسه اول درس جدید تفسیر مختصر و معرفتی قرآن دنبال بفرمایید...
#اُنسباقرآن #هرروزباقرآن
🔖جهت ثبتنام این درس پیام دهید👇
💌 @sadra45
https://eitaa.com/nafahat256
مختصر و مفید۱۴.mp3
28.65M
#تفسیرمختصرومفید
#استادسپیدنامه
#جلسه۱۴
#سوره بقره
#آیه۳۵
۱۴۰۳/۱/۱۸
زمان: ۲۳:۵۲دقیقه
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
☘جهت آشنایی با دوره مختصر و مفید فایل فوق نمونه تدریس می باشد عزیزانی که قصد آگاهی در مورد نوع تدریس دارند توصیه میشه فایل رو استماع کنند
🇮🇷علمی و فرهنگی موسسه صدرا🇮🇷
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت از حجت ۳۴-MP3MusicAmplifier.mp3
43.57M
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺
#شرح کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر))
#استادسپیدنامه
#جلسه ۳۴
۱۴۰۳/۱/۱۹
زمان فایل: ۳۶:۱۸ دقیقه
کتاب بشارت ازحضرت حجت علیه السلام صفحه ۸۸ ❤️
https://eitaa.com/nafahat256
کتاب بشارت ازحضرت حجت علیه السلام صفحه ۸۹ ❤️
https://eitaa.com/nafahat256
کتاب بشارت ازحضرت حجت علیه السلام صفحه ۹۰ ❤️
https://eitaa.com/nafahat256
۰✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
✨اللهم بارک لمولانا صاحب✨
خلاصه بشارت از حجت
#جلسه ۳۴
💠آیت الله بهجت میفرمود:اختلاف شیعه و سنی یک مسئله استعماری است.مسئله مهم دوستی اهل بیت است که فریقین بر آن اتفاق دارند.مسلمین در حال حاضر در این باره اختلاف و مشکلی ندارند.البته حساب وهابی ها و مغبضین اهل بیت جداست.
🔸استفادهای که از بیان آیت الله بهجت میتوانیم بکنیم این است که اختلافاتمان را کنار بگذاریم.مثلاً کلاس درس و بحث داریم،همه دوستدار اهل بیت هستیم،آن بُعدهای اختلافی را مدام به فعلیت نرسانیم.
🔹در مورد اختلافات نباید سخن گفت.ما سعی میکنیم اشتراکات را قوی کنیم،تا مجموعههای فرهنگی قوی شوند.و ما بتوانیم در جامعه یک نقش مثبتی را ایفا کنیم.
🔸مدام از اختلافات صحبت کردن موجب دور شدن قلبها از هم میشود.
🔹دست خدا با جماعت است.دست خدا هم که امام زمان(ع) است.
🔸هر جایی که جمعیت تشکیل شود، وحدت داشته باشد و همت یکی شود،آن تاییدهایی که از طرف امام عصر است،به آن جمعیت افاضه میشود.
🔹از فتنههای آخر الزمان صحبت میکرد. و آنها را همچون پارههای شب تاریک میدانست که بر مردم هجوم میآورند.
🔸فتنههایی که در آن حق و باطل چنان در هم میآمیزد که تشخیص آن برای بسیاری از مردم میسر نیست.در این حوادث ابتدا باید برای شناخت حقیقت تلاش کرد
🔹میفرمود:هر کسی باید تکلیف خود را تشخیص دهد.همان راه نجات است.راه و مرام امیرالمومنین علی علیه السلام را معیار شناخت حق و باطل میدانست.
🔸مقصود از آخرالزمان زمانی نیست که بعدش ظهور میشود.
🔹حضرت رسول(ص)، وقتی ایشان ظهور کردند فرمودند:من و قیامت مانند این دو انگشتیم.یعنی جفت همیم،یعنی بعد از من قیامت است.
🔸آخرالزمان یک تعبیری است که برای امت خاتم در نظر گرفته میشود.خاتم انبیا یعنی ختم نبوت و بعد از ایشان هیچ پیامبری نیست.فلذا زمانشان میشود زمان آخر.
🔹بیحجابی و نزدیک بودن جنگ و ظلم زیاد،هیچ کدام از اینها دلیل بر ظهور نیست.و کسی که اینها را علائم ظهور میداند ،حرفش علمی نیست.
🔹فتنه همین چیزهایی است که در جامعه میبینیم.بسیاری از همین مذهبیها منحرف شدند.بعضیها ظاهراً منحرف شدند،جاذبههای دنیا شکارشان کرد. بعضی در مسائل سیاسی خودشان را باختند.بعضی تغییر رویه دادند.بعضی حب مقام آنها را گرفت.
✨فتنه مانند شب تاریک انسان ضعیف را شکار میکند.
🔸انسان اگر سنخیتی با تاریکی نداشته باشد،عالم همیشه برای او مانند شب نورانی است.
🔹ما تا جایی که راه دارد باید از لحاظ معنوی خودمان را قوی کنیم تا در فتنهها منحرف نشویم.و از یک نفر هم که شده دستگیری کنیم.
🔸تکلیف و وظیفه ما چیست؟ تشخیص وظیفه،عنایت الهی میخواهد.چون تشخیص با نور باطن مشخص میشود. و نور باطنی زمانی ایجاد میشود که ما با آن حقیقت نور که انسان کامل باشد،یک انسی داشته باشیم.
🔹بسیاری از ما تکلیفمان را نمیتوانیم تشخیص دهیم.و وارد مسائلی میشویم که اصلاً تکلیف ما در آن نیست.و میبینیم وقتی وارد آن موضوع شدیم بعد از گذشت یکی دو سال هیچ ارتقای معنوی برای ما ایجاد نشد.
🔸مثلاً شخصی که اهل علم است این شخص باید درس بخواند و جامعه را اغنا کند.اما میرود مثلاً ایستگاه صلواتی و هیئت و.... ساعتها آنجا کار میکند، روزهای بعد هم اینطور.در صورتی که تکلیف این آقا این نبود.ایشان باید شأن علمی جامعه را ارضا کند،نه اینکه کارهای جهادی انجام دهد.
🔹اهل علم نباید کاری جز علم انجام دهند،چون تکلیفشان همین است.
🔸اگر تکلیفمان را تشخیص دادیم نصف راه را رفتیم و نصف بعدیش این است که خداوند به ما توفیق دهد که طبق آن تشخیص عمل کنیم.
🔹هر کدام از ما در درون خودمان قدرت و توانایی داریم که طبق آن امام زمان از ما کار میخواهد که بتوانیم در جامعه نقشی را ایفا کنیم
🔸بنا به روایات کسانی که از جمعها فاصله میگیرند مانند گوسفندانی هستند که از رمه فاصله گرفته.و حضرت رسول فرمودند این اشخاص طعمه گرگ میشوند.
🔹اگر حق روشن نشد باید راهی را انتخاب کرد که موافق احتیاط است
🔸جایی که انسان تشخیص نداد حق چیست و باطل چیست،میفرمایند:باید احتیاط کرد.
🔹به ما یاد دادند به یقینیات عمل کنیم و هرجا یقین نداشتیم احتیاط و توقف کنیم.
🔸پس احتیاط به توقف است.گاهی انسان باید صبر کند تا غبارها از بین برود و فضا روشن شود تا تکلیف معین شود
.قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه ۳۴
💠بعضی موقع میفرمود:باید با عینک احتیاط راه رفت.و خوب تشخیص داد کدام اقرب به علی و مرام علی و راستگوتر است. و در صورت شک توقف و احتیاط نمود لذا فرمودهاند :تمسکوا بالامر الاول.به راه و رسم نخست عمل کنید.یعنی باید به یقینیات عمل کنیم،نه اینکه اهل عمل نباشیم و از این گوش بشنویم و از آن گوش به در کنیم.در موارد غیر یقینی و مشکوک مامور به احتیاط هستیم.
🔸کلید حل همه مشکلات👈🏻 همین توسل به امام عصر ارواحنا فداست،یعنی ما یک توسل مستمری به امام باید داشته باشیم.وقتی توسل میکنیم از امام بخواهیم که راه صحیح را به ما بنمایاند و علاوه بر این توفیق عمل کردن به مقتضا و احکام آن راه را هم از آقا بخواهیم.
🔹امام زمان ارواحنا فدا نور هستی است کسی که به آن نور مطلق توسل میکند، باطنش نورانی میشود.و وقتی باطن نورانی شد قدرت تشخیص ایجاد میشود.
🔸یکی از علل اینکه ما فریب میخوریم و باطنمان از راه مستقیم منحرف میشود،کاستی توسل به امام عصر میباشد.
🔹به هر میزانی بین ما و امام فاصله ایجاد شود درون ما تاریکتر،گنگتر میشود و به همین جهت فتنه خیزتر میشود.
🔸فتنهها مانند شبهای تاریک به سراغ کسانی میآیند که ارتباط با نور نظام هستی نداشته باشند که آن نور انسان کامل است. نورالله است.
🔹ما باید به این باور برسیم که امام لحظه به لحظه دارد ما را رصد میکند،باطن ما را میداند،سخنان ما را میشنود.
🔸 باید باور کنیم که برخی از رفتارهایمان موجب رنجش امام میشود و برخی از رفتارها موجب خوشحالی شان میشود و این توفیق میخواهد که ما این را باورش کنیم، نه اینکه حد دانایی باشد.
🔹روایت داریم که فرمودند: مایه افتخار و زینت ما باشید,نه مایه ننگ ما.
🔸اگر شخصی موجبات تقوا را در درون خودش ایجاد کند و باطن لطیف و مطهری داشته باشد ارتباط برایش ایجاد میشود.
🔹انسان وقتی تکلیفش را انجام ندهد، اعتقادش به امام ضعیف میشودتا اینکه به جایی میرسد که به امام بیاعتقاد میشود.
🔸علم یعنی دین و دین یعنی علم.و اینها از هم جدایی ناپذیرند و در دین هیچ خرافهای نیست.
🔹عمل به احتیاط را آسان و در دسترس همگان میدانست.
🔸همچنین معتقد بود در فتنهها باید برای ثبات ایمان تلاش کرد و برای تعجیل در فرج امام زمان(ع) همراه با عافیت دعا نمود.
🔹کارهای فرهنگی یقینا نیاز به یاری امام عصر دارد و شخصی که کار فرهنگی انجام میدهد باید دست توسلش به دامن امام زمان(ع) دراز باشد.
🔸اینها صفحاتی است چند از حیات اجتماعی آیت الله بهجت و حضور ایشان در متن رخدادهای اجتماعی.حضوری پدرانه و برای دستگیری از شیعیان و دوستداران حضرت حجت،که شاید تاکنون به گونهای تحت الشعاع چهره معنوی و عرفانی ایشان قرار گرفته باشد.
🔹میفرمایند:ایشان آنقدر معنوی بودند که بُعدهای سیاسی شان همچین نمایان نبوده.
🔸اصلاً نمیشود شخصی الهی باشد و کاری به سیاست نداشته باشد.
🔹ایشان ودیعهای الهی بود که خداوند برای مردم این عصر ذخیره کرده بود.تا در روزگاری که شیعیان و همه مسلمانان با انواع گرفتاریها دست و پنجه نرم میکنند، مظهر اراده و عنایات امام عصر باشد.امید آنکه با عمل به رهنمودهای ایشان بتوانیم راه را از بیراهه تشخیص دهیم.و گامی هر چند کوچک به رضایت حضرت نزدیک شویم.
✨والحمدلله رب العالمین✨
✨اللهم سلّم و تمم✨