🏷چرایی تقسیم حکمت به نظری و عملی
از منظر آیت الله جوادی حفظه الله
🔹بخش اول
اينكه ما ميگوييم حكمت دو قسم است: حكمت نظري و حكمت عملي، اين آغاز راه است. چرا اين تقسيم را ميكنيم كه دانش يا نظري است يا عملي، حكمت يا نظري است يا عملي؟ براي اينكه معلوم يا نظري است يا عملي، اين هم ميانه راه است. چرا معلوم يا نظري است يا عملي؟ براي اينكه «الموجود اما حقيقيٌ و اما اعتباري» اين پايان راه است.«الموجود اما حقيقيٌ و اما اعتباري» اين موجود وقتي به فضاي ذهن آمد ميشود معلوم يا حقيقي يا اعتباری و دانش او هم ميشود يا حكمت نظري يا حكمت عملي؛ اين يك بحث. بحث ديگر اين است كه اينكه ميگوييم موجود يا حقيقي يا اعتباري است، اين يك «إمّا» ترديديه نيست، يك «إمّا» جزمي است. ما يك «إمّا» ترديدي داريم كه آن مسئله نيست شك است، شبَحي را كه انسان از دور ميبيند ميگويد يا زيد يا عمرو است، اينكه مسئله نيست؛ زيرا تصديق در او نشد. يك «إمّا» عالمانه عاقلانه عزمي داريم، نه شكي، مثل «العدد اما زوجٌ و اما فرد». اين «إمّا» با آن «إما زيدٌ و اما عمرو» فرق ميكند، آن «إمّا» شكي است كه مسئله نيست؛ ولی اين «إمّا»، يعني من ميدانم كه غير از اين نيست، «إمّا» عزمي است، نه «إمّا» شكي. اگر گفتيم «العدد اما زوجٌ و اما فردٌ»؛ آنگاه بايد پاسخ بدهيم كه اين «إمّا» سه قسم است: يا انفصال حقيقي است يا در منع جمع است يا در منع خُلو؛ آن يك بحث درون گروهي است، و گرنه «إمّا» علمي است. اگر گفتيم «الموجود اما حقيقيٌ و اما اعتباري»، ميشود مسئله، اگر مسئله شد فوراً بايد جواب بدهي که اين مسئله در كدام علم است؟
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🏷چرایی تقسیم حکمت به نظری و عملی
از منظر آیت الله جوادی حفظه الله
🔹بخش دوم
... تنها فني كه اين مسئله را در خود جا ميدهد فلسفه است؛ زيرا فلسفه كه جهانبيني است و درباه هستي بحث ميكند، هستي مراتبي دارد، مرتبه ضعيفه آن موجود اعتباري است، موجود اعتباري معدوم نيست، مخصوصاً موجود اعتباري در فضاي دين كه هم مسبوق به تكوين و هم ملحوق به تكوين است. فقه، اخلاق و حقوق ما با همين قوانين و «بايد و نبايد» همراه است. اين «بايد و نبايد» را از «بود و نبود» واقعي ميگيريم؛ يك؛ پايان آن هم بهشت و جهنم است كه «بود و نبود» واقعي است، دو؛ اين اعتباراتي كه محفوف به دو تكوين است سهم صحيحي از واقعيت دارد و يك اعتبار نيش غولی و انياب اغوالی نيست، اين اعتبار مرتبه ضعيفهاي از وجود است كه هم از مصالح و مفاسد قبلی استمداد ميكند، هم به ثواب و عقاب تكويني بعدي ختم ميشود. چيزي كه محفوف به دو تكوين است نميتواند هيچ سهمي از تكوين نداشته باشد. اگر موجود اعتباري را در مقابل تكوين قرار ميدهند، اين براساس قياس است وگرنه خودش يك موجود تكويني است؛ مثل اينكه يكي از تقسيمات فلسفه اين است که موجود: يا ذهني يا خارجي است. فلسفه درباره حقايق وجودات خارجي بحث ميكند، موجود ذهني چه سهمي در مسائل فلسفي دارد، اين ذهني بودن به قياس نسبت و خارجي ذهني است، وگرنه سهمي از وجود خارجي است، موجود خارجي «بالمعني الاعم» يا در ذهن است يا در خارج؛ ذهن در مقابل خارج است، نه آن خارج مطلق.
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🏷چرایی تقسیم حکمت به نظری و عملی
از منظر آیت الله جوادی حفظه الله
🔹بخش سوم
... بنابراين ما اعتباري كه در مقابل تكوين باشد «بالمعني المطلق» نداريم، نشانه آن اين است كه تمام كارهايي كه در جهان بشريت انجام ميگيرد، به استناد همين قوانين اعتباري است كسي كه «بيده الاعتبار»، اگر گفت فلان روز تعطيل است، كل كارها ميخوابد؛ فلان روز تعطيل نيست، كل كارها راه ميافتد. اين كارها و وجودات تكويني به استناد فرمان است، درست است اين فرمان نسبت به وجود عيني ذياثر اعتباري است، لكن به همان دو جهتي كه بيان شد سهمي از تكوين دارد.
پس «الموجود اما حقيقيٌ و اما اعتباري»، خود اين جزء مسائل فلسفه است؛ منتها سيدنا الاستاد علامه طباطبايي(رضوان الله تعالي عليه) مسئله علم را به فلسفه آوردند؛ ولي فرصتي نكردند كه اين تقسيم را به فلسفه راه بدهند. در مسئله علم فرمودند: «العلم اما حقيقيٌ و اما اعتباري» و براساس آن بحث كردند. اما «الموجود اما حقيقيٌ و اما اعتباري» كه جزء مسائل تقسيمي فلسفه است فرصت نكردند، اين يك؛ حالا كه موجود يا حقيقي است يا اعتباري، حكمت يا نظري است يا عملي، آن حكمت عملي از اصول كلي فلسفه بهره ميگيرد.
(بیانات در کنگره بین المللی بزرگداشت یکصدمین سال رحلت مرحوم آخوند خراسانی (ره)،سال ١٣٩٠)
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 اَلسّلامُ عَلَیکَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ أَيُّهَا التَّقِيُّ الْجَوَاد
▫️ میلاد امام جواد علیهالسلام مبارک باد.
🌷قال الامام الجواد علیهالسلام:
اَلْحَسَدُ ماحِقُ الحَسَناتِ، وَ الزَّهْوُ جالِبُ المَقتِ، وَالعُجْبُ صارِفُ عَنْ طَلَبَ الِعِلْمِ داعٍ اِلی الغَمْطِ وَ الجَهْلِ، وَ البُخْلُ اَذَمُّ اْلاَخْلاقِ وَ الَّطَمَعُ سَجیهٌ سَیئَهٌ.
حسد نیکوییها را نابود سازد، و فخرفروشی دشمنی آورد، و خودپسندی مانع از طلبدانش است و به سوی خواری و جهل فرامیخواند، و بخل ناپسندیدهترین خلق و خوی است، و طمع خصلتی ناروا و ناشایست است.
🏷 بحارالانوار، ج۶۹، ص۱۹۹.
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
تکنولوژی و فناوری.mp3
1.27M
🌀 تکنولوژی و فناوری ذیل علوم انسانی و حکمت عملی است...
#استاد_امینی_نژاد
🎙 بخشی از جلسه پنجاه و چهارم درس «مبانی و اصول حکمت عملی»
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🔹 تمام فناوری ها بر اساس اینکه انسان کیست و چه نیازهایی دارد، تولید می شود
🔸 هر فناوری ای پُربارِ از نوع شناخت انسان و بسته نیازهای انسان است
🔹 اینگونه نیست که فناوری به انسان و مسائل او ربط نداشته باشد و کأنّه مثل علوم طبیعی و تجربی باشد
#امتداد_فلسفه
#حکمت_عملی
#فلسفه_تکنولوژی_و_فناوری
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| فناء فی الله یعنی التزام و ایستادن پای تکلیف، یعنی عدول نکردن از تکلیف، یعنی عقب ننشستن از تکلیف….
#شهید_حاج_ابراهیم_عقیل
#عرفان_و_سلوک_اجتماعی
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
1_1474202440.mp3
7.57M
🌹در آستانه ولادت امیرمؤمنان، بشنویم:
🔰 جایگاه امیرالمومنین علیه السلام
✨ آیات و روایات بسیاری در مورد امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است. به عنوان مثال سوره مائده، سوره امیرالمومنین علیه السلام است.
🌴پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم: «أنا مدینة العلم و علیٌّ بابها». باب علم حقیقی به رسول الله، امیرالمومنین علیه السلام است.
🔸 مقام نهایی سلوکی جز با امیرالمومنین علیه السلام داده نمیشود.
🔹موعظه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به ابن عباس: «علیک بمودّة علیٍّ»
🔸انبیا اگر محبت علی را نداشتند، کارهایشان پذیرفته نمیشد.
🔹 معرفت به حضرت امیر علیه السلام، حال محو را در انسان ایجاد میکند. حال محو، انسان را غلام و بنده او میکند. غلام هر قومی از اوست و مثل سلمان، منا اهل بیت میشود.
#میلاد_امام_علی علیه السلام
#ماه_رجب
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
11.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 از امام خمینی ره بشنویم:
🌹 علی ع همه چیز است!
▫️برگرفته از سایت جامع امام
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّهِ وَ صَفِيِّهِ [وَ وَصِيِّهِ] وَ وَزِيرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ وَ الدَّاعِي إِلَى شَرِيعَتِهِ وَ خَلِيفَتِهِ فِي أُمَّتِهِ وَ مُفَرِّجِ الْكُرَبِ [الْكَرْبِ] عَنْ وَجْهِهِ قَاصِمِ الْكَفَرَةِ وَ مُرْغِمِ الْفَجَرَةِ الَّذِي جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِيِّكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصْرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ وَ الْعَنْ مَنْ نَصَبَ لَهُ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ صَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْصِيَاءِ أَنْبِيَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ .
🌷 سیزدهم رجب المرجب ولادت با سعادت امیرالمومنین و امام المتقین حضرت علی (علیه السلام) مبارک باد.
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
@Nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بازنشر | ابنالوقت
🌷به مناسبت ماه رجب
▫️آیتالله یزدانپناه:
یک بازاری را دیدهاید که چگونه تا یک سود نابی میآید، آن را میقاپد؟ یعنی ابنالوقت در معامله است.
ما هم باید در حالات روحی و معنوی ابنالوقت باشیم.
#ابن_الوقت
#استاد_یزدان_پناه
#ماه_رجب
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از انتشارات آلاحمد
7.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 علی، الگوی زهدپیشگان
🏷 برگرفته از کتاب رهبانیت متعالی اسلامی
#امام_علی علیهالسلام
📃 انتشارات آل احمد
@AlAhmad_pub
هدایت شده از مدرسه معرفتی - معنوی استاد یزدان پناه
باسمه تعالی
▫️آغاز ثبتنام طرح آستان جانان
ویژه دانشجویان (برادران و خواهران)
▫️تحت اشراف استاد معظم آیتالله سید یدالله یزدانپناه
▫️ثبتنام گام اول(نسیم صبا)
از دوره تمهیدی مدرسه معرفتی-معنوی
🏷 به صورت حضوری در تهران
⏱مهلت ثبت نام:
تا ۱۴۰۳/۱۱/۰۵
📖 دفترچه راهنما :
جهت مشاهده کلیک کنید
👈 ثبت نام :
جهت ثبتنام کلیک کنید
🔎 جهت کسب اطلاع بیشتر
برادران به آیدی زیر در پیام رسان بله و ایتا پیام دهید:
@aligh03
خواهران به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام دهید:
@Hekmat_Okhtorreza
🕌 مدرسه معرفتی - معنوی استاد یزدان پناه
@madresemarefatisolooki