هدایت شده از مجله خردورزی
رئيس جمهور اسلامی ناسازه دموکراسی مدرن
ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی و امثال او محصول همان صندوق های رایی است که جهان مدرن آن را تنها راه معتبر برای تشکیل دولت میداند اما با یک تفاوت چشم گیر.
سیستم یا نظام رای گیری که در اصطلاح دموکراسی یا حکمرانی مردم نامیده می شود، در عمل چرخه بسته و یکپارچه ایست که سرمایه داری خون رسان آن است و زیر ابر ضخیم رسانههای ،امپریالیستی زیست جهانی فروبسته در خود را بنا می کند؛ همان زیست جهانی که بودریار میگوید استعاره در آن مرده است نه آنکه از شدت کسوف تصویری سیمای خورشید پوشیده شده باشد بل آنکه هر چه هست تصویر است.
ایران با از سر گذراندن پایان تلخ مشروطیت که به استبدادی غربی و مورد پشتیبانی روشنفکران مرتجع غربگرا، انجامید طرح بازیابی خود را خارج از نظام موجود جهان بنا کرد قیام پانزده خرداد چهل و دو سرآغاز خروج ایران از نظم رایج جهان بود که در نهایت همه ساختارها و میکروارگانیسمهای مدرن را زیر بهمن پنجاه و هفت به
تعلیق برد.
دموکراسی مدرن برای تکنیکال کردن حکمرانی و انسان زدایی از آن، فرم و شکلی خنثی از نظام رای گیری را تنها راه نجات بشر از لویاتان یا گرگ صفتی نفس قدرت طلب
آدمی معرفی کرد اما حیات واقعی بر سیاره زمین حیاتی معنادار و سیاسی بود که سیاست زدایی و انسان زدایی را بر نمی تابید عنصری کمی و مادی به نام سرمایه در غیاب معنابخشی خدا اعتبار بخش و قوام بخش نظام سیاسی در کشورها و جامعه بین المللی شد. انقلاب اسلامی با خودآگاهی تاریخی نه شرقی نه غربی، تمدن موجود را ماده بنای تمدنی متعالی و پیشرو قرار داد.
نیچه در قرن نوزدهم مرگ خدا را در تمدن غرب اعلام کرده بود. قریب یک قرن بعد از او فوکو از مرگ انسان پرده برداشت طرح انقلاب اسلامی اما احیاء سروری عبادالله بر سیاره بود که هم خدا را و هم انسان را میخواست وارد ساختار اداره و حکمرانی زمین کند استعاره ولایت فقیه و یگانگی ملت و امت در هویت به پا خاسته «ایرانی اسلامی» نظام جدیدی را بر پا ساخت.
رییس جمهور حاصل جمع سرمایه و رسانهی قارونها نیست. پول و تصویر، دو عنصر کمی و اعتباری با دخالت عامل معنابخشی خارج از اعتبار انسان به نام الله تبدیل به کیفیتی معنادار شدند تبدیل کردن توده ی شکل پذیری از اجتماع انسانهای بی هویت به مردمانی که فی نفسه و تک تک فارغ از کمیت سرمایه و قدرت شان نوامیس و خلفای الهی اند و در نظامی از حق و تکلیف رابطهای طولی میان امام و امت را می سازند شاهکار سیاسی انقلاب اسلامی بود.
دولتمرد نماز شب خوان و فرعونیت زدایی از دولت
روشنفکری مرتجع و قرن هجدهمی ایرانی همراه با دیگر وفاداران تمدن غرب در نظام کمی مدرن استحاله شده است.
و به زعم خویش هویتی انترناسیونال یافته حال آنکه نفی هویت خود منجر به فروریزی آخرین مقاومت انسانی در ماهیت ضد انسانی تمدن غربی است. روشنفکری مرتجع ایرانی بیش از هر دولت و حکمرانی در برابر دولت سید ابراهیم رئیسی صف آرایی کرد.
آن رقیب درست گفته بود که سید ابراهیم از نظام ارتجاعی و تقلیدی آموزش مدرن جز شش کلاس نیاموخته بود و برای ریاست جمهوری مدرن تربیت نشده بود.
او مدرس دورههای اجتهادی الهیات اسلامی و سالها قاضی القضات دادگاههای حقوقی جمهوری اسلامی ایران بود که در نظامی از حق و تکلیف الهی رای مینوشت و حقوق الهی را جاری میکرد اهل تهجد و بندگی بود اینها مخل کارکرد جایگاهی است که خواست قدرت به ما هو قدرت از مقومات بنیادین آن است.
رئیسی نماز شب خوان در عصر نرمالیزاسیون انقلاب و انقلابیها، فانوس راهنمایی برای پیمودن عهدی جدید شد بعد از رخداد انقلاب اسلامی و عبور از کوران حوادث دهه شصت تا رحلت امام خمینی به نظر میرسید راهی جز بنای یک ژاپن اسلامی نداریم و باید آرمانهای بلند و باشکوه ابتدای انقلاب را در موزهها و صندوق امانات بانک ها نگاهداری کنیم و در مناسبتهای تقویمی آنها را به جشن یا سوگی اداری گرامی
بداریم.
دولت سیزدهم اما سنتی دیگر از حکمرانی را پایه گذاری کرد. بر خلاف نقد رایجی که این دولت را فاقد شعار و سیاست زدا معرفی میکند دولت سید ابراهیم رئیسی را میتوان دولتی نامید که بیش از هر چیز انجام وظایف معمول قوه مجریه را
منظور و هدف خود قرار داده بود همان که امام خمینی رحمت الله علیه فرموده بود جمهوری اسلامی، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم دولت رئیسی نه دولت سازندگی بود، نه دولت اصلاحات نه دولت عدالت و نه دولت تدبیر و امید همه این شعارها را در تار و پود اراده و تصمیم دولت آورده بود و کار ویژهاش به انجام رساندن وظایف دولت جمهوری اسلامی بود دولتی که برتری و درخشندگی اش در شب تاریک زمین که هیچ دولتی، هیچ دولتی جز لفاظی و حرافی جرات یا اراده اقدامی عملی در برابر لویاتان هفت سری به نام رژیم صهیونیستی نداشت بیشتر به چشم آمد.
✍محمد علی روزبهانی
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران
@kheradvarzi_com
هدایت شده از جَذَوات | فاطمه داداشی
📌چند خطی درباره قدیسسازی از شهدای این روزها و تبعات آن...
#فاطمه_داداشی
@Jazveh_fatemedadashi
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بخشی از جناح سیاسی تلاش میکند تشییع خیابانی را به لشگرکشی خیابانی تفسیر کند تا بخواهد با آن بحران صندوق انتخابات را بپوشاند
🔹برخی با تنشسازی و لولوسازی از رقیب رای بالایی گرفتند اما هیچوقت محبوب نبودند؛ کما اینکه در دولت قبل آقای ظریف محبوبتر از روحانی بود.
🔹اتفاقی که در مراسم تشییع رخ داد معنایی به حال عمومی بخشید که پیش از آن نبود و این قدرت مکانیزمهای تاریخی است که در ایران وجود دارد.
سیدحسین شهرستانی، مدیرگروه
حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
@kheradvarzi_com
@farhikhteganonline
هدایت شده از مؤسسه حضرتزینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹| #ویدئو
♦️گناه و ذلت
🔻یک کاری بهت پیشنهاد میدن، که میدونی این کار مورد رضایت امام و حضرت زهرا نیست، تقوا یعنی همونجا وایستی.
📎 حجت الاسلام رحیمی
#گناه #ذلت #حضرت_زهرا
#حجت_الاسلام_رحیمی
#موسسه_حضرت_زینب
📮موسسه بینالمللی حضرت زینب (س)
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام
@hazratzainab_com
هدایت شده از مجله خردورزی
#رصد_اندیشه
رژیم فرعونی اسراییل باید دقیقا چه کند تا شما آن را جنایت جنگی و نسلکشی محسوب کنید؟
هیچ بخشی از نظام بین المللی قانونمندی که عمدتا با معماری آمریکا بنا شده جرات نمیکند از جنایتکاران رژیم آمریکا سوال کند:
اگر اعلام منطقه ايمن و بمباران چادرهای آوارگان در آن منطقه با بمبهای آتش زا جنایت جنگی و نسلکشی نیست پس اساسا برای این رژیم فرعونی اسراییل باید دقیقا چه کند تا شما آن را جنایت جنگی و نسلکشی محسوب کنید؟
خدایا! ما ملتهای بهاصطلاح جهان اسلام از ۱۹۴۸ به بعد چه خطاها و تقصیرهایی مرتکب شدهایم که حاصلجمع آن نظامی شده که در روز روشن مردمی کاملا بی دفاع و بی پناه را بهمثابه شبه انسانهایی سلاخی میکنند و کمترین صدای آه و وایی هم از این دول شیطانی جهان اسلام برنمیخیزد!
آری ما ملتهای جهان اسلام بد ملتهایی بودیم و هستیم که حاصلمان شده این دول ذلیل و خائن و آلت فعل فرعونيان و قارونیان این جهان.
بارخدايا! بحق این خونهای بناحق ریخته شده، توفيق توبه و دگرگونی قلوب به ما ملل جهان اسلام عطا فرما!
✍️سعید زیبا کلام
@kheradvarzi_com
سرمقاله.pdf
195.7K
علیه ارتجاعِ مشدد
🔹«واپسگرایی» با همه شئون و در هیئتی کامل آماده قدرتنمایی است
🔺«ارتجاع مشدد» میخواهد تمام نیروی دین و سنت را چون کالایی، خرجِ قدرتیابی خود کند.
🔺در سیاست ارتجاع باید به همه آیینها و هویتها، نگاهی «تجاری» داشت و از نیروی سرشار آنها برای تأمین منافع شخصی و سیاسی بهره گرفت.
🔺تعمدی در کار است تا کممایهترین و فرصتطلبترین چهرهها به عنوان سردمداران جریان اسلامی در درون انقلاب شناخته شوند.
🔺جناح تحجر برای دستیابی به اهداف خود به آشوبهای سازمانیافته فکری، سیاسی و فرهنگی دامن میزند.
🔺فرصتطلبان و مرتجعان میل شدیدی به «بیمعناسازی» از همهچیز دارند تا جایی که در نهایت، مردم نسبت به همه مفاهیم متعالی، احساس بیگانگی و سرخوردگی کنند.
🔺به رغم آنکه ادعای هویتگراییِ جناح تحجر، گوش فلک را کر کرده است، تنک مایه، سبک رفتار و بیریشه هستند.
▪️گزیدهای از متن سرمقاله مجله نقد اندیشه شماره اول؛ متن کامل در pdf بارگزاری شده آمده است.
@naghdname_ir
هر کُجا پا بنهی حُسن وی آنجا پیداست
هر کُجا سَر بنهی سَجده گه آن زیبا است
هَمه سرگشتۀ آن زلف چلیپٰای ویاند
در غم هجر رُخش این هَمه شور و غوغا است
جُمله خوبان بَرِ حُسن تو سجود آوردند
این چه رنجی است که گنجینۀ پیر و بُرنا است
عاشقان صَدرنشینٰان جَهان قُدسند
سَرفراز آنکه بدرگاه جَمٰال تو گدا است
فارغ از مٰا و منست آنکه بکوی تو خزید
غافل از هردوجَهان کی بههَوای منوما است؟!
برکن این خِرقۀ آلوده و این بُت شکن!
به در عشق فرود آی که آن قبله نما است
امام خمینی (ره)
@naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وضعیت برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری...
@naghdname_ir
هرچند حضور برخی از افراد برای انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شرایط مناظرات قابل درک است اما خیل کثیر نامنویسی تاسفآور و نشان از فقر دانش حکمرانی است؛ فقدان و ابهام دانش صحیح حکمرانی و عدم وجود سنجهای صحیح منجر شده است افراد بسیاری این قبا را اندازهی تن خویش بدانند و این توهم به شدت خطرآفرین است.
@naghdname_ir
هدایت شده از مجله خردورزی
🔻زنانی که نباید شناخته شوند
‼️سکولاریسم چگونه زنان را محدود میکند؟
📎 سرمقاله شماره چهارم خردورزی؛ به قلم مجید رحیمی، سردبیر مجله
▫️تفکر سرمایهداری و لیبرالیسم، مختص یک جغرافیای صرف یا افرادی با شاخصههای مشخص ظاهری نیست؛ این تفکر با مدیریت ایماژ، چیزی را به رویدادهای مهم اضافه و یا حتی فراتر از آن، رویداد دیگری را برای کمک به استیلا و هژمونی خود خلق میکند.
▫️ایماژها فراتر از تغییر حالات ذهنی افراد، بر بدن انسانها نیز تأثیر میگذارند و اغلب، افکار عمومی را برای بهحق جلوهدادن و خریدِ ترحم به نفع خود مهندسی میکنند. در چنین ساختاری، سخن از نیازهای حقیقی زنان، محبت عاقلانه و مودت عطوفانه در خانواده و نگاه عزت بخش، کرامتبخش، رشد آفرین و استقلال دهندۀ به هویت و شخصیت زن کنار میرود و زن بهمثابۀ کالایی مصرفی، کاسبگرانه، مادی، اقتصادی و وسیلۀ تمتع بهحساب میآید.
▫️جامعهای که دغدغۀ مسائل زنان دارد، اما در نظام معماری، حریم خصوصی زن را ارج نمینهد؛ نظام شغلی آن بیش از هشت ساعت توان مادر را طی تجملاتِ ملالآوری در بسترهایی غیر از جایگاه مادری هدر میدهد؛ هیجانات زنانه را در جایگاههایی همانند نمایش خانگی و فضای مجازی میسوزاند و دغدغۀ مادران یک جامعه را در عملهای زیبایی، رژیمهای لاغری و... خلاصه میکند، ظالم به اهداف والای انسانیت است، اما در قالب و ظاهر مسائل زنان.
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
هدایت شده از مؤسسه حضرتزینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴| شهادت جوادالائمه علیهالسلام تسلیت
▪️حجره شده کربلا فاطمه صاحب عزا
سر امام جواد رو پای امام رضا
#شهادت_امام_جواد #امام_جواد
#موسسه_حضرت_زینب
📮موسسه بینالمللی حضرت زینب (س)
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام
@hazratzainab_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️انتخابات در انحصار هیچکس نیست....
امام خمینی (ره)
طرح موشنگرافیک: محمد حسینی
@naghdname_ir
توصیه أمیرالمؤمنین(ع) به مسئولان
🔻أمیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
وَليَكُن نَظَرُك في عِمارَةِ الأرضِ أبلَغَ مِن نَظَرِكَ في استِجلابِ الخَراجِ لأِنَّ ذلِكَ لايُدرَكُ إلاّ بِالعِمارَةِ
🌱 بايد توجّه تو به آبادكردن زمين بيش از توجّه به گرفتن ماليات باشد؛ زيرا ماليات جز در نتيجه آبادانى فراهم نمىآيد.
📚 نهجالبلاغه، نامه ۵۳
@naghdname_ir
هدایت شده از نقدنامه
امام علی در نامه ۵۳ نهج البلاغه:
"مردم عیب هایی دارند که حاکم در پوشاندن آنها از همه سزاوارتر است".
❓چگونه حکومت، در کلان عیب پوش مردم باشد؟!
❗️پیامبر(ص) فرمود: العلمُ و المالُ یَستُرانِ کُلَّ عیب و الجَهلُ و الفقرُ یَکشفان کُلَّ عیب: علم و مال عیوب را می پوشاند و جهل و فقر، عیب ها را آشکار می کند.
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
هدایت شده از نقدنامه
📌تبارگزيني و هزار فاميل در مسئوليتهاي اجتماعي
🔸اميرالمومنين در نامه 53 نهجالبلاغه منع ميكنند از كارگيري نزديكانِ شايسته با وجود شايستگاني از عموم مردم براي ادارهي امور و مسئوليتها.
🔸حضرت براي خواص ويژگيهايي را بيان ميكنند كه دليلي هست بر منع انجام شده و ميفرمايند:
خواصّ جامعه، همواره بار سنگينى را بر حكومت تحميل مى كنند، زيرا:
✔️در روزگار سختى ياريشان كمتر
✔️در اجراى عدالت از همه ناراضى تر
✔️ در خواسته هايشان پافشارتر
✔️ در عطا و بخششها كم سپاستر
✔️ به هنگام منع خواسته ها دير عذر پذيرتر
✔️در برابر مشكلات كم استقامت تر مى باشند.
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
هدایت شده از نقدنامه
📌صداي مردم صداي خداست⁉️
🔸در كنار منع از تبارگزيني حضرت به شدت از خواست تودهي مردم حمايت ميكنند و در فرازهايي از نامه 53 ميفرمايند:
✔️مردمان نيكوكار از سخنانى شناخته شوند كه خداوند درباره آنان بر زبان بندگان خويش جارى مى سازد.
✔️الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ، عموم مردم اينچنين هستند:
1️⃣ عمَادُ الدِّينِ- ستونهاي استوار دين
آيت الله جوادي آملي نيز در ديدار با رئيس جمهور فرمودند: مردم ستون دين هستند، با ستون دین نمیشود بدرفتاری کرد. بی وضو نمیشود نام این مردم را برد اگر خدای ناکرده به این مردم بدرفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است.
2️⃣جمَاعُ الْمُسْلِمِينَ - اجتماعات پرشور مسلمين
3️⃣والْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ - نيروهاى ذخيره دفاعى
🔸حضرت ميفرمايد به خاطر اين👆 ويژگيها فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، صغي يعني گوش دادن همراه با حركت و اطاعت.
🔸همچنين پيرامون توجه به رضايت مردم در متن نامه كوفيان به امام حسين عليه السلام آمده است:
✔️تأمر علیها بغیر رضى منها، بدون رضایت آنها (مردم) فرمانروایی آنها را به دست گرفت.
🔸جناب مسلم نيز خطاب به ابن زياد فرمود: تآمر تم على الناس بغير رضى منهم، بر مردم حكومت كرديد بدون آنكه آنها رضايت داشته باشند.
🔸خداوند متعال نيز در سوره مباركه توبه آيه 61 ميفرمايد: قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ؛
در یؤمن بالله، متعلق تصدیق معلوم است یعنی پیامبر خداوند (وحی) را تصدیق می کند.
اما یُؤمن للمومنین یعنی چه⁉️
🔸علامه طباطبایی ميفرمايد: به نفع مومنین تصدیق می کند و تصدیقی که حتی در خبرهای زیان آور به نفع مومنین تمام شود؛ به این معنا که به مخبر وانمود کند که من تورا راستگو می دانم هرچند در واقع خبر او را خبر نادرستی بداند و آثار صدق بر خبرش بار نکند. بعید نیست که مقصود از (مومنین)، جامعه مومنین باشد هرچند در آن جامعه افراد منافقی هم باشند.
🔸حرف مردم تا كجا حرف خداست⁉️
🔸شهيد بهشتي در كتاب ولایت، رهبری، روحانیت ص۱۹۰و۱۹۱ ميفرمايد:
✔️در جامعه مسلکي کسانی باید به مقام رهبری برسند و رهبران جامعه باشند که قبل از هرچیز همه ابتکارها و استعدادها و لیاقتهایشان در خدمت مسلکی قرار بگیرد که جامعه آن مسلک را بعنوان زیر بنای اول پذیرفته است
📍[انتخاب آزادانه اول: اسلام]
در اینجا هم حکومت بر خلاف اکثریت بر سرکار نیست اما اکثریت وقتی می خواهد حکومت را انتخاب کند با این ملاک انتخاب می کند. انتخاب رهبر با خواست اکثریت است.
📍[انتخاب آزادانه دوم: انتخاب رهبر]
✔️اما عمل رهبر ممکن است با خواست و تمایلات اکثریت متناسب نباشد. عمل رهبر در اینجا با مصلحت اکثریت متناسب است [همان نکته لام در للمومنین آیه ۶۱توبه] نه با تمایلات اکثریت؛ این است که حکومت و رهبر در یک جامعه مسلکی در درجه اول مربی و در درجه دوم مدیر است. اداره آن جامعه آهنگ تربیت دارد لذا امام و رهبر در چنین حکومتی مرشد و راهنما نیز هست.
منبع: محسن قنبريان، درسهايی از نهجالبلاغه
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
هدایت شده از نقدنامه
🔻 «مبادا چنان عمل کنی که انسانهای ضعیف از اجرای عدالت به دست تو مایوس شوند.»
🔻و به نوعی دیگر از حکومت فکر کنند و نسلهای جوان از دیانت ناامید شوند و به آینده خود امیدی نداشته باشند و در پی افکار و مکاتب دیگر بروند.
✍شرح استاد #محمدرضا_حکیمی بر نامه ۲۷ نهجالبلاغه در کتاب «ویژگیهای حکومت صالح». ص ۵۸
نقد و نظرات خود را برای ما ارسال نمایید🌱
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
هدایت شده از نقدنامه
📌هشداری به فقیهان و عالمان
بخشی از نامه علی بن الحسین(ع) به مسلم زُهْری که از فقهای مدینه بود:
⭕️پس بنگر که فردا که در پیشگاه خدا میایستی چگونه مردی خواهی بود... گمان مبر که خدا عذر تو را بپذیرد و از تقصیرت درگذرد؛ هیهات! که چنین نخواهد بود.
⭕️خدا در قرآن از #علما پیمان گرفته است که « دین خدا را بر مردمان آشکار کنند و پنهان مدارند» و بدان که کوچکترین چیزی که تو پنهان کرده و سبکترین چیزی که آن را تحمل کردهای، این است که دلنگرانیِ #ستمگر را بدل به آسودگی کردهای و راه گمراهی را بر او آسان ساختهای؛ و این کار با نزدیک شدن تو به او و پذیرفتن دعوت او صورت گرفته است.
⭕️از آن میترسم که فردای قیامت با این گناه در میان خیانتکاران جای داشته باشی و از تو بپرسند از آنچه گرفتی و به ستمکاری ستمگران کمک کردی.... و بپرسند که چرا به کسی نزدیک شدی که حق هیچکس را نمیداد و چرا در آن هنگام که تو را به خود نزدیک کرد از باطلی جلوگیری نکردی؟ و چرا با دشمن خدا دوست شدی؟
⭕️آیا در آن هنگام که ستمگران تو را برای همکاری فراخواندند، همچون قطبی قرار ندادند که آسیاب ستمکاری خویش را بر گرد آن به گردش درآورند، و همچون پلی نشدی که بر تو میگذشتند و به بلاها و جنایتهایی که بر #مردم روا میداشتند دست مییافتند؟
⭕️آیا تو فریبکاریهای ایشان را توجیه نکردی و گام به گام ایشان نرفتی؟
آنان به وسیله تو علما را به شک انداختند و دلهای نادانان را به سوی خود جلب کردند... نیرومندترین دستیاران و وزیران ایشان کاری را که تو برای اصلاح فساد ایشان(توجیه فسادشان) انجام دادی و سبب آمد و شد خاص و عام نزد ایشان شدی برای آنان انجام ندادند...
📚الحیات جلد ۲ صفحه ۴۵۷
@allamehhakimi
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
هدایت شده از نقدنامه
🔴 فقر مردم حاصل امتحان الهی است یا بیکفایتی مسئولین؟!
⭕️حضرت امیر المومنین علیه السلام در نامهای به جناب مالک اشتر رضوان الله علیه فرمودند:
✅ «وَإِنَّمَا يُؤْتَى خَرَابُ الاَْرْضِ مِنْ إِعْوَازِ أَهْلِهَا، إِنَّمَا يُعْوِزُ أَهْلُهَا لاِِشْرَافِ أَنْفُسِ الْوُلاَةِ عَلَى الْجَمْعِ، وَسُوءِ ظَنِّهِمْ بِالْبَقَاءِ، وَقِلَّةِ انْتِفَاعِهِمْ بِالْعِبَرِ.».
✅همانا ویرانی زمین به دلیل تنگدستی مردم است و تنگدستی مردم به دلیل غارت اموال از طرف حاکمانی است که به آینده حکومتشان اعتماد ندارند و از آنچه مایه عبرت است، عبرت نمیگیرند.
📚 نهج البلاغه، تالیف سید رضی، نامه ۵۳
@naghdname_ir
@mohamadrezahakimi
🔹 تحلیلی از آرایش انتخاباتی ۱۴۰۳
۱. به نظر میرسد شکاف جدی بین اصلاحطلبان افراطی و اصلاحطلبان معتدل که میخواهند در ساختار حکومت فعالیت کنند وجود دارد که رفتن پزشکیان به دیدار عارف به جای خاتمی نشانهای از این شکاف است. پیشبینی میشود که اگر پزشکیان مرز خود را از تندروها جدا کرده و زیر بار برنامه های آنها نرود حمایت آنها را از دست خواهد داد و آنها علارغم وعده به ورود جدی به انتخابات پا پس خواهند کشید و همین امر زمینه حذف همیشگی آنها از ساختار قدرت را فراهم خواهد کرد.
۲. از سوی دیگر طیف احمدینژاد و عدالتیون نیز که اصولگرایان افراطی بودند از ساختار قدرت حذف شده اند.
۳. در این طرف میدان نیز شکاف جدی بین نواصولگرایان و اصولگرایان آرمانی به وجود آمده است که احتمال ائتلاف را دور از دسترس کرده است.
۴. مصطفی پورمحمدی نیز نماینده طیف اعتدالی با شاخصه لاریجانی است.
۵. بنابراین این انتخابات چهار قطبی است و جلیلی، قالیباف، پزشکیان و پورمحمدی هر کدام نماینده یکی از طیفهای فکری درون حاکمیت هستند که هر کدام نگاه خاصی به حکمرانی دینی دارد.
۶. به نظر میرسد زمینه برای شکلگیری حزبهای قدرتمند بر اساس این چهار مدل حکمرانی فرا رسیده است.
✍ محمد میرزائی
@naghdname_ir