✅#فوری
اطلاعیه مهم /میزان پرداخت مبالغ فطریه و کفاره
🌺 استفتاء از دفتر حضرت آیه الله العظمی #امام_خامنه_ای 🌺
سؤال: فطریه برای هر شخص چه مقدار است؟
✍ جواب: مکلف بايد براى خودش و كسانى كه نانخور او هستند برای هر نفر، يك صاع (تقريباً سه كيلوگرم) گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج يا ذرت یا مانند اينها به مستحق بدهد و اگر پول يكى از اينها را هم بدهد، كافى است.
◽️ضمنا زکات فطره امسال (۱۴۰۱) به قیمت گندم برای هر نفر، « چهل هزار تومان » اعلام شده است.
🌺اطلاعیهدفتر آیت الله العظمی #سیستانی درباره میزان و مبلغ فطریه🌺
✍ میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد چهل (۴۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی (۲۲۵) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، شصت (۶۰) هزار تومان تعیین شده است
🌺اعلام میزان زکات فطره از سوی آیتالعظمی الله #مکارم_شیرازی🌺
✍ براساس نظر آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ چهل هزار تومان (۴۰۰.۰۰۰ ریال) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان (۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال) اعلام شده است که مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.
◽️کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان (۸۰.۰۰۰ ریال) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان (۴.۸۰۰.۰۰۰ ریال) است.
🌺اطلاعیه دفتر آیتالله العظمی #شبیری_زنجانی درباره زکات فطره و کفاره روزه🌺
✍در این اطلاعیه آمده است: شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکیهای رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.
◽️با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین میتوانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.
◽️کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم بهحساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر است) پرداخت شود و در صورت اطمینان میتوان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.
◽️دفتر آیتالله شبیری زنجانی، مبلغ ۴۰هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (بهحساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۰هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت میکند و به مصرف آن میرساند.
🌺 اطلاعیه دفتر مرجع عالیقدر آیت الله العظمی #نوری_همدانی 🌺
✍شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع ( ۳ کیلو) از خوراکیهای رایج خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.
با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است تفاوت داشته باشد، لذا مؤمنین میتوانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.
دفترمعظم له مبلغ قوت غالب گندم را 40هزار تومان و قوت غالب برنج ایرانی 150 هزار تومان اعلام می نماید كه مؤمنین درپرداخت یكی از آن مخیر می باشند.
🌺نظر آیه الله العظمی #وحید_خراسانی🌺
✍فطریه از قرار سه کیلو گندم ۴۰ هزار تومان
از قرار ۳ کیلو برنج ۱۴۰ هزار تومان
🌺نظر آیه الله العظمی #جوادی_آملی🌺
«مقدار زكات فطره براي هر نفر حدود سه كيلو گندم ، جو ، برنج ، خرما، كشمش و مانند آن ها؛ يا قيمت آن هاست كه در هر مكانی ، قيمت خاص خود را دارد.»
◽️همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد (گندم) روزی 8000 تومان و کفاره عمد روزی 480.000 هزار تومان تعیین شده است.
🌷به اطلاع دیگران نیز برسانید
------------------------
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
resale-amoozeshi-rooze.pdf
501.7K
🛑رساله رهبری
🛑احکام روزه و کفاره
🔹مبانی فقها در رؤیت هلال
🔹با توجه به نزدیکی ماه شوال و طرح مناقشه انگیز مباحث استهلال، کار تحقیقی را که توسط برادر فاضل آقای فصاحت آماده و در سایت اجتهاد قرار داده شده است، به صورت تفکیک مبانی از همدیگر، در کانال نقل می کنم.
سایت اجتهاد: https://b2n.ir/w28069
👇👇
@alfigh_alosu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ به یاد سردار رسانه ایی مرحوم طالب زاده
اگر نادر طالب زاده را درست نمیشناسید، این چند دقیقه را حتما ببینید.
🔻 در این فیلم نادر از تاثیر امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی بر زندگیاش میگوید. چطور در جبهه به عنوان راننده لودر حضور پیدا کرده. همکاریاش با سید مرتضی آوینی و فعالیتهای رسانهایاش در دفاع از انقلاب.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ امسال رویت هلال ماه شوال دشوار است
🔻"موحدنژاد" رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری:کارشناسان پیش بینی کرده اند امسال رویت هلال ماه شوال به علت شرایط بد جوی دشوار است.
🔻اگر هلال ماه رویت شود دوشنبه عید سعید فطر خواهد بود.
🌺تفاوت فطریه با کفاره و فدیه
🔺 فطریه برای هر نفر یک صاع (سه کیلو) است ولی فدیه و کفاره برای هر نفر ۷۵۰ گرم (و به نظر برخی از فقهاء ۹۰۰ گرم است)
🔺 در فطریه انسان مختار است خود جنس را به فقیر بدهد یا اینکه پول آن را حساب کرده و به فقیر بدهد بخلاف کفاره و فدیه که فقط باید طعام به فقیر بدهند.
🔺در وجوب زکات فطریه غنی شرط است و لی در کفاره و فدیه فرقی بین فقیر و غنی نیست.
✍🏻 دو فرق بین کفاره و فدیه وجود دارد:
🔺در کفاره تعداد خاصی برای فقیر لازم است به خلاف فدیه.
🔺 در کفاره مکلف مخیّر است بین اشباع (سیر کردن) و تسلیم مدّ ولی در فدیه اشباع کافی نیست بلکه باید فقط تسلیم مدّ را اختیار نماید.
✍🏻 حکم مشترک بین کفاره و فدیه:
🔺در هر دو مورد آنچه باید به فقیر بدهند خودِ جنس (طعام) است و اگر پول آن را به فقیر بدهند کفاره حساب نمیشود.
🔺در هر دو مورد مکلف احتیاط کند و به هر فقیر کمتر از یک مدّ ندهد. مثلاً ۷۵۰ گرم را بین دو نفر (هر نفر ۳۷۵ گرم) تقسیم نکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نوع پوشش در دانشگاههای مختلف جهان چگونه است؟
@Farsna
🌺﷽🌺
فیش منبر
🛑خطبه اول روز عید فطر
شروع صحبت در خطبه اول :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ بَاعِثِ الأنبِیَاءِ وَ المُرسَلینَ ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا حَبیبِ إلَهِ العَالَمینَ أبِی القَاسِمِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّهِ الله فِی الأرَضین فَااللَّعْنَهُ اللَّهِ عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ إلَی یَومِ الدِّینَ آمینَ رَبَّ العَالَمینَ
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.
قال مولانا و مقتدانا الامام الصادق علیه السلام« امالی شیخ صدوق
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم، محمد بن مسلم میگوید شخصی بر من وارد شد بهاتفاق هم خدمت امام صادق (علیهالسلام) شرفیاب شدیم، در هنگام خداحافظی این شخص همراه من به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد «یا ابن رسولالله اوصنی» یعنی سفارشی، وصیتی، نصیحتی پندی کلامی عنایت بفرمایید، امام (علیهالسلام) فرمود «أوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ » سفارش من به تو این است که تقوای الهی را در مسیر زندگیات رعایت کنی.
نکته دوم: «وَ بِرِّ أَخِيكَ الْمُسْلِمِ» به برادر دینیات به برادر مسلمانت نیکوئی کن، به او نیکی کن و بعد فرمود «وَ أَحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ، وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لِنَفْسِكَ» رابطهات با برادران مسلمانت اینگونه باش، آنچه برای خود میپسندی برای برادران مسلمانت بپسند و آنچه را برای خود نمیپسندی نسبت به برادران مسلمانت نپسند و بعد فرمود «وَ إِنْ سَأَلَكَ فَأَعْطِهِ، وَ إِنْ كَفَّ عَنْكَ فَاعْرِضْ عَلَيْه» اگر از تو درخواستی کرد به او بده دریغ نکن اما اگر به هر دلیل سکوت کرد و چیزی نگفت اما نیازمند است تو عرضه کن بر او و تو چیزی که در اختیارداری در اختیار او قرار بده این رابطه افراد در یک جامعه اسلامی و یک جامعه دینی است، غمخوار هم هستند به هم کمک میکند مهربان هستند بامحبتاند همه خود را عضو یک خانواده میدانند بنابراین کلام امام صادق (علیهالسلام) برای همه ما جنبه آموزندگی دارد
تبریک وتهنیت عید سعید فطر خدمت همه ی مومنین و مومنات
عید در لغت از ماده ی عود، به معنی بازگشت است و لذا به روزهائی که مشکلات از قوم و جمعیتی برطرف می شود و بازگشت به پیروزیها و راحتی های نخستین می کند، عید گفته می شود و در اعیاد اسلامی به مناسبت اینکه در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه ی حج، صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می گردد و آلودگی ها که برخلاف فطرت است، از میان می رود، عید گفته شده است.( تفسیر نمونه، ج5، ص 131.)
بسیاری از آیات قرآن بر اجتماعی بودن شئون اسلامی دلالت می کند و صفت اجتماعی بودن در تمامی احکام و نوامیس اسلامی حاکم است. شارع مقدس اسلام در مسئله ی جهاد، اجتماعی بودن را به طور مستقیم تشریع کرده و دستور داده، حضور در جهاد و دفاع، به آن مقداری که دشمن دفع شود واجب است.
روزه و حج، بر هر کسی که مستطیع و قادر به انجام آن دو باشد و عذری نداشته باشد، واجب است. اجتماعیت، در این دو واجب، به طور مستقیم نیست. بلکه لازمه ی آن دو است؛ چون وقتی روزه دار روزه گرفت، قهراً در طول رمضان در مساجد رفت و آمد خواهد کرد و در آخر در روز عید فطر، این اجتماع به حد کامل می رسد و نیز وقتی مکلف به زیارت خانه خدا گردید قهراً با سایر مسلمانان یک جا جمع می شود و در روز عید قربان این اجتماع به حد کامل می رسد و نیز نمازهای پنجگانه یومیه را بر هر مکلفی واجب کرده و جماعت را در آن واجب نساخته، ولی این رخصت را در روز جمعه تدارک و تلافی کرده و اجتماع برای نماز جمعه را بر همه واجب ساخته است.
برخی از مردم عید را به معنی نشاط و شادی ظاهری دانسته و با پوشیدن لباسهای نو و رنگارنگ و با تدارک غذاهای متنوع و شیرینی و شربت و گفتن و خندیدن و سیاحت و تفرج بی محتوا خود را سرگرم می کنند.این از نوع حلالش خوبه اما در حالی که عارفان با بصیرت و اولیاء خاص الهی با چشم دل به عید نگریسته و زوایای معنوی آنرا جستجو می کنند. بخشی از کوششهای مردان الهی در ایّام عید بعد اجتماعی دارد که در حلّ مشکلات برادران دینی،رسیدگی به نیازمندان و محرومان و گرفتاران، شاد و مسرور ساختن برادران و خواهران دینی، کمک به مستضعفان فکری جامعه و اهتمام به مسائل عمومی و مبتلا به مسلمانان جلوه می کند چرا که آنها بر این باورند که علی(ع) در مورد ویژگیهای مردان الهی فرموده است: «نفسه من
ه فی عناءٍ والنّاس منه فی راحةٍ اتعب نفسه لآخرته و اراح النّاس من نفسه؛(2) نفس او از دستش در رنج و ناراحتی است امّا مردم(بخاطر خدماتی که او انجام می دهد) از او در آسایش اند. او برای (رسیدن به درجات عالی در روز) قیامت خود را به زحمت می افکند ولی مردم را به رفاه و آسایش می رساند».
و برخی دیگر از فعالیت های اهل ایمان مربوط به ارتباط خود و خدایشان است، آنان از آنجائی که در طول ماه مبارک رمضان با زحمات شبانه روزی خود بر شیطان نفس تسلط یافته و در جهاد بزرگ به پیروزی نائل شده اند روز عید فطر را به شکرگزاری و ارتباط نزدیکتری با پروردگارشان می گذرانند: حضرت امام خمینی در این مورد سخنان قابل توجهی ارائه کرده و می فرماید: البته عیدهائی که اسلام تأسیس فرموده است به حسب نظرهای مختلفی که اهل نظر دارند و بحسب قشرهای مختلفی که برخورد می کنند برداشتهای مختلفی وجود دارد. آن برداشتی که اهل معرفت از عید می کنند، با آن برداشتی که دیگران می کنند بسیار متفاوت است. آنها بعد از اینکه در ماه مبارک رمضان آن ریاضتها را می کشند و کشیدند، روز عید روز لقای آنهاست لقاء اللّه است آن روز برای آنها. «الغیرک من الظّهور ما لیس لک؛(3) خدایا! برای غیر تو چه ظهوری هست که برای تو نیست.؟!» آنها همه چیز را از او می دانند و آن روزرا عید می کنند برای اینکه بعد از ریاضات یوم ورود به حضرت است. و در عید قربان نیز بعد از اینکه تمام عزیزانشان را از دست دادند، مهیا برای ملاقات می شوند، بعد از اینکه نفس خودشان را کشتند و هرچه عزیز است در راه خدا از آن گذشتند آن وقت است که روز لقاء است و جمعه هم در اثر اجتماعاتی که مسلمین با هم دارند، اهل معرفت مهیا می شوند برای لقاء اللّه. پس برداشت آنها غیر از برداشت ماست و ما امیدواریم که به تبع اولیاء خدا به جلوه ای از آن جلوه ها برسیم و ذره ای از آن معارف در قلب ما واقع بشود.(4)» به همین جهت حضرت امام مجتبی(ع) هنگامی که مشاهده کرد عدّه ای از مردم در روز عید فطر مشغول لهو و لعب و خنده هستند خطاب به یارانش فرمود: خداوند متعال ماه رمضان را معیار آزمایش مردم قرار داده است که در آن مردم برای کسب مقامات معنوی و بهشتی مسابقه می دهند عدّه ای در این مسابقه برنده شده و برخی دیگر از کسب این مقامات باز می مانند.
کمال شگفتی است از کسی که بی خبر از نتیجه این مسابقه به خندیدن و خوشگذرانی مشغول است به خدا سوگند! اگر پرده ها کنار رورد نیکوکاران به نتائج نیکو رفتاری خود مشغول بوده و بدکاران گرفتار اعمال بد خود هستند.(5)
خواندن سوره در پایان خطبه اول:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ
پی نوشت:
1.من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 516.
2. نهج البلاغه صبحی صالح، خطبه 193.
3. فرازی از دعای عرفه.
4. صحیفه امام، ج 18، ص 395.
5. وسائل الشیعه، ج 7، ص 681.
🛑 خطبه دوم
بسماللَّهالرّحمنالرّحیم
الحمد للَّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابیالقاسم المصطفی محمّد
و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین لا سیّما علىّ امیرالمؤمنین و الصّدّیقة الطّاهرة
و الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنّة و علىّبنالحسین و محمّدبنعلىّ
و جعفربنمحمّد و موسیبنجعفر و علىّبنموسی و محمّدبنعلىّ و علىّبنمحمّد
و الحسنبنعلىّ و الخلف الهادی المهدىّ حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک
و صلّ علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین
اوصیکم عباد اللَّه بتقوی اللَّه
عید سعید فطر را به همه ی ملت عزیز ایران, به شما نمازگزاران مکرم و معزز, و به همه ی ملتهای مسلمان و امت بزرگ اسلامی در سراسر جهان تبریک عرض می کنم;
عید فطر, روز پاداش گرفتن و رویت رحمت الهی بعد از ماه رمضان است. بحمدالله ماه رمضان را - که ماه صبر و صلات بود - با عافیت گذراندید و خدای متعال, با دعا و ذکر و مناجات, شما را به ادای فریضه ی روزه و توسل و خشوع در مقابل حضرت حق موفق کرد.
امروز, روزی است که ان شاالله خدای متعال پاداش شما را عنایت خواهد کرد. شاید یکی از بزرگترین پاداشهای الهی این باشد که خدا همه ی ما را موفق کند تا بتوانیم وسیله ی رحمت الهی را تا ماه رمضان آینده برای خودمان باقی بداریم. رحمت الهی در ماه رمضان, ناشی از حسناتی است که شما در این ماه مبارک توفیق آن را پیدا می کنید. در ماه رمضان, توجه به خدا و احسان به مستمندان و صله ی رحم و توجه به ضعفا و پاکدامنی و پارسایی هست; آشتی با کسانی که از آنها دوری گزیده اید, هست; انصاف با کسانی که با آنها دشمنی داشته اید, هست; ماه رقت و توجه و توسل است; دلها نرم و جانها با نور فضل و رحمت الهی نورانی می شود و انسان نسبت به انجام این حسنات توفیق پیدا می کند; این را تا سال آینده ادامه دهید; درس ماه رمضان را برای دوره ی سال فرا بگیریم; این می شود یکی از بزرگترین پاداشهای خداوند, که توفیق این چنینی را به ما بدهد. رضا و رحمت و قبول و عفو و عافیت را از خدای متعال طلب کنیم; این در حقیقت عید واقعی خواهد شد.
بزرگترین درس ماه رمضان, خودسازی است; و اولین و مهمترین قدم خودسازی این است که انسان به خود و به اخلاق و رفتار خود با نظر انتقادی نگاه کند; عیوب خود را با روشنی و دقت ببیند و سعی در برطرف کردن آنها داشته باشد; این از عهده ی خود ما برمی آید و این تکلیفی بر دوش ماست.
به هم رحم کنید تا خدای متعال به شما رحم کند. کسانی که دستشان باز است, دست تعدی به سمت منافع و مصالح دیگران دراز نکنند. کسانی که زرنگی و هوش و امکانات و قدرت و مسوولیت و تواناییهای گوناگون فردی و اجتماعی دارند, از این تواناییها در راه تعدی به دیگران استفاده نکنند. خود را بنده ی خدا بدانیم; در مقابل بقیه ی بندگان خدا, خود را موظف به همراهی, احسان, نیکی و رعایت انصاف بدانیم; آنگاه باران رحمت و فضل خدا بر سر ما خواهد بارید; ما را شستشو خواهد داد و برکات خود را بر ما نازل خواهد کرد. البته این وظیفه ی همه است; ولی کسانی که در جامعه تمکن و قدرت و مقام و ثروت و نفوذ کلمه یی در میان مردم دارند, بیش از دیگران در مقابل این بار سنگین - بار خودسازی و محدود کردن قوای خود از تجاوز به دیگران - مسئولند.
یکی از بزرگترین وظایف انسان این است که در هر جا قرار دارد, حد قانونی خود را بشناسد و از آن تجاوز نکند.
تجاوز از حد, عبارت است از همان مفهوم زشت و ننگین استبداد و استکبار. بزرگترین خطر برای انسان این است که دچار استبداد و استکبار شود; همه هم می توانند به این آفت مبتلا شوند; باید مواظب خودشان باشند. البته کسانی که تمکن اجتماعی آنها بیشتر است, بیشتر در معرض این آفت قرار دارند. کسی که روح استکبار دارد, اگر قدرت و پول بیشتر و مقام بالاتر داشته باشد, خطرش برای خود و برای مردم بیشتر است; لذا باید بیشتر مواظب خود باشد. کسانی که در جامعه دچار فساد می شوند - فساد مالی, فساد اخلاقی, فساد سیاسی - هم خودشان را تباه می کنند, هم به مردم ضرر می زنند; که عامل اصلی آن همین است که انسان در مقابل حدود قانون و شرع, احساس تنگی جا کند; بخواهد هر مانعی را از سر راه خود بردارد. وقتی انسان خدای نکرده به این حالت دچار شد, دیگر هیچ حدی را نمی شناسد; در مقابل هر چیزی که مانع دستیابی او به منافعش بشود, سر ستیزه گری و جبهه ی مخالفت و دشمنی به خود م
ی گیرد; این گونه است که خطر در جامعه به وجود می آید.
مقام معظم رهبری فرمودند: این که من هشدار دادم و از مسوولان درخواست کردم که با فساد مالی مبارزه کنند, به خاطر همین است. کسی که دچار فساد مالی می شود, مشکل او فقط این نیست که مال مردم را می خورد و بالا می کشد; مشکل این است که یک جرثومه ی فساد, هر چیزی که در مقابل او بایستد, می خواهد با آن مبارزه کند و از همه ی نیروی خود برای برداشتن این مانع بهره بگیرد; حالا این مانع اگر شرع باشد, با شرع می جنگد; اگر قانون اساسی باشد, با قانون اساسی می جنگد; اگر قوانین عادی باشد, با قوانین عادی می جنگد. (برخی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در نماز عید فطر)
اما عرض کنم که عید واقعی ما زمانیست که مولای ما امام زمان علیه السلام ظهور کنند:
شوق دیدار یار
از برجسته ترین و به یادماندنی ترین ساعات روز عید فطر لحظاتی است که منتظران راستین ظهور حضرت ولی عصر(عج) آرزوی دیدار آن حضرت را کرده و در فراقش با دلی مملو از امید اشک حسرت می ریزند. آنان به یاد سخن حضرت باقر(ع) می افتند که فرمود: «ما مِن یَومِ عَیدٍ لِلمُسلِمینَ اَضحَیً وَ لا فِطرٍ اِلّا و هُوَ یُجَدِّدُ اللّهُ لآلِ مُحَمَّدٍ (ع) فِیهِ حُزناً قالَ قُلتُ وَ لِمَ ذلِک قالَ اِنَّهُم یَرَونَ حَقَّهُم فی اَیدی غَیرِهِم؛(6) هیچ عید فطر و قربان نیست که با آمدن آن غم و اندوه آل محمد(ص) تجدید می شود راوی گفت: چرا در روز عید غمگین می شوند؟ امام فرمود: زیرا آنان حق خود را در دست دیگران می بینند و از اینکه افراد غیر شایسته بر جایگاه رهبری امت قرار دارد و امام راستین هنوز ظهور نکرده است که حکومت عادلانه و سایه پر از عدل و داد خود را بر مردم بگستراند، غمگین و ناراحتند.
به همین جهت یکی از رایجترین اعمال این روز که اولیاء خدا و عارفان واصل به آن اهتمام خاص دارند زمزمه دعای ندبه در روز فطر است که دردمندانه و عاشقانه با امام زمان(ع) نجوا می کنند: «هل الیک یا بن احمد سبیلٌ فتلقی...متی ترانا و نراک و قد نشرت لواء النّصرتری...».
این ابیات مولوی تا حدودی بیانگر راز دل ندبه خوانان عید فطر است که به مولای خویش عرضه می دارند:
در هوایت بیقرارم روز و شب
سر ز پایت برندارم روز و شب
روز و شب را همچو خود مجنون کنم
روز و شب را کی گذارم روز و شب
جان و دل از عاشقان میخواستند
جان و دل را میسپارم روز و شب
تا نیابم آن چه در مغز منست
یک زمانی سر نخارم روز و شب
ای مهار عاشقان در دست تو
در میان این قطارم روز و شب
تا که بگشایم به قندت روزهام
تا قیامت روزه دارم روز و شب
چون ز خوان فضل روزه بشکنم
عید باشد روزگارم روز و شب
جان روز و جان شب ای جان تو
انتظارم انتظارم روز و شب
تا به سالی نیستم موقوف عید
با مه تو عیدوارم روز و شب
زان شبی که وعده کردی روز بعد
روز و شب را میشمارم روز و شب
بس که کشت مهر جانم تشنه است
ز ابر دیده اشکبارم روز و شب
عارف وارسته حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در این مورد در کتاب ارزشمند المراقبات(7) می نویسد: بر مؤمن راستین شایسته است امروزه غیبت آن حضرت و غصب حکومت آن حضرت توسط دشمنان، سختی حال شیعیان و رعایای او را در دست کافران و فاجران بنگرد و ببیند که به آنان از قتل نفوس و هتک آبرو و غصب اموال و بدی حال و مقام خواری و ابتذال چه می رسد بایستی خوشحالی او به اندوه زیاد و خنده او به گریه و عید او به ماتم مبدّل گردد و به خواندن دعای ندبه بسان زن بچه مرده ای بگرید و فرج او را از خدا بخواهد... باری چون خواستی برای نماز عید بیرون روی که با امامی نمازگزاری یا خودت امام جماعت شوی برتست که از مصیبتی که برای غیبت امام خودت بر تو وارد شده است غافل نباشی، زیرا نماز عید حق خاص اوست و آن از مقامات معروفه اوست. پس بنگر حال به چه منوال گشته است که نماز با امام به نماز تو و امثال تو مبدّل شده است و به زمان حضور آن حضرت و اجتماع مؤمنان به نماز او و نمازشان با او تفکر نمای و در پیش خویش میزان بگیر که چون برای مؤمن خطیب، امام او باشد و سخنش را بشنود و از علومش فرا گیرد حال او چگونه خواهد بود؟! و به آنچه از برکات و انوار زمان حضور آن بزرگوار و نشر عدالت و محوجور و ضلالت و عزت اسلام و حرمت قرآن و رواج ایمان و تکمیل عقول و تزکیه قلوب و تحسین اخلاق و رفع شقاق و دفع نفاق ونظر کن و با صدای بلند خود او را ندا ده و به زبان شوق خویش به ساحت مقدس عرضه بدار: ای زاده احمد! آیا راهی به سوی تو هست که ملاقات شوی؟...ای آقای من:
و تلافی ان کان فیه أتلافی
بک عجّل به جعلت فداکا
اگر تلف شدن من در رسیدن به تو باشد، در آن شتاب کن فدای تو شوم.
و بما شئت فی هواک اختبرنی
فاختیاری ماکان فیه رضاکا
و به هرچه بخواهی در راه عشق خودت مرا آزمایش کن که آنچه را که رضای تو در آن است
انتخاب می کنم.
بجمال حجبته بجلالٍ
هام واستعذب العذاب هناکا
قسم به جمال خودت که از او پوشیده ای و جلال خودت که او را سرگردان ساخته ای و در کوی تو عذاب را شربت گوارا می داند.
ذات قلبی فأذن له یتمنّا ک فیه بقیّة لرجاکا
دل من آب شد پس به او اجازه بده که ترا آرزو کند، در این قلب نیم رمقی برای امید و تمنای تو هست.
بنابراین درخواست برقراری دولت کریمه حضرت مهدی(عج) بهترین پاداش و عیدی است که می توان در روز عید فطر از خداوند متعال آن را درخواست نمود.
سیدبن طاووس در ضمن اعمال روز عید از امام باقر(ع) نقل می کند: هنگامی که از منزل خارج شده و به سوی نماز عید می روی دعای اللّهم من تهیّأ را می خوانی و هنگامی که به نام مبارک حضرت صاحب الزمان(ع) رسیدی با آرزوی تحقق وعده الهی و استقرار حکومت عدل مهدوی (ع) می گویی: «اللّهم افتح لنا فتحاً یسیراً و انصره نصراً عزیزاً...اللّهم انّا نرغب الیک فی دولةٍ کریمةٍ تعزّ بها الاسلام و اهله و تذّلّ بها النّفاق و اهله...؛(8) خداوندا برای ما فتح آسان عنایت فرما و آن حضرت را با نصرتی عزتبخش یاری نما، پروردگارا! ما خواهان ایجاد دولت کریمه ای هستیم که با آن به اسلام و مسلمانان عزت بخشیده و جبهه نفاق و اهلش را به خاک مذلّت بنشانی ...
نکته پایانی:
در فرازهائی از گزارشی که شیخ صدوق از بیانات امیرمؤمنان علی(ع) در خطبه عید فطر آورده است چنین می خوانیم: «انّ هذا الیوم جعله اللّه لکم عیداً و جعلکم له اهلاً فاذکروا اللّه یذکرکم و ادعوه یستجب لکم؛امروز را خداوند متعال برای شما عید قرار داده است و به شما شایستگی آنرا عنایت فرموده پس شما هم به شکرانه آن خدا را یاد کنید تا شما را یاد کند و او را بخوانید تا شما را اجابت کند به یکی از مهمترین اعمال روز عید فطر که پرداخت زکات فطره است اشاره کرده و اهمّیت آنرا متذکر می شود، چرا که اگر زکات فطره از صورت پرداخت فردی به سمت بُعد اجتماعی آن سوق داده شود پشتوانه و سرمایه مهم اقتصادی در حلّ مشکلات مردم خواهد بود. ایجاد مراکز درمانی، تأسیس کانون های علمی و صنعتی برای اشتغال زائی بیکاران جامعه، سرمایه گذاری برای مسائل بهداشتی و عمران محیط زیست، تقویت بنیه دفاعی مسلمانان و حراست از مرزهای اسلامی، توسعه فرهنگ عمومی و دینی و ایجاد مؤسسات پژوهشی و تحقیقاتی برخی از دستاوردهای پرداخت زکات فطره در روز عید است که در صورت جمع آوری و مصرف صحیح این بودجه دینی به دست خواهد آمد.
به همین جهت امیر مؤمنان مردم را به پرداخت دَینِ شرعی خویش تشویق نموده و با یاد آوری اهمّیت موضوع می فرماید: «و اَدّوا فِطرَتَکُم، فَاِنَّها سُنَّةُ نَبیِّکُم وَ فَریضَةٌ مِن رَبِّکُم فَلیُؤدّها کُلُّ اِمرِءٍ مِنکُم عَنهُ وَ عَن عیالِهِ کُلِّهِم ذَکَرِهِم وَ اُنثاهُم، صَغیرِهِم و کَبیرِهِم وَ حُرِّهِم و مَملُوکِهِم عَن کُلِّ اِنسانٍ مِنهُم صاعاً مِن بُرٍّ اَوصاعاً مِن تَمرٍ اَو صاعاً مِن شَعیرٍ؛ زکات فطره خود را ـ که سنت پیامبرتان و فریضه واجبی از سوی پروردگارتان می باشد ـ هر یک از شما از سوی خود و افراد تحت تکفل خود از زن و مرد، کوچک و بزرگ، آزاد و مملوک یک صاع گندم یا خرما یا جو پرداخت نماید.»
شخصی از امام صادق(علیه السلام) پرسید معنای آیه ی قد افلح من تزکی چیست؟ فرمود: این است که هرکس زکات فطره بدهد، رستگار می شود. من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج 1، ص 501، ح 1474.
یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه
بیان برخی از احکام زکات فطریه و مقدار فطریه و کفاره به مخاطبین
دعای پایانی
خدایا به عظمت این عید که روز جایزه است. جایزه و عیدی ما را فرج مولا امام زمان علیه السلام قرار بده
پروردگارا ما در رابطه با انجام توبه از گناه موفق بدار؛
پروردگار در این ایام و لیالی متبرکه دعاهایمان، مناجاتمان، اشک و آه ما را از ما بپذیر؛
شر شیطان و نفس اماره را از ما دور بگردان؛
پروردگارا به امام راحلمان و مراجع گذشته ما روح و ریحان عنایت بفرما؛
به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت و سلامت عنایت بفرما؛
به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛
به رزمندگانمان نصرت، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوان مان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان و اصنافمان انصاف، به جوانمان غیرت دینی عنایت بفرما؛
پروردگارا از تو میطلبیم شر ستمگران و ستم کاران و دشمنان اسلام را به خود آنان برگردان.
پروردگارا مشکلات مردم ما را، مشکل بیکاری و گرانی را خودت برطرف بفرما.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِكِ النَّاسِ* إِلَهِ النَّاسِ* مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ* الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ»
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ را برای کسانی بفرستید که نگرانند، ناامید شدند، دائما غرغر میکنند و میگن دیگه همه چیز تموم شد ، گوش کنند و نترسند باید تلاش کرد وزیر سایه ولایت امید به آینده ای زیبا داشت
🌹که امیدوارم به فرج مولا ختم شود وما شاهد آن باشیم🌹....
*رائج شدنِ اخلاق بیانصافی*
من نگرانیام از این نیست که حرفی زده شود، از کسی انتقاد شود. نه؛ یک نفر انتقاد میکند، یک نفر هم جواب میدهد.
*نگرانی من از رائج شدنِ اخلاق بیانصافی در جامعه است.* خدمات فراوانی انجام میگیرد، انسان همه را کنار بگذارد، به نقطهای بچسبد، این درست نیست.
البته این خطاب به همه است. این را ما به شخص خاصی، به گروه خاصی، به جناح خاصی عرض نمیکنیم، این را به همه عرض میکنیم. *همه مراقب باشند یکدیگر را تخریب نکنند. این فضای تخریب، فضای خوبی نیست. مردم هم خوششان نمیآید.*
مقام معظم رهبری
۱۳۸۷/۰۶/۲۹
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
📙لزوم تبیین اصل ماجرا برای مردم در ماجرای گرانی های اخیر
ابتدا توسط دولت خصوصا شخص رئیس جمهور و نیز توسط ما
📙موارد تبیین
🔻۱. شعار عدالت محوری در ابتدای تصدی دولت
🔻۲. تبیین وضعیت موجود دولت
چراکه بدون آن نمی توان نظر دقیق ارائه کرد
الف: بحران غذا در دنیا و لزوم خودکفایی در عرصه غلام و گندم و چند برابر شدن قیمت ها در دنیا
ب: ما وارد کننده بزرگ در عرصه گندم و غلات و روغن در حال حاضر می باشیم در حالی که دهه قبل خودکفا شده بودیم اما دولت سابق همه عرصه های خودکفایی را تقریبا به عرصه های وابسته و وارداتی تبدیل کرد و آثار آن همچنان وجود دارد
لذا رهبری عزیز دستور به کشت و خودکفایی گندم و غلات و موارد مشابه به جهاد کشاورزی دادند و این اقدام زمان بر بوده و واردات متناسب با قیمت جهانی بوده و متاثر از آن خواهد بود
ج:. یارانه ایی که به غلات و روغن جهت پایین بودن قیمت ها داده می شود متاسفانه حدود ۳۰ درصد به مردم می رسد و مابقی به جیب سودجویان و کشورهای همسایه یا مهاجرین می رود
د.بدهی ۵۳۰ میلیاردی دولت قبل برای دولت که هر ماهه ۱۰هزار میلیارد آن باید توسط دولت فعلی تسویه شود
و استقراض شدید دولت قبل از بانک مرکزی و به طور کلی فاجعه ایی که به اعتراف مسئولین دولت سابق دولت در حدود شهریور ماه دیگر در پرداخت حتی حقوق کارکنان دولت هم مشکل خواهد داشت و زمزمه دلار ۵۰ هزار تومنی مطرح بود
ه: تخریب شدید رسانه های معاند و هم پیمانان داخلی در تخریب و سنگ اندازی جهت انجام و اقدامات دولت و سیاه نمایی ها
با این همه هر ماهه بدهی دولت قبل در حال تسویه و عدم استقراض از بانک مرکزی و توقف قیمت دلار بر ۲۵ تومنی از دستاورد های دولت فعلی هست
⭐️لذا در یک جمع بندی لزوم حذف یارانه ها و پرداخت اصل آن به مردم اصلی ضروری وحیاتی می باشد و مخالفین این عرصه یا اطلاع از آن ندارند یا مغرضین هستند
🌕اما در زمینه نحوه اجرا
🔻۱. لزوم شفاف سازی اقناع عمومی قبل از اجرا
🔻۲. پرداخت یارانه ها به مردم قبل از اجرا در هر ماه
🔻۳.لزوم استفاده از نظر متخصصین امر
🔶شکی نیست که دولت ها بارها عزم بر حذف ارز ۴۲۰۰ داشته اند اما نتوانستند این منشا بزرگ فساد را قطع کنند
🔹ان شاءالله این دولت که با شعار عدالت شروع به کار کرده و موفقیت هایی را در عرصه های مختلف داشته است بتواند با تلاش مجاهدانه و نیز اجماع نظر متخصصین و اقناع عمومی با اتکا بر نصرت الهی بتواند این امر زمین مانده را اجرا و دست مفسدان و رانت خواری ها را باردیگر قطع کند
و ما هم با دعای خیر برای ایشان و تبیین اصل و روش اجرا در تحقق آن به دولت کمک کنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺صفر تا صد ماجرای ارز ترجیحی در ۳ دقیقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 جنگی که از آن غفلت داریم
اهل بیت کجای دین ما قرار دارند؟ وسط دین_ تخریب قبور ائمه بقیع.pdf
163.7K
🌀اهل بیت کجای دین ما قرار دارند؟
🏴مناسبت: #تخریب_قبور_ائمه_بقیع_ع🏴
🔻در شب تخریب قبور ائمه بقیع، این سوال در ذهن اانسان نقش می بندد که چرا تخریب؟
🔻چرا همیشه آن قسمتی از دین آسیب می خورد چه از درون جامعه دینی چه از ناحیه دشمنان خارجی، که ربطی به اولیاء دین دارد؟
⏰ زمان منبر: حدود30دقیقه
#منبر_مکتوب
✅کانال منبر مکتوب
╭┅─────────┅╮
🆔@menbarahemaktob
╰┅─────────┅╯
دفاع از حرم _ تخریب قبور بقیع.pdf
263.9K
🌀دفاع از حرم
🏴مناسبت: #تخریب_قبور_ائمه_بقیع_ع🏴
🔻اهانت به اولیاء خدا و برخورد سلبی به انبیاء یک ریشه تاریخی داره. گاهی اوقات گاهی هم توهین می کردند و مسخره می کردند.
🔻طرف دیگر ماجر، و قسمت زیبای ماجرا، جریان دفاع از این حرم و حریم اولیاء خداست. دفاع از حرم و حریم اهل بیت ع شبیه یک ستارهی دنبال داری هست که وقتی شما این ستارهی دنبال دار رو پی میگیری میرسی به وجود باعظمت حضرت حمزه س؛ در این مقال، ما سیر دفاع از حرم را مرور می کنیم
⏰ زمان منبر: حدود15دقیقه
#منبر_مکتوب
✅کانال منبر مکتوب
╭┅─────────┅╮
🆔@menbarahemaktob
╰┅─────────┅╯
هاتف اصلاح ساختار 4.pdf
19.52M
🔰نشریه هاتف چهار
🌱موضوع: اصلاح ساختار های فرهنگی کشور
📌گفت وگو با صاحب نظران حوزه های مختلف در باب
✅بازسازی ساختار و عقلانیت فرهنگی.
✅منبر به مثابه رسانه دین؛ گشایش و فروبست ها.
✅تعدد نهادهای فرهنگی فرصت یا تهدید.
✅از حکمرانی فرهنگی تا عملیات فرهنگی.
✅ماهیت و فرآیند تحول شورا.
#حکمرانی_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
📺 بسته موشنگرافیک | ویژه تبیین و اقناع افکار عمومی، همزمان با آغاز اقدام دولت در #تغییر_به_نفع_مردم
📲خصوصاً جهت انتشار در بین قشر خاکستری و گروههای خانوادگی
#همه_کمک_کنند
⬇️⬇️⬇️