✍️آیتالله ناصری:
🔹در چند روایت است که انسان نباید بگوید: رمضان آمد و رمضان رفت.
📚من لايحضره الفقيه،ج 2، ص 172
باید بگوید: ماهِ رمضان آمد؛ چون رمضان اسم خدا است و خدا نمیآید و نمی¬رود. آمدن و رفتن، از حوادث است و حضرت حق، قدیم است؛ حادث نیست که بیایید و برود و همیشه هست.
در روایت دارد که اگر کسی بگوید: رمضان آمد و رمضان رفت، به عنوان کفاره، صدقه بدهد و روزه بگیرد.
📚بحارالأنوار ، ج 93، ص377
در قرآن و دعاها از ماه مبارک رمضان باعظمت اسم برده میشود و معمولاً با «شهر رمضان» از آن یاد میشود. ما هم در صحبت کردن باید رعایت احترام آن را بکنیم. اینکه بعضی مرتب میگویند: رمضان آمد و رمضان رفت، بیاحترامی به این ماه است.
@nahadvru
🔰 اطلاعنگاشت | «حرفِ قطعی»
📌مروری بر بیانات رهبر انقلاب درباره تحریمها و وضعیت برجام
🔺 حضرت آیتالله خامنهای در سخنرانی نوروزی در اولین روز سال ۱۴۰۰، با اشاره به مسأله برجام، سیاست قطعی ایران در این زمینه را مورد تأکید قرار دادند. به همین مناسبت مواضع جمهوری اسلامی که توسط رهبرانقلاب در ماههای اخیر بیان شده است در این اطلاعنگاشت مرور میشود.
@nahadvru
◾️مراسم انس با قرآن کریم با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزاری میشود
◽️این مراسم از ساعت ۱۷ چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ (بدون حضور جمعیت) آغاز میشود و تعدادی از قاریان و اساتید قرآنی به تلاوت کلامالله میپردازند.
◽️مراسم به صورت زنده از شبکههای رادیویی و تلویزیونی قرآن پخش خواهد شد.
#رهبر_معظم_انقلاب
#قرآن
#ماه_رمضان
🆔 @nahadvru
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
👇⭐زمینه را برای روی کار آمدن دولت جوان و حزباللهی فراهم کنید
[سوره يونس (10): آيه 83]
فَما آمَنَ لِمُوسى إِلاَّ ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلى خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ (83)
(در آغاز) جز گروهى اندك از فرزندان قوم موسى به او ايمان نياوردند، در حالى كه از فرعون و اشرافيان آنان ترس داشتند، ترس اينكه آنان را شكنجه كنند
.
⭐👇امام خامنه ای در دیدار جمعی از دانشجویان ۹۸/۰۳/۰۱
سومين مرحله مبارزه موسى با طاغوت مصر
در اين آيات مرحله ديگرى از داستان مبارزات انقلابى موسى و فرعون منعكس شده است.
در آغاز وضع نخستين گروه ايمان آورندگان به موسى را بيان مىكند و مىگويد" بعد از اين ماجرا تنها گروهى كه به موسى ايمان آوردند، فرزندانى از قوم او بودند" (فَما آمَنَ لِمُوسى إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ).
اين گروه كوچك و اندك كه به مقتضاى ظاهر كلمه ذريه، بيشتر از جوانان و نوجوانان تشكيل مىشدند، تحت فشار شديدى از ناحيه فرعون و اطرافيانش قرار داشتند، و هر زمان" از اين بيم داشتند كه دستگاه فرعونى با فشارهاى شديدى كه روى مؤمنان وارد مىكرد، آنان را وادار به ترك آئين و مذهب موسى كند" (عَلى خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ).
در هر انقلابى نخستين گروهى كه به آن جذب مىشوند، جوانان هستند، گذشته از اينكه قلبهايى پاكتر و افكارى دست نخورده دارند، شور و جوشش انقلابى در آنها بيشتر است، به علاوه وابستگيهاى مادى كه بزرگسالان را به محافظه كارى و ملاحظات مختلف دعوت مىكند در آنها نيست، نه مال و ثروتى دارند كه از ضايع شدن آن بترسند، و نه پست و مقامى، كه از به خطر افتادنش وحشت كنند! بنا بر اين طبيعى است كه اين گروه بسيار زود جلب و جذب به موسى بشوند🌺
@nahadvru
هدایت شده از اهالی رحمت آباد🌼
14000125_40583_1281k.mp3
11.18M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم در اولین روز ماه مبارک رمضان. ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
https://eitaa.com/joinchat/2020409403C7b95c6f8bd
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لشکر زینبی فردا میآید
🔹مستند «لشکر زینبی» که تصاویر منتشرنشدهی دیدار خانوادههای شهدای مدافع حرم با رهبر معظم انقلاب است، پنجشنبه ۲۶ فروردین ساعت ۲۰:۱۰ از حسابهای KHAMENEI.IR و شبکهی اول سیما منتشر میشود.
@Farsna
📚✍توصیف لحظه ی مرگ از زبان حضرت علی علیه السلام:
درلحظه ی مرگ اطراف بدن شل می شود،رنگ می پرد.
مرگ می آید.زبان می گیرد.انسان هنوزمی بیند و می شنود ولی قدرت حرف زدن ندارد.
فکرش کارمی کند. باخود فکر می کندکه عمرش را در چه راهی صرف وتباه کرده و ایامش راچگونه سپری کرده است؟درآن لحظه از اموال و ثروت هایی که درطول عمرش جمع کرده یاد می کند و باخودمی گوید:این اموال را از چه راهی بدست آورده ام و فکر حلال و حرام آن نبودم اکنون گناه و حسابش بامن است ولذت وبهره اش بادیگران...
ولی مامور مرگ همچنان روح او را ازاعضای اوجدامی کند تا زبان وگوش هم از کارمی افتد و فقط چشمانش می بیند
وبه اطراف خودنگاه می کند و تلاش و وحشت حرکت اطرافیان خود رامشاهده می کند.
دیگر نمی شنود و حرفی هم نمی زند.
درلحظه آخر روح ازچشم هم گرفته می شود و او مانند مرداری درمیان دوستان و بستگان می افتد و همه از او می ترسند و از کنارش فرار می کنند.
پس از اندکی او را به خاک سپرده از او دور می شوند و او را به دست عملش می سپارند و برای همیشه از دیدارش چشم می پوشند..
در روایات آمده:
جان کندن انسان گنه کارشبیه کندن پوست از بدن حیوان زنده است.
و هنگام مرگ خوبان بشارتی به آنها داده می شود که چشمانشان روشن شده(جایگاهشان را در آن دنیا می بینند)به مرگ علاقه پیدامی کنند و راحت جان می دهند.
@nahadvru
🔴 پیامهای قرآنی جزء دوم/ بخش۱
✅ وَ لِكُلٍ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَيرْاتِ أَيْنَ مَا تَكُونُواْ يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا ...
🔹هر كسى را جانبى است كه بدان روى میآورد. پس در نيكى كردن بر يكديگر سبقت گيريد. هر جا كه باشيد خدا شما را حاضر میآورد، كه او بر هر كارى تواناست.
🔸به جاى رقابت و سبقت در امور مادّى، بايد در كارهاى خير از ديگران سبقت گرفت. «اسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ»( بقره/۱۴۸)
✅ فَاذْكُرُونىِ أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُواْ لىِ وَ لَا تَكْفُرون
🔹پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم، و براى من شكر كنيد و كفران نورزيد.
🔸خداوند، به انسان شخصيّت میبخشد و مقام انسان را تا جايى بالا میبرد كه می فرماید: تو ياد من باش، تا من هم ياد تو باشم. «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» (بقره/۱۵۲)
✅ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
🔹(صابران) كسانى هستند كه هر گاه مصيبتى به آنها رسد، مى گويند: ما از آنِ خدا هستيم و به سوى او باز مى گرديم.
🔸ريشه ى صبر، ايمان به خداوند، معاد و اميد به دريافت پاداش است. «الصَّابِرِينَ الَّذِينَ» «قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ»(بقره/۱۵۶)
✅ خَالِدِينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَ لَا هُمْ يُنظَرُونَ
🔹(آنان براى) هميشه در آن (لعنت و دورى از رحمت پروردگار) باقى مىمانند، نه از عذابِ آنان كاسته مىشود و نه مهلت داده مىشوند.
🔸تخفيف كيفر يا تأخير آن، مربوط به دنياست. در قيامت نه تخفيف است و نه تأخير. «لا يُخَفَّفُ» «لا هُمْ يُنْظَرُونَ »(بقره/۱۶۲)
✅ إِنَّمَا يَأْمُرُكُم بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشَاءِ وَ أَن تَقُولُواْ عَلىَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
🔹همانا (شيطان)، شما را فقط به بدى و زشتى فرمان مى دهد و اينكه بر خداوند چيزهايى بگوييد كه به آن آگاه نيستيد.
🔸شيطان، هم دستور به گناه مىدهد، هم راه توجيه آن را نشان مىدهد. فرمان به سوء و فحشا، همان دستور به گناه و فرمان افترا بستن به خدا، دستور به توجيه گناه است. « يَأْمُرُكُمْ» «وَ أَنْ تَقُولُوا »(بقره/۱۶۹)
@nahadvru
هدایت شده از فاطمه(س)شهیده راه ولایت
4_5947111704327357382.mp3
4.24M
هدایت شده از خبرگزاری فارس
52.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند لشکر زینبی(س)
🔹گوشههایی از دیدار خانوادههای شهدای مدافع حرم با رهبر انقلاب
@Farsna
‼️مکروهات روزه
🔷کارهای زیر در حال روزه مکروه است:
1️⃣ ريختن دارو به چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه مزه يا بوى آن به حلق برسد.
2️⃣ انجام دادن هر كارى كه باعث ضعف مى شود. (مانند خون دادن و حمام رفتن)
3️⃣ انفيه كشيدن اگر نداند كه به حلق مى رسد و اگر بداند به حلق مى رسد، جايز نيست.
4️⃣ بو كردن گياهان معطر.
5️⃣ کشيدن دندان و هر كارى كه به واسطه آن از دهان خون بيايد.
6️⃣ استعمال شياف جامد.
7️⃣ بدون قصد بیرون آمدن منی، شهوت خود را تحریک کند.
8️⃣ نشستن زن در آب.
9️⃣ تر کردن لباسی که در بدن است.
🔟 مسواک زدن با چوب تر.
@nahadvru
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️از آنچه که دل بسته ای...
◽️روز سوم ماه مبارک رمضان◽️
★ــــــ★ــــــ★ــــــ★
#آیه_گرافی
#ماه_رمضان
#کلیپ
#درـبهشت
#موکب_سلیمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️تو مرا میخوانی، من روی میگردانم...
★ــــــ★ــــــ★ــــــ★
#کلیپ
#حدیث_گرافی
#ماه_رمضان
#درـبهشت
#موکب_سلیمانی
🌹تفسیر سوره حجرات 🌹
صفحه اول☘
سیماي سوره حجرات
این سوره در مدینه نازل شده وداراي هجده آیه وبه نام سوره حجرات یا سوره آداب واخلاق نامیده شده است.
حُجرات جمع حُجره است و چون در این سوره نام حجره هاي پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله که بسیار ساده و از گل و
سقف آن از چوب و شاخه هاي خرما بود برده شده، این سوره حجرات نامیده شده است.
آغاز سه سوره قرآن، (مائده، حجرات و ممتحنه) که درباره مسائل حکومتی و اجتماعی است، با جمله یا ایّها الّذین آمنوا
شروع شده است.
در این سوره به خاطر آن که چند بار پی درپی جمله یا ایّها الّذین آمنوا آمده است، سیماي یک جامعه اسلامی از آن معلوم می شود.
در این سوره مسائلی مطرح شده که در سوره هاي دیگر نیست. از جمله:
-1 پیشی نگرفتن از پیامبرصلی الله علیه وآله و آداب برخورد با آن حضرت و هشدار به کسانی که بی ادبند.
-2 مسخره کردن و نام بد نهادن، سوءظن، تجسّس و غیبت که در یک جامعه ایمانی حرام است، در این سوره از آنها نهی
شده است.
-3 اُخوّت و برادري، دستور اصلاح، بسیج عمومی بر ضد یاغی، میانجی گري عادلانه، تحقیق درباره خبرهاي رسیده از افراد
مشکوك و تعیین ملاك برتري که در یک جامعه ایمانی لازم است، در این سوره آمده است.
-4 در این سوره، جامعه ایمانی که در آن درجات مسلمین از مؤمنین مشخّص و ملاك ارزشها، تقوي و آن چه محبوب است،
ایمان و آن چه مورد تنفّر است، کفر و فسق و گناه بیان شده ومحور جامعه را قسط و عدل می داند.
5 - جامعه ایمانی در این سوره، وام دار خدا وعاشق پیامبرصلی الله علیه وآله است که واسطه هدایت او شده و هرگز ایمان
خود را منتّی بر خدا و رسول صلی الله علیه وآله نمی داند.
تفسیر سوره حجرات آیه 1
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیِمِ ،به نام خداوند بخشنده مهربان.
این سوره نیز همانند سایر سوره ها با نام خداوند شروع شده است، زیرا در حدیث می خوانیم: هر کار مهمّی که بدون نام
خداوند آغاز گردد، نافرجام است
( بسم اللّه) در آغاز هر کار، نشان ایمان به خدا، عشق به خدا، یاد خدا، توکّل بر خدا، رنگ و جهت خدایی دادن به کارهاست.(الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُقَدِّمُواْ بَیْنَ یَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ)
اي کسانی که ایمان آورده اید! بر حکم خدا و پیامبر او پیشی نگیرید واز خداوند پروا کنید، همانا خداوند شنوا و دانا است.
بعضی اصحاب از پیامبر صلی الله علیه وآله درخواست کردند که خود را مقطوع النسل و اَخته نمایند تا دیگر تمایلی به همسر
نداشته باشند و یکسره در خدمت اسلام باشند، حضرت آنان را از این کار زشت باز داشت
کسی که از خدا و پیامبر صلی الله علیه وآله پیشی می گیرد، در مدیریّت نظام خلل وارد کرده و جامعه را به هرج و مرج می
کشاندو در حقیقت دستگاه و نظام قانون گذاري را بازیچه تمایلات خود قرار می دهد.
پیام ها:
1-براي انجام گرفتن دستورات باید ابتدا زمینه هاي روانی پذیرش را در مخاطب ایجاد کرد. جمله) یا ایها الّذین آمنوا( به
مخاطب شخصیّت می دهد ووابستگی او به خدا را که زمینه انجام کار است، بیان می کند.
2-از آنجا که فرمان پیش نیفتادن از خدا و رسول، فرمان ادب است، خود این آیه نیز مخاطب را با ادب ویژه صدا می زند ( یا ایها الذین آمنوا...)
3-بعضی سلیقه هاي شخصی، عادات و رسوم اجتماعی و بسیاري از مقرّرات و قوانین بشري که ریشه در قرآن و حدیث
ندارد و برخاسته از عقل و فطرت نیست، نوعی پیش افتادن از خدا و رسول است.
4-هرگونه حرام کردن نعمت هاي حلال خداوند و یا حلال کردن حرام ها، پیشی گرفتن از خدا و رسول است
5-هرگونه بدعت، مبالغه، ستایش نابجا و انتقاد نابجا، پیشی گرفتن است
6-سرچشمه فقه و رفتار ما باید قرآن و سنّت پیامبرصلی الله علیه وآله باشد. لا تقدّموا بین یدي اللَّه و رسوله
-7 پیشی گرفتن از خدا و رسول، بی تقوایی است. چون در این آیه می فرماید: پیشی نگیرید و تقوي داشته باشید لاتقدّموا... واتّقوا
8-هر آزادي، توسعه و پیشرفتی ارزش ندارد
9-براي انجام تکالیف، دو اهرم ایمان و تقوي لازم است.درآیه هم کلمه آمنوا .هم کلمه اتقوا مطرح شده است.آمنوا .....واتقوا
10 -از چیزهایی که جمله را زیبا می کند آن است که امر و نهی در کنار هم باشد.در آیه هم نهی آمده لاتقدموا وهم امر آمده است.اتقوا
-11 حکم رسول همان حکم خداست، بی احترامی به او بی احترامی به خداست و پیشی گرفتن از هر دو ممنوع است. لاتقدّموا بین یدي اللَّه و رسوله
12-التزام عملی باید همراه با تقواي درونی باشد. لاتقدّموا... واتّقوا اللَّه
13-کسانی که به خاطر سلیقه ها و مسائل دیگر از خدا و رسولش پیشی می گیرند، نه ایمان دارند و نه تقوا (ایّها الذین آمنوا لاتقدّموا... و اتّقوا)
14-تندروي یا کندروي هاي خود را توجیه نکنیم (انّ اللَّه سمیع علیم)
@nahadvru
⁉️ سوال: آیا با شروع اذان مغرب افطار جایز است؟
👈 پاسخ :
✍همه مراجع: اگر یقین حاصل شود که وقت داخل شده، اشکال ندارد و اگر شک یا گمان دارد، افطار جایز نیست. [1]
✍آیت الله بهجت: وقت افطار همان وقت مغرب شرعی است که وقت پنهان شدن خورشید در افق زمین مسطح می باشد. [2]
#احکام_روزه
-----------
منبع:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م 742 و 1693؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 360 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، با استفاده از م 714 و 1603.
[2]. بهجت، استفتائات، ج 2، س 2814.
________
@nahadvru
جلسه تفسیر سوره لقمان حکیم
با حضور حجتالاسلام مرتضی جمالی مسئول محترم دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه
@nahadvru
جلسه پرسش و پاسخ به شبهات
ویژه دانشجویان و دانشگاهیان
زمان : دوشنبه ۳۰ فروردین ساعت ۲۲
با همکاری هیأت محبان حضرت ولی عصر عج دانشگاه
@nahadvru
🌹صفحه دوم🌹
تفسیر سوره حجرات آیه 2
(یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَرْفَعُواْ أَصْوَتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَلَا تَجْهَرُواْ لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِ کُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَلُکُمْ وَأَنتُمْ لَاتَشْعُرُونَ)
اي کسانی که ایمان آورده اید! صداهایتان را بالاتر از صداي پیامبر نبرید و همان گونه که بعضی از شما نسبت به دیگري
بلند گفت وگو می کنید، با پیامبر این گونه سخن مگویید! مبادا به خاطر این صداي بلند که برخاسته از بی ادبی شما است،
اعمال شما نادانسته نابود شود.
بعضی از یاران پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله از روي بی توجّهی نزد حضرت بلند سخن می گفتند، پیامبر عزیز براي آن که
این صداي بلند سبب حبط اعمال آنان نشود، بلندتر از آنان سخن می گفتند.
یکی از یاران پیامبر که بلند سخن می گفت، همین که شنید صداي بلند سبب نابودي تمام کردار او می شود، بسیار ناراحت
شد. پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: صداي بلند تو براي خطابه و سخنرانی بوده است و حساب تو از دیگران جداست
فریاد زدن در برابر پیامبر صلی الله علیه وآله از افراد مؤمن سبب تباهی اعمال است، امّا اگر کسانی حضرت را نشناخته اند،
حساب جداگانه اي دارند. زیرا در توهین، علم و آگاهی و قصد اهانت شرط است. اگر ما از روزنامه اي براي کارهاي ساده
اي استفاده کنیم و ندانیم که در آن آیات مبارکه قرآن است، چون نمی دانسته ایم و قصد اهانت هم نداشته ایم، توهین به
حساب نمی آید.
در جمله( ان تحبط اعمالکم و انتم لاتشعرون) اعمال شما نادانسته نابود می شود، نکته اي است و آن اینکه آفات و آثار سوء
و به اصطلاح آثار وضعی، وابسته به دانستن یا ندانستن ما نیست.
آري، اگر انسان شرابی بخورد مست می شود، گرچه خیال کند آب است. اگر به سیم بدون عایقی دست بزنیم، دچار برق
گرفتگی می شویم، گرچه خیال کنیم برق ندارد. گناهانی سبب پیدایش قحطی، زلزله، کوتاه شدن عمر، ذلّت و خواري می
شود، گرچه خود انسان از پیدایش این آثار خبري نداشته باشد. بنابراین بی ادبی نسبت به پیامبر، سبب تباهی عمل می شود،
گرچه خود انسان آن آثار منفی را نداند.
پیام ها:
-1 براي آموزش ادب به مردم، خود ما نیز باید آنان را مؤدّبانه صدا بزنیم. در این آیه خداوند مردم را با جمله (یا ایّها الّذین آمنوا)
صدا زده است
-2 رهبر امّت اسلامی از حقوق و مزایاي معنوي بالایی برخوردار است که باید مردم مراعات نمایند تا آنجا که اگر در حال
گفتگو است، صدایی بالاتر از صداي حضرت نباشد و اگر حضرت ساکت است و ما مشغول سخن گفتن با او هستیم، باز هم
با صداي بلند حرف نزنیم( لا تَرفعوا اصواتکم فوق صَوتِ النّبی ) .
آري، مقام نبوّت براي ما مسئولیّت آور است.
3-سفارش به احترام بزرگان، از زبان دیگري زیبا است. در این آیه، پیامبر نمی فرماید: بلندتر از من سخن نگویید، این
خداوند است که سفارش می کند که بلندتر از پیامبر صحبت نکنید( لا تَرفعوا اصواتکم)
-4 مقام و موقعیّت افراد در عمل آنان اثر دارد. جسارت از مؤمن نسبت به شخص رسول اللَّه، حساب ویژه اي دارد
(یاایّها الذین آمنوا... ان تَحبط اعمالکم)
5-گاهی انسان ندانسته تیشه به ریشه خود می زند (ان تَحبط اعمالکم و انتم لا تشعرون)
مسابقه کتابخوانی ماجرای فکر آوینی
ویژه دانشجویان سراسر کشور
@nahadvru