eitaa logo
نمایشگاه انجمن باغ گردو
79 دنبال‌کننده
396 عکس
53 ویدیو
29 فایل
اطلاع رسانی ها * نمونه کارها * موفقیت درختان باغ * نکته هایی برای نویسندگی
مشاهده در ایتا
دانلود
آرمینه آرمین: آنالیز داستان 1) عنوان داستان : آيا عنوان، مناسب داستان هست؟ | انواع عنوان: بيربط، مربوط، جزئي از داستان، کليد داستان 2) غلبه يک عنصر بر داستان : غلبه عنصر حادثه و شخصيت معمول تر است. اما غلبه فضا، طرح، پيرنگ و ... هم مي تواند استفاده شود. 3) شخصيت اصلي داستان کيست؟ : شخصيت هاي اصلي، فرعي و مرکزي 4) کشمکش : دروني و بيروني يا فيزيکي و ذهني 5) نحوه تکامل داستان: گره افکني و گره گشائي. گره گشائي گاهي اوقات ممکن است به ذهن خواننده سپرده شود. مثل تمام فيلم هاي کيارستمي 6) روش شخصيت پردازي : [مسقيم و غيرمستقيم] يا [با ديالوگ، عمل، در حوزه روان واحساس] 7) زاويه ديد: اول، دوم و سوم شخص و داناي کل 8) صحنه اصلي در چه دوره دوراني است: زمان و مکان داستان چگونه است 9) دوره داستاني : دوره تاريخي و جغرافياي مکاني داستان منظور است. 10) حادثه ابتدائي : داستان بايد با همان جمله اول آغاز شود. 11) خلاصه داستان : خلاصه داستان بايد وجود داشته باشد تا به روند از ابتدا به انتها رفتن داستان کمک کند. يا چگونه از تعادل اوليه داستان به تعادل نهائي در داستان برسيم. 12) پايان بندي : شامل فاجعه، Happy end و رها شده به خواننده. 13) نقطه اوج : جائي که گره افکني به اوج خود رسيده. 14) نقطه فرود : نقطه اي که گره گشائي شروع ميشود. 15) تأثير داستان : آيا داستان به طور زيرپوستي تأثيري مثل غم، شادي، طنز و ... دارد؟ 16) واقع گرا يا واقعي : آيا اگر کسي داستان را بخواند نميگويد اين داستان واقعي نيست؟ داستان نبايد به جمله { اين داستان واقعي است} نياز پيدا کند. 17) نوع روايت : خطي، غير خطي، تو درتو، از انتها به ابتدا و ... 18) داستان کامل است؟ : آيا داستان ميتواند تکه اي از يک داستان بزرگتر باشد؟ 19) درونمايه داستان. 20) همذات پنداري. 21) نمادپردازي : بعضي از عناصر داستان بيانگر چيزي فراتر از داستان باشند. مثل آليس در سرزمين عجايب که با نمادپردازي ، نظام دادرسي انگلستان را زير سؤال ميبرد. 22) شخصيت قهرمان دارد يا ندارد؟ : که اين بيشتر در داستان هاي کلاسيک مرسوم است. 23) زبان خاص در داستان : مثل گويش يا لهجه در داستان، يا استفاده از بازي هاي زباني مثل واج آرائي.
✅ گونه‌ای از ادبیات داستانی است که نسبت به رمان یا داستان بلند حجم کم‌تری دارد و نویسنده در آن برشی از زندگی یا حوادث را می‌نویسد. ✴️ درحالی که در داستان بلند یا رمان، نویسنده به جنبه‌های مختلف زندگی یک یا چند شخصیت می‌پردازد و دستش برای استفاده از کلمات باز است. 👈به همین دلیل ایجاز در داستان کوتاه مهم است و نویسنده نباید به موارد حاشیه‌ای بپردازد. 📚نمایشگاه انجمن باغ گردو https://eitaa.com/joinchat/2529034310C9799aa0ad2
✅از مهم‌ترین آرایه‌های ادبی در نوشتن داستانک می‌توان به ایجاز اشاره کرد؛ ایجازی که در نثر، در شخصیت‌پردازی، در حادثه‌پردازی و... حضوری قطعی دارد. 📝از دیگر ویژگی‌های مهم داستانک‌ها، داشتن طرح ساده، زمان و مکانی محدود، حادثه‌ای مختصر، شخصیت‌های ساده و عادی است. داستانک‌ها معمولاً بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه‌اند اما می‌توانند کوتاه‌تر هم باشند. ❇️مثل داستان‌های پنجاه‌وپنج کلمه‌ای که معمولاً شروعی بی‌مقدمه و پایانی غافلگیرکننده دارند. 📚نمایشگاه انجمن باغ گردو https://eitaa.com/joinchat/2529034310C9799aa0ad2
.¹¹ اَچِ اَچِ اَچِ. رضا پرید و دهان علی را گرفت. علی چشمهایش گرد شد:« هیهیمیهی همه ههم.» رضا دستش را برداشت:« چی میگی!؟» علی نفس عمیقی کشید:« میگم چیکار می‌کنی خفه شدم‌» رضا نشست:« سه بار عطسه کردی. کوپنت تموم شد. یه بار دیگه عطسه کنی حسابت با کرام الکاتبینه!» علی خندید:« حالا اینجوری کنی...» سرش را بالا برد. دهانش را به حالت عطسه کردن باز کرد. رضا پرید سمتش. علی خندید:« نکن نکن الکی کردم.» رضا نشست سرجایش . علی بلند گفت:« اَچچچچچه» اعضای باغ گردو در همه رشته‌ها توانا هستن☺️
قدم اول، آشنایی با تصویرسازی به صورت عام و درک ماموریت هست. مسیر بعدی که بسیار بسیار بسیار مهم است، سه جاده‌ای است که باید به طور موازی طی شود؛ ۱.شرکت در کلاس طراحی و یادگیری اصول طراحی با قوانین آن(قوانین پرسپکتیو، قوانین برش در فضا، قوانین چرخش انسان و اشیا و نحوه اندازه گیری و ...) ۲. طراحی از مدل زنده و اشیا ۳.کپی از آثار تصویرگران معروف صرفا برای یادگیری( ما کپی می‌زنیم که یاد بگیریم، نه اینکه جایی حتی در پیج شخصی‌مون انتشار بدیم. هر تصویرگر فقط آثار خودش رو ارائه می‌کنه). قدم آخر هم آشنایی با دنیای رنگ و نحوه استفاده از رنگ‌هاست. بعد از گذراندن این مراحل، هرجا که لازم باشد برمی‌گردیم و ضعف‌ها را قوت می‌بخشیم. در این ترم که امروز در جلسه سوم آن هستیم، درباره تصویرگری مبتنی بر ماموریت صحبت خواهیم کرد. از سلسله آموزش‌های تصویرگری که توسط استاد فهیمه انصاری روزهای یکشنبه در باغ گردو برگزار می‌شود.
_چرا اسباب بازی میندازی بین بابات و داداشت؟ + میخوام بینشون اختلاف سنی ایجاد کنم. -🤦‍♀️ محمدسپهر ۶/۵ بچه های شما هم اگر حکمتی گفتند، برای ادمین بفرستید
زاویه‌ی دید دانای کل چه جور زاویه دیدیه؟ ✴️اولین زاویۀ دید: ❇️دانای کل: قدیمی‌ترین شیوە‌ی روایت است. او در داستان هرجا که بخواهد می‌رود و بر همه چیز عالم است. اینجا و آنجا. دیروز و امروز و فردا. بیرون و درون. مثال: کلیدر دولت آبادی / جنگ و صلح / بینوایان / نون و القلم...
شوشتری: خودم را کُشتم تا از همه عبورکنم و به قله برسم بالای قله که رسیدم همه انجا بودند. حتی الکی‌های گردویی هم زیباست😍
⁉️چند نوع زاویه دید داریم؟ ❇️دو نوع دانای کل داریم: 🌀دانای کل مداخله‌گر: مثل اُهنری. که در هدیۀ کریسمس وارد می‌شود و سخنرانی غرایی می‌کند. در رمانهای قرن 81 نویسنده قطع می‌کرده و شروع می‌کرده به سخن گفتن. خیلی صریح و شفاف نظراتش را بیان می‌کرده است. 🌀دانای کل بیطرف: چخوف و همینگوی. در بیطرف نشان دادن خودشان بسیار هنرمند بودند.
زاویه‌ی دانای محدود چی پس؟ ✴️دانای محدود یا سوم شخص: نویسنده یک نفر از شخصیت‌های داستان را انتخاب می‌کند و با استفاده از حواس پنجگانه‌ی او داستان را بیان می‌کند.
زاویه‌ی دانای محدود با دانای کل چه فرقی داره؟ 🌀 درواقع دانای کل که یک نفر را انتخاب میکند و آن شخصیت را محوری قرار می‌دهد. ✴️ بسیاری از داستان‌های مشهور معاصر چون پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی، گل‌های داودی اثر اشتاین بک، صومعه پارم اثر استاندال و در ادبیات داستانی فارسی، سووشون خانم سیمین دانشور از این زاویه دید در نقل روایت داستانی خود استفاده کرده اند.
زاویه‌ی دید دیگه‌ای هم داریم؟ بله! سومین نوع زاویۀ دید: من راوی ✅یکی از جذاب‌ترین زاویه دیدها است. داستان مستقیم از زبان یکی از شخصیت‌ها نقل می‌شود.