این خانه را فریبخوردهی🙈 آرزوها از کسی که در سرآمد معین(و کوتاهی) از این جهان بیرون رانده میشود، به مبلغ خروج از عزت قناعت، و دخول در ذلت حرص و دنیا پرستی و خواری، خریداری نموده است😤
بخشی از نامه سوم نهج البلاغه (به شریح قاضی)
@nahgolbalagh
🌺🍃 نامه ۳ نهجالبلاغه
ومن کتاب له عليه السلام لشريح بن الحارث قاضيه
روي أن شريح بن الحارث قاضي أميرالمؤمنين عليه السلام اشتري علي عهده داراً بثمانين ديناراً، فبلغه ذلک، فاستدعي شريحاً، وقال له:
بلغني أنک ابتعت داراً بثمانين ديناراً، وکتبت لها کتاباً، وأشهدت فيه شهوداً.
فقال له شريح: قد کان ذلک يا أميرالمؤمنين. قال: فنظر إليه نظر مغضب ثم قال له:
يا شريح، أما إنه سيأتيک من لا ينظر في کتابک، ولا يسألک عن بينتک، حتي يخرجک منها شاخصاً، ويسلمک إلي قبرک خالصاً. فانظر يا شريح لا تکون ابتعت هذه الدار من غير مالک، أو نقدت الثمن من غير حلالک! فإذا أنت قد خسرت دار الدنيا ودار الآخرة! أما إنک لو کنت أتيتني عند شرائک ما اشتريت لکتبت لک کتاباً علي هذه النسخة، فلم ترغب في شراء هذه الدار بدرهم فما فوق. والنسخة هذه: هذا ما اشتري عبد ذليل، من ميت قد أزعج للرحيل، اشتري منه داراً من د ار الغرور، من جانب الفانين، وخطة الهالکين، وتجمع هذه الدار حدود أربعة: الحد الأول ينتهي إلي دواعي الآفات، والحد الثاني ينتهي إلي دواعي المصيبات، والحد الثالث ينتهي إلي الهوي المردي، والحد الرابع ينتهي إلي الشيطان المغوي، وفيه يشرع باب هذه الدار. اشتري هذا المغتر بالأمل، من هذا المزعج بالأجل، هذه الدار بالخروج من عز القناعة، والدخول في ذل الطلب والضراعة، فما أدرک هذا المشتري فيما اشتري منه من درک، فعلي مبلبل أجسام الملوک، وسالب نفوس الجبابرة، ومزيل ملک الفراعنة، مثل کسري وقيصر، وتبع وحمير، ومن جمع المال علي المال فأکثر، ومن بني وشيد، وزخرف ونجد، وادخر واعتقد، ونظر بزعمه للولد، إشخاصهم جميعاً إلي موقف العرض والحساب، وموضع الثواب والعقاب: إذا وقع الأمر بفصل القضاء (وخسر هنالک المبطلون) شهد علي ذلک العقل إذا خرج من أسر الهوي، وسلم من علائق الدنيا.
🔴ترجمه
❗️ (ای شریح) به من خبر رسیده که خانهای به قیمت هشتاد دینار خریدهای و برای آن قباله و سندی نوشتهای و بر آن گواهانی گرفتهای!«شریح عرض کرد»: آری چنین بوده است ای امیر مؤمنان.راوی این روایت را میگوید: امام(ع) نگاهی خشم آلود به او کرد و سپس چنین فرمود:ای شریح بدان به زودی کسی به سراغت میآید که نه به قبالهات نگاه میکند و نه از شهودت میپرسد، تا تو را از آن خانه آشکارا خارج سازد و تنها به قبرت تحویل دهد.حال ای شریح! نگاه کن، نکند این خانه را ازغیر مال خود خریده باشی یا بهای آن را از غیر مال حلال پرداخته باشی که هم دنیا را از دست دادهای و هم آخرت را، بدان اگر هنگام خریدن این خانه نزد من آمده بودی سندی را بدین گونه برای تو مینوشتم که دیگر در خریدن این خانه حتی به بهای یک درهم یا بیشتر رغبت نکنی.
⭕️ نسخهی قباله این است:👇👇
این ملکی است که بندهای ذلیل از کسی به اجبار در آستانهی کوچ کردن(از این دنیا) است، خریداری کرده خانهای از خانه های سرای فریب و غرور، در محلهی فانیشوندگان، و در کوی هالکان،حدود چهارگانه این خانه چنین است:👇👇
1⃣ حد اول به «اسباب آفات و بلاها» میخورد و
2⃣حد دوم به «عوامل مصایب» و
3⃣حد سوم به «هوی و هوسهای مهلک» و
4⃣حد چهارم به «شیطان گمراه کننده» منتهی میشود و
درب خانه از همین جا باز میگردد!
◀️ این خانه را فریبخوردهی🙈 آرزوها از کسی که در سرآمد معین(و کوتاهی) از این جهان بیرون رانده میشود، به مبلغ خروج از عزت قناعت، و دخول در ذلت حرص و دنیا پرستی و خواری، خریداری نموده است😤؛ هر گونه عیب و نقص و کشف خلافی در این معامله واقع شود و خسارتی به مشتری برسد بر عهدهی بیماری بخش اجسام پادشاهان و گیرندهی جان جباران و زایلکنندهی سلطنت فراعنه همچون کسری، قیصر،تبع و حمیر است.
همچنین آنها که اموالی را گردآوری کردند و بر آن افزودند و بنا کردند و محکم ساختند، آراستند و زینت نمودند، اندوختند و نگهداری کردند و به گمان خود برای فرزندان باقی گذاردند، اینها همان کسانی هستند که همگی به پای حساب و محل ثواب و عقاب رانده میشوند😱😱؛ در آن هنگام که فرمان داوری الهی صادر میشود و بیهوده کاران در آنجا زیان میبینند، و شاهد این سند عقل است آنگاه که از تاثیر هوا و هوس خارج شود و از علایق دنیا به سلامت بگذرد.
@nahgolbalagh
🌺🍃 حکمت ۳ نهجالبلاغه
وَ قَالَ علی (ع) :
الْبُخْلُ عَارٌ، وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ، وَ الْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ
حُجَّتِهِ، وَ الْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ، وَ الْعَجْزُ آفَةٌ، وَ الصَّبْرُ
شَجَاعَةٌ، وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ، وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ
بخل ، ننگ است و
ترس ، نقص است و
تنگدستى ، زبان زیرك را از بیان حجتش بر بندد و
بینوا در شهر خود غریب است و
ناتوانى ، آفت است و
شكیبایى ، دلیرى است و
زهد، توانگرى است و
پارسایى ، چونان سپر است.
@nahgolbalagh
🌺🍃 نامه ۴ نهجالبلاغه
و من کتاب له علیه السلام إلى بعض أمراء جیشه
فَإِنْ عَادُوا إِلَى ظِلِّ الطَّاعَهِ فَذَاکَ الَّذِی نُحِبُّ وَ إِنْ تَوَافَتِ الْأُمُورُ بِالْقَوْمِ إِلَى الشِّقَاقِ وَ الْعِصْیَانِ فَانْهَدْ بِمَنْ أَطَاعَکَ إِلَى مَنْ عَصَاکَ وَ اسْتَغْنِ بِمَنِ انْقَادَ مَعَکَ عَمَّنْ تَقَاعَسَ عَنْکَ فَإِنَّ الْمُتَکَارِهَ مَغِیبُهُ خَیْرٌ مِنْ مَشْهَدِهِ وَ قُعُودُهُ أَغْنَى مِنْ نُهُوضِهِ
🔴 نامه به بعضی از امیران لشکر
اگر از مرکب مخالفت پیاده شدند و به سایهسار اطاعت نشستند این همان است که ما میخواهیم، و اگر کار به ناسازگاری و درگیری کشید با یارانت بر دشمن بتاز، یارانی که دل به جهاد سپرده و عاشق شهادتند. امّا آن که دل در هوای «جبهه» ندارد و از مردن میهراسد، نیامدنش بهتر است و اگر بیاید، ماندنش در «سنگر» برتر از حضورش در «خطّ» است.
@nahgolbalagh
🌺🍃 حکمت ۴ نهجالبلاغه
قال علی علیه السلام:
الْعَجْزُ آفَةٌ، وَالصَّبْرُ شَجَاعَةٌ، وَالزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَالْوَرَعُ جُنَّةٌ،
وَنِعْمَ الْقَرِینُ الرِّضَى.
ناتوانى ، آفت و
شكيبايى ، شجاعت و
زُهد ، ثروت و
پرهيزكارى ، سپرِ نگه دارنده است :
‼️و چه همنشين خوبى است راضى بودن و خرسندى .
https://telegram.me/nahgolbalagh
🌺🍃 نامه ۵ نهجالبلاغه:
و من كتاب له (علیه السلام) إلى أشعث بن قيس عامل أذريجان:
وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ وَ أَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَكَ؛ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَفْتَاتَ فِي رَعِيَّةٍ وَ لَا تُخَاطِرَ إِلَّا بِوَثِيقَةٍ؛ وَ فِي يَدَيْكَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّى تُسَلِّمَهُ إِلَيَّ، وَ لَعَلِّي أَلَّا أَكُونَ شَرَّ وُلَاتِكَ لَكَ؛ وَ السَّلَام.
نامه اى از آن حضرت (ع) به اشعث بن قيس، عامل خود در آذربايجان نوشته است:
❗️حوزه فرمانرواييت طعمه تو نيست، بلكه امانتى است بر گردن تو، و از تو خواستهاند كه فرمانبردار كسى باشى كه فراتر از توست. تو را نرسد كه خود هر چه خواهى رعيت را فرمان دهى. يا خود را درگير كارى بزرگ كنى، مگر آنكه، دستورى به تو رسيده باشد. در دستان تو مالى است از اموال خداوند، عزّ و جلّ، و تو خزانه دار هستى تا آن را به من تسليم كنى. اميد است كه من براى تو بدترين واليان نباشم. و السلام.
@nahgolbalagh
🌺🍃 حکمت ۵ نهجالبلاغه:
الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ کَرِیمَةٌ، وَالاْدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ، وَالْفِکْرُ مِرْآةٌ صَافِیَةٌ.
❗️📒 علم و دانش میراث گرانبهایى است،
❗️🎅 آداب (انسانى) لباس زیبا و کهنگى ناپذیر است و
❗️🤔🙄 فکر آئینه صافى است.
@nahgolbalagh
🌺🍃 نامه ۶ نهجالبلاغه:
👈 استدلال برای مشروعیت خلافت👇
نامه اى از آن حضرت (ع) به معاويه:
اين مردمى كه با ابو بكر و عمر و عثمان بيعت كرده بودند، به همان شيوه با من بيعت كردند. پس آن را كه حاضر است، نرسد كه ديگرى را اختيار كند و آن را كه غايب بوده است نرسد كه آنچه حاضران پذيرفته اند نپذيرد. شورا از آن مهاجران و انصار است. اگر آنان بر مردى همرأى شدند و او را امام خواندند، كارشان براى خشنودى خدا بوده است، و اگر كسى از فرمان شورا بيرون آمد و بر آن عيب گرفت يا بدعتى نهاد بايد او را به جمعى كه از آن بيرون شده است باز آورند. اگر سر برتافت با او پيكار كنند، زيرا راهى را برگزيده كه خلاف راه مؤمنان است و خدا نيز در گردن او كند، گناه آنچه را خود متولى آن شده است.
اى معاويه، به جان خودم سوگند، كه اگر به ديده خرد بنگرى، نه از روى هوا و هوس، در خواهى يافت كه من از هر كس ديگر از كشتن عثمان بيزارتر بودم و من از آن كنارى جسته بودم، مگر آنكه بخواهى جنايت را به گردن من نهى و چيزى را كه بر تو آشكار است پنهان دارى. و السلام.
@nahgolbalagh
🌺🍃 حکمت ۶ نهجالبلاغه:
🤔 ارزشهاى رازدارى و خوشرويي 😕
وَ قَالَ [عليه السلام] صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ فِى الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً الْمَسْأَلَةُ خِبَاءُ الْعُيُوبِ وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ .
و درود خدا بر او ، فرمود :
✔️❤️ سينه خردمند صندوق راز اوست و
✔️🙂🙂 خوشرويى وسيله دوست يابى ، و
✔️❗️شكيبايى ، گورستان پوشاننده عيب هاست . و يا فرمود :
✔️⁉️پرسش كردن وسيله پوشاندن عيبهاست ، و
✔️😠😠 انسان از خود راضى ، دشمنان او فراوانند.
@ahgolbalagh