هدایت شده از کاروان انقلاب
#تصویر_رهبری
📷ویژه|تصویری از رهبر معظم انقلاب
حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) و گلزار شهیدان 🌹
٩٧/١١/١۰
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
ترجمه و شرح حکمت 84 نهج البلاغه:
نسل بازماندگان جنگها
وَ قَالَ (علیه السلام): بَقِيَّةُ السَّيْفِ [أَنْمَى] أَبْقَى عَدَداً وَ أَكْثَرُ وَلَداً.
و فرمود (ع): آنان كه از شمشير مى رهند، بيش از ديگران بمانند و صاحب فرزندان بيشترى شوند.
پربار:
امام(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميز خود به نكته پيچيده اى اشاره كرده كه شارحان در تفسير آن به زحمت افتاده اند مى فرمايد: «باز ماندگان شمشير دوام و بقايشان زيادتر و فرزندانشان بيشتر است»; (بَقِيَّةُ السَّيْفِ أَبْقَى عَدَداً، وَأَكْثَرُ وَلَداً).
اشاره به طوايفى است كه دشمنان بى رحمانه از آنها قربانى گرفتند; ولى باقى ماندگانشان بقاى بيشتر دارند و فرزندانشان فزون تر خواهند بود. همان گونه كه در ذكر سند اين كلام حكمت آميز گفته شد تجربه هاى تاريخى اين حقيقت را تأييد و مورخان به طوايفى اشاره كرده اند كه عدد كثيرى از آنها كشته شد ولى چندان نگذشت كه فرزندانشان به طور چشمگيرى فزونى يافتند. نمونه بارز آن ـ چنان كه گفتيم ـ فرزندان اميرمومنان على(عليه السلام) بودند كه بنى اميه آنها را هر جا يافتند از دم شمشير گذراندند و بنى عباس نيز بى رحمانه از آنها قربانى گرفتند ولى نسل آنها به قدرى فزونى يافته كه بحمدالله در تمام بلاد عدد كثيرى از آنها ديده مى شود.
درباره اينكه چه رابطه اى ميان آن كشتار بى رحمانه و فزونى باقى ماندگان است بعضى از شارحان مانند «ابن ميثم» معتقدند كه رابطه طبيعى در ميان اين دو نمى توان يافت تنها عنايات الهيه و الطاف خداوندى است كه به چنين مظلومانى چنان بركتى در نسل مى دهد.
بعضى ديگر مانند مرحوم كمره اى در شرح اين عبارت آن را اشاره به مسئله انتخاب اصلح كه نتيجه تنازع بقاست مى دانند وى مى گويد: به هنگام تنازع بقا (درگيرى هايى كه در ميان افراد و قبائل براى ادامه حيات رخ مى دهد) آنها كه قوى ترند باقى مى مانند و آنها كه ضعيف ترند كشته مى شوند و قوى ترها نسل پربارتر و زاد و ولد بيشترى دارند، ازاين رو جمله «أقْوى عَدَداً وَ أكْثَرُ وَلَداً» در مورد آنها صادق است.
ولى تفسير روشن ترى براى كلام امام(عليه السلام) مى توان گفت كه رابطه طبيعى صدر و ذيل آن را روشن مى سازد و آن اين كه اقوامى كه شهيد و قربانى مى دهند بازماندگانشان در نظر توده هاى مردم عزيز و شريف مى شوند و به همين دليل مردم دوست دارند از آنها داماد بگيرند و به آنها عروس بدهند و همين سبب مى شود كه زاد و ولد آنها فزونى يابد. به تعبير ديگر ارتباط سببى با آنها مايه افتخار و اعتبار است و همين امر موجب مى شود كه مردم براى برقرار ساختن چنين رابطه اى تلاش و كوشش كنند. ما در عصر و زمان خود نيز مى بينيم كه يكى از امتيازاتى كه به هنگام خواستگارى براى عروس يا داماد ذكر مى كنند اين است كه مى گويند از خانواده شهداست تا طرف مقابل به ازدواج به اين خانواده ترغيب شود. البته جمع ميان تفسيرهاى بالا امكان پذير است، هر چند تفسير اخير مناسب تر است.
#حکمت شماره ۸۴ 🌴
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
هدایت شده از اشعار فاطمی
نه قلب پیر وجوان پر شد ازمحبت او
حبیب قلب مصفای نو نهالان شد
به سردی دی و بهمن که ناله یخ می زد
صفــای آمــدنـش گـرمــی بهاران شــد
۱۲بهمن سالروز ورود امام خمینی(ره) مبارک باد
#اشعار_فاطمی 🌸🌼🍀
@fatemi84
ترجمه و شرح حکمت 85 نهج البلاغه: زیان نگفتن نمیدانم
وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي، أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ.
و فرمود (ع): هر كه از گفتن «نمى دانم» سر باز زند به هلاكت رسد.
خطرات ترك «نمى دانم»:
امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه سخنى را که در حکمت 82 آمده بود به صورت جالب دیگرى بیان مى کند و مى فرماید: «کسى که جمله «نمى دانم» را ترک کند مواضع آسیب پذیر خود را در معرض ضربه هاى خطرناک (مخالفان) قرار داده است»; (مَنْ تَرَکَ قَوْلَ «لاَ أَدْرِی» أُصِیبَتْ مَقَاتِلُهُ).
اشاره به این که با این کار خود را به هلاکت مى افکند و این هلاکت ممکن است جنبه دنیوى داشته باشد در آنجا که سخنان نسنجیده و خطرآفرین است و یا جنبه اخروى، در آنجا که سخنانش لطمه به حیثیت و آبروى اشخاص وارد مى کند یا مردم را به گمراهى مى کشاند.
«مقاتل» جمع «مقتل» است. ارباب لغت آن را به مواضعى از بدن که اگر ضربه بر آن وارد شود حیات انسان به مخاطره مى افتد تفسیر کرده اند; مانند سر و سینه و امثال آن.
ابن ابى الحدید در شرح این سخن حکیمانه داستان جالبى از بوذرجمهر نقل مى کند که زنى نزد او آمد و از مسئله اى سؤال کرد. بوذرجمهر گفت: نمى دانم. زن عصبانى شد. گفت: پادشاه هر سال آلاف و الوفى به تو مى دهد که بگویى نمى دانم؟ بوذرجمهر گفت: آنچه را به من مى دهد در برابر چیزهایى است که مى دانم و اگر مى خواست در برابر آنچه نمى دانم چیزى به من بدهد تمام بیت المال او نیز کفایت نمى کرد (اشاره به این که مسائلى را که ما نمى دانیم بسیار بیشتر از آن است که مى دانیم).
نیز از بعضى فضلا نقل مى کند که اگر کسى در برابر چیزهایى که نمى داند بگوید: نمى دانم، او را تعلیم مى دهیم تا بداند و اگر بگوید: مى دانم، امتحانش مى کنیم تا بگوید نمى دانم (و رسوا شود).(1)
شبیه این سخن را مرحوم مغنیه در فى ظلال نهج البلاغه از کتاب «الحکمة الخالده» نقل مى کند که دانشمندى مى گفت: گفتن «لا أدرى» (نمى دانم) را یاد بگیرید، چرا که اگر بگویید نمى دانم به شما تعلیم مى دهند تا بدانید و اگر بگویید مى دانم از شما سؤال مى کنند و نمى دانید و رسوا مى شوید. سپس مى افزاید: احدى از یاران رسول خدا(صلى الله علیه وآله) ادعا نکرد که همه چیز را مى داند و به طور مطلق نگفت: «سلونى» (از من بپرسید) به جز على بن ابى طالب(علیه السلام)(2).
در همین رابطه ضرب المثلى نقل شده است که آن نیز محتواى کلام امام را دارد: «مَقْتَلُ الرَّجُلِ بَیْنَ فَکَّیْهِ» موضع آسیب پذیر انسان در میان دو فک او قرار دارد (یعنى زبان او مایه هلاکت او مى شود).(3)
مرحوم شوشترى از قتاده (فقیه معروف اهل سنت) نقل مى کند که روزى ادعا کرد که من هر چه را تا به حال شنیده ام یا به حافظه سپرده ام هرگز فراموش نکرده ام. بعد از این سخن به خدمتکارش گفت: کفش مرا بیاور بپوشم. خدمتکار گفت: کفش شما در پاى شماست (وى از آن ادعا و این عمل سخت شرمنده شد)(4).
پی نوشت:
(1). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 18، ص 236.
(2). فى ظلال نهج البلاغه، ج 4، ص 266.
(3). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 7، ص 90.
(4). شرح نهج البلاغه علامه شوشترى، ج 6، ص 359.
#حکمت شماره ۸۵ 🌴
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
هدایت شده از کاروان انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | لحظه شلیک موشک کروز"هویزه"
🔺️ «موشک هویزه» دارای برد پروازی بیش از 1350 کیلومتر است که علیه اهداف زمینی ثابت استفاده میشود.
⚠️ فاصله مرز مهران تا تلاویو ۱۲۷۶ کیلومتر است.
🇮🇷 #دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
💎جرعه ای از نهج البلاغه
🔹ارزش آخرت گرايى
📜 امیرالمومنین علی(ع): خوشا به حال كسى كه به ياد معاد باشد ، براى حسابرسى قيامت كار كند ، با قناعت زندگى كند ، و از خدا راضى باشد
حکمت 44
#کلام_امیر
📡. @TasnimNews
هدایت شده از جنگ فرهنگی
🔴 در شناخت اوج اختلال و خیانت در قرارگاه های مجازی و فرهنگی جبهه انقلاب همین بس که اجتماع ده ها هزاری نفری دختران چادری تهران در روز پنج شنبه در رسانه ها و افکار عمومی بایکوت میشود اما هرزه گویی و کشف حجاب چند سلبریتی ضد دین و میهن سینما را همه دیدند
═════🇮🇷════
@JANGEFARHANG
هدایت شده از کاروان انقلاب
حفظ این پیروزی از اصل پیروزی مشکل تر است .امام خمینی (ره)
#دهه_فجر مبارک باد 🌺🍀🌻
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
هدایت شده از کاروان انقلاب
💥💫عناوین ایام الله دهه مبارک فجر و چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷، با شعار محوری «افتخار به گذشته، امید به آینده» و به شرح زیر اعلام شد:
🇮🇷جمعه ۱۲ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال مکتب فکری امام (ره)، نصرت الهی و ولایتمداری
🇮🇷شنبه ۱۳ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال مردم سالاری دینی، استقلال و آزادی
🇮🇷یکشنبه ۱۴ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال اعتماد به نفس ملی، خودباوری و پیشرفت علمی
🇮🇷 دوشنبه ۱۵ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال مقاومت، انقلاب گری و استکبار ستیزی
🇮🇷سه شنبه ۱۶ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال مجاهدت فرهنگی، تمدن سازی و امت اسلامی
🇮🇷چهارشنبه ۱۷ بهمن : انقلاب اسلامی، ۴۰ سال دینمداری، نهضت قرآنی و زمینه سازی ظهور مهدوی (عج)
🇮🇷پنجشنبه ۱۸ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال ایثار، جهاد فی سبیل الله و شهادت طلبی
🇮🇷جمعه ۱۹ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال نفی وابستگی، مقابله با تحریم و تهدید، خوداتکایی
🇮🇷شنبه ۲۰ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال الگوی فاطمی (س)، تحکیم خانواده و افتخار آفرینی زنان ایرانی
🇮🇷یکشنبه ۲۱ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال امنیت همه جانبه، اقتدار ملی و عزت آفرینی
🇮🇷دوشنبه ۲۲ بهمن :
جشن پرشکوه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
#دهه_فجر_مبارک 🌺🍀🌼
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
ترجمه و شرح حکمت 86 نهج البلاغه: برترى تجربه پيران بر قدرت جوانان
وَ قَالَ (علیه السلام): رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ.
وَ [يُرْوَى] رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ الْغُلَامِ.
و آن حضرت فرمود: تدبير پير مرد را از رشادت جوان دوست تر دارم.
[در روايتى ديگر:] از جنگيدن جوان دوست تر دارم.
اهميت رأى پير:
امام(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميزش، مقايسه اى ميان رأى و تدبير پيران و چالاكى و دلاورى جوانان مى كند و مى فرمايد: «راى و تدبير پير نزد من بهتر از چالاكى جوان (در ميدان نبرد) است.
در روايت ديگرى آمده است: از جنگجويى جوان بهتر است»; (رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلاَمِ وَ رُوِيَ «مِنْ مَشْهَدِ الْغُلاَمِ»).
«جَلَد» به معناى چابكى و نيرومندى و «غلام» در اينجا به معناى جوان و «مشهد» در اين گونه موارد به معناى ميدان جنگ است. بديهى است براى پيروزى در نبرد با دشمن در درجه نخست نقشه هاى صحيح لازم است و در درجه بعد دلاورى و چالاكى جنگجويان و به يقين تا نقشه صحيحى نباشد دلاورى ها به نتيجه اى نمى رسد، ازاين رو امام(عليه السلام) مى فرمايد: تدبير پيران نزد من از شجاعت و چالاكى جوانان بهتر است، زيرا مردان بزرگسالى كه سال ها ميدان هاى نبرد را ديده اند و تجربه ها آموخته اند بر اساس آن تجربه ها قادر به تنظيم برنامه صحيح هستند در حالى كه جوانان، چنين توانى را ندارند; ولى به عكس پيران، داراى قدرت و توانايى جسمى كافى و دلاورى و چالاكى هستند، گرچه هر يك امتيازى دارند; ولى پايه اصلى را رأى و تدبير پيران تشكيل مى دهد.
تاريخ نيز اين كلام حكيمانه را كاملاً تأييد مى كند مثلا در جنگ خندق تدبيرى كه سلمان فارسى در پيشنهاد حفر خندق انديشيد توانست مدينه را از سقوط در چنگال دشمن حفظ كند.
اين گفتار حكيمانه در ضمن به جوانانى كه نسبت به پيران بى اعتنا هستند و خود را كانون همه چيز و پيران را خارج از گردونه اجتماع مى پندارند هشدار مى دهد كه به بزرگسالان احترام بگذاريد و خود را از تجارب آنها بى نياز ندانيد. به گفته ابو الطيب:
الرّأْىُ قَبْلَ شُجاعَةِ الشَّجْعانِ *** هُوَ أوَّلٌ وَهِىَ الْمَحَلُّ الثّانى
فَإذا هُما اجْتَمَعا لِنَفْس مَرَّةً *** بَلَغَتْ مِنَ الْعُلْياءِ كُلَّ مَكان
علم و تجربه پيش از شجاعت شجاعان است آن اول است و اين در محل دوم قرار دارد.
ولى هنگامى که هر دو با هم براى شخص نیرومندى جمع شوند به بالاترین محل صعود مى کنند.(1)
ابن ابى الحدید بعد از ذکر شعر بالا نصیحتى از یکى از سلاطین به فرزندش نقل مى کند که مى گفت: فرمانده لشکر خود را جوان مغرور و کم تجربه اى انتخاب نکن و نه پیر از کار افتاده اى را که گذشت روزگار از عقلش کاسته، چنان که گذشت عمر جسمش را ضعیف کرده. بر تو باد که بزرگسالان پرتجربه را برگزینى(2).
پی نوشت:
(1). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 18، ص 337.
(2). همان.
#حکمت شماره ۸۶ 🌴
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97