eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
133 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۳۹ امام على (ع) فرمود: عمل مستحب انسان را به خدا نزدیک نمی‌گرداند اگر به واجبات زیان رساند. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۳۹ قال امام علی عليه السلام : لاَ قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 39 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Supererogatory worship cannot bring about nearness to Allah if it hampers what is obligatory. ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در ۲۶ رجب المرجّب سال دهم بعثت ، سه سال قبل از هجرت ، سید بطحاء ، أبا الحیدر ، حضرت أبوطالب علیه السّلام ، از دنیا رفت . (۱) بنا بر نقل مشهور ، سن آن حضرت به هنگام رحلت ، بالغ بر ۸۰ سال بوده است . (۲) نام مبارک آن حضرت " عمران " است ، و پدرشان جناب عبدالمطلب علیه السّلام و مادر ایشان " فاطمه بنت عمرو بن عائذ " است . غیر از روایات معصومین علیهم السّلام در باب عظمت جناب أبا الحیدر علیه السّلام ، أشعار حضرت أبوطالب علیه السّلام در حمایت از پیامبر خدا و نیز أشعار منسوب به أمیرالمؤمنین به هنگام رحلت حضرت أبوطالب علیه السّلام ، و نیز کلمات آن بزرگوار به قریش در مسجدالحرام به هنگام سوء قصد به پیامبر ، و نیز کلمات خود او در هنگام رحلت و کلمات او در طلب باران و موارد متعدّد تاریخی دیگر ، همه دلالت میکند بر ایمان منحصر به فرد ایشان ، ایمانی که در روایات به ایمان أصحاب کهف تشبیه شده است . هنگامیکه حضرت أبوطالب علیه السّلام رحلت نمودند ، جبرئیل بر پیامبر نازل شد و عرضه داشت یاور تو از دنیا رفت ، هجرت کن . (۳) نقش مؤثر جناب أبوطالب علیه السّلام به گونه ای است که بر هر أهل انصافی پوشیده نیست تا آنجا که علمای عامّة نیز بدان معترفند . ابن أبی الحدید از علماء عامة در ضمن أشعاری چنین میگوید: اگر ابوطالب و پسرش نبودند ، از دین اثری نبود که اینچنین استوار شود ، أبوطالب در مکّة از پیامبر حمایت کرد و پسرش در مدینه بی دریغ از پیامبر حمایت و دفاع نمود .(۴) ۱) بحارالانوار ۲۴/۱۹ . ۲) منتخب التواریخ ص۴۳ . ۳) بحارالانوار ۱۴/۱۹ . ۴) شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید ۸۴/۱۴ . @nahj_balaq
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۴۰ امام على (ع) فرمود: زبان عاقل در پشت قلب اوست، و قلب نادان پشت زبان او قرار دارد. سید رضی می‌گوید: و این از معنی های شگفت و پرارزش است و مقصود امام (ع) این است که: خردمند زبان خود رها نکند مگر بعد ازمشورت و فكر و سنجش ولى احمق حرف‌ها و سخنانى كه از زبانش مى پرد قبل ازمراجعه به فكر و دقت و انديشه است پس چنان است که گویی زبان خردمند پیرو قلب اوست و قلب نادان پیرو زبان او. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۴۰ قال امام علی عليه السلام :: لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَقَلْبُ الاَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ. قال الرضى : وَ هذا مِنَ الْمَعانِي الْعَجِيبَةِ الشَّريفَةِ، وَالْمُرادُ بِهِ اِنَّ الْعاقِلَ لا يُطْلِقُ لِسانَهُ إلا بَعْدَ مُشاوَرَةِ الرَّويةِ وَ مُؤامَرَةِ الْفِكْرَةِ والاحْمَقُ تَسْبِقُ حَذَفاتُ لِسانِهِ وَ فَلَتاتُ كَلامِهِ مُراجَعَةَ فِكْرِهِ، وَ مُماخَضَةَ رَايِهِ، فَكَاَنَّ لِسانَ الْعاقِلِ تابِعٌ لِقَلْبِهِ، وَ كَاَنَّ قَلْبَ الا حْمَقِ تابِعٌ لِلِسانِهِ. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 40 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The tongue of the wise man is behind his heart while the heart of the fool is behind his tongue. Sayyid ar-Radi says the following: “This sentence has a strange and beautiful meaning. It means that the wise man does not speak with his tongue except after consulting his mind and exercising his imagination, but the fool quickly utters whatever comes to his tongue without pondering. In this way, the tongue of the wise man follows his heart while the heart of the fool follows his tongue.” ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 غرض نهایی از نبوّت، صلی‌الله‌علیه‌وآله است. 🔶 بعثت علیه‌السلام در حدّ موسی بن عمران است و تعدّی از این حد، عقلاً و برهاناً ممکن نیست. 🔷 بعثت علیه‌السلام در حدّ عیسی است؛ به همین نسبت بعثت های انبیاء تقدیر می شود. 🔰 مبعوث، است؛ آنچه به او مبعوث شده است، است؛ مبعوث است؛ آنچه به او مبعوث شده است، است. 🔆 حدّ کمال بعثت که مافوق آن قابل تصوّر نیست، بعثت شخصیّتی است که مافوق آن شخصیّت در انبیاء و ماوراء آن نبوّت قابل تصوّر و تحقق نیست. ✅ خلقت و غرض نهایی از نبوّت منحصرا به بعثت خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله تمام می شود. ❇️ ماوراء خاتم، اگر باشد، بین مفهوم ختم و آن ماوراء تناقض است؛ این است که به حسب برهان و استدلال قوی مبتنی بر مبانی عقلی و فنی، در خلقت، بعثت خاتم است. 💯 عقل کل و کل العقل، علم کل و کل العلم، خُلق کل و کل الخلق، باید چنین کسی باشد که آن غرض نهایی به او متحقق بشود. 📚 آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۸/ارديبهشت/۱۳۸۹ ◻️ @nahj_balaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ طلایه دار: ⚜حکمت ۴۰ امام على (ع) فرمود: زبان عاقل در پشت قلب اوست، و قلب نادان پشت زبان او قرار دارد. سید رضی می‌گوید: و این از معنی های شگفت و پرارزش است و مقصود امام (ع) این است که: خردمند زبان خود رها نکند مگر بعد ازمشورت و فكر و سنجش ولى احمق حرف‌ها و سخنانى كه از زبانش مى پرد قبل ازمراجعه به فكر و دقت و انديشه است پس چنان است که گویی زبان خردمند پیرو قلب اوست و قلب نادان پیرو زبان او. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۴۰ قال امام علی عليه السلام : لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَقَلْبُ الاَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ. قال الرضى : وَ هذا مِنَ الْمَعانِي الْعَجِيبَةِ الشَّريفَةِ، وَالْمُرادُ بِهِ اِنَّ الْعاقِلَ لا يُطْلِقُ لِسانَهُ إلا بَعْدَ مُشاوَرَةِ الرَّويةِ وَ مُؤامَرَةِ الْفِكْرَةِ والاحْمَقُ تَسْبِقُ حَذَفاتُ لِسانِهِ وَ فَلَتاتُ كَلامِهِ مُراجَعَةَ فِكْرِهِ، وَ مُماخَضَةَ رَايِهِ، فَكَاَنَّ لِسانَ الْعاقِلِ تابِعٌ لِقَلْبِهِ، وَ كَاَنَّ قَلْبَ الا حْمَقِ تابِعٌ لِلِسانِهِ. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 40 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The tongue of the wise man is behind his heart while the heart of the fool is behind his tongue. Sayyid ar-Radi says the following: “This sentence has a strange and beautiful meaning. It means that the wise man does not speak with his tongue except after consulting his mind and exercising his imagination, but the fool quickly utters whatever comes to his tongue without pondering. In this way, the tongue of the wise man follows his heart while the heart of the fool follows his tongue.” ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜ حکمت ۴۱ و این معنی به لفظی دیگر از آن حضرت روایت شده است که: قلب احمق در دهان اوست و زبان عاقل در قلب او و معنی هر دو یکی است. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۴۱ وَ قَدْ رُوِىَّ عَنْهُ عليه السلام هذَا الْمَعْنى بِلَفْظٍ آخَرَ وَ هُوَ قَوْلُهُ: قَلْبُ الْاَحْمَقِ فِي فِيهِ، وَ لِسَانُ الْعَاقِلِ فِي قَلْبِهِ وَ مَعْناهُما واحِدُ. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 41 This very notion has been related from Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) in a different version thus: The heart of a fool is in his mouth, while the tongue of the wise man is in his heart. The meaning of both the saying (40 and 41) is the same. ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۴۲ امام علی (ع) به يكى از يارانش هنگامى كه بيمار شده بود فرمود : خداوند اين درد و ناراحتى تو را باعث از بين رفتن گناهانت قرار داده است زيرا بيمارى پاداشى ندارد و لكن گناهان را از ميان مي برد و آنها را همچون برگ درختان مي‌ريزد اجر و پاداش تنها در گفتار به زبان، و کردار با دست‌ها و قدم‌ها است و خداوند سبحان وارد می‌کند به خاطر نیت راست و درون پاک به بهشت هر کس از بندگانش را که بخواهد. سید رضی می‌گوید : من مي‌گويم آنچه امام عليه السلام فرموده درست است بيمارى اجر و پاداش ندارد چرا كه بيمارى از قبيل چيزهائى است كه استحقاق عوض دارد نه پاداش زيرا عوض در برابر رفتار خداوند بزرگ است نسبت به بنده خود در ناملایمات زندگی و بیماری‌ها و همانند آن و اما اجر و ثواب در برابر كارى است كه بنده انجام مى دهد بنابر اين بين اين دو فرق است كه امام عليه السلام با آن علم نافذ آن را بیان فرموده است و با نظریه رساى خود. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۴۲ وقال امام علی عليه السلام لبعض أَصحابه في علّة اعتلّها: جَعَلَ اللهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حطّاً لِسَيِّئَاتِكَ، فَإِنَّ الْمَرَضَ لاَ أَجْرَ فِيهِ، وَلكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ، وَيَحُتُّهَا حَتَّ الاَوْرَاقِ، وَإِنَّمَا الاَجْرُ فِي الْقَوْلِ بِالّلسَانِ، وَالْعَمَلِ بِالاَيْدِي وَالاَقْدَامِ، وَإِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ یَدْخِلُ بِصِدْقِ النِّيَّةِ وَالسَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عَبَادِهِ الْجَنَّةَ. قال الرضى : اَقُولُ :صَدَقَ عليه السلام إن الْمَرَضَ لا اجْرَ فِيهِ، لانَّهُ مِنْ قَبِيلِ ما يُسْتَحَقُّ عَلَيْهِ الْعِوَض ؛ لانَّ الْعِوَضَ يُسْتَحِقُّ عَلى ما كانَ فِي مُقابَلَةِ فِعْلِ اللّه تَعالى بِالعَبْدِ مِنَ الآلامِ وَالامْراضِ وَ ما يَجْرِي مَجْرى ذلِكَ، والاجْرُ والثَّوابُ يُسْتَحَقّانِ عَلى ما كانَ فِي مُقابَلَةِ فَعْلَ الْعَبْدِ فَبَيْنَهُما فَرْقُ قَدْ بَيِّنَهُ عليه السلام كَما يَقْتَضِيهِ عِلْمُهُ الثّاقِبُ، وَ رَايُهُ الصّائِبُ. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 42 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following to one of his companions during the latter’s sickness: May Allah make your illness a means for wiping out your sins because there is no reward for sickness but that it erases sins and makes them fall like (dried) leaves. Reward lies in saying by the tongue and doing something with the limbs. Certainly, Allah, the Glorified One, admits by virtue of truthfulness of intention and chastity of heart into paradise whomsoever He wishes from among His servants. Sayyid ar-Radi says the following: Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) is right in saying that there is no reward for sickness as such For sickness is like something that admissible with compensation because compensation is admissible with regard to how Allah, the Sublime One, deals with His creatures such as causing them grief, illness and the like. However, reward and recompense become admissible with regard to the actions of the creature. This is the difference between the two. Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) has clarified it through his lustrous knowledge and sound view. ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠