🌸فراز سوم خطبه 224🌸
⭕️وَ أَعْجَبُ مِنْ ذلِکَ طَارِقٌ طَرَقَنَا بِمَلْفُوفَة فِي وِعَائِهَا، وَ مَعْجُونَة شَنِئْتُهَا، کَأَنَّمَا عُجِنَتْ بِرِيقِ حَيَّة أَوْقَيْئِها، فَقُلْتُ: أَصِلَةٌ، أَمْ زَکَاةٌ، أَمْ صَدَقَةٌ؟... هَبِلَتْکَ الْهَبُولُ! أَعَنْ دِينِ اللّهِ أَتَيْتَنِي لِتَخْدَعَنِي؟ أَمُخْتَبِطٌ أَنْتَ أَمْ ذُوجِنَّة، أَمْ تَهْجُرُ؟
⭕️از اين شگفت انگيزتر داستان کسى است (اشعث بن قيس منافق) که نيمه شب در خانه را زد و ظرف سرپوشيده اى (پر از حلواى خوش طعم و شيرين) براى من هديه آورد.
⭕️معجونى بود که من از آن #متنفر شدم گويى با آب دهان مار يا استفراغ او خمير شده بود.
👈💥به او گفتم: آيا اين هديه است يا زکات يا صدقه؟ که اين هر دو بر ما اهل بيت حرام است. او گفت: نه اين است و نه آن ولى هديه است!
👈💥گفتم: زنان بچه مرده بر تو گريه کنند! ✅آيا از طريق آيين خدا به سراغ من آمده اى تا مرا بفريبى؟
✅ آيا تعادل فکرى خود را از دست داده اى يا جن زده اى
✅يا بر اثر شدت بيمارى هذيان مى گويى؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💢به خدا قسم...👇
🔰وَ اللّهِ لَوْ أُعْطِيتُ الاَْقَالِيمَ السَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أَفْلاَکِهَا، عَلَى أَنْ أَعْصِيَ اللّهَ فِي نَمْلَة أَسْلُبُهَا جُلْبَ شَعِيرَة مَا فَعَلْتُهُ،
🔰 به خدا سوگند اگر اقليمهاى هفتگانه (روى زمين) را با آنچه در زير آسمانهايش قرار دارد به من داده شود که #خدا را با گرفتن پوست جوى از دهان مورچه اى #نافرمانی کنم هرگز نخواهم کرد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
👈💥دنیای شما چه بی ارزش است👇
❇️وَ إِنَّ دُنْيَاکُمْ عِنْدِي لاََهْوَنُ مِنْ وَرَقَة فِي فَمِ جَرَادَة تَقْضَمُهَا. مَا لِعَلِيٍّ وَ لِنَعِيم يَفْنَى، وَ لَذَّة لاَ تَبْقَى! نَعُوذُ بِاللّهِ مِنْ سُبَاتِ الْعَقْلِ، وَ قُبْحِ الزَّلَلِ. وَ بِه نَسْتَعِينُ.
❇️به يقين #دنياى شما نزد من از برگ درختى که در دهان ملخى در حال جويدن باشد پست تر و بى ارزش تر است.
#على را با نعمتهاى فانى #دنيا و لذتهاى ناپايدار آن چه کار؟!
👈💥به خدا پناه مى بريم از #خواب رفتن عقل و لغزش هاى قبيح و زشت و در اين راه از او يارى مى طلبيم.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
👈💥اشعث بن قيس کيست؟
⭕️همان گونه که در تفسير خطبه نوزدهم آوردیم «اشعث» از منافقانى بود که در زمان پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) به ظاهر مسلمان شد و بعد از رحلت پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) به ارتداد روى آورد و سپس اسير شد و نزد ابوبکر اظهار ندامت کرد و مورد عفو قرار گرفت
👈💥و در دوران اميرمؤمنان على(عليه السلام) با دشمنان او همچون عمروبن عاص براى ايجاد نفاق در صفوف ياران آن حضرت همکارى داشت و سرچشمه خرابى ها و مفاسد بى شمارى شد
👈💥 او در قبيله خود صاحب نفوذ بود و از اين طريق براى مقاصد سوء خود کمک مى گرفت
👈💥به گفته بعضى از محققان بسيارى از مشکلات عصر خلافت اميرمؤمنان على(عليه السلام) از اين منافق سرسخت و مرموز نشأت مى گرفت.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌺✨زیارتنامه_امام_حسن_مجتبی_علیه_ال
بسم الله الرحمن الرحیم
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمین🌹
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراَّء🌹
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حَبیبَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صِفْوَةَ اللّه🌹
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمینَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا نُورَ اللّه🌹
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صِراطَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَیانَ حُکْمِ اللّه🌹
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ناصِرَ دینِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا السَّیِدُ الزَّکِىّ🌹
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمین🌹
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأویلِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْهادِى الْمَهْدِىّ🌹
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الطّاهِرُ الزَّکِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا التَّقِِیُّ النَّقِىّ🌹
السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقیقُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الصِّدّیقُ🌹
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِی وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُه🌹ُ
🌸✨صلوات خاصه امام حسن مجتبی علیه السلام
💔اللّهُمَّ صَلِّ عَلی الحَسَنِ بْنِ
💔سَیِّدِالنَّبِیِّینَ وَوَصِیِّ أَمِیرِالمُؤْمِنِینَ
💔السَّلامُ عَلَیْکَ یابْنَ رَسُولِ الله
💔السَّلامُ عَلَیْکَ یابْنَ سَیِّدِ الوَصِیِّیَنَ،
💔أَشْهَدُ أَنَّکَ یابْنَ أَمِیرِ المُؤْمِنِینَ
💔أَمِینُ الله وَابْنُ أَمِینِهِ عِشْتَ
💔مَظْلُوماًوَمَضْیَت شَهِیداً،وَأَشْهَدُأَنَّکَ
💔الإمام الزَّکِیُّ الهادِی المَهْدِیُّ،
💔اللّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ وَبَلِّغْ رُوحَهُ
💔وَجَسَدَهُ عَنِّی فِی هذِهِ السَّاعَةِ
💔أَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَالسَّلامِ.
👈💥خطبه (دعا)225 در يک نگاه 👇
⭕️ هدف اصلى امام(عليه السلام) در اين دعا درخواست غنا و بى نيازى از غير اوست, چرا که نياز به ديگران
✅گاه سبب مدح و ستايش آنها مى شود در حالى که شايسته چنان مدحى نيستند
✅گاه سبب نکوهش منع کنندگان مى گردد در حالى که شايد مستحق چنان نکوهشى نباشند
✅ از آن بدتر اينکه انسان دست نياز به سوى شرار خلق دراز کند.
⭕️ در واقع اين دعا به عنوان تعليم به همه مردم مخصوصاً پيروانش ذکر شده، زيرا #مقام امام(عليه السلام)از آن بالاتر است که به سراغ بدان برود يا مدح و ثنايى از آنان بکند.
🌸مرا از غیر بی نباز کن👇
🅾اَللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ، وَ لاَ تَبْذُلْ جَاهِيَ بِالاِْقْتَارِ، فَأَسْتَرْزِقَ طَالِبِي رِزْقِکَ، وَ أَسْتَعْطِفَ شِرَارَ خَلْقِکَ، وَ أُبْتَلَى بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي، وَ أُفْتَتَنَ بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي، وَ أَنْتَ مِنْ وَرَاءِ ذلِکَ کُلِّهِ وَلِيُّ الاِْعْطَاءِ وَ الْمَنْعِ; «إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَيْء قَدِيرٌ».
🅾خداوندا آبرويم را با بى نيازى و غنا محفوظ دار و شخصيتم را بر اثر فقر ضايع مکن!
🅾مبادا از کسانى درخواست روزى کنم که آنها خود، از تو روزى مى طلبند و از افراد بدکردار و پست، خواستار عطوفت و بخشش گردم
🅾و سرانجام به ستودن آن کس که به من چيزى عطا کرده، مبتلا شوم (هر چند شايسته ستايش نباشد)
🅾 و به نکوهش کردن آن کس که مرا محروم داشته گرفتار گردم، هر چند در خور نکوهش نباشد،
🅾 اين در حالى است که تو در ماوراى همه اينها سرپرست و صاحب اختيار بخشش و منع هستى و تو بر هر چيز توانايى.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸تفسیرمختصر خطبه
👈💥از خلق شرور بى نيازم کن!
⭕️امام(عليه السلام) در اين دعاى کوتاه، ضمن هشت جمله مطالب پرمعنايى ذکر مى کند که هم دعاست و هم درس اخلاق.
✅نخست در ضمن دو جمله اصل دعا را بيان کرده عرضه مى دارد: «خداوندا آبرويم را با بى نيازى محفوظ دار و شخصيتم را بر اثر فقر ضايع مکن!»
⭕️منظور از «يسار» (بى نيازى) بى نيازى از ديگران و داشتن زندگى توأم با عفاف و کفاف است وگرنه غناى به آن معنا، گاه سبب بى آبرويى هم مى شود.
⭕️سپس در چهار جمله به آثار فقر و نيازمندى به ديگران پرداخته، مى فرمايد: «1⃣در نتيجه از کسانى درخواست روزى کنم که آنها خود، از تو روزى مى طلبند و2⃣ از افراد بدکردار و پست، خواستار عطوفت و بخشش گردم و 3⃣سرانجام به ستودن آن کس که به من چيزى عطا کرده، مبتلا شوم (هر چند شايسته ستايش نباشد)4⃣ و به نکوهش کردن آن کس که مرا محروم داشته گرفتار گردم، هر چند در خور نکوهش نباشد»
امام(عليه السلام) در اين عبارت به چهار اثر سوء فقر و نيازمندى که در دو مرحله انجام مى شود، اشاره فرموده: مى فرمايد: #حدّاقل چيزى که بر آن مترتّب مى شود اين است که دست نياز به سوى نيازمندان درگاه تو دراز کنم و از آن بدتر اينکه حلّ مشکل در دست بدان و افراد پست قرار بگيرد که براستى زندگى کردن در چنان شرايطى براى افراد با ايمان و با شخصيت بسيار سخت و دردناک است.در مرحله دوم; يعنى پس از درخواست اگر طرف مقابل، اجابت کند انسان ناگزير از مدح و ستايش اوست و اگر از کمک کردن به دلايل خاصّى دريغ دارد زبان به نکوهش او بگشايم در حالى که اى بسا در خور نکوهش و مذمت نباشد و خودش مشکلات اهمّى دارد که بايد به آنها برسد; ولى از آنجايى که حاجت مند جز حاجت خود را نمى بيند همين که دست ردّ بر سينه من زد من او را متّهم به بخل و خسيس بودن مى کنم در حالى که چه بهتر آب را از سرچشمه بگيرم و رو به درگاه تو آورم که تو ولىّ اعطا و منعى و بر هر چيز قادرى!
⭕️بديهى است روح بلند و بزرگ امام(عليه السلام) هرگز چنين امورى را نمى پذيرد، هر چند گرفتار نيازمندى باشد. امام مى خواهد آثار طبيعى فقر را که در بسيارى از مردم آشکار است بيان فرمايد تا بکوشند و با فقر مبارزه کنند و هرگز دست نياز به سوى کسى دراز نکنند.