🔹یک راه ادارۀ جامعه، دیکتاتوری است، یعنی مسئولیت به مردم ندهید، از مردم مشارکت نخواهید و خودتان با زد و بند سیاسی با رؤسای قبایل و افراد ذینفوذ، کارها را پیش ببرید کمااینکه برخی میگویند «کدخدا را ببین، ده را بچاپ!» امیرالمؤمنین(ع) هم میتوانست این کار را انجام بدهد و جامعه را اینگونه اداره کند.
شیوۀ مدیریت امیرالمؤمنین(ع) همان شیوۀ پیامبر(ص) است. شیوۀ مدیریت پیامبر(ص) هم به گونهای بود که بعد از آن حضرت، مصائب فاطمیه پیش آمد. شیوۀ مدیریت رسولخدا(ص) به همه جرأت داد و برخی از افراد سوءاستفاده کردند.
تقوای امیرالمؤمنین(ع) به ایشان اجازه نمیدهد که در مدیریت، جلوی این جرأت دادن را بگیرد و از مردم انتظار بصیرت و تشخیص نداشته باشد. دین ما بیشتر از اینکه دین تکلیف باشد، دین تشخیص است. حضرت باید کاری کند که مرد خودشان تشخیص بدهند در کارها مشارکت کنند. مبنای این حرف، آیۀ قرآن است که میفرماید: پیامبران میآیند تا مردم، خودشان به قسط قیام کنند. «لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» (حدید، 25)
علّت اصلی مظلومیت معصومین(ع) و خصوصاً پنج تن آل عبا، مشارکتخواهی از مردم، اولاً در مرحلۀ فهم و ثانیاً در مرحلۀ اقدام است. مشارکتخواهی برای این است که مردم را رشد بدهند، اصلاً فلسفۀ خلقت، همین است.
مشکل حضرت موسی با بنیاسرائیل این بود که بنی اسرائیل میگفتند شما خودت برو موانع را برطرف کن و کارها را درست کن، ما اینجا نشستهایم (فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ؛ مائده، 24) نتیجهاش هم این شد که چهل سال در بیابان آواره بودند.
امیرالمؤمنین علی(ع) گاهی لشکر هشت هزار نفره داشتند، اما سخنرانی میکردند که بقیه مردم هم بیایند، وقتی مردم نمیآمدند، حضرت همان لشکر را هم میفرستادند که بروند. امیرالمؤمنین(ع) اصرار داشت که مردم مشارکت کنند. امیرالمؤمنین(ع) مشارکت مردم را فلسفۀ دین و امامت و ولایت میداند.
بعضیها به امام حسین(ع) گفتند از راه مخفی به سمت کوفه برود، اگر امام این کار را میکرد، به راحتی میتوانست کوفه را بگیرد. امّا حضرت از راه اصلی حرکت کرد چون میخواست مردم باخبر بشوند و با فهم و تشخیص خودشان اقدام کنند.
«عدماحساس مسئولیت عمومی» اصل تحریف در دین است و الّا اعتقاد به امامت، عصمت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) زیاد دشوار نیست. بسیاری از آن مردم، فضائل امیرالمؤمنین(ع) را میدانستند.
تا وقتی که این احساس مسئولیت عمومی و احساس مشارکت مردم، تقویت نشود، امامزمان(عج) تشریف نمیآورد، یعنی ایشان وقتی میآید که ما دین را همین احساس مسئولیت و احساس مشارکت بدانیم.
🚩25رمضان1402
در محضر نهج البلاغه
🔸علّت اصلیِ مظلومیت علی(ع)، مشارکتخواهی از مردم در مرحلۀ فهم و اقدام است 📌#اصلاح_برداشتهای_ناروا
🔹یک راه ادارۀ جامعه، دیکتاتوری است، یعنی مسئولیت به مردم ندهید، از مردم مشارکت نخواهید و خودتان با زد و بند سیاسی با رؤسای قبایل و افراد ذینفوذ، کارها را پیش ببرید کمااینکه برخی میگویند «کدخدا را ببین، ده را بچاپ!»
🔺 امیرالمؤمنین(ع) هم میتوانست این کار را انجام بدهد و جامعه را اینگونه اداره کند.
🔹شیوۀ مدیریت امیرالمؤمنین(ع) همان شیوۀ پیامبر(ص) است. شیوۀ مدیریت پیامبر(ص) هم به گونهای بود که بعد از آن حضرت، مصائب فاطمیه پیش آمد. شیوۀ مدیریت رسولخدا(ص) به همه جرأت داد و برخی از افراد سوءاستفاده کردند.
🔺تقوای امیرالمؤمنین(ع) به ایشان اجازه نمیدهد که در مدیریت، جلوی این جرأت دادن را بگیرد و از مردم انتظار بصیرت و تشخیص نداشته باشد. دین ما بیشتر از اینکه دین تکلیف باشد، دین تشخیص است. حضرت باید کاری کند که مردم خودشان تشخیص بدهند و در کارها مشارکت کنند. مبنای این حرف، آیۀ قرآن است که میفرماید: پیامبران میآیند تا مردم، خودشان به قسط قیام کنند. «لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» (حدید، 25)
علّت اصلی مظلومیت معصومین(ع) و خصوصاً پنج تن آل عبا، مشارکتخواهی از مردم، اولاً در مرحلۀ فهم و ثانیاً در مرحلۀ اقدام است. مشارکتخواهی برای این است که مردم را رشد بدهند، اصلاً فلسفۀ خلقت، همین است.
🔺مشکل حضرت موسی با بنیاسرائیل این بود که بنی اسرائیل میگفتند شما خودت برو موانع را برطرف کن و کارها را درست کن، ما اینجا نشستهایم (فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ؛ مائده، 24) نتیجهاش هم این شد که چهل سال در بیابان آواره بودند.
🔹امیرالمؤمنین علی(ع) گاهی لشکر هشت هزار نفره داشتند، اما سخنرانی میکردند که بقیه مردم هم بیایند، وقتی مردم نمیآمدند، حضرت همان لشکر را هم میفرستادند که بروند. امیرالمؤمنین(ع) اصرار داشت که مردم مشارکت کنند. امیرالمؤمنین(ع) مشارکت مردم را فلسفۀ دین و امامت و ولایت میداند.
بعضیها به امام حسین(ع) گفتند از راه مخفی به سمت کوفه برود، اگر امام این کار را میکرد، به راحتی میتوانست کوفه را بگیرد. امّا حضرت از راه اصلی حرکت کرد چون میخواست مردم باخبر بشوند و با فهم و تشخیص خودشان اقدام کنند.
«عدماحساس مسئولیت عمومی» اصل تحریف در دین است و الّا اعتقاد به امامت، عصمت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) زیاد دشوار نیست. بسیاری از آن مردم، فضائل امیرالمؤمنین(ع) را میدانستند.
تا وقتی که این احساس مسئولیت عمومی و احساس مشارکت مردم، تقویت نشود، امامزمان(عج) تشریف نمیآورد، یعنی ایشان وقتی میآید که ما دین را همین احساس مسئولیت و احساس مشارکت بدانیم.
🚩25رمضان1402
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🔷 #شرح_خطبه٢ جلسه ١_ بخش دوّم 🔹 استاد دكتر محمدعلى انصارى 🌸 أحْمَدُهُ اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ
حطبه دوم را به لطف الهی شروع کردیم، اینک بقیه تفسیر
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
3-Khotbeh2- j1- b3.mp3
3.2M
🔷 #خطبه2
جلسه ١_ بخش سوّم
🔹 استاد دكتر محمدعلى انصارى
🌸 إنَّهُ لَا يَضِلُّ مَنْ هَدَاهُ وَ لَا يَئِلُ مَنْ عَادَاهُ وَ لَا يَفْتَقِرُ مَنْ كَفَاهُ
به راستی آنکه او هدایتش کند، رَه گم نکند و آنکه او دشمنش دارد، نرَهد و آنکه او کفایتش کند، به نیاز نیفتد؛
فَإِنَّهُ أَرْجَحُ مَا وُزِنَ وَ أَفْضَلُ مَا خُزِنَ
چرا که (ستایشِ) او برترین چیزی است که به سنجش درآید و بهترین چیزی است که اندوخته گردد.
#شرح_خطبه
#شرح_خطبه2
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠
رفع تباهی🔹 فرمود در فضای درون ملت و #درون_گروهی، با بَدی بجنگید نه با بَد! در برخورد با بیگانه ها اگر بخواهند حمله ای بكنند، آنها را سر جای خودش بنشانید مثل همین #دفاع_مقدس؛ ولی در فضای خودی، ﴿یدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾ باشد نه «یدْرَؤُنَ بالحسنة السیء». 🔹 بد را #اصلاح كنید نه اینکه بد را از بین ببرید؛ بكوشید بدی را از بین ببرید. حالا اگر این کار نتیجه نداد، آخرالأمر بیان نورانی حضرت امیر است که در بعضی از خطبه ها فرمود اگر آن اثر نكرد، «كَی» یعنی داغ كردن در انتظار شما خواهد بود. اینكه در سوره «توبه» فرمود: ﴿فَتُكْوی بِها﴾, «تکوی» یعنی داغ می شود. 🔹 اینكه #حافظ گفت: «علاجِ كِی كنمت آخر الدواء الكی» _ نه «علاج، كِی كنمت»، بلکه «علاجِ كِی كنمت آخر الدواء الكی» _ این را از بیانات نورانی حضرت امیر گرفته است كه حضرت در بعضی از خطبه ها فرمود وقتی موعظه اثر نمی كند، من «كَی» می كنم, داغ می كنم، چون سابقاً برخی از بیماری ها را با داغ كردن معالجه می كردند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه فصلت تاریخ: 1394/02/01 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بسم الله الرحمن الرحیم
بِسْمِ اللهِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلي نُور، بِسْمِ اللهِ الَّذي هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ، بِسْمِ اللهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَْ النُّورِ، اَلْحَمْدُ للّهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ،وَاَنْزَلَ النُّورَ عَليَ الطُّورِ،في كِتاب مَسْطُور، في رَقٍّ مَنْشُور،بِقَدَر مَقْدُور، عَلي نَبِيٍّ مَحْبُور، اَلْحَمْدُ للهِ الَّذي هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ، وَبِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ، وَعَلَي السَّرّآءِ وَالضَّرّآءِ مَشْكُورٌ، وَصَلَّي اللهُ عَلي سَيِّدِنا مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
با هم دعای نور را حفظ کنیم👌🌹
حفظ شدید؟ دیگه دعا تموم شد
آیا میدانید دعای نور را حضرت زهرا به سلمان آموزش دادند؟
به خاطر عشق به مادر حفظ میکنیم و به نیت سلامتی دین و دنیای همه حفظ کنندگان میخوانیم...
بسم الله النور....
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
ویژه شهادت #امام_حسن مجتبی علیهالسلام
※ موضوع : بررسی 8 دلیل از دلایل صلح امام حسن (علیهالسلام) با معاویه و اثر کلیدی آن در سرنوشت اسلام
۱• پیشگیری از جنگ و خونریزی بیثمر
۲• شبکه جاسوسی و سیستم تبلیغاتی معاویه
۳• فضای ناامن جامعه و احتمال ترور امام
۴• تبعیت نکردن مردم از امام و نبود لشگری وفادار
۵• خیانتهای مکرر فرماندهان امام
۶• در خطر بودن جان بنیهاشم و شیعیان وفادار امام
۷• خطر جدی خوارج
۸• امام تبعیت همراه با محبت و یقین مردم را میخواستند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5764907552269668105.mp3
4.59M
#مداحی #امام_حسن علیهالسلام
تو منو رها کنی | حسین طاهری
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#انسان_شناسی۳۰۷
امام باقر عليه السلام :
الدِّينُ هُو الحُبُّ ، و الحُبُّ هُو الدِّينُ
دين همان محبّت است و محبّت همان دين.
میوهی دینداری، مهربانی است!
آدم دیندار، خشن و بیعاطفه نیست!
آدم خشن و زمخت هم، دیندار نیست!
تـــــمــــام ...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7