🔸ریشۀ اتهام دیکتاتوری زدن به نظام، تصورِ واقعگرا نبودن دین است که برخی جریانهای سیاسی القا کردهاند.
🔹دربارۀ اهمیت اینکه «باید دین را واقعی ببینیم» میخواهم یک نکتۀ بسیار مهم را عرض کنم. وقتی ما دین را واقعی ببینیم، از یک طرف، دینگریزی کم میشود؛ چون یک عدهای دنبال منافع واقعی خودشان هستند نه دنبال ارزشهای خیالی یا ارزشهای اخلاقیای که تصور میکنند واقعی نیست.
آنهایی که به خاطر منافع واقعی خودشان دینگریزی میکنند، اگر دین را واقعی ببینند، دیگر دینگریزی نخواهند کرد. لذا بسیاری از دینگریزها به سمت دین خواهند آمد.
🔹از طرف دیگر، اگر دین را واقعی ببینیم، گروهی از دینداران که به دینداری خودشان مغرور هستند، دست از غرور دینداری برمیدارند.
🔺غرور دینداری در زمان امیرالمؤمنین(ع) چگونه خودش را نشان داد که امیرالمؤمنین(ع) با آن مبارزه میکرد؟ خوارج کسانی بودند که بیشتر از همه به امیرالمؤمنین(ع) ضربه زدند. رئیس خوارج کسی بود به نام «حرقوص بن زهیر» این فرد را باید بشناسیم. رسول خدا به او فرمودند: آیا تو در جان خودت، این احساس را پیدا نکردی که عابدترین فرد مدینه هستی و فضیلت تو از همۀ اینها بالاتر است؟ او گفت: بله!
به این میگویند غرور دینداری! یک چنین فردی میشود رئیس خوارج! این کسی است که نمیتواند امیرالمؤمنین(ع) را بفهمد. این غرور دینداری چیز کمی نیست. اگر ما غرور پیدا کنیم، فهم ما تعطیل میشود.
#علیرضا_پناهیان
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔺برای اینکه دچار غرور دینداری نشویم، باید بدانیم که دینداری به نفع خودمان است و اگر دینداری کردیم هنر نکردهایم! امیرالمؤمنین(ع) در اینباره سخن واضحی دارد. در روایت هست که یک روز امیرالمؤمنین(ع) فرمود: من به هیچکس، خوبی نکردم، من به هیچ یک از شما خدمتی نکردم. مردم با تعجب نگاه کردند. «قالَ عَلِیٌّ(ع) یَوماً: ما أحسَنتُ إلى أحَدٍ قَطُّ! فَرَفَعَ النّاسُ رُؤوسَهُم تَعَجُّباً» (نثر الدرّ، ج1،ص293 ) چرا تعجب کردند؟ چون این دین ناب امیرالمؤمنین(ع) را نمیشناسند و تصور آنها هم از مسائل اخلاقی، امور غیرواقعی و صرفاً ارزشی بوده است.
🔺مارکسیستها میگفتند که شما باید از خودتان بگذرید و به جامعه بپیوندید، خودخواهی چیزی بدی است، منافع خودتان را کنار بگذارید و خودتان را فدای جامعه بکنید. اسلام در واقع خطاب به مارکسیستها میگوید: شما چون خلاف فطرت بشر که حب ذات است، عمل میکنید، نظر اسلام از جهتی نزدیکتر به لیبرالیزم بود. چون این حب ذات را به رسمیت میشناسد. اسلام حب ذات را به رسمیت میشناسد. اسلام این حب ذات را توسعه میدهد و میگوید: منافع تو فقط همین چند منفعت نیست، منافع بیشتری وجود دارد، که ما با تعابیری مثل ایمان و معنویت و... از آنها یاد میکنیم.
#علیرضا_پناهیان
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔹هنر اسلام این است که به شما میگوید: اگر اینگونه عمل کنید-که در دین، اسمش تقوا است- یعنی اگر شما با تقوا عمل کنید، هم به نفع خودت کار کردهای هم اثرش و نفعش به جامعه میرسد و هنر اسلام این است که شما ضمن اینکه برای خودت کار میکنی، به نفع جامعه است و این دستور ویژه دین است که با نام تقوا صدا زده میشود.
🔺شاید این سؤال مطرح شود که در این میان، اخلاص چه میشود؟ اگر ما بنا است که برای منافع خودمان کار کنیم، و احکام اسلامی را اینقدر واقعی ببینیم، پس اخلاص کجا قرار میگیرد؟ مردم فکر میکنند: اخلاص یعنی اینکه منفعت خودت را حذف کنی و برای خدا کار کنی! درحالیکه اخلاص یعنی برای بالاترین منفعت خودت کار کنی که همان قرب خدا است. فقط برای این منفعت کار کن که نشان بدهی عقلت میرسد و میفهمی.
🔹ما نباید این تصور را از دین داشته باشیم که دین خواسته است تو از منافع خودت بگذری! تا این تصور را پیدا کنی، دچار عجب میشوی!
🔺پس وقتی حب ذات در نظر گرفته نشود و احکام دین به عنوان اموری غیرواقعی-که دنبال منافع ما نیست- تلقی بشود، یک فاجعهای به وجود میآید به نام غرور دینداران و تفکر نکردن آنها و به تعبیر دیگر، دیندار غیر متفکر و بدون تشخیص. از طرف دیگر، یک فاجعهای به وجود میآید به نام دینگریزی و یک فاجعهای به وجود میآید به نام دوقطبی دینگریزان و دینمداران!
🚩سحر سیزدهم ماه رمضان1402
📢صوت: @Panahian_mp3
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 روح حج
🔸 در دهه ذی حجه مهم ترین حادثه ای كه رخ داد نزول سوره «برائت» است و ابلاغ برائت و تبری به دست امیر تبری یعنی علی بن ابی طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) است. همان وحی ای كه تبرّی را آورد دستور ابلاغش را هم صادر كرد كه «لاَ یؤَدِّیهَا إِلاَّ أَنْتَ أَوْ رَجُلٌ مِنْكَ»؛ این تبرّی را انسانی كه #مظهر_تولی_و_تبری است باید ابلاغ كند و آن یا توی پیغمبر هستی یا كسی كه جای تو باشد، لذا وجود مبارك امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) كه #نفس_رسول_اكرم است، عهده دار تبلیغ سوره تبرّی و برائت از مشركین شد. 🔺اگر حج فقط جنبه عبادی می داشت، تقرب بود و اطراف حجر و سنگ گشتن بود، این در جاهلیت هم بود و با تفاوت كوتاهی در اسلام ظهور كرد؛ ولی اساس حج و #روح_حج چیز دیگری است. 🔸 امام باقر كه مظهر علم ذات اقدس الهی است و #باقر_علوم_الاولین_و_الآخرین است (علیه آلاف التحیة و الثناء)، وقتی به مكه مشرف شد دید مردم كنار كعبه می گردند و طواف می كنند فرمود: «هَكَذَا كَانُوا یطُوفُونَ فِی الْجَاهِلِیةِ»؛ در جاهلیت هم همچنین اشواط سبعه داشتند و دور این كعبه می گشتند، اسلام نیامده است تا همان سنت جاهلی را ادامه بدهد بلکه «إِنَّمَا أُمِرُوا أَنْ یطُوفُوا بِهَا ثُمَّ ینْفِرُوا إِلَینَا فَیعْلِمُونَا وَلَایتَهُمْ وَ مَوَدَّتَهُمْ وَ یعْرِضُوا عَلَینَا نُصْرَتَهُمْ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآیةَ ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النّاسِ تَهْوی إِلَیهِمْ﴾»؛ فرمود دور این سنگ ها گشتن در جاهلیت هم بود. این تعبیر كه احجار كعبه سود و زیانی نمی رسانند، در بیانات اهل بیت آمده است، تا زائران كعبه بدانند كه در كنار كعبه گِل، آن #كعبه_دل كه #اصل_ولایت و رهبری است محفوظ است. امام باقر فرمود اینها موظف اند كه اطراف این سنگ ها بگردند اما بعد از طواف، #به_بارگاه_ولایی ما بار یابند و مودتشان و نصرتشان و آمادگی شان و «حُضورُ الحاضر وَ قِیامُ الحجة بِوُجودِ النّاصر» را بر ما #عرضه_كنند، بعد این كریمه را قرائت كرد كه ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النّاسِ تَهْوی إِلَیهِمْ﴾. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #ذی_الحجه 📚 امام احیاگرحج ابراهیمی تاریخ: 1370/02/31 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📝 #یادمون_باشه
• موقع انتخاب مدل و رنگ لباس خودمون، همسرمون، یا فرزندانمون،
• موقع خرید اتومبیلمون،
• موقع انتخاب مدل و رنگ پرده و مبلمان منزلمون،
• موقع انتخاب زیورآلاتمون،
و یا ....
• حتی صبحها، موقع انتخاب ستِ لباسی که برای خروج از خونه میپوشیم، به چی فکر میکنیم؟
۱ ـ به راحتی، آرامش، و حال درونیِ خوب خودمون؟
۲ـ یا نگاه دیگران و نوع واکنششون؟
★★★★
#یادمون_باشه :
اگر جوابِ صادقانهی ما، به پرسش دوم، مثبت هست، یعنی؛
متأسفانه، نگاه دیگران، حتی محورِ سادهترین انتخابهای ماست!
و ریشهی این ضعف بزرگ، نشناختنِ حدودِ واقعیِ قیمتهاست!
👈 بسته محتوایی زیر را برای شناخت قیمت واقعی خودمان پیشنهاد میکنیم.
※ پادکست : انسان شناسی ۱۵۱ / انسان شناسی ۳۱ /
انسان شناسی ۲۷۲.mp3
11.5M
#انسان_شناسی ۲۷۲
#استاد_شجاعی
#استاد_عالی
✔ عالیترین قیمت من دقیقاً چیه؟
✔ من چطور میتونم به عالی ترین سطح از قیمت، که بشر میتونه بهش برسه، برسم؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼
✍امیرالمؤمنین علیه السلام: ...در يك روز، به قدر يك سال نگران و غمگين نباش؛ كه در هر روز غم همان روز تو را كافى است. اگر يك سال از عمرت مانده باشد، خداوند عزّوجلّ از پس هر روز، روزىِ تازه ات را خواهد داد، و اگر يك سال از عمرت نمانده باشد. پس چرا غم و اندوهِ زمانى را مىخورى كه از آنِ تو نيست؟!
📚حکمت ۳۷۹ نهج البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌐 خطبه ۷۸ بخش اول
✨اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي، فَإِنْ عُدْتُ فَعُدْ لِي بِالْمَغْفِرَةِ. اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا وَأَيْتُ مِنْ نَفْسِي، وَلَمْ تَجِدْ لَهُ وَفَاءً عِنْدي.
🔹خدايا از من در گذر آنچه را از من بدان داناترى، و اگر بار ديگر به آن باز گردم تو نيز به بخشايش باز گرد. خدايا، آنچه از اعمال نيكو كه تصميم گرفتم و انجام ندادم ببخشاى.
🟤پیروی از امام حق
#نهج_البلاغه
📿وَ خَلَّفَ فِينَا رَايَةَ الْحَقِّ، مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا زَهَقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ،
💠پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله پرچم حق را در ميان ما به يادگار گذارد پرچمى که هر کس از آن پيشى گيرد از دين خارج شود، و هر کس از آن عقب بماند هلاک گردد، و آن کس که ملازم آن باشد (به سر منزل سعادت) مى رسد».
✍جمله هاى سه گانه بالا درباره نحوه برخورد گروههاى سه گانه مردم با حق و واقعيّت است: گروهى اهل افراطند و از حق پيشى مى گيرند و در بيراهه ها سرگردان و گمراه مى شوند; مانند خوارج که به گمان خود مى خواستند در عمل کردن به قرآن، از امام زمان خود پيشى بگيرند و با کارهاى احمقانه، گرفتار تضاد شدند. يا همچون کسانى که در عصر پيامبر هنگامى که رسول خداصلى الله عليه وآله در سفر روزه خود را افطار کرد، آنها گفتند: ما چنين نخواهيم کرد و احترام ماه رمضان را بايد حفظ کنيم! که آنها به نام«عُصاة» (گردنکشان) ناميده شدند.
گروه ديگر، تفريط کاران هستند که چند قدمى به دنبال حق مى روند و سپس تنبلى و سستى و هوا پرستى آنها را از ادامه پيروى از حق باز مى دارد.
گروه سوم، ملازمان حقّند; که نه بر آن پيشى مى گيرند و نه از آن عقب مى مانند; هميشه در ظلّ و سايه حق گام بر مى دارند و به سر منزل مقصود مى رسند.
📘#خطبه_100
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
AUD-20220429-WA0084.mp3
3.16M
#مناجات با امام زمان "عج" 🤲
مهدی رسولی 🎤
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
51.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مولودی حضرت علی علیه السلام
#سرود «نه لوح و نه قلم بود...»
#جشن_عید_غدیر، سال ۱۳۹۵
به همراه #زیرنویس_عربی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7