فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 ۱۳ ذیالحجه، اعلان همگانی لقب امیرالمومنین
🔹 روز ۱۳ ذیالحجه، همین که پیامبر اسلام از اعمال حج فارغ شده و عازم مدینه بودند، جبرئیل نازل شد و حضرت على علیه السلام را اینگونه خطاب قرار داد: السَّلامُ عَليكَ يا اَميرالمؤمنين ...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘ضرورت اطاعت از امام علی(ع)
💢أَیُّهَا النَّاسُ، أَلْقُوا هذِهِ الاَْزِمَّةَ الَّتِی تَحْمِلُ ظُهُورُهَا الاَْثْقَالَ مِنْ أَیْدِیکُمْ، وَ لاَ تَصَدَّعُوا عَلَى سُلْطَانِکُمْ فَتَذُمُّوا غِبَّ فِعَالِکُمْ. وَ لاَ تَقْتَحِمُوا مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ فَوْرِ نَارِ الْفِتْنَةِ، وَ أَمِیطُوا عَنْ سَنَنِهَا، وَ خَلُّوا قَصْدَ السَّبِیلِ لَهَا: فَقَدْ لَعَمْرِی یَهْلِکُ فِی لَهَبِهَا الْمُؤْمِنُ، وَ یَسْلَمُ فِیهَا غَیْرُ الْمُسْلِمِ.
💢إِنَّمَا مَثَلِی بَیْنَکُمْ کَمَثَلِ السِّرَاجِ فِی الظُّلْمَةِ، یَسْتَضِیءُ بِهِ مَنْ وَلَجَهَا. فَاسْمَعُوا أَیُّهَا النَّاسُ وَعُوا، وَ أَحْضِرُوا آذَانَ قُلُوبِکُمْ تَفْهَمُوا.
💢اى مردم! افسارهاى اين حيوانات را که بارهاى سنگين بر پشت دارند از دست خود رها سازيد (اشاره به فتنه هاست). هرگز از اطراف پيشواى خود پراکنده نشويد که سرانجام، خويشتن را به خاطر اعمال خود نکوهش خواهيد کرد. خود را در آتش فتنه اى که در پيش است نيفکنيد و از مسير آن دورى گزينيد. راه را براى عبور آن، باز گذاريد. به جانم سوگند مؤمنان (اگر خود را کنار نکشند) هلاک مى شوند، اما غير مسلمانان از آن جان سالم به در مى برند!
💢مَثَل من در ميان شما همچون چراغ در تاريکى است که هر کس در ظلمت قرار گيرد از نور آن بهره مى برد. اى مردم! بشنويد و سخنانم را حفظ کنيد و گوشهاى قلب خود را آماده سازيد تا کلامم را کاملا درک کنيد.
#خطبه187
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اطاعت از امام علی(ع)
💢أَیُّهَا النَّاسُ، أَلْقُوا هذِهِ الاَْزِمَّةَ الَّتِی تَحْمِلُ ظُهُورُهَا الاَْثْقَالَ مِنْ أَیْدِیکُمْ، وَ لاَ تَصَدَّعُوا عَلَى سُلْطَانِکُمْ فَتَذُمُّوا غِبَّ فِعَالِکُمْ. وَ لاَ تَقْتَحِمُوا مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ فَوْرِ نَارِ الْفِتْنَةِ، وَ أَمِیطُوا عَنْ سَنَنِهَا، وَ خَلُّوا قَصْدَ السَّبِیلِ لَهَا: فَقَدْ لَعَمْرِی یَهْلِکُ فِی لَهَبِهَا الْمُؤْمِنُ، وَ یَسْلَمُ فِیهَا غَیْرُ الْمُسْلِمِ.
💢إِنَّمَا مَثَلِی بَیْنَکُمْ کَمَثَلِ السِّرَاجِ فِی الظُّلْمَةِ، یَسْتَضِیءُ بِهِ مَنْ وَلَجَهَا. فَاسْمَعُوا أَیُّهَا النَّاسُ وَعُوا، وَ أَحْضِرُوا آذَانَ قُلُوبِکُمْ تَفْهَمُوا.
💢اى مردم! افسارهاى اين حيوانات را که بارهاى سنگين بر پشت دارند از دست خود رها سازيد (اشاره به فتنه هاست). هرگز از اطراف پيشواى خود پراکنده نشويد که سرانجام، خويشتن را به خاطر اعمال خود نکوهش خواهيد کرد. خود را در آتش فتنه اى که در پيش است نيفکنيد و از مسير آن دورى گزينيد. راه را براى عبور آن، باز گذاريد. به جانم سوگند مؤمنان (اگر خود را کنار نکشند) هلاک مى شوند، اما غير مسلمانان از آن جان سالم به در مى برند!
💢مَثَل من در ميان شما همچون چراغ در تاريکى است که هر کس در ظلمت قرار گيرد از نور آن بهره مى برد. اى مردم! بشنويد و سخنانم را حفظ کنيد و گوشهاى قلب خود را آماده سازيد تا کلامم را کاملا درک کنيد.
#خطبه187
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 سعادتمند حقیقی
🔸 حضرت پس از گرفتن #پیمان_ولایت_پذیری علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) در روز #غدیر، به مردم فرمود: «اِعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِنْ أَطَعْتُمْ عَلِیاً سَعِدْتُمْ وَ إِنْ خَالَفْتُمُوهُ شَقِیتُمْ». 🔸 به گزارش حضرت زهرا ( علیها السلام ) پیامبر اسلام ( صلی الله علیه وآله وسلم ) در شب عرفه، پس از نوید آمرزش همه گناهان، به مردم فرمود: جبرئیل امین ( علیه السلام ) مرا خبر داد که سعادتمند حقیقی کسی است که علی ( علیه السلام ) را #هنگام_حیات و #پس_از_مرگش دوست بدارد و آن که در این زمان با او دشمنی کند، شقیّ واقعی به شمار می رود: «اَنَّ السَّعید كُلَّ السَّعید حَقَّ السَّعید مَن اَحَبَ عِلیاً فى حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتهِ وَ اَنّ الشَّقِىَّ كُلَّ الشَّقِی حَقَّ الشَّقِی مَن اَبْغضَ عَلِیاً فى حَیاتِه وَ بَعْدَ وَفاتِه». #غدیر #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 ادب فنای مقربان، ج8، ص229 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
امام هادی علیه السلام
※ جریانِ امامت، به شما که رسید؛ تغییر شکل داد!
شیعه باید میآموخت که از چند دههی دیگر، باید قرنها در غیبت امام زندگی کند!
غیبتِ نور
غیبتِ چراغ
غیبتِ راهنما
عادتشان دادی که بیاموزند کمتر با چشمِ سر، شما را ببینند و نَفْسِ شما را در میانِ نفوسِ شبیهترین انسانها به شما پیدا کنند، انسانهایی چون عبدالعظیم حسنی علیهالسلام.
※ شیعه از این تغییر جریان، آموخت؛
امام، آفتاب همیشه جاری در تاریخ است!
حتی اگر به چشم سر نیاید؛
نورش تمام ظلمات را میشکافد، و هادیِ همیشه حاضر برای نفوسی است که تصمیم به قدکشیدن دارند.
✨ ولادت #امام_هادی علیهالسلام
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
6.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روز بزرگداشت علامه امینی
صاحب کتاب گرانسنگ الغدیر
#گوش_کنید👆👆
#یاعلی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 سفاهت اختلاف
🔸 در دو جا از نهج البلاغه حضرت امیر (سلام الله علیه) این تعبیر را دارد که یک جا درباره #فدك است و یک جا درباره #اصل_خلافت؛ می فرماید: «شَحَّتْ عَلَیهَا نُفُوسُ قَوْمٍ وَ سَخَتْ عَنْهَا نُفُوسُ آخَرِینَ»؛ فرمود فدک در دست ما بود خلافت در دست ما بود، عده ای طمع كردند و عده ای هم سخاوتمندانه گذشتند؛ متعلق به ما بود ولی ما سخاوتمندانه گذشتیم و نگذاشتیم اختلاف داخلی پیش بیاید. در نامه ای هم كه برای ابوموسای اشعری می نویسد، می فرماید ابوموسی بدان، اگر در تمام امّت اسلامی بگردی، احدی مثل من #داعیه_وحدت ندارد! اگر می گویید اتّحاد خوب است، ما معلّم وحدتیم. 🔸 قرآن كریم فرمود اینها چون عاقل نیستند با هم اختلاف دارند: ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمِیعاً و قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِكَ بَأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَ یعْقِلُونَ﴾. در چند جای نهج البلاغه، حضرت امیر (سلام الله علیه) مردم را از تشتّت بر حذر می دارد و جریان تشتّت را عامل شكست می شمارد؛ حضرت، عامل شكست را #اختلاف میداند و عامل اختلاف را #سفاهت می شمارد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه حشر http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔸بدون فکر، تکلیف معیّن کردن برای خود و حکومت، دین خوارج است
♦️وقتی یک امام به حرف و نظر مردم، مراجعه میکند، یکی از اهدافش بالابردن قدرت تشخیص مردم و حس مسئولیت آنها است. قرآن کریم هم میفرماید: «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» (آلعمران، 159) این مراجعه به آرا و افکار عمومی و سنجش ظرفیت و عقل مردم، کاری است که یک امام باید انجام بدهد و امام حسن(ع) این کار را انجام داد. البته مردم نتیجۀ شوم تصمیم غلط خود را دیدند.
🔹بعضیها با فکر کردن میانۀ خوبی ندارند، یک نوع راحتطلبی به این است که فکر نکنند، میگویند «تکلیف ما را مشخص کن بگو چیست؟ چرا ما را وادار به فکر کردن میکنی؟ ما حوصلۀ فکر کردن و تشخیص دادنِ تکلیف نداریم!» این یک بیماری در ذهن انسان است که نخواهد فکر کند. درحالیکه قرآن میخواهد آدمها فکر کنند.
🔺آن دینی که بدون فکر باشد، میشود مثل دین خوارج که قرآن را در مقابل امیرالمؤمنین(ع) قرار دادند! امروز هم اگر کسی بیتفکر سراغ قرآن برود، بیتفکر برای خودش و دیگران و برای حکومت، تکلیف تعیین کند، بیتفکر و تعقل به نقد بر اساس ظاهر متون دینی بپردازد، چه فرقی با خوارج دارد؟!
♦️در جامعۀ ما این مقدار دینگریزی، طبیعی نیست و غیر معمول است. بسیاری از این دینگریزیها ناشی از سوءتفاهم و ناشی از برداشت غلط از دین است. برداشت و تلقّی عمومی، یا به تعبیری «نگرش مردم» نسبت به دین چگونه است؟
یک نگرش این است که دین را امری عقلانی نمیدانند. مثلاً اگر یک فردی متدیّن بشود به او نمیگویند: «الحمدلله، چقدر عقلت رشد کرده است» این گریهها و مناجاتها و روضهها نشانۀ چیست؟ اصلاً برای چه مردم به هیئت میروند؟ برای اینکه عقلشان بیشتر بشود. این چیزی است که همه باید بگویند. اگر نگویند، یعنی برداشتشان از دین صحیح نیست.
🔹بعضیها میگویند: «اینکه شما از عقلانیت صحبت میکنید، پس تعبّدیات را باید چهکار کرد؟» انگار تعبّدیات مخالف عقلانیت است! آنجا هم عقلانیت هست؛ ولی مهم این است که ما این عقلانیت را درک کنیم یا نه، بتوانیم آن را بیان کنیم یا نه؟ و اینکه به عقلانیت دین، اعتماد داشته باشیم. مسئله این است!
🚩سحر، ۱۶رمضان۱۴۰۲
📢صوت: @panahian_mp3
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#اهم_مطالب جلسه شانزدهم
📌 #اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-ج۱۶
🔘دینِ بدون فکر و تشخیص، دین خوارج است که قرآن را مقابل علی(ع) قرار دادند
🔘«قدرت تشخیص» برجستهترین شاخص و هدف دینداری است
🔘مراجعه به آراء عمومی توسط امام، برای بالابردن قدرت تشخیص و احساس مسئولیت مردم است
🔘این نوعی راحتطلبی است که بگویی «تکلیفم را مشخص کن؛ حوصلۀ تشخیص ندارم!»
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔸بدون فکر، تکلیف معیّن کردن برای خود و حکومت، دین خوارج است
♦️وقتی یک امام به حرف و نظر مردم، مراجعه میکند، یکی از اهدافش بالابردن قدرت تشخیص مردم و حس مسئولیت آنها است. قرآن کریم هم میفرماید: «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» (آلعمران، 159) این مراجعه به آرا و افکار عمومی و سنجش ظرفیت و عقل مردم، کاری است که یک امام باید انجام بدهد و امام حسن(ع) این کار را انجام داد. البته مردم نتیجۀ شوم تصمیم غلط خود را دیدند.
🔹بعضیها با فکر کردن میانۀ خوبی ندارند، یک نوع راحتطلبی به این است که فکر نکنند، میگویند «تکلیف ما را مشخص کن بگو چیست؟ چرا ما را وادار به فکر کردن میکنی؟ ما حوصلۀ فکر کردن و تشخیص دادنِ تکلیف نداریم!» این یک بیماری در ذهن انسان است که نخواهد فکر کند. درحالیکه قرآن میخواهد آدمها فکر کنند.
🔺آن دینی که بدون فکر باشد، میشود مثل دین خوارج که قرآن را در مقابل امیرالمؤمنین(ع) قرار دادند! امروز هم اگر کسی بیتفکر سراغ قرآن برود، بیتفکر برای خودش و دیگران و برای حکومت، تکلیف تعیین کند، بیتفکر و تعقل به نقد بر اساس ظاهر متون دینی بپردازد، چه فرقی با خوارج دارد؟!
♦️در جامعۀ ما این مقدار دینگریزی، طبیعی نیست و غیر معمول است. بسیاری از این دینگریزیها ناشی از سوءتفاهم و ناشی از برداشت غلط از دین است. برداشت و تلقّی عمومی، یا به تعبیری «نگرش مردم» نسبت به دین چگونه است؟
یک نگرش این است که دین را امری عقلانی نمیدانند. مثلاً اگر یک فردی متدیّن بشود به او نمیگویند: «الحمدلله، چقدر عقلت رشد کرده است» این گریهها و مناجاتها و روضهها نشانۀ چیست؟ اصلاً برای چه مردم به هیئت میروند؟ برای اینکه عقلشان بیشتر بشود. این چیزی است که همه باید بگویند. اگر نگویند، یعنی برداشتشان از دین صحیح نیست.
🔹بعضیها میگویند: «اینکه شما از عقلانیت صحبت میکنید، پس تعبّدیات را باید چهکار کرد؟» انگار تعبّدیات مخالف عقلانیت است! آنجا هم عقلانیت هست؛ ولی مهم این است که ما این عقلانیت را درک کنیم یا نه، بتوانیم آن را بیان کنیم یا نه؟ و اینکه به عقلانیت دین، اعتماد داشته باشیم. مسئله این است!
🚩سحر، ۱۶رمضان۱۴۰۲
📢صوت: @panahian_mp3
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7