10-Khotbeh3. j4.b1.mp3
4.73M
🔷 #شرح_خطبه ٣
جلسه ٤_بخش اوّل
🔹شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر است:
🌸 فَلَمَّا نَهَضْتُ بِالْأَمْرِ نَكَثَتْ طَائِفَةٌ وَ مَرَقَتْ أُخْرَى وَ قَسَطَ آخَرُونَ
پس چون به امر خلافت برخاستم، دستهای پیمان شکستند و گروهی از دین برون رفتند و گروهی دیگر ستم پیشه کردند.
#شرح_خطبه
#خطبه3
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح حکمت ۲۷ بخش اول.mp3
5.89M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت27/ قسمت اول
🔺بیماری، درد و درمان در نهج البلاغه1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت27 1⃣
🔹 بیماری، درد و درمان در نهج البلاغه
💠 و درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمود: "با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است".
🔰 یکی از موضوعاتی که در نهج البلاغه شریف به آن پرداخته شده است، مسأله بیماری و درد جسمانی است. مثل همه موضوعاتی که وقتی امیرالمؤمنین (علیه السلام) در آنها ورود می کنند، ظرائف و نکات عمیقی از آن استخراج میکنند، که کس دیگری به آن دست پیدا نکرده است، ماجرای بیماری و درد هم یکی از همین موضوعات است که نکات خیلی جالبی در نهج البلاغه پیرامون آن پیدا می شود.
ما در سه بخش بررسی میکنیم :
1⃣ بیماری
2⃣ درد
3⃣ درمان
🔻اول برویم سراغ بیماری: مولا علی (علیه السلام) در نهج البلاغه در حکمت ۳۸۸ برای بلاها، مراتبی را بیان فرموده است که بخشی از آن مربوط به بیماری تن و یک بخشی از آن مربوط به صحّت بدن است.
🔻در حکمت ۳۸۸ می فرمایند: "آگاه باشید که فقر نوعی بلاست و سخت تر از فقر بیماری تن است و سخت تر از بیماری تن، بیماری قلب است. آگاه باشید که همانا عامل تندرستی تقوای دل است".
🔻یک نمونه از این بیماریهای دل را که منجر میشود بدن انسان هم از سلامتی محروم بشود، حسادت معرفی کرده اند و درحکمت ۲۲۵ می فرمایند: از غفلت حسودان نسبت به سلامتی جسمشان تعجب می کنم. کنایه از اینکه چرا حسود متوجه نیست که با حسادتی که در درون خودش شعله ور کرده به جسم خودش ضرر میزند.
🔻در حکمت ۱۰۸ امیرالمؤمنین (علیه السلام) نسبت به مرضهای قلب، یک حکایتی و حکمت بسیار بسیار جالب دارند. می فرمایند: "به رگهای درونی انسان پاره گوشتی آويخته كه شگرف ترين اعضا درونی اوست و آن قلب است، چيزهایی از حكمت و چيزهایی متفاوت با آن، در او وجود دارد. پس اگر در دل اميدی پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد و اگر نوميدی بر آن چيره شود تأسف خوردن آن را از پای درآورد، اگر خشمناك شود كينه توزی آن فزونی يابد و آرام نگيرد، اگر به خشنودی دست يابد، خويشتن داری را از ياد برد و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد و اگر به گشايشی برسد، دچار غفلت زدگی شود و اگر مالی به دست آورد، بی نيازی آن را به سركشی كشاند و اگر مصيبت ناگواری به آن رسد، بی صبری رسوايش كند، و اگر به تهيدستی مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد و اگر گرسنگی بی تابش كند، ناتوانی آن را از پای درآورد و اگر زيادی سير شود، سيری آن را زيان رساند، پس هرگونه كندروی برای آن زيانبار و هر گونه تندروی برای آن فسادآفرين است".
این یک بخشی از نسبت بین عقل و بدن است.
🔻 مسأله دیگری که در نهج البلاغه به آن پرداخته شده است و این روزها به بهانه کرونا خیلی در فضای مجازی و غیر مجازی گفتگو می شود، مسأله سرایت بیماری از شخصی به شخص دیگر است، که ان شاءالله در بخش بعدی توضیح خواهم داد.
#حکمت27
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
زمینه (شرار سینهها از آه سرده) - حاج محمود کریمی.mp3
16.89M
📌 شـــب پنجم فاطمیه اوّل ١٤٤٥
🕌 هیئت رایة العبّاس (علیهالسّلام)
📍 حاج محمود کریمی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 مشی عالمانه
🔹 در بخش فرهنگی، دستور وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) این است كه ما هرگز سخن غیرعالمانه نگوییم؛ نه سخن غیرعالمانه را گوش بدهیم نه سخن غیرعالمانه را بر زبان جاری كنیم. به ما آموخت كه به خدا پناه ببریم از اینكه حرف غیرعالمانه بزنیم حرف غیرعلمی بزنیم حرف غیرتحقیقی بزنیم؛ عرض می كند خدایا! من به تو پناه می برم از اینكه مطلبی را بگویم كه به آن عالم نیستم. 🔹 وقتی انسان چیزی را نمی داند، تنها وظیفه او سكوت است اولاً، بعد پژوهش و تحقیق و فراگیری است ثانیاً. این را به زبان دعا به ما آموخت كه به خدا پناه ببریم از اینكه حرف ما عالمانه نباشد. 🔹 منظور، تنها حرف نیست كه گفتن باید عالمانه باشد، بلكه #گفتن هست #نوشتن هست #رفتار و #كردار هست. این قول كه در این دعاها و در تعبیرات آمده، كنایه از مطلق كار است. ما هم در تعبیرات و ادبیات عرفی مان وقتی می گوییم حرف فلان كس چیست، منظور این است که روش او چیست گفتار او رفتار او نوشتار او كردار او چیست. 🔹 اگر گفتند حرف فلان گروه، این یعنی رفتار آنها ایده آنها مرام آنها. آنچه در سوره مباركه «ق» آمده كه هر قولی كه انسان دارد فرشته ها می نویسند، این قول در مقابل فعل نیست این قول در مقابل نیت نیست، بلكه منظور، #مطلق كارهای قلب و بدن است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سخنرانی در جمع پاسداران لشکر25 کربلا تاریخ :1383 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #روز_بیست_وهشتم🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا: "شهیدان مدافع حرم حضرت زینب "
👈 #حکمت130تا131
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘گفتار با مردگان
♻️💥وَقَدْ رَجَعَ مِنْ صِفِّينَ فَأَشْرَفَ عَلَى الْقُبُورِ بِظَاهِرِ الْكُوفَةِ : يَا أَهْلَ الدِّيَارِ الْمُوحِشَةِ، وَالْمَحَالِّ الْمُقْفِرَةِ، وَالْقُبُورِ الْمُظْلِمَةِ، يَا أَهْلَ التُّرْبَةِ، يَا أَهْلَ الْغُرْبَةِ، يَا أَهْلَ الْوَحْدَةِ، يَا أَهْلَ الْوَحْشَةِ، أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ، وَنَحْنُ لَكُمْ تَبَعٌ لاَحِقٌ. أَمَّا الدُّورُ فَقَدْ سُكِنَتْ، وَأَمَّا الاَْزْوَاجُ فَقَدْ نُكِحَتْ، وَأَمَّا الاَْمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ، هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا، فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَكُمْ؟ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ : أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِي الْكَلاَمِ لاََخْبَرُوكُمْ أَنَّ (خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى).
💠حضرت امیر علیه السلام (وقتي از جنگ صفين برگشت به قبرستان پشت دروازه كوفه رسيد رو به مردگان كرد.) و فرمود:
ای ساكنان خانه های وحشت زا، و محله های خالی و گورهای تاريك، ای خفتگان در خاك، ای غريبان، ای تنهاشدگان، ای وحشت زدگان، شما پيش از ما رفتيد و ما در پی شما روانيم، و به شما خواهيم رسيد.
اما #خانه_هايتان! ديگران در آن سكونت گزيدند،
و اما #زنانتان! با ديگران ازدواج كردند، و اما #اموال_شما! در ميان ديگران تقسيم شد. اين خبری است كه ما داريم، حال شما چه خبر داريد؟
(رو كرد به اصحاب خود و فرمود:) بدانید که اگر اجازه سخن گفتن داشتند، شما را خبر می دادند كه:《 بهترين توشه، #تقوا است》.
🅾 #حکمت130
#نهج_البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7