#یا_من_لا_حول_ولا_قوة_الا_به
✍ رو به نور که میایستی ؛
هم مسیرت روشن میشود و میتوانی بدون ترسِ از تاریکی، بسمت مقصد حرکت کنی !
هم چالهها و بیراههها رُخ مینمایند و....
تو از خطا درامان میمانی!
و امان از آن وقت، که پشت به نور میایستی....
🍃🕊🍃
✴️به فرمانروایان در مورد اوقات نماز
💠أَمَّا بَعْدُ، فَصَلُّوا بِالنَّاسِ الظُّهْرَ حَتَّى تَفِیءَ الشَّمْسُ مِنْ مَرْبِضِ الْعَنْزِ، وَصَلُّوا بِهِمُ الْعَصْرَ وَالشَّمْسُ بَیْضَاءُ حَیَّةٌ فِی عُضْو مِنَ النَّهَارِ حِینَ یُسَارُ فِیهَا فَرْسَخَانِ، وَصَلُّوا بِهِمُ الْمَغْرِبَ حِینَ یُفْطِرُ الصَّائِمُ، وَیَدْفَعُ الْحَاجُّ إِلَى مِنًى، وَصَلُّوا بِهِمُ الْعِشَاءَ حِینَ یَتَوَارَى الشَّفَقُ إِلَى ثُلُثِ اللَّیْلِ، وَصَلُّوا بِهِمُ الْغَدَاةَ وَالرَّجُلُ یَعْرِفُ وَجْهَ صَاحِبِهِ، وَصَلُّوا بِهِمْ صَلاَةَ أَضْعَفِهِمْ وَلاَ تَکُونُوا فَتَّانِینَ.
💠اما بعد (از حمد و ثناى الهى)
🅾نماز ظهر را هنگامى با مردم بخوانيد (که خورشيد از دايره نصف النهار گذشته باشد) تا زمانى که خورشيد به اندازه خوابگاه يک بز از آن دور شده باشد،
⭕️و نماز عصر را هنگامى براى آنها بجاى آوريد که خورشيد هنوز در بخشى از روز روشن و زنده است (يعنى هنوز به زردى نگراييده) به گونه اى که مى توان تا غروب آفتاب دو فرسخ راه را طى کرد
🅾و نماز مغرب را به جماعت هنگامى بخوانيد که روزه دار افطار مى کند و حاجى از عرفات (به سوى مشعر و سپس از آنجا) به سوى منى حرکت مى کند
⭕️و نماز عشا را از وقتى که شفق پنهان مى گردد تا ثلث شب با آنان (مردم) بجا آوريد
🅾و نماز صبح را هنگامى با آنها بخوانيد که انسان مى تواند صورت رفيقش را ببيند و او را بشناسد
💠 و بايد آن گونه با آنها نماز بخوانيد که ضعيف ترين مأمومين مى توانند بخوانند و هرگز فتنه گر نباشيد. (که با طول دادن نماز و دعاهاى آن گروهى را بفريبيد و گروه ديگرى را به زحمت بيفکنيد).
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_52
#اوقات_نماز
شرح نامه 52
🔰اگر «حتى» را اشاره به پایان وقت فضیلت ظهر بدانیم آن گونه که ظاهر تعبیر به «حتى» است مفهومش این است که امام(علیه السلام) تنها پایان وقت فضیلت ظهر را بیان فرموده
🔰و اگر «حتى» را به معناى حین که ظاهر در آغاز وقت فضیلت است تفسیر کنیم مفهومش این مى شود که از اوّل زوال تا هنگامى که سایه شاخص (سایه اى که از لحظه زوال ظهر حاصل مى شود) به اندازه یک ذراع شود نماز ظهر را مى توان تأخیر انداخت یا براى خواندن نافله یا براى اجتماع مردم جهت نماز جماعت.
🔰البته ابتداى وقت نماز ظهر منهاى این امور همان است که قرآن مجید با صراحت بیان کرده: «(أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ); نماز را از زوال خورشید (هنگام ظهر) بجاى آور».
🔰سپس امام(علیه السلام) به بیان آخر وقت فضیلت نماز عصر مى پردازد.
🔰در مورد وقت نماز عصر میان فقهاى اهل سنّت اختلاف بسیار است. ولى معروف میان علماى شیعه این است که آغاز وقت فضیلت نماز ظهر ابتداى زوال خورشید از دایره نصف النهار است (البته پس از مقدار وقت لازم براى خواندن نافله ظهر) و پایان آن زمانى است که سایه شاخص (سایه اى که بعد از زوال اضافه مى شود) به اندازه خود شاخص شود #سپس وقت فضیلت براى نماز عصر شروع مى شود و تا زمانى که سایه شاخص به دو برابر خود برسد ادامه دارد.
🔰آنچه امام(علیه السلام) در جمله بالا بیان فرموده اشاره به پایان وقت فضیلت نماز عصر است و نظر فقهاى ما چندان تفاوتى با آن ندارد.
🔰در مرحله سوم اشاره به وقت نماز مغرب می کند و از آنجا که افطار روزه دار و حرکت حجاج از عرفات در نظر عامه مردم روشن بوده که با غروب آفتاب این حرکت شروع مى شده، امام(علیه السلام) همان را مقیاس قرار داده است و در واقع به آنچه میان توده مسلمانان معروف و مشهور بوده که روزه دار چه زمانى افطار مى کند و حاجیان کى از عرفات کوچ مى کنند اکتفا فرموده است.
🔰در مرحله چهارم اشاره به وقت عشا کرده البته باید دید که منظور از شفق در اینجا حمره مغربیه (شعاع سرخ رنگى که در طرف مغرب بعد از پنهان شدن خورشید پیدا مى شود) است و یا سفیدى شفافى که پس از پنهان شدن آن شعاع سرخ رنگ تا مدتى باقى مانده است.
🔰در مرحله آخر اشاره به آغاز وقت نماز صبح کرده که البته آنچه از آیات قرآن مجید استفاده مى شود و مشهور و معروف در میان فقهاست این است که آغاز نماز صبح زمانى است که صبح صادق یعنى سپیده گسترده در کنار افق طلوع مى کند.
در این مسأله میان مسلمانان اتفاق نظر وجود دارد; ولى امام(علیه السلام) معیار آسان ترى بیان فرموده و آن اینکه هوا کمى روشن شود به اندازه اى که انسان شخصى را که در کنارش نشسته ببیند و بشناسد.
🔰به علاوه براى حضور مردم در جماعت مقدار زمان بیشترى لازم است که با آنچه امام(علیه السلام) فرموده کاملا تطبیق مى کند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_52
✴️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ.
💠 هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اللهِ عَلِیٌّ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ، مَالِکَ بْنَ الْحَارِثِ الاَْشْتَرَ فِی عَهْدِهِ إِلَیْهِ، حِینَ وَلاَّهُ مِصْرَ: جِبَایَةَ خَرَاجِهَا، وَجِهَادَ عَدُوِّهَا، وَاسْتِصْلاَحَ أَهْلِهَا، وَعِمَارَةَ بِلاَدِهَا، أَمَرَهُ بِتَقْوَى اللهِ، وَإِیْثَارِ طَاعَتِهِ، وَاتِّبَاعِ مَا أَمَرَ بِهِ فِی کِتَابِهِ: مِنْ فَرَائِضِهِ وَسُنَنِهِ، الَّتِی لاَ یَسْعَدُ أَحَدٌ إِلاَّ بِاتِّبَاعِهَا، وَلاَ یَشْقَى إِلاَّ مَعَ جُحُودِهَا وَإِضَاعَتِهَا،
✴️به نام خداوند بخشنده مهربان،
💠 اين دستورى است که بنده خدا على اميرمؤمنان به مالک بن حارث اشتر در فرمانى که براى او صادر کرده بيان نموده،
💠در آن هنگام که زمامدارى مصر را به او سپرد تا
👈حقوق بيت المال در آن سرزمين را جمع آورى کند
👈و با دشمنان آنجا پيکار نمايد،
👈به اصلاح اهل آن همت گمارد
👈و به عمران و آبادى شهرها و روستاهاى آن بپردازد.
👈او را به تقواى الهى فرمان مى دهد
👈 و به ايثار و مقدّم داشتن اطاعت خدا و پيروى از آنچه در کتاب او (قرآن مجيد) به آن امر فرموده اعم از فرايض (واجبات) و سنن (مستحبات) دستور مى دهد،
💠همان دستوراتى که هيچ کس جز با متابعت آنها روى سعادت نمى بيند و جز با انکار و ضايع ساختن آن در مسير شقاوت و بدبختى واقع نمى شود.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_53
#به_مالک_اشتر
#پنجاه_نکته_حکومتی_دریک_نامه
✍از امیر مؤمنان به مالک اشتر:
👈وَأَنْ یَنْصُرَ اللهَ سُبْحَانَهُ بِقَلْبِهِ وَیَدِهِ وَلِسَانِهِ; فَإِنَّهُ، جَلَّ اسْمُهُ، قَدْ تَکَفَّلَ بِنَصْرِ مَنْ نَصَرَهُ، وَإِعْزَازِ مَنْ أَعَزَّهُ. وَأَمَرَهُ أَنْ یَکْسِرَ نَفْسَهُ مِنَ الشَّهَوَاتِ، وَیَزَعَهَا عِنْدَ الْجَمَحَاتِ، فَإِنَّ النَّفْسَ أَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ، إِلاَّ مَا رَحِمَ اللهُ.
👈او را مأمور مى کند که (آيين) خدا را با قلب و دست و زبان يارى کند،
💠چرا که خداوند متعال يارى کسى که او را يارى کند و عزّت کسى که او را عزيز دارد بر عهده گرفته است
👈 و (نيز) به او فرمان مى دهد هواى نفس خويش را در برابر شهوات بشکند
👈و به هنگام سرکشى نفس، آن را باز دارد،
💠زيرا نفس همواره انسان را به بدى ها امر مى کند مگر آنچه را خداوند رحم کند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_53
#به_مالک_اشتر
#پنجاه_نکته_حکومتی_دریک_نامه
🔰شرح و تفسیر فراز اول نامه 53:
🅾این فرمان (فرمان معروف مالک اشتر) طولانى ترین و جامع ترین فرمانى است که امام(علیه السلام) مرقوم داشته است.
✅نخستین توصیه، تقوا و مبارزه با هواى نفس است.
🅾امام(علیه السلام) در بخشِ آغازین این نامه، از نام خداوند رحمان و رحیم کمک مى طلبد سپس نخست خود را #بنده خدا مى شمارد،سپس #امیرمؤمنان،
تا روشن سازد که زمامدارى مؤمنان نیز در سایه عبودیت پروردگار است نه براى خودکامگى.
آن گاه اهداف چهارگانه اى براى این مأموریت بیان مى کند:
1⃣ابتدا به امور اقتصادى و مالى اشاره کرده که از آن تعبیر به خراج شده است.
🅾درست که خراج به معناى مالیات سرزمین هایى است که در جنگ ها به دست مسلمانان فتح مى شد; ولى در اینجا تمام امور مالى مربوط به دولت اسلامى را فرا مى گیرد; اعم از خراج و زکات و جزیه و خمس و امثال آن.
2⃣سپس به نیروى نظامى و دفاعى کشور اسلام و آمادگى آنها براى دفع هجمات دشمن اشاره مى کند،
🅾زیرا تا امر آنها سامان نپذیرد امنیّت در داخل حاصل نمى شود و مردم با فکر آسوده به دنبال کارهاى خود نمى روند.
3⃣در سومین هدف به اصلاح امور اجتماعى و فرهنگى اشاره مى کند از جمله
✅ایجاد انگیزه براى کارهاى خیر
✅ از بین بردن سرچشمه هاى مفاسد اخلاقى
✅ برقرار ساختن امنیّت شغلى
✅تأمین حقوق همگان و نظام بخشیدن به امور قضایى،
✅بلکه اصلاح تمام امور معنوى و مادى
✅بلکه نظر آن حضرت در اینجا گسترده است و همه مسائل اخلاقى را نیز شامل مى شود.
4⃣در چهارمین هدف، سخن از عمران و آبادى بلاد به میان مى آورد که شامل
سامان بخشیدن به همه امور کشاورزى، صنعتى و تجارت و بازرگانى مى شود.
🅾گرچه در این نامه تنها به مسأله صنعت و تجارت و کسب و کار اشاره شده و سخنى از کشاورزى به میان نیامده است; ولى با توجّه به اینکه مصر یک کشور کشاورزى بوده و مردم به این امر اهتمام فراوان داشتند گویا امام(علیه السلام) نیاز به ذکر آن ندیده است
🅾 و به هنگامى که سخن از گرفتن خراج مى کند به مالک دستور مى دهد در عین گرفتن خراج، مراقب عمران و آبادى اراضى باشد و از سختگیرى هایى که سبب کمبود محصولات کشاورزى مى شود بپرهیزد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔰چهار دستور اخلاقی مهم به مالک اشتر
🅾این چهار دستور در واقع پایه هاى اصلى معنوى حکومت را تشکیل مى دهد.
1⃣فرمان به تقواى الهى
⭕️تقوا به معناى احساس مسئولیت درونى و پرهیز از هرگونه گناه و امر خلاف و تعدى و اجحاف است.
⭕️حالت بازدارنده معنوى که سبب مى شود انسان از مسیر حق هرگز منحرف نگردد و البته هرقدر مسئولیت انسان سنگین تر باشد تقواى بیشترى را مى طلبد.
2⃣در دومین دستور: به ایثار و مقدّم داشتن اطاعت خدا و پیروى از کتاب او (قرآن مجید) امر می کند.
⭕️«فرایض» و «سنن» را به واجبات و مستحبات تفسیر مى کنند،
⭕️ «فرایض» واجباتى است که در کتاب الله آمده و «سنن» احکام و واجباتى که در کلام پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) ذکر شده است. 👈و گفته شده «فرایض» اشاره به واجبات پراهمّیّت و «سنن» اشاره به واجباتى باشد که در درجه پس از آن قرار دارد.
⭕️و راه سعادت دنیا وآخرت منحصر در همین راه است و طرق دیگر سبب گمراهى است.
3⃣در سومین دستور او را مأمور مى کند که (آیین) خدا را با قلب و دست و زبان یارى کند،
⭕️ قلب اشاره به اعتقادات و بلکه بیزارى درونى از زشتى ها و عشق و علاقه به اعمال نیک
⭕️و ید اشاره به جهاد با دشمن بلکه امر به معروف و نهى از منکر در آنجا که احتیاج به اقدامات عملى دارد و طبعاً وظیفه حکومت اسلامى است، نیز شامل مى شود
⭕️و لسان هرگونه آموزش و تعلیم و تربیت صحیح اضافه بر امر به معروف و نهى از منکر را فرا مى گیرد.
4⃣در چهارمین دستور فرمان مى دهد که هواى نفس خویش را در برابر شهوات بشکند.
🔰به راستى این چهار دستور اخلاقى برنامه کامل سعادت براى همه انسان هاست.
👈اگر روح تقوا و حالت باز دارندگى نفس در انسان زنده شود
👈و به دنبال آن راه اطاعت الهى و پیروى از دستورات کتاب و سنّت را پیش گیرد
👈و به مبارزه با مفاسد و زشتى ها و توطئه هاى دشمنان با قلب و دست و زبان برخیزد
👈و بت هواى نفس را بشکند، چنین انسانى، انسانى کامل است و در واقع مخاطب به خطاب (یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ) خواهد بود.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
حاج اسماعیل دولابی می فرمودند:
" خداوند متعال برای این که انسان ها را در دنیا جذب کند، سه شاخص دارد":
۱- تار خدا،
۲-تور خدا،
۳- تیر خدا.
۱- تار خدا:
تار خدا، صداها و نغمه های زیبا و ملکوتی است که خداوند متعال برای جذب انسان ها خلق کرده است.
تلاوت زیبای قرآن، صدای زیبای مداحی، صدای زیبای دعا و مناجات، قلب انسان را صیقل و جلا می دهد.
۲- تور خدا:
تور خدا، آن مناسبت هائی است که خداوند برای جذب انسان پهن می کند، مانند، ماه رجب، ماه مبارک رمضان، شب های قدر، دوست خوب، همسر خوب، فرزند خوب، همسایه خوب، کتاب خوب، مجلس خوب. این مفاهیم تورهای خدا هستند که انسان ها در این تور خدا گرد هم می آیند و مشتری برای خدا می شوند، انسان ها وقتی که در ماه محرم در مساجد حضور پیدا می کنند، در این محافل انسان جذب خدا می شود، اینها تورهای خداست که خداوند متعال برای خودش مشتری جذب می کند.
۳- تیر خدا:
تیر خدا، بلاهایی است که از جانب خدا نشانه گیری شده است، در این بلاها خداوند دقیقاً نشانه گرفته است و این گونه نیست که خداوند تیری در تاریکی رها کرده و به یک نفر اصابت کرده است، اصلاً این گونه نیست، به همین دلیل است که در فرهنگ قرآنی، در سوره مبارکه بقره، آیات شریفه ۱۵۵ و ۱۵۶ خداوند می فرماید: " بشر الصابرین" "اذا اصابتهم مصیبه قالوا..." بلا به عنوان "مصیبت" نامگذاری شده است. مصیبت، یعنی تیری که اصابت کرده است، دقیقاً نشانه گیری شده است.
در قرآن کریم به بلای حضرت یوسف (ع)، بلای حضرت ایوب (ع)، بلای حضرت یونس (ع) و بلای حضرت یعقوب (ع) اشاره می کند.
خداوند در سوره مبارکه یوسف آیه شریفه ۱۸ می فرماید: " فصبر جمیل و الله المستعان علی ما تصفون" من صبر خواهم کرد، صبری جمیل و زیبا، من از خدا در برابر آنچه شما می گویید، یاری می طلبم، هرگز سخنی که نشانه ناشکری و جزع و فزع باشد، بر زبان جاری نکرد.
امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه می فرماید: " خدایا، شکر من را بر بلاها و مصیبت ها بیش از شکر بر نعمت ها قرار بده " اللهم اجعل شکرا....."
اهل کرامت و اهل معرفت برای این مصیبت ها و بلاها شکر گذاری می کردند، انسان های عادی هنر کنند، صبر می کنند و هنر می کنند که کفر نگویند.
تیر خدا همان بلاهاست، عالمان و خوبان اهل معرفت و عرفان، اگر مدتی دچار بلا نمی شدند، می ترسیدند، که نکند مشکلی داریم و خداوند ما را نمی بیند، این تیر و مصیبت و بلا از جانب خداوند برای ما نیامد.
╔═🍃🕊🍃════╗
╚════🍃🕊🍃═╝