eitaa logo
شرح حکمت های علوی
2.8هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ما : @f_vahidnia کپی با ذکر لینک مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۷ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام: ✨ هنگامى كه به شام مى‌رفت، دهقانان شهر انبار به ديدارش آمدند. از اسبها پياده شدند و پيشاپيش او دويدند. پرسيد: اين چه كار است كه مى‌كنيد؟ گفتند كه اين عادت ماست در بزرگداشت فرمانروايانمان. امام (ع) فرمود: اين كارى است كه اميرانتان از آن سود نبردند و شما خود را در زندگى خود به مشقت مى‌افكنيد و در آخرت به بدبختى گرفتار مى‌آييد. چه زيانبار است مشقتى كه در پى آن عذاب باشد و چه سودمند است آسودگى همراه با ايمنى از عذاب خدا. ✍ اسلام که به انسان‌ها شخصیت داده و آدمى را مسجود فرشتگان و اشرف مخلوقات مى‌داند و جهان را مسخر او مى‌شمرد، اجازه نمى‌دهد افراد با ایمان براى بزرگداشت امرا تن به کارهاى ذلیلانه بدهند و امام (ع) به سه دلیل آنان را بر حذر داشت: 1⃣ اُمرا هیچ گونه نفع عاقلانه‌اى از این کار نمى‌برند، بلکه ممکن است باعث غرور و کبر آنها شود و شخصیت خود را گم کنند. 2⃣ زحمت فوق العاده‌اى بر دوش توده‌هاى مردم مى‌افتد و گاه ممکن است در چنین شرایطى افرادى ضعیف زیر دست و پا بمانند. 3⃣ این عمل ناصالح مایه گرفتارى در آخرت مى‌شود، زیرا نوعى شرک محسوب مى‌شود. ✔️ باید توجه داشت که هدف از این سخنان این نیست که مردم، بزرگان را احترام نکنند، بلکه منظور این است که احتراماتى که نسبت به شاهان و مانند آنها داشتند و نشانه ذلت و بدبختى احترام کنندگان بوده و مایه غرور و نخوت احترام شوندگان ترک شود. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 ای فرزند، از من چهار و چهار چيز را به خاطر بسپار كه چون كارهايت را به آنها به انجام رسانى، هرگز زيانى به تو نرسد: 🔸برترين بى نيازيها عقل است 🔸و بزرگترين بينواييها حماقت است 🔸و ترسناكترين ترسها خودپسندى است 🔸و گراميترين حسب و نسب، خلق نيكوست. 📚 @nahjol_balagheh_1
۳۸ قسمت 1⃣ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام: ✨ ای فرزند، از من چهار و چهار چيز را به خاطر بسپار كه چون كارهايت را به آنها به انجام رسانى، هرگز زيانى به تو نرسد: برترين بى نيازيها عقل است و بزرگترين بينواييها حماقت است و ترسناكترين ترسها خودپسندى است و گراميترين حسب و نسب، خلق نيكوست. ✍ برترین بی‌نیازی ها عقل است؛ از نظر معنوى عقل، انسان را به سوى خدا و اعتقاد صحیح و فضایل اخلاقى و اعمال صالحه دعوت مى کند، زیرا عواقب شوم رذایل اخلاقى را به خوبى درک مى‌کند در امور مادى هم با حسن تدبیر و همکارى صحیح با دیگران و تشخیص دوست و دشمن و درک فرصت ها و استفاده صحیح از نیروى دیگران به فواید و برکات مادى مى رساند، بنابراین سرمایه پیروزى در دنیا و آخرت عقل است. 🔹 بررگ‌ترین فقر حماقت است؛ زیرا آدم احمق هم آخرت خود را به باد می‌دهد و هم دنیایش را. او منافع زودگذر را بر سعادت جاویدانش مقدم می‌دارد و لذت ناپایدار را بر سعادت پایدار. 🔹 ترسناک‌ترین ترس‌ها خودپسندی است؛ به یقین، افراد خودبزرگ بین دوستان خود را به زودى از دست مى‌دهند، زیرا مردم حاضر نیستند زیر بار چنین افراد خودبین و خودخواهى بروند و به این ترتیب در زندگى تنهاى تنها مى مانند. 🔹 برترین حسب و نسب اخلاق نیک است؛ منظور امام این است که بالاترین شرافت ذاتى و اکتسابى از پدران و اجداد دارا بودن حسن خلق است، زیرا بیش از هر چیز جاذبه دارد و قلوب را متوجه انسان مى‌کند و شرافت‌هاى دیگر تا این حد توان ندارند. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 ای فرزند: 🔸بپرهیز ازدوستی بااحمق زیرا احمق خواهد که به تو سود رساند ولی زیان می رساند. 🔸وبپرهیز ازدوستی بابخیل،که اوچیزی راکه بسیار به آن نیازمندهستی از تو دریغ می دارد. 🔸وبپرهیز ازدوستی باتبهکار که تورابه اندک چیزی می فروشد. 🔸وبپرهیز از دوستی بادروغگوکه او چون سراب است،دور را نزدیک ونزدیک را دور می نمایاند. 📚 @nahjol_balagheh_1
۳۸ قسمت 2⃣ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ اى فرزند، بپرهيز از دوستى با احمق، زيرا احمق خواهد كه به تو سود رساند، ولى زيان مى‌رساند و بپرهيز از دوستى با بخيل كه او چيزى را كه بسيار به آن نيازمند هستى از تو دريغ مى‌دارد و بپرهيز از دوستى با تبهكار كه تو را به اندك چيزى مى‌فروشد. و بپرهيز از دوستى دروغگو، كه او چون سراب است، دور را نزديك نشان مى‌دهد و نزديك را دور مى‌نماياند. ✍ دوستى افراد با یکدیگر سرنوشت آنها را به هم پیوند مى‌زند و هر یک در زندگى دیگرى تأثیر مى گذارند. 🔹 انسان احمق، بر اثر نادانى گرفتار اشتباهات بزرگ مى شود؛ خوب را بد و بد را خوب مى‌پندارد. به همین دلیل گاه با اصرار، دوست خود را وادار به انجام کارى مى‌کند که عاقبت دردناکى دارد و به عکس از کارى باز مى‌دارد که سرانجامش بسیار قرین موفقیت و سعادت است. 🔹 دوستان گاه به یکدیگر نیازمند مى شوند و حتى گاهى به قدرى نیاز شدید است که سرنوشت انسان را رقم مى زند و اگر دوست، بخیل باشد در چنین حالتى نیز انسان را رها مى سازد. اما اگر خودش نیازمند شود انتظار هرگونه کمک را دارد. 🔹 افراد فاجر و تبهکار پیوسته به دنبال هوا و هوس خویش اند؛ نه وجدان بیدارى دارند و نه شخصیت و شرف و نه دین و ایمان درستى. به همین دلیل هر زمان هوا و هوس آنها اقتضا کند به دنبال آن مى‌روند و دوستان خود را به اندک چیزى مى‌فروشند. 🔹 دوستی با انسان دروغگو بسیار خطرناک است. گاه عوامل پیروزى براى رسیدن به یک هدف فراهم مى‌شود؛ اما او با دروغ هایش رسیدن به آن را غیر ممکن و محال مى‌شمرد و فرصت‌ها از این طریق از دست مى‌رود و گاه به عکس. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 هرگاه كارهاى مستحب اگر به واجبات زيان برساند موجب قرب به خدا نمى شود. 📚 @nahjol_balagheh_1
۳۹ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ لاَ قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ 💠 كارهاى مستحب اگر به واجبات زيان برساند موجب قرب به خدا نمى شود ✍ هرگاه كارهاى مستحب ضررى به واجبات بزند ارزش آن كاسته مى شود و ثواب آن كم مى گردد، مثل اين كه كسى از سر شب تا بعد از نيمه شب مشغول عزادارى باشد ولى خواب بماند و نماز صبح او قضا شود. همه مى گويند آن مستحبى كه به اين فريضه لطمه زد كم ارزش است 🔹دليل آن هم روشن است، فرائض و واجبات مصالحى دارد كه اگر ترك شود به انسان لطمه جدّى مى زند در حالى كه مستحبّات چنين نيست و به اين مى ماند كه كسى داروى اصلى درد خود را رها كرده و به داروهاى اضافى و غير ضرورى بپردازد. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 زبان عاقل پشت قلب او قرار دارد درحالیکه قلب احمق پشت زبان اوست. 📚 @nahjol_balagheh_1
۴۰ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ زبان عاقل پشت قلب او قرار دارد در حالى كه قلب احمق پشت زبان اوست. ✍ سخن امام(ع) اشاره به این دارد که انسان عاقل نخست اندیشه مى‌کند سپس سخن مى‌گوید در حالى که احمق نخست سخن مى‌گوید و بعد در اندیشه فرو مى‌رود. به همین دلیل سخنان عاقل حساب شده، موزون، مفید و سنجیده است؛ ولى سخنان احمق ناموزون و گاه خطرناک و بر زیان خود او. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 قلب احمق دردهان اوست وزبان عاقل در درون عقلش . 📚 @nahjol_balagheh_1
۴۱ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ قلب احمق در دهان اوست و زبان عاقل در درون قلبش ✍ همان جمله پرمایه در حکمت قبلی به تعبیر دیگرى در این حکمت نقل شده است و هر دو اشاره به یک حقیقت دارد و آن این که افراد عاقل بى مطالعه، فکر و دقت سخن نمى‌گویند؛حسن و قبح، سود و زیان، مناسبت و عدم مناسبتِ گفتار خود را به دقت بررسیده و سپس آن را بر زبان جارى مى‌کنند در حالى که افراد نادان به عکس آن هستند؛ سخنى را بى مطالعه می‌گویند و بعد که به آثار زیانبارش برخورد کردند در فکر فرو مى‌روند. 🔹 منظور در اينجا عقل و حماقت اكتسابى است. كسى كه ذاتا احمق است در واقع نوعى بيمارى دارد كه در صورت امكان بايد به وسيله ديگران معالجه شود. 🔹ولى گاه انسان حماقت را با اراده خود فراهم مى.سازد؛ با نيكان و پاكان و عاقلان و خردمندان معاشرت نمى‌كند و بر عكس به دنبال هواى نفس مى رود و با افراد نادان و شرور طرح دوستى مى ريزد، تحصيل علم را رها مى‌كند و با اختيار خود در وادى جهل گام بر مى‌دارد و گرفتار غرقاب مى‌شود. نكوهش حضرت از چنين حماقتى است. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠خداوند بيمارى تو را كه از آن شكوه مى‌كنى، سبب كاستن از گناهانت قرار داده. زيرا در بيمارى اجر و ثوابى نيست، ولى گناهان را مى‌ريزد، آنسان، كه برگ درختان مى‌ريزند. اجر و ثواب، حاصل گفتار به زبان است و كردار به دست و پاى. خداوند به سبب صدق نيت و باطن پاك، هر كس را كه خواهد، به بهشت مى برد. 📚 42 @nahjol_balagheh_1
۴۲ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام به یکی از یارانش که بیمار شده بود، فرمودند: ✨خداوند بيمارى تو را كه از آن شكوه مى‌كنى، سبب كاستن از گناهانت قرار داده. زيرا در بيمارى اجر و ثوابى نيست، ولى گناهان را مى‌ريزد، آنسان، كه برگ درختان مى‌ريزند. اجر و ثواب، حاصل گفتار به زبان است و كردار به دست و پاى. خداوند به سبب صدق نيت و باطن پاك، هر كس را كه خواهد، به بهشت مى برد. ✍ درد و رنج‌ها و بلاها و حوادث ناگوار فلسفه‌ها‌ی متعددى دارد. یکى از آن‌ها آمرزش گناهان است؛ یعنى خداوند مى‌خواهد بنده صالحش را که لغزشى داشته در همین دنیا پاک کند تا حساب او به قیامت نیفتد. 🔹اضافه بر این، انسان در حال بیمارى توجه خاصى به خدا پیدا مى‌کند و گاه به یاد مرگ مى‌افتد و از گناهان خود توبه مى‌کند و همین بیدارى و آگاهى و توبه نیز سبب دیگرى براى ریزش گناهان اوست. 🔹 پاداش مربوط به عمل است، ولى یک بیمارى ناخواسته که به انسان عارض مى‌شود کارى نیست که او انجام داده باشد تا خداوند اجر و پاداشى براى او قرار دهد. البته اگر این بیمارى بر اثر اعمال و طاعاتى باشد؛ مثلا سرباز مجاهدى که به سوى میدان جنگ مى‌رود، خسته و ناتوان و بیمار گردد این بیمارى که زاییده اطاعات اوست ممکن است اجر داشته باشد. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 امام علی علیه‌السلام فرمودند:خداوند «خبّاب بن الارتّ» رارحمت کند به رغبت اسلام آورد و درعین اطاعت، مهاجرت کردو به آنچه روزیش داده بودند قناعت نمود،ازخدا راضی بود ومجاهد زیست . 📚 @nahjol_balagheh_1
۴۳ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ خداوند «خبّاب بن الارتّ» را رحمت كند. به رغبت اسلام آورد و در عين اطاعت، مهاجرت كرد و به آنچه روزيش داده بودند، قناعت نمود و از خدا راضى بود و مجاهد زيست. ✍ امام (ع) در اين گفتار تعريف و تمجيدى از يكى از مجاهدان اسلام و مسلمانان راستين به نام «خبّاب بن الارتّ» دارد، اوصافى كه مى‌تواند براى همه الگو باشد. 🔹نخست؛ اسلامِ وى از روى عشق و علاقه و رغبت است نه از روى ترس و نه از روى طمع و نه به سبب تقليد كوركورانه. 🔹دوم اينكه او جزء مهاجران بود و مهاجرتش براى اطاعت خدا صورت گرفت. شايد هجرت بعضى از مكه به مدينه براى ترس از مشركان يا طمع در آينده اسلام بود، ولى اين مرد مجاهد تنها به موجب اطاعت خداوند هجرت كرد و مى دانيم هجرت مهاجران فصل جديدى در تاريخ اسلام گشود. 🔹 سوم اينكه او مرد قانعى بود و زندگى ساده و زاهدانه اى داشت و مى‌دانيم افراد قانع افرادى عزيز و سربلندند و در برابر ثروتمندان از خدا بى خبر هرگز سر تعظيم فرود نمى آورند. 🔹 در چهارمين جمله خشنودى او را از تقديرات الهى بيان مى‌كند؛ با اين كه او دوران هاى سخت و طوفانى اسلام را از نزديك مشاهده كرد و زجر بسيار كشيد و تحمل شدائد نمود، اما با اين حال هميشه از خدا راضى بود. 🔹پنجم اینکه او در تمام عمر مجاهد بود؛ در مکه جهادى آمیخته با شکنجه داشت. مشرکان آتش افروختند، او را به پشت بر آتش خواباندند به گونه اى که قسمت زیادى از پشت او سوخت ولى هرگز از اسلام باز نگشت. در مدینه، در تمام میدان هاى نبرد حضور داشت و مى‌جنگید و در دوران حکومت امیر مؤمنان على(ع) گفته اند در جنگ صفین و نهروان حضور داشت. ✔️ صفات بالا نشان مى‌دهد چه کسانى مى‌توانند محبوب اولیاء الله باشند و چه صفاتى انسان را به خدا و معصومان(علیهم السلام) نزدیک مى‌کند. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 امام علی علیه‌السلام فرمودند: خوشا به حال كسى كه همواره به ياد معاد باشد و براى روز حساب عمل كند و به آنچه روزيش داده اند، قانع باشد و از خداى راضى. 📚 @nahjol_balagheh_1
۴۴ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨خوشا به حال كسى كه همواره به ياد معاد باشد و براى روز حساب عمل كند و به آنچه روزيش داده اند، قانع باشد و از خداى راضى. ✍امام(علیه السلام) در این گفتار پرمعناى خود به چهار جمله اشاره مى کند و آن را مایه خوشبختى انسان مى داند 🔹در جمله اول و دوم مى فرماید: «خوشا به حال کسى که (پیوسته) به یاد معاد باشد و براى روز حساب عمل کند» 🔹هنگامى که واژه معاد گفته مى شود دنیایى در برابر انسان مجسم مى گردد که در آن موازین سنجش اعمال برپاست و نامه هاى اعمال به دست افراد است همه از سرنوشت خود نگرانند و اضطراب بر همه حاکم است آن کس که چنین دادگاهى را باور داشته باشد و به یاد آن بیفتد به یقین به سراغ گناه و ظلم و فساد نمى رود 🔹آنگاه در سومین و چهارمین جمله مى فرماید: «به مقدار کفایت قانع گردد و از خدا راضى باشد» منظور از قانع بودن به مقدار کفایت این است که حداقل لازم زندگى را داشته باشد، زیرا بالاتر از آن خالى از مسئولیت نیست و کمتر از آن خالى از ذلت ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اگر به اين شمشيرم بر بينى مؤمن زنم كه با من دشمن شود، دشمن نشود و اگر همه جهان را به كام منافق ريزم كه با من دوست گردد، دوست نگردد. و اين، از آن روست، كه حكم خداى بر زبان پيامبر امّى (ص) گذشت كه فرمود: يا على، مؤمن تو را دشمن نشود و منافق دوست نگردد. 📚 @nahjol_balagheh_1
۴۵ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ اگر به اين شمشيرم بر بينى مؤمن زنم كه با من دشمن شود، دشمن نشود و اگر همه جهان را به كام منافق ريزم كه با من دوست گردد، دوست نگردد. و اين، از آن روست، كه حكم خداى بر زبان پيامبر امّى (ص) گذشت كه فرمود: يا على، مؤمن تو را دشمن نشود و منافق دوست نگردد. ✍ براى این است که مؤمن مى‌داند به یقین در آن مصلحتى بوده و نیز اینکه مى‌فرماید: «اگر همه جهان را به کام منافق ریزم با من دوست نگردد» مفهومش این است که منافقان به قدرى تعصب و کینه و عداوت دارند که تمام دنیا را هم اگر به آنها بدهند دست از راه و روش زشت و انحرافى خود بر نمى دارند. 🔹 از این حدیث شریف استفاده مى‌شود که وجود مبارک امیرمؤمنان(ع)، معیار سنجش مؤمن و منافق بود. مؤمنان که صفات خود را پرتوى از صفات آن بزرگوار مى‌دیدند به مناسبت تجانس روحى و اعتقادى و اخلاقى به آن حضرت عشق مى‌ورزیدند 🔹 و منافقان که صفات و اعتقاد خود را در تضاد با صفات و معارف اعتقادى على(ع)مشاهده مى‌کردند بغض و کینه او را در دل مى پروراندند. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 گناهى كه تو را پشيمان كند بهتر از كار نيكى است كه تو را به خود پسندى وا دارد 📚 @nahjol_balagheh_1
۴۶ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨گناهى كه تو را پشيمان كند بهتر از كار نيكى است كه تو را به خود پسندى وا دارد ✍دلیل آن روشن است، زیرا انسان معصیت کارى که از عمل زشت خود ناراحت مى شود به سوى پشیمانى و توبه و جبران آن گام بر مى دارد حال آنکه آن کس که از کار نیک خود مغرور مى گردد گامى به سوى ریاکارى بر مى دارد. 🔹توبه آثار شوم آن معصیت را مى شوید در حالى که غرور عُجب و ریا از کارهاى نیک، انسان را به پرتگاه گناهان کبیره مى کشاند ✨═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 مقام ومرتبت هرکس به قدر همّت اوست و صدق اوبه قدر جوانمردی اوست وشجاعتش به قدر حمیّت اوست وعفّت او به قدر غیرت اوست. 📚 @nahjol_balagheh_1
۴۷ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ مقام و مرتبت هركس به قدر همت اوست و صدق او به قدر جوانمردى اوست و شجاعتش به قدر حميّت اوست و عفّت او به قدر غيرت اوست. ✍ منظور از همت تصمیماتى است که انسان براى انجام کارهاى مهم مى گیرد و به دنبال آن تلاش مى کند. هر اندازه این تصمیمات والاتر و این تلاش ها گسترده باشد همت انسان بلندتر است. 🔹 صداقتِ هر کس به اندازه شخصیت اوست؛انسان با شخصیت، دروغ گفتن را به ننگ می‌داند. به علاوه، چدروغ بعد از مدتى فاش مى‌گردد؛ انسان با شخصیت حاضر نمى‌شود کارى انجام دهد که در آینده آبروى او را ببرد. 🔹 شجاعت هر کس به اندازه بى‌اعتنایى او (به ارزش هاى مادى) است؛ روشن است وابستگى هاى انسان به مقام و مال و شهوات دنیا از شجاعت او مى‌کاهد و او را به اسارت مى کشاند؛ اما هنگامى که خود را از این امور آزاد سازد، با شجاعت حرف خود را مى زند و راه خود را مى‌پیماید و در برابر کسى ذلیلانه سر تعظیم فرو نمى‌آورد و با توکل بر خدا در برابر حوادث سخت‌ مى‌ایستد. 🔹 عفت هر کس به اندازه غیرت اوست؛ بدیهى است کسى که نسبت به نوامیس خود غیرت دارد هرگز حاضر نمى‌شود به نوامیس دیگران چشم خیانت بدوزد، بنابراین هر اندازه غیرت انسان بیشتر باشد عفت او هم بیشتر خواهد بود. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠پيروزى به دورانديشى است و دورانديشى به جولان انديشه و انديشه به نگاه داشتن اسرار است. 📚 @nahjol_balagheh_1
۴۸ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨پيروزى به دورانديشى است و دورانديشى به جولان انديشه و انديشه به نگاه داشتن اسرار است. ✍امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه و پرمایه در سه جمله کوتاه رمز پیروزى را در کارها بیان مى کند. 🔹 نخست مى فرماید: «پیروزى در گرو تدبیر است» تدبیر که به معنای دور اندیشی است ، یکى از مهم ترین عوامل پیروزى است، زیرا افراد سطحى نگر که گرفتار روزمرّگى هستند در برابر حوادث پیش بینى نشده به زودى به زانو در مى آیند و رشته کار از دستشان بیرون مى رود و شکست مى خورند 🔹سپس امام(علیه السلام) در جمله دوم مى فرماید: «و دوراندیشى به جولان اندیشه است» منظور از جولان دادن فکر این است که انسان همچون اسب سوارى که در تمام اطراف میدان نبرد، قبل از شروع گردش مى کند تا از نقاط ضعف و قوت با خبر شود، باید در مسائل مهم نیز چنین کند و تمام جوانب یک مسئله را از خوب و بد بدون اغماض بررسى کند تا بتواند تصمیم صحیح بگیرد. 🔹 سومین و آخرین جمله حکمت آمیز فوق مى فرماید: «واندیشه به نگاه دارى اسرار است» گفتنى است که انسان گاهى سر خود را براى دوست مطمئنى بیان مى کند غافل از آنکه آن دوست نیز ممکن است دوست مطمئن دیگرى داشته باشد و سومى نیز به همین صورت، ناگاه متوجه مى شود که اسرارش همه جا بر سر زبان هاست ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠از تعرض كريمان، چون گرسنه شوند و از تعرض فرومايگان، چون سير شوند، حذر كنيد. 📚 @nahjol_balagheh_1
۴۹ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ از تعرض كريمان، چون گرسنه شوند و از تعرض فرومايگان، چون سیر شوند حذر کنید ✍ امام(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميزش به يكى از تفاوت هاى ميان افراد با شخصيت و بزرگوار و افراد پست و بى ارزش اشاره مى كند و مى فرمايد: بترسيد از حمله افراد با شخصيت به هنگام نياز و گرسنگى و از حمله افراد پست به هنگام سيرى 🔹 گرسنگى كنايه از هرگونه نياز و يا تحت فشار و ظلم واقع شدن است بدين ترتيب معناى جمله چنين مى شود: افراد بزرگوار و با شخصيت تنها هنگامى دست به حمله مى زنند كه به آنها ستم شود و يا نياز مبرم براى ادامه حيات پيدا كنند كه در اين صورت براى گرفتن حق خود و دفاع در مقابل ظالمان غيرت آنها به جوش مى آيد و حمله جانانه اى مى كنند 🔹 ولى لئيمان هنگامى كه به نوايى برسند و بر مراد خويش سوار گردند طغيان مى كنند و افراد بى گناه را مورد حمله قرار مى دهند همچون حيوانات درنده اى كه پس از سيرى، مست مى شوند. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 دل های انسان ها وحشی ورمنده است، هرکس باآنهاانس گیرد،روبه سوی اومی کنند. 📚 @nahjol_balagheh_1
۵۰ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ دل‌هاى انسان ها وحشى و رمنده است، هركس با آنها انس گيرد رو به سوى او مى‌كنند! ✍ اشاره به اينكه انسان، نسبت به كسانى كه نمى‌شناسد نوعى احساس بيگانگى مى‌كند؛ ولى اگر طرف مقابل از طريق محبت وارد شود در برابر او رام مى‌شود. 🔹 ظاهر عبارت اشاره به همه يا اغلب انسان هاست نه گروه اندكى. شاهد اين سخن حديثى است كه از رسول خدا(ص) نقل شده كه فرمود: «سه چيز است كه محبت انسان را نسبت به برادر دينى اش صفا مى‌بخشد: با چهره گشاده با او روبرو شود و در مجلس جاى مناسب به او دهد و او را به محبوب ترين نام هايش صدا بزند.» ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══