eitaa logo
شرح حکمت های علوی
2.8هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ما : @f_vahidnia کپی با ذکر لینک مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
۴۹ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ از تعرض كريمان، چون گرسنه شوند و از تعرض فرومايگان، چون سیر شوند حذر کنید ✍ امام(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميزش به يكى از تفاوت هاى ميان افراد با شخصيت و بزرگوار و افراد پست و بى ارزش اشاره مى كند و مى فرمايد: بترسيد از حمله افراد با شخصيت به هنگام نياز و گرسنگى و از حمله افراد پست به هنگام سيرى 🔹 گرسنگى كنايه از هرگونه نياز و يا تحت فشار و ظلم واقع شدن است بدين ترتيب معناى جمله چنين مى شود: افراد بزرگوار و با شخصيت تنها هنگامى دست به حمله مى زنند كه به آنها ستم شود و يا نياز مبرم براى ادامه حيات پيدا كنند كه در اين صورت براى گرفتن حق خود و دفاع در مقابل ظالمان غيرت آنها به جوش مى آيد و حمله جانانه اى مى كنند 🔹 ولى لئيمان هنگامى كه به نوايى برسند و بر مراد خويش سوار گردند طغيان مى كنند و افراد بى گناه را مورد حمله قرار مى دهند همچون حيوانات درنده اى كه پس از سيرى، مست مى شوند. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 دل های انسان ها وحشی ورمنده است، هرکس باآنهاانس گیرد،روبه سوی اومی کنند. 📚 @nahjol_balagheh_1
۵۰ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ دل‌هاى انسان ها وحشى و رمنده است، هركس با آنها انس گيرد رو به سوى او مى‌كنند! ✍ اشاره به اينكه انسان، نسبت به كسانى كه نمى‌شناسد نوعى احساس بيگانگى مى‌كند؛ ولى اگر طرف مقابل از طريق محبت وارد شود در برابر او رام مى‌شود. 🔹 ظاهر عبارت اشاره به همه يا اغلب انسان هاست نه گروه اندكى. شاهد اين سخن حديثى است كه از رسول خدا(ص) نقل شده كه فرمود: «سه چيز است كه محبت انسان را نسبت به برادر دينى اش صفا مى‌بخشد: با چهره گشاده با او روبرو شود و در مجلس جاى مناسب به او دهد و او را به محبوب ترين نام هايش صدا بزند.» ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠عيبت پوشيده است تا وقتى كه دولت و نعمت تو را مساعدت كند 📚 @nahjol_balagheh_1
۵۱ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ عيبت پوشيده است تا وقتى كه دولت و نعمت تو را مساعدت كند. ✍ امام در واقع در اين عبارت كوتاه به چند نكته اشاره فرموده است: 🔹 نخست؛ هنگامى كه دنيا به كسى اقبال كند تمام عيوب او را به فراموشى مى‌سپارند، بلكه گاهى عيب را حُسن معرفى مى‌كنند و به عكس، هنگامى كه دنيا به كسى پشت كند صفات برجسته او را ناديده مى‌گيرند، بلكه گاهى عيب مى‌شمرند و اين اشتباه بزرگى است كه بسيارى از مردم گرفتار آن اند. 🔹 دوم اينكه انسان بايد تنها نگاه به سخنان مردم نكند و بكوشد عيوب خويش را كه از چشم آنها به سبب اقبال دنيا پنهان شده، دريابد و نيز محاسن و صفات نيك خود را كه به دليل پشت كردن دنيا به او در نظر مردم ناچيز شمرده مى‌شود كم نشمرد. 🔹 سوم اينكه از زوال نعمت ها نگران نشود شايد خداوند مى‌خواهد بدين وسيله عيوب او را روشن سازد تا براى برطرف كردن آن بكوشد كه اين خود نعمتى از سوى پروردگار محسوب مى‌شود. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 سزاوارترین مردم به گذشت، تواناترین آنان به مجازات است. 📚 @nahjol_balagheh_1
۵۲ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ سزاوارترين مردم به گذشت، تواناترين آنان به مجازات است. ✍ می‌دانیم یکى از عوامل ادامه نزاع‌ها و درگیرى ها که گاه در میان دو قبیله یا فرزندان یک خانواده ده ها سال ادامه پیدا مى کند، روح انتقام جویى و عدم گذشت است که هرچه جلوتر مى‌رود مانند سیلاب شدیدتر مى شود در حالى که اگر در همان مراحل آغازین یکى از دو طرف بزرگوارى و گذشت کند نزاع براى همیشه پایان مى‌یابد. 🔹 به علاوه، عفو و گذشت، شخص خطاکار را به تجدید نظر در کار خود و جبران خطا وا مى‌دارد که برکات آن بر کسى پوشیده نیست. ✔️ اما این که امام (ع) مى‌فرماید: شایسته ترین مردم به عفو قادرترین آنها بر مجازات است به دلیل این است که هر چه قدرت بر مجازات بیشتر باشد عفو و گذشت اهمیت بیشترى پیدا مى‌کند و هیچ کس نمى‌تواند بگوید این عفو بر اثر ضعف و ناتوانى از مجازات بوده است. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 سخاوت آن است که بی درخواست باشد، ولی آنچه را به درخواست بخشند به خاطر حیا ورهایی از بدگویی است. 📚 @nahjol_balagheh_1
۵۳ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ سخاوت هنگامى است كه بخشش بدون سؤال بود و پس از سؤال يا از شرم است و يا از بيم بدگويى مردم. ✍ سخاوت را این گونه تفسیر کرده اند: حالت و فضیلتى درونى است که انسان را به بذل مال به مستحقان و نیازمندان بدون عوض وا مى‌دارد. 🔹 بر این اساس اگر کسى درخواستى کند و از آبروى خود به وسیله درخواست مایه بگذارد، آنچه سخاوتمندانه مى‌بخشد در واقع عوض آبروى اوست و به راحتى نمى توان نام آن را سخاوت گذاشت. 🔹 و نیز بخشش که پس از درخواست صورت مى‌گیرد ممکن است بدین سبب باشد که اگر بخشش نکند، درخواست کننده و یا مردمى که از آن آگاهى مى‌یابند او را نکوهش و مذمت کنند، بنابراین بخشش در برابر نجات از مذمت مردم واقع شده است و بدون عوض نیست و به تعبیر عموم مردم براى رودربایستى است. ✔️ بنابراین سخاوت خالص و حقیقى آن است که انسان پس از آگاهى بر نیازمندى افراد آبرومند، در حل مشکل آنها به صورت پنهانى بکوشد و نیازى به سؤال نباشد. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 هيچ بى نيازيى چون عقل و هيچ بينوايى چون جهل و هيچ ميراثى چون ادب و هيچ پشتيبانى چون رأى زدن با ديگران نباشد. 📚 @nahjol_balagheh_1
۵۴ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: هيچ بى نيازيى چون عقل و هيچ بينوايى چون جهل و هيچ ميراثى چون ادب و هيچ پشتيبانى چون رأى زدن با ديگران نباشد. ✍ درباره اهمیت عقل همین بس که اگر عقل و تدبیر باشد همه چیز به دنبال آن خواهد آمد مال و ثروت را با عقل و تدبیر به دست مى آورند، مقام و شخصیت نیز زاییده عقل است و آسایش و آرامش و سعادت دو جهان با عقل حاصل مى شود. 🔹البته منظور از عقل، همان گونه که در روایات اسلامى آمده همان هوش و فراستى است که انسان را به خدا و اطاعت او نزدیک مى کند و از زشتى ها دور مى سازد. 🔹 در نقطه مقابل عقل جهل و نادانى بدترین فقر و تنگدستى است، زیرا انسان جاهل و نادان هم ثروتش را از دست مى دهد و هم آبرو و حیثیتش را و در یک کلمه دین و دنیایش را تباه مى کند. 🔹منظور از ادب حسن معاشرت با مردم و تواضع در برابر خلق و خالق و برخورد پسندیده با همه افراد است. معنى اصلى واژه ادب دعوت کردن است و از آنجایى که اخلاق نیک و برخورد شایسته مردم را به خوبى ها دعوت مى کند آن را ادب نامیده اند. 🔹اسلام دین استبداد به راى نیست; اسلام مى گوید: خداوند تمام علم و دانش و عقل را به یک یا چند نفر نداده بلکه در میان بندگان خدا تقسیم کرده است. اگر کسى مى خواهد به کمالِ علم و دانش و عقل برسد باید از افکار دیگران استفاده کند و چه بسا یک مشورت، جلوى خطاهاى بسیارى را مى گیرد  ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 صبربردو گونه است: یکی صبر در آنچه آن را ناخوش می داری و یکی صبراز آنچه آن را دوستش می داری. 📚 @nahjol_balagheh_1
۵۵ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ صبر بر دو گونه است: يكى صبر در آنچه آن را ناخوش مى‌دارى و يكى صبر از آنچه دوستش مى‌دارى. ✍ نوع اول اشاره به صبر در برابر مشکلات عبادت است و نوع دوم اشاره به شکیبایى در مقابل ترک معصیت و آنچه بعضى از شارحان گفته اند: نوع اول از نوع دوم سخت تر است، گفتار صحیحى به نظر نمى‌رسد، زیرا موارد، کاملاً مختلف است؛ گاه مورد اول مهم تر است و گاه مورد دوم تا اطاعت چه اطاعتى باشد و معصیت چه معصیتى. 🔹 پیمودن راه حق و رسیدن به مقام قرب پروردگار و حتى رسیدن به اهداف و مقامات مادى در دنیا راه صاف و هموارى نیست. در این موانع بسیار وجود دارد. اگر صبر و مقاومت انسان کم باشد، با برخورد به این موانع از راه مىماند و به مقصد نمىرسد. به همین دلیل صبر و استقامت مهم ترین وسیله پیروزى انسان در دنیا و آخرت است. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 بى نيازى در غربت وطن است و نيازمندى در وطن غربت 📚 @nahjol_balagheh_1
۵۶ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ الْغِنَى فِي الْغُرْبَةِ وَطَنٌ وَ الْفَقْرُ فِي الْوَطَنِ غُرْبَةٌ . بى نيازى در غربت وطن است و نيازمندى در وطن غربت ✍ وطن جايى است كه انسان در آنجا متولد شده و چشم به روى خويشاوندان و بستگان و نزديكان گشوده و مورد علاقه آنها قرار گرفته و در هر گوشه و كنار، آشنايى دارد و غربت جايى است كه انسان نه آشنايى دارد و نه دوست مهربانى و نه يار و مددكارى. 🔹 امام مى فرمايد: شخص غنى هر جا برود به موجب غنايش پيوندهاى محبت را با اين و آن برقرار مى سازد و به سبب بذل و بخشش ياران و مددكارانى پيدا مى كند; 🔹 ولى شخص فقير حتى در وطن خويش دوستان و بستگان را از دست مى دهد و گاه به صورت موجودى فراموش شده در مى آيد. 🖌پيام امام در اين سخن اين است كه مؤمنان بايد بكوشند و بى نياز شوند و به هنگام غنا و بى نيازى از مال و ثروت خويش براى جلب و جذب قلوب و كمك به نيازمندان استفاده كنند، از عواقب فقر بترسند، چرا كه فقر مايه ذلت و گاه مطابق بعضى از روايات سبب كفر مى شود. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 «قناعت ثروتی است که پایان ندارد.» 📚 @nahjol_balagheh_1
۵۷ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ قناعت ثروتى است كه پایان ندارد. ✍ قناعت حالتى است که انسان با داشتن آن به حد اقل ضروریات زندگى مى‌سازد و به دنبال زرق و برق و اضافاتى که فکر و وقت انسان را پیوسته به خود مشغول مى‌دارد و آلوده انواع محرمات مى‌کند نمى‌رود. 🔹 داشتن این روحیه به منزله ثروت پایان ناپذیر است، چرا که انسان را از تمام ثروت‌هاى دنیا بى‌نیاز مى‌سازد؛ همواره سربلند زندگى مىکند و با عزت و آبرو ادامه حیات مى‌دهد. دست نیاز به سوى دیگران دراز نمى‌کند و عمر خود را در مسیر تشریفات و تجملات بر باد نمى‌دهد. 🔹این نکته نیز حائز اهمیت است که سرچشمه بسیارى از نارضایى‌هاى مردم و شکایت آنها از وضع زندگى کمبودها و فقر نیست، بلکه گاه مى‌بینیم همه چیز دارند اما باز ناله و فریاد مى‌کنند. عامل اصلى آن عدم قناعت و توقعات بى‌حد و حساب است و اگر همگى به مقدار نیاز قانع باشند آرامش بى‌مانندى در جامعه حاکم مى‌شود. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 مال و ثروت ماده ی اصلی همه ی شهوات است. 📚 @nahjol_balagheh_1
۵۸ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ الْمَالُ مَادَّةُ الشَّهَوَاتِ مال وثروت ریشه ی همه ی شهوات است. ✍بدیهى است که منظور از شهوت در اینجا هرگونه علاقه مفرط نفسانى و هوس آلود است. اعم از این که مربوط به شهوت جنسى باشد یا مقام یا تشریفات و زرق و برق دنیا و یا انتقام جویى و امثال آن. 🔹این نکته نیز روشن است که براى رسیدن به خواسته هاى نفسانى و هوا و هوس ها مال نقش اصلى را بازى مى کند و هر قدر فزونى یابد خطر افتادن در شهوات بیشتر است. 🔹اضافه بر این ثروت مایه غرور است و غرور ریشه اصلى بسیارى از گناهان، به علاوه مال هر چه بیشتر شود انسان را به خود مشغول تر مى سازد و طبعاً از یاد خدا و اطاعت حق باز مى دارد. روى این جهات سه گانه مى توان به عمق کلام امام پى برد. 🖌 آنچه امام در این گفتار حکیمانه فرموده هشدارى است به غالب مردم که در فزونى مال نکوشند، زیرا خطرات زیادى را به دنبال دارد اما چنان نیست که هر ثروتمندى هواپرست و شهوت پرست باشد. این حکم کلى مانند احکام دیگرى نظیر آن استثنائاتى دارد. گروه زیادى راه قارون را پیمودند و اموالشان مایه غرور و کفرشان شد، جمع اندکى نیز از مال براى رسیدن به مهم ترین طاعات الهى بهره گرفتند. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
🔴انتقام گرفتن از ستمگر ◽️كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً 🌔دشمن ستمگر و ياور مظلوم باشيد. 📘 @nahjol_balagheh
💠«آن کس که تو را از بدی بیم دهد چون کسی است که به خوبی مژده دهد. 📚 @nahjol_balagheh_1
۵۹ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨مَنْ حَذَّرَكَ كَمَنْ بَشَّرَك 💠آن کس که تو را از بدی بیم دهد چون کسی است که به خوبی بشارت دهد ✍تحذير شناساندن انسان به چيزى است كه مصلحت او در آن است و زيان و خطر را از او دفع مى كند و اينكه امام مى فرمايد چنين كسى مانند كسى است كه به تو بشارت مى دهد مفهومش اين است كه بايد از اين هشدارها همان گونه خوشحال شوى كه از خبرهاى مسرت بخش خوشحال مى شوى و بايد از چنين كسى همان گونه تشكر كنى كه از بشارت دهنده تشكر مى كنى،زيرا او اگر خير تو را نمى خواست به تو هشدار نمى داد و از افتادن در شر برحذر نمى داشت. 🔹 تحذير به معناى ترساندن و هشدار دادن در برابر خطرات قطعى يا احتمالى است و تبشير به معناى بشارت دادن در برابر پيروزى هاست. از آنجا كه پرهيز از خطرات خود يك پيروزى بزرگ است امام مى فرمايد: كسى كه تو را از خطر و ضرر قطعى يا احتمالى برحذر مى دارد مانند كسى است كه تو را بشارت دهد به امورى كه مايه خوشحالى توست. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 زبان درنده ای است که اگر آزادش گذارند، بگزد 📚 @nahjol_balagheh_1
۶۰ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ زبان درنده اى است، كه اگر آزادش گذارند بگزد. ✍ نعمت ها هر چه بزرگ تر باشد چنانچه از آن به طرز بدى استفاده شود خطراتش عظيم تر است. هيچ عضوى از اعضاى انسان به اندازه زبان بى قيدوبند خطرناك نيست به طورى كه گاه می شود يك جمله آتش جنگى را مى‌افروزد و سبب ريختن خون‌ها و هتك نواميس و از بين رفتن آرامش و امنيت جامعه مى‌گردد، لذا در حديثى از پيغمبر (ص) مى‌خوانيم كه خداوند زبان را عذابى مى‌كند كه هيچ يك از اعضاى بدن را با آن عذاب نمى‌كند. 🔹 در حدیثى از امام باقر(ع) مى خوانیم که ابوذر(ره) مى گفت: «اى طالب علم این زبان کلید خیر و شر است، بنابراین بر زبانت قفل و بند نه همان گونه که بر درهم و دینارت قفل و بند مى‌نهى» ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠«زن عقربی است که نیش اوشیرین است.» 📚 @nahjol_balagheh_1
۶۱ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ زن عقربى است كه نيش او شيرين است. ✍ اين كه اگر زن همچون عقرب باشد چگونه نيش زدن او شيرين است شايد از آن رو است كه در كنار نيش هاى او نوش هاى فراوانى نيز وجود دارد كه نيش هاى او را قابل تحمل بلكه شيرين مى‌كند. 🔹 به يقين منظور از این تعبیر همه زنان نيستند، زيرا بسيارى از آنان داراى چنان ايمان و تربيت و اخلاقى هستند كه هرگز همسرانشان از آنها نيشى احساس نمى‌كنند، بنابراين منظور اين است كه در طبيعت زن اگر تربيت كافى نداشته باشد و از ايمان و معرفت، روح او سيراب نشود حالت گزندگى به خود مى‌گيرد و اين سخن حكيمانه براى همسران اين گونه زنان اين پيام را دارد كه به دليل فوايد وجودى آنان، نيش‌هاى آنها را تحمل كنند. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 چون تو را درود گفتند در پاسخ درودی بهتر گوی، وچون دستی از سر احسان به سوی تو دراز شد، به احسانی بیشتر پاداش ده، وفضیلت از آن کسی است که آغاز کرده است. 📚 ۶۲ @nahjol_balagheh_1
۶۲ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام فرمودند: ✨ چون تو را درود گفتند، در پاسخ، درودى بهتر گوى و چون دستى از سر احسان به سوى تو دراز شد، به احسانى بيشتر، پاداشش ده و فضيلت از آن كسى است كه آغاز كرده است. ✍ اخلاق اسلامى مى‌گوید هیچ کار خوبى را نباید بدون پاداش گذاشت؛ خواه سخن احترام آمیزى باشد یا اقدام عملى، بلکه بهتر آن است که پاداش برترى داشته باشد. این کار سبب مى‌شود پیوند محبت و دوستى در میان افراد جامعه روز به روز بیشتر شود و روح حق جویى و حق طلبى و حق شناسى تقویت گردد و زندگى در چنین جامعه اى بسیار توأم با آرامش خواهد بود. 🔹 اینکه امام در ذیل این کلام حکمت آمیز مى‌فرماید: برترى و فضیلت از آنِ کسى است که ابتدا کرده به سبب این است که شخص دوم هرکارى کند جنبه پاداش عمل دارد در حالى که شخص اول بدون این که خدمتى به او بشود اقدام به نیکى کرده و مطلقاً جنبه پاداش نداشته است، بنابراین شخص اول بر دومى برترى دارد. 🔹 اضافه بر این، کسى که ابتدا به سلام و تحیت یا کار نیک مى‌کند یک فضیلت اخلاقى دیگرى را نیز براى خود آشکار ساخته و آن مسأله تواضع در برابر برادر دینى است در حالى که پاسخ گوینده تواضع خاصى ندارد جزء این که حق شناسى مى‌کند. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
هدایت شده از  نهج البلاغه 🇮🇷
❤️ تا ابد ،منتظرِ دولت تو تا نمایان شود آن روشنیِ طلعت تو تا ابد منتظرم،تا برسد وقتِ تا ببینم به جهان،موهبتِ شُوکت تو مُتِرصِّد شده ام لحظه به لحظه همه جا بشنوم تا که مگر یک خبر از نهضت 🌼🕊@nahjol_balagheh