eitaa logo
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
17.2هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
12 فایل
‌✨#بِسْــــــمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَـنِ‌الرَّحِيــمِ✨ ـ مدیریت: @Alihidari . تبلیغات پربازده مجموعه غدیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1975058490C0233b308cd . . . 📳 مجموعه تبلیغاتی گسترده ایتا😍👇 https://eitaa.com/joinchat/4076535811Cc50237fe56
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه 108-حادثه های بزرگ خداشناسی ستایش خدای را سزاست كه با آفرینش مخلوقات، بر انسانها تجلی كرد، و با برهان و دلیل خود را بر قلبهایشان آشكار نمود، مخلوقات را بدون نیاز به فكر و اندیشه آفرید، كه فكر و اندیشه مخصوص كسانی است كه دلی درون سینه داشته باشند، و او چنین نیست كه علم خداوندی ژرفای پرده های غیب را شكافته، و به افكار و عقاید پنهان احاطه دارد. وصف پیامبر اسلام (ص) پیامبر (ص) را از درخت تنومند پیامبران، از سرچشمه نور هدایت، از جایگاه بلند بی همانند، از سرزمین بطحا، از چراغهای برافروخته در تاریكیها، و از سرچشمه های حكمت برگزید. پیامبر (ص) طبیبی است كه برای درمان بیماران سیار است، مرهمهای شفابخش او آماده، و ابزار داغ كردن زخمها را گداخته، برای شفای قلبهای كور، و گوشهای ناشنوا، و زبانهای لال، آماده است و با داروی خود در پی یافتن بیماران فراموش شده و سرگردان است. علل انحراف فرزندان امیه بنی امیه با نور حكمت، جان و دل خود را روشن نساخته، و با شعله های فروزان دانش، قلب خود را نورانی نكرده اند، چونان چهارپایان صحرایی و سنگهای سخت و نفوذناپذیرند به تحقیق رازهای درون برای صاحبان آگاهی آشكار، و راه حق برای گمراهان نیز روشن است، و رستاخیز نقاب از چهره برانداخت، و نشانه های خود را برای زیركان و آنان كه طالب حقند نمایاند. نكوهش كوفیان مردم كوفه! چرا شما را پیكرهای بی روح، و روحهای بدون جسد می نگرم؟ چرا شما را عبادت كنندگانی بدون صلاحیت، و بازرگانانی بدون سود و تجارت، و بیدارانی خفته، و حاضرانی غایب از صحنه، بینندگانی نابینا، شنوندگانی كر، و سخن گویانی لال، مشاهده می كنم؟ پرچم گمراهی در جای خود برافراشته شده، و طرفداران آن پراكنده شده اند، شما را با پیمانه خود می سنجند و سركوب می كنند، پرچمدارشان (معاویه)، از ملت اسلام خارج و بر راه گمراهی ایستاده است. خبر از كشتار و فساد بنی امیه پس آن روز كه بر شما دست یابند جز تعداد كمی از شما باقی نگذارند، چونان باقیمانده غذایی اندك در ته دیگ، یا دانه های غذای چسبیده در اطراف ظرف، مانند پوستهای چرمی شما را به هم پیچانده می فشارند، و همانند خرمن شما را به شدت می كوبند، و چونان پرنده ای كه دانه های درشت را از لاغر جدا كند، این گمراهان، مومنان را از میان شما جدا ساخته نابود می كنند. هشدار و سفارش به اطاعت از اهل بیت (ع) با توجه به این همه خطرات، روشهای گمراه كننده شما را به كجا می كشاند؟ تاریكیها و ظلمتها، تا كی شما را متحیر می سازد؟ دروغ پردازیها تا چه زمانی شما را می فریبد؟ از كجا دشمن در شما نفوذ كرده به این‌‌جا آورده و به كجا باز می گرداند؟ آگاه باشید! كه هر سرآمدی را پرونده ای، و هر غیبتی را بازگشت دوباره ایست مردم! به سخن عالم خداشناس خود گوش فرا دهید، دلهای خود را در پیشگاه او حاضر كنید، و با فریادهای او بیدار شوید، رهبر جامعه باید با مردم به راستی سخن گوید، و پراكندگی مردم را به وحدت تبدیل، و اندیشه خود را برای پذیرفتن حق آماده گرداند، پیشوای شما چنان واقعیتها را برای شما شكافت چونان شكافتن مهره های ظریف، و حقیقت را از باطل چون شیره درختی كه از بدنه آن خارج شود، بیرون كشید. خبر از مسخ ارزشها در حكومت بنی امیه پس در آن هنگام كه امویان بر شما تسلط یابند، باطل بر جای خود استوار شود، و جهل و نادانی بر مركبها سوار، و طاغوت زمان عظمت یافته، و دعوت كنندگان به حق اندك و بی مشتری خواهند شد، روزگار چونان درنده خطرناكی حمله ورشده، و باطل پس از مدتها سكوت، نعره می كشد، مردم در شكستن قوانین خدا دست در دست هم می گذارند، و در جدا شدن از دین متحد می گردند، و در دروغ پردازی با هم دوست و در راستگویی دشمن یكدیگرند و چون چنین روزگاری می رسد، فرزند با پدر دشمنی ورزد، و باران خنك كننده، گرمی و سوزش آورد، پست فطرتان همه جا را پر می كنند، نیكان و بزرگواران كمیاب می شوند، مردم آن روزگار چون گرگان، و پادشاهان چون درندگان، تهیدستان طعمه آنان، و مستمندان چونان مردگان خواهند بود، راستی از میانشان رخت برمی بندد، و دروغ فراوان می شود، با زبان تظاهر به د وستی دارند اما در دل دشمن هستند، به گناه افتخار می كنند، و از پاكدامنی به شگفت می آیند، و اسلام را چون پوستینی واژگونه می پوشند. @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
✍علامه طباطبایی (ره) ؛ وقتی گره‌های کور به شما هجوم آورد با ذکر《صلوات》سیلی راه بیندازید تا تمام مشکلات را با خود ببرد ❁اَلّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّدٍوَ‌آلِ‌مُحَمَّدٍ❁ ☀️ @nahjolbalaghe5 🌷
☘️ آیت الله بهجت (ره) : 💐به زیارت حضرت زهرا (سلام الله علیها ) ملتزم شوید ! 🌷شخصی می‌گفت در خواب به من گفتند : برای رفع گرفتاری ها و نگرانی ها به زیارت حضرت (سلام الله علیها) ملتزم شوید... ☀️ @nahjolbalaghe5 🌷
خطبه 109-توانایی خداوند وصف قدرت پروردگار همه چیز برابر خدا خشوع كننده است، و همه چیز با یاری او بر جای مانده اند، خدا بی نیازكننده هر نیازمند، و عزتبخش هر خوار و ذلیل، نیروی هر ناتوان، و پناهگاه هر مصیبت زده است، هر كس سخن گوید می شنود، و هر كه ساكت باشد اسرار درونش را می داند، روزی زندگان بر اوست و هر كه بمیرد به سوی او باز می گردد. خدایا! چشمها تو را ندیده تا از تو خبر دهند، پیش از توصیف كنندگان از موجودات، بوده ای، آفرینش برای ترس از وحشت تنهایی نبود، و برای سودجویی آنها را نیافریدی، هیچ كس از قدرت تو نتواند بگریزد، و هر كس را تو بگیری از قدرت تو نتواند خارج گردد، گناهكاران از عظمت تو نكاهند، و اطاعت كنندگان بر قدرت تو نیفزایند، آن كس كه از قضای تو به خشم آید نتواند فرمانت را برگرداند، و هر كس كه به فرمان تو پشت كند از تو بی نیاز نگردد. هر سری نزد تو آشكار و هر پنهانی نزد تو هویداست، تو خدای همیشه ای و بی پایان، و تو پایان هر چیزی، كه گریزی از آن نیست، وعده گاه همه، محضر توست، و رهایی از تو جز به تو ممكن نیست، و زمام هر جنبنده ای به دست تو است، و به سوی تو بازگشت هر آفریده ای است. پاك و منزهی ای خدا! چه قدر بزرگ و والاست قدر و عظمت تو، و چه بزرگ است آنچه را كه از خلقت تو می نگرم!! و چه كوچك است هر بزرگی در برابر قدرت تو، و چه باعظمت است آنچه را كه از ملكوت تو مشاهده می كنم، و چه ناچیز است برابر آنچه كه بر ما نهان است از سلطنت تو، و چه فراگیر است در این جهان نعمتهای تو، و چه كوچك است نعمتهای فراوان دنیا در برابر نعمتهای آخرت. وصف فرشتگان شگفت آور است آفرینش فرشتگان تو كه گروهی از آنها را در آسمانها سكونت دادی و از زمین بالا برده ای، آنها از همه آفریدگان نسبت به تو آگاه ترند، و بیشتر از همه نسبت به تو بیمناكند، و به تو نزدیكترند فرشتگانی كه در پشت پدران قرار نگرفته و در رحم مادران پرورش نیافته اند، و از آبی پست خلق نشده اند، و ناراحتی و مشكلات زندگی آنان را پراكنده نساخت، آنها با مقام و مرتبتی كه دارند، و از ارزشی كه در نزد تو برخوردارند، و آنگونه كه تو را دوست دارند، فراوان تو را اطاعت می كنند كه اندك غفلتی در فرمان تو ندارند اگر آنچه بر آنان پوشیده است بدانند، همه كارهای خود را كوچك و ناچیز می شمارند، و بر خویش ایراد می گیرند، و می دانند آن گونه كه باید، تو را عبادت نكرده اند، و آنچنان كه سزاوار توست فرمانبردار نبودند. نعمتهای خداوند و سوء استفاده ها خدایا ستایش تو را سزاست، كه آفریننده و معبودی، و بندگان را به درستی آزمایش كردی، خانه آخرت را آفریدی و سفره رنگارنگ نعمتها را گستراندی، و در آن انواع نوشیدنی، خوردنی، همسران، میهمانداران، قصرها، نهرهای روان، میوه ها و كشتزاران، قرار دادی. سپس پیامبری را فرستادی تا انسانها را به آن خانه و نعمتها دعوت كند، افسوس كه مردم نه آن دعوت كننده را اجابت كردند، و نه به آنچه تو ترغیبشان كردی رغبت نشان دادند، و نه به آنچه تو تشویقشان كردی مشتاق شدند، بر لاشه مرداری روی آوردند كه با خوردن آن رسوا شدند، و در دوستی آن همداستان گردیدند. خطر عشق و وابستگیهای دروغین هر كس به چیزی عشق ناروا ورزد، نابینایش می كند، و قلبش را بیمار كرده، با چشمی بیمار می نگرد، و با گوشی بیمار می شنود، خواهشهای نفس پرده عقلش را دریده، دوستی دنیا دلش را میرانده است، شیفته بی اختیار دنیا و برده آن است و برده كسانی است كه چیزی از دنیا در دست دارند، دنیا به هر طرف برگردد او نیز برمی گردد، و هر چه هشدارش دهند از خدا نمی ترسد، از هیچ پنددهنده ای شنوایی ندارد، با اینكه گرفتار آمدگان دنیا را می نگرد كه راه پس و پیش ندارند و در چنگال مرگ اسیرند می بینید كه آنها بلاهایی را كه انتظار آن را نداشتند بر سرشان فرود آمد و دنیایی را كه جاویدان می پنداشتند از آنها جداشده و به آنچه در آخرت وعده داده شده بودند خواهند رسید، آنچه بر آنان فرود آمد وصف ناشدنی است. وصف چگونگی مرگ و مردن سختی جان كندن و حسرت از دست دادن دنیا به دنیاپرستان هجوم آورد، بدنها در سختی جان كندن سست شده و رنگ باختند، مرگ آرام آرام همه اندامشان را فرا گرفته، زبان را از سخن گفتن باز می دارد، و او در میان خانواده اش افتاده با چشم خود می بیند و با گوش می شنود و با عقل درست می اندیشد كه عمرش را در پی چه كارهایی تباه كرده؟ و روزگارش را چگونه سپری نمود؟ به یاد ثروتهایی كه جمع كرده می افتد، همان ثروتهایی كه در جمع آوری آنها چشم بر هم گذاشته و از حلال و حرام و شبهه ناك گرد آورده و اكنون گناه جمع آوری آن همه بر دوش اوست كه هنگام جدایی با آنها فرا رسید، و برای وارثان باقیمانده است تا از آن بهره مند گردند، و روزگار خود گذرانند، راحتی و خوشی آن برای دیگری و كیفر آن بر دوش اوست، و او در گرو این اموال است كه دست خود را از پشیمانی می گزد. به خاطر واقعیتهایی كه هنگام م
رگ مشاهده كرده است. در این حالت از آنچه كه در زندگی دنیا به آن علاقمند بود بی اعتناشده آرزو می كند، ای كاش آن كسی كه در گذشته بر ثروت او رشك می برد، این اموال را جمع كرده بود، اما مرگ همچنان بر اعضا بدن او چیره می شود، تا آنكه گوش او مانند زبانش از كار می افتد، پس در میان خانواده اش افتاده نه می تواند با زبان سخن بگوید و نه با گوش بشنود، پیوسته به صورت آنان نگاه می كند، و حركات زبانشان را می نگرد اما صدای كلمات آنان را نمی شنود، سپس چنگال مرگ تمام وجودش را فرا می گیرد، و چشم او نیز مانند گوشش از كار می افتد، و روح از بدن او خارج می شود، و چون مرداری در بین خانواده خویش بر زمین می ماند كه از نشستن در كنار او وحشت دارند، و از او دور می شوند. نه سوگواران را یاری می كند و نه خواننده ای را پاسخ می دهد، سپس او را به سوی منزلگاهش در درون زمین می برند، و به دست عملش می سپارند و برای همیشه از دیدارش چشم می پوشند. وصف رستاخیز و زنده شدن دوباره تا آن زمان كه پرونده این جهان بسته شود، و خواست الهی فرا رسد، و آخر آفریدگان به آغاز آن بپیوندد، و فرمان خدا در آفرینش دوباره دررسد. آنگاه آسمان را به حركت آورد و از هم بشكافد، و زمین را به شدت بلرزاند، و تكان سخت دهد، كه كوهها از جا كنده شده و در برابر هیبت و جلال پروردگاری بر یكدیگر كوبیده و متلاشی شده و با خاك یكسان گردد سپس هر كس را كه در زمین به خاك سپرده شده، درآورد، و پس از فرسودگی تازه شان گرداند، و پس از پراكنده شدن، همه را گردآورد، سپس برای حسابرسی و روشن شدن اعمال از هم جدا سازد، آنها را به دو دسته تقسیم فرماید، به گروهی نعمتها دهد و از گروه دیگر انتقام گیرد، اما فرمانبرداران را در جوار رحمت خود جای دهد و در بهشت جاویدان قرار دهد، خانه ای كه مسكن گزیدگان آن هرگز كوچ نكنند و حالات زندگی آنان تغییر نپذیرد، در آنجا دچار ترس و وحشت نشوند، و بیماریها در آنها نفوذ نخواهد كرد، خطراتی دامنگیرشان نمی شود، و سفری در پیش ندارند تا از منزلی به منزل دیگر كوچ كنند. و اما گنهكاران را در بدترین منزلگاه درآورد، و دست و پای آنها را با غل و زنجیر به گردنشان درآویزد، چنانكه س رهایشان به پاها نزدیك گردد، جامه های آتشین بر بدنشان پوشاند، و در عذابی كه حرارت آتش آن بسیار شدید و بر روی آنها بسته، و صدای شعله ها هراس انگیز است قرار دهد. جایگاهی كه هرگز از آن خارج نگردند، و برای اسیران آن غرامتی نپذیرند، و زنجیرهای آن گسسته نمی شود، مدتی برای عذاب آن تعیین نشده تا پایان پذیرد و نه سرآمدی تا فرا رسد. پارسایی پیامبر (ص) پیامبر (ص) دنیا را كوچك شمرد و در چشم دیگران آن را ناچیز جلوه داد، آن را خوار می شمرد و در نزد دیگران خوار و بی مقدار معرفی فرمود. و می دانست كه خداوند برای احترام به ارزش او دنیا را از او دور ساخت و آن را برای ناچیز بودنش به دیگران بخشید، پیامبر (ص) از جان و دل به دنیا پشت كرد، و یاد آن را در دلش میراند، دوست می داشت كه زینتهای دنیا از چشم او دور نگهداشته شود، تا از آن لباس فاخری تهیه نسازد، یا اقامت در آن را آرزوها نكند، و برای تبلیغ احكامی كه قطع كننده عذرهاست تلاش كرد، و امت اسلامی را با هشدارهای لازم نصیحت كرد، و با بشارتها مردم را به سوی بهشت فرا خواند، و از آتش جهنم پرهیز داد. ویژگیهای اهل بیت (ع) ما از درخت سرسبز رسالتیم، و از جایگاه رسالت و محل آمد و شد فرشتگان برخاستیم، ما معدنهای دانش و چشمه سارهای حكمت الهی هستیم، یاران و دوستان ما در انتظار رحمت پروردگارند و دشمنان و كینه توزان ما در انتظار كیفر و لعنت خداوند به سر می برند.
مداحی آنلاین - حرمت رو این مردم مثل رویا میبینن - مطیعی.mp3
4.83M
🌸 (ع) 💐حرمت رو این مردم مثل رویا میبینن 💐مثل دریا میشناسن 🎤 👏 👌بسیار زیبا @nahjolbalaghe5
در حریـــم قدسیت بـــال مناجــاتی بده گنبــــدت دل می برد وقت مـــلاقاتی بده دستهایم خالی از پیش است سوغاتی بده من فقـــیرم تکه نــــانی بهر خیـــــراتی بده از کــنار تو گدا با دســت خــالی رد نــــشد نیست عاقل هر کسی دیوانه ی مشهد نشد از دم گرمت مسیحا صــاحب دم می شود بی تو باشم حضرت خورشید سردم می شود نان برای خــوردن و بـــردن فراهـم می شود من زیادیم مگر از ســـفره ات کـــم می شود ما لــــب تشنه لـــب دریایمان پیش شماست هر کجا باشیم هم یک پایمان پیش شماست این حرم را چشمهای تــار می خواهد چکار پنجره فولاد تو بیــــــمار می خواهد چکار دل به تو بسته طــــناب دار می خواهد چکار خوب مداوایش کند اســـــرا می خواهد چکار پنـــجـره فولــاد تو بیــــمار را اورده است تـــو جـوابـش را بــده دکـتـر جـوابـش کرده است صابرخراسانی @nahjolbalaghe5 🌺
✨امام رضا عليه السلام فرمودند: «به خداوند گمان نيك ببر؛ زيرا خداى عزّ و جلّ مى فرمايد: من نزد گمان بنده مؤمن خويشم ؛ اگر گمانِ او به من نيك باشد، مطابق آن گمان با او رفتار كنم و اگر بد باشد نيز مطابق همان گمانِ بد با او عمل كنم.» 📚الكافي ج ۳،ص ۷۲ 🌺🍃 علیه السلام @nahjolbalaghe5
خطبه 110-اندرز به یاران ره آورد برخی از مبانی اعتقادی همانا بهترین چیزی كه انسانها می توانند با آن به خدای سبحان نزدیك شوند، ایمان به خدا و ایمان به پیامبر (ص) و جهاد در راه خداست، كه جهاد قله بلند اسلام، و یكتا دانستن خدا، بر اساس فطرت انسانی است، برپا داشتن نماز آیین ملت اسلام، و پرداختن زكات تكلیف واجب الهی، و روزه ماه رمضان سپری برابر عذاب الهی است، و حج و عمره، نابودكننده فقر و شستشودهنده گناهان است. و صله رحم مایه فزونی مال و طول عمر، و صدقه های پنهانی نابودكننده گناهان، و صدقه آشكارا، مرگهای ناگهانی و زشت را باز می دارد، و نیكوكاری، از ذلت و خواری نگه می دارد. به یاد خدا باشید كه نیكوترین ذكر است، و آنچه پرهیزگاران را وعده دادند آرزو كنید كه وعده خدا راست ترین وعده هاست، از راه و رسم پیامبرتان پیروی كنید كه بهترین راهنمای هدایت است، رفتارتان را با روش پیامبر (ص) تطبیق دهید كه هدایت كننده ترین روشهاست. ارزش قرآن و قرآن را بیاموزید، كه بهترین گفتار است، و آن را نیك بفهمید كه بهار دلهاست، از نور آن شفا و بهبودی خواهید كه شفای سینه های بیمار است، و قرآن را نیكو تلاوت كنید كه سودبخش ترین داستانهاست، زیرا عالمی كه به غیر علم خود عمل كند، چونان جاهل سرگردانی است كه از بیماری نادانی شفا نخواهد گرفت، بلكه حجت بر او قویتر و حسرت و اندوه بر او ثابت و در پیشگاه خدا سزاوار سرزنش است. @nahjolbalaghe5 ❤️
گزیده‌ای از خاطرات شاگردان و اطرافیان آیت‌الله بهجت قدس‌سره✅ آمده بود جلو و وسط جمعیت پرسیده بود: «شما طی‌الارض دارید؟» همه منتظر بودند ببینند آقا چی جواب می‌دهد؛ «نه» دروغ بود و «آره» با مرامش جور درنمی‌آمد. بعد از چند ثانیه گفت: «آن وقتی که ما نجف بودیم، بقال‌های نجف هم طی‌الارض داشتند!» نفس‌ها آزاد شد، لبخند نشست کُنج لب‌ها.. 📚 به شیوه باران، ص١۵ @omeabih
꧁༏ ♥️ ﷽ ♥️༏꧂ ‌༺میگفت اومد ستاد فاطمیون شب بود گفت شب میمونم گفتیم حالا میرہ یہ چادرے جایے می‌خوابہ یا حداقل میگہ برید بیرون تا بخوام یذرهـ دیدیم ڪفشاشو گذاشت زیر سرش و خوابید مردے ڪہ از این دنیا و راحتیاش حتے اندازہ یہ پشتے نخواست.༻ ঔৣ # شهید_حاج‌قاسم_سلیمانی ঔৣ ╚»•••••📸❣📷•••••«╝ ↫ @nahjolbalaghe5
خطبه 111-در نكوهش دنیا هشدار از دنیاپرستی پس از ستایش پروردگار، همانا من شما را از دنیای حرام می ترسانم، زیرا در كام شیرین و در دیده انسان سبز و رنگارنگ است، در شهوات و خواهشهای نفسانی پوشیده شده، و با نعمتهای زودگذر دوستی می ورزد، با متاع اندك زیبا جلوه می كند، و در لباس آرزوها خود را نشان می دهد، و با زینت غرور خود را می آراید، شادی آن دوام ندارد، و كسی از اندوه آن ایمن نیست شناخت ماهیت دنیا دنیای حرام بسیار فریبنده و بسیار زیان رساننده است، دگرگون شونده و ناپایدار، فناپذیر و مرگبار، و كشنده ای تبهكار است، و آ نگاه كه به دست آرزومندان افتاد و با خواهشهای آنان دمساز شد می نگرند كه جز سرابی بیش نیست كه خدای سبحان فرمود: (زندگی چون آبی ماند كه از آسمان فرو فرستادیم و به وسیله گیاهان فراوان رویید سپس خشك شده، باد آنها را پراكنده نمود و خدا بر همه چیز قادر و تواناست). كسی كه از دنیا شادمانی ندید جز آنكه پس از آن با اشك و آه روبرو شد، هنوز با خوشیهای دنیا روبرو نشده است كه با ناراحتیها و پشت كردن آن مبتلا می گردد، شبنمی از رفاه و خوشی دنیا بر كسی فرود نیامده جز آنكه سیل بلاها همه چیز را از بیخ و بن می كنند، هرگاه صبحگاها ن بیاری كسی برخیزد، شامگاهان خود را به ناشناسی می زند، اگر از یك طرف شیرین و گوارا باشد از طرف دیگر تلخ و ناگوار است. كسی از فراوانی نعمتهای دنیا كام نگرفت جز آنكه مشكلات و سختیها دامنگیر او شد، شبی را در آغوش امن دنیا به سر نبرده جز آنكه صبحگاهان بالهای ترس و وحشت بر سر او كوبید، بسیار فریبنده است و آنچه در دنیاست نیز فریبندگی دارد، فانی و زودگذر است، و هر كس در آن زندگی می كند فنا می پذیرد روش برخورد با دنیا در زاد و توشه آن جز تقوا خبری نیست، كسی كه به قدر كفایت از آن بردارد در آرامش به سر می برد، و آن كس كه در پی به دست آوردن متاع بیشتری از دنیا باشد وسائل نابودی خود را فراهم كرده، و به زودی از دست می رود، بسا افرادی كه به دنیا اعتماد كردند، ناگهان مزه تلخ مصیبت را بدانها چشاند و بسا صاحب اطمینانی كه به خاك و خونش كشید، چه انسانهای باعظمتی را كه خوار و كوچك ساخت، و بسا فخرفروشانی را كه به خاك ذلت افكند حكومت دنیا ناپایدار، عیش و زندگانی آن تیره و تار، گوارای آن شور، و شیرینی آن تلخ، غذای آن زهر، و اسباب و وسائل آن پوشیده است، زنده آن در معرض مردن، و تندرست آن گرفتار بیماری است، حكومت آن بر باد رفته، و عزیزان آن شكست خورده متاع آن نكبت آلود و پناه آورنده آن غارت زده خواهد بود. عبرت از گذشتگان آیا شما در جای گذشتگان خود به سر نمی برید؟ كه عمرشان از شما طولانی تر و آثارشان با دوامتر، و آرزویشان درازتر، و افرادشان بیشتر، و لشگریانشان انبوه تر بودند؟ دنیا را چگونه پرستیدند؟ و آن را چگونه بر خود گزیدند؟ و سپس از آن رخت بربستند و رفتند بی توشه ای كه آنان را برای رسیدن به منزلگاه كفایت كند، و بی مركبی كه آنان را به منزلشان رساند. آیا شنیده اید كه دنیا خود را فدای آنان كرده باشد؟ یا به گونه ای یاریشان داده با با آنان به نیكی به سر برده باشد؟ نه هرگز!! بلكه سختی و مشكلات دنیا چنان به آنها رسید كه پوست و گوشتشان را درید، با سختیها آنان را سست و با مصیبتها ذلیل و خوارشان نمود، و بینی آنان را به خاك مالید و لگدمال كرد، و گردش روزگار را بر ضد آنها برانگیخت، شما دیدید! دنیا آن كس را كه برابر آن فروتنی كرد، و آن را برگزید، و بر همه چیز مقدم داشت، كه گویا جاودانه می ماند، نشناخت و روی خوش نشان نداد تا آنكه از دنیا رفت، آیا جز گرسنگی توشه ای به آنها سپرد؟ آیا جز در سختی فرودشان نیاورد؟ و آیا روشنی دنیا جز تاریكی، و سرانجامش جز پشیمانی بود؟ پرهیز از دنیای حرام آیا شما چنین دنیایی را ب ر همه چیز مقدم می دارید؟ و بدان اطمینان می كنید؟ یا در آرزوی آن به سر می برید؟ پس دنیا بد خانه ای است برای كسی كه خوشبین باشد، و یا از خطرات آن نترسد، پس بدانید!- و می دانید- كه آن را ترك می كنید و از آن رخت برمی بندید، و پند گیرید از آنها كه گفتند: (چه كسی از ما نیرومندتر است؟) سپس آنان را به گورهایشان سپردند بی آنكه سواره كارانشان خوانند، و در قبرها فرود آوردند بی آنكه همسایگان نامیده شوند، از سطح زمین، قبرها، و از خاك كفنها، و از استخوانهای پوسیده همسایگانی پدید آمدند، كه هیچ خواننده ای را پاسخ نمی دهند، و هیچ ستمی را باز نمی دارند، و نه به نوحه گری توجهی دارند، نه از باران خوشحال و نه از قحطسالی نومید می گردند، گرد هم قرار دارند و تنهایند، همسایه یكدیگرند اما از هم دورند، فاصله ای با هم ندارند ولی هیچگاه به دیدار یكدیگر نمی روند، نزدیكان از هم دورند، بردبارانی هستند كه كینه ها از دل آنان رفته، بی خبرانی كه حسد در دلشان فرومرده است، نه از زیان آنها ترسی، و نه به دفاع آنها امیدی وجود دارد، درون زمین را به جای سطح آن برای ماندن انتخا