eitaa logo
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
17.3هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
12 فایل
‌✨#بِسْــــــمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَـنِ‌الرَّحِيــمِ✨ ـ مدیریت: @Alihidari . تبلیغات پربازده مجموعه غدیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1975058490C0233b308cd . . . 📳 مجموعه تبلیغاتی گسترده ایتا😍👇 https://eitaa.com/joinchat/4076535811Cc50237fe56
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه 120-بیان فضیلتهای خود یادآوری ویژگیهای اهل بیت (ع) و اندرز یاران به خدا سوگند! تبلیغ رسالتها، وفای به پیمانها، و تفسیر اوامر و هشدارهای الهی به من آموزش داده شد، درهای دانش و روشنایی امور انسانها نزد ما اهل بیت پیامبر (ص) است، آگاه باشید كه قوانین دین یكی و راههای آن آسان و راست است، كسی كه از آن برود به قافله و سرمنزل رسد، و غنیمت برد، و هر كس كه از آن راه نرود گمراه شده پشیمان گردد، مردم! برای آن روز كه زاد و توشه ذخیره می كنند، و اسرار آدمیان فاش می گردد، عمل كنید، كسی كه از خرد خویش بهره مند نگردد برای پند گرفتن از عقل و فكر دیگران عاجزتر است، كه آن غائب برای كمك كردن از عقل حاضر او ناتوان تر است، از آتشی بپرهیزید كه حرارتش شدید، و عمق آن ناپیدا، و زیور آن غل و زنجیر، آشامیدنی آن زردآب و چرك جوشان است، آگاه باشید! نام نیكی كه خدا برای كسی میان مردم قرار دهد، بهتر از مالی است كه برای دیگران باقی می گذارد كه او را ستایش نمی كنند @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
🌻💚🌻امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: 🌻🌴🌻«از آنچه در زیر آسمان دنیاست تنها فدک در دست ما بود، که عده‌ای نسبت به آن بخل ورزیدند...!». 🌸💜🌸السلام علیک یا فاطمه الزهرا 🌹...💚 🍃 حضرت زهرا سلام الله علیها... ┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈ @nahjolbalaghe5 ┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈
خطبه 121-درحكمیت (پس از پذیرش (حكمیت) صفین، یكی از یاران گفت: ما را از حكمیت نهی فرمودی، سپس پذیرفتی و داور تعیین كردی، ما نمی دانیم كدام یك از این دو كار درست است؟ امام دست بر روی دست كوبید و با تاسف فرمود) علل شكست كوفیان و پذیرش (حكمیت) این سزای كسی است كه بیعت با امام خود را ترك گوید، و پیمان بشكند. به خدا سوگند! هنگامی كه شما را به جنگ با معاویه فرا خواندم، خوشایندتان نبود، ولی خداوند خیر شما را در آن قرار داده بود، اگر مقاومت می كردید، شما را راهنمائی می كردم و اگر به انحراف می رفتید شما را به راه راست برمی گرداندم، اگر سر باز می زدید، دوباره شما را برای مبارزه آماده می كردم، در آن صورت وضعیتی مطمئن داشتیم، اما دریغ، با كدام نیرو بجنگم؟ و به چه كسی اطمینان كنم؟ شگفتا، می خواهم به وسیله شما بیماریها را درمان كنم ولی شما درد بی درمان من شده اید، كسی را می مانم كه خار در پایش رفته و با خار دیگری می خواهد آن را بیرون كشد، در حالی كه می داند خار در تن او بیشتر شكند و بر جای ماند، خدایا! پزشكان این درد مرگبار به جان آمده، و آبرسان این شوره زار ناتوان شده است. وصف یاران شهیدی كه وفادار بودند كجا هستند مردمی كه به اسلام دعوت شده و پذیرفتند، قرآن تلاوت كردند و معانی آیات را شناختند، به سوی جهاد برانگیخته شده چونان شتری كه به سوی بچه خود روی آورد شیفته جهاد گردیدند، شمشیرها از نیام برآوردند، و گرداگرد زمین را گروه گروه، صف به صف، احاطه نمودند، بعضی شهید، و برخی نجات یافتند. هیچگاه از زنده ماندن كسی در میدان جنگ شادمان نبودند، و در مرگ شهیدان نیازی به تسلیت نداشتند، از گریه های طولانی از ترس خدا، چشمهایشان ناراحت، و از روزه داری فراوان، شكمهایشان لاغر و به پشت چسبیده بود، لبهایشان از فراوانی دعا خشك، و رنگهای صورت از شب زنده داریها زرد، و بر چهره هایشان غبار خشوع و فروتنی نشسته بود، آنان برادران من هستند كه رفته اند، و بر ماست كه تشنه ملاقاتشان باشیم، و از اندوه فراقشان انگشت حسرت به دندان گیریم. هشدار از فریبكاری شیطان همانا شیطان، راههای خود را به شما آسان جلوه می دهد، كه گره های محكم دین شما را یكی پس از دیگری بگشاید، و بجای وحدت و هماهنگی، بر پراكندگی شما بیفزاید، از وسوسه و زمزمه و فریبكاری شیطان روی گردانید، و نصیحت آن كس را كه خیرخواه شماست گوش كنید، و به جان و دل بپذیرید. @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
°°|🌸🌱|°° ـ وَ یَبقے وَجھُ رَبَّڪَ ـ ذُو الجَلَالِ وَ الإڪرَامِ...🌿 . مردمـ مےآیندومےروند🚶🏻‍♂🚶🏻‍♀ اینـ خداستـ ڪہ همیشھ ∞ در تمام مراحل شیرینـ و 🍬 تلخ با تو مےماند..♥️ - ؟ •↷• @Nahjolbalaghe5
خطبه 122-خطاب به خوارج (پس از پافشاری خوارج در شورشگری، امام (ع) به قرارگاهشان رفت و فرمود:) آیا همه شما در جنگ صفین بودید؟ گفتند: بعضی بودیم و برخی حضور نداشتیم فرمود: به دو گروه تقسیم شوید، تا متناسب با هر كدام سخن گویم. دو دسته شدند، امام ندا درداد كه: ساكت باشید، به حرفهایم گوش فرا دهید و با جان و دل به سوی من توجه كنید، و هر كس را برای گواهی سوگند دادم با علم گواهی دهد آنگاه سخنان طولانی مطرح فرمود كه: (برخی از آن خطبه این است) سیاست استعماری قرآن بر سر نیزه كردن آنگاه كه شامیان در گرماگرم جنگ، و در لحظه های پیروزی ما، با حیله و نیرنگ، و مكر و فریبكاری قرآنها را بر سر نیزه بلند كردند شماها نگفتید كه: (شامیان، برادران ما و هم آیین ما هستند؟ از ما می خواهند از خطای آنان بگذاریم. و راضی به حاكمیت كتاب خدا شده اند، نظر ما این است كه حرفشان را قبول كنیم و از آنان دست برداریم؟)، اما من به شما گفتم كه: این توطئه ظاهرش ایمان و باطن آن دشمنی و كینه توزی است، آغاز آن رحمت و پایان آن پشیمانی است، پس در همین حال به مبارزه ادامه دهید، و از راهی كه در پیش گرفته اید منحرف نشوید، و در جنگ دندان بر دندان فشارید، و به هیچ ندایی گ وش ندهید، زیرا اگر پاسخ داده شوند گمراه كننده اند، و اگر رها گردند خوار و ذلیل شوند، كه همواره چنین بود، اما دریغ! شماها را دیدم كه به خواسته های شامیان گردن نهادید، و حكمیت را پذیرفتید، سوگند بخدا! اگر از آن سر باز می زدم مسوول پیامدهای آن نبودم، و خد گناه آن را در پرونده من نمی افزود بخدا سوگند! اگر هم حكمیت را می پذیرفتم به این كار سزاوار پیروی بودم زیرا قرآن با من است، از آن هنگام كه یار قرآن گشتم از آن جدا نشدم. وصف یاران جهادگر پیامبر (ص) ما با پیامبر (ص) بودیم، و همانا جنگ و كشتار گرداگرد پدران، فرزندان، برادران و خویشاوندان ما دور می زد، اما از وارد شدن هر مصیبت و شدتی جز بر ایمان خود نمی افزودیم، و بیشتر در پیمودن راه حق، و تسلیم بودن برابر اوامر الهی، و شكیبایی بر درد جراحتهای سوزان، مصمم می شدیم. هدف مبارزه با شامیان. اما امروز با پیدایش زنگارها در دین، كژیها و نفوذ شبهه ها در افكار، تفسیر و تاویل دروغین در دین، با برادران مسلمان خود به جنگ خونین كشانده شدیم، پس هرگاه احساس كنیم چیزی باعث وحدت ماست و به وسیله آن با یكدیگر نزدیك می شویم، و شكافها را پر و باقیمانده پیوندها را محكم می كنیم، به آن تمایل نشان می دهیم، آن را گرفته و دیگر راه را ترك می گوییم. @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃 🌸
هدایت شده از  فاطِمَةُ الزَّهراء س
🌷 آیت الله میانجی (ره) ، تعریف می کردند ؛ در صحن مسجدالحرام کنار خانه خدا ، از استادم حضرت علامه طباطبایی (ره) پرسیدم خدا را با چه نامی بخوانم؟ ☘ فرمود : با نامی که همه انبیاء با آن اسم خدا را خوانده اند 🍁 @nahjolbalaghe5 ❤️
مداحی آنلاین - آه نفسم که خسته از این قفسم - مجتبی رمضانی.mp3
5.83M
🔳 (ع) 🌴آه نفسم ... 🌴که خسته از این قفسم 🎤 {آجَرَکَ اللّٰه یٰا صاحِبَ الزَّمٰان} @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
♦️دلخسته و بی شکیب بودن سخت است🔺 🔺هم صحبت نانجیب بودن سخت است🔺 🔺هر مرد غریب مأمنش خانه اوست🔺 🔺در خانه خود غریب بودن سخت است🔺 🔶قال الجواد علیه السلام : عِزُّ الْمُؤْمِنِ غِناه عَنِ النّاسِ. (بحارالانوار، ج۷۲، ص۱۰۹) 🔷امام جواد علیه السلام فرمود: عزّت مؤمن در بى‌نيازى و طمع نداشتن به مال و زندگى ديگران است. ✍شهادت علیه السلام بر شیعیان و امام شیعیان علیه السلام تسلیت باد. علیه السلام ✍💼 @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
سالروز پیوند آسمانی مولای متقیان آقا امیر المومنین علی علیه 🌺🍀🍀🍀🍀 و بی بی دوعالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مبااااااارک باد 🌺 🌺 🌺 🌺 🌺 🌺 🌺 🌺 🕊 🕊 🕊 🕊 🕊 🕊 🕊 @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃 🌸
🇮🇷🌸🇮🇷 رهبرمعظــم‌انقلاب↓°• جنایت‌ترور‌شهیدسلیمانۍرافراموش‌نمےڪنیم وقطعاً خواهیم‌زد...♥️~• ←•• •. @Nahjolbalaghe5 .•
خطبه 123-هنگام نبرد صفین آموزش روانی در جنگ. هر كدام از شما در صحنه نبرد با دشمن، در خود شجاعت و دلاوری احساس كرد، برادرش را سست و ترسو یافت، به شكرانه این برتری باید از او دفاع كند، آنگونه كه از خود دفاع می كند، زیرا اگر خدا خواست او را چون شما دلاور و شجاع گرداند، همانا مرگ به سرعت در جستجوی شماست، آنها كه در نبرد مقاومت دارند، و آنها كه فرار می كنند، هیچ كدام را از چنگال مرگ رهایی نیست و همانا گرامیترین مرگها كشته شدن در راه خداست، سوگند به آن كس كه جان پسر ابوطالب در دست اوست، هزار ضربت شمشیر بر من آسانتر از مرگ در بستر استراحت، در مخالفت با خداست. هشدار از كوتاهی در نبرد گویی شما را در برخی از حمله ها، در حال فرار، ناله كنان چون گله ای از سوسمار می نگرم كه نه حقی را بازپس می گیرید، و نه ستمی را باز می دارید، اینك این شما و این راه گشوده، نجات برای كسی است كه خود را به میدان افكنده به مبارزه ادامه دهد، و هلاكت از آن كسی است كه سستی ورزد. @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
خطبه 124-تعلیم یاران در كار جنگ آموزش نظامی (تاكتیكهای رزم انفرادی) زره پوشیده ها را در پیشاپیش لشگر قرار دهید، و آنها كه كلاه خود ندارند، در پشت سر قرار گیرند، دندانها را در نبرد روی هم بفشارید، كه تاثیر ضربت شمشیر را بر سر كمتر می كند، در برابر نیزه های دشمن، پیچ و خم به خود دهید كه نیزه ها را می لغزاند و كمتر به هدف اصابت می كند، چشمها را فرو خوابانید، كه بر دلیری شما می افزاید، و دل را آرام می كند، صداها را آهسته و خاموش سازید كه سستی را می زداید. پرچم لشگر را بالا دارید و پیرامون آن را خالی مگذارید و جز به دست دلاوران و مدافعان سرسخت خود نسپارید، زیرا آنان كه در حوادث سخت ایستادگی می كنند، از پرچمهای خود بهتر پاسداری می نمایند و آن را در دل لشگر نگاه می دارند، و از هر سو، از پیش و پس و اطراف، مراقب آن می باشند، نه از آن عقب می مانند كه تسلیم دشمن كنند و نه از آن پیشی می گیرند كه تنها رهایش سازند. هر كس باید برابر حریف خود بایستد و كار او را بسازد و به یاری برادر خود نیز بشتابد، و مبارزه با حریف خود را به برادر مسلمان خود وامگذارد كه او در برابر دو حریف، قرار گیرد، حریف خود، و حریف برادرش آموزش معنوی سربازان بخدا سوگند! ا گر از شمشیر دنیا فرار كنید از شمشیر آخرت سالم نمی مانید، شما بزرگان عرب و شرافتمندان برجسته اید، در فرار از جنگ، خشم و غضب الهی و ذلت همیشگی و ننگ جاویدان قرار دارد، فراركننده بر عمر خود نمی افزاید. و بین خود و روز مرگش مانعی نخواهد كرد، كیست كه شتابان و با نشاط با جهاد خویش به سوی خدا حركت كند؟ چونان تشنه كامی كه به سوی آب می دود؟ بهشت در سایه نیزه های دلاوران است، امروز در هنگامه نبرد آنچه در دلها و سر زبانهاست آشكار می شود، به خدا سوگند! كه من به دیدار شامیان در میدان نبرد شیفته ترم تا آنان به بازگشت به خانه هاشان! كه انتظار می كشند. بار خدایا! اگر شامیان از حق روی گرداندند جمعشان را پراكنده، و در میانشان اختلاف و تفرقه بیفكن، و آنان را برای خطاكاریشان به هلاكت رسان. ضرورت جنگ بی امان برای شكست شامیان. همانا شامیان، بدون ضربت نیزه های پیاپی هرگز از جای خود خارج نشوند، ضرباتی كه بدنهایشان را سوراخ نماید، چنانكه وزش باد از این سو فرو شده بدان سو درآید، ضربتی كه كاسه سر را بپراكند، و استخوانهای بدن را خرد، و بازوها و پاها را قطع و به اطراف پخش كند، آنان دست برنمی دارند تا آنگاه كه دسته های لشگر پیاپی بر آن ان حمله كنند و آنها را تیرباران نمایند، و سواران ما هجوم آورند، و صفهایشان را در هم شكنند، و لشگرهای عظیم، پشت سر لشگرهای انبوه، آنها را تا شهرهایشان عقب برانند، و تا اسبها سرزمینشان را كه روی در روی یكدیگر قرار دارد، و اطراف چراگاهایشان، و راههای آنان را، زیر سم بكوبند. (در پاسخ خوارج كه ماجرای حكمیت را نمی پذیرفتند فرمود) @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
السلام علیک یا صاحب الزمان🌺 یارب ببین که حال وزمین وزمان بداست این درد انتظارکشنده ست بی حد است یارب بیا تمام کن این غیبت عظیم وقت ظهورقائم آل محمد (ص)است @nahjolbalaghe5
•🥀• ناراضی‌ام به حدّ تمام غم زمین... از آنچه خواستیم و به ما آسمان نداد.... سلول سلولمان دلتنگ است... سردار دل‌ها حاج •🥀• @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
🌻 علامه طهرانی (ره) : ☘ اگر انسان به دنبال این باشد که یک فرصت طلایی به دست آورد که هیچ گرفتاری نداشته باشد و هیچ غمی بر دل او سنگینی نکند و آن گاه به سلوک بپردازد، 🌷 باید بداند این خیالی است باطل و شیطانی و چنین فرصتی هیچگاه نصیب او نمیشود زیرا عالم دنیا عالم گرفتاری است. 🌿 تمام اولیاء خدا که بجایی رسیده اند با همین گرفتاری ها بوده است؛بلکه همیشه گرفتاری گذشتگان از گرفتاری ما به مراتب بیشتر بوده است. @omeabih
❤️ (ع) فرمودند: 🌴 ما عَالَ مَنِ اقْتَصَدَ 🍃 «كسى كه در هزينه كردن ميانه روى كند هرگز فقير نخواهد شد» ✍️این معنا امروز هم در مقیاس کوچک خانواده و هم در مقیاس وسیع جامعه ثابت شده است که اگر از اسراف و تبذير پرهيز شود و در هزينه كردن سرمايه ها صرف جويى و ميانه روى گردد بسيارى از مشكلات حل مى شود; 🔹مشكل زمانى براى فرد يا جامعه پيدا مى شود كه حساب دقيقى براى هزينه ها و نيازها در نظر نگيرد و يا بى حساب و كتاب آنچه را دارد هزينه كند كه به يقين زمانى فرا مى رسد كه فرد يا جامعه در فقر فرو مى روند. نهج البلاغه حکمت 140 @omeabiha1
خطبه 125-در رابطه با خوارج علل پذیرش حكمیت در صفین. ما افراد را داور قرار ندادیم، تنها قرآن را به حكمیت (داوری) انتخاب كردیم (كه آنها بر سر نیزه كرده و داوری آن را می خواستند) این قرآن، خطی نوشته شده كه میان دو جلد پنهان است، زبان ندارد تا سخن گوید، و نیازمند به كسی است كه آن را ترجمه كند، و همانا انسانها می توانند از آن سخن گویند، و هنگامی كه شامیان ما را دعوت كردند تا قرآن را میان خویش داور گردانیم، ما گروهی نبودیم كه به كتاب خدای سبحان پشت كنیم، در حالی كه خدای بزرگ فرمود: (اگر در چیزی خصومت كردید آن را به خدا و رسول باز گردانید) باز گرداندن آن به خدا این است كه سنت او را انتخاب كنیم، و باز گرداندن به پیامبر (ص) این است كه سنت او را انتخاب كنیم، پس اگر از روی راستی به كتاب خدا داوری شود، ما از دیگر مردمان به آن سزاوارتریم، و اگر در برابر سنت پیامبر (ص) تسلیم باشند ما بدان اولی و برتریم، اما سخن شما كه چرا میان خود و آنان برای حكمیت (داوری) مدت تعیین كردی؟ من این كار را كردم تا نادان خطای خود را بشناسد، و دانا بر عقیده خود استوار بماند، و اینكه شاید در این مدت آشتی و صلح، خدا كار امت را اصلاح كند و راه تحقیق و شناخت حق ب از باشد، تا در جستجوی حق شتاب نورزند، و تسلیم اولین فكر گمراه كننده نگردند. سرزنش كوفیان و خوارج گمراه همانا برترین مردم در پیشگاه خدا كسی است كه عمل به حق در نزد او دوست داشتنی تر از باطل باشد، هر چند از قدر او بكاهد و به او زیان رساند، و باطل به او سود رساند و بر قدر او بیفزاید، مردم! چرا حیران و سرگردانید؟ و از كجا به این‌‌جا آورده شدید؟ آماده شوید برای حركت به سوی شامیانی كه از حق روی گرداندند و آن را نمی بینند، و به ستمگری روی آورده حاضر به پذیرفتن عدالت نیستند، از كتاب خدا فاصله گرفتند، و از راه راست منحرف گشتند. افسوس ای كوفیان! شما وسیله ای نیستید كه بشود به آن اعتماد كرد، و نه یاوران عزیزی كه بتوان به دام آنها چنگ زد، شما بد نیروهایی در افروختن آتش جنگ هستید، نفرین بر شما. چقدر از دست شما ناراحتی كشیدم، یك روز آشكارا با آواز بلند شما را به جنگ می خوانم و روز دیگر آهسته در گوش شما زمزمه دارم، نه آزادمردان راستگویی به هنگام فرا خواندن و نه برادران مطمئنی هستید كه رازدار باشید. @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
⭕️ 🔸پیامبر اکرم(ص): 🔹هر كس بيشترين همّ و غمش رسيدن به خواهشهاى نفسانى باشد، حلاوت ايمان از قلبش گرفته مى ‏شود. (تنبيه الخواطر :ج۲ ، ص۱۱۶) 🆔 @YjcNewsChannel
برای انتقام سخت هیچ وقت دیر نیست آمریکا در پی شهادت سردار سلیمانی هنوز بر پیکر شیطان بزرگ فرود نیامده آسیاب به نوبت انتقام ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری کشورمان راهم خواهیم گرفت @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
خطبه 126-درباره تقسیم بیت المال عدالت اقتصادی امام (ع) آیا به من دستور می دهید برای پیروزی خود، از جور و ستم درباره امت اسلامی كه بر آنها ولایت دارم، استفاده كنم؟ به خدا سوگند! تا عمر دارم، و شب و روز برقرار است، و ستارگان از پی هم طلوع و غروب می كنند، هرگز چنین كاری نخواهم كرد! اگر این اموال از خودم بود به گونه ای مساوی در میان مردم تقسیم می كردم تا چه رسد كه جزو اموال خداست، آگاه باشید! بخشیدن مال به آنها كه استحقاق ندارند، زیاده روی و اسراف است، ممكن است در دنیا ارزش دهنده آن را بالا برد اما در آخرت پست خواهد كرد، در میان مردم ممكن است گرامیش بدارند اما در پیشگاه خدا خوار و ذلیل است. هیچ كس مالش در راهی كه خدا اجازه نفرمود مصرف نكرد و به غیر اهل آن نپرداخت جز آنكه خدا او را از سپاس آنان محروم فرمود، و دوستی آنها را متوجه دیگری ساخت، پس اگر روزی بلغزد و محتاج كمك آنان گردد، بدترین رفیق و سرزنش كننده ترین دوست خواهند بود. @nahjolbalaghe5
☘ آیت الله مجتهدی (ره) : 🌷 خوش به حال کسی که وقتی نامه عملش رو به دستش میدن ، اگه گناهی هم کرده ، زیرش استغفار باشه. @nahjolbalaghe5
⭕️ 🔸امام علی(ع): 🔹هر كس هدايت را از كسى كه اهل آن نيست بخواهد، گمراه شود. ( غرر الحكم ، ح ۸۵۰۱ ) 🆔 @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃 🌸
خطبه 127-در خطاب به خوارج (خوارج عقیده داشتند: كسی كه گناه كبیره انجام دهد كافر و از اسلام خارج شده است، مگر توبه كند و دوباره مسلمان گردد) افشاء گمراهی خوارج پس اگر چنین می پندارید كه من خطا كرده و گمراه شدم، پس چرا همه امت محمد (ص) را به گمراهی من گمراه می دانید؟ و خطای مرا بحساب آنان می گذراید؟ و آنان را برای خطای من كافر می شمارید؟ شمشیرها را بر گردن نهاده، كوركورانه فرود می آورید و گناهكار و بیگناه را به هم مخلوط كرده همه را یكی می پندارید؟ در حالی كه شما می دانید، همانا رسول خدا (ص) زناكاری را كه همسر داشت سنگسار كرد، سپس بر او نماز گزارد، و میراثش را به خانواده اش سپرد و قاتل را كشت و میراث او را به خانواده اش باز گرداند، دست دزد را برید و زنا كاری را كه همسر نداشت تازیانه زد، و سهم آنان را از غنائم می داد تا با زنان مسلمان ازدواج كنند، پس پیامبر (ص) آنها را برای گناهانشان كیفر می داد، و حدود الهی را بر آنان جاری می ساخت، اما سهم اسلامی آنها را از بین نمی برد، و نام آنها را از دفتر مسلمین خارج نمی ساخت (پس با انجام گناهان كبیره كافر نشدند) شما خوارج، بدترین مردم و آلت دست شیطان، و عامل گمراهی این و آن می باشید. پ رهیز از افراط و تفریط نسبت به امام علی (ع) به زودی دو گروه نسبت به من هلاك می گردند، دوستی كه افراط كند و به غیر حق كشانده شود، و دشمنی كه در كینه توزی با من زیاده وری كرده به راه باطل درآید، بهترین مردم نسبت به من گروه میانه رو هستند، از آنها جدا نشوید، همواره با بزرگترین جمعیتها باشید كه دست خدا با جماعت است، از پراكندگی بپرهیزید، كه انسان تنها بهره شیطان است آنگونه كه گوسفند تنها طعمه گرگ خواهد بود، آگاه باشید هر كس كه مردم را به تفرقه و جدایی دعوت كند او را بكشید هر چند كه زیر عمامه من باشد. علل پذیرش (حكمیت) اگر به آن دو نفر (ابوموسی و عمروعاص) رای به داوری داده شد، تنها برای این بود كه آنچه را قرآن زنده كرد زنده سازند، و آنچه را قرآن مرده خوانده، بمیرانند، زنده كردن قرآن این است كه دست وحدت به هم دهند و به آن عمل نمایند، و میراندن، از بین بردن پراكندگی و جدایی است، پس اگر قرآن ما را به سوی آنان بكشاند آنان را پیروی می كنیم، و اگر آنان را به سوی ما سوق داد باید اطاعت كنند، پدر مباد شما را! من شری براه نیانداخته، و شما را نسبت به سرنوشت شما نفریفته، و چیزی را بر شما مشتبه نساخته ام، همانا رای مردم شما بر این قرار گرفت كه دو نفر را برای داوری انتخاب كنند، ما هم از آنها پیمان گرفتیم كه از قرآن تجاوز نكنند، اما افسوس كه آنها عقل خویش را از دست دادند، حق را ترك كردند در حالی كه آن را بخوبی می دیدند، چون ستمگری با هواپرستی آنها سازگار بود با ستم همراه شدند، ما پیش از داوری ظالمانه شان با آنها شرط كردیم كه به عدالت داوری كنند و بر اساس حق حكم نمایند، اما به آن پایبند نماندند. @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃 🌸
🌷 آیت الله حق شناس (ره) : 🍁 روایتی هست که می فرماید : هر کس یک کار حرام را ترک بکند ، همان وقت پروردگار به قلب او حکمت را القا می کند و چنین کسی زاهد واقعی است . 🎄 ترک حرام زهد واقعی است . @nahjolbalaghe5