eitaa logo
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
17.3هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
12 فایل
‌✨#بِسْــــــمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَـنِ‌الرَّحِيــمِ✨ ـ مدیریت: @Alihidari . تبلیغات پربازده مجموعه غدیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1975058490C0233b308cd . . . 📳 مجموعه تبلیغاتی گسترده ایتا😍👇 https://eitaa.com/joinchat/4076535811Cc50237fe56
مشاهده در ایتا
دانلود
*🔰شرح و تفسیر حکمت 21 🔰* 👌🔆 [نتيجه ترس و کم رويى] 📜امام(عليه السلام) در اين سخن پرمعناى خود به سه نکته مهم اشاره مى کند.🔻 1⃣نخست مى فرمايد: «ترس (نابجا) با نااميدى مقرون است»; 💎بدون شک ترس از عوامل و اشياى خطرناک، حالتى است که خداوند در انسان براى حفظ او آفريده است. 🚨هنگامى که حادثه خطرناکى رخ مى دهد يا موجود خطرناکى به انسان حمله مى کند 🔸و خود را قادر بر دفاع نمى بيند ترس بر او غالب مى شود و خود را به سرعت از صحنه دور مى سازد‼️ 💎اين گونه ترس منطقى و موهبت الهى براى حفظ انسان از خطرات است. 🔸ترس بجا سپرى است در برابر حوادث. 💢به همين دليل از قديم گفته اند: شجاعان اند که به موفقيت هاى بزرگ دست مى يابند. 💢امام مى خواهد پيروان خود را به شجاعت در تمام امور دعوت کند 2⃣در جمله کوتاه و پرمعناى دوم مى فرمايد: «کم رويى با محروميت همراه است». ✳️حياء مانند هيبت دو معناى باارزش و ضد ارزش دارد; ⏪حياى ارزشمند آن است که انسان از هر کار زشت و گناه و آنچه مخالف عقل و شرع است بپرهيزد ⏮ و حياى ضد ارزش آن است که انسان از فراگرفتن علوم و دانش ها و يا سؤال کردن از چيزهايى که نمى داند ✴️ منظور امام(عليه السلام) در گفتار بالا همان معناى دوم است که انسان را گرفتار محروميت ها مى سازد 🔰 بعضى از علما در تعريف حيا چنين گفته اند: «حيا ملکه اى نفسانى است که سبب انقباض و خوددارى نفس از انجام کارهاى قبيح ❌و انزجار از اعمال خلاف آداب به سبب ترس از ملامت مى شود». 📌 البته اين همان حياى ممدوح و باارزش است. 🔰در تفسير حياى مذموم گفته اند: «همان انقباض نفس و خوددارى از انجام کارهايى است که قبيح نيست، بلکه لازم است انسان بر اثر کم رويى آن را ترک مى کند» 3⃣آن گاه امام در سومين جمله حکمت آميز به اهمّيّت استفاده از فرصت ها پرداخته مى فرمايد: 🔶 «فرصت ها همچون ابر در گذرند، ازاين رو فرصت هاى نيک را غنيمت بشماريد (و پيش از آن که از دست برود از آنها استفاده کنيد»; ✳️ منظور از فرصت، آماده شدن کامل اسباب کار خوب است مثل اين که تمام مقدمات جهت تحصيل علم براى کسى فراهم گردد; 🔰در حديث ديگرى از همان امام(عليه السلام) مى خوانيم: ❇️ فرصت با سرعت از دست مى رود و به زحمت به دست مى آيد». 🔰به همين دليل روايات فراوانى در باب *«اغتنام فرصت»* آمده است و به ما دستور داده اند فرصت ها را غنيمت بشمريم، چرا که ترک آن اندوه بار است. 🔰اميرمؤمنان على(عليه السلام) در نامه 31 نهج البلاغه در ضمن وصايايى که به فرزند دلبندش امام مجتبى(عليه السلام) مى کند مى فرمايد: ✴️ به سراغ استفاده از فرصت برو (پيش از آنکه از دست برود و) مايه اندوه گردد». 🔔جوانى، تندرستى، امنيت، آمادگى روح و فکر، بلکه عمر و حيات انسان همگى فرصت های زودگذری هستند که اگر آنها را غنیمت نشمریم وبهره کافی نگیریم نتیجه ای اندوهبار خواهد داشت ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام امام زمانم🌿 سلام بر تو ای امید دلهای رنجور؛ تنها آرزوی ظهور توست که امید را در این قلب های خسته زنده نگاه می دارد. السَّلامُ عَلَيْكَ يا غَوْثَ الْمَلْهُوفينَ... 🤲 .🌱.بر قآمت دلربای مهدی صلوات.🌱.
⚜️⚜️  وَ قَالَ (علیه السلام): لَنَا حَقٌّ، فَإِنْ أُعْطِينَاهُ، وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى. (قال الرضي [رحمه الله تعالى] و هذا [القول] من لطيف الكلام و فصيحه، و معناه أنا إن لم نعط حقنا كنا أذلّاء و ذلك أن الرديف يركب عجز البعير كالعبد و الأسير و من يجري مجراهما). 🟡روش گرفتن حق (اخلاقى، سياسى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: ما را حقّى است اگر به ما داده شود، و گر نه بر پشت شتران سوار شويم و براى گرفتن آن برانيم هر چند شب روى به طول انجامد. (سید رضی می گوید: اين از سخنان لطيف و فصيح است، يعنى اگر حق ما را ندادند، خوار خواهيم شد و بايد بر ترك شتر سوار چون بنده بنشينيم) ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 22 🔰* 👌🔆اگر حق ما را بگيرند... 📜این جمله ی حکمت آمیز،🔻 خواه مقارن ایام سقیفه گفته شده باشد یا در شوراى شش نفره عمر براى انتخاب خلیفه پس از او، اشاره به مسئله ی خلافت دارد که حق مسلّم اهل بیت و امیر مؤمنان على(علیه السلام) بود.  📜مرحوم سیّد رضى مى گوید: «این کلام از سخنان لطیف و فصیح امام است و معناى آن این است که اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بى مقدار خواهیم بود و این بدان سبب است که کسى که پشت سر دیگرى سوار بر مرکب مى شود در قسمت عقب مرکب خواهد بود، همچون برده و اسیر و مانند آنها»   🔰تفسیر دیگر اینکه منظور این است اگر حق ما را به ما ندهند به زحمت و مشقت فراوان خواهیم افتاد همان گونه که شخص ردیف دوم به هنگام سوار شدن بر شتر چنین حالى را خواهد داشت.  🔰تفسیر سوم این که اگر ما به حقمان نرسیم مخالفان ما براى مدتى طولانى ما را به عقب خواهند انداخت و ما هم طبق فرموده ى پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) صبر مى کنیم و براى گرفتن حق خویش دست به شمشیر نخواهیم برد.   📌این احتمال نیز بعید نیست که هر سه تفسیر در مفهوم کلام امام جمع باشد به این معنا که، اگر ما را از حق خود محروم سازند هم ما را به خوارى مى کشانند و هم به زحمت و مشقت مى افکنند و هم مدت طولانى ما را از حقمان محروم مى دارند و به فرمان پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله ناچاریم صبر کنیم.   ♻️❇️هر یک از این تفسیرهاى سه گانه را انتخاب کنیم اشاره به این نکته است که مخالفان ما افراد بى رحمى هستند که تنها به غصب حق ما قناعت نمى کنند، 👈بلکه اصرار دارند ما را به ذلت و زحمت بیفکنند و هرچه بیشتر رسیدن ما را به حقمان تأخیر بیندازند، 🔹 همان گونه که تاریخ این واقعیت را نشان داد که دشمنان امام هفتاد سال بر فراز تمام منابر در سراسر جهان اسلام آن حضرت را لعن مى کردند و فرزندانش را در کربلا به خاک و خون کشیدند و خاندان او را به اسارت کشاندند و آنچه از دستشان بر مى آمد از ظلم و ستم بود روا داشتند ولى آنها صبر کردند، 🔶تا این شب تاریک و سیاه و ظلمانى برطرف شود و البته باور ما این است که پایان این شب سیاه و ظلمانى همان ظهور مهدى موعود عجّل الله تعالى فرجه الشّریف خواهد بود که در آن زمان حق به صاحب حق مى رسد و جهان دگرگون مى شود و عالم دیگرى جاى این عالم ظلمانى را خواهد گرفت. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
⚜️⚜️  وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ [حَسَبُهُ] نَسَبُهُ. 🟡ضرورت عمل گرايى (اخلاقى، اجتماعى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه كردارش او را به جايى نرساند، افتخارات خاندانش او را به جايى نخواهد رسانيد. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 23 🔰* 👌🔆مرد عمل باش! 📜امام(علیه السلام) در این سخن پربار و حکمت آمیز 🔻به اهمیت عمل صالح و نیک در سرنوشت انسان اشاره دارد و تلویحاً کسانى را که بر نسب خود تکیه مى کنند در خطا مى شمرد و مى فرماید: «کسى که عملش او را (از پیمودن مدارج کمال) کُند سازد نَسَبش به او سرعت نخواهد بخشید»; 📜قرآن مجید و روایات اسلامى در جاى جاى خود بر فرهنگ عمل تکیه کرده است و آن را مقدم بر هر چیز مى شمرد و این آیه شریفه قرآنى که به صورت شعار براى مسلمانان در آمده شاهد این گفتار است: (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاکُم). 💎درست است که نسب عالى یکى از مزایاى اجتماعى افراد محسوب مى شود ولى در واقع جنبه تشریفاتى دارد; آنچه به حقیقت و واقعیت مقرون است اعمال خود انسان است و بسیار دیده ایم افرادى که از خانواده هاى پایین بودند به سبب جد و جهد و تلاش و کوشش به مقامات عالى رسیده اند در حالى که افراد دیگرى با نسب هاى عالى بر اثر سستى و تنبلى خوار و بى مقدار شدند. ✴️امام سجاد علیه السلام مى فرماید: هنگامى که در صور دمیده شود و قیامت برپا گردد نسب ها به درد نمى خورد و کسى از آن سؤال نمى کند 💠تنها مسئله معاد و نجات یوم القیامة نیست که نسب ها در آن تأثیرى ندارد بلکه در گرو اعمال آدمى است، در دنیا نیز افرادى را مى شناسیم که از نسب هاى برجسته اى برخوردار بودند; 🔶اما بر اثر سستى و تنبلى عقب ماندند و راه به جایى نبردند و افرادى را سراغ داریم که از نظر نسب از یک خانواده به ظاهر پایین اجتماعى بودند; 👈 ولى لیاقت و کاردانى و تلاش و کوشش آنها را به مقامات بالا رساند.  ⁉️در اینجا این سؤال پیش مى آید که ما در روایات اسلامى درباره فضیلت سادات و فرزندان پیامبر مطالب زیادى داریم و در نامه مالک اشتر، على(علیه السلام) به او توصیه مى کند که فرماندهان لشکرش را از خانواده هاى اصیل برگزیند (ثُمَّ الْصِقْ بِذَوِى الاْحْسابِ ...) و در دستورات مربوط به انتخاب همسر نیز آمده است که همسران خود را از خانواده هاى اصیل برگزینید و اینها نشان مى دهد که نسب و اصالت خانوادگى نیز مؤثر است. 💢پاسخ این سؤال با توجه به یک نکته روشن مى شود و آن این که منظور امام از نسب، نسب هاى تشریفاتى دنیوى است که فلان کس شاهزاده است یا پدرانش از مالکان بزرگ و ثروتمندان معروف شهر بوده اند; و اما نسب هاى معنوى که بر اساس ارزش هاى والاى اخلاقى و انسانى بنا شده به یقین مؤثر و در عین حال باز هم اصالت با عمل است و این گونه نسب ها نیز در درجات بعد قرار دارد. ✴️ به همین دلیل افرادى از خانواده هاى اصیل بوده اند، همچون فرزند نوح و جعفر کذاب که بر اثر سوء عمل به اشقیا پیوستند و برعکس افرادى از خانواده هاى فاسد بودند که بر اثر حسن عمل در صف سعدا جاى گرفتند. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌دوران ابتذال و بی‌حجابی در جامعۀ بشری گذشته لذا: 🔻نه کسانی که نگران حجابند، شلوغش کنند 🔻نه کسانی که خیلی طرفدار بی‌حجابی‌اند، فکر کنند می‌توانند شلوغش کنند ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
⚜️⚜️ وَ قَالَ (علیه السلام): مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ، إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ. 🟡روش يارى كردن مردم (اخلاق اجتماعى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: از كفّاره گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن، و آرام كردن مصيبت ديدگان است. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 24 🔰* 👌🔆کفّاره گناهان بزرگ 📜امام(عليه السلام) در اين سخن نورانى اش اشاره به بعضى از کفارات گناهان بزرگ مى کند; کفاره اى که مى تواند آن گناه را جبران نمايد. مى فرمايد:🔻 «از جمله کفاره هاى گناهان بزرگ، به فرياد بيچاره و مظلوم رسيدن و تسلّى دادن به افراد غمگين است»; 🔶 «ملهوف» معناى وسيعى دارد که هر فرد مظلوم و بيچاره اى را شامل مى شود; 💢خواه بيمار باشد يا گرفتار طلبکار و يا فقير نادار و يا زندانى بى گناه. ✴️کسى که به کمک اين گونه افراد بشتابد مى تواند عفو الهى را در برابر گناهانى که انجام داده به خود متوجه سازد❗️ ❇️«مکروب» به هر شخص غمگين گفته مى شود; 🔶خواه غم او در مصيبت عزيزش باشد يا غم بيمارى🤕 يا فقر يا شکست در امر تجارت و يا هر غم ديگر. 🌟 «تنفيس» همان زدودن غم است. در جايى که ممکن است عامل غم برطرف شود زدودنش از اين طريق خواهد بود; ✴️مانند زدودن فقر از طريق💸 کمک مالى و آنجا که نمى توان عامل آن را برطرف کرد مى توان از طريق تسلى دادن، غم و اندوه را سبک نمود مانند کسى که عزيزش را از دست داده 💢در يک جمله کمک هاى مردمى در اسلام به هر شکل و به هر صورت اهميت فوق العاده اى دارد;هم موجب برکت در زندگى و هم سبب برطرف شدن بلاها و هم کفاره گناهان است. ✴️ از جمله کفارات گناهان بزرگ کمک به مظلوم و از برترين فضايل اخلاقى برطرف ساختن غم اندوه و پذيرايى از مهمانان و از افضل فضايل، نيکى کردن و نشر کارهاى پسنديده است». 🌟کفاره ـ چنان که از نامش پيداست ـ چيزى است که امر ديگرى را مى پوشاند. 🔰در روايات اسلامى امور زيادى به عنوان کفاره گناه ذکر شده است; ✳️از جمله: فقر ، بيمارى، ترس از حاکم ظالم ، خسارات مالى ، غم و اندوه ، ترس و وحشت ، سجده هاى طولانى، انجام حج و عمره،زيارت قبور معصومان(عليهم السلام) مخصوصاً زيارت امام حسين(عليه السلام) و صلوات بر محمد و آل محمد. 🔰اين سخن را با کلامى از امام على بن موسى الرضا(عليهما السلام) پايان مى دهيم که مى فرمايد: ✴️کسى که توانايى ندارد کفاره اى براى گناهان خود فراهم سازد فراوان بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد که گناهان را نابود مى کند» ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♥️ چہ سپیده دمان دلربایے است وقتے آفتاب یادت بر آستان دلم مےتابد و گوشہ گوشہ ے دلم پر از شڪوفہ هاے معطر محبتت مےشود... انگار پر از امید مےشود،پر از پرواز، پر از لبخند، پر از آرامش و زندگے... من با تو بهارے ام من با تو زنده ام 🌤
⚜️⚜️ وَ قَالَ (علیه السلام): يَا ابْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ، فَاحْذَرْهُ. 🟡ترس از خدا در فزونى نعمت ها (اخلاقى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: اى فرزند آدم زمانى كه خدا را مى بينى كه انواع نعمت ها را به تو مى رساند تو در حالى كه معصيت كارى، بترس. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 25 🔰* 👌🔆از مهلت الهى بترس🥺 📜امام(عليه السلام) در اين سخن حکمت آميزش به گنهکاران مغرور هشدار مى دهد و مى فرمايد: 🔻«اى فرزند آدم! هنگامى که مى بينى پروردگارت نعمت هايش را پى در پى بر تو مى فرستد در حالى که تو معصيت او را مى کنى از او بترس (مبادا مجازات سنگينش در انتظار تو باشد)»; 📍گنهکاران سه دسته اند: گروهى آلودگى کمى دارند و يا اعمال نيک بسيار توأم با صفاى دل 🕋خداوند اين گروه♻️ را در همين جهان گرفتار مجازات هايى مى کند تا پاک شوند و پاک از جهان بروند. 🕋گروه♻️ ديگرى گناهان سنگين تر و مجازات بيشترى دارند که خداوند به آنها فرمان توبه داده و اگر توبه نکنند در آخرت گرفتارند. 🕋گروه♻️ سومى هستند که طغيان و سرکشى را به حد اعلى رسانده اند خداوند آنها را در همين دنيا گرفتار عذاب استدراج مى کند. 🔺 منظور از عذاب استدراجى اين است که لطف و رحمت خود را از آنها مى گيرد و توفيق را از آنها سلب مى کند، ميدان را براى آنها باز مى گذارد، بلکه هر روز نعمت بيشترى به آنها مى دهد تا پشت آنها از بار گناه سنگين گردد. 🚫 ناگهان مجازات سنگين و دردناکى به سراغشان مى آيد و آنها را در هم مى کوبد و به يقين مجازات در اين حالت که در ناز و نعمت به سر مى برند بسيار دردناک تر است 🔰قرآن مجيد بارها به عذاب استدراجى اشاره مى فرمايد; درباره گروهى از امت هاى پيشين مى گويد: 🔶 ما آنها را گرفتار رنج و ناراحتى ساختيم شايد بيدار شوند و تسليم گردند... . 💎هنگامى که آنچه را به آنها تذکر داده شده بود به فراموشى سپردند درهاى همه چيز (از نعمت ها) را به روى آنها گشوديم تا (کاملاً) خوشحال شدند (و به آن دل بستند) ناگهان آنها را گرفتيم (و سخت مجازات کرديم) و در اين هنگام همگى مأيوس شدند». 🔰 در سوره اعراف آيه 182 و 183 نيز مى خوانيم: 📜و آنها که آيات ما را تکذيب کردند به تدريج از جايى که نمى دانند گرفتار مجازاتشان خواهيم کرد و به آنها مهلت مى دهيم(تا مجازاتشان دردناک تر باشد) زيرا تدبير من قوى (و حساب شده) است».❗️ 🔰در کتاب شريف کافى از امام صادق(عليه السلام) چنين نقل شده:⤵️ 🕋هنگامى که خداوند نيکى بندگى را بخواهد، به هنگامى که گناهى انجام مى دهد او را گوشمالى مى دهد تا به ياد توبه بيفتد و هنگامى که بدى براى بنده اى (بر اثر اعمالش بخواهد) هنگامى که گناهى مى کند نعمتى به او مى بخشد تا استغفار را فراموش کند و به کار خود ادامه دهد 💠اين همان چيزى است که خداوند متعال مى فرمايد: ما آنها را تدريجا از آنجا که نمى دانند (به سوى عذاب) مى بريم با بخشيدن نعمت به هنگام گناه». ⁉️در اينجا اين سؤال پيش مى آيد که کار خداوند هدايت و بيدار ساختن است نه غافل کردن و گرفتار نمودن.⤵️ ✅در پاسخ به اين سؤال بايد به اين نکته توجه داشت که توفيقات الهى بر اثر لياقت هاست; گاه افرادى چنان مست و مغرور و سرکش مى شوند که هر گونه شايستگى هدايت را از دست مى دهند و در واقع اعمال آنهاست که آنها را آن قدر از خدا دور کرده که حتى لياقت هشدار ندارند، بلکه به عکس مستحق مجازات هاى سنگين اند. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
⚜️⚜️  وَ قَالَ (علیه السلام): مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ. 🟡رفتار شناسى (و نقش روحيّات در تن آدمى) (علمى، اخلاقى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: كسى چيزى را در دل پنهان نكرد جز آن كه در لغزش هاى زبان و رنگ رخسارش، آشكار خواهد گشت. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 26 🔰* 👌🔆 براى هميشه پنهان نمى ماند 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه اش به يکى از اصول مهم روان شناسى اشاره کرده مى فرمايد: 🔹 «هيچ کس چيزى را در دل پنهان نمى کند مگر اين که در سخنان بى انديشه اى که از او صادر مى شود و در صفحه صورتش، آشکار مى گردد»; ✴️اين نکته مسلم است که اعمال انسان بازتاب نيات، خواسته ها و سجاياى اوست که به صورت طبيعى ظاهر مى گردد. 💢 بخشى از آن اختيارى است مثل اين که به هنگام ترسيدن از چيزى تصميم به فرار مى گيرد 💢و بخش ديگرى غير اختيارى است که مثلا در پريدن رنگ از صورت او احساس مى شود يا به هنگام غضب صورتش بى اختيار برافروخته مى گردد و گاه اندامش مى لرزد و نيز عکس العمل هايى در افعال و اعمال خود ظاهر مى سازد. 💢اما گاه مى شود انسان چيزى در درون دارد که نمى خواهد آن را آشکار کند در اين صورت سعى مى کند دوگانگى در ميان سخن و کردار خود با آنچه در درون دارد ايجاد کند 🔀 اين دوگانگى در آنجا که انسان هشيار و مراقب باشد ممکن است ظاهر نشود، اما به هنگام غفلت و عدم توجه، آنچه در درون است خود را در عمل يا سخن هاى نينديشيده ظاهر مى کند. 🔶 به علاوه پنهان کردن بخش غير اختيارى مانند آثارى که در چهره انسان نمايان مى شود کار آسانى نيست 📜در قرآن مجيد درباره منافقان مى خوانيم: ⁉️ آيا کسانى که در دل هايشان بيمارى (نفاق) است گمان کردند خداوند کينه هايشان را آشکار نمى سازد ✳️و اگر ما بخواهيم آنها را به تو نشان مى دهيم تا آنان را با قيافه هايشان بشناسى، هرچند مى توانى آنها را از طرز سخنانشان شناسايى کنى و خداوند اعمال شما را مى داند». 🔔نيکوکاران و مؤمنان راستين را هم مى توان از اين طريق شناسايى کرد، لذا قرآن درباره ياران صديق پيامبر مى فرمايد⤵️ : 📜سيماهُمْ فِى وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ❇️ اين اثر سجده لازم نيست که حتما به صورت پينه هاى پيشانى باشد، بلکه نورانيت درون سبب نورانيت برون می شود 💢 اين اصل کلى نه تنها در کلمات حکما و انديشمندان و روان شناسان آمده، بلکه در اشعار شعرا نيز بازتاب گسترده اى دارد. بسيارى از اديبان عرب و عجم در اين زمينه اشعارى سروده اند. 🚥ما در اين شهر غريبيم و در اين ملک فقير به کمند تو گرفتار و به دام تو اسير 👌گر بگويم که مرا حال پريشانى نيست رنگ رخساره نشان مى دهد از سرّ ضمير ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
هدایت شده از  تبلیغات پر بازده هادی
🔴⁉️ علامه تهرانی میگفت این داستان را از زبان سیدعبدالکریم کشمیری شنیدیم: ایشان می‌فرمود در یه بود که اگر اسم شخص و مادرش رو بهش میگفتیم، میگفت زنده‌س یا مرده و کجا دفنه،ازش چندنفر رو پرسیدیم کاملا درست جواب داد. آیت الله کشمیری گفت ازش درباره علیه السلام پرسیدم. گفتم فرزند نرجس،دیدیم مرتاض بعدچند لحظه شدیدی گرفت، و با و گفت.......😱😱😱 ♨️بقیه در کانال زیر بخوانید🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
⚜️⚜️  وَ قَالَ (علیه السلام): إمْشِ بِدَائِكَ، مَا مَشَى بِك. 🟡روش درمان دردها (بهداشتى، درمانى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 27 🔰* 👌🔆مدارا کردن با بیماری🤒 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حکمت آميز خود به يک اصل مهم بهداشتى و درمانى اشاره مى کند مى فرمايد:🔻 «با بيمارى ات بساز مادامى که با تو همراهى مى کند» ✅اشاره به اين که تا زمانى که بيمارى فشار شديد نياورده بگذار بدنت بدون نياز طبيبان و دارو آن را دفع کند 💠اين مسئله شايد در آن روز که امام اين را مى فرمود روشن نبود; اما امروز روشن است که بدن خود داراى نيروى دفاعى است ✴️و هرگاه بيمارى با استفاده از قدرت دفاعى بدن از بين برود هم زيان هاى دارو و درمان را ندارد و هم بدن را تقويت کرده و براى آينده بيمه مى کند. 💎 البته هرگاه نيروى دفاعى بدن عاجز بماند بايد با استفاده از طبيب و دارو به کمک او شتافت تا بيمارى را دفع کند. 📌اضافه بر اين بسيارى از بيمارى ها دورانى دارد که با پايان دورانش خود به خود دفع مى شود ✴️از اين گذشته انسان وقتى در مقابل بيمارى تسليم مى شود و با مختصر ناراحتى در بستر مى خوابد به خودش تلقين بيمارى مى کند، تلقين خود اثر تخريبى دارد.. 🔀به عکس اگر برخيزد و کار روزانه خود را ادامه دهد عملا تلقين سلامت کرده و در روح او بسيار مؤثر است. ✴️اين نکته امروز بر همه روشن است که هر دارو هرچند اثر درمانى داشته باشد، زيانى نيز با خود همراه دارد 🔰در حديثى از امام کاظم(عليه السلام) نقل شده است که فرمود: 💉 هيچ دارويى نيست مگر اين که دردى را تحريک مى کند و هيچ چيز در بدن سودمندتر از امساک جز نسبت به چيزى که به آن نياز دارد نيست» 🔰در حديث ديگرى از همان امام(عليه السلام){امام کاظم} مى خوانيم: از معالجه طبيبان پرهيز کنيد تا زمانى که بيمارى به شما فشار نياورده است». 🔰 اين سخن به بيان ديگرى نيز از امير مؤمنان(عليه السلام) نقل شده است که مى فرمايد: «لاَ تَضْطَجِعْ مَا اسْتَطَعْتَ الْقِيَامَ مَعَ الْعِلَّةِ; تا زمانى که مى توانى با داشتن بيمارى سرپا باشى در بستر نخواب» ♻️تکرار مى کنيم: مفهوم اين سخنان اين نيست که انسان با طبيب و دارو خود را معالجه نکند بلکه مفهومش آن است که در مراجعه به طبيب و استفاده از داروها ـ که معمولاً آثار زيان بارى دارد ـ عجله ننمايد. ✅ انسان بايد در برابر حوادث و مشکلات و بيمارى ها خويشتن دار باشد و تا مى تواند با مشکلات بسازد و زبان به شکايت نگشايد که با روح رضا و تسليم سازگار نيست. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
⚜️⚜️  وَ قَالَ (علیه السلام): أَفْضَلُ الزُّهْدِ، إِخْفَاءُ الزُّهْدِ. 🟡برترين پارسايى (اخلاقى، معنوى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: برترين زهد، پنهان داشتن زهد است. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 28 🔰* 👌🔆برترين زهد 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه و گهربارش مى فرمايد: 💫«برترين نوع پارسايى مخفى داشتن پارسايى است». 🔺اين سخن اشاره به برنامه اى است که زاهدان ريايى در آن عصر و اين عصر براى جلب قلوب مردم انتخاب مى کردند 🔺لباس هاى ساده و مندرس و گاه از کرباس و خانه اى محقر و طعامى 🍳بسيار ساده براى خود برمى گزيدند تا مردم به آنها اقبال کنند ❎و گاه آنها را مستجاب الدعوه پندارند و از اين طريق مقامى در اجتماع پيدا کنند و يا اموالى💰 را پنهانى گرد مى آوردند. ✅ بسيار مى شد که زندگانى درونى و بيرونى آنها با هم بسيار متفاوت بود وبا توجه به اين که رياکارى نوعى شرک و خودپرستى است ❌ آنها گرچه ظاهرا زاهد ولى در باطن مشرک بودند و گاه سرچشمه خطراتى براى جامعه مى شدند. ✳️زاهد واقعى آن کس نيست که به سراغ دنيا رفته، ولى چون آن را به چنگ نياورده ناچار لباس زهد به خود پوشيده است. 💠زاهد واقعى کسى است که دنيا به سراغش آمده و او آن را نپذيرفته و زندگى زاهدانه را بر نعيم دنيا ترجیح داده است. 💢 بعضى از آنها کسانى هستند که ناتوانى اشان آنها را از رسيدن به جاه و مقام بازداشته و دستشان از همه جا کوتاه شده آنگاه خود را به زيور قناعت آراسته و به لباس زاهدان زينت بخشيده اند در حالى که در هيچ زمان نه در شب🌗 و نه در روز 🌝در سلک زاهدان راستين نبوده اند». ⭕️بسيارى از بنيان گذاران مذاهب باطله نيز در سلک همين زاهدان ريايى بودند. ✅به تعبيرى ديگر: زاهد کسى است که وابسته به دنيا و اسير آن نباشد نه آن کس که دستش از همه چيزتهى است . 📜 همان گونه که امير مؤمنان على(عليه السلام) در تفسير زهد از آيه شريفه (لِکَيْلا تَأْسَوْا عَلى مَا فَاتَکُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ) استفاده کرده است ✳️ و مى فرمايد: «تمام زهد در دو جمله از قرآن آمده است، خداوند سبحان مى فرمايد: بر گذشته تأسف نخوريد و نسبت به آنچه به شما داده است دلبند و شاد نباشيد». _◀️امام(عليه السلام) در روايت ديگرى که در غررالحکم آمده تعبير جالب ديگرى دارد و مى فرمايد:_ 🔔🚥زهد و پارسايى کمياب ترين چيزها و ارزشمندترين آنهاست همگان آن را مى ستايند ولى اکثر مردم به آن عمل نمى کنند» ✳️درباره اهميت زهد و پارسايى و مراتب و درجات آن بحث مشروحى ذيل خطبه 81 از همين کتاب آمده است._ 🌟اين سخن را با ذکر دو نکته پايان مى دهيم: 1⃣نخست اين که اگر سؤال شود چگونه مى توان زاهد بود و زهد را پنهان کرد⁉️ ✔️ در پاسخ مى گوييم: شخص زاهد بايد در مجامع مانند ديگران رفتار کند; مثلاً اگر سر سفره اى است که غذاهاى مختلف در آن است مقدارى از هر کدام تناول کند ⭕️ نه اين که همه غذاها را کنار بزند مثلا به نان و پنيرى قناعت نمايد و از نظر لباس، لباس ساده معمولى بپوشد نه لباس غير متعارف زاهدانه و به اين ترتيب مى تواند در باطن زاهد باشد و در ظاهر فردى معمولى. 2⃣نکته ديگر اين که هر گاه زاهد به زهدش افتخار کند و آن را اظهار نمايد در واقع زاهد نيست، چرا که دلبستگى به زهد و افتخار به آن و جلب نظر مردم از اين طريق خود عين رغبت در دنيا و بر ضد زهد است. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
🌺🍃 💞 (ص): 🍃والاترین قتل، کشته شدن شهیدان است.🍁 📚نهج الفصاحه🍀 💕 (ع): 🍃همانا مرگ به سرعت در جستجوی شماست، آنها که در نبرد مقاومت دارند، و آنها که فرار می کنند، هیچ کدام را از چنگال مرگ رهایی نیست و همانا گرامی ترین مرگ ها کشته شدن در راه خداست.🌾 📚نهج البلاغه، خطبه ۱۲۳🌿 ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 دوش در وقت سحر شمع دل افروخته ام نرگس مست تو را دیده ام و سوخته ام به تمنای وصال تو ز سر تا به قدم چشم گردیده به راه قدمت دوخته ام 🌷
⚜️⚜️  وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا كُنْتَ فِي إِدْبَارٍ وَ الْمَوْتُ فِي إِقْبَالٍ، فَمَا أَسْرَعَ الْمُلْتَقَى. 🟡ضرورت ياد مرگ (اخلاقى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: هنگامى كه تو زندگى را پشت سر مى گذارى و مرگ به تو روى مى آورد، پس ديدار با مرگ چه زود خواهد بود. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄