*🔰شرح و تفسیر حکمت 24 🔰*
👌🔆کفّاره گناهان بزرگ
📜امام(عليه السلام) در اين سخن نورانى اش اشاره به بعضى از کفارات گناهان بزرگ مى کند; کفاره اى که مى تواند آن گناه را جبران نمايد.
مى فرمايد:🔻 «از جمله کفاره هاى گناهان بزرگ، به فرياد بيچاره و مظلوم رسيدن و تسلّى دادن به افراد غمگين است»;
🔶 «ملهوف» معناى وسيعى دارد که هر فرد مظلوم و بيچاره اى را شامل مى شود;
💢خواه بيمار باشد يا گرفتار طلبکار و يا فقير نادار و يا زندانى بى گناه.
✴️کسى که به کمک اين گونه افراد بشتابد مى تواند عفو الهى را در برابر گناهانى که انجام داده به خود متوجه سازد❗️
❇️«مکروب» به هر شخص غمگين گفته مى شود;
🔶خواه غم او در مصيبت عزيزش باشد يا غم بيمارى🤕 يا فقر يا شکست در امر تجارت و يا هر غم ديگر.
🌟 «تنفيس» همان زدودن غم است. در جايى که ممکن است عامل غم برطرف شود زدودنش از اين طريق خواهد بود;
✴️مانند زدودن فقر از طريق💸 کمک مالى و آنجا که نمى توان عامل آن را برطرف کرد
مى توان از طريق تسلى دادن، غم و اندوه را سبک نمود مانند کسى که عزيزش را از دست داده
💢در يک جمله کمک هاى مردمى در اسلام به هر شکل و به هر صورت اهميت فوق العاده اى دارد;هم موجب برکت در زندگى و هم سبب برطرف شدن بلاها و هم کفاره گناهان است.
✴️ از جمله کفارات گناهان بزرگ کمک به مظلوم و از برترين فضايل اخلاقى برطرف ساختن غم اندوه و پذيرايى از مهمانان و از افضل فضايل، نيکى کردن و نشر کارهاى پسنديده است».
🌟کفاره ـ چنان که از نامش پيداست ـ چيزى است که امر ديگرى را مى پوشاند.
🔰در روايات اسلامى امور زيادى به عنوان کفاره گناه ذکر شده است;
✳️از جمله: فقر ، بيمارى، ترس از حاکم ظالم ، خسارات مالى ، غم و اندوه ، ترس و وحشت ، سجده هاى طولانى، انجام حج و عمره،زيارت قبور معصومان(عليهم السلام) مخصوصاً زيارت امام حسين(عليه السلام) و صلوات بر محمد و آل محمد.
🔰اين سخن را با کلامى از امام على بن موسى الرضا(عليهما السلام) پايان مى دهيم که مى فرمايد:
✴️کسى که توانايى ندارد کفاره اى براى گناهان خود فراهم سازد فراوان بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد که گناهان را نابود مى کند»
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
#سلام_امـام_زمـانم♥️
چہ سپیده دمان دلربایے است
وقتے آفتاب یادت بر آستان دلم مےتابد
و گوشہ گوشہ ے دلم پر از شڪوفہ هاے
معطر محبتت مےشود...
انگار پر از امید مےشود،پر از پرواز،
پر از لبخند، پر از آرامش و زندگے...
من با تو بهارے ام من با تو زنده ام
#اللهم_عجل_لوليڪ_الفرج🌤
⚜️#حکمت_25_نهج_البلاغه⚜️
وَ قَالَ (علیه السلام): يَا ابْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ، فَاحْذَرْهُ.
🟡ترس از خدا در فزونى نعمت ها (اخلاقى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: اى فرزند آدم زمانى كه خدا را مى بينى كه انواع نعمت ها را به تو مى رساند تو در حالى كه معصيت كارى، بترس.
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 25 🔰*
👌🔆از مهلت الهى بترس🥺
📜امام(عليه السلام) در اين سخن حکمت آميزش به گنهکاران مغرور هشدار مى دهد و مى فرمايد: 🔻«اى فرزند آدم! هنگامى که مى بينى پروردگارت نعمت هايش را پى در پى بر تو مى فرستد در حالى که تو معصيت او را مى کنى از او بترس (مبادا مجازات سنگينش در انتظار تو باشد)»;
📍گنهکاران سه دسته اند: گروهى آلودگى کمى دارند و يا اعمال نيک بسيار توأم با صفاى دل
🕋خداوند اين گروه♻️ را در همين جهان گرفتار مجازات هايى مى کند تا پاک شوند و پاک از جهان بروند.
🕋گروه♻️ ديگرى گناهان سنگين تر و مجازات بيشترى دارند که خداوند به آنها فرمان توبه داده و اگر توبه نکنند در آخرت گرفتارند.
🕋گروه♻️ سومى هستند که طغيان و سرکشى را به حد اعلى رسانده اند خداوند آنها را در همين دنيا گرفتار عذاب استدراج مى کند.
🔺 منظور از عذاب استدراجى اين است که لطف و رحمت خود را از آنها مى گيرد و توفيق را از آنها سلب مى کند، ميدان را براى آنها باز مى گذارد، بلکه هر روز نعمت بيشترى به آنها مى دهد تا پشت آنها از بار گناه سنگين گردد.
🚫 ناگهان مجازات سنگين و دردناکى به سراغشان مى آيد و آنها را در هم مى کوبد و به يقين مجازات در اين حالت که در ناز و نعمت به سر مى برند بسيار دردناک تر است
🔰قرآن مجيد بارها به عذاب استدراجى اشاره مى فرمايد; درباره گروهى از امت هاى پيشين مى گويد:
🔶 ما آنها را گرفتار رنج و ناراحتى ساختيم شايد بيدار شوند و تسليم گردند... .
💎هنگامى که آنچه را به آنها تذکر داده شده بود به فراموشى سپردند درهاى همه چيز (از نعمت ها) را به روى آنها گشوديم تا (کاملاً) خوشحال شدند (و به آن دل بستند) ناگهان آنها را گرفتيم (و سخت مجازات کرديم) و در اين هنگام همگى مأيوس شدند».
🔰 در سوره اعراف آيه 182 و 183 نيز مى خوانيم:
📜و آنها که آيات ما را تکذيب کردند به تدريج از جايى که نمى دانند گرفتار مجازاتشان خواهيم کرد و به آنها مهلت مى دهيم(تا مجازاتشان دردناک تر باشد) زيرا تدبير من قوى (و حساب شده) است».❗️
🔰در کتاب شريف کافى از امام صادق(عليه السلام) چنين نقل شده:⤵️
🕋هنگامى که خداوند نيکى بندگى را بخواهد، به هنگامى که گناهى انجام مى دهد او را گوشمالى مى دهد تا به ياد توبه بيفتد و هنگامى که بدى براى بنده اى (بر اثر اعمالش بخواهد) هنگامى که گناهى مى کند نعمتى به او مى بخشد تا استغفار را فراموش کند و به کار خود ادامه دهد
💠اين همان چيزى است که خداوند متعال مى فرمايد:
ما آنها را تدريجا از آنجا که نمى دانند (به سوى عذاب) مى بريم با بخشيدن نعمت به هنگام گناه».
⁉️در اينجا اين سؤال پيش مى آيد که کار خداوند هدايت و بيدار ساختن است نه غافل کردن و گرفتار نمودن.⤵️
✅در پاسخ به اين سؤال بايد به اين نکته توجه داشت که توفيقات الهى بر اثر لياقت هاست; گاه افرادى چنان مست و مغرور و سرکش مى شوند که هر گونه شايستگى هدايت را از دست مى دهند
و در واقع اعمال آنهاست که آنها را آن قدر از خدا دور کرده که حتى لياقت هشدار ندارند، بلکه به عکس مستحق مجازات هاى سنگين اند.
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
⚜️#حکمت_26_نهج_البلاغه⚜️
وَ قَالَ (علیه السلام): مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ.
🟡رفتار شناسى (و نقش روحيّات در تن آدمى) (علمى، اخلاقى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: كسى چيزى را در دل پنهان نكرد جز آن كه در لغزش هاى زبان و رنگ رخسارش، آشكار خواهد گشت.
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 26 🔰*
👌🔆 براى هميشه پنهان نمى ماند
📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه اش به يکى از اصول مهم روان شناسى اشاره کرده مى فرمايد:
🔹 «هيچ کس چيزى را در دل پنهان نمى کند مگر اين که در سخنان بى انديشه اى که از او صادر مى شود و در صفحه صورتش، آشکار مى گردد»;
✴️اين نکته مسلم است که اعمال انسان بازتاب نيات، خواسته ها و سجاياى اوست که به صورت طبيعى ظاهر مى گردد.
💢 بخشى از آن اختيارى است مثل اين که به هنگام ترسيدن از چيزى تصميم به فرار مى گيرد
💢و بخش ديگرى غير اختيارى است که مثلا در پريدن رنگ از صورت او احساس مى شود يا به هنگام غضب صورتش بى اختيار برافروخته مى گردد و گاه اندامش مى لرزد و نيز عکس العمل هايى در افعال و اعمال خود ظاهر مى سازد.
💢اما گاه مى شود انسان چيزى در درون دارد که نمى خواهد آن را آشکار کند در اين صورت سعى مى کند دوگانگى در ميان سخن و کردار خود با آنچه در درون دارد ايجاد کند
🔀 اين دوگانگى در آنجا که انسان هشيار و مراقب باشد ممکن است ظاهر نشود، اما به هنگام غفلت و عدم توجه، آنچه در درون است خود را در عمل يا سخن هاى نينديشيده ظاهر مى کند.
🔶 به علاوه پنهان کردن بخش غير اختيارى مانند آثارى که در چهره انسان نمايان مى شود کار آسانى نيست
📜در قرآن مجيد درباره منافقان مى خوانيم:
⁉️ آيا کسانى که در دل هايشان بيمارى (نفاق) است گمان کردند خداوند کينه هايشان را آشکار نمى سازد
✳️و اگر ما بخواهيم آنها را به تو نشان مى دهيم تا آنان را با قيافه هايشان بشناسى، هرچند مى توانى آنها را از طرز سخنانشان شناسايى کنى و خداوند اعمال شما را مى داند».
🔔نيکوکاران و مؤمنان راستين را هم مى توان از اين طريق شناسايى کرد، لذا قرآن درباره ياران صديق پيامبر مى فرمايد⤵️ :
📜سيماهُمْ فِى وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ
❇️ اين اثر سجده لازم نيست که حتما به صورت پينه هاى پيشانى باشد، بلکه نورانيت درون سبب نورانيت برون می شود
💢 اين اصل کلى نه تنها در کلمات حکما و انديشمندان و روان شناسان آمده، بلکه در اشعار شعرا نيز بازتاب گسترده اى دارد. بسيارى از اديبان عرب و عجم در اين زمينه اشعارى سروده اند.
🚥ما در اين شهر غريبيم و در اين ملک فقير به کمند تو گرفتار و به دام تو اسير
👌گر بگويم که مرا حال پريشانى نيست رنگ رخساره نشان مى دهد از سرّ ضمير
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
هدایت شده از تبلیغات پر بازده هادی
🔴#امام_زمان_زنده_است⁉️
علامه تهرانی میگفت این داستان را از زبان سیدعبدالکریم کشمیری شنیدیم:
ایشان میفرمود در #هند یه #مرتاضی بود که اگر اسم شخص و مادرش رو بهش میگفتیم، میگفت زندهس یا مرده و کجا دفنه،ازش چندنفر رو پرسیدیم کاملا درست جواب داد.
آیت الله کشمیری گفت ازش درباره #امام_زمان علیه السلام پرسیدم. گفتم #محمد فرزند نرجس،دیدیم مرتاض بعدچند لحظه #لرزش شدیدی گرفت، و با #بهت و #حیرت گفت.......😱😱😱
♨️بقیه در کانال زیر بخوانید🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
⚜️#حکمت_27_نهج_البلاغه⚜️
وَ قَالَ (علیه السلام): إمْشِ بِدَائِكَ، مَا مَشَى بِك.
🟡روش درمان دردها (بهداشتى، درمانى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است.
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 27 🔰*
👌🔆مدارا کردن با بیماری🤒
📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حکمت آميز خود به يک اصل مهم بهداشتى و درمانى اشاره مى کند مى فرمايد:🔻 «با بيمارى ات بساز مادامى که با تو همراهى مى کند»
✅اشاره به اين که تا زمانى که بيمارى فشار شديد نياورده بگذار بدنت بدون نياز طبيبان و دارو آن را دفع کند
💠اين مسئله شايد در آن روز که امام اين را مى فرمود روشن نبود; اما امروز روشن است که بدن خود داراى نيروى دفاعى است
✴️و هرگاه بيمارى با استفاده از قدرت دفاعى بدن از بين برود هم زيان هاى دارو و درمان را ندارد و هم بدن را تقويت کرده و براى آينده بيمه مى کند.
💎 البته هرگاه نيروى دفاعى بدن عاجز بماند بايد با استفاده از طبيب و دارو به کمک او شتافت تا بيمارى را دفع کند.
📌اضافه بر اين بسيارى از بيمارى ها دورانى دارد که با پايان دورانش خود به خود دفع مى شود
✴️از اين گذشته انسان وقتى در مقابل بيمارى تسليم مى شود و با مختصر ناراحتى در بستر مى خوابد به خودش تلقين بيمارى مى کند، تلقين خود اثر تخريبى دارد..
🔀به عکس اگر برخيزد و کار روزانه خود را ادامه دهد عملا تلقين سلامت کرده و در روح او بسيار مؤثر است.
✴️اين نکته امروز بر همه روشن است که هر دارو هرچند اثر درمانى داشته باشد، زيانى نيز با خود همراه دارد
🔰در حديثى از امام کاظم(عليه السلام) نقل شده است که فرمود:
💉 هيچ دارويى نيست مگر اين که دردى را تحريک مى کند و هيچ چيز در بدن سودمندتر از امساک جز نسبت به چيزى که به آن نياز دارد نيست»
🔰در حديث ديگرى از همان امام(عليه السلام){امام کاظم} مى خوانيم: از معالجه طبيبان پرهيز کنيد تا زمانى که بيمارى به شما فشار نياورده است».
🔰 اين سخن به بيان ديگرى نيز از امير مؤمنان(عليه السلام) نقل شده است که مى فرمايد: «لاَ تَضْطَجِعْ مَا اسْتَطَعْتَ الْقِيَامَ مَعَ الْعِلَّةِ; تا زمانى که مى توانى با داشتن بيمارى سرپا باشى در بستر نخواب»
♻️تکرار مى کنيم: مفهوم اين سخنان اين نيست که انسان با طبيب و دارو خود را معالجه نکند بلکه مفهومش آن است که در مراجعه به طبيب و استفاده از داروها ـ که معمولاً آثار زيان بارى دارد ـ عجله ننمايد.
✅ انسان بايد در برابر حوادث و مشکلات و بيمارى ها خويشتن دار باشد و تا مى تواند با مشکلات بسازد و زبان به شکايت نگشايد که با روح رضا و تسليم سازگار نيست.
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
⚜️#حکمت_28_نهج_البلاغه⚜️
وَ قَالَ (علیه السلام): أَفْضَلُ الزُّهْدِ، إِخْفَاءُ الزُّهْدِ.
🟡برترين پارسايى (اخلاقى، معنوى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: برترين زهد، پنهان داشتن زهد است.
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 28 🔰*
👌🔆برترين زهد
📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه و گهربارش مى فرمايد:
💫«برترين نوع پارسايى مخفى داشتن پارسايى است».
🔺اين سخن اشاره به برنامه اى است که زاهدان ريايى در آن عصر و اين عصر براى جلب قلوب مردم انتخاب مى کردند
🔺لباس هاى ساده و مندرس و گاه از کرباس و خانه اى محقر و طعامى 🍳بسيار ساده براى خود برمى گزيدند تا مردم به آنها اقبال کنند
❎و گاه آنها را مستجاب الدعوه پندارند و از اين طريق مقامى در اجتماع پيدا کنند و يا اموالى💰 را پنهانى گرد مى آوردند.
✅ بسيار مى شد که زندگانى درونى و بيرونى آنها با هم بسيار متفاوت بود وبا توجه به اين که رياکارى نوعى شرک و خودپرستى است
❌ آنها گرچه ظاهرا زاهد ولى در باطن مشرک بودند و گاه سرچشمه خطراتى براى جامعه مى شدند.
✳️زاهد واقعى آن کس نيست که به سراغ دنيا رفته، ولى چون آن را به چنگ نياورده ناچار لباس زهد به خود پوشيده است.
💠زاهد واقعى کسى است که دنيا به سراغش آمده و او آن را نپذيرفته و زندگى زاهدانه را بر نعيم دنيا ترجیح داده است.
💢 بعضى از آنها کسانى هستند که ناتوانى اشان آنها را از رسيدن به جاه و مقام بازداشته و دستشان از همه جا کوتاه شده آنگاه خود را به زيور قناعت آراسته و به لباس زاهدان زينت بخشيده اند در حالى که در هيچ زمان نه در شب🌗 و نه در روز 🌝در سلک زاهدان راستين نبوده اند».
⭕️بسيارى از بنيان گذاران مذاهب باطله نيز در سلک همين زاهدان ريايى بودند.
✅به تعبيرى ديگر: زاهد کسى است که وابسته به دنيا و اسير آن نباشد نه آن کس که دستش از همه چيزتهى است .
📜 همان گونه که امير مؤمنان على(عليه السلام) در تفسير زهد از آيه شريفه (لِکَيْلا تَأْسَوْا عَلى مَا فَاتَکُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ) استفاده کرده است
✳️ و مى فرمايد: «تمام زهد در دو جمله از قرآن آمده است، خداوند سبحان مى فرمايد: بر گذشته تأسف نخوريد و نسبت به آنچه به شما داده است دلبند و شاد نباشيد».
_◀️امام(عليه السلام) در روايت ديگرى که در غررالحکم آمده تعبير جالب ديگرى دارد و مى فرمايد:_
🔔🚥زهد و پارسايى کمياب ترين چيزها و ارزشمندترين آنهاست همگان آن را مى ستايند ولى اکثر مردم به آن عمل نمى کنند»
✳️درباره اهميت زهد و پارسايى و مراتب و درجات آن بحث مشروحى ذيل خطبه 81 از همين کتاب آمده است._
🌟اين سخن را با ذکر دو نکته پايان مى دهيم:
1⃣نخست اين که اگر سؤال شود چگونه مى توان زاهد بود و زهد را پنهان کرد⁉️
✔️ در پاسخ مى گوييم: شخص زاهد بايد در مجامع مانند ديگران رفتار کند; مثلاً اگر سر سفره اى است که غذاهاى مختلف در آن است مقدارى از هر کدام تناول کند
⭕️ نه اين که همه غذاها را کنار بزند مثلا به نان و پنيرى قناعت نمايد و از نظر لباس، لباس ساده معمولى بپوشد نه لباس غير متعارف زاهدانه و به اين ترتيب مى تواند در باطن زاهد باشد و در ظاهر فردى معمولى.
2⃣نکته ديگر اين که هر گاه زاهد به زهدش افتخار کند و آن را اظهار نمايد در واقع زاهد نيست، چرا که دلبستگى به زهد و افتخار به آن و جلب نظر مردم از اين طريق خود عين رغبت در دنيا و بر ضد زهد است.
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
🌺🍃
💞 #پیامبر_اکرم (ص):
🍃والاترین قتل، کشته شدن شهیدان است.🍁
📚نهج الفصاحه🍀
💕 #حضرت_علی (ع):
🍃همانا مرگ به سرعت در جستجوی شماست، آنها که در نبرد مقاومت دارند، و آنها که فرار می کنند، هیچ کدام را از چنگال مرگ رهایی نیست و همانا گرامی ترین مرگ ها کشته شدن در راه خداست.🌾
📚نهج البلاغه، خطبه ۱۲۳🌿
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
#سلام_امام_زمانم💚
دوش در وقت سحر شمع دل افروخته ام
نرگس مست تو را دیده ام و سوخته ام
به تمنای وصال تو ز سر تا به قدم
چشم گردیده به راه قدمت دوخته ام
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🌷
⚜️#حکمت_29_نهج_البلاغه⚜️
وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا كُنْتَ فِي إِدْبَارٍ وَ الْمَوْتُ فِي إِقْبَالٍ، فَمَا أَسْرَعَ الْمُلْتَقَى.
🟡ضرورت ياد مرگ (اخلاقى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: هنگامى كه تو زندگى را پشت سر مى گذارى و مرگ به تو روى مى آورد، پس ديدار با مرگ چه زود خواهد بود.
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 29 🔰*
👌🔆 ملاقات سريع!
📜امام(عليه السلام) در اين جمله حکمت آميز در مورد سرعت گذشت عمر و فرارسيدن لحظات مرگ به همگان هشدار مى دهد مى فرمايد:🔻 «در حالى که تو به زندگى پشت مى کنى و مرگ به تو روى مى آورد ملاقات (با يکديگر) چه سريع خواهد بود!»;
✳️نکته مهمى در اين سخن پرمحتواى امام(عليه السلام) است که نخست همه انسان ها را در حال حرکت به سوى پايان عمر معرفى مى کند و اين يک واقعيت است.
⏰از لحظه اى که انسان متولد مى شود و هر ساعتى که بر او مى گذرد بخشى از سرمايه عمر او کاسته و هر نفسى که مى زند يک گام به پايان زندگى نزديک مى گردد،
♻️ زيرا عمر انسان به هر حال محدود است و اگر هيچ مشکلى هم براى او پيش نيايد روزى پايان مى پذيرد.
💠درست مانند چراغى که ماده اشتعال زايش تدريجاً کم مى شود و روزى تمام و سرانجام خاموش خواهد شد.
⏪🚥اين حرکت سريع بدون يک لحظه توقف ادامه دارد و به اين ترتيب، از اين سو همه انسان ها شتابان به سوى مرگ حرکت مى کنند.
🔹از سوى ديگر، پيوسته عوامل مرگ به سوى انسان در حرکت اند خواه اين عوامل از طريق حوادث ناگهانى، زلزله ها، طوفان و سيلاب، تصادف ها و مانند آن باشد
⬅️ يا به صورت بيمارى هايى که با گذشت عمر و ضعف و ناتوانى اعضا خواه ناخواه دامان انسان را مى گيرد و بدين ترتيب دو حرکت از دو سو رو به روى يکديگر دائماً در حال انجامند از يک سو،⤵️
1⃣ انسان به سوى نقطه پايان زندگى
2⃣ و از آن سو حوادث به سوى انسان در حرکت است و در چنين شرايطى ملاقات با يکديگر سريع خواهد بود;
💢مانند دو وسيله نقليه اى🚗 که از دو طرف روبروى يکديگر با سرعت در حرکت اند و چيزى نمى گذرد که به هم مى رسند.
📜قرآن مجيد خطاب به قوم يهود مى فرمايد: );
✴️ بگو آن مرگى که (به پندار خود) از آن فرار مى کنيد به يقين با شما ملاقات خواهد کرد سپس به سوى کسى باز مى گرديد که از پنهان و آشکار باخبر است و شما را از آنچه انجام مى داديد باخبر مى سازد».
🔰در اين زمينه روايات فراوانى از معصومين(عليهم السلام) نقل شده است از جمله در همين کلمات قصار، امام(عليه السلام) (در کلمه 74) فرموده است:
🔳«نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِهِ;
✴️نَفَس هاى انسان گام هاى او به سوى مرگ اوست».
🔰در نامه27 از بخش نامه هاى امام(عليه السلام) خوانديم که مى فرمايد:
📩شما رانده شدگان و تعقيب شدگان مرگ هستيد (و صيد شدگان به وسيله آن) اگر بايستيد شما را دستگير خواهد کرد 🔖و اگر فرار کنيد به شما خواهد رسيد و مرگ از سايه شما به شما همراه تر است و با موى پيشانى شما گره خورده و دنيا در پشت سر شما به سرعت در هم پيچيده مى شود (و پايان عمر دور نيست)».
✴️ هدف از تمام اين هشدارها اين است که زندگى دنيا غفلت زاست و هنگامى که انسان به آن سرگرم شود گاه همه چيز را فراموش مى کند❗️
❌ و چنان گام برمى دارد که گويى زندگى دنيا ابدى است نه خبرى از آخرت نه توشه اى براى آن سفر و نه اندوخته اى براى آن ديار تهيه مى کند
🔔اين هشدارها براى اين است که انسان را تکانى دهد و از اين خواب غفلت بيدار کندی و پيش از آنکه فرصت ها از دست برود او را به تهيه زاد و توشه وا دارد.
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
⚜️#حکمت_30_نهج_البلاغه⚜️
وَ قَالَ (علیه السلام): الْحَذَرَ الْحَذَرَ، فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ، حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ.
🟡پرهيز از غفلت زدگى (اخلاقى، اعتقادى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: هشدار هشدار، به خدا سوگند، چنان پرده پوشى كرده كه پندارى تو را بخشيده است.
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 30 🔰*
👌🔆از پرده پوشى خداوند مغرور مباش
📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه اش به همه معصيت کاران هشدار مى دهد که از صبر الهى در مقابل معاصى شان مغرور نشوند .
💠مى فرمايد: «(از مجازات الهى) برحذر باش برحذر باش، به خدا سوگند آن قدر پرده پوشى کرده که گويى آمرزيده است».
🕋اشاره به اين که يکى از صفات پروردگار، ستار العيوب بودن است.*
💠 با رحمت واسعه اش گناهان پنهانى بندگان را افشا نمى کند تا آبروى آنها در نزد دوست و دشمن ريخته نشود
❗️شايد بيدار شوند به سوى خدا باز گردند و از گناهان خويش توبه کنند و دست بردارند.
☑️اما بسيار مى شود که افراد از اين لطف و رحمت الهى سوء استفاده مى کنند و گمان دارند گناهى نکرده اند يا اگر گناهى مرتکب شده اند خداوند بدون توبه آنها را مشمول عفو خود قرار داده است.
📜امام(عليه السلام) در اينجا هشدار مى دهد که از اين لطف و عنايت الهى مغرور نشويد🚫 به خصوص اين که ممکن است اين از قبيل نعمت هاى استدراجى باشد يعنى خداوند گروهى از گنهکاران را لايق عفو و بخشش نمى بيند
♨️آنها را به حال خود رها مى کند تا مجازاتشان را به تأخير بيندازد تا پشتشان از بار گناه سنگين شود و آنگاه به شدت آنها را گرفته و مجازات مى کند.
✅در ضمن اين سخن درسى است براى بندگان که آنها هم ستارالعيوب باشند و به محض اطلاع از گناهان پنهانى کسى، به افشاگرى برنخيزند و آبرويش را نريزند و به او مجال اصلاح خويشتن و توبه دهند.
📌اضافه بر اين کمتر کسى است که عيب و خطايى در پنهان نداشته باشد اگر باب افشاگرى گشوده شود،
✴️همگان نسبت به يکديگر بى اعتماد مى شوند و سرمايه اصلى جامعه که اعتماد است از دست مى رود.
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
⚜️#حکمت_31_نهج_البلاغه⚜️
🔮بخش اول🔮
وَ سُئِلَ (علیه السلام) عَنِ الْإِيمَانِ، فَقَالَ الْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى الصَّبْرِ وَ الْيَقِينِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ. وَ الصَّبْرُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ وَ الزُّهْدِ وَ التَّرَقُّبِ؛ فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِيبَاتِ وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ [فِي] إِلَى الْخَيْرَاتِ. وَ الْيَقِينُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ الْحِكْمَةِ وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِينَ؛ فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ وَ مَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الْأَوَّلِينَ. وَ الْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ وَ غَوْرِ الْعِلْمِ وَ زُهْرَةِ الْحُكْمِ وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ؛ فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ [الْحِلْمِ] الْحُكْمِ وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً. وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِينَ؛ فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ [الْمُنَافِقِينَ] الْكَافِرِينَ وَ مَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَيْهِ وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِينَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
🟡1- شناخت پايه هاى ايمان:
📜و درود خدا بر او (از ايمان پرسيدند، جواب داد):
🔔 ايمان بر چهار پايه استوار است: صبر، يقين، عدل و جهاد.
💢صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد. شوق، هراس، زهد و انتظار.
آن كس كه اشتياق بهشت دارد، شهوت هايش كاستى گيرد، و آن كس كه از آتش جهنّم مى ترسد، از حرام دورى مى گزيند، و آن كس كه در دنيا زهد مى ورزد، مصيبت ها را ساده پندارد، و آن كس كه مرگ را انتظار مى كشد در نيكى ها شتاب مى كند.
💢يقين نيز بر چهار پايه استوار است: بينش زيركانه، دريافت حكيمانه واقعيّت ها، پند گرفتن از حوادث روزگار، و پيمودن راه درست پيشينيان.
پس آن كس كه هوشمندانه به واقعيّت ها نگريست، حكمت را آشكارا بيند، و آن كه حكمت را آشكارا ديد، عبرت آموزى را شناسد، و آن كه عبرت آموزى شناخت گويا چنان است كه با گذشتگان مى زيسته است.
💢و عدل نيز بر چهار پايه بر قرار است: فكرى ژرف انديش، دانشى عميق و به حقيقت رسيده، نيكو داورى كردن و استوار بودن در شكيبايى.
پس كسى كه درست انديشيد به ژرفاى دانش رسيد و آن كس كه به حقيقت دانش رسيد، از چشمه زلال شريعت نوشيد، و كسى كه شكيبا شد در كارش زياده روى نكرده با نيكنامى در ميان مردم زندگى خواهد كرد.
💢و جهاد نيز بر چهار پايه استوار است: امر به معروف، و نهى از منكر، راستگويى در هر حال، و دشمنى با فاسقان.
پس هر كس به معروف امر كرد، پشتوانه نيرومند مؤمنان است، و آن كس كه از زشتى ها نهى كرد، بينى منافقان را به خاك ماليد، و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايدارى كند حقّى را كه بر گردن او بوده ادا كرده است، و كسى كه با فاسقان دشمنى كند و براى خدا خشم گيرد، خدا هم براى او خشم آورد، و روز قيامت او را خشنود سازد.
♻️ادامه دارد...
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
⚜️#حکمت_31_نهج_البلاغه⚜️
🔮 بخش دوم (پایان) 🔮
وَ الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى التَّعَمُّقِ وَ التَّنَازُعِ وَ الزَّيْغِ وَ الشِّقَاقِ؛ فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَى الْحَقِّ وَ مَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّيِّئَةُ وَ سَكِرَ سُكْرَ الضَّلَالَةِ وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَيْهِ طُرُقُهُ وَ أَعْضَلَ عَلَيْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَيْهِ مَخْرَجُهُ.
وَ الشَّكُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى التَّمَارِي وَ الْهَوْلِ وَ التَّرَدُّدِ وَ الِاسْتِسْلَامِ؛ فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَيْدَناً لَمْ يُصْبِحْ لَيْلُهُ وَ مَنْ هَالَهُ مَا بَيْنَ يَدَيْهِ نَكَصَ عَلى عَقِبَيْهِ وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِي الرَّيْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِكُ الشَّيَاطِينِ وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ هَلَكَ فِيهِمَا.
🟡2- شناخت اقسام كفر و ترديد:
🔔و كفر بر چهار ستون پايدار است: كنجكاوى دروغين، ستيزه جويى و جدل، انحراف از حق، و دشمنى كردن.
پس آن كس كه دنبال توهّم و كنجكاوى دروغين رفت به حق نرسيد. و آن كس كه به ستيزه جويى و نزاع پرداخت از ديدن حق نا بينا شد، و آن كس كه از راه حق منحرف گرديد، نيكويى را زشت، و زشتى را نيكويى پنداشت و سر مست گمراهى ها گشت، و آن كس كه دشمنى ورزيد پيمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت، و نجات او از مشكلات دشوار است.
🔔و شك چهار بخش دارد: جدال در گفتار، ترسيدن، دو دل بودن، و تسليم حوادث روزگار شدن.
پس آن كس كه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاريكى شبهات بيرون نخواهد آمد، و آن كس كه از هر چيزى ترسيد همواره در حال عقب نشينى است، و آن كس كه در ترديد و دو دلى باشد زير پاى شيطان كوبيده خواهد شد، و آن كس كه تسليم حوادث گردد و به تباهى دنيا و آخرت گردن نهد، و هر دو جهان را از كف خواهد داد.
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 31 🔰*
👌🔆ارکان ایمان و کفر و شک
🔮بخش اول🔮
1️⃣شناخت پایه هاے ایمان
2️⃣شناخت اقسام کفر و تردید
✴️⏬1️⃣⏬✴️
1️⃣شناخت پايه هاى ايمان🔻 :
✋و درود خدا بر او (از ايمان پرسيدند، جواب داد):
✴️ايمان بر چهار پايه استوار است:
🔮صبر، يقين، عدل و جهاد.
✴️صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد.
🔮شوق، هراس، زهد و انتظار.
💢آن كس كه اشتياق بهشت دارد، شهوت هايش كاستى گيرد، و آن كس كه از آتش جهنّم مى ترسد، از حرام دورى مى گزيند، و آن كس كه در دنيا زهد مى ورزد، مصيبت ها را ساده پندارد، و آن كس كه مرگ را انتظار مى كشد در نيكى ها شتاب مى كند.💢
✴️يقين نيز بر چهار پايه استوار است:
🎗بينش زيركانه،
🎗دريافت حكيمانه واقعيّت ها،
🎗پند گرفتن از حوادث روزگار،
🎗و پيمودن راه درست پيشينيان.
💢پس آن كس كه هوشمندانه به واقعيّت ها نگريست، حكمت را آشكارا بيند، و آن كه حكمت را آشكارا ديد، عبرت آموزى را شناسد، و آن كه عبرت آموزى شناخت گويا چنان است كه با گذشتگان مى زيسته است.💢
✴️و عدل نيز بر چهار پايه بر قرار است:👇
🎗فكرى ژرف انديش،
🎗دانشى عميق و به حقيقت رسيده،
🎗نيكو داورى كردن
🎗و استوار بودن در شكيبايى.
💢پس كسى كه درست انديشيد به ژرفاى دانش رسيد و آن كس كه به حقيقت دانش رسيد، از چشمه زلال شريعت نوشيد، و كسى كه شكيبا شد در كارش زياده روى نكرده با نيكنامى در ميان مردم زندگى خواهد كرد.💢
✴️و جهاد نيز بر چهار پايه استوار است:👇
🎗امر به معروف،
🎗و نهى از منكر،
🎗راستگويى در هر حال،
🎗و دشمنى با فاسقان.
💢پس هر كس به معروف امر كرد، پشتوانه نيرومند مؤمنان است، و آن كس كه از زشتى ها نهى كرد، بينى منافقان را به خاك ماليد، و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايدارى كند حقّى را كه بر گردن او بوده ادا كرده است، و كسى كه با فاسقان دشمنى كند و براى خدا خشم گيرد، خدا هم براى او خشم آورد، و روز قيامت او را خشنود سازد.💢
♻️ادامه دارد...
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 31 🔰*
👌🔆ارکان ایمان و کفر و شک
🔮 بخش دوم (پایان) 🔮
2️⃣شناخت اقسام کفر و تردید
✴️⏬2️⃣⏬✴️
2️⃣شناخت اقسام كفر و ترديد:🔻
💢کفر💢
❌و كفر بر چهار ستون پايدار است⤵️
*☑️كنجكاوى دروغين،*
*☑️ستيزه جويى و جدل،*
*☑️ انحراف از حق،*
*☑️و دشمنى كردن.*
❌پس آن كس كه دنبال توهّم و كنجكاوى دروغين رفت به حق نرسيد.
❌و آن كس كه به ستيزه جويى و نزاع پرداخت از ديدن حق نا بينا شد،
❌و آن كس كه از راه حق منحرف گرديد، نيكويى را زشت، و زشتى را نيكويى پنداشت و سر مست گمراهى ها گشت،
❌و آن كس كه دشمنى ورزيد پيمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت، و نجات او از مشكلات دشوار است.
💢شڪ و تردید💢
❌و شك چهار بخش دارد:⤵️
*◀️جدال در گفتار،*
*◀️ترسيدن،*
*◀️دو دل بودن،*
*◀️و تسليم حوادث روزگار شدن*
❌پس آن كس كه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاريكى شبهات بيرون نخواهد آمد،
❌و آن كس كه از هر چيزى ترسيد همواره در حال عقب نشينى است،
❌و آن كس كه در ترديد و دو دلى باشد زير پاى شيطان كوبيده خواهد شد،
❌و آن كس كه تسليم حوادث گردد و به تباهى دنيا و آخرت گردن نهد، و هر دو جهان را از كف خواهد داد.
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#story
امشبسخنازجانجهانبایدگفت
توصیفرسولانسوجانبایدگفت
درشامولادتدوقطبعالم
تبریکبهصاحبالزمانبایدگفت☺️