eitaa logo
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
17.2هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
12 فایل
‌✨#بِسْــــــمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَـنِ‌الرَّحِيــمِ✨ ـ مدیریت: @Alihidari . تبلیغات پربازده مجموعه غدیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1975058490C0233b308cd . . . 📳 مجموعه تبلیغاتی گسترده ایتا😍👇 https://eitaa.com/joinchat/4076535811Cc50237fe56
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت ۲۶۵ علی (ع) فرمود : سخن حكيمان اگر درست باشد داروست و اگر نادرست باشد، درد است. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۶۶ و مردى از او خواست تا ايمان را به وى بشناساند امام فرمود: فردا نزد من آى تا با تو بگويم ومردم هم بشنوند تا اگر سخن مرا فراموش كردى ديگرى برايت حفظ و نگهدارى كند زيراسخن چون شكار رمنده است يكى آن را مى گيرد، ديگرى از دستش مى دهد. سید رضی می گوید : و پاسخ امام را از اين پيش آورديم و آن سخن اوست كه ايمان بر چهار شعبه است. (حکمت 31) @nahjolbalaghe5
🌷ز سوی عرش رحمن، نوید شادی آمد 🌷بشارت ای محبان، آمد 🌷کجایی یابن زهرا بده عیدی ما را 🌷که روح عشق و ایمان آمد 🌸 (ع) مبارک @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۶۷ علی (ع) فرمود : اى پسر آدم اندوه روز نيامده‌ات را بر امروزت ميفزا زيرا فردا، اگر از عمر تو باشد خداوند در آن روز، روزيت را خواهد داد. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۶۸ علی (ع) فرمود : دوستت را چندان دوست مدار بسا كه روزى دشمنت شود و دشمنت را چندان دشمن مدار بسا كه روزى دوستت گردد. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۶۹ علی (ع) فرمود : مردم در دنیا دوگونه عمل می‌کنند يكى در دنيا، براى دنيا كار مى كند دنیا او را را از آخرت مشغول داشته است و مى ترسد كه بازماندگانش گرفتار فقر شوند ولى (از فقر معنوى اخروى) خويش را در امان مي‌داند چنين كسى عمر خود را براى سود ديگران نابود مى كند و آن (گروه) ديگر در دنيا براى پس از دنیا كارمى كند پس بى آنكه كار كند بهره وى از دنيا پیش او می‌آید پس هر دو بهره (دنیا و آخرت) را با هم می‌برد و مالک هر دو سرا می‌شود و در درگاه خداوند آبرومند خواهد بود از خدا چیزی نمی‌خواهد که او را از آن منع کند. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۷۰ و گفته اند كه در روزگار خلافت عمر بن خطاب از زيور كعبه و فراوانى آن نزد وى سخن رفت گروهى گفتند اگر آن را به فروش رسانى و به بهايش سپاه مسلمانان را آماده گردانى ثوابش بيشتر است كعبه را چه نياز به زيور است؟ عمر تصمیم چنين كاری گرفت و از اميرالمومنين پرسيد امام فرمود: هنگامی که قرآن بر پيامبر (ص) نازل شد دارایی‌ها بر چهار نوع بود یکی دارایی (فرد) مسلمان است كه پس از آنها به ميان وارثانشان، به گونه اى كه مقرر شده، تقسيم مى شود «فيى ء» یا غنائم جنگی كه آن را بر مستحقان آن تقسیم کرد و سوم، خمس كه خداوند تقسيم آن را طريقه اى معين كرده است و چهارم صدقات كه خدا آن را در مصرف‌هاى معين قرار داده است و در آن هنگام زيورهاى «كعبه » بر آن بود و خداوند آنرا بر همان حال گذاشت نه اينكه از روى فراموشى آن را کنار گذاشته باشد و برای او، مکان آن زیور پنهان نمانده بود بنابر اين تو هم آنرا بر همان حال كه خدا و پيامبرش آنرا قرار داده اند باقى گذار «عمر» به او گفت:«اگر تو نبودى رسوا مي‌شديم » و زيورهاى كعبه را بحال خود واگذاشت. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۷۲ علی (ع) فرمود : اگر از این فتنه‌ها و لغزش‌گاه‌ها با قدرت بگذرم چیزهایی را تغییر خواهم داد.
حکمت ۲۷۱ و روايت شده است كه دو مرد را نزد او آوردند كه از مال خدا دزدى كرده بودند یكى از آن دو بنده بود از بيت المال مسلمانان و ديگرى در ملك مردمان امام علیه السلام فرمود : اما آن يكى از مال خداست و حدى بر او نيست چه مال خدا برخى از مال خدا را خورده است و اما ديگرى بر او حد جارى است سپس دست او را بريد.
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 🔺️امام خامنه‌ای: را فرموده‌اند: «عید اللَّه الاکبر»؛ از همه‌ی اعیاد موجود در تقویم اسلامی این عید بالاتر است. ۱۳۸۸/۰۹/۱۵ عید امامت و ولایت،عید اکمال دین و اتمام نعمت بر همه شما خوان های گرامی مبارک باشد. @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت ۲۷۴ علی (ع) فرمود : علمتان را به جهل بدل نکنید و یقینتان را به شک اگر دانستید پس به دانشتان عمل کنید و اگر به یقین رسیدید اقدام کنید. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۷۳ علی (ع) فرمود : بدانید و یقین بدانید که خداوند برای بنده‌اش قرار نداده است اگر چه او بسيار چاره‌جو سخت‌كوش و در طرح و نقشه نيرومند باشد جز آنچه در علم الهی وعده فرموده است و ناتوانى بنده و كمى چاره جوئى وى موجب نمي‌شود، كه آنچه برايش مقرر گشته باو نرسد و آن کس که این حقیقت داند و آن را به کار بندد از همه مردم آسوده‌تر بوده و سود بيشتر خواهد برد وکس که این اندیشه را رها کند و در آن شک دارد از همه مردم گرفتارتر و زيانكارتر است چه بسا صاحب نعمتى كه فريب نعمت خود خورد و اندك اندك راه عذابى الهى پويد و بسا مبتلايى كه خداوند بيازمايدش تا نعمتى دهد پس ای بهره مند، در شکر خدای خویش بیفزای و از شتاب بیجا دست بردار و بيش از آنچه تو را روزى است انتظار نداشته باش. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۷۵ علی (ع) فرمود : طمع کشانده انسان به هلاکت است و نجات نمی‌دهد ضمانت کننده‌ای است که وفا نمی‌کند بسا نوشنده‌ی آبی که پیش از سیراب شدن، آب گلوگیرش شود هر مقدار ارزش چيزى كه براى بدست آوردنش رقابت می‌کنند بيشتر باشد بهمان قدر مصيبت از دست دادنش زيادتر است و آرزوها چشم بصیرت را نابینا می‌کند و بخت و اقبال بدنبال کسی است که بدنبال آن نیست. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۷۶ علی (ع) فرمود : خدايا! به تو پناه مى‌برم از اينكه ظاهرم را در چشم‌ها نيكو جلوه دهى و درونم در آنچه که از تو پنهان می‌دارم، زشت باشد و در نزد مردم از روى ريا خودنمايى كنم در كارهايى كه تو از من بدان آگاه‌ترى و خود را در برابر مردم نيكو جلوه دهم و اعمال بدم را نزد تو آرم تا به بندگانت تقرب جويم و از خشنودى تو دور گردم. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۷۷ علی (ع) فرمود : نه، سوگند به خدایی که با قدرت او شب تاریک را به سر بردیم که روز سپیدی در پی داشت چنین و جنان نبوده است. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۷۸ علی (ع) فرمود : کار اندکی که دوامش می‌دهی امیدوارانه‌تر از کار بسیاری است که از آن خسته شوی. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۷۹ علی (ع) فرمود : آنگاه که نوافل (مستحبات) به واجبات آسیب می‌رساند آن را ترک گوئید الحکمة ۲۷۹ وقال عليه السلام : إذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بالْفَرَائِضِ فَارْفُضُوهَا. saying 279 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said: When optional issues stand in the way of obligatory ones, abandon them. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۸۰ علی (ع) فرمود : کسی که دوری سفر (آخرت) را به یاد می آورد آمادگی(لازم را) در خود ایجاد می‌کند. الحکمة ۲۸۰ وقال عليه السلام : مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اسْتَعَدَّ. saying 280 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said: Whoever keeps in view the distance of the journey remains prepared. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۸۱ علی (ع) فرمود : انديشيدن، همانند ديدن با چشم‌ها نيست بسا كه چشم‌ها به صاحبش دروغ مي‌گويند و حالی که عقل به كسى كه از او نصيحت خواهد، خيانت نكند.
حکمت ۲۸۲ علی (ع) فرمود : میان شما و موعظه پرده ای از غفلت (آویزان) است. الحکمة ۲۸۲ وقال عليه السلام : بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ. saying 282 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said: Between you and preaching there is a curtain of deception.
حکمت ۲۸۳ علی (ع) فرمود : جاهلان شما پر تلاش و دانشمندان شما تن پرور و و کوتاهی ورزند. @nahjolbalaghe5 🌺💞
حکمت ۲۸۴ علی (ع) فرمود : دانش (راه را) بسته است بر عذر بهانه جویان. @nahjolbalaghe5 🌺💞
حکمت ۲۸۵ علی (ع) فرمود : آنها كه زمانشان پايان گرفته خواهان مهلتند و آنها كه مهلت دارند تعلل مي‌ورزند و كوتاهى مي‌كنند. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۸۶ علی (ع) فرمود : مردم به چيزى نگفتند: خوش به حالش مگر آنکه روزگار برای او روز بدی را (در مشت خود) در نهان داشته است. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۸۷ از امام درباره (قضا و) قدر سؤال شد امام فرمود :راهی تاریک است در آن گام ننهید و دریایی عمیق است در آن وارد نشوید و رمزی از رمزهای خداوند است خود را به زحمت نیاندازید. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۸۸ علی (ع) فرمود : هرگاه خداوند بنده اى را خوار خواهد او را از آموختن علم باز دارد @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۹۰ علی (ع) فرمود : اگر هم خداوند از نافرمانى خود بيم نمى‌داد واجب بود بشكرانه نعمت‌هايش نافرمانى نشود. @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۸۹ علی (ع) فرمود : در گذشته برادری دینی داشتم آنچه او را در چشم من بزرگ می‌نمود کوچک دیدن دنیا در چشم او بود شکم بر او سلطه‌ای نداشت آنچه را که نمی‌یافت آرزو نمی‌کرد و چون می‌یافت زیاده‌روی نمی‌کرد اكثر اوقات زندگيش ساكت بود و چون به سخن در می‌آمد بر سخنوران برتری داشت و عطش پرسش‌کنندگان را فرو می‌نشاند به ظاهر ضعيف و مستضعف می‌نمود ولی به وقت جد و جهاد او شير بيشه بود و یا افعی درّه حجتی (به میان) نمی‌آورد مگر آنکه داور(نهایی) بود و كسى را كه عذرى داشت سرزنش نمى‌نمود تا آنکه عذر او را می‌شنید از درد خود شکوه نمی‌کرد مگر پس از بهبودی از آن آنچه را مى‌كرد مى‌گفت و اگر نمى كرد، نمى گفت و اگر در سخن گفتن بر او پیشی می‌گرفتند در سکوت شکست نمی‌خورد همواره بر شنیدن بیشتر از گفتن حریص بود و گاهى كه او را دو كار پيش مى‌آمد مي انديشيد كه كدام به هوای نفس نزديك‌تر است با آن به مخالفت بر می‌خاست پس بر شما باد چنين خصلت‌ها آنها را فرا گیرید و بر سر آن با يكديگر رقابت نماييد اگر نتوانستيد به همه آنها برسيد بدانید بدست آوردن برخی از آن ارزش‌های اخلاقی بهتر از ترك كردن همه است @nahjolbalaghe5
حکمت ۲۹۱ امام در تسليت به «اشعث ابن قيس » در مرگ فرزندش چنين فرمود: ای اشعث! اگر بر پسرت اندوهگينى به خاطر پیوند خویشاوندی سزاواری و اگر شکیبایی کنی هر مصيبت را نزد خدا پاداشى است اى اشعث! اگر شکیبا باشی تقدیر الهی بر تو جاری می‌شود و تو پاداش می‌یابی و اگر بی‌تابی نمایی تقدیر الهی بر تو جاری می‌شود و وزر و گناه بر تو خواهد بود ای اشعث پسرت تو را شاد می‌ساخت و او براى تو مایه‌ی بلا و آزمايش بود و مرگ او تو را اندوهگین کرد در حالى كه براى تو پاداش و رحمت است. @nahjolbalaghe5