💠قَالَ علیه السلام سُوسُوا إِیمَانَکُم بِالصّدَقَةِ وَ حَصّنُوا أَموَالَکُم بِالزّکَاةِ وَ ادفَعُوا أَموَاجَ البَلَاءِ بِالدّعَاءِ
💠سوسوا: نگهداری کنید، (ایمانتان را به وسیله ی صدقه نگهداری کنید و اموالتان را با دادن زکات محفوظ بدارید، و موجهای بلا را با دعا از خود برانید). توضیح آن که صدقه نسبت به ایمان کامل به منزله ی نگهبان است، و حفظ ایمان بدون صدقه ممکن نیست، و اما پاسداری مال به وسیله ی زکات از آن جهت است که ندادن زکات حاکی از بخل و زیادی طمع است و این انگیزه می شود تا مستحق زکات، صاحب مال را نکوهش می کند و مردم درصدد آزار او برآیند، پس مانع زکات بدان وسیله مال خود را در معرض تلف قرار داده، و با دادن زکات آن را از تلف نگه داشته است. کلمه: (امواج) را از پیشامدهای پیاپی استعاره آورده است و قبلا گذشت که دعا از روی خلوص از جمله عواملی است که نفس را برای اجابت خواسته ی خود، آماده می سازد. هدف امام (علیه السلام) از این بیان، وادارسازی به دادن صدقه، زکات و دعا کردن است.
📙شرح#حکمت_146
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص150
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
33.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❣جانم علی(ع)❣
🔹نماهنگ «جانم علی(ع)»
🌹با اجرای گروه سرود نجم الثاقب تهران
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
♦️ ️ #سلام_امام_زمانم️
سلام آقای من
سلام پدر مهربانم
🔹 دیدن روی تو بر دیده جلا می بخشد
🔹 قدم یار به هر خانه صفا می بخشد
🔹 بدتر از درد جدایی به خدا دردی نیست
🔹 خاک پاهای تو گفتند دوا می بخشد
🔹 ️أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج ️
🔹 تعجیل درفرج پنج صلوات
..
#نهج_البلاغه
┄┄┅═✧❁🔸💎🔸❁✧═┅┄
▫️فَإِنَّ الْمَرْءَ الْمُسْلِمَ مَا لَمْ يَغْشَ دَنَاءَةً تَظْهَرُ، فَيَخْشَعُ لَهَا إِذَا ذُكِرَتْ وَ يُغْرَى بِهَا لِئَامُ النَّاسِ كَانَ كَالْفَالِجِ الْيَاسِرِ الَّذِي يَنْتَظِرُ أَوَّلَ فَوْزَةٍ مِنْ قِدَاحِهِ تُوجِبُ لَهُ الْمَغْنَمَ وَ يُرْفَعُ بِهَا عَنْهُ الْمَغْرَمُ وَ كَذَلِكَ الْمَرْءُ الْمُسْلِمُ الْبَرِيءُ مِنَ الْخِيَانَةِ يَنْتَظِرُ مِنَ اللَّهِ إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ، إِمَّا دَاعِيَ اللَّهِ فَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لَهُ وَ إِمَّا رِزْقَ اللَّهِ فَإِذَا هُوَ ذُو أَهْلٍ وَ مَالٍ وَ مَعَهُ دِينُهُ وَ حَسَبُهُ.
🟠پس اگر يكى از شما براى برادر خود، برترى در مال و همسر و نيروى بدنى مشاهده كند، مبادا فريب خورد و حسادت كند، زيرا مسلمان (تا زمانى كه دست به عمل پستى نزده كه از آشكار شدنش شرمنده باشد و مورد سرزنش مردم پست قرار گيرد) به مسابقه دهنده اى مى ماند كه دوست دارد در همان آغاز مسابقه پيروز گردد تا سودى به دست آورد و ضررى متوجّه او نگردد.
هم چنين مسلمانى كه از خيانت پاك است انتظار دارد يكى از دو خوبى نصيب او گردد: يا دعوت حق را لبيك گفته عمر او پايان پذيرد «كه آنچه در نزد خداست براى او بهتر است»، و يا خداوند روزى فراوان به او دهد و صاحب همسر و فرزند و ثروت گردد، و هم چنان دين و شخصيّت خود را نگاه دارد.
✍امیر المومنین علیه السلام در اين تحليلِ دلنشين و دلپذيرش، اين حقيقت را بيان مى کند که مسأله مهم در زندگى و سرنوشت انسان، آن است که آلوده به زشتى ها و پستى ها نشود، همان زشتى هايى که سبب سرافکندگى و شرمندگى او مى گردد او را بر سر زبان ها مى اندازد و شخصيتش را در نظر مردم، پائين مى آورد.بنابراين، هر گاه انسان، پاک باشد و پاک زندگى کند، يکى از دو سرنوشت عالى، در انتظار اوست: يا عمر را به نيک نامى پايان مى دهد و به سوى رحمت الهى و پاداش هاى بى مانند او مى شتابد، و يا در بخش ديگرى از عمرش، مشمول مواهب مادّى اين جهان مى گردد و صاحب هر دو بخش از نعمت هاى الهى مى شود.
📙#خطبه_23
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🪐به خودت ضرر مى زنى
#نهج_البلاغه
📿لِرَجُلٍ رَآهُ يَسْعى عَلى عَدوٍّ لَهُ، بِما فيهِ إِضرارٌ بِنَفْسِهِ: إِنَّما أَنْتَ كَالطَّاعِنِ نَفْسَهُ لِيَقْتُلَ رِدْفَهُ
🟠«تو مانند كسى هستى كه نيزه بر خود مى زند تا كسى را كه پشت سرش سوار شده به قتل برساند»
✍«طاعِن» از ريشه «طَعْن» شخصى است كه نيزه مى زند. «رِدْف» به معناى كسى است كه پشت سر ديگرى بر اسب يا شتر سوار مى شود. منظور اين است كه نيزه را در شكم خود فرو كند كه از پشت درآيد وبه شكم دشمنش كه پشت او سوار است برسد. اين نهايت بى عقلى و حماقت است كه براى صدمه زدن به ديگرى، خودش را از ميان بردارد.
📘#حکمت_296
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🍃🌹قَالَ علیه السلام کَم مِن صَائِمٍ لَیسَ لَهُ مِن صِیَامِهِ إِلّا الجُوعُ وَ الظّمَأُ وَ کَم مِن قَائِمٍ لَیسَ لَهُ مِن قِیَامِهِ إِلّا السّهَرُ وَ العَنَاءُ حَبّذَا نَومُ الأَکیَاسِ وَ إِفطَارُهُم
🍃🌹(بسا روزه داری که از روزه داشتن جز گرسنگی و تشنگی بهره ای ندارد. و بسا نمازگزاری که از نمازش جز بیداری و رنج فایده ای نمی برد. خوشا بر خواب زیرکان و روزه باز کردن ایشان.) مقصود امام (علیه السلام) آن است که اگر کسی به شرطی از شرایط نماز و روزه خود صدمه بزند و به صورت صحیحح انجام ندهد، از نماز و روزه اش بهره ای نخواهد برد. و بزرگترین شرط روزه و نماز توجه به معبود است، و نواقص زیاد عبادت و نادرستی آنها در بیشتر مردم از باب ناآگاهی به شرایط است. امام (علیه السلام) قیام را کنایه از نماز آورده است. و این که خواب زیرکان را ستوده است به خاطر آن است که آدم زیرک، هوش و زیرکی خود را در راه خیر و به طریق رضای شارع به کار می گیرد و هر چیزی را که در جای خود به کار می برد. و هر کس اینطور باشد. خواب و افطارش و تمام دخل و تصرف در عباداتش را در جای خود، یعنی در جهت رضا و محبت خدا به کار می برد.
📙شرح#حکمت_145
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص149
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🍃🌼قَالَ علیه السلام الصّلَاةُ قُربَانُ کُلّ تقَیِ ّ وَ الحَجّ جِهَادُ کُلّ ضَعِیفٍ وَ لِکُلّ شَیءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ البَدَنِ الصّیَامُ وَ جِهَادُ المَرأَةِ حُسنُ التّبَعّلِ
🍃🌼نماز باعث نزدیکی هر پرهیزگار (به خدا) است، حج جهاد هر ناتوان است، و برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن روزه داشتن است، و جهاد زن، خوشرفتاری زن با همسر است.) تبعل یعنی رفتار با شوهر و برخورد با او. این عبارات اشاره دارد به برخی از اسرار عبادات: از جمله اسرار نماز آنست که وسیله ی نزدیکی به خدای تعالی است، قبلا معلوم شد که بزرگترین وسیله ی عبادی که پرهیزگاران بدان وسیله به خدا نزدیک می شوند، نماز است. و از جمله اسرار حج آن است که حج به خاطر آن مشقاتی که سفر حج دارد و مشکلاتی که در طبیعت است و مقاومت نفس اماره با تمام قدرت خود (که این اعمال چه فایده ای دارند!) به خاطر شبهه ای که از جهت بی اطلاعی از اسرار حج و فایده ی آن پیش می آید- با آنچه در کیفیت اعمال حج (مانند رمی جمره و … ) است که باعث تعجب نادانان می گردد- نوعی جهاد در راه خداست و اما این که امام (علیه السلام) تنها ناتوانان را ذکر کرده به خاطر جذب اینان به این عبادت است و از طرفی توانایان جهاد دیگری دارند که مشهور و روشن است. و از جمله اسرار روزه داری آن است که روزه زکات بدن است، به دلیل آنکه نیروی بدن را می کاهد و شهوتش را درهم می شکند، به خاطر دستور الهی و اجر اخروی. و از جمله اسرار شوهرداری، خوشرفتاری با شوهر، و فرمانبرداری از او در راستای اطاعت خداست، و این عمل باعث درهم شکستن نفس اماره زن و تسلیم او در راه خداست.
📙شرح#حکمت_136
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص140
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
❄️وجوب ادای حقّ کعبه
▫️«بَیْتِهِ الْحَرَامِ ... فَرَضَ حَقَّهُ»
🕋خداوند ادای حق خانه محترمش (کعبه) را واجب گردانید.»
✍ادای حق کعبه این است که خالی نماند، مسلمانان به زیارتش بروند و حج آن را هرچه باشکوهتر برگزار کنند و در انجام حج به اسرار و رموز و آثار آن توجه نمایند و بهوسیله آن هرچه بیشتر به خداوند سبحان نزدیک شوند و حق اولیای الهی را بشناسند.
📙#خطبه_1
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🍃قَالَ علیه السلام الدّنیَا دَارُ مَمَرّ لَا دَارُ مَقَرّ وَ النّاسُ فِیهَا رَجُلَانِ رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفسَهُ فَأَوبَقَهَا وَ رَجُلٌ ابتَاعَ نَفسَهُ فَأَعتَقَهَ
🍃اوبقها: هلاک ساخت آن را، (دنیا منزل گذر است به سوی سرای جاوید و مردم در دنیا دو دسته اند: گروهی که خود را فروختند، پس خویشتن را نابود ساختند و دسته ای که خود را خریدند و آزاد ساختند). از آن رو دنیا منزل گذر است که راهی است به طرف آخرت که آنجا سرای جاودانه است. و کلمه ی: (بیع) فروختن را برای کسی که خود را فروخته است از آن جهت استعاره آورده است که خود را تسلیم دنیا کرده و به هلاکت اخروی گرفتار شده و به جای خویشتن، آنچه از لذات دنیوی را که بدان دست یافته، پذیرفته است، و همینطور کلمه ی ابتیاع (خریدن) را از آن جهت برای کسی که خود را خریده، استعاره آورده است که وی خود را با صرف آنچه در اختیار داشته است از لذت حاضر و چشم پوشی از آنها، از نابودی و هلاکت رها ساخته است. منحصر ساختن امام (علیه السلام) مکلفین را به این دو دسته روشن است
📙شرح#حکمت_133
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص137
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🍃🌼وَ قَالَ علیه السلام عَلَیکُم بِطَاعَةِ مَن لَا تُعذَرُونَ بِجَهَالَتِهِ
🍃🌼(بر شما باد پیروی از کسی که عذر شما در نشناختن او پذیرفته نیست). مقصود امام (علیه السلام)، خداوند متعال است. بعضی گفته اند: مقصود لزوم اطاعت از ائمه حق است که اطاعت از آنها واجب است، کسانی که علم به حقانیت امامتشان واجب است و بهانه ای در نشناختن آنها از کسی پذیرفته نیست، به دلیل آن که قوانین و احکام دین را باید از آنان فراگرفت
📙شرح#حکمت_156
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص160
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🪐إِنْ أُعْطِىَ مِنْهَا لَمْ یشْبَعْ وَإِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ یقْنَعْ
🌎از کسانى مباش که اگر چیزى از دنیا به او برسد سیر نمى شود و اگر نرسد هرگز قانع نخواهد بود
✍اشاره به این که در زندگى قانع باش ، اگر گرفتار محرومیت شدى صابر و اگر مواهب الهى شامل حالت شد شاکر باش ، نه مانند دنیا پرستان که هرگز از دنیا سیر نمى شوند و هرقدر بیشتر از مواهب دنیا در اختیارشان قرار بگیرد تشنه تر مى گردند ، همان گونه که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) آمده است «مَثَلُ الدُّنْیَا کَمَثَلِ مَاءِ الْبَحْرِ کُلَّمَا شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشَانُ ازْدَادَ عَطَشاً حَتَّى یَقْتُلَه» مَثَل دنیا همچون آب شور دریاست که هر قدر تشنه اى از آن بیشتر بنوشد بیشتر گرفتار عطش مى شود تا او را در کام مرگ فرو برد
📙#حکمت_150
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
﷽❣ سلام امام زمانم ❣﷽
عاقبت نور تو
پهنای جهان میگیرد
جسم بی جان زمین
از تو توان میگیرد
سالها قلب من
از دوریتان مرده ولی
خبری از تو بیاید
ضربان میگیرد
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 💕
💠قَالَ علیه السلام الراّضیِ بِفِعلِ قَومٍ کَالدّاخِلِ فِیهِ مَعَهُم وَ عَلَی کُلّ دَاخِلٍ فِی بَاطِلٍ إِثمَانِ إِثمُ العَمَلِ بِهِ وَ إِثمُ الرّضَی بِهِ
💠(کسی که به عمل گروهی راضی باشد چنان است که گویی با ایشان در انجام آن کار همراه بوده است و بر هر کسی که انجام دهنده ی کار نادرست می باشد، دو گناه است یکی گناه انجام دادن آن کار، دیگری گناه راضی بودن به آن). وجه شبه شرکت داشتن با آنان در خشنودی به آن عمل لازمه اش علاقمندی و میل قلبی به آن کار و رابطه آن کار با طبع اوست، امام (علیه السلام) از ورود در کار نادرست به دلیل گناهانی که در پی دارد، برحذر داشته است: گناه انجام کار، روشن است و اما گناه رضایت به کار، از آن رو که خشنودی به کار نادرست نتیجه ی علاقمندی به آن است پس چنین علاقه ای خود، ناپسند و گناه است
📙شرح#حکمت_154
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص158
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روز غدیر محبت خود را به امیرالمومنین (علیهالسلام) ابراز کنید تا مستجاب الدعوه شوید!❤️
حجت الاسلام حامد #کاشانی
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
🟠پذیرش ولایت عبادت است
🎤 آیت الله جوادی #آملی
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اوج حزن ما عاشوراست، اوج شادی مان باید #غدیر باشد...
#عید_غدیر
🎤 حجت الاسلام والمسلمین #رفیعی
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🍃🌹وَ قَالَ علیه السلام قَد بُصّرتُم إِن أَبصَرتُم وَ قَد هُدِیتُم إِنِ اهتَدَیتُم وَ أُسمِعتُم إِنِ استَمَعتُم
🍃🌹خدای عزیز راه بهشت و جهنم را توسط پیامبرانش بیان فرموده دسته ای راه بهشت را انتخاب می کنند و دسته ای دیگر راه جهنم را. خدای عزیز در قرآن مجید می فرماید: (ما راه را به بشر نمایانده ایم یا راه شکرگزاری و اطاعت خدا را می پیماید و یا راه نافرمانی و مخالفت خدا را.) و در مذمت قوم ثمود می فرماید: (ما قوم ثمود را هدایت کردیم سپس آنها کوری را بر بینائی و راهنمائی پسندیدند و انتخاب کردند). بشر در آغاز زندگی آزاد است و آماده برای پذیرفتن اخلاق شایسته و ناپاکی. در اثر گذشت روزگار هر کدام از راهها را پذیرفت به تدریج در همان راه رشد می کند و به میل خود یا جهنمی می شود و یا بهشتی. در بعضی از نسخه های نهج البلاغه این کلمه در ذیل مطلب اضافه است: و اسمعتم ان استمعتم یعنی به شما شنوائی بخشیده اند اگر گوش شنوا داشته باشید.
📙شرح#حکمت_157
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص161
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
❄️الگوهای کامل ایمان
▫️وَ إِنِّي لَمِنْ قَوْمٍ لَا تَأْخُذُهُمْ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ، سِيمَاهُمْ سِيمَا الصِّدِّيقِينَ وَ كَلَامُهُمْ كَلَامُ الْأَبْرَارِ، عُمَّارُ اللَّيْلِ وَ مَنَارُ النَّهَارِ، مُتَمَسِّكُونَ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ، يُحْيُونَ سُنَنَ اللَّهِ وَ سُنَنَ رَسُولِهِ (صلی الله علیه وآله)، لَا يَسْتَكْبِرُونَ وَ لَا يَعْلُونَ وَ لَا يَغُلُّونَ وَ لَا يُفْسِدُونَ، قُلُوبُهُمْ فِي الْجِنَانِ وَ أَجْسَادُهُمْ فِي الْعَمَل
🟠و همانا من از کسانی هستم که در راه خدا از هیچ سرزنشی نمی ترسند، کسانی که سیمای آنها سیمای صدّیقان، و سخنانشان، سخنان نیکان است، شب زنده داران و روشنی بخشان روزند، به دامن قرآن پناه برده سنّت های خدا و رسولش را زنده می کنند، نه تکبّر و خود پسندی دارند، و نه بر کسی برتری می جویند، نه خیانتکارند و نه در زمین فساد می کنند، قلب هایشان در بهشت، و پیکرهایشان سرگرم اعمال پسندیده است.
📙#خطبه_192
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
💠🔹قَالَ علیه السلام اعتَصِمُوا بِالذّمَمِ فِی أَوتَادِهَا
💠🔹ذمم: پیمانها، عقدها، سوگندها، (در پیمانهایتان از جمله وفاکنندگان باشید). کلمه ی: اوتاد (میخها) را استعاره برای شرایط و اسباب احکام قراردادها، آورده است، گویا اینها میخها و پایه های نگهدارنده ی پیمانها هستند، و مقصود امام (علیه السلام) آن است که: از خشم خدا و عذاب او پرهیز کنید به وسیله پایبندی به شرایط و اساس پیمانها، گویا پرهیز از خشم و عذاب، در گرو شرایط نگهدارنده ی پیمان است. فی، متعلق به اعتصموا است بعضی استعصموا روایت کرده اند.
📙شرح#حکمت_155
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص159
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819