eitaa logo
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
17.3هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
12 فایل
‌✨#بِسْــــــمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَـنِ‌الرَّحِيــمِ✨ ـ مدیریت: @Alihidari . تبلیغات پربازده مجموعه غدیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1975058490C0233b308cd . . . 📳 مجموعه تبلیغاتی گسترده ایتا😍👇 https://eitaa.com/joinchat/4076535811Cc50237fe56
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت ۱۰۱ على (ع) فرمود: برآوردن نیازهای مردم جز به یکی از سه طریق راست نمی‌گردد کوچک شمردن آن، تا خود بزرگ نماید و پنهان داشتن آن تا خود آشکار شود و شتاب در برآوردن آن، تا گوارا شود. الحکمة ۱۰۱ قال عليه السلام : لاَ يَسْتَقِيمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلاَّ بِثَلاَثٍ: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ، وَ بِاسْتِكْتَامِهَا لِتَظْهَرَ، بِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنَأَ. saying 101 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The fulfillment of (others’) needs becomes a lasting virtue in three ways: regarding it as small, so that it attains bigness, concealing it so that it may manifest itself, and doing it quickly so that it becomes pleasant. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۰۲ على (ع) فرمود: روزگاری بر مردم خواهد آمد كه جز سخن‌چين را ارج ننهند و جز بدكار را خوش طبع نخوانند و جز با انصاف را ناتوان ندانند در آن زمان كمك به نيازمندان، خسارت و پیوند با خویشاوندان، منت گذاری و عبادت وسیله برتری جویی بر مردم است در چنين هنگام كار حكمرانى با مشورت زنان بُوَد و فرماندهی از آن خردسالان خواهد بود و كارها به دست خواجگان اداره می‌گردد.
حکمت ۱۰۳ امام علیه السلام را ديدند با جامه اى كهنه و پينه زده در اين باب از او پرسيدند، فرمود: اين جامه دل را خاشع و نفس را خوار مى سازد و مؤمنان بدان اقتدا كنند. دنیا و آخرت دو دشمن ناهمگون‌اند و دو راهند مخالف هم آن كه دنيا را دوست داشت و مهر آن را در دل كاشت آخرت را دشمن می‌دارد و با آن دشمنی خواهد کرد دنيا و آخرت به مثابه مشرق و مغرب اند وكسى كه ميان آن دو سير مى كند، هرگاه به يكى نزديك شود از ديگرى دور می‌گردد و يا چون دو زن هستند در نكاح يك شوى.
حکمت ۱۰۵ على (ع) فرمود: همانا خداوند فرائضى بر شما واجب كرده است آنها را تباه نکنید و برايتان حدودى معين كرده، از آن حدود تجاوز مكنيد شما را از چيزهايى نهى كرده است حرمت آن را مشکنید و نسبت به چیزهایی سکوت کرده است و آن ها را از روى فراموشى رها نکرده است پس خود را درباره آن ها به زحمت نیندازید.
حکمت ۱۰۴ و از نوف بكالى روايت است كه شبى اميرالمومنين (ع) را ديدم از بستر خود برون آمده نگاهى به ستارگان انداخت و فرمود:اى نوف، خواب هستى يا بيدار؟ گفتم : بیدارم اى نوف خوشا بحال زاهدان در دنيا و مشتاقان در آخرت آنان قومی هستند که زمین را فرش خود قرار دادند و خاك آنرا بستر و آب آن را عطر می‌پندارند قرآن را پوشش زیرین قرار داده اند و دعا را لباس رویین پس آنگاه دنيا را بر روش مسيح دور ریختند اى نوف، داود (ع) در چنين ساعتى از شب، برخاست و گفت : و گفت اين ساعتى است كه بنده‌اى در آن دعا نكند جز كه از او پذيرفته شود مگر باجگير يا كسى كه كارهاى مردم را به حكومت گزارش می كند يا پلیس و يا صاحب عرطبه «طنبور» باشد ويا صاحب كوبه «طبل» سید رضی می‌گوید : بعضى گويند عرطبه طبل است و كوبه طنبور.
حکمت ۱۰۶ على (ع) فرمود: مردم، هيچيك از امور دينى را ترك نكنند براى بهبود امور دنيوى مگر اينكه خداوند زيانبارتر از آن را بروى آنها خواهد گشود الحکمة ۱۰۶ قال عليه السلام : لاَ يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لاِسْتِصْلاَحِ دُنْيَاهُمْ إلاَّ فَتَحَ اللهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ. saying 106 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: If people give up something relevant to religion to set right their worldly affairs, Allah will inflict upon them something more harmful than that. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۰۷ على (ع) فرمود: بسا دانشمند كه نادانى وى او را از پا در آورد در حالیکه دانش او همراهش باشد اما سودی به حال او نداشته باشد. الحکمة ۱۰۷ قال عليه السلام : رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ. saying 107 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Often the ignorance of a learned man ruins him while the knowledge he has does not avail him. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۰۸ على (ع) فرمود: به رگهاى دل اين آدمى پاره گوشتی آويزان است و آن شگفت‌ترین چيزی است که در او است و آن قلب است كه در آن مايه هايى از حكمت است و چیزهایی متفاوت با آن، در آن وجود دارد پس اگر در دل اميدى پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند و اگر طمع بر آن هجوم آرد، حرص آن را تباه سازد و اگر نوميدى بر آن چیره شود تاسف خوردن آن را بكشد و اگر خشم بر او مسلط شود كينه توزيش شدت گيرد اگر به خشنودی دست یابد خويشتن داري را از یاد ببرد و اگر ترس به ناگاه او را فرا گيرد بیم از جان او را مشغول مى دارد و اگر گشايشى در كارش پديد آيد درغفلت و بى خبرى فرو مى رود و اگر مالى به دست آرد توانگرى وى را به سركشى وادارد و اگر مصيبتى به او رسد بي‌تابى رسوايش گرداند و اگر به فقر گرفتار شود به بلا دچار شود و اگر گرسنگى با او در آویزد ناتوانى از پايش در اندازد اگر در سيرى افراط كند پرى شكم آزارش دهد پس هر گونه کُندروی برای او زیانبار است و هر گونه تندروی برای او فسادآفرین است. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۱۰ على (ع) فرمود: فرمان خدای سبحان را برپا ندارد جز آن که (در اجرای حق) سازش نمی‌کند و در برابر دیگران زبونی نمی‌کند و از پى مطامع خود نمی‌رود. الحکمة ۱۱۰ قال عليه السلام : لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اللهِ سُبْحَانَهُ إلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ وَلاَ يُضَارِعُ وَلاَ يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ. saying 110 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: None can establish the rule of Allah, the Glorified One, except whoever shows no relenting (in the matter of right), who does not humble before others and who does not run after greed. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۰۹ على (ع) فرمود: ما تکیه گاه میانه‌ایم عقب افتاده‌گان به ما می‌رسند و پیش‌تاختگان به ما باز می‌گردند الحکمة ۱۰۹ قال عليه السلام : نَحْنُ الُّنمْرُقَةُ الْوُسْطَى بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي، وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِيك saying 109 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: We (members of the Prophet’s family) are like the pillow in the middle. Whoever lags behind has to come forward to meet it, while whoever exceeds the bounds has to return to it. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۱۱ علی (ع) در زمانیکه سهل پسر حنيف انصارى پس از بازگشت از صفين در كوفه مرد فرمود و امام او را از هر كس بيشتر دوست مى‌داشت فرمود اگر كوهى مرا دوست بدارد درهم فرو می‌ريزد . سید رضی می‌گوید : معنى اين سخن اين است كه رنج و محنت بر او سخت مى گيرد و مصيبت‌ها به سوى او بشتابند و اين جفا نرود مگر با پرهيزگاران و نيكان و برگزيدگان و اين همانند حکمت 112 است كه از امام(ع) نقل شده است @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۱۲ على (ع) فرمود: هر كس ما اهل بيت را دوست بدارد باید خود را آماده پوشیدن بالاپوش فقر کند. سید رضی می‌گوید : و گاه اين سخن را به معنى ديگرى تاويل می‌كنند كه اينجا جاى ذکر آن نيست. الحکمة ۱۱۲ قال عليه السلام : مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً قال الرضى : وَ قَدْ يُؤَوَّلُ ذلِكَ عَلى مَعْنىٍ آخَرَ لَيْسَ هذا مَوْضِعَ ذِكْرِهِ. saying 112 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Whoever loves us, members of the Household (of the Prophet [SAAW]), should be prepared to face destitution. Sayyid ar-Radi says the following: this has been interpreted in a different way as well, but on this occasion, it is not fit to mention here. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۱۳ على (ع) فرمود: هيچ ثروتى سودمندتر از عقل نيست و هيچ تنهايى وحشت انگيزتر از خودخواهی نيست و هیچ عقلی همچون عاقبت اندیشی نیست و هیچ بزرگواری چون تقوی نیست هيچ هم نشينى چون خوشخويى نيست و هيچ ميراثى چون ادب نيست و هيچ رهبرى چون توفيق نيست و هيچ تجارتى چون عمل صالح نيست و هیچ سودی همانند پاداش نیک نیست و هيچ پارسايى همانند پرهیز از شبهات نيست هيچ زهدى همانند دوری از حرام نيست هیچ علمی چون تفکر نیست هیچ عبادتی همچون انجام واجبات نیست و هيچ ايمانی چون حيا وصبر نيست و هیچ اصالتی چون تواضع نیست و هیچ شرفی همانند دانش نیست و هیچ عزتی چون بردباری نیست و هیچ پشتیبانی مطمئن‌تر از مشورت نیست.
حکمت ۱۱۴ على (ع) فرمود: چون صلاح و شایستگی بر زمانه و مردمش مستولى شود و كسى به ديگرى گمان بد برد كه از او گناهى ظاهر نشده است به اوستم كرده است وچون بدكارى و فساد بر زمانه و مردمش مستولى شود و كسى به ديگرى گمان نيك برد فريب خورده است @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۱۵ کسى به آن حضرت عرض كرد چگونه‌ای یا امیر مومنان چگونه خواهد بود حال آن كه در بقايش ناپايدار است و در تندرستى‌اش بيمار می‌شود و از آنجا كه در امان است مرگ به سراغ او می‌آید. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۱۶ على (ع) فرمود: بسا کسی كه با احسانی که به او می شود، به دام افتد و با پرده پوشی بر گناهش فريب مى خورد و از اينكه، مردم او را به نيكى ياد مى كنند، فريفته گردد و خدا هيچكس را به چيزى نيازمود همچون مهلتی كه بدو عطا فرمود. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۱۷ على (ع) فرمود: به سبب من دو كس به هلاكت رسيدند: یكى، آنكه در دوستى من غلو مى كند و دیگر کسی که در دشمنی با من حد انصاف نگه نمی‌دارد. الحکمة ۱۱۷ قال عليه السلام : هَلَكَ فِيَّ رَجُلاَنِ: مُحِبٌّ غَالٍ وَمُبْغِضٌ قَالٍ. saying 117 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Two categories of persons will face ruin on my account: whoever exaggerates in loving me and whoever hates me intensely. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۱۸ على (ع) فرمود: از دست دادن فرصت، غم انگيز است. الحکمة ۱۱۸ قال عليه السلام : إضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ. saying 118 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: To miss an opportunity brings about grief @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۱۹ على (ع) فرمود: دنيا همچون مار است چون بر آن دست كشند، نرم آيد ولى در درون آن زهر كشنده است فريب خورده ی نادان بدان ميل می‌كند و خردمند عاقل از آن دورى جويد الحکمة ۱۱۹ قال عليه السلام : مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ: لَيِّنٌ مَسُّهَا، وَالسُّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا، يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ، وَيَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ! saying 119 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The example of the world is like a serpent: It is soft in touch but its inside is full of venom. An ignorant person who has fallen into deceit is attracted towards it, but a wise and intelligent man stays on guard against it. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۲۱ على (ع) فرمود: میان دو عمل چقدر فاصله دور است عملى كه لذتش مي‌رود و عواقب بد آن مي‌ماند و عملى كه زحمتش مى رود و اجر و پاداش آن باقى مي‌ماند. الحکمة ۱۲۱ قال عليه السلام : شَتَّانَ بَيْنَ عَمَلَيْنِ: عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَتَبْقَى تَبِعَتُهُ، وَعَمَلٍ تَذْهَبُ مَؤُونَتُهُ وَيَبْقَى أَجْرُهُ. saying 121 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: What a difference there is between two kinds of actions: A deed whose pleasure passes away but its (ill) consequence remains, and a deed whose hardship passes away but its reward stays. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۲۰ از امام(ع) درباره قريش پرسیدند فرمود اما خاندان مخزوم، گل خوشبوى قريش‌اند دوست داريم كه با مردانشان هم‌سخن شويم و با زنانشان ازدواج كنيم اما خاندان عبدشمس، آنان مردان دوراندیشند و در حمايت آنچه پشت سر خود دارند[يعنى مال و خاندان] استوارترند و اما ما (بنی هاشم) در آنچه در دستمان داريم بخشنده‌تريم و به وقت بذل جان دادن، سخاوتمندتريم فرزندان عبد شمس به شمار بيش اند ومكارتر و زشت روی ترند ولى ما (بنی هاشم) فصيح‌تريم و مردم را نيكخواه‌تريم و خوشروتريم. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۲۳ على (ع) فرمود: خوش بحال کسی که خود را خوار ببیند و کسب او حلال و پاک باشد و باطنش نیکو است و اخلاقش نیکو است افزونی مال خود را انفاق کند و سرکشی زبانش را مهار نماید و شر خود را از مردم باز می‌دارد سنت پیامبر برای او کافی است و به بدعت نسبتش ندهند. سید رضی می‌گوید : بعضى اين سخن و سخن پيش از آن را به پيامبر (ص) نسبت داده اند. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۲۴ على (ع) فرمود: غیرت زن (در برابر شوهرش) کفر است و غیرت مرد (در برابر زنش) از ایمان است. الحکمة ۱۲۴ قال عليه السلام : غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ وَغْيْرَةُ الرَّجُلِ إيمَانٌ. saying 124 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The jealousy of a woman (with co-wives) is heresy, while the jealousy of a man is a part of belief. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۲۵ على (ع) فرمود: اسلام را چنان وصف كنم كه كس پيش از من نكرده است اسلام تسليم است و تسليم همان يقين است و يقين، تصديق است و تصديق همان اقرار است و اقرار، ادای وظیفه است و ادای وظیفه همان عمل کردن است.
حکمت ۱۲۶ على (ع) فرمود: از بخيل در شگفتم به سوی فقری می‌شتابد که از آن گریزان است و سرمایه ای از دستش مى‌رود كه در طلب آن بود چون فقیران زیست می‌کند و در آخرت چون توانگران از او حساب مى كشند و از متكبر در شگفتم كه ديروز نطفه بود و فردا مردار گندیده خواهد بود و در شگفتم از كسى كه در خدا شك مى كند و آفريدگان خدا را مى بيند و در شگفتم از كسى كه مرگ را فراموش کرده است و او مردگان را مى بيند و از كسى در شگفتم كه زنده شدن آن جهان را نمى‌پذيرد در حالیکه زنده شدن بار نخستين را مى‌بيند و در شگفتم از آن كه به آبادانى دنیای فانی مى‌پردازد و خانه جاودانه (آخرت) را رها می‌سازد.
حکمت ۱۲۷ على (ع) فرمود: كسى كه در عمل كوتاهى كند به اندوه دچار گردد و خداوند را، به كسى كه خدا را در مال و جانش نصيبى نباشد، نيازى نيست. الحکمة ۱۲۷ قال عليه السلام : مَنْ قَصَّرَ فِي الْعَمَلِ ابْتُلِيَ بِالْهَمِّ وَلاَ حَاجَةَ لله فِيمَنْ لَيْسَ لله فِي نَفْسِهِ وَمَالِهِ نَصِيبٌ. saying 127 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Whoever falls short of actions falls into grief and Allah has nothing to do with him who spares nothing from his wealth in the name of Allah. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۲۸ على (ع) فرمود: در آغاز سرما از آن پرهیز کنید و در آخر به آن رو کنید زيرا سرما با بدن‌ها همان كند كه با درختان كند آغازش مى‌سوزاند و پايانش برگ مى‌روياند. الحکمة ۱۲۸ قال عليه السلام : تَوَقَّوا الْبَرْدَ فِي أَوَّلِهِ، وَتَلَقَّوْهُ فِي آخِرِهِ، فَإِنَّهُ يَفْعَلُ فِي الاَبْدَانِ كَفِعْلِهِ فِي الاَشْجَارِ، أَوَّلُهُ يُحْرِقُ وَآخِرُهُ يُورقُ. saying 128 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Guard yourselves against cold in its (seasonal) beginning and welcome it towards its end because it affects bodies in the same way as it affects plants. In the beginning, it destroys them, but in the end it gives them fresh leaves. @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۲۹ على (ع) فرمود: بزرگی خالق هستی نزد تو(چشمت) مخلوق را در چشمت خوار و کوچک می‌کند. الحکمة ۱۲۹ قال عليه السلام : عِظَمُ الخالِقِ عِنْدَكَ يُصَغِّرُ الْـمَخْلُوقَ فِي عَيْنِكَ. saying 129 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The Greatness of the Creator appreciated by you will belittle the creatures in your view @nahjolbalaghe5
حکمت ۱۳۰ امام چون از صفين باز مى‌گشت به گورستان برون كوفه نگريست و فرمود: اى ساكنان خانه هاى وحشت‌آور و سرزمین‌های بی‌آب و گیاه و قبرهای تاریک ای ساکنان خاک ، ای ساکنان غربت ای بی‌کسان ، ای تنها خفتگان شما در رفتن بر ما پيشى گرفته ايد و ما از پى شما مى آييم اما خانه‌ها(تان)، غیر شما در آن ساکن شدند و اما همسران، دیگران با آنان ازدواج کردند و اما اموال ، همه آنها تقسیم شد این خبری است که نزد ماست خبرى كه نزد شماست چيست؟ سپس به ياران خود نگريست و فرمود: اگر آنان را رخصت مى‌دادند كه سخن گويند شما را خبر مى‌دادند كه بهترين توشه‌ها تقوی است. (سوره بقره، آیه197) @nahjolbalaghe5
⭕️ 🔸 امام علی (ع): 🔹 اجر مجاهد شهيد در راه خدا بيشتر از كسى نيست كه قدرت بر گناه دارد اما خويشتندارى مى‌كند. گويى كه انسان پاكدامن، فرشته‌اى است از فرشتگان! @nahjolbalaghe5