💠وَ قَالَ علیه السلام وَ قَد مَرّ بِقَذَرٍ عَلَی مَزبَلَةٍ هَذَا مَا بَخِلَ بِهِ البَاخِلُونَ وَ روُیِ َ فِی خَبَرٍ آخَرَ أَنّهُ قَالَ هَذَا مَا کُنتُم تَتَنَافَسُونَ فِیهِ بِالأَمسِ
💠امام (علیه السلام) وقتی که به کثافتی که در مزبله ای بود گذر کرد- فرمود: (این است آنچه بخیلان بدان بخل می ورزیدند). و در روایت دیگری آمده است که آن بزرگوار فرمود: هذا ما کنتم تتنافسون فیه بالامس. (این است آنچه شما دیروز (برای به دست آوردنش) بر هم سبقت می جستید). بدین وسیله اشاره به پلیدی کرده است، زیرا آنچه بخیلان بدان بخل ورزند و مردم به خاطر آن رقابت و تلاش کنند یعنی مال و غذا همان پلیدی است،
📙شرح#حکمت_195
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص199
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
امام علی (علیه السّلام) :
از غیرت ورزیدن بیجا بپرهیز که این کار، زن سالم را به بیماری میکشاند و پاک دامن را به گناه
📚نهجالبلاغه
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
💠🔹قَالَ علیه السلام مَن لَم یُنجِهِ الصّبرُ أَهلَکَهُ الجَزَعُ
💠🔹(هر کس را پایداری نجات نداد، بی تابی او را از پای درآورد). گاهی مصیبت بزرگ، باعث بی تابی کشنده است و در چنین حالتی برای انسان به جای بی تابی، پایداری و شکیبایی لازم است تا از هلاکت نجات یابد و تقدیر عبارت چنین است: هر کس بر مصیبت صبر نکند تا نجات یابد، پس بی تابی می کند و هلاک می شود. و احتمال دارد که مقصود امام (علیه السلام) هلاکت اخروی باشد: یعنی کسی را که فضیلت صبر نجات ندهد، صفت ناپسند بی تابی از پا درآورد و این عبارت برای برحذر داشتن از بی تابی و واداشتن بر صبر و پایداری است.
📙شرح#حکمت_189
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص193
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🍃🌹کَانَ علیه السلام یَقُولُ مَتَی أشَفیِ غیَظیِ إِذَا غَضِبتُ ؟
أَ حِینَ أَعجِزُ عَنِ الِانتِقَامِ فَیُقَالُ لِی لَو صَبَرتَ أَم حِینَ أَقدِرُ عَلَیهِ فَیُقَالُ لِی لَو عَفَوتَ
🍃🌹(کی می توانم خشم خود را فرو نشانم، آنگاه که خشم مرا فراگیرد؟ موقعی که از انتقام ناتوان باشم و به من بگویند اگر ایستادگی می کردی؟ و یا وقتی که قادر بر انتقام گرفتن باشم و به من بگویند اگر گذشت می کردی). استفهام امام (علیه السلام) از وقت امکان فرو نشاندن خشم، استفهام انکاری است، زیرا آن حضرت درصدد برحذر داشتن از صفت ناپسند خشم است و با عبارت احین … ؟ از آن حالت برحذر داشته است. توضیح آن که فرو خوردن خشم یا هنگام ناتوانی از انتقام است و به هنگام توانمندی و فرو نشاندن خشم در مورد اول، روا نیست، زیرا با دشنام و بدگویی و بی آبرویی و مانند آن همراه است و آن باعث سرزنش و عیبجویی مردم است و گفتار آنان درباره ی گرایش به فضیلت صبر بدین عبارت که: اگر صبر می کردی بهتر بود. و در مورد دوم نیز به این دلیل روا نیست که شروع به مجازات طرف باعث سرزنش مردم به خاطر انحراف از فضیلت بخشش است که بهتر از انتقام می باشد و همچنین گفته مردم در این باره: که اگر گذشت می کردی برای تو بهتر بود
📙شرح#حکمت_194
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص198
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
💠قَالَ علیه السلام کَفَی بِالقَنَاعَةِ مُلکاً وَ بِحُسنِ الخُلُقِ
نَعِیماً وَ سُئِلَ علیه السلام عَن قَولِهِ تَعَالَی فَلَنُحیِیَنّهُ حَیاةً طَیّبَةً فَقَالَ هیِ َ القَنَاعَةُ
💠(در اهمیت قناعت همین بس، که خود نوعی سلطنت است و نیک خلقی که ناز و نعمت است). امام (علیه السلام) کلمه ی مالک را استعاره برای قناعت آورده است، زیرا نتیجه ی پادشاهی بی نیازی از مردم و برتری بر آنهاست، و کامیابی و قناعت این نتایج را در پی دارد. و همچنین لفظ نعیم را استعاره از نیک خویی آورده است از آن رو که هر دو باعث کامیابی اند.
(زندگی نیکو همان قناعت است). امام (علیه السلام) قناعت را به لازمه اش که زندگی پاک و نیکوست تفسیر فرموده است.
📙شرح#حکمت_229
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص233
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🍃🌹وَ قَالَ علیه السلام شَارِکُوا ألّذِی قَد أَقبَلَ عَلَیهِ الرّزقُ فَإِنّهُ أَخلَقُ لِلغِنَی وَ أَجدَرُ بِإِقبَالِ الحَظّ عَلَیهِ
🍃🌹اخلق و اجدر: سزاوارتر است، (با کسی که روزی به او روآورده است، شریک شوید، زیرا او برای توانگری شایسته تر و برای فراهم آوردن سود، مناسبتر است). چون روآوردن روزی به فراهم آمدن اسباب برای کسی که روزی اش زیاد گردیده، بستگی دارد. شرکت با وی موجب برخورداری از بخت شریک و روآوردن روزی با شرکت وی است، امام (علیه السلام) به وسیله قیاس مضمری بر این عمل وادار کرده است که مقدمه ی صغرایش: فانه … است و ضمیر در انه به مصدر (مشارکت) که از شارکوا استفاده می شود، برمی گردد، و مقدمه کبرای آن چنین است: و هر چه چنین باشد انجامش سودمند است.
📙شرح#حکمت_230
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص234
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🏴 ماه محرّم، ماه غم و اندوه اهل بیت (علیه السلام) و شیعیان آنهاست که یادآور شهادت، دلاورى ها، شجاعت ها و ایثارگری های امام حسین (علیه السلام) و یاران با وفاى ایشان در کربلاست. در حدیثى از امام رضا (علیه السلام) آمده است که فرمودند: «هنگامى که ماه محرّم فرا مى رسید، کسى پدرم را خندان نمى دید، همواره محزون و غمگین بود، تا روز دهم یعنى روز عاشورا. آن روز، روزِ مصیبت، حزن، اندوه و گریه پدرم بود و مى فرمود: امروز روزى است که حسین (علیه السلام) شهید شده است»
📚بحارالانوار، جلد ۴۶، صفحه ۱۵۱، حدیث ۱۱
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
💠قَالَ علیه السلام مَن أَصبَحَ عَلَی الدّنیَا حَزِیناً فَقَد أَصبَحَ لِقَضَاءِ اللّهِ سَاخِطاً وَ مَن أَصبَحَ یَشکُو مُصِیبَةً نَزَلَت بِهِ فَقَد أَصبَحَ یَشکُو رَبّهُ وَ مَن أَتَی غَنِیّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِینِهِ وَ مَن قَرَأَ القُرآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النّارَ فَهُوَ مِمّن کَانَ یَتّخِذُ آیَاتِ اللّهِ هُزُواً وَ مَن لَهِجَ قَلبُهُ بِحُبّ الدّنیَا التَاطَ قَلبُهُ مِنهَا بِثَلَاثٍ هَمّ لَا یُغِبّهُ وَ حِرصٍ لَا یَترُکُهُ وَ أَمَلٍ لَا یُدرِکُهُ
💠(کسی که بر امور دنیا غمگین شود، بر قضای الهی خشم گرفته است، و کسی که از مصیبتی که بر او وارد شده نزد دیگران شکوه کند، از پروردگارش شکوه کرده است. و کسی که در نزد توانگری به خاطر ثروتش کرنش کند، دوسوم دینش را از دست داده است. و هر کس قرآن را بخواند، با این همه پس از مردن وارد جهنم شود از کسانی است که قرآن را به مسخره گرفته است. و هر که به محبت دنیا دل ببندد، دلش در بند سه چیز بماند: غمی که از او جدا نشود، حرصی که او را ترک نکند، و آرزویی که هرگز بدان نرسد). امام (علیه السلام) به پنج خصلت اشاره فرموده است و از هر کدام نیز به دلیل پیامدهای بدی که دارند برحذر داشته است: 1- غم و اندوه بر متاع دنیایی که از دستش رفته است، پیامد آن خشم بنده در برابر قضای الهی است چون از دست رفتن دنیا مربوط به قضای الهی است. و خشم بر قضای الهی کفر و ناسپاسی است.
ادامه دارد...
📙شرح#حکمت_228
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص232
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
29.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
💎برکات و آثار نیکوی ابتلائات در زندگی
#نهج_البلاغه
▫️وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ الْمَکَارِهِ، إِخْرَاجاً لِلتَّکَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ، وَ إِسْکَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِي نُفُوسِهِمْ، وَ لِيَجْعَلَ ذلِکَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ، وَ أَسْبَاباً ذُلُلاًلِعَفْوِهِ
🟠خداوند... اقسام گوناگون گرفتاريها امتحان مى کند تا تکبّر را از قلوب آنها خارج سازد و تواضع و فروتنى را در نفوسشان جايگزين نمايد و درهاى فضل و رحمتش را به روى آنان بگشايد و اسباب عفوش را به آسانى در اختيارشان قرار دهد.
📘#خطبه_192
⏱زمان: ۷:۱۳ حجم: ۲۸.۴ MB
🎤استاد محمدعلی انصاری
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🌟قَالَ علیه السلام کَفَی بِالقَنَاعَةِ مُلکاً وَ بِحُسنِ الخُلُقِ
نَعِیماً وَ سُئِلَ علیه السلام عَن قَولِهِ تَعَالَی فَلَنُحیِیَنّهُ حَیاةً طَیّبَةً فَقَالَ هیِ َ القَنَاعَةُ
🌟(در اهمیت قناعت همین بس، که خود نوعی سلطنت است و نیک خلقی که ناز و نعمت است). امام (علیه السلام) کلمه ی مالک را استعاره برای قناعت آورده است، زیرا نتیجه ی پادشاهی بی نیازی از مردم و برتری بر آنهاست، و کامیابی و قناعت این نتایج را در پی دارد. و همچنین لفظ نعیم را استعاره از نیک خویی آورده است از آن رو که هر دو باعث کامیابی اند.
(زندگی نیکو همان قناعت است). امام (علیه السلام) قناعت را به لازمه اش که زندگی پاک و نیکوست تفسیر فرموده است.
📙شرح#حکمت_229
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص233
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819