eitaa logo
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
17.3هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
12 فایل
‌✨#بِسْــــــمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَـنِ‌الرَّحِيــمِ✨ ـ مدیریت: @Alihidari . تبلیغات پربازده مجموعه غدیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1975058490C0233b308cd . . . 📳 مجموعه تبلیغاتی گسترده ایتا😍👇 https://eitaa.com/joinchat/4076535811Cc50237fe56
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🔹قَالَ علیه السلام لِلظّالِمِ الباَدیِ غَداً بِکَفّهِ عَضّةٌ 💠🔹(فردای قیامت شخص ستمگر انگشت ندامت به دندان گزد). امام (علیه السلام) با کلمه البادی یعنی کسی که آشکارا کاری کند، احتراز کرده است از کسی که ستم را با ستمکاری کیفر دهد و (غد) را کنایه از روز قیامت آورده است، و گزیدن دست را کنایه از پشیمانی در اثر کوتاهی در برابر امر خداوند، چنان که در آیه مبارکه آمده است: و یوم یعض الظالم علی یدیه. و هدف امام (علیه السلام) دور داشتن از ستمکاری است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص190 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🔰هدفى جز احياى حق و عدالت نداشتيم:امام عليه السلام در اين فراز از خطبه در حقيقت، اهداف حکومت الهى ـ از جمله حکومت خود ـ را بيان مى فرمايد، و با تعبيرات بسيار جالب و حساب شده، درسهاى فراموش نشدنى به همه حاکمان مؤمن و مخلص مى دهد. ▫️اللَّهُمَّ إنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَکُنِ الَّذِي کَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَان، وَلاَ الْتِمَاسَ شَيْء مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ 🟤خدايا ! تو مى دانى که آنچه را ما (در امر حکومت) انجام داديم، نه به خاطر بدست آوردن سلطنت و مقام بود، و نه براى نيل به متاع پست دنيا ✍اين تعبير مى تواند اشاره به اصل پذيرش بيعت بر خلافت از سوى مردم بوده باشد، يا اشاره به درگيريها و جنگهايى که ميان او و دشمنان در «صفّين» و مانند آن واقع شد، و در هر حال انگيزه هاى اصلى حکومت خودکامگان در آن منعکس شده است که آنها هميشه براى دو چيز تلاش مى کنند، به دست آوردن مقام به هر قيمت که باشد و به چنگ آوردن مال دنيا از هر کس و هر کجا ممکن شود.در واقع همان حبّ جاه و حبّ مال است که در سراسر تاريخ بشر و حتى امروز بر حکومتهاى خودکامه، سايه افکنده است. 📙 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🌟قَالَ علیه السلام فِی قَولِهِ تَعَالَی إِنّ اللّهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الإِحسانِ العَدلُ الإِنصَافُ وَ الإِحسَانُ التّفَضّلُ 🌟بسیاری هستند که برای فرار از عمل به قرآن معنای کلمات و جملات را محدود می گیرند مثلا از این نظر که عدل مخصوص قاضیان و دولتها است می خواهند خود را از زیر بار عمل به این آیه نجات دهند اما امام علی (علیه السلام) می فرماید: (معنای عدل وسیع تر از آن است که فکر می کنید. عدل شامل انصاف هم می شود که هر فردی در زندگی خویش نیاز به آن دارد) همانطوری که برای ادامه زندگی و حفظ موضع خویش ناگزیر است به مردم و درماندگان لطف و مرحمت نماید. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص235 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام ای شه سر بریده السلام ای به حق نور دیده السلام علیک ایها العشق زایرت برتر از هر شهیده صبحتون حسینی🖤
🍃🌹قَالَ علیه السلام وَ اللّهِ لَدُنیَاکُم هَذِهِ أَهوَنُ فِی عیَنیِ مِن عِرَاقِ خِنزِیرٍ فِی یَدِ مَجذُومٍ 🍃🌹(به خدا قسم، این دنیای شما در نظر من پست تر از استخوان بی گوشت خوکی است که در دست مبتلای به خوره باشد). عراق جمع عرق، از نوع جمعهای غریب، مثل توام جمع توام است، و آن استخوانی است که گوشت را از آن زدوده اند. و این مبالغه ای است در پستی و حقارت دنیا و نفرت از آن، زیرا استخوان بی گوشت هیچ فایده ای ندارد، بویژه آن که با انتساب به خوک مورد تاکید قرار داده است، و بعد هم با این که در دست جذامی باشد نفرت را به حد اعلا رسانده است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص240 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
💎امیرالمؤمنین علی علیه السلام : وَ جَبَلَ جَلَامِيدَهَا وَ نُشُوزَ مُتُونِهَا وَ أَطْوَادِهَا فَأَرْسَاهَا فِي مَرَاسِيهَا وَ أَلْزَمَهَا قَرَارَاتِهَا فَمَضَتْ رُءُوسُهَا فِي الْهَوَاءِ وَ رَسَتْ أُصُولُهَا فِي الْمَاءِ فَأَنْهَدَ جِبَالَهَا عَنْ سُهُولِهَا وَ أَسَاخَ قَوَاعِدَهَا فِي مُتُونِ أَقْطَارِهَا و سپس صخره ها، تپه ها، و كوه های بزرگ را آفرید، آنها را در جایگاه خود ثابت نگاه داشت، و در قرارگاه شان استقرار بخشید، پس كوه ها در هوا و ریشه های آن در آب رسوخ كرد، كوه ها از جاهای پست و هموار سر بیرون كشیده و كم كم ارتفاع یافتند، و ریشه آن در دل زمین ریشه دوانید. 📗نهج البلاغه ، 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
✨قَالَ علیه السلام وَ اللّهِ لَدُنیَاکُم هَذِهِ أَهوَنُ فِی عیَنیِ مِن عِرَاقِ خِنزِیرٍ فِی یَدِ مَجذُومٍ ✨(به خدا قسم، این دنیای شما در نظر من پست تر از استخوان بی گوشت خوکی است که در دست مبتلای به خوره باشد). عراق جمع عرق، از نوع جمعهای غریب، مثل توام جمع توام است، و آن استخوانی است که گوشت را از آن زدوده اند. و این مبالغه ای است در پستی و حقارت دنیا و نفرت از آن، زیرا استخوان بی گوشت هیچ فایده ای ندارد، بویژه آن که با انتساب به خوک مورد تاکید قرار داده است، و بعد هم با این که در دست جذامی باشد نفرت را به حد اعلا رسانده است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص240 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃قِیلَ لَهُ صِف لَنَا العَاقِلَ فَقَالَ علیه السلام هُوَ ألّذِی یَضَعُ الشیّ ءَ مَوَاضِعَهُ فَقِیلَ فَصِف لَنَا الجَاهِلَ فَقَالَ قَد فَعَلتُ قال الرضی یعنی أن الجاهل هو ألذی لایضع الشی ء مواضعه فکأن ترک صفته صفة له إذ کان بخلاف وصف العاقل 🍃از امام (علیه السلام) پرسیدند خردمند کیست؟ آن گرامی فرمود: (خردمند کسی است که هر چیزی را به جای خود قرار دهد). گفتند: نادان را تعریف کنید؟ فرمود: تعریف کردم. سیدرضی می گوید: معنی این جمله امام (ع آن است که: جاهل کسی است که هر چیز را به جای خود نگذارد، پس گویا بیان نکردن صفت نادان، خود توصیف اوست، زیرا صفت او برخلاف صفت داناست. امام (علیه السلام) خردمند را به وسیله ی یکی از ویژگیهایش تعریف کرده است، و چون نادان، فاقد ویژگی داناست، پس تعریف نادان مقابل ویژگی خردمند، و در مقایسه ی با او همین نداشتن صفت خردمند، خود، یکی از ویژگیهای نادان است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص239 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🔹قَالَ علیه السلام وَ اللّهِ لَدُنیَاکُم هَذِهِ أَهوَنُ فِی عیَنیِ مِن عِرَاقِ خِنزِیرٍ فِی یَدِ مَجذُومٍ 🔹(به خدا قسم، این دنیای شما در نظر من پست تر از استخوان بی گوشت خوکی است که در دست مبتلای به خوره باشد). عراق جمع عرق، از نوع جمعهای غریب، مثل توام جمع توام است، و آن استخوانی است که گوشت را از آن زدوده اند. و این مبالغه ای است در پستی و حقارت دنیا و نفرت از آن، زیرا استخوان بی گوشت هیچ فایده ای ندارد، بویژه آن که با انتساب به خوک مورد تاکید قرار داده است، و بعد هم با این که در دست جذامی باشد نفرت را به حد اعلا رسانده است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص240 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
💠قَالَ علیه السلام خِیَارُ خِصَالِ النّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرّجَالِ الزّهوُ وَ الجُبنُ وَ البُخلُ فَإِذَا کَانَتِ المَرأَةُ مَزهُوّةً لَم تُمَکّن مِن نَفسِهَا وَ إِذَا کَانَت بَخِیلَةً حَفِظَت مَالَهَا وَ مَالَ بَعلِهَا وَ إِذَا کَانَت جَبَانَةً فَرِقَت مِن کُلّ شَیءٍ یَعرِضُ لَهَا 💠(و قال علیه السلام: خیار خصال النساء شرار خصال الرجال) بهترین خصلتهای زنان بدترین خصلتهای مردان است و آن خصال عبارتند از: (الزهو) کبر است و گردنکشی (و الجبن) و ترس و بددلی (و البخل) و امساک و بخیلی (فاذا کانت المرئه مزهوه) پس هرگاه که زن متکبر باشد (لم تکن من نفسها) تمکین ندهد از نفس خود یعنی تن درندهد به هیچ حال نزد مردمان اجنبی (و اذا کانت بخیله) و هرگاه که باشد بخل کننده (حفظت مالها) نگاه دارد مال خود را (و مال بعلها) و مال شوهر خود را (و اذا کانت جبانه) و هرگاه باشد ترسناک (فرقت من کل شی ء یعرض لها) جدا شود ازهر چه پیش آید او را از نتایج تسویلات شیطان و از وساوس شهویه نفس نافرمان. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص237 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁣اَلسَّلامُ عَلى مَنْ جَعَلَ اللَّهُ الشِّفاءَ في تُرْبَتِهِ... سلام بر كسى كه خداوند شفا را در خاك قبرش قرار داد... :
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای‌ حرمله ایـن بچه سـرِ جنگ ندارد بی‌شیر‌که شمشیر ندارد تیری‌‌ که‌ به‌ عباس زدی؟ وای خـدایا شش ماهه‌ی مـن طاقت ایـن تیر ندارد .. 😭 :
🔹قَالَ علیه السلام مَا شَکَکتُ فِی الحَقّ مُذ أُرِیتُهُ 🔹(درباره ی حق از وقتی که آن را شناخته ام تردیدی به خود راه نداده ام). کسی که زمینه ی دریافت و درک حق را دارد، همچون علی (علیه السلام) و استادی چون پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) در آماده سازی و تربیت او، با مدت طولانی همراهی وی با چنین استادی که امام (علیه السلام) داشت، محال است در امری که برهان آن را به چشم می بیند تردید کند و از حق محروم بماند. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص188 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿عِلمیت حضرت علی علیه السلام... 💎مظهرالعجائبِ مظلوم 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🪐آثار مرگبار تعصّبهاى کور و تکبّرها ▫️فَأَطْفِئُوا مَا کَمَنَ فِي قُلُوبِکُمْ مِنْ نِيرَانِ الْعَصَبِيَّةِ وَ اَحْقَادِ الْجَاهِلِيَّةِ، فَإِنَّمَا تِلْکَ الْحَمِيَّةُ تَکُونُ فِي الْمُسْلِمِ مِنْ خَطَرَاتِ الشَّيْطَانِ وَ نَخَوَاتِهِ، وَ نَزَغَاتِهِ وَ نَفَثَاتِهِ 🟤شراره هاى تعصب و کينه هاى جاهليّت را که در دلهايتان پنهان شده خاموش سازيد، زيرا اين نخوت و تعصب ناروا را که در مسلمان پيدا مى شود از القائات شيطان و نخوتها و فسادها و وسوسه هاى اوست. ✍در اين تعبير امام عليه السلام تعصبهاى ناروا و کينه هاى جاهليّت را تشبيه به آتشى کرده که در اعماق دلها کمين مى کند، ناگهان سر بر مى آورد و همه وجود انسان را فرا مى گيرد و از آن به بيرون سرايت مى کند و گاه قوم و قبيله اى را به آتش مى کشد. امام(عليه السلام) اين صفت رذيله را از وساوس شيطان مى شمرد که از برون به درون مسلمانان القا مى گردد; يعنى مسلمان واقعى از آن بيگانه است. 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
💠قَالَ علیه السلام لَا خَیرَ فِی الصّمتِ عَنِ الحُکمِ کَمَا أَنّهُ لَا خَیرَ فِی القَولِ بِالجَهلِ 💠(در دم فرو بستن از سخن حکیمانه، خیری نیست، چنان که در سخن گفتن از روی نادانی خیری وجود ندارد). دم فرو بستن از سخن حکیمانه، جانب تفریط از فضیلت گفتار، و سخن گفتن از روی نادانی صفت ناپسندی است نقطه ی مقابل آن، اما حق و عدالت، همان سخن به حکمت گفتن است که فضیلتی است در گفتار. (همین حکمت با شماره کلمه قصار 377 در صفحه 742 نیز آمده است.) 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص186 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
💠قَالَ علیه السلام الطّمَعُ رِقّ مُؤَبّدٌ 💠طمع باعث بندگی همیشگی است.) کلمه رق را از آن جهت برای طمع استعاره آورده است که لازمه ی طمع، تسلیم شدن در برابر آن چیزی است که به آن طمع بسته و فروتنی در برابر آن است، مانند بردگی، و هم به دلیل دوام تسلیم شدن به سبب طمع است، زیرا شخص طمعکار تا وقتی که از کسی چشم طمع دارد، همواره تسلیم اوست، و در این جهت مثل کسی است که همیشه برده ی دیگری است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص184 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌حُبّ مولا اميرالمؤمنين علی علیه‌السلام 💚 🎙حاج آقا (ره) 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا