🌱🌼قَالَ علیه السلام إِنّ قَوماً عَبَدُوا اللّهَ رَغبَةً فَتِلکَ عِبَادَةُ التّجّارِ وَ إِنّ قَوماً عَبَدُوا اللّهَ رَهبَةً فَتِلکَ عِبَادَةُ العَبِیدِ وَ إِنّ قَوماً عَبَدُوا اللّهَ شُکراً فَتِلکَ عِبَادَةُ الأَحرَارِ
🌱🌼(جمعی خدا را از روی میل بندگی می کنند که این عبادت بازرگانان است، و گروهی خدا را از ترس بندگی می کنند و این عبادت غلامان است، و دسته ای از روی سپاسگزاری بندگی می کنند که این عبادت آزادمردان است). امام (علیه السلام) عبادت عبادت کنندگان را بر حسب هدفهایی که دارند به سه دسته تقسیم کرده است: عبادت از روی میل، و عبادت از روی ترس، و عبادت برای سپاسگزاری اما نوع اول را عبادت بارزگانان قرار داده است از آن رو که هدف آنان از عبادت اجر و پاداش اخروی است و در پی اجر و مزدند، پس در حقیقت آنها مانند بازرگانانی هستند که برای رسیدن به سود، کسب می کنند. نوع دوم را عبادت بردگان در دنیا دانسته است، زیرا خدمت بردگان به اربابان خود بیشتر به خاطر ترس است. و نوع سوم: عبادت سپاسگزاران است، که اینان خدا را نه به خاطر مزدخواهی عبادت می کنند و نه به جهت ترس، بلکه آنان کسانی هستند که خدا را شایسته ی عبادت می دانند، و این است عبادت عارفان. امام (علیه السلام) به این مطلب در جای دیگری نیز اشاره کرده می گوید: الهی! تو را از ترس عذابت، و به امید اجر و پاداشت عبادت نمی کنم، بلکه تو را شایسته ی عبادت یافته ام، پس عبادتت می کنم.
📙شرح#حکمت_237
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص241
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🌟قَالَ علیه السلام المَرأَةُ شَرّ کُلّهَا وَ شَرّ مَا فِیهَا أَنّهُ لَا بُدّ مِنهَا
🌟زن و مرد از نظر جسم و روح با یکدیگر تفاوت فراوان دارند زن موجودی است سرشار از عاطفه، احساسات، رحم، مهربانی صبر و … و در اثر داشتن همین صفات است که زود تحت تاثیر قرار می گیرد و می توان به وسیله او کارهائی که بصورت معما درآمده حل کرد و به همین جهت در موسسه های جاسوسی حداکثر استفاده از زیبارویان می گردد. ناگفته پیداست که در اسلام زنان فراوانی بوده اند که مورد احترام اسلام، قرآن و مسلمانان می باشند، اما از این نظر که غالب صفات زنان مورد نکوهش قرار گرفته و زن کامل کمتر یافت می شود امام (علیه السلام) بطور عموم از آنان نکوهش کرده است و مهمترین علامت بدی آنان این است که مرد نمی تواند بدون زن زندگی کند. خدا در قرآن کریم از مریم آسیه بطور صریح تجلیل کرده و از حضرت زهرا (علیه السلام) و حضرت خدیجه بطور کنایه.
📙شرح#حکمت_238
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص242
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
〽️ امام علی(ع):
• آنچه از مال تو از دست مى رود
• و مايه پند و عبرتت مى گردد
• در حقيقت از دست نرفته است
📚 حکمت۱۹۶ نهج البلاغه
✿ گاهی مال انسان در راهى به كار انداخته مى شود كه ظاهراً از بين رفته، اما پندى به انسان مى آموزد؛ پندى كه گاهى انسان را از ضررهاى بسيار در آينده زندگى حفظ مى كند و منافع گران بهايى در بر دارد. اين گونه اموال در ظاهر فانى شده؛ اما نه تنها از بين نرفته بلكه بسيار پرسود بوده اند.
✿ آيا كسى كه سرمايه اى در امرى تجارى به كار مى برد و ظاهرا زيان مى كند؛ اما راه و رسم تجارت را به وسيله آن مى آموزد زيان كرده است؟
🌱 و يا كسى كه مالى را در اختيار دوستى مى گذارد تا او را بيازمايد و بعد آن مال از بين مى رود و در آينده از خطرات زيادى محفوظ مى ماند زيان كرده؟
❗️ آيا كسى كه بدون اخذ سند، مالى در اختيار كسى مى گذارد و شخص بدهكار انكار مى كند و نتيجه آن اين مى شود كه در آينده هميشه با اسناد محكم اموالش را به ديگران بسپارد خسارت ديده؟
❗️ وتجربه های دیگری با ضررهایی که از ضررهای بزرگ جلوگیری می کنند و یا راه موفقیت رو نشان می دهند و سراسر منفعت هستند
📙#حکمت_196
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
4_5929270152481736628.mp3
6.94M
🎧 میره علی اکبر ، آهــسته آهــسته
بارون شو بارون شو ای بغض نشکسته
🎙 حاج میثم مطیعی
❤️ روضه #روز_هشتم #محرم
#با_حال_مناسب_گوش_کنید
💢 حجم: ۶.۶ مگابایت
⏰ زمان: ۷:۰۰
#نهج_البلاغه
🪐وَرُبَّ بَعِيد أَقْرَبُ مِنْ قَرِيب، وَقَرِيب أَبْعَدُ مِنْ بَعِيد
❄️چه بسا دور افتادگانى که از خويشاوندان نزديک تر و خويشاوندانى که از هرکس دورترند»
✍اشاره به اينکه پيوندهاى نسبى هميشه دليل بر پيوند دل ها و نزديکى فکرها نيست; گاه مى شود دور افتادگان به انسان از نزديکان نزديک ترند. آنچه مهم است پيوند دل و ارتباط ارواح به يکديگر است که اگر در نزديکان پيدا نشد مى توان آن را در دور افتادگان جستجو کرد.
📘#نامه_31
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام علی علیه السلام:
خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر گمان كه در خاطرى نهفته است و به هر تصميمى كه از روىِ يقين گرفته شود.
📙نهج البلاغه #خطبه_91
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🌟قَالَ علیه السلام ثَمَرَةُ التّفرِیطِ النّدَامَةُ وَ ثَمَرَةُ الحَزمِ السّلَامَةُ
🌟(ثمره ی دوراندیشی درستی و سلامت و نتیجه ی کوتاهی در کار، پشیمانی است). تفریط، عبارت از دوراندیش نبودن در کارهاست. چون قبلا معلوم شده است که دوراندیشی عبارت از پیش بینی نسبت به رویدادهایی است که ممکن است در آینده انجام گیرد، و این کار به درستی و سلامتی نزدیکتر و از فریب خوردن دورتر خواهد بود، بنابراین پیش بینی حوادث باعث می شود که انسان از خطر آنها مصون بماند، اما پیش بینی نکردن و کوتاهی در عمل نسبت به پیشامدهای آینده موجب می شود که انسان به دام آنها افتاده و از خطر آنها در امان نماند. و در نتیجه باعث پشیمانی پس از عمل می گردد. پس پشیمانی از جمله نتایج تقصیر و کوتاهی در عمل است
📙شرح#حکمت_181
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص185
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🔹قَالَ علیه السلام مَرَارَةُ الدّنیَا حَلَاوَةُ الآخِرَةِ وَ حَلَاوَةُ الدّنیَا مَرَارَةُ الآخِرَةِ
🔹تلخی دنیا باعث شیرینی آخرت، و شیرینی دنیا باعث تلخی آخرت است). یعنی اینها لازم و ملزوم یکدیگرند. کلمه (حلاوت: شیرینی) و (مرارت: تلخی) را استعاره برای لذت و رنج آورده است، بدیهی است که رنجهای دنیا پیامد ترک لذتهای دنیا- و به منظور آخرت خواهی و میل به اجر اخروی است که خود باعث شیرینی و لذت اخروی می باشد- و استفاده نبردن از لذتهای دنیاست. و همچنین برخورداری از لذتهای دنیا باعث غفلت از آخرت و ترک عمل اخروی است، و این خود باعث عذاب در آخرت می شود و شقاوت اخروی را در پی دارد.
📙شرح#حکمت_251
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص255
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819