فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
▫️لَا یَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِلَّا رَبَّهُ
🟤هیچ یک از شما جز به پروردگار خود امید نبندد
✍زیرا اولاً: مسبب الاسباب خداست و بر اساس توحید افعالى معتقدیم: لا مؤثر فى الوجود الا الله; همه چیز به فرمان او و رشته تمام امور در قبضه قدرت اوست، بنابراین چه بهتر که انسان آب را از سرچشمه بگیرد و هرچه مى خواهد از او بخواهد و سرنوشت خود را در تفکرى شرک آلود در دست دیگرى نبیند.
ثانیاً به فرض که دیگران هم سرنوشت ساز باشند، خضوع و تواضع در برابر غیر خدا ذلت است و در برابر پروردگار عزت.
📘#حکمت_82
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
#نهج_البلاغه
▫️فَاتَّقُوا اللّهَ وَ لاَ تَکُونُوا لِنِعَمِهِ عَلَيْکُمْ أَضْدَاداً، وَ لاَ لِفَضْلِهِ عِنْدَکُمْ حُسَّاداً
🟤از خدا بترسيد و با نعمتهايى که او به شما ارزانى داشته مخالفت نکنيد و نسبت به فضل و بخشش او به يکديگر حسادت نورزيد
✍در واقع آنها که نعمتهاى خدا را کفران مى کنند و به جاى بهره گيرى از آن براى خدمت به خلق، راه کبر و غرور و خودبرتربينى را پيش مى گيرند اينها به دشمنى با نعمتهاى خودشان برخاسته و نسبت به مواهب الهى در حق خودشان حسادت ورزيده اند، زيرا کار آنها با کار حسودان و دشمنان در نتيجه يکى است; هر دو مايه سلب نعمت و فضل الهى است
📘#خطبه_192
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
#نهج_البلاغه
▫️وَأَکْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ
🟤بزرگ ترین فقر حماقت و نادانى است
✍زیرا آدم احمق هم آخرت خود را به باد مى دهد و هم دنیایش را. او منافع زودگذر را بر سعادت جاویدانش مقدم مى دارد و لذت ناپایدار را بر سعادت پایدار. به همین دلیل روز رستاخیز دستش از حسنات تهى است و پشتش از بار سیئات سنگین. در دنیا نیز بر اثر ندانم کارى ها دوستان خود را از دست مى دهد و منافع آنى را بر درآمدهاى آینده مقدم مى شمرد. بخل و تنگ نظرى که لازمه حماقت است مردم را به او بدبین مى کند و تدبیر لازم براى تمشیت امور مادى را از دست مى دهد وبه همین دلیل فقر عقل باعث فقر در زندگى مادى او نیز مى شود.
یکى از مشکلات مهم کار احمق نیز مشکل بودن درمان اوست، زیرا او مانند بیمارى است که نه دارو مى خورد و نه پرهیز مى کند.
📚#حکمت_38
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
#نهج_البلاغه
📿وَ أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْيَا قُلُوبَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُکُمْ
🟤قلوبتان را از دنيا خارج کنيد پيش از آنکه بدنهايتان از آن خارج شود
✍خارج ساختن قلوب، کنايه لطيفى از ترک تعلّقات دنيوى و وابستگيها به زرق و برق دنياست و تعبير «مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ...» هشدارى است بر ناپايدارى اين جهان; يعنى به هوش باشيد به زودى بدنها به خاک سپرده مى شود، بکوشيد پيش از آن، دلها را از اين جهان خارج سازيد، چرا که حبّ دنيا سرچشمه همه گناهان است.بديهى است منظور از اين سخن اين نيست که مسلمانان از نيازهاى زندگى بى بهره باشند و يا جوامع اسلامى از نظر پيشرفتهاى اقتصادى از ديگران عقب بمانند و نيازمند به نان شوند; بلکه منظور وابستگى شديدى است که انسان را وادار به هرگونه قانون شکنى مى کند، لذا بعضى از شارحان نهج البلاغه اين جمله را اشاره به ترک اموال حرام دانسته اند.
📘#خطبه_203
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
📿وَلَوْ أَنَّ النَّاسَ حِينَ تَنْزِلُ بِهِمُ النِّقَمُ، وَ تَزُولُ عَنْهُمُ النِّعَمُ، فَزِعُوا إِلَى رَبِّهِمْ بِصِدْق مِنْ نِيَّاتِهمْ، وَ وَلَه مِنْ قُلُوبِهمْ، لَرَدَّ عَلَيْهِمْ کُلَّ شَارِد وَ أَصْلَحَ لَهُمْ
🟤اگر مردم به هنگام نزول بلاها، و گرفته شدن نعمت ها، با درستى نيّت در پيشگاه خدا زارى كنند، و با قلب هاى پر از محبّت از خداوند درخواست عفو نمايند، آنچه از دستشان رفته باز خواهد گشت، و هر گونه فسادى اصلاح خواهد شد.
✍در واقع اين طبيب حاذق الهى بعد از ذکر درد به بيان درمان مى پردازد و راه دفع آفات و بلاها را به آن ها مى آموزد و دعايى را که صادقانه باشد و از اعماق جان بر خيزد و در يک کلمه در انسان، تحول ايجاد کند برطرف کننده بلاها مى شمرد .
📘#خطبه_178
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
🔴خطرهاى طرق انحرافى که در کمين پويندگان راه است
•┈••✾◆✦✧✦◆✾••┈•
#نهج_البلاغه
▫️ثُمَّ لاَ تَمْرُقُوامِنْهَا، وَ لاَ تَبْتَدِعُوا فِيهَا، وَ لاَ تُخَالِفُوا عَنْهَا. فَإِنَّ أَهْلَ الْمُرُوقِ مُنْقَطَعٌ بِهِمْ عِنْدَاللهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
🟤«از اين مسير روشن خارج نشويد و در آن بدعتى نگذاريد و از آن منحرف نگرديد ; زيرا آنها که خارج شوند در قيامت در پيشگاه خدا وا مى مانند و به سر منزل مقصود نمى رسند»
✍امیر المومنین عليه السلام در اين عبارت به سه گروه از منحرفان اشاره کرده، هشدار مى دهد قدم در راه آن ها نگذاريد:
نخست گروهى که از دين به سرعت خارج شدند ; تصوّر مى کنند دين دارند ; در حالى که فاصله آن ها از دين واقعى و خالص بسيار زياد است ; همچون خوارج نهروان که در تاريخ و بر اساس روايات به «مارقين» شهرت يافتند; تعبّد و پاى بندى آن ها به ظاهر دين چنان بود که افراد ناآگاه آنان را از دين داران جدّى مى پنداشتند ; در حالى که از دين فقط به ظاهر و پوسته اى قناعت کرده بودند و از حقيقت اسلام بيگانه بودند.
دوّم گروه بدعت گذارانند که دين را مطابق سليقه خود تغيير مى دهند و در واقع، فکر ناقص و هواى نفس خويش را بر احکام الهى مقدّم مى دارند که نمونه هاى آن در عصر خلفا کم نبود.
سوّم، گروهى اند که آگاهانه با احکام خدا به مخالفت بر مى خيزند و آن چه را با منافع زودگذرشان سازگار نيست به راحتى کنار مى گذارند.
📚#خطبه_176
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
#نهج_البلاغه
▫️وَالشِّفَاءُ النَّافِعُ، وَالرِّيُّ النَّاقِعُ
🟤قرآن شفابخش و پرمنفعت و سيراب کننده و فرونشاننده عطش (تشنگان حق) است»
✍صفات نکوهيده و رذايل اخلاقى، چه آن ها که به فرد باز مى گردد و چه آن ها که مربوط به جمعيّت است، همچون بيمارى هاى جانکاه و گاه کشنده است که داروى آن در جاى جاى قرآن مجيد آمده است و از آن جا که مهم ترين عامل حيات، آب است در حيات معنوى انسان نيز قرآن مجيد نقش آب را ايفا مى کند، لذا امام(عليه السلام) آن را وسيله سيراب شدن تشنگان حق، شمرده است.
📘#خطبه_156
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
#نهج_البلاغه
▫️وَاعْتَبِرُوا بِمَا قَدْ رَأَيْتُمْ مِنْ مَصاَرِعِ الْقُرُونِ قَبْلَکُمْ: قَدْ تَزَايَلَتْ أَوْصَالُهُمْ، وَ زَالَتْ أَبْصَارُهُمْ وَ أَسْمَاعُهُمْ، وَ ذَهَبَ شَرَفُهُمْ وَ عِزُّهُمْ، وَانْقَطَعَ سُرُورُهُمْ وَ نَعِيمُهُمْ
🟤از آن چه در قربان گاه هاى قرون پيشين ديده ايد عبرت گيريد و از آن کسانى که پيوندهاى اعضايشان (در زير خاک ها) از هم گسسته، چشم ها و گوش هايشان از ميان رفته، شرف و عزتشان نابود شده و شادى و نعمت هايشان قطع گرديده است. (آرى از آنها، درس عبرت بياموزيد)»
✍جمله «تَزَايَلَتْ أَوْصَالُهُمْ» اشاره به متلاشى شدن پيوندهاى بدن در زير خاک است. اين تعبير مى تواند اشاره اى به پيوندهاى اجتماعى در زندگى انسان نيز باشد که بعد از وفات انسان متلاشى مى شود; همان گونه که ابصار و اسماع، اشاره به همين چشم و گوش ظاهرى و قدرت ديدن و شنيدن حسّى است; ولى مى تواند کارگردانان انسان را نيز که از گوشه و کنار جهان، اخبارى را مى شنوند و مى بينند و منتقل مى کنند در برگيرد.نه تنها حواسّ ظاهرى انسان و پيوندهاى جسمانى او از ميان مى رود، بلکه جهات اجتماعى همچون شرف و عزّت مادّى نيز با دفن او مدفون مى گردد و تمام لذّت ها و نعمت ها بر باد مى رود.
📘#خطبه_161
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
📿وَأَکْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ
🟠برترین حسب و نسب اخلاق نیک است
✍حسب در لغت هم به شرافت هاى ذاتى و صفات برجسته اطلاق شده و هم به شرافت پدران و اجداد، بنابراین منظور امام این است که بالاترین شرافت ذاتى و اکتسابى از پدران و اجداد دارا بودن حسن خلق است، زیرا بیش از هر چیز جاذبه دارد و قلوب را متوجه انسان مى کند و شرافت هاى دیگر تا این حد توان ندارند.
📘#حکمت_38
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
202030_362874402.mp3
4.86M
🔺تحدیر (تندخوانی) جزء اول قرآن کریم
👤 استاد معتز آقایی
#جزءخوانی_ماه_رمضان
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
🌹دعای روز اول ماه مبارک رمضان
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
۲۲ اسفند ۱۴۰۲